Bravecto (punkinesto) - kokemuksia, mielipiteitä?

PolvikoiraJoppe

Bravecto on siis se uudehko suun kautta annettava pitkävaikutteinen valmiste. Meillä koira nyt toista kesää tällä lääkkeellä, ilman oireita. Mutta hiukan alkanut hirvittää ajatus tuollaista "myrkkyä" syöttää koiralle? Eräskin koirapuistotäti kauhisteli että "jotkut koirat on saanu ihan hirvittäviä oireita siitä!" Mutta ei kyllä tarkemmin kertonut että minkä tyyppisiä oireita..?

Kauaahan tämä ei ole kai ollut edes markkinoilla, joten siksikin tuntuu hurjalta laittaa oma koiransa tavallaan koe-eläimen asemaan - mitä jos haitat näkyy vasta vuosien päästä?

Oma koira on erittäin lyhytkarvainen, joten voisiko sen ehkä jättää kokonaan ilman punkinestoja, koska useimmat punkit näkyy siitä ihan silmin katsoen kun tarkkaan tiirailee, ja loput löytyy helposti sormituntumalla.

MUTTA. Toisaalta tämä on ollut erittäin helppo ja huoleton tapa torjua punkit, eikä mitään selkeitä sivuoireita ole tosiaan koirassa näkynyt.

Punkkipannat ja tipat koen vähän hankaliksi ja epäkäytännöllisiksi (esim uiminen, muiden kanssa leikkiminen), ja lisäksi tarpeeksi usein olen kuullut niiden tehottomuudesta, iho- yms ongelmista jne. Lisäksi tää pilalle hemmoteltu piski nukkuu mun sängyssä, joten kuitenkin tunkis sen pantansa kanssa naamaan kiinni yöllä.

No kuitenkin,
mitä mieltä olette? Onko kokemuksia? Vertaistukea ahdistuksessa? Kauhutarinoita?

68

58752

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Karvakasa

      Käsittääkseni tuo punkkitabletti ei torju punkkeja. Lääkkeen teho perustuu siihen, että punkin pitää purra koiraa, jotta punkki kuolisi tuon lääkkeen vaikuttavaan aineeseen.
      Koira voi siis kantaa punkkeja sisätiloihin turkissaan. Punkki voi myös välittää taudin koiraa purressaan.
      Että siinä mielessä tuo tabletti on huono!
      Itsekin koiralleni sen kuitenkin annoin eikä sivuvaikutuksia ole ilmennyt niinkuin valeluliuoksesta, jota ennen käytin. En myöskään ole löytänyt punkkeja koirasta.
      Minulla tosin on Lapinkoira, jolla turkkia riittää, joten punkkeja on voinut olla, koska on ihan sattumaa, että ne siitä turkista löytää.
      Valeluliuosta käyttäisin, mutta se kutittaa koiraa.
      Toivottavasti pystyvät kehittämään tabletin, joka myös torjuisi punkit. Sitä odotellessa.

    • älkääostako

      Olen pitkään miettinyt tämä postauksen tekemistä ja koska koirien punkkisuojaus on nyt paljon esillä alkaneen punkkikauden takia päätin kirjoittaa meidän koirien kokemukset punkkilääkkeestä . Julkaisun tarkoitus ei ole lietsoa paniikkia tai provosoida sen enempää. Vaan tarkoituksena on kertoa meidän tarina ja näin ollen jakaa tietoa mitä oireita Bravecto saattaa aiheuttaa koirille.

      Ensimmäisestä annoksesta Bravectoa koiramme ei saaneet mitään. Oireet tulivat vasta toisen ja neljännen annoksen kohdalla. Kaikki alkoi keväällä 2015 kun nuorempi koiramme Dara sai videon mukaisen neurologisen kohtauksen noin 2 vk Bravecton antamisen jälkeen. Koiralla heitti tasapaino ja silmät heiluivat puolelta toiselle. Veimme koiran suoraan kohtauksen aikana neurologille. Kohtaus kesti pitkään noin puolisen tuntia. Muutaman päivän jälkeen kohtauksesta alkoi koiralla kääntymään pää oikealla. Lopulta pää oli lähes 90 asteen kulmassa niin että koira ei pysynyt pystyssä. Oireet vastasivat vestibulaarisyndrooma, mutta toisinkuin vestobulaarisyndroomassa koiramme oireet vaan jatkui ja jatkui. Koira tutkittiin monta kk, siltä otettiin useammat verikokeet,neurologiset testit, borrelia testit, magneettikuvat aivoista yms, mutta oireille ei oikein löytynyt mitään selitystä. Silloin jo neurologimme epäili, että voisiko Bravecto aiheuttaa tälläistä. Kuitenkaan hänen kokemuksensa mukaan tällaista oireilua ei ollut nähty. Totesimme, että koska emme voi pois sulkea sitä, että Bravecto olisi aiheuttanut kaikki oireet niin Daralla ei enää kyseistä lääkettä annettaisi. Pikkuhiljaa lääkkeen vaikutuksen haihduttua sekä kuntoutuksen ja jumppailun avulla koiran pää saatiin paremmaksi. Ja koira pääsi taas normaaliin elämään kiinni.

      Kuitenkin vuonna 2016 keväällä vanhempi koiralle Hula sai n. kaksi viikkoa Bravecton antamisen jälkeen aivan samanlaisen kohtauksen kuin Dara vuosi taaksepäin. Samaan tapaan myös pää alkoi kääntymään muutaman päivän jälkeen kohtauksesta. Ja pelottavan tutut vestubulaarisyndrooma oireet tulivat näkyviin. Hulakin tutkittiin saman neurologin toimesta. Tehtiin kokeita ja testejä. Ja kaava oli täsmälleen sama. Kävimme kaikki läpi siitä asti mitä koirat syö, missä ne liikkuvat yms ja koitimme löytää yhteisen tekijän koirille. Ainut koiria yhdistävä ulkoinen tekijä oli Bravecto. Pahimmillaan koirien päänkääntyminen on koko ajan olut silloin kun ne kiihtyvät. Nuoremmalla koiralla pää on lähes suorassa nykyisin suurimman osan aikaa.

      Ymmärrän , että kaikki lääkkeet voivat aiheuttaa sivuoireita. Myös monet punkkilääkkeet. Pahinta kuitenkin on se, että 3 kk vaikutuksen kestävää tablettia ei saa koiran ruumista pois. Asiaa tutkittuani ulkomailla on ollut samanlaisia neurologissa oireiluja ja useita kuolemia joiden epäillään liittyneen Bravectoon. Luin myös, että EMA on käskenyt lääkeyhtiön MDS:n tehdä lisätutkimuksia Bravectosta runsaiden oirelujen takia. ” the EMA Veterinary Committee decided that MSD Animal Health should make a so-called targeted safety report on Bravecto.” Myös suomessa olen nyt muutamiin pahoihin oireiluihin törmännyt. Mielelläni jos kuulette kokemuksia niin haluaisin niistä kuulla.

      Jokainen tekee niin kuin parhaaksi näkee, mutta meidän yksikään koira ei enää kyseistä punkkilääkettä syö ja en voi suositella sitä kenellekään. Harvempi koirista varmaan oireita saa, mutta jos itse olisin tiennyt, että sivuvaikutukset voivat olla näin vakavia en kyseistä lääkettä olisi koskaan koirilleni antanut. Haluan myös lisätä, että vaikka koirilla on pään vinous näyttää hurjalta ei koirilla ole kipuja.

      Tätä julkaisua saa jakaa!

      Alla vielä video missä koira saanut Bravecton jälkeen samanlaisia vestibulaari oireita kun meidän koiramme.

      • ennäesitä

        Video, missä =0


      • Enpä_oikein_usko

        Uskomatonta että olisit antanut edelleen koirille lääkettä josta olet epäillyt noin vakavia sivuvaikutuksia edelliseltä vuodelta. Tästä syystä en oikein usko tarinaa.


      • Bravectonjakoirahengissä
        Enpä_oikein_usko kirjoitti:

        Uskomatonta että olisit antanut edelleen koirille lääkettä josta olet epäillyt noin vakavia sivuvaikutuksia edelliseltä vuodelta. Tästä syystä en oikein usko tarinaa.

        En minäkään, siksi pistin sen jakoon.😊.


      • Uskottava

        Itse käsitin, että älkääostako oli antanut lääkkeen oireilujen jälkeen vain toiselle koiralleen, joka ei ollut oireillut aiemmin. Hän ei vielä silloin ollut varma oliko Bravecto edes oireiden aiheuttaja. Mielestäni ihan uskottava muutenkin, lähipiirissäkin yksi vanhempi koira saanut tämän tyyppisiä oireita heti Bravecton jälkeen.


      • treyreyery

        Hyvä että käytät aikaasi pohtimalla pitkään tärkeitä asioita, kutsen että postittaisiko koitapalstalle


      • hfutfuf
        Uskottava kirjoitti:

        Itse käsitin, että älkääostako oli antanut lääkkeen oireilujen jälkeen vain toiselle koiralleen, joka ei ollut oireillut aiemmin. Hän ei vielä silloin ollut varma oliko Bravecto edes oireiden aiheuttaja. Mielestäni ihan uskottava muutenkin, lähipiirissäkin yksi vanhempi koira saanut tämän tyyppisiä oireita heti Bravecton jälkeen.

        N imim uskottava, teit sitten eläinkokeen. Ymmärrätkö. Teit eläinkokeen omalla lemmikilläsi.


      • Minkä rotuisia koirasi ovat?


      • Anonyymi

        Minä en syötä koiralleni mitään punkkimyrkkyjä. Ne ovat myrkkyjä, joten sanomatta selvää, että eivät edistä koiran terveyttä. Koko punkkimyrkky on ko itsessään vaarallisempi kuin punkin purema.

        Lääkkeet on iso bisnes. Tietysti tietää lääkemerkin osakkeen omistajille rahaa, kun jokainen koiranomistaja aivopestään ostamaan myrkkyä koiralleen.

        Lääkefirmat takovat miljoonia punkkilääkkeistä.

        Koiranomistajalla on pienempi vaara saada punkin purema kuin rläimettömällä luonnossa liikkujalla. Punkki hakeutuu koiraan ensimmäiseksi.

        Minulla ei ole yksikään koira sairastunut punkin puremaan... Mitä se sairaus sitten lienee.

        Nimimerkki koiranomistaja 20 vuoden ajan


      • Anonyymi

        Kiitos!


      • Anonyymi

        Tänään mennään lääkäriin sama juttu.


    • Kesäkoira

      Hei, Hulan ja Daran omistaja. Minua aika paljon nyt huolestuttaa tuo kokemuksesi. Annoin viime kesänä koiralleni ko myrkyn, eikä tullut oireita eikä punkkejakaan havaittu. Nyt menee harkintaan. Minkä rotuiset koirat oli kyseessä?

    • kikkaroita

      Näin saman tekstin facebookissa ja Hula ja Dara taisivat olla saksanpaimenkoiria. Facessa kiertää myös toinen kirjoitus, jossa landseer oli OLETETTAVSTI samasta punkkilääkkeestä saanut maksaan ja haimaan pahoja oireita.

      • 72jussi

        Laitatko linkin tuohon Landseer kirjoitukseen?


      • DasBaloo

        Osui tämä vanha keskustelu silmään. Korjauksena, että koira ei ole lansu vaan pystiffi. Haimassa ei ollut mitään ongelmaa vaan maksassa ja pernassa. Ei myöskään voida puhua olettamuksesta vaan suuresta todennäköisyydestä.


    • Alveira
    • Lappalaismami

      Oma koirani Pyry piti lopettaa juhannusaattona 2016, kun sai kolmannen kerran vestibulaarisyndroomakohtauksen.
      Kyseessä oli iäkäs suomenlapinkoira, joka sai ensimmäisen kohtauksen 2015 syyskuussa, toisen vappuna 2016 , jonka jälkeen pää jäi vinoon ja kolmannen, josta ei enää selvinnyt vuonna 2017 juhannuksena.
      Molemmat koirani ovat saaeet bravectoa niin kauan kun sitä on ollut markkinoilla. Narttukoira Tuiskulle ei ole tullut mitään oireita, mutta toisaalta Pyry oli saanut vakavia ongelmia (halvauskohtauksen) myös markkinoilta poisvedetystä Pro Meris Duo- punkkilääkkeestä, eli ilmeisesti oli kaikenkaikkiaan herkempi lääkkeille.
      Minulta löytyy useampi video Pyryn kohauksiata Facebookissa.
      Jos joku haluaa vaihtaa asiasta ajatuksia niin voi hakea kaveriksi. Minut löytää FBstä Päivi Sisko Maria Jantunen nimellä

      • Anonyymi

        Totta kai myrkyt aiheuttavat tuhoa koiran terveyteen. On se kumma, että ihmiset eivät tajua, että lääkefirmat takovat miljoonia "punkkilääkkeistä". Jokainen aivopesty omistaja tietää rahaa. Eläinlääkäri, joka tiuhaan kirjoittaa reseptejä tietyille lääkefirmoille, saa bonusta ym palkintoja. En ikinä enää syötä Bravectoa, tai muuta punkkimyrkkyä. Kaappiin jäi 30€ myrkky. Nyt muistankin, etten ole muistanut viedä apteekkiin poistoon. Rakastakaa eläimenne hyvinvointia!


    • pahempikumpi

      Tuo punkkikarkoite on kuulemma hyvin susittu tällä hetkellä, ja haittavaikutuksia on vähän.Siksi olen omilleni sitä antanut, kun niin on minulle kerrottu.Mitään oireita ei ole tullut, mutta kyllä kauhistuttaa lukea noita juttuja, ja pistää miettimään.Että mitä seuraavaksi enää uskaltaa koiralleen antaa....

    • Raiar

      Kaikista lääkkeistä voi tulla sivuvaikutuksia. Bravectoa on myyty yli 34 MILJOONAA annosta, haittavaikutusilmoituksia on alle 10000 kappaletta. Niistäkin suurin osa on parin päivän löysävatsaisuuksia tai huonovointisuutta/oksentelua.

      Huomattavasti enemmän haittailmoituksia on kirjattu mm. Exspotista, Bayvanticista ja Scaliborista. Eli ihan turha alkaa hysterisoida.

      Varmaan turvallisin käytössä on ollut seresto-panta, haittavaikutusilmoituksia ei tästä ole paljoa tehty.

      • myrkkyäkösittenkin

        Helppoahan sitä on ajatella että vain pienelle osalle tulee haittavaikutuksia, ja että tuskin omalle mitään tulee.MUtta kun se oma rakas koira alkaa sitten kouristella, asia onkin liian lähellä....Jos aine tappaa punkit, kaipa se jotain vaikuttaa koiraankin jossa se aine on kuitenkin koko ajan.


      • kipiti

        3988 haittailmoitusta ja 972 kuolemantapausilmoitusta tällä hetkellä


      • Raiar
        myrkkyäkösittenkin kirjoitti:

        Helppoahan sitä on ajatella että vain pienelle osalle tulee haittavaikutuksia, ja että tuskin omalle mitään tulee.MUtta kun se oma rakas koira alkaa sitten kouristella, asia onkin liian lähellä....Jos aine tappaa punkit, kaipa se jotain vaikuttaa koiraankin jossa se aine on kuitenkin koko ajan.

        Samat haittavaikutukset ne on liki joka lääkkeellä. Vaihtoehto on jättää koira suojaamatta punkeilta. Borrelioosin riski on huomattavasti suurempi kuin riski saada vakava haittavaikutus lääkkeestä ;)


      • Digiti
        Raiar kirjoitti:

        Samat haittavaikutukset ne on liki joka lääkkeellä. Vaihtoehto on jättää koira suojaamatta punkeilta. Borrelioosin riski on huomattavasti suurempi kuin riski saada vakava haittavaikutus lääkkeestä ;)

        Paras vaihtoehto on olla hankkimatta koiraa ollenkaan, jos on näin punkki- tai lääkekammoinen. Moni koiran omistaja myrkyttää koiraansa myös matolääkkeillä vähintään kaksi kertaa vuodessa ja jopa useamminkin tutkituttamatta kertaakaan onko koirassa edes matoja.


      • touholiini
        Raiar kirjoitti:

        Samat haittavaikutukset ne on liki joka lääkkeellä. Vaihtoehto on jättää koira suojaamatta punkeilta. Borrelioosin riski on huomattavasti suurempi kuin riski saada vakava haittavaikutus lääkkeestä ;)

        Minä annan koiralleni painakaan olevan haittavaikutuksia. Vielä nyt en ole pantaa laittanu pt, mutta eilen illalla totesin koirallani olevanpunkin ja siitä alkoi soitto eläinlääkärilleni ja hän suositteli edelleen puknkkipantaa.
        TOIVOTTAVASTI KESÄ menee nopeasti ohi.


    • Laurakoo_88

      Ei varmaan koskaan saisi lukea näitä "google kertoo vastauksen"- juttuja, koska etsii lähes mitä tahansa, alkaa epäillä omaa lopullista päätöstä.

      Itse annoin koirilleni viime kesänä ekaa kertaa Bravectoa, molemmatt koirat olivat oireettomia. Olen käyttänyt myös punkkipantaa (sellainen ns. yrttipanta, missä ei ole lääkeaineita) sekä expottia. Expot vei toiselta koiralta karvat ja sai ihon pahasti punoittamaan alueelta johon ainetta laitoin. Ns. yrttipanta ei aiheuttanut mitään oireita, mutta ei myöskään tehonnut punkkeihin yhtään :D

      Olen myös syöttänyt valkosipuliöljyä koirilleni kesäisin. Viime kesä oli ensimmäinen jolloin en löytänyt koiristani YHTÄÄN punkkia (labrador 10-vuotias ja chowchow 7-vuotias), muina vuosina etenkin chowilla on löytynyt todella monta punkkia :(

      Olen myös itse sitä mieltä, että kaikissa lääkkeissä on haittavaikutuksia, niin myös itse punkeissa. Jokainen tekee varmasti omasta mielestä parhaamman päätöksen koiransa suhteen ja voimme vaan toivoa että joku joskus keksii lääkkeen joka ei IKINÄ aiheuta oireita taikka punkit häviää maapallolta :D

      Itse luotan oman koirani eläinlääkärin suositukseen siitä mikä koirilleni sopii parhaiten :)

    • Mopukka

      Elokuussa 2016 kuusivuotias mopsiuroksemme sai Bravecto-pillerin. Aiemmin olimme käyttäneet Bayvantic-liuosta, josta koira sai muutaman kerran jonkinlaisen pienen kouristuskohtauksen; veti päätä taakse päin ja haukkoi henkeä. Vaihdoimme tämän vuoksi pilleriin. Ikävä kyllä vielä pahemmin seurauksin. Kuukauden sisällä pilleristä koira sai pari pienempää kohtausta ja yhden isomman, joka vaikutti epilepsiakohtaukselta. Veimme koiran eläinlääkärille seuraavana päivänä, jolloin tutkittiin ja otettiin verikokeita. Lääkäri totesi kyseessä olevan mahdollisesti epilepsian, koska kokeissa ei muuhun sairauteen viittaavaa löytynyt. Mitään pään kuvauksia ei tehty. Nyt sitten koiramme on syönyt syyskuusta alkaen epilepsia-lääkitystä. Kohtauksia ei ole ollut. Lukemiani tarinoiden jälkeen kovasti mietityttää onko kyseessä epilepsia vai Bravecton sivuvaikutus. Viime viikolla lääkäri kirjoitti reseptin Simparica-pilleristä, jonka vaikutus kestää kuukauden kerralla. Tästä valmisteesta en ole löytänyt käyttökokemuksia ja nyt en todellakaan tiedä uskallanko sitä koiralleni antaa.

      • Mopukka

        Ja menin sitten antamaan puolet pienemmällä annoksella eli Simparica 20mg. 4 pv pillerin otosta koira sai kouristuskohtauksen; kouristeli toista takajalkaa ja veti päätä vinoon. Kohtaus kesti noin 2-3 min ja koira oli tajuissaan koko ajan. Tämän jälkeen ei ole ollut oireilua. Mutta nyt näiden kokemusten jälkeen ei mitään punkkikarkotepillereitä kummallekkaan koiralle tulla antamaan. Olen tehnyt haittavaikutusilmoitukset molemmista valmisteista.


    • Helenakoira

      En enää ikinä Bravectoa koirilleni anna. Annoin viime vuonna, väliä reilu 13 viikkoa ja saatiin niin järkyttävät iho-ongelmat jotta oksat pois. Kun toisen tabletin vaikutus hävisi 15 viikkoa antamisesta, niin iho rupesi paranemaan itsestään. Kysyin ulkomailta tutuilta asioista, siellä tietona että ongelmia ollut ja suurin osa ei Bravectoa käytä. Tietysti suomalaiset käyttää kun täällä noista ongelmista ei puhuta.

    • herkkisx
      • Furmama

        Minä päätin etten anna ikinä mitään myrkkyä koiralleni ja löysin tabletin jota ihminen ja koira voi käyttää. Luonnollinen valkosipulitabletti Lifesta: Kyolic. Ennen kun annoin 1 kyolicin päivässä koiralleni (12kg) koirastani saattoi löytyä 3 punkkia kerralla ja sen jälkeen ei yhtään. Valkosipulitabletin kanssa ei siis tarvitse varoa pitkää heinää, koska punkit eivät edes tartu. Lisähyöty on se, että tämä ei tuhoa koiran munuaisia tai maksaa.


      • Furmama
        Furmama kirjoitti:

        Minä päätin etten anna ikinä mitään myrkkyä koiralleni ja löysin tabletin jota ihminen ja koira voi käyttää. Luonnollinen valkosipulitabletti Lifesta: Kyolic. Ennen kun annoin 1 kyolicin päivässä koiralleni (12kg) koirastani saattoi löytyä 3 punkkia kerralla ja sen jälkeen ei yhtään. Valkosipulitabletin kanssa ei siis tarvitse varoa pitkää heinää, koska punkit eivät edes tartu. Lisähyöty on se, että tämä ei tuhoa koiran munuaisia tai maksaa.

        Tämän piti mennä yleisenä kommenttina eikä vastauksena.


    • lapatossunen

      Petzlife complete coat on myrkytön punkkisuihke. Se on ollut meillä käytössä muutaman vuoden eikä ole punkkeja näkynyt.

      • kalinakulakoova

        Ko. Punkkikarkotteella on uusi nimi. Petzlife herbal defense spray. Sama aine. Myrkytön.

        En jaksa kuin hämmästellä, miksi ihmiset vuodesta toiseen käyttää noita myrkkyjä vaikka tulee ongelmia. Ja kun ongelma osuu omalle kohdalle,,itketään kuin pikkuvauvat.


    • Suosittelija

      Meillä kolme koiraa on syönyt Bravectoa jo useampana kesänä. Kellään ei ole ollut koskaan mitään sivuoireita tai haittavaikutuksia. Me käydään paljon koirien kanssa metsässä, tykkäävät uiskennella, matkustellaan koirien kanssa yli rajojen ja muuta. Tää on ollut meillä kyl ainut toimiva vaihtoehto, vaikka kaikenlaista on kokeiltu. Kyseinen "nappi" hoitaa hommansa eikä tarvi 3 kuukauteen miettiä punkkeja tai kirppuja. Itse kyllä suosittelisin kyseistä tuotetta, mutta onhan toki selvää, että kaikille tämä ei ehkä sovi. Tuskin on olemassa mitään lääkettä( ihmisillä tai eläimillä), mihin joku ei aina reagoisi.

    • JVV

      Järkyttävää kun tytöt puhuu lääkkeestä, jota ottamalla muututaan niin myrkylliseksi, että ötökät kuolevat jos purevat. Eikö kolkuta tai kolise, että mitä nämä aineet tekee itselle tai läheisille? On väärin puhua lääkkeestä, mitä perusteita sanan käytölle on kun kyseessä on hermomyrkky? Onnea vaan kaikille odottaville äideille, jotka varmistavat sikiöiden kehityksen näillä aineilla.

      • Anonyymi

        Ihan ottaisin itekkin täishampoon jos itellä ois täitä, joka on myrkkyä täille. Että silleen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan ottaisin itekkin täishampoon jos itellä ois täitä, joka on myrkkyä täille. Että silleen.

        Täisampoo taitaa olla semmoista ohkaista öljyä joka tukehduttaa täit ja tekee saivareet liukkaiksi kammata pois. Kyllä sekin ärsyttää ihoa jos ei pian pese pois, mutta sitä tarvitaan suuria määriä tekemään suuria haittavaikutuksia.

        Fluralaner (kauppanimi Bravecto) on Wikipedian kuvauksen mukaan [ https://en.m.wikipedia.org/wiki/Fluralaner ] hermosolujen GABAergisiä kloridikanavia salpaava aine, ja valmistajan mukaan tappaa pureman tehneen punkin, joten se minusta vastaa hyvin hermomyrkyn määritelmää. Voi olla, että vaikutus koiran, kissan tai ihmisen hermosolujen ehkä erilaisiin kanavaproteiineihin ei ole yhtä paha tai vaatisi isompia annoksia, mutta vaarattomaksi valmisteeksi en sitä väittäisi.

        Annos tekee myrkyn ja toki hermomyrkkyjäkin käytetään lääkinnällisesti, esim. botuliinia.

        Permethriini oli pitkään vapaassa käytössä hyttysten ja muiden pistävien lentävien torjunnassa mutta nyttemmin se on tarkkaan säädelty ja on viikkoja ympäristössä säilyvänä hermomyrkkynä varmasti vauhdittanut pölyttäjäkatoa.


    • Violetta

      Onko jollakin huonoja kokemuksia Bayvantic punkkilääkkeestä?

      Meillä oli kaksi partacollieta ja toinen nukkui pois 1.12.2017 märkäpaiseen takia. Valitettavasti meidän näkemyksen mukaan Bayvantic punkkilääkkeellä olisi olut vahva osuus tapahtuneeseen. Koiramme saivat Bayvanticia muutaman kesän useamman kertaan. Koiramme olivat lääkityksen jälkeen voimattomia, haluttomia pitkälle lenkille, ripulointia ja ihon kutinaa. Myöhemmin vanhemmassa koirassamme todettiin märkäpaise. Nuoremmalle koiralle annoimme punkkilääkettä kesän alussa ja nyt totesimme nisän alueella kaksi pattia. Tässä vaiheessa mitä ne ovat. Olemme menossa tutkimuksille. Koiramme on voimaton ja ripulointia.

      Onko muilla koiranomistajilla vastaavanlaisia kokemuksia Bayvanticin tai muista punkkilääkkeiden käytöstä?

      Taidamme jatkossa turvautua vain punkkipinsetteihin.

      • Anonyymi

        Meillä 2v. coton sai Bayvanticista voimakkaat sivuvaikutukset. Kutinan, levottomuuden ja hermosto-oireiden (pään nykiminen) takia ei pystynyt nukkumaan 3 vuorokauteen vaan käveli ympäriinsä voimakkaasti huohottaen ja itseään kaapien. Eläinlääkäri ei voinut tehdä muuta kuin antaa rauhoittavaa opioidia kertapistoksena sekä särkylääkettä. Viileä suihku helpotti hetkeksi, mutta sillä ei enää ainetta iholta voinut poistaa. Pari päivää myöhemmin aloitettiin antibioottikuuri tulehtuneeseen paiseeseen, joka oli kehittynyt iholle todennäköisesti raapimisen tuloksena. Koira oli todella sairas viikon ajan lääkkeen annon jälkeen. Enää en tuota ainetta koiraani laita, seuraavaksi kokeilen tässäkin keskustelussa esillä olleita luonnonmukaisia punkinhäätökeinoja.


    • aatelkaapa.ite

      Violetta: todella surullinen juttu. Onhan Bayvanticin myrkkyä, joten en epäile ollenkaan ettei se olisi voinut aiheuttaa kuvaamiasi oireita. Toivottavasti koirasi toipuu!

      Mitä Bravectoon tulee, kysykää itseltänne, suostuisitteko itse ottamaan sitä? Punkit levittävät myös ihmisille vaarallisia sairauksia, mutta eipä ole tullut kenellekään mieleen kehittää ihmisille omaa Bravectoa.. miksikähän.

      Itse ajattelen, että jos myrkkyjä täytyy käyttää, mieluiten sitten pantana, jonka saa tarvittaessa pois! Meillä on nyt Symppis-pannat käytössä ja nähtävästi kesän kuivuuden takia ovat riittäneet, mutta tarvittaessa otan vaikka Seresto-pannan käyttöön jos on pakko!

    • Anonyymi

      Annoin sinä vuonna kun Bravecto tuli markkinoille, sen meidän molemmille koirille. Toinen koira tuli samana iltana niin pahoinvoivaksi etten ole koskaan nähnyt sellaisena. Toinen, pienempi koira, on ruvennut sen jälkeen saamaan n kerran-pari vuodessa noita kouristuskohtauksia. Kestävät vain muutaman minuutin mutta se aika tuntuu todella pitkältä.. Vaikka tuosta tabletin antamisesta on jo vuosia, pienemmästä koirasta löytyy edelleen ne harvat kiinnittyneet punkit kuihtuneiksi kuolleina. En suosittele tuota lääkettä kenellekään ja kadun että annoin omille koirille.

    • Anonyymi

      Kuulin inter web-ystävättäreltäni, että Bravecto aiheuttaa syöpää, kuten kaikki rokotuksetkin. Keskustelemme asiasta usein sähkö postissa.

      • Anonyymi

        Nää on just näitä ..mää kuulin vasemmalla olkapäällää ystävättäreni ystävättäreltä että kaikki kuolee joskus


    • Anonyymi

      Erittäin hyvä valmiste esimerkiksi portugalinvesikoirallemme. Paljon mökillä heiluva, pusikoissa luuhaava ja uiva nuori koiramme saa vapaasti temmeltää kun on punkkilääkkeen saanut. Jos punkki puraisee niin kuolee, ei ihmisille vaaraa. Ihan saa rauhassa pötkötellä vieressä. Ihmiset voi itsensä kyllä tarkastaa illalla punkkien varalta, mutta ei ne koirasta lähtöisin ole enää kun punkkilääkkeen on syönyt. Meille ei pantoja tai muita linimenttejä oteta, koska niistä ei mökin vesi ja eliöt tykkää. Suosittelen!!!
      Portugeesipoika

      • Anonyymi

        "pusikoissa luuhaava ja uiva "

        Miten pusikoissa uidaan?


    • Anonyymi

      Bravecto toimii. Ei mitään haittavaikutuksia. Puutiaiset pysyvät poissa. Se on nykyisin ihmistenkin terveyden kannalta äärimmäsien tärkeää. Näissä usein typerirssä koirapiireissä helposti unohtuu, että borrelioosi on parantumaton, äärimmäisen tuskallinen ja tappava tauti! Olen nähnyt miten borrelioosi tuhoaa ihmisen. En ikinä voisi jättää koiria lääkitsemättä puutiaisia vastaan.

      • Anonyymi

        Minun koira on syönyt Bravectoa kahtena kesänä. Koiralla pitkä tuuhea turkki, joten punkkitesti päivittäin mahdoton. Nyt koira kirmailee koirien taivaassa. Sairastui kuukausi sitten Imha -sairauteen (hemolyyttinen punasoluanemia, cooglaa tarkemmin). Verikokeissa ilmeni, että altistus sairaudelle oli punkkipohjainen. Mutta niinhän Bravecton käyttöohjeessa kerrotaan "ei tuo täyttä varmuutta punkkeihin". Nyt jos voisin mennä elämässä pari vuotta taaksepäin EN SYÖTTÄISI MITÄÄN MYRKKYJÄ KOIRALLENI.


    • Anonyymi

      Elkää ihmiset nyt someaikana seotko kuulemma sitä kuulemma tätä...Lukekaa lääkeselostus ja antakaa Lääkärin kertoa sopiiko koirallesi.Tämä lääke todella hyvä ja huoleton sopii myös pikkukoirille 2kg ja ylöspäin.

    • Anonyymi

      Voi teitä. Bravectohan ei estä punkkia vaan tappaa kun punkki puree. Kovin kirjoittajat hypettää että ei ole punkkeja tullut pillerin jälkeen :) lukekaa edes miten pilleri toimii.

      ”Aine liukenee koiran verenkiertoon ja tappaa punkin, kun punkki imee verta koirasta.”

      • Joo eo Bravecto estä punkkia puremasta. Punkki puree ja parin vuorokouden kuluttua se on vainaa.

        Itselläni pieni koira jolla toinen kesä Bravecton kanssa. Viime kesänä sai myöhään eli yksi viime vuonna. Nyt on saanut yhden jo aiemmin kun on ollut punkkeja jo huhtikuusta.
        Seuraava pilleri annetaan heinäkuun lopulla jolla pärjätään loppukesä.

        Itselläni niistä turkkiin laitettavista litkuista ei ollut mitään hyötyä.
        Jokainen voi valita itse mutta käyttökokemus on avainasemassa jos saa rehellisiä mielipiteitä, oli ne sitten puolesta tai vastaan.


    • Anonyymi

      Montako koiraa on kuollut punkin puremaan?

    • Anonyymi

      Minulla on 9kk ikäinen tiibetinspanieli sai viikko sitten bravecto tabletin .ei mitään vaikutusta mutta nytkahtena päivänä oksennellut ja ollut apaattinen .syö normaalisti ja pisu ja kakat normaalia ei kuumetta .voisko johtua punkkilääkkeestä

    • Anonyymi

      Meidän kerrynterrieri sai selvästi neurologisia oireita Bravectosta: pari viikkoa tabletista
      Takajalat kramppasivat ja koira oli hyvin huolissaan mikä hänellä on.
      Tuli aamuyöstä meidän sänkyyn pyytämään apua, kramppaus meni onneksi ohi vajaassa tunnissa. Olimme sen verran hölmöjä että emme tajunneet syytä ja siksi annoimme uudestaan suositusten mukaan tabletin ja samanlainen kramppi/ kouristuskohtaus toistui noin viikko tabletista.
      Seuraavana keväänä laitoimme niskaan siveltävää liuosta ja seuraavana päivänä takajalat pettivät. Meidän koira ei sen jälkeen ole mitään punkkiaineita saanut, punkkeja valitettavasti löytyy yritetään poistaa mahdollisimman hyvin.
      Minkäänlaisia kramppeja tai neurologisia oireita ei ole 2 vuoteen tullut joten selvä osoitus että punkkiaineet aiheuttivat oireet.

      • Anonyymi

        Meidän pieni mynsterinseisoja alkoi vapista ja halusi vainulis kylmään saatuaan bravecto tabletin. Vapinaalkoi noin 4-5 tunnin kuluttua tabletin otosta


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meidän pieni mynsterinseisoja alkoi vapista ja halusi vainulis kylmään saatuaan bravecto tabletin. Vapinaalkoi noin 4-5 tunnin kuluttua tabletin otosta

        Voi kurjuus,onko koirasi nyt kunnossa?
        Meillä vanhalle koiralle tuli hermostollisia oireita,mutta ei silloin ajateltu tuota,kun oli monta viikkoa välissä.Ei tiedä mistä lie johtunut.


    • Anonyymi

      Kysy itseltäsi: uskaltaisitko itse ottaa Bravectoa? Jos et, miksi et? Itse en ottaisi enkä siis anna koiralleni.

    • Anonyymi

      Mielenkiintoista keskustelua. Nyt haen itse tietoa nimenomaan Bravectosta tai Simparicasta, koska koirani on saaneet kissankirppuja jostain metsästä. Ne eivät kuole ihan noin vain, eli tarvitaan jompaa kumpaa . Aikuinen kirppu saattaa elää jopa 200 vuorokautta muutoin. Näillä aineilla saisin kirput kuolemaan. Mutta kyllä täytyy sanoa, että hirvittää antaa näitä myrkkyjä! Mulla on 1 vanhempi koira sekä yli 14v kissa joka ei ole muutoinkaan enää kovin hyvässä kunnossa... pelottaa ajatus, että jollekin tulisi rajuja sivuoireita, varsinkin näille kahdelle vanhemmalle . En keksi muutakaan keinoa päästä pirun kirpuista eroon...
      Ja tiedoksi, että kirppulajin on tunnistanut Luonnontieteiden museosta museomestari, se on mennyt vielä varmistukseen Viron ulkoloistiimille, sillä ihmisen- koiran- ja kissankirppujen on pitänyt kuolla sukupuuttoon Suomessa jo 60-luvulla!

      • Anonyymi

        Kissankirppuja????
        Ootko eläinlääkäriltä kysyny, en oo kuuluukkaan moisista.


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Omalla kultaisellanoutajalla ei ole oireita kaikki pukit lötynyt turkista kuolleina.
      Eläinlääkäriltä ostettuna 2 kpl 1000mg pureskelutaplettia 40€ , Pukinmäen apteekki 82€ tuplahinta aikaouta muutenkin kallislääke.

      • Anonyymi

        Seinäjoelta, Törnävän apteekista 98e ko. lääke. Onpa isot apteekkikohtaiset erot!


    • Anonyymi

      Toiminut hyvin pitkäkarvaisella koirallani
      Yhtään punkkia ei ole löytynyt sen jälkeen kun lääkitys annettu
      Ei sivuvaikutuksia, koirani on suuri
      Käytetty jo 4 vuotta

      • Anonyymi

        Lääke ei estä punkkien tarttumista.


    • Anonyymi

      Tänään ostettu eläinlääkäriltä Bravecto pilleri 4- v Tiibetinspanielin punkkien häätöön. Hinta33€.
      Tähän mennessä löydetty jo kolme punkkia, joista kaksi oli syönyt itsensä tosi isoiksi.
      Punkkipanta laitettu, mutta eipä taida estää niiden kiinnittymistä karvapalloomme.
      Saa nähdä kuinka aine toimii.

      • Anonyymi

        Meidän tipsulla juuri sama pilleri aiheuttanut oksentelua, apatiaa ja ruokahaluttomuutta.
        Saa nähdä miten jatkossa…


    • Anonyymi

      Minulla useampi chihuahua. Kaksi chihuahua sai Bravectosta epileptisiä kohtauksia. Kohtauksia tuli päivittäin ja toisella useamman kerran päivässä. Kohtauksia oli noin 1.5kk:n ajan viime kesänä. Ensimmäisellä alkoi 2. pillerin jälkeen ja toisella 3. pillerin jälkeen. Osalle chihuista ei tullut mitään oireita. Tänä kesänä olemme siirtyneet perinteisempään punkin torjuntaan.

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1625
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      80
      1265
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      91
      1170
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1096
    5. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      2
      1092
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      586
      1039
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      980
    8. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      932
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      12
      877
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      9
      761
    Aihe