Omilleen muuttaminen opiskelijana

18vYksinmuuttava

Olen 18 vuotias ja minun pitäisi muuttaa pois kotoa hankalien kotiolojen vuoksi.
En saa vanhemmilta minkäänlaista tukea muuttamisessa.
Mitein että miten muut ovat pärjänneet omillaan, jos omistaa kaksi lemmikkiä ja on poikaystävä, joka tulee kuitenkin yökyläilemään useasti viikonloppuisin.
Olen siis opiskelija ja opintolainaa en enää halua nostaa yhtään, kun se hankaloittaa tulevaisuuttani. Miten te muut olette pärjänneet tuilla? Ja onko elämä todella todella tiukkaa?

6

2428

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 18w

      up.

    • opiskelija99

      Moi!
      Ite oon 17v tyttö ja muutin n. vuosi sitten asumaan yksin opiskelujen vuoksi. Tuillahan ei näin alaikäisenä pärjää, mutta arviossa on nyt ainakin, että täysi-ikäisenäkään en saisi tarpeeksi kattamaan vuokrakuluja ja muita menoja. Tosin vanhempien tulot vaikuttaa todella paljon ja vaikka et haluaisi lainaa ottaakkaan se katsotaan sinulle tuloiksi. Sinuna katsoisin kelan laskurilla, kuinka paljon tukia saisit ja katselisin alueen asuntojen hintaluokkia. Jos tarve on niin ruoat saa sillä 100e kuukaudessa helposti. Jää vielä säästöönkin.
      Itsellä vanhemmat tosiaan avustaa, mutta ne tuet riippuvat niin paljon siitä tilanteesta. Itse olen pärjäillyt ihan hyvin tekemällä kesäisin töitä, jolloin pärjää vähän aikaa niillä rahoilla ja jää tukia säästöön.
      Tiukkaa kyllä olisi jos en saisi apua vanhemmilta.

    • yliopistolainen

      Rupeas käymään töissä, kuitenkin sen verran ettei opintotuen asettamat rajoitukset ylity.
      Saat todennäköisesti sen n. 350€ perusopintotuen asumislisän 80% sen vuokrahinnasta kk jos vuokra pysyy siinä jossain alle neljässä sadassa.