Omilleen muuttaminen opiskelijana

18vYksinmuuttava

Olen 18 vuotias ja minun pitäisi muuttaa pois kotoa hankalien kotiolojen vuoksi.
En saa vanhemmilta minkäänlaista tukea muuttamisessa.
Mitein että miten muut ovat pärjänneet omillaan, jos omistaa kaksi lemmikkiä ja on poikaystävä, joka tulee kuitenkin yökyläilemään useasti viikonloppuisin.
Olen siis opiskelija ja opintolainaa en enää halua nostaa yhtään, kun se hankaloittaa tulevaisuuttani. Miten te muut olette pärjänneet tuilla? Ja onko elämä todella todella tiukkaa?

6

2428

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 18w

      up.

    • opiskelija99

      Moi!
      Ite oon 17v tyttö ja muutin n. vuosi sitten asumaan yksin opiskelujen vuoksi. Tuillahan ei näin alaikäisenä pärjää, mutta arviossa on nyt ainakin, että täysi-ikäisenäkään en saisi tarpeeksi kattamaan vuokrakuluja ja muita menoja. Tosin vanhempien tulot vaikuttaa todella paljon ja vaikka et haluaisi lainaa ottaakkaan se katsotaan sinulle tuloiksi. Sinuna katsoisin kelan laskurilla, kuinka paljon tukia saisit ja katselisin alueen asuntojen hintaluokkia. Jos tarve on niin ruoat saa sillä 100e kuukaudessa helposti. Jää vielä säästöönkin.
      Itsellä vanhemmat tosiaan avustaa, mutta ne tuet riippuvat niin paljon siitä tilanteesta. Itse olen pärjäillyt ihan hyvin tekemällä kesäisin töitä, jolloin pärjää vähän aikaa niillä rahoilla ja jää tukia säästöön.
      Tiukkaa kyllä olisi jos en saisi apua vanhemmilta.

    • yliopistolainen

      Rupeas käymään töissä, kuitenkin sen verran ettei opintotuen asettamat rajoitukset ylity.
      Saat todennäköisesti sen n. 350€ perusopintotuen asumislisän 80% sen vuokrahinnasta kk jos vuokra pysyy siinä jossain alle neljässä sadassa.

      Eipä tuosta nimittäin paljoa sitten jää kolikoita, jostain joudut takuulla tinkimään ellet onnistu saamaan jotain ilta tai vkl töitä joilla voi rahoittaa "ylimääräisiä" hyödykkeitä säästämisestä puhumattakaan. Töitä kyllä löytyy kun motivoituu ja osaa itseänsä markkinoida ja pystyy tinkimään sen työhön menevän ajan vapaa-ajan menetyksenä riippuen miten paljon tekee.

      Itse en tiedä onko oma reittini tähän asti ollut fiksuin mahdollinen, pienenä pistin kaikki tarkkaan säästöön ja olen elellyt oikeastaan aina aika nuukasti. Vanhempien aiemmin jo vähentynyt rahoitustoiminta loppui 15 weenä, aloin käymään töissä, ja sitten tein koko ammattikouluajan pitkiä aikoija ilman yhtään vapaapäivää koulupäivisin iltatöitä ja kaikki vkl täysiä työpäiviä toisaalla. Vapaa-aikaa ei ollut juurikaan, paljoa ei mihinkään voinut mennä iltaa viettämään koska aamulla piti herätä aikaisiin töihin joita saatoin kyllä usei jopa tehdä joskus ennenkin koulun alkua.

      Ja kaikki mitä ei mennyt tuolloin välttämättömiin kustannuksiin niin tiukasti säästöön. Alkoholia en tuolloin käyttänyt, enkä röökiä (en kyllä nykyäänkään). Opintotukia en ammattikouluaikoina saanut vanhempien tulojen takia, siksi oli tavallaan pakkokin käydä töissä, kun en kotonakaan enää asunut.

      Ja noilla rahoilla olen kustantanut itselleni esimerkiksi autokortin ja auton jota olen pystynyt vielä vaihtamaankin, tarkkaan harkiten. Ei ole loisteliasta nykyäänkään kolmannen asteen opiskelujen yhteydessä, yhä käyn töissä opiskelun ohella mutta aiemmin keräsin säästöjä juurikin siksi osittain että minun ei ole nyt pakko käydä töissä niin paljoa pärjätäkseni ja ettei tarvis ottaa lainaa, tuetkin jo saan lisäksi onneksi. Vaativa opiskelukin nyt aikansa vaatii.

      Tässä minun jutustelu asiaan
      t.Parikymppinen opiskelijakundi

    • nolikset11

      ehdotan, että muutat keniaan, ja myyt valkoista persettäsi mustille, saa aids ja palaa suomeen elämään sairauseläkkeen avulla

    • hklncf

      Opintoraha plus opiskelijan asumislisä on yhteensä noin 500€ olettaen että kämppä kustantaa ainakin 250€.
      Kyllä tolla siis elää riippuen asumisen hinnasta. Opintolainaakaan ei kannata liikaa pelätä. Tarkoitus on kuitenkin että saat joskus töitä ja maksat sen leikiten pois. Korko on aika naurettava. Joskus valtio maksoi opintolainasta 30% jos valmistuit tavoiteajassa. En tiedä maksaako enää.

      • sczvfgdhtrf

        Ja tietenkin olettaen, että vanhemmat ovat aivan persaukisia, sillä vanhempien tulot vaikuttavat tuen määrään. Siinä vaiheessa, kun vanhempien tulot tipauttavat opintorahan nollaan, on aika hiljaista maksella vuokria ja elämistä pelkästä asumislisästä (max. 201,60€) ja opintolainasta. Varsinkin, jos on tarkoitus opiskella vielä lisää, niin en lähtisi opintolainamäärää kyllä kasvattamaan vielä tuon ikäisenä.

        Se, että on tarkoitus saada töitä, ei tarkoita, että niitä myös saa. Tällä hetkellä on aika heikko työllisyystilanne noin yleisesti eikä työpaikka ole mikään itsestäänselvyys edes koulutetulle ihmiselle.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 184
      2031
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      53
      1932
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1588
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      146
      1523
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1204
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1185
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1173
    9. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1138
    10. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      11
      1127
    Aihe