Mikä eläin olisi helppo ja rahakkain hankkia

asko775s

maatilalle sitä ei tarvisi joka päivä välttämättä käydä katsomassa haassa. Talveksi ja sateille tila johon voivat mennä. Ylämäänkarja, lampaat? Muut?
Pellot olisi jo niille ja vetta järjestyy, mutta mikä olisi hyvä tulonlähde samalla?

6

222

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • EtKaiTosissasUtele

      Työttömiä jouto sosialistijanttereita parret täyteen, lajiltaan niitä ikuisia. Tilille tulee niiden korvaukset ei tarvi muuta tehdä kuin ilmoittaa tilinumero sossuun. Veden huolehdit kuppiin ja jotain halpaa evästä syöttöpöydälle silloin tällöin, lietelanta on helpompi hoitaa kuin kiinteä. Kiinteä vaatii kolaamista viikoittain muttei mahdoton toteuttaa. Se mikä parasta tässä tili tulee joka kuukausi ja laji mahdollistaa monien muitten tukien hakemisen ja anomisen, valvonta vähäistä jne. Ainoa "haitta" saattaa tulla mikäli menestyt tai luullaan että menestyt viherpunikit alkavat parjauskampanjan ja yhteiskunnalisesti tärkeän ammattisi vähättelyn

    • karjak

      Älä hanki mitään jos et hoitaa meinaa kunnolla. Sanon maatalousalan ammattilaisena ikävästi suorasanaisesti. Mikään eläin ei pärjää missään keskenään vaan vähintään on joka päivä käytävä eläinten vointi tarkastamassa.

      Ylämaankarja ja lihakarja yleensäkin: Naudat tuntuvat olevan erikoisen alttiita kaikille kommelluksille jonka vuoksi on niitä tarkkailtava usein, ylämaankarja toimii yleensä emolehmäkarjana, eli sinun lyhyesti sanoen on poijitettava ne joka vuosi ja mieluiten koko hommassa olla ammattitaito olemassa nautojen hoitoon, eivät ole mitään helppoja eläimiä saati rahakkaita. Lypsy-ja liharotuisille ns. tavallisille lihanaudoille on mielestäni suoraan sanoen kidutusratkaisu olla paukkupakkasilla ulkona jonkun katoksen varassa vaikka taitaa olla ihan laillista jos kaksi seinää on katoksessa "suojana". Itsellä ollut lihakarja edullisessa omasta puutavarasta tehdyssä kylmäpihatossa.

      Lampaat: Jos lampaat jotain tuottaa ne tuottaa joko a)Villaa b)Lihaa=ns.teuraskaritsoja. Kumpaankin tuotantosuuntaan kuuluu lampaitten lisääntymiskierto eli myöskin se riskialttein ja paljon valvontaa, myös yövalvontaa vaativa karitsointi. En siis voi edes senkään vuoksi suositella niitä etenkään jos helpolla aikoisi päästä.

      Toivottavasti olet miettinyt myös miten järjestät niille veden talvella. Lämmitetty juomakuppi siellä tilassa on ainoa järkevä ratkaisu. Olen ollut sellaisessa paikassa töissä jossa olen kirvellä hakannut ojaa auki jotta elukat saa juotua, ne ei tietysti juo kun äärimmäiseen hätään sieltä avannosta joka näkyy syönnissä=kasvussa. Samassa paikassa raahasin päivittäin pulkalla jäistä säilörehua sinne katokseen, talossa oli yksi huono traktori, merkkiä en muista mutta itäkoneisiin taisi mennä, jota ei tullut kyseeseenkään edes ajatella käyntiin minkään "pikkuasian", kuten ruokkimisen takia.

      Rahan saa pessimistisesti sanoen muualta ja muilla keinoin paljon helpommin ja enemmän kun elukoista.

      • JosSeHelppoaOlisHerrat

        Komppaan täysin edellistä. Mistään eläimistä ei saa runsaasti rahaa vähällä työllä. Vaikka laittaisi täysin automaattisesti toimivan kanalan, eläinsuojelulaki vaatii päivittäistä ihmisen suorittamaa koneiden toiminnan ja eläinten hyvinvoinnin tarkkailua ja vähintään kuolleiden poiskeräilyä.


      • karjak

        Eilen unohdin mainita kommentissani että kanat on ehkä ainoa "tuottava" helpolla hoidolla pärjäävä eläin, meinaan jos saa järjestettyä toimivan kanalan eikä pidä enempää kun muutamia satoja korkeintaan. Silloin pääsee vielä ilman suuria koneistuksia suhteellisen vähin töin kun hankkii uudistusaineksen muualta eikä haudota itse, vaikka itse tehden tulee edullisemmaksi.

        Jokapäiväisen työn ja kaksi-kolme kertaa päivässä käynnin, vaikkakin joskus aika lyhyen käynnin, vaativat ne kylläkin. Itse hoidin n. 300 kanaa kaksi kertaa päivässä käyden noin 5-10 min kerralla käynnillä, olin rationalisoinut työn tehokkaaksi ja sukkelaksi, mitään koneita/apuvälineitä ei ollut paitsi vesijohto kanalaan.

        Munien myynti tosin täytyy tuollaisessa pienyksikössä usein tehdä suoramyyntinä joko kotoa käsin tai toimittaa johonkin ruokapiiriin tai toiseen maatilapuotiin. Se vaatii oman työn sekin. Munien hinnat ei ole olleet suuria mutta markkinointikysymys millä voit osoittaa omien kananmunien olevan parempia kun kaupan versiot.

        Mutta aloittaja taisi tarkoittaa lähinnä pellolla pidettäviä laiduntavia eläimiä, sitähän kanat ei ole, paitsi kyllä nekin laiduntamisesta nauttii kesällä tosin hyvin työläs ratkaisu. Sitäkin moni tekee ja myy kalliilla "laidunmunia".

        Laidunsikoja kasvatetaan ulkomailla kuulemma. Se on hyvä kikka saada lisähintaa suoramyynnissä, mutta en tiedä olisiko Suomessa edes mahdollista, byroktratian suhteen. Sikojen kanssa on myöskin hoitaminen ammattitaitoa vaativaa, terveydenhoito ja lisääntymmiskierron tehtävät vaatii tietoa ja harjaantumista joka tapauksessa.


      • nöfs
        karjak kirjoitti:

        Eilen unohdin mainita kommentissani että kanat on ehkä ainoa "tuottava" helpolla hoidolla pärjäävä eläin, meinaan jos saa järjestettyä toimivan kanalan eikä pidä enempää kun muutamia satoja korkeintaan. Silloin pääsee vielä ilman suuria koneistuksia suhteellisen vähin töin kun hankkii uudistusaineksen muualta eikä haudota itse, vaikka itse tehden tulee edullisemmaksi.

        Jokapäiväisen työn ja kaksi-kolme kertaa päivässä käynnin, vaikkakin joskus aika lyhyen käynnin, vaativat ne kylläkin. Itse hoidin n. 300 kanaa kaksi kertaa päivässä käyden noin 5-10 min kerralla käynnillä, olin rationalisoinut työn tehokkaaksi ja sukkelaksi, mitään koneita/apuvälineitä ei ollut paitsi vesijohto kanalaan.

        Munien myynti tosin täytyy tuollaisessa pienyksikössä usein tehdä suoramyyntinä joko kotoa käsin tai toimittaa johonkin ruokapiiriin tai toiseen maatilapuotiin. Se vaatii oman työn sekin. Munien hinnat ei ole olleet suuria mutta markkinointikysymys millä voit osoittaa omien kananmunien olevan parempia kun kaupan versiot.

        Mutta aloittaja taisi tarkoittaa lähinnä pellolla pidettäviä laiduntavia eläimiä, sitähän kanat ei ole, paitsi kyllä nekin laiduntamisesta nauttii kesällä tosin hyvin työläs ratkaisu. Sitäkin moni tekee ja myy kalliilla "laidunmunia".

        Laidunsikoja kasvatetaan ulkomailla kuulemma. Se on hyvä kikka saada lisähintaa suoramyynnissä, mutta en tiedä olisiko Suomessa edes mahdollista, byroktratian suhteen. Sikojen kanssa on myöskin hoitaminen ammattitaitoa vaativaa, terveydenhoito ja lisääntymmiskierron tehtävät vaatii tietoa ja harjaantumista joka tapauksessa.

        Aika vaikea tuota kuvaamaasi kanalaa on pitää "vähätöisenä". Rehut eivät liiku kanoille eikä munat myyntikennoihin "itsestään", ainakana ilman mittavia investointeja automatiikkaan. Ja jos investoi automatiikkaan, niin silloin saa kyllä heittää hyvästit (lähi)tulevaisuden tuotoille. Ihmettelen suuresti, miten sinä sait kerättyä ja pakattua 200 kananmunaa päivässä, jaettua rehut ja tehtyä kaikki muut tarvittavat työt 20 minuutissa/päivä ilman koneistusta?

        Suoramyynti on sitten ihan oma lukunsa, se vie aikaa ja ennen kaikkea sitoo ihmisen siihen toimintaan.


      • karjak

        Minulla oli rehut aina valmiina, käytin viljalitistettä ja rehuhernerouhetta/tai kaupan lisärehua, rehut oli siilossa ja laarissa kanalan välittömässä läheisyydessä joista otin aina määrätyn mittaisiin astioihin rehut valmiiksi seuraavaa kanalakertaa varten. Nämä sangot otin mukaan kaikki esimerkiksi viljalitistettä, kerralla lavakärryyn, oli kolme pitkää rehukaukaloa jotka oli näppärät, kippasin tyhjäksi jalalla tai täydensin vanhoja, jakamiseen ei mennyt iso hetki kun oli valmiina määrät mitattu. Usein samoihin aikoihin tapahtui vesihuolto, kun olin kipannut juoma-astian viereiseen viemäriin sopivalla harjalla pyöräytin, uusi vesi laskemassa pönttöön. Myöhemmin oli vesijohtoon kytketty juomalaite.

        Kanalassa oli automaattivalot edullisella ajastinlaitteella.

        Munintaa varten ei minulla ollut mitään työläitä irtopesiä vaan komeroista valmistetut munintatornit. Niistä kävi sukkelasti munien keruu sopivan suuruiseen keruuastiaan. Pesäpehkuja oli valmiina ylähyllyllä kun vaihtoi vain siinä samalla.

        Orret puhdistin aamulla, orret oli kaikki samassa paikassa ja suoralinjaisia sekä helposti puhdistettavaksi suunnittelemiani että uunikolasta valmistetulla tanakalla työkalulla ne sain usein vain pyyhkäisemällä läpi puhtaiksi.

        Noin kerran viikossa oli yksi hiukan enemmän aikaa vievempi kerta jolloin täytin kaikki varastot ja käänsin kätevällä työkalulla kuivikepohjan ympäri, jos kuiviketta tarvittiin lisää oli sitä komerossa johon pudotin sen parvelta, luukku auki ja otti vaan.

        Munien kennotusaikaa en laskenut tuohon kanalan työaikaan mutta siihen ei kauaa mennyt.
        Munat putsasin silloin apukeittiössä päärakennuksessa. Siellä oli hyvä työpiste vain tätä työtä varten jossa työ kävi äkkiä. Munat ei olleet usein juurikaan likaisia kun pesät hyvät. Kennotus ja kirjapito kävi aika äkkiä kun se oli rutiini.
        Myynti hoitui näppärästi läheisen maatilatorin kautta, sieltä nimittäin puuttui myyntiartikkelina kanamunat. Isommat asiakkaan tuli hakemaan myös kotoa mutta se oli sitovaa.

        Kanalan töihin ei mennyt paljoa aikaa. Kun olin työn rationalisoinut hyvin ja joka työvaiheen miettinyt erikseen. Automatiikkaa ei pienkanaloihin kannata hankkia. Ei edes tullut mieleen sellaisen hankinta koska työ toimi ok tasoisena sivuansiona.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8356
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2545
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2263
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1936
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1674
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1499
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1399
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe