Tapanko itseni tänään?

14vuotiastyttö

Päiväni tuntuvat vuosilta ja en jaksa enää. Mulla on vakava masennus. Olen ylipainonen ja vihaan itseäni kaikin tavoin. En kehtaa nykyään mennä minnekään, koska ihmiset, jotka eivät ole nähneet mua pitkään aikaan luulevat mun olevan hoikka, koska vuosi sitten painoin 45 kg nyt 80 kg/166cm. Ahdistaa. Itkettää. Oon miettinyt mitä jos tänään tekisin sen, mutta en uskalla ja pelkään etten onnistuisi siinä. Oon itseasiassa miettiny sitä joka päivä. Käyn kyllä psykalla pakosta, mutten oo kertonut harkitsevani itsemurhaa. Oon vaan sanonut, että en haluu kuolla en vaan jaksais elää. En nää mitään syytä miks jäisin tänne yhtään pidempään.

49

994

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jyjrjky

      Miten lihosit noin paljon noin nopeasti?

      • 448866

        Syynä voi olla Zyprexa tai joku muu neurolepti.
        Älä aloittaja tapa itseäsi,kohta on syksy ja luonto kauneimmillaan.


    • joiäkkäämpi

      Painon saat kyllä joskus alas, mikäli se sinua rassaa. Ei sen vuoksi kannata suunnitella itsemurhaa ja siinä toimessa ei kannata hätiköidä.
      Päätä kertoa terapeutille totuus. Silloin saat myös oikeata hoitoa.

    • aloittajaa

      Lihosin, koska n. puolitoista vuotta sitten mulla oli anoreksia ja painoin 38kg. Painoin sitä ennen eli joskus vuotta ennen tosta ku aloin laihuttaa niin about saman verran kun nyt. Aluksi painoo kans nosti masennuslääkkeet. Mua pakotettiin tietysti syömään ja pelkäsin niin paljon takasin taas osastolle joutumista, että aloin syömään tositosi paljon. Sillon siitä ei ollut vielä haittaa, kun oli varaa lihoa mut sit en enää saanukkaan sitä hallintaan. Söin pahaan olooni ja tylsyyteen- tässä lopputulos. Oon koittanu urheilla mut henkisesti tulee sellanen olo et ei jaksa tehdä muuta kun kaikki voimat menee itsensä hengissä pitämiseen. Mua ei kiusata ( en tiedä puhutaanko selän takana ), koska meillä on sen verran pieni koulu ja tykkään kaikista meidän luokan tytöistä, tosi mukavia. Pelottaa vaan et jos en kohta enää oo tarpeeks vahva käymään kouluakaan et sit kaikki unohtaa mut. Eniten ahdistaa liikuntatunnit, tiistaina olen varmasti se huonoin siellä ja ahdistaa nyt jo. Tuntuu ku olisin umpikujassa. Helpoin pakoreitti ois vaan lähteä.

      • Älänytteesitä

        Etsi jokin harrastus jota harrastettaisiin ulkona taikka merellä/järvellä. Tämä selvästi piristäisi mielialaa. Itseäni on auttanut.


      • alottajaa
        Älänytteesitä kirjoitti:

        Etsi jokin harrastus jota harrastettaisiin ulkona taikka merellä/järvellä. Tämä selvästi piristäisi mielialaa. Itseäni on auttanut.

        Joop, voisi kokeilla. Hetken ehdin unohtaa tollasissa mukavissa jutuissa kaiken... Sitten taas todellisuus, kun saapuu kotiin ja demonit päässä ei lopeta.


      • Kokemusasiantuntija
        Älänytteesitä kirjoitti:

        Etsi jokin harrastus jota harrastettaisiin ulkona taikka merellä/järvellä. Tämä selvästi piristäisi mielialaa. Itseäni on auttanut.

        Kalja??


    • Hjklöä

      Mä olen sairastanut syömishäiriötä 10 vuotta ja paino on heitelly yli 25kg. Se on aivan hirveää, kun lihoaa lyhyen ajan sisällä. Aina kun olin paino oli korkeimmillaan mietin paljon itsemurhaa. Silloin tuntui ettei siitä painosta ole mitään ulospääsyä.

      Mulla kuitenkin auttoi se että pääsin osastolle. Siellä sain painos vähän alas ja elämänhallintaa. Ehkä sunkin kannattaisi kokeilla kertoa otsemurhaajatuksista hoidossa ja katsoa osaavatko ne auttaa siellä. Jos ei niin sitten katsot tilannetta uudestaan.

      • hyyfr

        Kuin pelaisi venäläistä rulettia: Voittajaa ei ole, mutta voi tulla ruumiita.


      • alottajaa

        Vihdoin kohtalontoveri. Oon paljon miettiny osastoa, mutta viime kerrasta ei todellakaan ole positiivisia kokemuksia. (Sillon kun oli anoreksia) suljetulla 8 neliön huoneen sisällä yksin, yhden yön oli yks 17- vuotias tyttö samassa huoneessa, joka lähti pois. Yöttömät yöt, tuijotin sitä kattoa, kun puhelimetkin vietiin yöksi pois. Ei mitään tekemistä. Istumista koko päivä. Sehän vaan pahentaa mielialaa. Takasin tullessa ei mitään mihin palata, kaveritkaan ei enää sen jälkeen paljoa välittäneet. Sen takia en siis edes halua kertoa itsemurha ajatuksista, koska varmaan pakottaisivat osastolle.


      • eienäänuori

        Aloittaja jospa kerrot sille voimistelunopettajalle, että pelkäät voimistelutunteja ja ettet onnistu. Sinulla on nyt vain henkistä epävarmuutta ja yrität hallita sitä keskittymällä kehoosi ja painoosi. Nyt kyllä kannattaisi satsata siihen mielen pahanolon käsittelyyn. Älä liikaa pohdi tulevaisuutta.


      • näytä_niille

        Vihaajat haluu että tapat itses. Oo elossa vaikka näyttääksees niille. Eivät saa mitä haluavat. Voit sitä paitsi laihduttaa. Oot ollut joskus hoikka, niin tiedät että se on mahdollista.


      • alottajaa
        eienäänuori kirjoitti:

        Aloittaja jospa kerrot sille voimistelunopettajalle, että pelkäät voimistelutunteja ja ettet onnistu. Sinulla on nyt vain henkistä epävarmuutta ja yrität hallita sitä keskittymällä kehoosi ja painoosi. Nyt kyllä kannattaisi satsata siihen mielen pahanolon käsittelyyn. Älä liikaa pohdi tulevaisuutta.

        Maanantaina oli lääkärin tapaaminen ja sain sestraliini masennuslääkettä, 25mg. Tapaamisessa ahdistuin ja kerroin pelkääväni liikuntatunteja, nyt liikunnanopettaja tietää ja luokanvalvoja. Meillä oli sijainen, joka ei tiennyt, joten menin yleisurheiluun, mutta ei se niin kamalaa ollut, koska jokainen sai tehdä mitä lajeja halusi, mutta tuloksia piti kirjata vihkoon. Pärjäsin musta kuitenkin ihan okei. Lääke ehkä hieman auttaa, tuntuu ainakin siltä vaikkei vaikutuksia yleensä näykkään kuin vasta parin viikon kuluessa. Tuntuu kuitenkin edelleen toivottomalta ja en vain jaksaisi enää, mutta pakko kai koittaa uskoa, että vielä tulee paremmat päivät. Voisi alkaa laihuttaa.


      • kuykukuy

        Valitse yleisurheilussa kuulantyöntö.


      • katsojan.mielipide

        Kompastut omiin läskeihisi kuulaa työntäessä :D


    • katsojan.mielipide

      Tapa läski itses jo!

      • 448866

        Aloittaja älä välitä tuollaisista kommenteista.Kirjoittajalla on itsellään paha olla,säälittävää että sitä pitää purkaa tuolla tavalla.


      • katsojan.mielipide

        hahahahhahaha säästyy yhteiskunta luusereilta kun tommoset tappavat itsensä.


      • katsojan.mielipide kirjoitti:

        hahahahhahaha säästyy yhteiskunta luusereilta kun tommoset tappavat itsensä.

        Itse aloin juopottelemaan niin nyt yhteiskunta vasta saakin maksaa olemassaolostani, etenkin kun elän vielä työkyvyttömyyseläkkeellä xD


      • proelämä

        Kerroit, katsojan.mielipide, että haluat auttaa. Viestisi vaikuttaa kuitenkin henkiseltä väkivallalta. Ei henkinen väkivalta koskaan auta ketään. Olet siltä osin hakoteillä, jos ajattelet sen auttavan. Ja vielä kommentoisin myöhempään viestiisi, että masennukseen sairastuminen ei tarkoita sitä, että ihminen olisi "häviäjä". Häviäjäksi nimittelykin on henkistä väkivaltaa, joka siis ei auta ketään. Yritän kertoa asiat nätisti, ja toivon että ymmärrät.


    • katsojan.mielipide

      Toivottavasti hukut alkoholiin mahdollisimman nopeasti.

      • HerraAurinkoinen

        Kaikkea hyvää elämääsi. Toivottavasti huomenna on hyvä päivä:)


    • torspop

      Älä listi ittees. Teini-ikä on aika perseestä mutta kyllä se siitä paranee.
      Suosittelen kamppailulajeja. Itte aloitin aikanaan nyrkkeilyn ihan kuntoilumielessä mutta sitten hurahdin brasilian jujitsuun. Vaikka olin alkuun aivan onnettoman huono niin sekä kroppa että mieli kehittyi niin että rutina kävi.
      Oli hieno hetki jossain vaiheessa tatamilta lähtiessä älytä että en edes muistanut milloin olisi viimeksi ollut ahdistusta tai itkuilua.

    • proelämä

      Onko suurin ja tällä hetkellä eniten ahdistusta aiheuttava ongelmasi lihavuus? Minun mielestäni ei lihavuuden takia kannata tappaa itseänsä. Onkohan paino sinulle liian suuri ongelma? Ei lihavuus tee sinusta huonoa ihmistä. Etkä edes ole kauhean lihava, vähän ylipainoinen. Monet lihavat ihmiset elävät ihan samanlaista elämää, kuin laihatkin. Ylipainoinenkin ihminen voi olla kaunis. Ja sehän on se sisäinen kauneus, joka ratkaisee. Kyllähän ulkonäöllä jotain merkitystä on, mutta ehkä vain pinnallista merkitystä. Itse henkilökohtaisesti olisin mieluummin lihavan ja mukavan ihmisen ystävä kuin hoikan ja ikävän. Eikä minulle merkitse läheisten ihmisten ulkonäkö kovinkaan paljon. Joten älä jää murehtimaan ylipainoa, vaan lähde ihmisten pariin! Jos jollekin lihomisesi on iso asia, niin hän vain osoittaa oman pinnallisuutensa ja tyhmyytensä. Ei muitten ihmisten takia kannata laihduttaa. Jos haluat laihduttaa, niin tee se mieluummin siksi, että itselläsi olisi parempi olo.
      Katsojan.mielipide: painu muualle keljuilemaan.

    • rosinax

      Eiköhän Se päivä paista risukasaankin. Ethän sä ole edes pahasti ylipainoinen. Alat syödä terveellisemmin ja vaikka pakotat itsesi liikkeelle. Niin ja koita tavata kavereita. Hymyä huuleen.

    • Obi1

      Liikuntatunti on liikuntatunti eikä kilpaurheilutunti. Sitä voi olla myös sopivasti lihava. Ei se haittaa jos hyväksyy ittesä. Tällänen mä oon ja hyvä niin.
      ;>

    • proelämä

      Katsojan.mielipide: olet todella raivostuttava. Onko sinusta jollakin tapaa hauskaa kirjoitella tuollaisia törkeyksiä? Säälin sinua, koska ilmeisesti et kykene empatiaan samalla tavalla kuin muut ihmiset. Ohjeeksi sanoisin elämääsi, että opettele tuntemaan empatiaa, ja yritä kasvaa henkisesti. Muuten et tule pärjäämään elämässä.

      • katsojan-mielipide

        Älä vikise vaan ota rennosti.


      • proelämä

        Olen hieman pahoillani kärkkäästä mielipiteestäni. Tuli mieleen, että onkohan nämä sinun kirjoitukset jotain avunhuutoja. Sinulla on todella paha olla, muttet osaa ilmaista sitä muuten kuin keljuilemalla. Miksi muuten roikuskelisit masennuspalstalla? Parempi tapa ilmaista oma paha olonsa on yksinkertaisesti kertoa siitä. Vai oletko pelkästään ilkeä?


      • katsojan-mielipide

        Minun mielestäni masennus termi sairautena kannustaa loisimiseen ne jotka ovat elämänsä kusseet eli häviäjät olisi 2 vaihtoehtoa eutanasia tai kylmä suihku niskaan ja lopettaa itsesäälissä rypemiseen joka ei johda mihinkään ja tehdä asialle jotain aina on vaihtoehtoja.Joskus tarvitaan kovia keinoja herättää ihminen itsesäälistä eikä ruokkia sitä eli antaa hyväksyntää sille joka vie pohjemmalle.Optimistinen asenne vie aina eteenpäin.Avunhuutojen hakeminen on kyllä aika kaukaa haettu juttu haluan vain auttaa muita antamalla kylmää suihkua niskaan ja kehottamaan ottamaan niskasta kiinni eikä ruokkia negatiivista voimaa.


      • proelämä

        Haluat siis auttaa? Jos sinulla on kaiken tuon taustalla jokin hyvä tarkoitus, niin se on kyllä itsessään ihan hyvä asia. Mutta pahasti vaan epäilen, ettei nuo sinun viestit ole oikeasti auttaneet.
        Olet ilmeisesti vihainen, jos joku tuntee olonsa huonoksi. Jos joku kirjoittaa omasta huonosta olostaan tänne, koet että se on itsesäälissä rypemistä, mikä on sinusta todella huono asia, ja haluat estää sen. Ihan tulee mieleen, että sinulla on ehkä kokemusta jonkun läheisen masennuksesta tms, ehkä vanhempiesi, ja olet saanut siitä niin ikäviä kokemuksia, että tunnet vihaa masentuneita tai masennusta kohtaan. Ehkä olet yrittänyt auttaa, etkä ole onnistunut, ja olet kokenut turhautumista. Arvailen vaan tässä, olenko osunut lähelle?
        On tutkittu, että masentuneet ihmiset ruoskivat itseään ja ovat itselleen todella ankaria. Myös tavallista voimakkaampi syyllisyys kuuluu masennukseen. Masennus on aivotoiminnan häiriö: masentuneen ihmisen aivoissa voi olla liian vähän serotoniinia. Masennus on myös ajattelun häiriö. Masentuneen ihmisen ajatusmaailma on usein synkkä, ja tulevaisuus voi vaikuttaa huonolta.
        Luulenpa, ettei kylmä suihku tai kehotus ottaa itseä niskasta kiinni auta.
        Se, mikä voi auttaa, on asiantunteva terapia ja lääkitys. Lähimmäisten tuki voi olla hyödyksi, mutta hyvin usein se ei yksistään riitä. Joten jos yritit parantaa jotakuta vakavasti masentunutta, muttet pystynyt, niin älä syyllistä itseäsi, harva maallikko siihen yksin pystyy. Masennus on ihan oikea sairaus, ja sen parantumiseen tarvitaan monesti lääkäriä.
        Jos haluaa maallikkona olla tukena, niin empatia on hyvä juttu. Olisi hyvä, että masentuneen tukena olisi useampi ihminen, ettei yksi ihminen tuntisi liian suurta vastuuta tai stressiä tukemisesta. Siksikin ammattiapu on suositeltavaa.


      • ViljooNäkyny
        katsojan-mielipide kirjoitti:

        Minun mielestäni masennus termi sairautena kannustaa loisimiseen ne jotka ovat elämänsä kusseet eli häviäjät olisi 2 vaihtoehtoa eutanasia tai kylmä suihku niskaan ja lopettaa itsesäälissä rypemiseen joka ei johda mihinkään ja tehdä asialle jotain aina on vaihtoehtoja.Joskus tarvitaan kovia keinoja herättää ihminen itsesäälistä eikä ruokkia sitä eli antaa hyväksyntää sille joka vie pohjemmalle.Optimistinen asenne vie aina eteenpäin.Avunhuutojen hakeminen on kyllä aika kaukaa haettu juttu haluan vain auttaa muita antamalla kylmää suihkua niskaan ja kehottamaan ottamaan niskasta kiinni eikä ruokkia negatiivista voimaa.

        "Optimistinen asenne vie aina eteenpäin."

        Ja sinä olet siitä elävä esimerkki? Hanki itsellesi apua.


    • Vitutus555

      Mäki olen nykyään liikkumaton läski 107kg/185cm ja diagnoosin mukaan toistuvan masennuksen remissio. En kannata liikkumista, kokeilin sitä väkisin kolmisen kuukautta, ei kyllä piristäny yhtään, eikä auttanut. Jokaisen olisi hyvä löytää se oma juttu.

      Mutta tälläset kannustavat puheet:että pakenisin yksin oloa sosiaalisin tilanteisiin on kyllä kaukaa haettu. Kerroin hänelle tykkääväni kyläilystä ja se on semmoista elämän koho kohta juttu. En koe pakenevani, olen vain ihminen, joka nauttii ihmisten kanssa olemisesta. Joo mutta olen helposti käännytettävissä ajattelemaan esim.että toimin jotenkin huonosti, kun olen melkein enemmän menossa, kuin kotona. Toisia se näköjään haittaa. Ei tulis mieleenkän kenellekkään sanoa noin. Harmittaa välillä, kun hyvistä asioista tehdään huonoja ja mitkä ittelle sopii.

      En kaipaa mitään hän on aikuinen ja minä olen lapsi tyylistä roolitusta. Yritän tästä päästä eroon, mutta vaikeaa on, musta tuntuu, että mun kanssa kaikki ihmiset ajautuu vähän tähän saman tyyliseen roolitukseen. Toinen neuvoo ja minä kuuntelen. Ja monesti tuntuu, että minulle puhutaan, kun pikku lapsi, jolta puuttuu oma tahto ja kykeneväisyys ratkaista itte ongelmia. Vituttaa.

    • Kyllä_se_paremmaksi

      Jatka sitkeästi tota syömistä mutta älä ota mitään lääkkeitä. Ensi vuonna olet jo 120 kg ja 165cm ja seuraavana vuonna 160 kg ja 164 cm... 280 kg ja 160 cm...olet vainaa.

      The End.

    • auttajaxx

      ei mul muut ku et herää.. miks lihotat ittees jos se tuo noin pal huonoo oloo? eli mun neuvo: lopeta syöminen ennen ku on liian myöhäst . kelaa ku vuode pääst oot yli satakilone norsu ? ei siis pahal nää mut oikeest nyt otat ittees niskast kii ja jouluu mennes voit jo olla parikyt kiloo laihempi .
      apuja vähä :
      - juo tosi pal vettä koska se täyttää
      - mieti sitä rasvan määrää jne
      - kato ittees peilist ku syöt
      - käy lenkil 2 krt päiväs
      - mieti haluuks olla läski vai laiha ku tunget ruokaa nassuu ja jokane ruoka mitä et syö on kohti unelmaa
      - mieti et kaikki aattelee ku syöt et " taas toi läski vetää ruokaa "
      noni. alota viimestää huomen LÄSKI

      • proelämä

        Minua ärsyttää suunnattomasti. Miksi ja miten ihmiset ovat niin pikkusieluisia, että haukkuvat täällä kärsiviä ja avuntarpeessa olevia ihmisiä? Olen kohta aivan raivon partaalla. Eikö ihmisen henkisellä rumuudella ole mitään rajaa? Ei toisen läskiksi haukkuminen auta ketään!
        Esim. aloittajakin on 14-vuotias tyttö. Siis LAPSI. Ja tällaiselle lauotaan jotain törkeää. Onko nämä kirjoittajat aikuisia ihmisiä?Toivon että eivät ole. Jos aikuinen ihminen lähtee laukomaan törkeyksiä lapselle, niin siinä on mielestäni jotain todella todella kummallista.
        Kyllä nämä kommentit kertoo kaikista eniten kommentoijasta itsestään.


      • kjljkljkjkljkkkk
        proelämä kirjoitti:

        Minua ärsyttää suunnattomasti. Miksi ja miten ihmiset ovat niin pikkusieluisia, että haukkuvat täällä kärsiviä ja avuntarpeessa olevia ihmisiä? Olen kohta aivan raivon partaalla. Eikö ihmisen henkisellä rumuudella ole mitään rajaa? Ei toisen läskiksi haukkuminen auta ketään!
        Esim. aloittajakin on 14-vuotias tyttö. Siis LAPSI. Ja tällaiselle lauotaan jotain törkeää. Onko nämä kirjoittajat aikuisia ihmisiä?Toivon että eivät ole. Jos aikuinen ihminen lähtee laukomaan törkeyksiä lapselle, niin siinä on mielestäni jotain todella todella kummallista.
        Kyllä nämä kommentit kertoo kaikista eniten kommentoijasta itsestään.

        Ota iisisti. Nuo kirjoitukset ovat niin sanottuja "provoja", eli niiden on tarkoitus provosoida ihmistä, kuten nyt sinua; sinä provosoiduit. Ei näiden kirjoitusten taakse kätkeydy mitään tosiasiallista sanomaa. Useimmiten ihmiset huomaavat tämän.


      • proelämä

        Niin, ei kai noita pitäisi ottaa niin vakavasti, olet aivan oikeassa. Itseäni vaan on aina suututtanut heikoilla olevien ihmisten polkeminen tai sen yrittäminen. Se on hyvä, jos ihminen ei tosissaan kirjoita soopaa tai kuraa. Toivon, että asia on näin. Muuten on kyllä todella henkisesti rumia ihmisiä olemassa. Ja vaikka leikillään kirjoittaisi, ei sekään hyvä asia ole.
        Useimmiten ihmiset huomaavat tämän? Luin kerran palstaa, jossa masentunut ihminen kyseli miten tehdä itsemurha. Vinkkejä sateli, juuri kukaan ei sanonut, että älä tee sitä. Lopuksi tuli viesti, jossa luki että aloittaja kuoli. En tiedä oliko totta vai ei, minua ainakin säikäytti. Mietin sitä, että ei välttämättä kaikki ihmiset osaa ottaa kevyesti nettikommenttien törkeyttä.
        Ja miksi edes kirjoitella törkeyksiä nettiin?


    • etoleyksin

      Olen ollut meokein samassa tilanteessa juuri samoina ikävuosina, nyt ikää tullut kymmenisen vuotta lisää. Silloin minäkään en olisi uskonut koskaan selviäväni näin pitkälle. Jokainen päivä oli uusi taistelu. Jotenkin kuitenkin selvisin. Onhan se näin, että lääkkeet poistaa pienen osan piruista päässä, mutta ei kaikkia. Ainoastaan sinä voit tehdä sen, siihen voi mennä aikaa, mutta lupaan, jonain päivänä heräät ja tajuat miten ihanaa elämä on. Älä heitä elämääsi hukkaan, toista et tule saamaan. Olin itsekin lihava ja minua kiusattiin paljon, itkin kaikki päivät yksin kotona ja halusin pois tästä kamalasta maailmasta. Päätin, että näytän kaikille mihin pystyn - niin minä tein. Laihdutin, satsasin tyyliini, hankin kavereita muualta ja olin rohkeampi. Mikä tärkeintä: SELVISIN MASENNUKSESTA.

    • proelämä

      Muista, aloittaja, että olet arvokas ihminen. Muutama lisäkilo ei tee sinusta huonoa ihmistä.
      Olet todella nuori, ja tulet vielä muuttumaan ja kehittymään monella tavalla. Saat lisää voimaa, viisautta, itsetuntoa, kunhan annat itsesi kasvaa. Kasvaminen on joskus kivuliasta, mutta lopulta huomaat että olet kypsynyt, ja paljon vahvempi kuin ennen.
      Ja edessäsi on ihan tavallinen hieno elämä.

    • kerronminkätiedän

      Onko sinulla siis ahmimista? Oletko hakenut apua syömishäiriöön erikoistuneilta ammattilaisilta? Myös ahmimishäiriö on syömishäiriö ja anoreksia monesti vaihtaa muotoaan joksikin muuksi syömishäiriöksi. Jos sinulla taas ei ole ahmimishäiriötä ja pystyt kontrolloimaan syömistäsi, tilanne on helpompi. Jos syöt neurolepteja mutta sinulla ei ole psykoottisia oireita, kehottaisin lopettamaan ja pyytämään ahdistukseen propralia. Valitettavasti lääketieteellä ei oikein ole tarjota ahdistukseen hyviä lääkkeitä, varsinkaan ilman haittavaikutuksia kuten painonnousua. Masennuslääkkeet ei niin paljon yleensä vaikuta painoon kuin antipsykootit.

      Ahmimishäiriössä tärkeintä on lopettaa laihdutus ja hyväksyä vartalonsa. Ajatella että tällä mennään, tämä saa nyt riittää. Ja alkaa pitämään vartalostaan vaan huolta. Salakavalasti ja paradoksaalisesti paino alkaakin pudota. Totut siihen, että saat kyllä syödä, eikä sinun tarvitse varastoida ruokaa. Myös kehosi tottuu siihen. On luonnollista anoreksian jälkeen, että kehosi pyytää ruokaa. Usko minua, näin ne tulevat myös neuvomaan sinua jos toivottavasti haet apua asiaan erikoistuneilta ammattilaisilta. Kokemuksesta muuten voin sanoa, etteivät tavalliset terapeutit välttämättä osaa hoitaa syömisongelmia.

    • proelämä

      Vinkki terveelliseen painonpudotukseen: syö paljon kasviksia. Kasvikset sisältävät vain vähän energiaa, mutta paljon suojaravintoaineita ja kuitua, joka pitää kylläisenä. Niitä saa mättää aika paljonkin ilman että on pelkoa lihomisesta. Ja samalla saa tarvitsemansa vitamiinit. Hyvänmakuinen hedelmä saattaa tyydyttää makeanhimon. Kasvisten syönti myös pitää aika kylläisenä, eikä sitten tule niin sorruttua johonkin korkeaenergiseen ruokaan.
      Toinen hyvä vinkki terveelliseen painonpudotukseen on totta kai liikunta. Sitä tulisi harrastaa kuitenkin kohtuudella, varsinkin aluksi, ettei tule rääkättyä itseään liikaa. Liiallinen rääkki kipeyttää lihaksia liikaa, ja saattaa viedä liikunnan ilon. Kannattaa aloittaa pienesti, vaikka kävelemällä puolen tunnin lenkki joka päivä, ja venyttää se sitten myöhemmin tuntiin. Sen jälkeen voi kokeilla hieman hölkkäämistä.
      On hyvä löytää joku itselle mieluinen liikuntalaji. Se löytyy kokeilemalla eri vaihtoehtoja, joita on nykyään aika paljon.

    • proelämä

      PS. Ei sinun tarvitse laihduttaa, jos et halua. Olet aivan tarpeeksi hyvä ylipainoisenakin! Sinussa on paljon paljon muutakin, kuin vain paino. Kerro psykalle ajatuksistasi vähän enemmän, hän varmaan osaa auttaa sinua. Sinulla on paljon syitä jäädä tänne, ja tärkeimpiä niistä on sinun tulevaisuutesi.

      • nonam

        Kyllä ilmiselvästi aloittajalla olisi tarvis pystyä laihduttamaan, jotta tuntisi olonsa paremmaksi. Mutta jos syö jotain lääkkeitä jo ne voi aiheuttaa itsemurha-ajatuksia ja yleistä saamattomuutta, hankala kierre. En osaa itse sanoa mitä pitäisi tavoitella tässä tapauksessa ensin, lääkkeistä eroon ja sitten laihtuminen pitkäjänteisillä elämäntapamuutoksilla vaiko toisinpäin.


      • proelämä

        Ensin terveelliset elämäntavat, ja sitten kun on vahvistunut niin lääkkeistä eroon. Laihduttaminen on hyväksi kyllä terveydellisestikin, jos on ylipainoinen, mutta liiallinen laihduttaminen ei ole hyväksi. Pitäis pyrkiä ihannepainoon, joka ehkä on aloittajan pituisella ihmisellä noin 60 kiloa. 45 kiloa on ihan liian vähän, jos on liian laiha, niin voi olla että elimistö ei toimi kunnolla. Kyllähän ylipaino saattaa tuntua ikävältä, mutta on olemassa kuitenkin ihan onnellisiakin ylipainoisia ihmisiä.


    • Itsemurha_on_ratkaisu

      Ei kannata odottaa huomiseen vaan tehdä se nopeaa. Mieti varma keino, että et jää kitumaan. Itsemurha on ratkaisu tuska tiloihin tiedän kahdesta läheisestä, joilla oli tätä. Se oli hyvä ratkaisu. Kannustaisin sinuakin tekemään sen teon, se ei ole itsekästä kuten sanotaan, koska kaikkihan me ollaan itsekkäitä omalta taholtaan. Ei niitä läheisiä oikeasti kiinnosta vaikka tekisit sen teon ja vaikka se voi aluksi koskettaa, niin unohtaa sen aika nopeaa, älä siis murehdi sitä turhaa.

      • proelämä

        Edellinen kommentti on ihan höpöhöpöä (ja jotain pahempaakin).
        Itsemurha EI ole ratkaisu. Kyllä kannattaa odottaa huomiseen ja paljon pitemmälle, sillä aikaa asiat saattavat korjaantua.
        Mikään itsemurhakeino ei ole täysin "varma", vaan aina on mahdollisuus siihen, että jää henkiin ja vammautuu vakavasti.
        Itsemurha ei ole ratkaisu tuskatiloihin, se on vain itsensä tuhoamista.
        Itsemurha ei ole hyvä ratkaisu.
        Ketään ei pidä kannustaa tekemään itsemurhaa.
        Itsemurha on itsekäs teko.
        Kyllä läheisiä kiinnostaa hyvinkin paljon se, elääkö ihminen vai ei, tämän pitäisi olla itsestään selvää. Itsemurha aiheuttaa läheisille koko loppuelämän kestävän surun ja paljon tuskaa, syyllisyyttä jne., se saattaa jopa aiheuttaa jollekin läheiselle mielenterveysongelman.
        Joten itsemurhaa ei pidä tehdä, myös itsesi vuoksi, koska menettäisit siinä koko loppuelämäsi.


    • Sius

      Se päivä ei ole tänään.

    • Anonyymi

      Laihduta ja rakasta itseäsi. Muutos lähtee itsestäsi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4613
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2259
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1774
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1508
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      27
      1443
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1308
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1227
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1146
    9. 23
      1092
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe