Kuinka vähäisillä oireilla korvaushoitoa?

45vnainen

Postmenopaussi menossa. Pieniä hikikohtauksia tulee sekä päivisin että öisin, mutta ne eivät minua erityisesti vaivaa, koska olen aina urheillut ja hikoilen muutenkin paljon.

Lapsille ja miehelle olen ollut äkäinen jo pitkään. Hermostun helposti. Aamuyöstä herään, enkä saa enää unta tai valvon vähintään tunnin pari. Alapään tilanne on suht hyvä hormonikierukan ja Vagifemin ansiosta. Tosin hiiva iskee herkästi seksin jälkeen.

Gyne ehdotti, että voisin kokeilla pienellä annostuksella kuukauden verran geelimäistä hormonikorvaushoitoa ja sen voi lopettaa, jos ei auta oireisiin.

Kannattaako näin vähäisellä oireilulla kokeilla hormonihoitoa? Rintasyövän riski tietenkin pelottaa.

5

143

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • parempiilman

Miksi pitäisi hormonihoito aloittaa, jos ei oireita tai vähän joista ei vaivaa.

• jhyt

Minä olen 46-v ja kärsin ...onko nämä nyt ne esivaihtarit. Aloitin puolen vuoden tauon jälkeen uudelleen Qlaira-pillerit, jotka mulle pari vuotta sitten annettu epäsäännöllisiin ja välillä pois jääneisiin kuukautisiin sekä kuumiin aaltoihin (ovat siis yhdistelmäehkäisypillerit iäkkäämmille). Nyt kokeilin olla ilman, mutta ei siitä mitään tule. Kuumat aallot on kamalia, yhtäkkiä on kuin kekäle ja vaatetta heitettävä pois. Lisäksi eniten mua vaivaa yöllä noi kuumat aallot. Uni ollut jo pari viikkoa kateissa. Qlairoja reseptillä vielä joten aloitin ne uudelleen. Heti huomaa, että ekana nyt kuumat aallot loppui. Voihan sitä yrittää kärvistelläkin, siihen ei kuole mutta kun töissä täytyy kuitenkin jaksaa :D. Jos koko ajan nukkuu noin 4-5 tuntia ja pyöriin hikisenä ei siellä töissäkään kauaa jaksa. Kierukassa on vain keltarauhashormoonia ja nuo kuumat aallot johtuu nimenomaan estrogeenin puutteesta. Kokeile ihmeessä sitä geeliä, turvallisempaa se varmasti on kun nää mun ottamat pillerit. Mulla tosiaan kuukautiset kyllä tulee mutta kierto on vaihdelleen 20-50 päivää.

• 45vnainen

Väsymys alkaa olla nyt sitä luokkaa, että taidan kokeilla sen gynen suositteleman kuukauden kuurin geeliä pienellä annostuksella. Työnteko ei näin onnistu, aivot sumeana, eikä saa mitään aikaiseksi. Enkä halua olla tällainen hermoheikko huutaja lapsilleni.

Meneekö nämä uniongelmat joskus ohi vai onko se tätä nyt loppuelämä?

• sinunkroppasi

Sinä itse päätät hoidosta! Se ei ole sinun terveytesi kannalta välttämätön, vaan tarkoitettu parantamaan vointiasi, jos sinun mielestäsi siinä on parannettavaa. Hormonihoito lisää tilastollisesti jonkin verran joidenkin sairauksien riskiä. Uniongelmat voivat hyvin olla vaihdevuosista johtuvia, tosin moni muukin asia niitä aiheuttaa.

• juhtk

Hyvin vähän lisää. Tilastoihin ei kannata takertua. Minun mielestä kannattaa kokeilla hänen tuota geeliä. Ei meidän kenenkään tarvitse esittää marttyyriä. Elämänlaatu ennen kaikkea. Varmasti jos nukkuu huonosti on silloin voinnissa parannettavaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      106
      9616
    2. Pieni häivähdys sinusta

Olet niin totinen
      Ikävä
      49
      4711
    3. Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle

Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘
      Ikävä
      102
      1976
    4. Taas ryssittiin oikein kunnolla

r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      42
      1961
    5. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      24
      1660
    6. Vanha Suola janottaa Iivarilla

Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia
      Kemijärvi
      13
      1401
    7. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      40
      1329
    8. Rakastuminenhan on psykoosi

Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk
      Ikävä
      54
      937
    9. Känniläiset veneessä?

Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v
      Nurmes
      30
      913
    10. Olisinko mä voinut käsittää sut väärin

Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt
      Ikävä
      31
      912
    Aihe