Mistä säästät eläkeläinen

hoit_su

Minä se taas. Tuommoinen otsikko tällä kertaa ja itse vastaan tietty ensin.
Kaikenlaisestahan on jo joutunut luopumaan. Tulot putosi kummiskin sen verran, ettei samanlainen rahan käyttö enää onnistu kuin työssä ollessa. Ensimmäisenä lopetin sanomalehden tilauksen, kirveli ja harmitti muuten yllättävän kauan. Mutta se oli sellainen helppo tapa säästää kuitenkin.
Matkustelu vaihtui kyläilyreissuihin, nettihinnoilla pääsee bussissa edullisesti sukuloimaan☺
Kännykkäliittymä vaihtui halvempaan, samoin netti. Siinähän nuo tärkeimmät, seuraavaksi sitten ruokakauppaostokset.
Rupesin jo viime syksystä ottamaan kuitit talteen, oikeastaan kaikki kuitit. Mulla on oma nippu " muut kulut" ja oma nippu "ruokakulut". Kyllähän tuo hiukkasen auttaa ja nämähän on ainoat menot joissa pystyy säästämään. Ruokakauppamenot on nyt asettuneet tuohon noin 200 euroa kuukaudessa ja siinä on siis mukana kaikki mitä ruokakaupasta ostetaan. Hammasharjat, tahnat, vessapaperit yms. Välillä ärsyttää, mutta tuleepahan tarkkailtua mihin rahat menee. En syö huonosti, on kasviksia, vihanneksia, hedelmiä kanaa, lihaa, mutta mihinkään arvokkaampaan ei ainakaan kovin usein ole varaa. Mutta jos joskus innostun pihvittelemään, niin se tietää sitten kolmea päivää makkarasoppaa tasoitukseksi☺
Muissa kuluissa on tietty kampaaja, mahdolliset vaatteet, lääkkeet yms.
Saa haukkua, jos täällä on ollut jo samanlainen ketju. Hyvää sunnuntaita☺

41

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Et sinä ole enää hoitsu, sinähän olet eläkeläinen.

• ent.siivoojaparka

No nyt, siilimuori!!!

Oletkos sinä oikeasti siili? Vai ihminen?

• ent.siivoojaparka kirjoitti:

No nyt, siilimuori!!!

Oletkos sinä oikeasti siili? Vai ihminen?

Mitennii? Jos sinä olet ollut siivooja oletkos lopun ikääsi siivooja vakka jäisit eäkkeelle. En minä ainakaan tituleeraa enää itseäni ammattinimikkeelläni kun jään eläkeelle. Minä olen eläkeläinen sitten. En halua vetää ammattiani perässäni.

• ent.siivoojaparka
        siilimuori4 kirjoitti:

Mitennii? Jos sinä olet ollut siivooja oletkos lopun ikääsi siivooja vakka jäisit eäkkeelle. En minä ainakaan tituleeraa enää itseäni ammattinimikkeelläni kun jään eläkeelle. Minä olen eläkeläinen sitten. En halua vetää ammattiani perässäni.

Onkos siili ammattisi?

• saattaa.olla
        ent.siivoojaparka kirjoitti:

Onkos siili ammattisi?

Neljän siilin muori?

• ammattina

ent.siiliparka

• ent.siivoojaparka kirjoitti:

Onkos siili ammattisi?

Hyväne aika mietis nyt itse tykönäs, siili ammattina :D.

• saattaa.olla kirjoitti:

Neljän siilin muori?

Joo. Kuulostaa ihan realistiselta. Yksi siili säästetty :D.

• ammattina kirjoitti:

ent.siiliparka

Juu, to de vois olla :D. Painotus salalla entinen. Alooittajakin soisi olla entinen hoitsu, jos palataan aloitukseen. Mutta jos eläkeläinen, ei nykyinen.

• enmilläänkeksi
        siilimuori4 kirjoitti:

Juu, to de vois olla :D. Painotus salalla entinen. Alooittajakin soisi olla entinen hoitsu, jos palataan aloitukseen. Mutta jos eläkeläinen, ei nykyinen.

Minun mielestäni omassa ikäryhmässään pysyminen olisi asiallista käytöstä. Eikä ainakaan alkaisi vanhempia ihmisiä äkseeraamaan jollain jonninjoutaville nimimerkeillä.
        Minäkin keksin vaikka mitä. Revi siitä ☺

• enmilläänkeksi
        siilimuori4 kirjoitti:

"jonninjoutaville" on tahallinen typo, kun päättelin, että pidät kirjoitusvirheistä,
        kun itse niitä käytät niin ahkeraan.
        Näin sinä "Juu, to de vois olla :D. Painotus salalla entinen."

• enmilläänkeksi kirjoitti:

"jonninjoutaville" on tahallinen typo, kun päättelin, että pidät kirjoitusvirheistä,
        kun itse niitä käytät niin ahkeraan.
        Näin sinä "Juu, to de vois olla :D. Painotus salalla entinen."

Juupa juu, sovitaan näin että tahallinen;). Toinen tykkää äitistä ja toinen tyttärestä.

Minun mielestäni omassa ikäryhmässään pysyminen olisi asiallista käytöstä. Eikä ainakaan alkaisi vanhempia ihmisiä äkseeraamaan jollain jonninjoutaville nimimerkeillä.
        Minäkin keksin vaikka mitä. Revi siitä ☺

Minkä ikäinen mielestäsi olen, oleko kertonu

• enmilläänkeksi
        siilimuori4 kirjoitti:

Minkä ikäinen mielestäsi olen, oleko kertonu

Muistisi mennyt.
        End of chat.

Muistisi mennyt.
        End of chat.

Sovitaan näin :D.

• Elän-kuin-köyhä-kroisos

Elikkä valtaosalla eläkeläisiä on taustalla pitkä työputki, mutta säästöön ei ole jäänyt mitään? Onko sitä tullut elettyä liian leveästi takki auki ja pusero purjeina? Eli kannattiko sitä asunto-osakettakaan ostaa kun siitä ei ole rahallista hyötyä eläkepäiville?

• Psykoterapeutitar

Ei paljon tarvitse säästellä, kun asuminen vie suurimman osan!

• EiköEtuaMukaOle

Miksei muka olisi? Yhtiövastike on onneksi paljon vuokraa pienempi ja voihan asunnon myydä tai ottaa lainaa, jos tarvitsee rahaa. Asuntolainen korko on nykyisin vajaa 1,5 %.

• Psykoterapeutitar

Yhtiövastikkeen lisäksi on asuntolainan maksua, kun niin iäkkäänä pystyin vasta asunnon ostamaan. Eikä asuntoa myydä voi, kun täytyy asuakin ja nyt tulee kotiin remonttikin. On sitä pieneläkeläinen tiukalla ja vali vali!

Asun just siinä, missä haluan ja mielelläni vaikka itken ja maksan ja nautin siinä elämässäni, missä nyt olen😄

• enmilläänkeksi

Aina olen säästänyt, Pienistäkin tuloista esim. kotiäitinä ollessani. Samanlainen elämäntyyli jatkuu. Paitsi että nyt eläkeläisenä saan enemmän säästettyä, kun on paremmat tulot. Lapsilleni annan ylimääräisiä rahojani ja tietenkin itselläni pidän pesämunan pahan päivän varalle. Eläkkeeni on jonkun mielestä pieni mutta minulle se riittää kaikkeen, mitä haluan. Ja kuten kerroin, ylikin jää.
      Jos vertaan tulojani maailman kaikkien ihmisten keskiansioon, niin saan liian paljon rahaa.
      Meinasin tässä kuolla liikenneonnettomuudessa, mutten kuitenkaan. Olisivat lapseni saaneet perinnön, muttei kuitenkaan. Vielä. Ajatus kävi mielessä, että olisi se ollut helppoa siitä asfaltilta lentää jonnekin ikuisuuteen eikä nousta kipeänä, mustelmilla ja murtumilla varustettuna ylös elävänä.
      Niin samanlainen törmäys, ja tämä uutinen kosketti ja pysäytti nyt aivan eri tavalla kuin ennen: Auto törmäsi suojatiellä pyöräilijään - nainen kuoli http://www.iltalehti.fi/uutiset/2016082522221087_uu.shtml
      Mutta kun autonkuljettajan oli syy, niin sain mä kivusta ja särystä rahallista korvausta ja kipsin ja taksikyytejä ja sairaalakäyntejä ja uuden kypärän mutta pyörään tulleita vahinkoja en ole vielä tutkituttanut, ehken uutta pyörää saa, kun on vankka peruspyörä, joka kestää peltilehmän tönäisyjä.

• enmilläänkeksi

Ei ollut asian vierestä tuo liikenneonnettomuusjuttuni. Kas, säästöähän tulee pakosti, kun saa ylimääräistä korvausta eikä pääse tuhlaamaan.

• Minä säästän muunmuassa niin, että ostelen vaatteita pitkin vuotta vaikka en juuri sillä hetkellä tarvitsisikaan. Kun ostaa talvitakin huhtikuussa tai sandaalit syyskuussa selviää usein hyvinkin pienellä rahalla. Jos ei selviä, en osta.

Taktiikkani on johtanut siihen että minulla on ihan hyvä varasto siistejä vaatteita ympäri vuoden.

Miinuspuolelle voidaan laskea se, että edullisiin hintoihin tottuneena yli kympin maksava paita tai yli kaksikymppiä maksavat housut tuntuvat jo törkeän kalliilta.

• enmilläänkeksi

Ei ollut asian vierestä tuo liikenneonnettomuusjuttuni. Kas, säästöähän tulee pakosti, kun saa ylimääräistä korvausta eikä pääse tuhlaamaan.

• En laske paljonko menee ruokaan tai muuhun. Joskus menee enemmän, joskus vähemmän.
      Olen säästänyt aina, melkein joka kuukausi jää vähän yli, siirrän sitten rahat paremmalle tuotolle.
      Olen ajatellut että ei pitäisi eikä tarvitsisi enää säästää, voisin vaikka vuokrata asunnon jostain lämpimästä talveksi, ei taida sekään houkutella tarpeeksi, saa nähdä. Minusta marraskuun loskakelitkin ovat ihan ok. kun vertaa vaikkapa päiväntasajan hiostavaan kuumuuteen.
      Ihmettelen mitä ihmiset tekevät ylisuurilla eläkkeillä ja palkoilla.
      Itselläni on keskiverto eläke, ei hyvä eikä huono, riittää hyvin.

• KiinnostavaJuttu

Mistä saat rahoillesi parempaa tuottoa?
        Mitä pankkia käytät?

• KiinnostaisiSekin

Kuinka paljon on keskiverto eläke Suomessa?

• ItseTaidanOllaIlmanA

Brutto vai netto? Mainitsisitko sen myös?

Voisiko joku muukin kertoa oman tai tietämiensä todellisen eläkkeen arvoja?

• KiinnostaisiSekin kirjoitti:

Kuinka paljon on keskiverto eläke Suomessa?

Tuotto-osuuksia ja osakkeita. Säästötiliillä on vain 0,5 % korko, käyttötilillä on nollakorko..
        Mielestäni keskivertoeläke on 1400-1500 € kk netto.

• 955
        ItseTaidanOllaIlmanA kirjoitti:

Brutto vai netto? Mainitsisitko sen myös?

Voisiko joku muukin kertoa oman tai tietämiensä todellisen eläkkeen arvoja?

Oma eläkkeeni on 955,47€/netto sisältäen KELAn täydennyksen 178,64€/netto.
        Saan kaiken tarpeelliseksi tuntemani ilman mitään tukiaisia.

• ent.siivoojaparka
        mielikki.mummo kirjoitti:

Tuotto-osuuksia ja osakkeita. Säästötiliillä on vain 0,5 % korko, käyttötilillä on nollakorko..
        Mielestäni keskivertoeläke on 1400-1500 € kk netto.

Minulla on brutto kahta kruunua vaille 15 000kr/kk.
        Netto 11 654kr/kk

Ei taida houkutella auervaaroja kimppuuni.

• KelaTäydentääIlmanTukia
        955 kirjoitti:

Oma eläkkeeni on 955,47€/netto sisältäen KELAn täydennyksen 178,64€/netto.
        Saan kaiken tarpeelliseksi tuntemani ilman mitään tukiaisia.

Miten niin ilman tukiaisia? Mitä se kelan täydennysosista sitten on sinun mielestäsi?

• 955
        KelaTäydentääIlmanTukia kirjoitti:

Miten niin ilman tukiaisia? Mitä se kelan täydennysosista sitten on sinun mielestäsi?

Se on pieni osa kansaneläkettä koska työeläkkeestäni johtuen en saa enempää.
        Minun tukikäsitteistööni kuuluvat esimerkiksi asumis-, toimeentulo-, kodinhoito- ja mitä niitä nyt onkaan.
        Ahtaasti ajatellen katuvalotkin olisivat tukia.

• henrjii

halpa vessapaperiko ärsyttää, vai mikä

• ent.siivoojaparka

Mikä säästyy yhdessä, niin hyvin hulppeasti se menee toisessa. Teatteri on kallista. Saisi olla se eläkeläisalennus huomattavasti suurempi.

Automaattisesti tuli säästöä eläkkeelle jäätyäni sellaisessa kuin bussikortti, mikä oli välttämätön töihin pääsyn takia. Lounasravintola ei niin pahan kallis ollut, mutta halvemmalla kotona syö. Kengätkin kuluu vähemmän ja sukat kuin töissä aamusta iltaan kävellessä. Työttömyysvakuutusmaksu jäi pois. Ja kaikkea sellaista.

Nyt on paremmin aikaa katsella, vertailla ja tutkiskella ruokien hintoja kaupoissa, vilkuilla mitä on tarjouksessa. Töistä tullessa sitä meni vaan kauppaan ja keräsi hyllyistä mitä tarvitsi ja mitä mieli teki maksoi sitten mitä maksoi.

• eläkel

Oikeastaan en säästä mistään. Auton myin. Se on iso säästö kyllä, sillä eläkeläinen pääsee julkisella kyydillä puoleen hintaan joka paikkaan. Tarvittaessa voi turvautua taksiin.

Jostain syystä nyt eläkeläisenä on rahaa enemmän kuin koskaan ennen. Joka kuukausi kasvaa pankkitili, vaikka en euroja laske.

• IkuinenMaksajaMää

Missä eläkeläinen saa matkustaa puolella hintaa?

Helsingissä maksaa saman kuin muutkin aikuiset. Eläkeläisalennukset ovat useimmiten todella pienen pieniä, ainakin jos saa enemmän kuin pelkän kansaneläkkeen.

• hoit_su

Pitkänmatkan busseissa saa 50 %, mutta joskus nettialennus on isompi, niin kannattaa ostaa sieltä. Paikallisliikenteessä ainakaan rahalla maksaessa ei tule alennusta.

• eläkel

Turussa eläkeläinen saa 30 päivän seutulipun 36 eurolla. Normaalihinta melkein 60 euroa. Junissa ja kaukoliikenteen busseissa alennus 50 %.

• flegmaatti

Kun elää vain omien, todellisten tapeidensa mukaan niin ei tarvitse säästää missään.
      Kyse on elämäntavasta!

Arkinen elämämme lienee samanlaista kuin muillakin pieneläkeläisillä.
      Punalappuisten, tarjousten yms. järkevä, tarpeen mukainen käyttö.
      Emme osta mitään pelkästään halpuuden vuoksi.
      Emme osta alennuksia vaan katsomme ja vertaamme nettohinnat.
      Emme maksa pakkaushintojen vaan yksikköhintojen perusteella. €/kg jne.

Yritämme arvioida tuotteen hinnan verrattuna sen kestoikään.

Etsin halvimmat päivälennot. Saa olla välilaskujakin ja koneen vaihtoja jos kokonaisaika ei veny kohtuuttomuuksiin.
      Etsimme halvimmat hotskut mutta yhteismajoituksiin emme mene. Tähtien lukumäärä ei ole tärkeä vaan sijainti.
      Kytkymatkojen hyödyntäminen. Risteilyjen ja kiertomatkojen kylkiäisinä on joskus todella edullisia lisäviikko tarjouksia. Esim. risteilyn jälkeinen viikko Fuchalissa, keskustan Katedral hotkussa, 87,50€/hlö. Kieromatkan kylkiäisenä viikko Korfulla pikkukaupungin huoneistohotskussa 60€/hlö.
      Sitten on liitännäisiä joissa lisuketta ei ole hinnoiteltu erikseen mutta komponentteja vertaamalla saa käsityksen suuruus(pienuus)luokasta.

Viimeinen vaihtoehtovalinta. Olemme olleet viimeiset jouluviikot eräällä urheiluopistolla. Nyt ko. opisto on hinnoitellut itsensä meidän ulottumattomiin joten menemme paljon halvempaa kylpylähotellin. Taas jää muutama satanen kuluttamatta ilman vatsanväänteitä.

Janoiset vuosikymmenet valmistin pontikkaa, kotiviinejä ja uuteolutta.
      En vaihdellut autoja vaan leipätyön vastapainoksi olin näpit rasvassa keväisin ja syksyisin. Kaksi täydellistä koneremonttia noiden ennakkohuoltojen lisäksi.

Periaatteeni on ollut se, ettei minua heilauta tippaakaan mitä toisilla on.
      Tärkeintä on se, ettei maailmassa ole minulle mitään niin haluttavaa, ettenkö voi luopua siitä ja olla hankkimatta, jos katson, etten saa mielstäni riittävää vastiketta rahalleni (vaivannäölleni ).

Varsinaista säästämisen tunnetta ei ole ollut koskaan. Kun 70-luvulla, rakennusvelkojen johdosta, anus oli pari vuotta auki kuin tuuran putki, sekään ei ollut säästämistä vaan kulutuksen väistämätöntä rajoittumista vain todella pakolliseen.

• Eläkkeeni on mitä se nyt on.
      Rompetta ja hilpatinta on mitä niitä nyt on.
      -
      Ei ole tullut vastaan mitään miksi säästelisin mitään.
      Kuittejakaan.

H.

• henrjii

pelti 24;jää ei kaapissa kannata
        säästellä, hyvin pyyhkii
        jos uusiopaperilla ei pyllyä
        päästellä jee jee

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mistä puhuitte viimeksi kun näitte

Kerro yksi aiheista
      Ikävä
      101
      7433
    2. 80
      5018
    3. Se on hyvästi

Toivottavasti ei tavata.
      Ikävä
      79
      4849
    4. Olenko saanut sinut koukkuun?

Hyvä. Rakastan sua.
      Ikävä
      132
      4258
    5. Alavuden sairaala

Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan
      Ähtäri
      10
      3048
    6. Miksi sä valitsit

Juuri minut sieltä?
      Ikävä
      52
      2679
    7. Sisäsiittosuus

Tämän kevään ylioppilaista 90% oli sama sukunimi?
      Suomussalmi
      40
      2576
    8. Kerro nyt rehellisesti fiilikset?

Rehellinem fiilis
      Suhteet
      48
      2229
    9. Törkeää toimintaa

Todella törkeitä kaheleita niitä on Ylivieskassakin. https://www.ess.fi/uutissuomalainen/8570818
      Ylivieska
      10
      2211
    10. Suudeltiin unessa viime yönä

Oltiin jossain rannalla jonkun avolava auton lavalla, jossa oli patja ja peitto. Uni päättyi, kun kömmit viereeni tähtit
      Ikävä
      21
      1840
    Aihe