Jos menen eriseuran kokoukseen, voivat jotkut siellä olevat ajatella että kuulun siihen porukkaan. Tällaista vaikutelmaa en halua antaa. Jos siellä on lapsia, he voivat käsittää väärin, nyt tuli tuttu täti tai setä tänne ja hänkin on tätä joukkoa. Se on silloin myllynkiven paikka.
Oma sielu tulee myös asetettua vaaraan.
En halua antaa väärää vaikutelmaa
33
132
Vastaukset
- Tervetuloa_Olkahisiin
Viinikassa kokoontuu nykyään kirkosta eronneiden eriseura.
- ihanatkristitytystävät
Siihen joukkoon minäkin haluan käydä
- ElämänKoreus
Tervetuloa-Olkahiseen! Mikäs tokka se on, joka kokoontuu Aitolahden kirkkoon huomenissa kalaasiansa pitämään. Ovat Kristuksesta luopuneita ja ylenantaneet yhteisen Kristuksen seurakunnan; eivät sovi enää yhteen rukoushuoneeseen kristittyjen kanssa vaan rakentavat omaa eriseuraansa ja lihalle vapaata uskonoppia! Nämä ovat ne, jotka vaimoväen vangiksi vievät ( Paavali ).
- Koreudessaan
Ja tässä meillä on pahasti neuroottinen tapaus jolle koreus on arkipäivää.
- Pitäkää_hyvänänne
Mitäs alistuitte Jellivaaran vaarien vainotoimintaan. 20 vuotta sitä vapaakirmon rakentajien myyräntyötä kestettiin. Kristittyijä saarnaajia heitettiin pois liikkeen hallintoelimistä kun eivät evankelisluterilaisina kristittyinä ryhtyneet lakia rikkomaan vapaakirkon pastoreina. Tämä muutaman jellivaaralaisen äijän palvontaan keskittynyt toiminta ei ole kristinuskoa ollenkaan. Selaisiin porukoihin eivät Jeesuksen seuraajat jää.
Teillä on nyt ikioma sisäsiittolanne, mitä te vielä nautte netissä kuin kiimalaset kollikissat. - loppuhyvinkaikkihyvin
Niin, tietty porukka on 20 vuotta haukkunut kristityitä omavanhurskaiksi ja pitänyt uskonsa perustana inkerin lähetystyötä. Vievätköhän Tampereen lähetyskioskin rukoushuoneelta mukanaan Aitolahden kirkon tiloihin. Salli mun nauraa. Veikkaan että inkerin lähetystyöltä loppuu hajaannuksen seurauksena rahoitus kun kirkkiksillä on käsi niin tiukasti rahapussin ympärillä. Aiemminhan kristityt ovat hyväuskoisesti tukeneet eriseuran tekemää lähetystyötä. Onneksi sekin loppuu.
- jeesuksenluvallamolemmat
Pitäkää_hyvänänne kirjoitti:
Mitäs alistuitte Jellivaaran vaarien vainotoimintaan. 20 vuotta sitä vapaakirmon rakentajien myyräntyötä kestettiin. Kristittyijä saarnaajia heitettiin pois liikkeen hallintoelimistä kun eivät evankelisluterilaisina kristittyinä ryhtyneet lakia rikkomaan vapaakirkon pastoreina. Tämä muutaman jellivaaralaisen äijän palvontaan keskittynyt toiminta ei ole kristinuskoa ollenkaan. Selaisiin porukoihin eivät Jeesuksen seuraajat jää.
Teillä on nyt ikioma sisäsiittolanne, mitä te vielä nautte netissä kuin kiimalaset kollikissat.Ihan samalla luvalla saarnaaja jakaa ehtoollista kuin pappikin .Papin kutsumus on pappiskoulu ,mutta meidän kutsumus on sitä että havaitaan sydämenuskossa oleva siihen tehtävään sopivaksi ja seurakunta ja muut saarnaajat hänet saarnaajainkokouksessa siihen työhön asettsvat. Kirkolla on omat tapansa ja meillä omat, olemmehan oma herätysliike.
- omaomaomaoma
jeesuksenluvallamolemmat kirjoitti:
Ihan samalla luvalla saarnaaja jakaa ehtoollista kuin pappikin .Papin kutsumus on pappiskoulu ,mutta meidän kutsumus on sitä että havaitaan sydämenuskossa oleva siihen tehtävään sopivaksi ja seurakunta ja muut saarnaajat hänet saarnaajainkokouksessa siihen työhön asettsvat. Kirkolla on omat tapansa ja meillä omat, olemmehan oma herätysliike.
Niin olette oman itsenne herätys- ja nukutusliike. Kirkon herätysliike että enään ole.
- KaidanTienKulkija
Aloittajalla on hyvää pähkäilyä ja tuo on totta!
Se on juuri niin että, On parempi ettei mene edes uteliaisuudesta niihin tilaisuuksiin, ettei ole sillä ketään pahentamassa.- Pahentaja
Tuliko lipsahdus loppuun?
- Ylitsepursuaa
Hui kauheeta ku sää oot niin luuloissasi.
- JumputuksenneNaurettavaa
Vallanhimo Jellivaarassa on syy siihen miksi kirkon piirissä toimivasta esikoislestadiolaisesta herätysliikkeestä varoitellaan ja kävijöitä helvetin tulella uhkaillaan. :)
Kun ei itsellä ole Vapahtajaa eikä syntien sovbitusta, niin he luulevat uhkailuillaan pelottelevansa Jeesuksen lunastamaa Jumalan lapsilaumaa.- piippaappuup
Niinpä, tämä sama hajotustyö on tehty Ruotsissa, Norjassa ja Amerikassa ja se on lähtöisin Lapin Jellivaarasta.
Jellivaarassa lienee noin 100 hengen seurakunta nykyään, pieneksi on kutistunut muutaman vuoden takaiseen aikaan verrattuna.
Voi maailmaa pahennusten tähden, koska pahennukset kumminkin tulevat, voi kutenkin sitä ihmistä, jonka kautta pahennus tulee. Suurin vastuu on heillä, jotka ihmisten sieluista lukua pitää, kirkon papit, saarnaajat ym. - siinäse
piippaappuup kirjoitti:
Niinpä, tämä sama hajotustyö on tehty Ruotsissa, Norjassa ja Amerikassa ja se on lähtöisin Lapin Jellivaarasta.
Jellivaarassa lienee noin 100 hengen seurakunta nykyään, pieneksi on kutistunut muutaman vuoden takaiseen aikaan verrattuna.
Voi maailmaa pahennusten tähden, koska pahennukset kumminkin tulevat, voi kutenkin sitä ihmistä, jonka kautta pahennus tulee. Suurin vastuu on heillä, jotka ihmisten sieluista lukua pitää, kirkon papit, saarnaajat ym.Kristuksen ies ja hallitusmuoto on vaan tullut liian raskaaksi
- 369
siinäse kirjoitti:
Kristuksen ies ja hallitusmuoto on vaan tullut liian raskaaksi
Tuo sanonta on Raattamaalta!
Katsopa, kenelle se on kirjoitettu!
Isän Ääni 1960-1969 s. 260-261:
"Olkaa siis valmiit, Jumalan palvelijat, antamaan syntiä anteeksi Jumalan puolesta Jeesuksen nimessä, mutta hitaat sitomaan, sillä ei Kristus hylkää morsiantaan kaikkinaisten vikojen tähden. seurakunnan saarnaaman sanan pitää saada vaikuttaa vähän aikaa, kukaties rikollinen alentaa itsensä ja ottaa uskolla vastaan syntien anteeksisaamisen seurakunnalta. Mutta ne uskontunnustajat, jotka erkaantuvat Kristuksen laumasta sen tähden, että Kristuksen ies ja hallituksen muoto on heille sopimaton, sanovat luopuvansa pois ihmisistä ja uskaltavansa sanaa. Mutta jos sinä ymmärrät oikein Jumalan sanan, niin sana sitoo sinut seurakuntaan (eikä ole puhdasta Jumalan sanaa ulkona seurakunnan, vaan sellaista moskaa, kuin perkele selittää, että tulee luvalliseksi hypätä kirkon harjalta alas), Voi niitä eriseuran rakentajia, jotka monta pienimmistä....
HUOMAA VIELÄ:
Kirkon harjalta hyppäämisen kohdalla on alaviite, jossa selitetään: "Tässä tarkoittanee J. Raattamaa niitä, jotka puhdasoppisuusinnoissaan, farisealaisessa mielessä tahtovat rikkoa yhteyden siihen kirkkoon (ja sen armonvälikappaleiden hoitoon), jonka sylissä oli elävä siemen tähän niin kutsuttuun lestadiolaiseen herätykseen säilynyt. Juuri keskusteltuaan erään lappalaistytön kanssa, jonka Laestadius kertoo pastori Brandellin välityksellä tulleen elävään uskoon, Laestadiukselle selvisi, mistä tie menee armoistuimen, Herran Jeesuksen luo."
Näin siis Vanhintenkirjassa 1960-1969!
Lapin Vanhimpien siteeraus osoittaakin juuri heitä itseään. He toimivat puhdasoppisuusinnoissaan... - AiheKanssapuheisiin
En ymmärrä mitä kirkon harjalta hyppääminen tarkoittaa, en olisi ollenkaan varma tuon tulkinnan oikeaan osumisesta.
- 19928
AiheKanssapuheisiin kirjoitti:
En ymmärrä mitä kirkon harjalta hyppääminen tarkoittaa, en olisi ollenkaan varma tuon tulkinnan oikeaan osumisesta.
Voit katsoa itse "Isän Ääni 1960-1969" kirjasta, onko tuo alaviitemerkintä juuri tuon hyppäämisen kohdalla ,vai onko se lähempänä sitä Kristuksen iestä. Itsellä ei ole tuota kirjaa, mutta sain tuon sitaatin edellisen sukupolven lähettämänä. Heillä on se kirja. Minulla on vain Isän Ääni 1970-1979 ja 1980-1989-kirjat.
- vanhaanAikaanEri
60-luvulla kirkko oli ihan siedettävässä kunnossa, joten selitys peilaa aikaansa.
- 437
vanhaanAikaanEri kirjoitti:
60-luvulla kirkko oli ihan siedettävässä kunnossa, joten selitys peilaa aikaansa.
Miksi Lapin Vanhimmat käyttävät tätä ilmaisua siinä joulukirjeessään, jota Rauhan Side ei julkaissut. Asiayhteyshän on kokonaan toinen.
- Ugagau
369 kirjoitti:
Tuo sanonta on Raattamaalta!
Katsopa, kenelle se on kirjoitettu!
Isän Ääni 1960-1969 s. 260-261:
"Olkaa siis valmiit, Jumalan palvelijat, antamaan syntiä anteeksi Jumalan puolesta Jeesuksen nimessä, mutta hitaat sitomaan, sillä ei Kristus hylkää morsiantaan kaikkinaisten vikojen tähden. seurakunnan saarnaaman sanan pitää saada vaikuttaa vähän aikaa, kukaties rikollinen alentaa itsensä ja ottaa uskolla vastaan syntien anteeksisaamisen seurakunnalta. Mutta ne uskontunnustajat, jotka erkaantuvat Kristuksen laumasta sen tähden, että Kristuksen ies ja hallituksen muoto on heille sopimaton, sanovat luopuvansa pois ihmisistä ja uskaltavansa sanaa. Mutta jos sinä ymmärrät oikein Jumalan sanan, niin sana sitoo sinut seurakuntaan (eikä ole puhdasta Jumalan sanaa ulkona seurakunnan, vaan sellaista moskaa, kuin perkele selittää, että tulee luvalliseksi hypätä kirkon harjalta alas), Voi niitä eriseuran rakentajia, jotka monta pienimmistä....
HUOMAA VIELÄ:
Kirkon harjalta hyppäämisen kohdalla on alaviite, jossa selitetään: "Tässä tarkoittanee J. Raattamaa niitä, jotka puhdasoppisuusinnoissaan, farisealaisessa mielessä tahtovat rikkoa yhteyden siihen kirkkoon (ja sen armonvälikappaleiden hoitoon), jonka sylissä oli elävä siemen tähän niin kutsuttuun lestadiolaiseen herätykseen säilynyt. Juuri keskusteltuaan erään lappalaistytön kanssa, jonka Laestadius kertoo pastori Brandellin välityksellä tulleen elävään uskoon, Laestadiukselle selvisi, mistä tie menee armoistuimen, Herran Jeesuksen luo."
Näin siis Vanhintenkirjassa 1960-1969!
Lapin Vanhimpien siteeraus osoittaakin juuri heitä itseään. He toimivat puhdasoppisuusinnoissaan...En tiedä, kuka tämän alaviitteen on kirjoittanut. Minä kuitenkin olen lukenut Laestadiuksen selityksen aiheesta ja eiköhän Raattamaa seuraa Laestadiuksen raamatunselityksiä. Tämä ote on hulluinhuonelaisesta. Selitys menee siis näin:
Kun saatana panee Nebukadnesarin ja Rooman keisarit kuvittelemaan olevansa jumalia, se löytää siihen todisteeksi Raamatusta lauseen: Minä sanoin: te olette jumalia, vaikka tuo on sanottu Jumalan hengen valaisemista tuomareista eikä tyranneista. Ja kun saatanaa itseäänkutsutaan tämän maailman jumalaksi ja tämän maailman ruhtinaaksi, jolla on tuulessa valta (vanha käännös, — suom. huom.), ei sitä voi syyttää valehtelijaksi, koska se vääntää ja kääntää Jumalan sanaa niin, että pystyy Raamatun lauseilla todistamaan, ettei ole mikään synti hypätä temppelin harjalta alas, ts. kunnianhimoiselle ihmiselle ei ole synti heittäytyä ilmeiseen vaaraan saadakseen valtaa ja arvonantoa ja vaikuttaakseen toisten vakaumukseen.
Eli selitys selvennettynä (muistaakseni on Laestadiuksen jossain saarnassa selvennettynä näin, en muista missä): Temppelin harjalle nouseminen on järjen nostamista Jumalan sanan yläpuolelle. Perkele sitten kääntelee Jumalan sanaa miten sattuu juuri niinkuin hän teki Jeesukselle ja yritti saada tätä toisella Jumalan sanan paikalla käyttämään hyväkseen Jumalan sanan lupauksia väärin.
Samasta asiasta on taas kyse: eriseura ottaa lauseen sieltä, lauseen täältä Raattamaan, Laestadiuksen, Lutherin ja raamatun teksteistä ainoastaan tukemaan omaa agendaansa ja ajatusmaailmaansa. Esimerkiksi maallisen esivallan totteleminen on käännetty rappeutuneen hengellisen esivallan kuuliaisesti tottelemiseksi, vaikka hengellinen esivalta rikkoo raamatun yleisen pappeuden käskyä ja opetusta, hyväksymällä sakramentin jakajaksi ainoastaan oman pappisvirkansa. Tätähän Raattamaa juuri haluaa painottaa: Se, joka eroittaa itsensä seurakunnasta, rikkoo raamatun sanaa vastaan, sillä raamatun sana sitoo ihmisen seurakuntaan. Ulkona seurakunnan voidaan ottaa esimerkkinä kirkon opetus siitä, että oikeastaan kaikki tulevat autuaaksi. Pappi aina toivottelee kaikki pois nukkueet ihmiset hautajaisissa menemään taivaaseen tietämättä sen paremmin näiden ihmisten sielun autuudesta. Lisäksi kirkossa ei enää opeteta, että naisten tulee peittää päänsä, sillä nyky ajan tasa-arvo ajattelu ei tue tällaista tapaa. Eikö tässä olla taas nousemassa temppelin harjalle, kun enemmän uskotaan ihmisen järkeä, kuin Jumalan sanaa.
Ugh, olen puhunut. - Ugagau
Löysin myös sen saarnan, jota muistelin (1 SUNNUNTAINA PAASTOSSA 1850-luvulla):
Mutta ei Vapahtaja siihen myöntynyt, sillä hän ei tahtonutkaan maailman turhaa kunniaa. Ei ole tosin vihollinen saanut kristityitä voimalla kehumaan, mutta on se vielä toinen paikka, jonka vihollinen tarjoo muutamille kristityille, nimittäin se kristittyin kunnia eli paras kristillisyys, joka korottaa itsensä temppelin harjalle, jonka kautta he tulevat isäksi kristillisyydessä ja rupeavat tykkäämään itsestänsä, erinomattain jos vielä kristityt rupeavat uskomaan, että se on paras kristitty ja kristillisyyden päämies. Tämä kristittyin kunnia on yksi temppelin harja, johon omanrakkauden ja omanvanhurskauden perkele korottaa muutamia. - salatuimpaansaakka
Ugagau kirjoitti:
Löysin myös sen saarnan, jota muistelin (1 SUNNUNTAINA PAASTOSSA 1850-luvulla):
Mutta ei Vapahtaja siihen myöntynyt, sillä hän ei tahtonutkaan maailman turhaa kunniaa. Ei ole tosin vihollinen saanut kristityitä voimalla kehumaan, mutta on se vielä toinen paikka, jonka vihollinen tarjoo muutamille kristityille, nimittäin se kristittyin kunnia eli paras kristillisyys, joka korottaa itsensä temppelin harjalle, jonka kautta he tulevat isäksi kristillisyydessä ja rupeavat tykkäämään itsestänsä, erinomattain jos vielä kristityt rupeavat uskomaan, että se on paras kristitty ja kristillisyyden päämies. Tämä kristittyin kunnia on yksi temppelin harja, johon omanrakkauden ja omanvanhurskauden perkele korottaa muutamia.Ei ole oikein sotkea kahta eri asiayhteyttä toisiinsa. Raattamaa on voinut tarkoittaa temppelin harjalta hyppäämisellä jotakin muuta, liittyen oman aikansa tilanteeseen.
Ei tätä kohtaa ohiteta yleisellä Raamatunselityksellä. Vertaukset ovat vertauksia ja niissä on liittymäkohta tilanteeseen. - eimeenoin
369 kirjoitti:
Tuo sanonta on Raattamaalta!
Katsopa, kenelle se on kirjoitettu!
Isän Ääni 1960-1969 s. 260-261:
"Olkaa siis valmiit, Jumalan palvelijat, antamaan syntiä anteeksi Jumalan puolesta Jeesuksen nimessä, mutta hitaat sitomaan, sillä ei Kristus hylkää morsiantaan kaikkinaisten vikojen tähden. seurakunnan saarnaaman sanan pitää saada vaikuttaa vähän aikaa, kukaties rikollinen alentaa itsensä ja ottaa uskolla vastaan syntien anteeksisaamisen seurakunnalta. Mutta ne uskontunnustajat, jotka erkaantuvat Kristuksen laumasta sen tähden, että Kristuksen ies ja hallituksen muoto on heille sopimaton, sanovat luopuvansa pois ihmisistä ja uskaltavansa sanaa. Mutta jos sinä ymmärrät oikein Jumalan sanan, niin sana sitoo sinut seurakuntaan (eikä ole puhdasta Jumalan sanaa ulkona seurakunnan, vaan sellaista moskaa, kuin perkele selittää, että tulee luvalliseksi hypätä kirkon harjalta alas), Voi niitä eriseuran rakentajia, jotka monta pienimmistä....
HUOMAA VIELÄ:
Kirkon harjalta hyppäämisen kohdalla on alaviite, jossa selitetään: "Tässä tarkoittanee J. Raattamaa niitä, jotka puhdasoppisuusinnoissaan, farisealaisessa mielessä tahtovat rikkoa yhteyden siihen kirkkoon (ja sen armonvälikappaleiden hoitoon), jonka sylissä oli elävä siemen tähän niin kutsuttuun lestadiolaiseen herätykseen säilynyt. Juuri keskusteltuaan erään lappalaistytön kanssa, jonka Laestadius kertoo pastori Brandellin välityksellä tulleen elävään uskoon, Laestadiukselle selvisi, mistä tie menee armoistuimen, Herran Jeesuksen luo."
Näin siis Vanhintenkirjassa 1960-1969!
Lapin Vanhimpien siteeraus osoittaakin juuri heitä itseään. He toimivat puhdasoppisuusinnoissaan...Turha selitellä.
- Näinseonvaan
369 kirjoitti:
Tuo sanonta on Raattamaalta!
Katsopa, kenelle se on kirjoitettu!
Isän Ääni 1960-1969 s. 260-261:
"Olkaa siis valmiit, Jumalan palvelijat, antamaan syntiä anteeksi Jumalan puolesta Jeesuksen nimessä, mutta hitaat sitomaan, sillä ei Kristus hylkää morsiantaan kaikkinaisten vikojen tähden. seurakunnan saarnaaman sanan pitää saada vaikuttaa vähän aikaa, kukaties rikollinen alentaa itsensä ja ottaa uskolla vastaan syntien anteeksisaamisen seurakunnalta. Mutta ne uskontunnustajat, jotka erkaantuvat Kristuksen laumasta sen tähden, että Kristuksen ies ja hallituksen muoto on heille sopimaton, sanovat luopuvansa pois ihmisistä ja uskaltavansa sanaa. Mutta jos sinä ymmärrät oikein Jumalan sanan, niin sana sitoo sinut seurakuntaan (eikä ole puhdasta Jumalan sanaa ulkona seurakunnan, vaan sellaista moskaa, kuin perkele selittää, että tulee luvalliseksi hypätä kirkon harjalta alas), Voi niitä eriseuran rakentajia, jotka monta pienimmistä....
HUOMAA VIELÄ:
Kirkon harjalta hyppäämisen kohdalla on alaviite, jossa selitetään: "Tässä tarkoittanee J. Raattamaa niitä, jotka puhdasoppisuusinnoissaan, farisealaisessa mielessä tahtovat rikkoa yhteyden siihen kirkkoon (ja sen armonvälikappaleiden hoitoon), jonka sylissä oli elävä siemen tähän niin kutsuttuun lestadiolaiseen herätykseen säilynyt. Juuri keskusteltuaan erään lappalaistytön kanssa, jonka Laestadius kertoo pastori Brandellin välityksellä tulleen elävään uskoon, Laestadiukselle selvisi, mistä tie menee armoistuimen, Herran Jeesuksen luo."
Näin siis Vanhintenkirjassa 1960-1969!
Lapin Vanhimpien siteeraus osoittaakin juuri heitä itseään. He toimivat puhdasoppisuusinnoissaan...Älä ymmärrä väärin tuota asiaa.
Nuo Raattamaan sanat antavat ymmärtää, että seurakuntaa ei tule jättää.
Mitä tekee eriseuran jäsenet, Esikoiset Ry:n jäsenet, he jättävät seurakunnan.
Ja niin kuin lainauksessa sanotaan: "Mutta ne uskontunnustajat, jotka erkaantuvat Kristuksen laumasta sen tähden, että Kristuksen ies ja hallituksen muoto on heille sopimaton, sanovat luopuvansa pois ihmisistä ja uskaltavansa sanaa. Mutta jos sinä ymmärrät oikein Jumalan sanan, niin sana sitoo sinut seurakuntaan (eikä ole puhdasta Jumalan sanaa ulkona seurakunnan, vaan sellaista moskaa, kuin perkele selittää, että tulee luvalliseksi hypätä kirkon harjalta alas), Voi niitä eriseuran rakentajia."
Eriseuran kantajille on Kristuksen ies ja hallituksen muoto tullut raskaaksi. - 279
Näinseonvaan kirjoitti:
Älä ymmärrä väärin tuota asiaa.
Nuo Raattamaan sanat antavat ymmärtää, että seurakuntaa ei tule jättää.
Mitä tekee eriseuran jäsenet, Esikoiset Ry:n jäsenet, he jättävät seurakunnan.
Ja niin kuin lainauksessa sanotaan: "Mutta ne uskontunnustajat, jotka erkaantuvat Kristuksen laumasta sen tähden, että Kristuksen ies ja hallituksen muoto on heille sopimaton, sanovat luopuvansa pois ihmisistä ja uskaltavansa sanaa. Mutta jos sinä ymmärrät oikein Jumalan sanan, niin sana sitoo sinut seurakuntaan (eikä ole puhdasta Jumalan sanaa ulkona seurakunnan, vaan sellaista moskaa, kuin perkele selittää, että tulee luvalliseksi hypätä kirkon harjalta alas), Voi niitä eriseuran rakentajia."
Eriseuran kantajille on Kristuksen ies ja hallituksen muoto tullut raskaaksi.Millainen on Kristuksen ies? Mitä Jeesus itse siitä sanoo? "Minun ikeeni on sovelias ja kuormani on keveä..."
Entäpä Kristuksen hallituksen muoto? Sekin mainittiin joulukirjeessä. Siitä sanotaan: "Hän voittaa kärsimällä, on hengen miekka hällä..." Siis tuo hallitusmuotoko on tullut epämieluisaksi?
Raattamaa on kirjoittanut nuo asiat niille, joille oikeaoppisuus oli mennyt kaiken muun edelle...
Minusta tuo on outo kysymys! Emmehän elä emmekä kilvoittele siksi, että meistä tulisi siivo vaikutelma. Vapaa uskova voi mennä mihin kokoukseen haluaa ja tyuntee tarvetta. Kun ihmisellä on Kotiopettaja Pyhä Henki, ei ole turvatonta olla missään. Me pienet ihmiset luulemme, että meidän läsnä- tai poissaolollamme on suurikin merkitys. Nykyisin ihmiset töllistelevät: Ai tuokin on tääll! Tai, ei ole sitäkään pitkään aikaan näkynyt. Näillä kannanotoilla ei ole mitään tekemistä sen kanssa, että oltaisi kiinnostuneita ihmisen sielusta, vain jäsenyydestä jossakin. Ei kannata ressata, voi mennä mihin haluaa.
- huomionivaan
Vaikka esikoislestadiolaisiin. Vai onko se niin, että jos en tunnusta toista "uskontoa" taivaskelpoiseksi ,niin muiden usko supistuu meidät pois leikkaavaksi?
Näin näyttää usein käyvän.
- Pohojanpoika
Aloittaja on ihan oikeassa , se meni myllynkivihommiksi, paras vaan pysyä entisessä.
- kiikkerätmööpelit
On se vaikeaa tämä uskominen...monimutkaista. miksiköhän?
- Pääpystyyn
Yhdyn vihneen ajatuksiin, siksi aion mennä vapaana ja iloisena Puistokadun kokouksiin.
- Voiraskaitajaimeväisiä
Olen aloittajan kanssa samaa mieltä
- voihansinnemennä
Meet sinne vaan ja tarjoat lapsille vaikka namusia.
- eikuunapäivänä
ERISEURAA KARTA!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 763561
Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa
Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t292294Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä842013Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian191560- 281431
Mitä, kuka, hä .....
Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja271403Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni71364Noh joko sä nainen oot lopettanut sen
miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu671327Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik101227Kerro nainen
Milloin huomasit, että kyse ei ole ihastumisesta vaan jostain selvästi vakavammasta.531075