Joka kesä ihmettelen uusien veneiden ulkonäköä.Vanhat/vanhemmat purjeveneet kuten esim.Sirena38,Omega 42,Lansing42 yms.näyttävät näihin nykyveneisiin verrattuna aivan satumaisen upeilta.
Kertoisiko joku minulle ystävällisesti miksi suuntaus veneissä on mennyt tylppäkeulaisiin ja perästä ihan äly leveiksi.Onko kaikista veneistä pitänyt tehdä kesämökkejä kaupallisista syistä?
veneiden ominaisuuksista?
34
5667
Vastaukset
- irvi
eihän niitä uusia muuten saisi myytyä,sama ku autojen kans,uusi malli ja joku ostaa,kateellinen kaveri ostaa sitten taas jne.
mutta siinä on yx hyvä puoli,me muut jotka pidämme veneen näkösistä veneistä voimme osta himppasen käytetyn veneen huomattavasti halvemmalla eli jatkakoo vaan uudistuksia.voivat sitten edelleen keskustella 7 ja 8 solmun nopeuseroista koska mehän ehdimme kummallakin nopeudella.oletko muuten huomannut että nopeudet eivät juurikaan näillä uusilla ole muuttunut,hinnat kylläkin.:):) - tiina
Veneenvalmistuksessa tietysti kaikki syyt ovat pääasiassa kaupallisia. Niitä valmistettuja veneitä kun on tarkoitus myydä. Noita mainitsemiasi venetyyppejä ei enään myydä. Voi tietysti olla muotit jossain ja ehkä joku yksittäiskappale saatetaan tehdä silloin tällöin. Niitä varmaankin valmistettaisiin jos niitä joku haluaisi ostaa.
Nykyisissä veneissä on huomattavasti paremmat sisätilat kun vanhemmissa konstruktioissa. Toisaalta mainitsemasi ominaisuudet tuovat myös parempia purjehdusominaisuuksia. Tylppä keula lisää vesilinjan pituutta. Leveä perä kantaa paremmin ja on nopeampi erityisesti avotuulessa. Ei niistä varsinaisesti ole ollut aikomus mitään kesämökkejä tehdä mutta toki sisätiloja on haluttu maksimoida. Mutta kyllä nykyiset kilpaveneetkin ovat runkommuodoltaan aika samanlaisia kun cruisingveneetkin. Monet veistämöt tekevät samasta rungosta sekä kilpaveneen että cruiserin eli ei se vallitseva runkomuoto tarkoita huonoja purjehdusominaisuuksia. Vuosien varrella suunnittelijoillekin on varmaankin tullut lisätietoa siitä minkälainen runkomuoto purjehtii parhaiten.
Se mikä vene näyttää upealta ja mikä ei on luonnollisesti makuasia. Minun mielestäni mainitsemasi veneet eivät ole satumaisen upeita vaan monet nykyveneet ovat kauniimpia.- Riina
On ne nykyveneet kauniita - pakko uskoa, kun ovat kalliitakin... tätä ei kyllä kukaan usko jos on rehellinen itselleen. Kyllä ennen purjehdus-harrastusta - kun en tiennyt veneistä -ainoastaan ne klassiset tuntuivat kauniilta. Olisko se kuitenkin niin, että tingitään vähän ulkonäöstä, että saadaan asuttavuutta ja muuta edustavuutta. toisaalta marinaveneillä ollaan paljon laituris-sakin - leveä paatti on kyllä edestäpäin mukavamman näköinen - ja moottoriveneilijäkin käsittää sellaisen jollain tavoin. Katamaraaneissa on sitten kaksi vesilinjaa ja leveyttäkin kohtalaisesti. Itse olisin valmis monirunkoiseen koska tahansa, mutta perheen ja ystävien ennakkoluulot ovat pidätelleet. Sanovat, että unohda jopa Sunwindit ja Maxit ja Guy:t ja katit kanssa. Ortodoksista porukkaa. Uuteen isoon purteen ei oikein rahat riitä, joten sitä keskustelua ei ole ihan tosissaan käyty.
- muotia
Joku mittasääntöhirvitys rakennetaan voittamaan ensin kilpailu...
Sitten sarjatuotantoveneen piirustelija kopio linjat, mutta muuten vene rakennetaan kuin tavallinen matkapursi - eli lisätään 40 % painoa ja otetaan puolet purjealasta pois...
Lopputuloksena tällainen nykyaikainen lahna, joka hakkaa paikat hampaista jo pienellä aallokolla ja purjehtii "kunnolla" vai myötäisiä...
Älkää ihmiset sortuko ostamaan sellaisia - vaatikaa ainakin välittäjältä kunnon koepurjehdukset niin tiedätte mitä saatte...
Käsittämätöntä että joku suostuu ostamaan veneen esitteen tai messuilla rikaamattomana tönöttävän rungon nähtyään...
Ja kun kauppa on tehty - niin muuta ei voi kun kehua omaansa...- modernilla cruiser/racerillä?
no, kaikille teille muiden uutena ostamia arvosteleville, saa niitä klassikoitakin uutena.
jos kukaan ei ostaisi uusia veneitä, niin mistä käytetyt? jos kukaan ei ostaisi moderneja runkoja, niin miksi niitä sitten tehdään. me ei olla enään entisen neuvostoliiton sosialistinen alusmaa, jolloin oli hankittava sitä, mitä itänaapurin keskusjohto sanoi. nykyään saa olla omiakin mielipiteitä ja saa ostella mitä haluaa. - Heidi
modernilla cruiser/racerillä? kirjoitti:
no, kaikille teille muiden uutena ostamia arvosteleville, saa niitä klassikoitakin uutena.
jos kukaan ei ostaisi uusia veneitä, niin mistä käytetyt? jos kukaan ei ostaisi moderneja runkoja, niin miksi niitä sitten tehdään. me ei olla enään entisen neuvostoliiton sosialistinen alusmaa, jolloin oli hankittava sitä, mitä itänaapurin keskusjohto sanoi. nykyään saa olla omiakin mielipiteitä ja saa ostella mitä haluaa.Olisin ikionnellinen jos osaisit mainita muutaman klassisen veneen joita vielä valmistetaan.
- Riina
modernilla cruiser/racerillä? kirjoitti:
no, kaikille teille muiden uutena ostamia arvosteleville, saa niitä klassikoitakin uutena.
jos kukaan ei ostaisi uusia veneitä, niin mistä käytetyt? jos kukaan ei ostaisi moderneja runkoja, niin miksi niitä sitten tehdään. me ei olla enään entisen neuvostoliiton sosialistinen alusmaa, jolloin oli hankittava sitä, mitä itänaapurin keskusjohto sanoi. nykyään saa olla omiakin mielipiteitä ja saa ostella mitä haluaa.Kyllä uusia veneitä tarvitaan, purjehdus ja veneily on aavistuksen laajeneva harrastus ja budjetin riittäessä voi ostaa paatin, jossa ei ole valmiiksi kulumisen jälkiä. Sisäsiistejä ovat myös uudet purret. Toisaalta veistämöt saavat töitä, kun muoti muuttuu. Olen kuullut kyllä sanottavan, että purjeveneen suunnittelu on lähes nollasummapeli - kun jossain petrataan runkomuodon suhteen, käy helposti, että jossain joudutaan tinkimään.
- Jester
Heidi kirjoitti:
Olisin ikionnellinen jos osaisit mainita muutaman klassisen veneen joita vielä valmistetaan.
näitähän on regatoissa maailmalla pilvin pimein.
Viime MM-kisat St. Tropezissa ja mukana maailman kerma...
Mut ei ihan persaukisten lystiä
Jester - ja kiikuta pajalle
Heidi kirjoitti:
Olisin ikionnellinen jos osaisit mainita muutaman klassisen veneen joita vielä valmistetaan.
juu, "klassikoita" saa varmastikin ostettua uutena. esim. tilaa piirrustukset s&s:ltä ja kiikuta pajalle. osta uusklassikko vaikka holland yacht designin pöydältä, voi teettää juuri sellaisen kun haluat. tai tyydy sitten näihin alkuperäisessä postissa mainittuihin veneisiin:
-omega 42
-omega 46 (okei tää on uusi, mutta muodot ovat vanhat)
-sirena 38 (joku juuri kaupitteli runkoja, varmasti saa kokonaisenakin - tosin tämän "klassisuudesta voidaan olla monta mieltä")
-sunwind 27 (vitsi vitsi, mutta näitäkin saa oliko itävallasta)
-h-vene
-folkkari
-w-46 tai w-76. www.w-class.com klassisten new york 30 tms. veneiden inspiraartiosta syntyneet "uusklassikot". w76:lla ajettiin jopa "yksityyppikisoja" (onhan niitä vissiin rakennettu jopa kaksi kappaletta)
ja sitten on vielä nämä vanhat työveneet esim. CA (briteistä varmasti löytyy muitakin vanhoja luotsikutterimalleja), tuoreen kalan ystäville vaikka hummerinkalastuksessa käytetyt alukset esim. ns. "smack" (rungossa reikiä, jotka mahdollistin veden virtaamisen lastiruumassa). ihan varmasti joku tekee kun lyö taalaa pöytään.
että löytyyhän niitä sittenkin. ei kun tilailemaan. jään mielenkiinnolla odottelemaan uutta purjehtijanvuosikirjaa. voi olla mielenkiintoista luettavaa. uusia klassikoita sivutolkulla, ja näitä keskiverto valkoisia veneitä ei laisinkaan. - Heidi
ja kiikuta pajalle kirjoitti:
juu, "klassikoita" saa varmastikin ostettua uutena. esim. tilaa piirrustukset s&s:ltä ja kiikuta pajalle. osta uusklassikko vaikka holland yacht designin pöydältä, voi teettää juuri sellaisen kun haluat. tai tyydy sitten näihin alkuperäisessä postissa mainittuihin veneisiin:
-omega 42
-omega 46 (okei tää on uusi, mutta muodot ovat vanhat)
-sirena 38 (joku juuri kaupitteli runkoja, varmasti saa kokonaisenakin - tosin tämän "klassisuudesta voidaan olla monta mieltä")
-sunwind 27 (vitsi vitsi, mutta näitäkin saa oliko itävallasta)
-h-vene
-folkkari
-w-46 tai w-76. www.w-class.com klassisten new york 30 tms. veneiden inspiraartiosta syntyneet "uusklassikot". w76:lla ajettiin jopa "yksityyppikisoja" (onhan niitä vissiin rakennettu jopa kaksi kappaletta)
ja sitten on vielä nämä vanhat työveneet esim. CA (briteistä varmasti löytyy muitakin vanhoja luotsikutterimalleja), tuoreen kalan ystäville vaikka hummerinkalastuksessa käytetyt alukset esim. ns. "smack" (rungossa reikiä, jotka mahdollistin veden virtaamisen lastiruumassa). ihan varmasti joku tekee kun lyö taalaa pöytään.
että löytyyhän niitä sittenkin. ei kun tilailemaan. jään mielenkiinnolla odottelemaan uutta purjehtijanvuosikirjaa. voi olla mielenkiintoista luettavaa. uusia klassikoita sivutolkulla, ja näitä keskiverto valkoisia veneitä ei laisinkaan.Kaikille kiitos viesteistänne.En nyt varsinaisesti ole täällä määrittelemässä klassinen sanan tarkaa sisältöä.Tahdoin vain vastauksia ihmettelyyni miksi KAIKKI uudet veneet näyttävät luvalla sanottuna samanlaisilta.Tälläinen tavallinen ihminen joka nauttii purjehduksesta ja sen kiireettömyydestä ei ilmeisesti osaa arvostaa tai tunne näiden uusien veneiden ominaisuuksia.Olen kuitenkin huomannut tylppäkeulaisten veneiden rantautumisvaikeudet luonnonsatamissa jne.Messuillakin näihin veneisiin on muuten aika vaikea kulkea jopa laiturilta.
Teettämisestä minulla ei ole käsitystä...on varmaan huippu kallista. - jay
ja kiikuta pajalle kirjoitti:
juu, "klassikoita" saa varmastikin ostettua uutena. esim. tilaa piirrustukset s&s:ltä ja kiikuta pajalle. osta uusklassikko vaikka holland yacht designin pöydältä, voi teettää juuri sellaisen kun haluat. tai tyydy sitten näihin alkuperäisessä postissa mainittuihin veneisiin:
-omega 42
-omega 46 (okei tää on uusi, mutta muodot ovat vanhat)
-sirena 38 (joku juuri kaupitteli runkoja, varmasti saa kokonaisenakin - tosin tämän "klassisuudesta voidaan olla monta mieltä")
-sunwind 27 (vitsi vitsi, mutta näitäkin saa oliko itävallasta)
-h-vene
-folkkari
-w-46 tai w-76. www.w-class.com klassisten new york 30 tms. veneiden inspiraartiosta syntyneet "uusklassikot". w76:lla ajettiin jopa "yksityyppikisoja" (onhan niitä vissiin rakennettu jopa kaksi kappaletta)
ja sitten on vielä nämä vanhat työveneet esim. CA (briteistä varmasti löytyy muitakin vanhoja luotsikutterimalleja), tuoreen kalan ystäville vaikka hummerinkalastuksessa käytetyt alukset esim. ns. "smack" (rungossa reikiä, jotka mahdollistin veden virtaamisen lastiruumassa). ihan varmasti joku tekee kun lyö taalaa pöytään.
että löytyyhän niitä sittenkin. ei kun tilailemaan. jään mielenkiinnolla odottelemaan uutta purjehtijanvuosikirjaa. voi olla mielenkiintoista luettavaa. uusia klassikoita sivutolkulla, ja näitä keskiverto valkoisia veneitä ei laisinkaan.Kukas sellaista kaupitteli ja missä mahdoit nähdä? Olis kiinnostusta...
- tässä on tietoa
jay kirjoitti:
Kukas sellaista kaupitteli ja missä mahdoit nähdä? Olis kiinnostusta...
purjehtija 6/2004 sivu 61.
"valmistamme tilauksesta sinera 38 purjeveneen runkoja/valmiita veneitä"
rymättylän telakointipalvelu - uolevi
jay kirjoitti:
Kukas sellaista kaupitteli ja missä mahdoit nähdä? Olis kiinnostusta...
Missä Sirena myynnissä. Haluun ostaa! Ainoa 38 jalkainen vene 31 jalkaisen sisätiloilla. En haluu liikaa tiloja ja mukavuuksia.
- Viki
uolevi kirjoitti:
Missä Sirena myynnissä. Haluun ostaa! Ainoa 38 jalkainen vene 31 jalkaisen sisätiloilla. En haluu liikaa tiloja ja mukavuuksia.
Uolevin kettumaista kommenttia voisi täydentää Sailguidesta leikatuilla omistajien kommenteilla veneen asumistiloista:
Hur det är att bo i båten: Otroligt bra. 6 pers går in utan problem
Hur det är att bo i båten: Inga problem för 4-5 personer
Hur det är att bo i båten: Mycket bra för en familj, särskilt med den rymliga akterkabinen, som knappast syns utifrån.
Hur det är att bo i båten: Kanon. Vi har tre barn och trivs bra ombord.Hela fammiljen seglar minst 4 veckor i sträck per år.Ett sittbrunskapell med stora fönster gör boendet enklare.
Hur det är att bo i båten: Mkt bra, enda nackdelen är begränsad ståhöjd för längre personer. Idealisk för familj pga den mkt rymliga "barnkammaren" (akterruffen).
Sirenasivuja:
http://personal.inet.fi/koti/olle.blomqvist/Purjev..htm
http://www.tuulivei.net/faktat.htm - uolevi
Viki kirjoitti:
Uolevin kettumaista kommenttia voisi täydentää Sailguidesta leikatuilla omistajien kommenteilla veneen asumistiloista:
Hur det är att bo i båten: Otroligt bra. 6 pers går in utan problem
Hur det är att bo i båten: Inga problem för 4-5 personer
Hur det är att bo i båten: Mycket bra för en familj, särskilt med den rymliga akterkabinen, som knappast syns utifrån.
Hur det är att bo i båten: Kanon. Vi har tre barn och trivs bra ombord.Hela fammiljen seglar minst 4 veckor i sträck per år.Ett sittbrunskapell med stora fönster gör boendet enklare.
Hur det är att bo i båten: Mkt bra, enda nackdelen är begränsad ståhöjd för längre personer. Idealisk för familj pga den mkt rymliga "barnkammaren" (akterruffen).
Sirenasivuja:
http://personal.inet.fi/koti/olle.blomqvist/Purjev..htm
http://www.tuulivei.net/faktat.htmJa kaikkien huru-ukkojen kantaisä sai Sirenastakin normaalin 38 jalkaisen veneen kokoisen noilla mainioilla perusteilla. Löytyisikö esim. samasta lähteestä tieto siitä että S30 on oikein tilava perhevene ja vastaa tiloiltaan muita 41-42 jalkaisia veneitä?
- Viki
uolevi kirjoitti:
Ja kaikkien huru-ukkojen kantaisä sai Sirenastakin normaalin 38 jalkaisen veneen kokoisen noilla mainioilla perusteilla. Löytyisikö esim. samasta lähteestä tieto siitä että S30 on oikein tilava perhevene ja vastaa tiloiltaan muita 41-42 jalkaisia veneitä?
Uolevi se vaan jalkoja laskee, vaikka LOA on turhanpäiväisin mittaluku veneiden kokoa ilmaistaessa, veneitä on monen muotoisia (tai ainakin oli ennen). Sirena 38 on normaalin kokoinen 5-6 tn uppoumaisten cruising purjeveneiden luokassa. Eipä sitä ahtaaksi voi moittia, mutta kait se on sutjakampi kuin melkein neljä metriä leveä Bavaria 38. Mutta miksi edes vertaat noita keskenään? Vai mikä on "normaali 38-jalkainen". Varmaan vähän tuhatjalkaista pienempi ötökkä?
Sailguiden omistajien kommentit ovat mielenkiintoista luettavaa, ja antavat vähän osviittaa veneen luonteesta vaikkakin monet kehua retostelevat omaansa estoitta. Sinua siis kiinnosti mitä mieltä s30 asumisolosuhteista ollaan. Hinnaltaanhan vene on samaa luokkaa muiden 3-3,5 tn uppoumaisten 70-lukuisten kanssa (puolitonnarit), eli 20-40 keuro, kapeamman rungon ansiosta "junavaunufiilis", mutta myös erillinen peräkajuutta. Tyylisi perusteella en oikein jaksa uskoa että tuo on sinulle ihannevene? Mutta, ole hyvä, tässä kommentteja:
Hur det är att bo i båten: I takt med att man blir äldre lite svårt med ståhöjden som kunde vara några centimetrar till. Efter att ha bytt dynor till Flatmos bästa sover man som en kung numera. Lätt att laga mat och eftersom jag har en kylbox också så är även pilsnern kall numera.
Hur det är att bo i båten: Hyffsta rymlig,stå höjd vid köket,mysig akterruff för barn,gastar,katter eller semester packning. - Uolevi
Viki kirjoitti:
Uolevi se vaan jalkoja laskee, vaikka LOA on turhanpäiväisin mittaluku veneiden kokoa ilmaistaessa, veneitä on monen muotoisia (tai ainakin oli ennen). Sirena 38 on normaalin kokoinen 5-6 tn uppoumaisten cruising purjeveneiden luokassa. Eipä sitä ahtaaksi voi moittia, mutta kait se on sutjakampi kuin melkein neljä metriä leveä Bavaria 38. Mutta miksi edes vertaat noita keskenään? Vai mikä on "normaali 38-jalkainen". Varmaan vähän tuhatjalkaista pienempi ötökkä?
Sailguiden omistajien kommentit ovat mielenkiintoista luettavaa, ja antavat vähän osviittaa veneen luonteesta vaikkakin monet kehua retostelevat omaansa estoitta. Sinua siis kiinnosti mitä mieltä s30 asumisolosuhteista ollaan. Hinnaltaanhan vene on samaa luokkaa muiden 3-3,5 tn uppoumaisten 70-lukuisten kanssa (puolitonnarit), eli 20-40 keuro, kapeamman rungon ansiosta "junavaunufiilis", mutta myös erillinen peräkajuutta. Tyylisi perusteella en oikein jaksa uskoa että tuo on sinulle ihannevene? Mutta, ole hyvä, tässä kommentteja:
Hur det är att bo i båten: I takt med att man blir äldre lite svårt med ståhöjden som kunde vara några centimetrar till. Efter att ha bytt dynor till Flatmos bästa sover man som en kung numera. Lätt att laga mat och eftersom jag har en kylbox också så är även pilsnern kall numera.
Hur det är att bo i båten: Hyffsta rymlig,stå höjd vid köket,mysig akterruff för barn,gastar,katter eller semester packning.Viki se vaan tonneja punnitsee, vaikka paino on turhanpäiväisin mittaluku veneiden kokoa ilmaistaessa, veneitä on monen muotoisia (tai ainakin oli ennen). Mainitsemassasi kokoluokassa löytyy LYS-taulukon alusta Albin Stratus, Allegro 33, Ansa 42, Aphrodite 34, Arcona 355, Avance 36, Banner 41 jne. Eri kokoisia ja muotoisia ja erilaisiin tarpeisiin suunniteltuja. Miksi siis vertaat veneitä painon perusteella?
Kyllä LOA on yksittäisenä mittana vähintäänkin yhtä hyvä kun tämä sinun tonnimittasi. Todellisuudessahan ei kukaan tietenkään tee purjevenevalintaansa yhden mitan perusteella saatikka arvioisi veneen asumistiloja muiden kommenttien perusteella kun voi itsekin mennä vilkaisemaan tiloja.
- PJK
Itse omistan kohta 27 vuotta vanhan Sparkman & Stephensin suunnitteleman ja Antinojan rakentaman veneen, jonka linjat omasta mielestäni pieksevät uusien ns. massatuotantoveneiden "linjat" mennen tullen. Vene myös purjehtii hyvin, kun se ei näytä Hymer-asuntoautolta. Eihän se pärjää avotuulilla näille lätysköille, mutta what the fuck. Kyllä nykyään rakennetaan myös tyylikkäitä veneitä, mutta tavallisella palkansaajalla ei ole varaa niihin. Niitä valmistetaan mm. Kokkolan lähistöllä ja saattaapa jokunen veistämö olla myös maamme rajojen ulkopuolella. Joissain asioissa mielestäni on vanhassa vara parempi. katsokaapa vaikka Alvar Aallon luomuksia. Ne ovat klassikoita.
- sen tuotannossa on?
tuotannossa olevat paatit ovat kovin nykyaikaisia. lähes pysty keula, ehkä jopa avoin perä, syvä kapea bulpiköli. veneet ovat klassikoihin verrattuna yllättävän leveitä (etenkin uudet cruising mallit).
sinänsä hauskaa, että joiden muiden veneiden rakenneongelmista kirjoitetaan kansanlauluja jopa yksittäistapausten perusteella, mutta kyllä swan on aina swan. mitä nyt 45:sten runkoon täytyi lisätä "venttiilit" tasaamaan painetta kun tummarunkoiset yksilöt rupesivat delaminoitumaan :o)
no, tarkoitukseni ei ollut haukkua swaneja. jos itselläni olisi varaa, niin ostais TODELLA MIELELLÄNI. - Nimetön
sen tuotannossa on? kirjoitti:
tuotannossa olevat paatit ovat kovin nykyaikaisia. lähes pysty keula, ehkä jopa avoin perä, syvä kapea bulpiköli. veneet ovat klassikoihin verrattuna yllättävän leveitä (etenkin uudet cruising mallit).
sinänsä hauskaa, että joiden muiden veneiden rakenneongelmista kirjoitetaan kansanlauluja jopa yksittäistapausten perusteella, mutta kyllä swan on aina swan. mitä nyt 45:sten runkoon täytyi lisätä "venttiilit" tasaamaan painetta kun tummarunkoiset yksilöt rupesivat delaminoitumaan :o)
no, tarkoitukseni ei ollut haukkua swaneja. jos itselläni olisi varaa, niin ostais TODELLA MIELELLÄNI.Olisiko tapausessasi järkiperusteita ostaa Swan vai onko kyse vain siitä että kun se maksaa vain enemmän kun naapurin vene.
- tepu
Älä sotke Alvar Aaltoa venesuunnitteluun. Alvarin moottorivene on varmasti vaarallisempia luomuksia, mitä vesillä on nähty. Sitäpaitsi melkein kaikkien Alvarin suunnittelemien rakennusten katot vuotavat, eikä se pelkästään ole rakentajien vika. Merkittävä mies, mutta yliarvostettu.
- Antsu
Olen varmaan pariinkiin kertaan täällä jo toistanut Stephensien lausuman 30-luvulta, kun heidän Doradeaan haukuttiin rumaksi: "Anything, that crosses the finish-line first, is utterly beautiful". Niinpä uskon vakaasti, että näitä nykyisiä veneitä ajan kanssa pidetään kauniina klassikoina, vaikka tuskin kuitenkaan niitä karavaanimalleja. Sitä aikaa odotellessa omiin silmiin tuntuvat edelleen vanhat metrisääntöön piirretyt veneet kauneimmilta, eivätkä monet S&S-designit paljoa jälkeen jää.
- aaa
Se on tämän hetken suuntaus tehdä leveä peräisiä ja tylppäkeulaisia. Haetaan pitkää vesilinjaa ja leveä perä mahdollistaa upeita surffeja. Mielestäni kuitenkin nyky veneet, esim X:t ovat melko pieniä sisältä. 362:n salonki on pieni, johtuu, kun vene on ylhäältä katsoen kuin kolmio, ja levein kohta mikä 80-luvulla oli salongissa, on nykyään sisäänkäynnin kohdalla. En arvostele mitenkään juuri äksää, sillä pidän veneestä PALJON. Siinä on venettä.
- Heidi
Surffeilla tarkoitat ilmeisesti hyviä myötätuuliominaisuuksia.Mielestäni olisi kuitenkin yhtä tärkeää saada hyvä vastatuuli ominaisuudet.Matkanteko kun on muutenkin työläämpää ja epämukavampaa vastatuuleen.Käsittääkseni kapearunkoiset veneet joilla on sulavammat muodot ja kohtuulliset syväykset luovivat huomattavasti paremmin kuin nämä ns.surffiveneet.Vauhteihin käsittääkseni vaikuttaa veneen vesilinjan pituus...
- Jester
Heidi kirjoitti:
Surffeilla tarkoitat ilmeisesti hyviä myötätuuliominaisuuksia.Mielestäni olisi kuitenkin yhtä tärkeää saada hyvä vastatuuli ominaisuudet.Matkanteko kun on muutenkin työläämpää ja epämukavampaa vastatuuleen.Käsittääkseni kapearunkoiset veneet joilla on sulavammat muodot ja kohtuulliset syväykset luovivat huomattavasti paremmin kuin nämä ns.surffiveneet.Vauhteihin käsittääkseni vaikuttaa veneen vesilinjan pituus...
Veneen nopeuteen vaikuttaa muutkin tekijät kuin kapeus. Paino, köli, peräsin, purjeet ym.
Monet nykyveneet purjehtivat myös hyvin, lisäksi sisätilat ovat paljon avarammat kuin vanhoissa saaristoristeilijöissä. Hintakin ratkaisee.
Lainaus kauneus-keskustelusta "yksityiskohtia myöten hyvin suunniteltu ja helpostipurjehdittava vene on aina kaunis purjehtijan mielestä"
Moni oppii pitämään veneestään käytännön kautta. Silmää rupeaa viehättämään eri yksityiskohdat, joita aluksi arvioi eri (esim. kauneus/kätännöllisyys) kriteereillä. Käyttötarkoitus ja käytännöllisyys merellä asettaa erilaisia vaatimuksia ja kukin valitsee omaan käyttöön sopivan.
jester - Ritva Hiltunen
Ja mikäköhän nykyvene mahtaa ylhäältä katsoen olla kuin kolmio? Nykyveneet on kyllä huomattavasti tilavanmpia myös salongista kun 80-luvun vastaavan pituiset konstruktiot? Täällä on niin ihmeellisiä kommentteja, että tuntuu ettei niiden esittäjät ole koskaan uusissa veneissä käyneet tai niillä purjehtineet.
- Perhepurjehtia
Jester kirjoitti:
Veneen nopeuteen vaikuttaa muutkin tekijät kuin kapeus. Paino, köli, peräsin, purjeet ym.
Monet nykyveneet purjehtivat myös hyvin, lisäksi sisätilat ovat paljon avarammat kuin vanhoissa saaristoristeilijöissä. Hintakin ratkaisee.
Lainaus kauneus-keskustelusta "yksityiskohtia myöten hyvin suunniteltu ja helpostipurjehdittava vene on aina kaunis purjehtijan mielestä"
Moni oppii pitämään veneestään käytännön kautta. Silmää rupeaa viehättämään eri yksityiskohdat, joita aluksi arvioi eri (esim. kauneus/kätännöllisyys) kriteereillä. Käyttötarkoitus ja käytännöllisyys merellä asettaa erilaisia vaatimuksia ja kukin valitsee omaan käyttöön sopivan.
jesterarvostetaan pelkästään(ei hyvistä purjehdusominaisuuksita haittaakaan ole) asuttavuutta, kolmen lapsen ja kahden aikuisen ei ole kovin mukavaa sadesäällä jos ei ole sitä tanssilattiaa.
- aaa
Ritva Hiltunen kirjoitti:
Ja mikäköhän nykyvene mahtaa ylhäältä katsoen olla kuin kolmio? Nykyveneet on kyllä huomattavasti tilavanmpia myös salongista kun 80-luvun vastaavan pituiset konstruktiot? Täällä on niin ihmeellisiä kommentteja, että tuntuu ettei niiden esittäjät ole koskaan uusissa veneissä käyneet tai niillä purjehtineet.
niin? Jos katsot "pohjapiirrustusta" esim. juuri x362:sta niin kyllä veneen rungon levein kohta on salongin jälkeen pentterin ja sisääntulon kieppeillä. Keulakajuutta on esimerkiksi paljon pienempi kuin 80-luvun vastaavan kokoisissa.
Toki on myös olemassa esim. bavariat jotka eivät muuten edusta ims-tyylisuuntaa paitsi pystysuora keulakin niissä on. Vähitellen alkaa taas katoamaan pystyt keulat.
Ai niin, oon nähnyt ja käynyt nykyveneissä :) - ihmeissään?
aaa kirjoitti:
niin? Jos katsot "pohjapiirrustusta" esim. juuri x362:sta niin kyllä veneen rungon levein kohta on salongin jälkeen pentterin ja sisääntulon kieppeillä. Keulakajuutta on esimerkiksi paljon pienempi kuin 80-luvun vastaavan kokoisissa.
Toki on myös olemassa esim. bavariat jotka eivät muuten edusta ims-tyylisuuntaa paitsi pystysuora keulakin niissä on. Vähitellen alkaa taas katoamaan pystyt keulat.
Ai niin, oon nähnyt ja käynyt nykyveneissä :)tuntuu tuo pysty keulakin olevan jonkinlainen urbaani legenda. missä bavariassa on pysty keula?
mitä sitten, vaikka veneen levein kohta olisi sisäänmenoaukon kohdalla. onko mahdollista, että sisään meno aukko olisi edempänä? onko mahdollista, että vene olisi siltikin tilavampi? onko ylipäätään mahdollista, että nykyaikainen vene olisi tämän palstan lukijoiden mielestä MISSÄÄN olosuhteissa parempi, mitä vanhat IOR konstruktio (joiden usein väitetään olevan mittasäännön vääristämiä hirviöitä). - Viki
ihmeissään? kirjoitti:
tuntuu tuo pysty keulakin olevan jonkinlainen urbaani legenda. missä bavariassa on pysty keula?
mitä sitten, vaikka veneen levein kohta olisi sisäänmenoaukon kohdalla. onko mahdollista, että sisään meno aukko olisi edempänä? onko mahdollista, että vene olisi siltikin tilavampi? onko ylipäätään mahdollista, että nykyaikainen vene olisi tämän palstan lukijoiden mielestä MISSÄÄN olosuhteissa parempi, mitä vanhat IOR konstruktio (joiden usein väitetään olevan mittasäännön vääristämiä hirviöitä).Katoppa tuon sivukuvaa, vähältä pitää jotteiko olisi negatiivinen keulaprofiili.
- Viki
Viki kirjoitti:
Katoppa tuon sivukuvaa, vähältä pitää jotteiko olisi negatiivinen keulaprofiili.
Laitetaas tähän nyt linkki, jotta yleisö voi antaa keulan viistoudesta omat arvosanansa:
http://poolyachts.de/segel/Bavaria-35-Match-ys.htm - Jussi
Viki kirjoitti:
Laitetaas tähän nyt linkki, jotta yleisö voi antaa keulan viistoudesta omat arvosanansa:
http://poolyachts.de/segel/Bavaria-35-Match-ys.htmOn se ruma (keula) ! Tulee mieleen 100 vuotta
vanha panssarilaiva. - vanhoja veneitä?
Jussi kirjoitti:
On se ruma (keula) ! Tulee mieleen 100 vuotta
vanha panssarilaiva.eikö täällä just kehuttu kun vanhat on niin hienoja ja uuden niin rumia. jos muistuttaa sata vuotta vanhaa panssarilaivaa, niin senhän pitäisi sitten olla tolkuttoman upea vrt. CA.
jos tarkoittaisit yhdysvaltain sisällissodan aikaisia panssarilaivoja, niin ymmärtäisin tuo rumuus käsitteen. tosin ne nyt ulkoasultaan enemmän sitä kelluvaa saunaa, joka kellui viime kesänä espoossa päin, mitä oikeaa laivaa. sata vuotta sitten panssarilaivat olivat sulavalinjaisia laivoja. - Viki
vanhoja veneitä? kirjoitti:
eikö täällä just kehuttu kun vanhat on niin hienoja ja uuden niin rumia. jos muistuttaa sata vuotta vanhaa panssarilaivaa, niin senhän pitäisi sitten olla tolkuttoman upea vrt. CA.
jos tarkoittaisit yhdysvaltain sisällissodan aikaisia panssarilaivoja, niin ymmärtäisin tuo rumuus käsitteen. tosin ne nyt ulkoasultaan enemmän sitä kelluvaa saunaa, joka kellui viime kesänä espoossa päin, mitä oikeaa laivaa. sata vuotta sitten panssarilaivat olivat sulavalinjaisia laivoja.Veikkaisin että Bavarian keulamuoto toi mielleyhtymiä neuvostovallankumouksen lähtölaukaukset ampuneeseen panssarilaiva Auroran keulaprofiiliin
http://www.helsinki.fi/~haonnela/images/pietari/04-09-23-Pietari-Eremitaasi-0089-Aurora.jpg
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod202373Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost2381746Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita
Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy3081286- 65959
Kulujen jako parisuhteessa
Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai53935- 39844
Missä olit kun tajusit, että teistä tulee joskus pari?
Kuvaile sitä paikkaa, hetkeä ja tilannetta.53835J miehelle viesti menneisyydestä
On jo useampi vuosi, kun ollaan oltu näköyhteydessä. Jäi tyhjä olo, koska rakastin. En tietenkään sitä kertonut. Mutta e35747Valitse, kenen kanssa seurustelet
Seura turmelee, ja huono seura turmelee täysin. Vähän niin kuin valta turmelee, ja absoluuttinen valta turmelee kokonaan273683Paikat tapeltu
Ei mennyt ihan persujen toiveiden mukaan Ei kait nyt 20 ääntä ja arpajais voitolla voi olla Ähtärin kaupungin puheenjoh35681