Ruoan hinta nousee vaikka tuottajahinnat laskee.
Nyt puhutaan lohen hinnan laskevan jopa puoleen nykyhinnoista.
Löytyisikö Suomesta markkinarakoa?
KUNINGAS-LOHI
29
343
Vastaukset
- MMVII
TENON LOHI
on parasta mitä olen saanut nauttia. Juhannus säilyy edelleen mielessäni ja tietysti
saamamme muistot elävine kuvineen.- vesi.aisaa
Sateella lahnakin oli syönnillä kun pikkupoikana ongella kävin.
Vettä tulee nytkin kuin aisaa... - Lemmenjoella
Tenon lohen lisäksi Lapissa ollaan huolestuneita Lemmenjoen kullankaivajien koneista kun Euroopan puhtain joki on nyt sameaa vettä...
- pöpöläinen
Tenon kuten pohjoisen monet lohijoetkin ovat joutuneet saasteille alttiiksi.
Jalokalat ovat tunnetusti alttiita vieraille pöpöillekin.
- utsjoki.kevo
Onko lohikäärme sukua Tenon lohelle?
- vaskitsas
Millainen otus lienee louhikäärme varsinkin naaras ja kiimainen`?
- avotta
TENON LOHTA
uusien perunain kanssa kermakastikkeella ja salaattisipuleitten niin...a-vot- made.infinland
ISOA KALAA
kannattaa pyytää vaikkei saiskaa...hmm?! - onnen.koukku
MAISTUUKO
iso kala paremmalta kuin hieman pienempi koukkuleuka? - kirjo.lohi
KIRJOLOHI tuli kotipuoleen allasviljelyyn 1950-luvulla ja se on vallannut kalatiskeilläkin nykyisin suuren osan. Maistuuko teille?
- Norssipotut
kirjo.lohi kirjoitti:
KIRJOLOHI tuli kotipuoleen allasviljelyyn 1950-luvulla ja se on vallannut kalatiskeilläkin nykyisin suuren osan. Maistuuko teille?
Pakkohan se on jotakin ostaa kun kalaa tekee mieli. Kassilohi on mautonta ja kuivaa. Kirjolohi oli ennen hyvää, mutta nyttemmin maku huonontunut. Taannoin Loviisan läheltä sai ostaa savustettuja kirjolohen mahaläskejä kohtuuhinnalla ja todella maukkaita olivatkin paitsi yhdellä kerralla vanhoja. Ei ole ollut missään saatavilla viime vuosina, vai tietääkö joku paremmin?
Kauppahalli on liian kallis paikka. Ja niin muuten alkaa olla kala muuallakin; jopa Lidlin kalat ovat kalliita. Ja se savustettu Kanadan Peledsiika on pahaa, maistuu vanhalle. - koskiset
Norjan koskissa muhii parhaat apajat.
- sumppi.pannaan
Skillan kahvipirtin emäntä "lensi" Lapissa kuin tuulispää Kaunispäällä.
Mitä lie löytänyt en tiedä?!
- syön.nyt.silakkaa
Norjan kassilohi on nousemassa monelta kotitaloudelta yli kipurajan. Nyt jo K-kaupan tarjoksessakin 6.90 € kg. Tosin ahvenfilee maksoi kilolta 25 €
- Kat.leija
Noin on hinnat meidänkin Cittarissa, mutta tuoretta silakkaa ja silakkafileitä ei ole nyt myynnissä. On muikkua ja silakkafileiden näköisiä sillifileitä (joistain pikkusilleistä tehtyjä).
Jaksan minä odottaa kun syyssilakkaa tulee myyntiin, se kyllä selättää kevätkutusilakan reippaasti. - nie.riä
Mä juon nyt kahvia,
totesi aikanaan HARRI HOLKERI (millainen kalamies oli lohikala jää..hmm) - Norrenpaistaja
Kat.leija kirjoitti:
Noin on hinnat meidänkin Cittarissa, mutta tuoretta silakkaa ja silakkafileitä ei ole nyt myynnissä. On muikkua ja silakkafileiden näköisiä sillifileitä (joistain pikkusilleistä tehtyjä).
Jaksan minä odottaa kun syyssilakkaa tulee myyntiin, se kyllä selättää kevätkutusilakan reippaasti.Norsi maksoi kolme vuotta sitten Oulun kauppahallissa 7 euroa kilolta. Suolineen kaikkineen. Pari-kolme kiloa yhteensä ostin ja paistoin pannulla. Hyvää oli 60 v tauon jälkeen. Nyt en ole käynyt katsomassa hintoja, Lidlistä saa halvinta lenkkiä noin 80 c/pakkaus. Siihen halpakaljaa 1-3 purkkia niin taas pärjää seuraavaan nälkään asti.
- nuuska.muikkuset
Kat.leija kirjoitti:
Jaksan minä odottaa kun syyssilakkaa tulee myyntiin, se kyllä selättää kevätkutusilakan reippaasti.SILAKKALAATIKKO
on ollut mieliruokaani ja itse sitä valmistanut ystävillenikin tarjoten.
Hyvin on maistunut, mutta miksi ei kaupoissa ole juuri silakkaa?
Minkinruoaksi silakkaa meni markka-aikaankin 0,10 mk/kg kun sama kaupassa
yli 2 mk:n ja fileenä 4 mk.
Savusilakka maistuisi eritoten... - kat.leija
Silakanpyynnissä lie pieni tauko tähän aikaan. Savusilakkaa en menisi nyt ostamaan, sillä taitaa olla savustettu pakastetusta kevätsilakasta. Ei hyvää!
Syyssilakan pyynti tietysti alkaa samoinkuin silakkamarkkinatkin aikanaan. - katu.leija
Ka tossa leijaa katuleija.
- norjat
Lapin joissako maukkaimmat lohet, mutta onko mentävä aidan yli naapurin koskiin?
- jäähaiko
nie.riä kirjoitti:
Mä juon nyt kahvia,
totesi aikanaan HARRI HOLKERI (millainen kalamies oli lohikala jää..hmm)Millaisia harreja holkerin apajasta löytyikään?
- maistuvainen
Trullevin niemen kärkeen pitänee maanantaiaamuna suunnistaa.
Kalastajilla hyvä saalis=? - heitin-miettimistä
PeerGynt
Esitit aiheellisen kysymyksen. Miksi tuotetaan Suomeen jotain säilöttyä Makrillia tai mistä sen tietää mitä ne ovat, kun on uitettu johonkin tomaatti liemeen?
Täällä heitetään särki roska kalaksi minkeille ja tunkiolle, joka oli äitini ja minunkin mielestä mitä parhain suolakala, siis se selkämys. Kalaa meillä oli silloin liiaksikin, mutta kyllä ne kalapullat hämäsivät jonkun kesälomalaisen luulemaan niitä lihapulliksi pippurin ansiosta.D
Olisiko siinä myös Suomen uusi Vientituote, että täällä ne harvat kalastajat saisivat kaikki saaliinsa myytyä jalostajille, jotka purkittavat sen, etiketillä "puhtaista vesistä" aitoa Luomu kalaa Suomesta?
Kalavesiä täältä löytyy ja kalastajiakin varmasti, jos tuotteet menisivät vain kaupaksi ihan oikeasti, eikä minkin ruoaksi pilkkahintaan. Nuoriso vain kerran katsomaan esim. nuotanvetoa ja sitä saalista! Wau! ja kaikki roskiin, minkin ruuaksi?
Vielä olisi mahdollisuutta opastaa nuorisoakin tähän ammattikalastukseen, eikä vain virvelin heittoon tai harrastukseen, että pyydetään kala ja päästetään se vapaaksi? Sitä minä en ymmärrä, mutta kaikki otin mitä sain, kaikki pikku kiisketkin ja söin ne, kun muuta ei ollut, keran saari reissulla?:DDD.
Miksi ostetaan kaupasta jotain kalaliemikuutioita, kun ja jos olisi tätä ns. roskakalaa myynnissä, josta sitä voisi tehdä? Ai, niin? Eihän mummi sitä ymmärrä, jos kaupasta saa valmiiksi viipaloidun leivän ja nuoriso ihmettelee, että mitä sinä mummi teet tuolla sahalaitaisella veitsellä? - Kat.leija
Citymarketin kalatiskillä oli nyt savusilakkaa. Huomasin niiden näyttävän kutusilakoilta, kun osalla vatsat pullotti, siis keväällä pyydettyä. Sehän kertoo myynnissä olevan pakastettua savusilakkaa.
Myyjä vakuutti tuoretta olevan. No ostan 300 grammaa, mutta lupaan antaa teille palautetta jos laatuun petyn. Kyllähän petyinkin, yksi silakka oli vielä jäässäkin.
Sitten sanoin myyjälle että nythän teille on tauon jälkeen sitten saatu silakkafileitä ja kai kokonaistakin silakkaa tietenkin myös, sillä myynnissä oli jonkin aikaa vain pikkusillifileitä ja muikkua. No ei meillä tuoretta silakkaa vielä ole, sanoi myyjä.- trullevi
Trullevista kalastajilta sain parhaat tuoreet kalat, en marketeista.
"No ei meillä tuoretta silakkaa vielä ole, sanoi myyjä".
Kalakauppiaat aina valehtelevat siitä tuoreudesta, kuten kalastaja siitä suurimmasta saalistaan!D
Ennen oli varma keino kurkistaa tuoreen kalan kiduksiin, jos ne oli punaiset, niin melko tuore, mutta harmahtava, niin varmasti jo "harmaahapsinen". Keinot ovat koventuneet, sillä kai ne nykyisin osaavat nekin värjätä? Purkitetut ja savustetut kalat on sitten vain maun mukaan arvosteltava.
Minä olen syönyt juuri pyydettyä kalaa enemmän, kuin "laki sallii", sillä minulla oli jopa boikotti kalaan lapsena ja äiti "paskiainen" antoi vain pelkän leipäpalan, ilman voita", koska en suostunut syömään, ...mitähän se olikaan, mutta kalaa kumminkin.
On sitten maistunut kiisketkin teininä, kun olimme porukalla saaressa ja kalastus onneen luottaen ei ollut evästä tarpeeksi ja kalastuskin taisi jäädä, ..niin..vasta yömyöhällä huomasimme, että eväs loppuu! Jokainen sitten onkimaan niitä sinttejä, joita imeskelimme nälkääme.
Nyt on taas kala "mallillaan" ja joskus vävyltä saan tuoretta kuhaa, mateita ja ahvenia, kuten myös heidän kalakeiton jämiä.
Sitä minä en ymmärrä, kuinka Tenon lohi olisi jotain erikoista, verrattuna Saimaan aitoon loheen, siis ei istutettuun? Onko siinä pyytäjän lisä mausteena?
- lemmin.joella
TENON LOHI
puhuttaa tänään telkkarissa ja muuallakin. Päättäjät eivät istu rantapenkereellä.
Lemmenjoella huuhdotaan muutakin kuin kultaa eivätkä kaikki saa murustakaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alahan tulla paikkaamaan tekojas
Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.315736- 363781
Onko kenellekään muulle käynyt niin
Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk1833313- 122728
- 292202
- 122147
- 1621906
- 161484
- 1051362
- 1371174