Mistä omausuus

lesken

Täällä porukat kirjoittelee taloista,mökeistä,matkoista ja ties mistä. Ihmettelen välillä,että mitenkä kuusikymppinen on sellaisen omaisuuden tehnyt. Ei ainakaan tavallisella työnteolla Suomessa. Siellä täytyy olla takana, perintöjä, rikas mies/vaimo, verotonta tuloa, rikas suku tai jotain. Tai todella mahtavaa bisnesajattelua? Tai sitten, pirusti velkaa,talot kiinnitettyinä. Näytetään, että tässä nyt ollaan jotain rikkaita.?? Vielä,tavallisella 7-16.00 työllä,vaikka olisi kuinka nuukajussi,ei rikastu, eikä köyhtymästä lakkaa.

176

243

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jollain keinolla se rikas mieskin/vaimokin on omaisuutensa kasannut.
      Kuten sukunsakin.
      Muista että keinokin on työtä.
      Et viittis koko-ajan keksiä näitä typeryyksiä.
      Menisit vaikka aikuis-opiskelemaan, jotta tietäisit edes vähän jotain jostakin.

H.

• Kiitti vinkistä hunksz. Taidanpa mennä sellaiselle kurssille,missä opetetaan,miten sitä rahaa oikein tehdään. Olisko rikas mies jotain. Mutta mistä helkatista minä sen revin.

• lesken kirjoitti:

Kiitti vinkistä hunksz. Taidanpa mennä sellaiselle kurssille,missä opetetaan,miten sitä rahaa oikein tehdään. Olisko rikas mies jotain. Mutta mistä helkatista minä sen revin.

Tasapainotus on tärkeä. Kuluttaa vähemmän, kuin ansaitsee. Perus päivärahalla pystyvät juopottelemaan, kun käyvät leipäjonosta ruot.

• Perintöä.nääs
        lesken kirjoitti:

Kiitti vinkistä hunksz. Taidanpa mennä sellaiselle kurssille,missä opetetaan,miten sitä rahaa oikein tehdään. Olisko rikas mies jotain. Mutta mistä helkatista minä sen revin.

Etkö ole kuullut perinnöistä? Tässä iässähän suurin osa on saanut perintönsä ja jo aikaisemmin hankkinut asunnon niin jää isältä ja äidiltä peritty raha taskurahaksi ja jos on pariskunta ja molempien vanhemmilta perintöä, niin kyllähän sillä rikastuu jos vielä osaa sijoittaa rahat hyvin.

Eivät kaikki ole asuneet Kainuun torpassa 20 henkeä yhdessä huoneessa. Jotkut ovat ainoita lapsia joten ei tarvitse jakaa kenekään muun kanssa.
        On pitkä ketju joten en ole lukenut että onko joku muukin kirjoittanut samasta asiasta.

• aikuis-opiskelu

Eikös tuollainen ajan tuhlaus olekaan enää kielletty teidän lahkossa ?

Eihän tässä maassa kannata mitään omistaa, tai osallistua yhteisenhyvän kerryttämisen, koska johan Irwin sen jo julki toi ajat sitten, miten siinä käy.

• Jaan omaisuuttani pankin kanssa. Jos olisin pysynyt naimisissa, olisin todennäköisesti velaton tällä hetkellä. Mutta valitsin siis kumppanikseni pankin.

Jos kaksi ihmistä perustaa perheen ja tekee töitä ja säästää, ottavat lainaa pankista yhteiseen kämppään... niin yleensä ollaan velattomia jo nelikymppisinä. Sen jälkeen voi käyttää vaikka reissaamiseen sen erän mikä normaalisti on mennyt pankille.

Jos asuu vuokralla, on todella vaikeaa säästää siinä sivussa. Olen ehdoton omistusasunnon kannattaja.

• Olen ehdottomasti kanssasi samaa mieltä.
        Me elämme ja välillä vähän matkustelemmekin puolellatoista eläkkeellä; riittää hyvin nyt kun olemme maksaneet talon velan pois. Työnteko kannattaa ja säästäminenkin kannattaa, mutta se on aika paljon omista elämäntavoista kiinni mihin ja kuinka paljon kuluttaa.

• Paloma.se.co kirjoitti:

Olen ehdottomasti kanssasi samaa mieltä.
        Me elämme ja välillä vähän matkustelemmekin puolellatoista eläkkeellä; riittää hyvin nyt kun olemme maksaneet talon velan pois. Työnteko kannattaa ja säästäminenkin kannattaa, mutta se on aika paljon omista elämäntavoista kiinni mihin ja kuinka paljon kuluttaa.

"Paloma.se.co"

Hänkin tienasi lutusen?
        Vitsi, vitsi..älä lyö... :)

Hali, hali

H.

• leskel

Sorry tuo otsikon virhe. Po. omaisuus. Siis monen elämä on mennyt käsikirjoituksen mukaan. Saanut nuorena heti vakityöpaikan,löytänyt raittiin,työtätekevän miehen/vaimon,lapset ovat terveitä. Kukaan ei sairasta,ei kukaan joudu sivuraiteelle. Kukaan ei hoida vanhempiaan,eikä asu kotona. Ompa omituista sakkia. Ei ole paljon jälkipolville kerrottavaa. Kukaan ei peri mitään. Olen huomannut ennenkin ja nyt taas,että tämä palsta on sliipattujen akkojen ja ukkojen kerho. Ei mitään kuoppia tiellä. En tiedä itkiskö vai naurasko näiden herttasarjojen eläjiä ja kirjoittajia.

• leskel kirjoitti:

Sorry tuo otsikon virhe. Po. omaisuus. Siis monen elämä on mennyt käsikirjoituksen mukaan. Saanut nuorena heti vakityöpaikan,löytänyt raittiin,työtätekevän miehen/vaimon,lapset ovat terveitä. Kukaan ei sairasta,ei kukaan joudu sivuraiteelle. Kukaan ei hoida vanhempiaan,eikä asu kotona. Ompa omituista sakkia. Ei ole paljon jälkipolville kerrottavaa. Kukaan ei peri mitään. Olen huomannut ennenkin ja nyt taas,että tämä palsta on sliipattujen akkojen ja ukkojen kerho. Ei mitään kuoppia tiellä. En tiedä itkiskö vai naurasko näiden herttasarjojen eläjiä ja kirjoittajia.

Herätys nyt, rva leski. Oma käsikirjoitus on ollut lähinnä draamaa ja selviytymistä, ripaus kauhuakin, mutta kelläppä sitä ei olisi! Kun lukee täällä kirjoittajien tarinoita, niin ihan samanlaista, ellei pahempaakin. Luetko sä vaan sun omat ketjut?

Kuoppia on ollut ihan tarpeeksi, ja jokunen häämöttää vielä. Se on sitä Elämää.

• hunksz kirjoitti:

"Paloma.se.co"

Hänkin tienasi lutusen?
        Vitsi, vitsi..älä lyö... :)

Hali, hali

H.

Tai Lutunen tienannut minut?
        Bah.
        "On lottovoitto syntyä Palomana"

• leskel kirjoitti:

:)) nyt alkoi lähes huvittaa. Montakymmentä vuotta maailmalla pyörimistä. Välillä talous kunnossa, välillä ei. Leskeksi jääminen 34-vuotiaana, lasten kasvatus ja koulutus yksinhuoltajana ilman tukijoukkoja, ilman tukiverkostoa, alkuaikoina täysin ilman mitään yhteiskunnan tukia. (Lapsilisät ja myöhemmin pikkuruinen lapsieläke tänne Ruotsiin muutettuani korjasivat osittain tilannetta.) Töitä olen toki tehnyt koko elämäni.
        Luulen että lähtökohtani ja elämänkaareni eivät ole yhtään sen kummosempia kuin sinullakaan.
        Että olen aina pärjännyt johtuu kai jostain muusta. Esmerkiksi terveistä elämäntavoista, sisukkuudesta, varojen mukaisesta elämisestä. Ei minulla ole mitään anteeksipyytämistä jos vaikka joskus teemmekin jonkun ulkomaanmatkan, vaihdamme autoa uudempaan tai syömme hyvin. En ole koskaan elänyt yli varojeni enkä tee sitä nytkään.

• 7268
        leskel kirjoitti:

Olet oikeilla jäljillä! Minä lienen, vaimoni kanssa, ikäluokkamme tyypillisiä edustajia.
        Heti nuorena vakiotyöpaikka jota tosin vaihdoin kuudesti. Helpot muutot koska raitis vaimo oli kotona.
        Molemmat penskat terveinä allergiaa lukuun ottamatta mutta se ei haitannut.
        Emme hoitaneet vanhempiamme.
        Minä poistuin kotoani heti intin jälkeen ja vaimoni avioituessamme.
        Mummojen vähäiset perinnöt siirsimme lapsillemme.

Työttömyys iski minuun ensimmäisen kerran ollessani 53v. Lopullinen luopuminen 10:n pätkän jälkeen 57v.
        Kokeilin ryyppäämistä 3 vuotta mutta se himmensi elämäniloa.

Sairaudet. Vaimon parantamaton verisyöpä 54v. Minun pakoputkeni lyhennys 67v.
        Molemmissa seuranat päällä. Oma kontrollini on huomenna. Siitä huolimatta maksoin uhkarohkeasti minulle suuren hampurilaskun eilen ja loppuvuoden kulkemiset on suunniteltu ja, jouluviikkoa lukuun ottamatta, maksettu.

Kuopat ovat olleet normaaliin elämään kuuluvia. Ryysyistä pohjakosketuksen kautta mitäänsanomattomaan mutta tyydyttävään elämään.

• leskel kirjoitti:

Kuoppia on ollut matkalla ihan riittävästi, silti asutaan omassa talossa.
        Puoliso on ollut suurimman osan ajasta työttömänä/työkyvyttömänä. Meikäläinen nyt omaishoitaja, koko vanhan talon huusholli pihoineen, remontteineen hoidettavana ja puolison passaukset päälle. Ei kannata kadehtia.

Perintöjä ei ole, eikä rikkaita sukulaisia ja itse tavallinen duunari, 8 tuntia per päivä. Työtä riittänyt, joskin muutaman viime vuoden ajan 2 - 3 kk vuodessa lomautettuna. Silti asutaan omassa talossa.

Asuminen on pirun kallista, asui sitten vuokralla tai omassa osakkeessa tai omassa talossa. Asuttava kuitenkin on, asumismuoto on vain valintakysymys, kuka mitäkin arvostaa. Talon omistaminen sinänsä ei paljon varallisuudesta kerro. Asuminen omassa talossa jossain periferiassa on halvempaa kuin vuokralla asuminen kasvukeskuksissa. Ja omasta jää sentään jotain vielä lapsellekkin.

Itke tai naura, päätä ihan ite.

• entinenmiäs kirjoitti:

Kuoppia on ollut matkalla ihan riittävästi, silti asutaan omassa talossa.
        Puoliso on ollut suurimman osan ajasta työttömänä/työkyvyttömänä. Meikäläinen nyt omaishoitaja, koko vanhan talon huusholli pihoineen, remontteineen hoidettavana ja puolison passaukset päälle. Ei kannata kadehtia.

Perintöjä ei ole, eikä rikkaita sukulaisia ja itse tavallinen duunari, 8 tuntia per päivä. Työtä riittänyt, joskin muutaman viime vuoden ajan 2 - 3 kk vuodessa lomautettuna. Silti asutaan omassa talossa.

Asuminen on pirun kallista, asui sitten vuokralla tai omassa osakkeessa tai omassa talossa. Asuttava kuitenkin on, asumismuoto on vain valintakysymys, kuka mitäkin arvostaa. Talon omistaminen sinänsä ei paljon varallisuudesta kerro. Asuminen omassa talossa jossain periferiassa on halvempaa kuin vuokralla asuminen kasvukeskuksissa. Ja omasta jää sentään jotain vielä lapsellekkin.

Itke tai naura, päätä ihan ite.

Tuli täysin selväksi,että asut omassa talossa. Ällistyin vain sitä,kun kirjoitit ,että ei kannata olla kateellinen. Miksi ihmeessä olisin sinulle kateellinen? Menee kyllä yli hilseen.

• Psykoterapeutitar

Just mietin, mitä on onni? Toiset sanovat, että se on hyvät ihmissuhteet ja ettei raha tuo onnea!

Olen kyllä erimieltä! Onnea, enkä onnistumisia ihmissuhteissa ole saanut, enkä kokenut, mutta yksin olen omaisuutta pystynyt hankkimaan. Pankin kanssa kimpassa kulkiessa, mutta helppo on kulkea, kun voi neuvotella ja järjestellä kulloisenkin tilanteen mukaan.

Onhan tämä loppu kyllä vähän "itken ja maksan" systeemiä, kun tulot ei kummoiset ole, mutta kun on jo kaikenlaista tarpeeksi kokenut, niin välillä voi vähän jarrutella.

• Onni on sitä, mitä vain harvat ja "valitut" (onnekkaat) saavat kokea. Raha ei tuo onnea mutta siitä voi olla apua onnellisuuden saavuttamisessa, jos tärkeämmät onnellisuuden edellytykset ovat olemassa.

• Psykoterapeutitar
        entinenmiäs kirjoitti:

Onni on sitä, mitä vain harvat ja "valitut" (onnekkaat) saavat kokea. Raha ei tuo onnea mutta siitä voi olla apua onnellisuuden saavuttamisessa, jos tärkeämmät onnellisuuden edellytykset ovat olemassa.

Mitkä ovat "tärkeämmät onnen edellytykset olemassa", kun sanot, "raha ei tuo onnea"?

• entinenmiäs kirjoitti:

Onni on sitä, mitä vain harvat ja "valitut" (onnekkaat) saavat kokea. Raha ei tuo onnea mutta siitä voi olla apua onnellisuuden saavuttamisessa, jos tärkeämmät onnellisuuden edellytykset ovat olemassa.

Minun suurin onneni alkoi v.1992. Oli lama, 500.000 työtöntä ja minä yksi niistä. Istuin iltaa istumassa lähikuppilassa,joka oli porukkaa täynnä. Hän seisoi ovella ja meni tiskille. Se oli siinä. Jysähti puoleltani jotain ihmeellistä. Tuikituntematon partainen,pitkä,harteikas Mies.Loppu on historiaa. 20 vuotta yhdessä. Sapelit heiluen välillä olimmekin erottamattomat. Mies sanoi niin,että jokaisella ihmisellä on toinen puolisko jossain. Mutta harva sen löytää. Hän sanoi,että hän on löytänyt sen. Niin sanoin minäkin. Tämä on sitä sielujen sympatiaa,josta ennen tätä miestä en tiennyt mitään.. Raha ei puhunut vaan jaa,olisiko se rakkaus.

• flegmaatti

Kulunut hokemani. Kun kuluttaa vain omien TODELLISTEN tarpeittensa mukaa jää pienistäkin tuloista jotain käyttämättä.
      Emme ole koskaan säästäneet mutta metallin sekatyöläisen ja osa-aika kasöörin/kokoaikaisen kotinaisen tuloista on jäänyt jotain jäljelle ja kahden lapsen perustarpeetkin ovat tulleet tyydytetyiksi.

Pineni suunnitelmallisuus ja tavoitteellisuus ei ole pahitteeksi.

Vertaaminen ja valittaminen on tyytymättömyyden suurimpia syitä.

• leskel

Hitsarin ja kassan palkoilla pärjää varmasti loistavasti. Juttu on vaan niin,että halusin itse nuorena maistaa elämää ja nähdä jotain muuta kuin peruskotielämää. Otin eron nuoruuden avioliitostani ja lähdin maailmalle. Enkä ole katunut. Minulla on paljon muistoja ja tarinoita. Tuttavillani on yksi työpaikka, yksi mies,kaksi lasta. Säälittävän puuduttavan tylsää elämää.

• flegmaatti
        leskel kirjoitti:

Hitsarin ja kassan palkoilla pärjää varmasti loistavasti. Juttu on vaan niin,että halusin itse nuorena maistaa elämää ja nähdä jotain muuta kuin peruskotielämää. Otin eron nuoruuden avioliitostani ja lähdin maailmalle. Enkä ole katunut. Minulla on paljon muistoja ja tarinoita. Tuttavillani on yksi työpaikka, yksi mies,kaksi lasta. Säälittävän puuduttavan tylsää elämää.

Minä vedin "löysät pois" ennen vakiintumista ja avioitumista. Muutama vuosi juuretonta poikamieselämää Suomen lisäksi etupäässä Ruotsissa ja lyhyen tovin töissä myös Norjassa.
        Omaisuus mahtui alkuun jenkkikassiin. Sittemmin kuplavokkarin takapenkille.
        Elämäntapa alkoi kyllästyttämään. Ei tavoitteita, ei suunnitelmaa mistään. Ei aina tietoa mihin päänsä kallistaa. Vaihdoin paikkakuntia hetken mielijohteesta.
        Hieman rahaa taskussa ja, ainakin silloin, 60-luvulla, sveduissa sai aina töitä kun ei pahemmin valkannut.
        Tarinoita kertyi. Joukossa sellaisiakin joilla ei voi ylpeillä.
        Ruotsissa en joutunut rettelöön viranomaisten kanssa enkä saanut tautia kertaakaan.

Vakiintumiseni tarkoitti ammatin hankintaa ja perheen perustamista. Yhteiselon aikana minulla oli 7 vakituista työpaikkaa useammalla paikkakunnalla ja ennen laiskistumista loppuhenkosena 10 pätkää joista yksi, kaksiviikkoinen, oli jopa naapurikunnassa. Kestoltaan pätkät 2pv -> 7kk. Yhdeksän etäisyydet 120km -> 440km.

Tarinoita on kertynyt myös yhteisiltä matkoiltamme 4:ään maanosaan, yhteiskestoltaan yli 4,5 vuotta.
        Ei pienituloisten vakaa talous merkitse välttämättä yksitoikkoista elämää. Tosin valtaosa tuttavistani pitään vakio-olotilasta. Kesäisin vapaa-ajat mökillä ja kerran vuodessa 2 viikkoa Kanarialla.
        Mekin kokeilimme mökkiä kaksi kesää. Ei kolahtanut.

• nuukaMimmi

Jos ei kuusikymppisenä ole raha-asiat kunnossa ei ne tule ikinä olemaankaan.
      Ihan tavallinen pienipalkkainen ja eläkeläinen olen, silti olen saanut aloittajan luettelemat asiat.
      Jostain pitää tinkiä, pantava menot arvojärjestykseen. Ei ole tullut perintöjä, ihan säästämällä olen hankkinut mitä omistan, ensin säästän, sitten ostan, en tee velkaa.

• SF-vihannekset höyrytettynä eivät paljoa maksa.
      Siihen köyhää, rasvaista kanaa, sekä Intialaista V-sipuli-jauhetta...
      Kyllä vaan omausuus karttuu.
      Kuin korppiksen kirvir ne oisi.
      Ei tarvitse treenata edes kuin flegmaattinen teevee.
      Nii....ja rahan-meno tuo ihan onneakin laihuudellaan.
      Ja muita palstamme fraaseja pilvin pimein.

H.

• Täällä ei kukaan ole kokenut 90-luvun lamaa. Ei ole menettänyt firmaansa ja luottotietojaan. Ei ole pöljyyksissä mennyt takaamaan kenenkään lainaa. Kukaan ei ole jäänyt työttömäksi,ja elää nitkuttanut työttömyyspäivärahalla. Pankin kanssa on vain sovittu,että maksetaan korot. Ettei vaan joudu vuokrakasarmiin asumaan,luusereiden kanssa. Mitä sukulaiset ja tuttavat siihen sanoisivat. Tälläinen porukka on mulle oikeassa elämässä lähes tuntematonta. Olen väärällä palstalla. Nämä palstalaiset eivät ole eläneet, he ovat suorittaneet tätä elämää

• elämän.suorittaja
        lesken kirjoitti:

Täällä ei kukaan ole kokenut 90-luvun lamaa. Ei ole menettänyt firmaansa ja luottotietojaan. Ei ole pöljyyksissä mennyt takaamaan kenenkään lainaa. Kukaan ei ole jäänyt työttömäksi,ja elää nitkuttanut työttömyyspäivärahalla. Pankin kanssa on vain sovittu,että maksetaan korot. Ettei vaan joudu vuokrakasarmiin asumaan,luusereiden kanssa. Mitä sukulaiset ja tuttavat siihen sanoisivat. Tälläinen porukka on mulle oikeassa elämässä lähes tuntematonta. Olen väärällä palstalla. Nämä palstalaiset eivät ole eläneet, he ovat suorittaneet tätä elämää

Huh huh sun älyttömyyttäsi.

• lesken kirjoitti:

Täällä ei kukaan ole kokenut 90-luvun lamaa. Ei ole menettänyt firmaansa ja luottotietojaan. Ei ole pöljyyksissä mennyt takaamaan kenenkään lainaa. Kukaan ei ole jäänyt työttömäksi,ja elää nitkuttanut työttömyyspäivärahalla. Pankin kanssa on vain sovittu,että maksetaan korot. Ettei vaan joudu vuokrakasarmiin asumaan,luusereiden kanssa. Mitä sukulaiset ja tuttavat siihen sanoisivat. Tälläinen porukka on mulle oikeassa elämässä lähes tuntematonta. Olen väärällä palstalla. Nämä palstalaiset eivät ole eläneet, he ovat suorittaneet tätä elämää

"lesken"

Naapureissani ei näytä olevan luusereita.
        Ehkäpä hekin, kuten minäkin, ovat muuttaneet tänne ihan suunnitelmiensa mukaisesti.
        Siistiä porukkaa näyttää käyvän kylässäkin.
        Uskoisin 60 porukan kokeneen 90-luvun laman.
        Jotkut ovat niinkin fiksuja että katsovat elämisen laadun olevan ilman turhaa tuskaa, vaivaa, ja luontojen luonteja.

H.

• 7268
        lesken kirjoitti:

Eikö kukaan? Väärin! Työnantajani meni konkurssiin 1989 ja jäin työttömäksi. Seuraava työsuhteeni jäi lyhyeksi koska uudenkin työntajan toiminta loppui samana vuotena 1989.
        Työllistyin seuraavana vuotena. Tästä työpaikasta tuli lähtö 1996 työsopimukseni purkamisen johdosta.
        Jälleen työttömäksi. Jokunen pätkätyö.
        1998 kokeilin vielä vakituista työtä mutta se ei enää maistunut ja muutettiin määräaikaiseksi jonka loputtua olin jälleen työtön.

Haluan mainita, että jo 1989 loppunut työni oli 240km:n päässä ja sen jälkeisistä vain yksi, lyhytaikaisin, oli kotipaikkakunnallani.
        Ennen 2000v tapahtunutta laiskistumistani minulla oli kaikkiaan 10 pätkää joista yksi. lyhytaikainen, naapurikunnassa. kaikki muut kauempana. Etäisin 440km, 2 pv.

Lopetin meuhkaamisen hyvällä omallatunnolla 57 vuotisena. Vaimo lopetti samoihin aikoihin ja pian sen jälkeen hänellä ilmeni tuo lopunikäinen sairaus.

Kohtaloni on niin kurja, että massiiviset myötätunnon ilmaukset olisivat paikallaan. Aloita sinä!

• 7268 kirjoitti:

Eikö kukaan? Väärin! Työnantajani meni konkurssiin 1989 ja jäin työttömäksi. Seuraava työsuhteeni jäi lyhyeksi koska uudenkin työntajan toiminta loppui samana vuotena 1989.
        Työllistyin seuraavana vuotena. Tästä työpaikasta tuli lähtö 1996 työsopimukseni purkamisen johdosta.
        Jälleen työttömäksi. Jokunen pätkätyö.
        1998 kokeilin vielä vakituista työtä mutta se ei enää maistunut ja muutettiin määräaikaiseksi jonka loputtua olin jälleen työtön.

Haluan mainita, että jo 1989 loppunut työni oli 240km:n päässä ja sen jälkeisistä vain yksi, lyhytaikaisin, oli kotipaikkakunnallani.
        Ennen 2000v tapahtunutta laiskistumistani minulla oli kaikkiaan 10 pätkää joista yksi. lyhytaikainen, naapurikunnassa. kaikki muut kauempana. Etäisin 440km, 2 pv.

Lopetin meuhkaamisen hyvällä omallatunnolla 57 vuotisena. Vaimo lopetti samoihin aikoihin ja pian sen jälkeen hänellä ilmeni tuo lopunikäinen sairaus.

Kohtaloni on niin kurja, että massiiviset myötätunnon ilmaukset olisivat paikallaan. Aloita sinä!

"7268"

Kuvaelmastasi päätellen työn-antajasi kokivat laman.
        Sinä et.
        SInä hypit onnellisena patjalta toiselle.
        Sinä olit vain opiskellut liian vähän, liian väärin.
        Eli
        Et sinä lohtua tarvitse.
        Olan kohautuksia ainoastaan.

H.

• Meillä jokaisella 60 on ollut omat polkunsa joka suhteessa, ei olla mitenkään yhteismitallisia, paitsi iän suhteen. On vaikeaa ja turhaa mittailla toisten rahakäyttöä saatikka omaisuutta. Jokaisella on myös ollut omat kipupisteensä, olen joutunut tekemään ratkaisuja ja päätöksiä, jotka joskus onnistuivat ja joskus ammuin päin seinää. Ei ole mitään näyttämisen paikkaa ja voin sanoa, etten jaksa saatikka halua kadehtia toisten elämää missään suhteessa. Kunhan elän ja porskutan päivän kerrallaan. Olemme lisäksi sukupolvea, joka on ehkä hippusen perinyt vanhempiensa nuukuus ajattelua. Ja se on hyvä juttu.

• Edesmenneen mieheni kanssa keskusteltiin paljon tästä samasta asiasta. Mies kertoi,että hänen tuttavapariskuntansa on on oikein kitupiikkejä. Kun he menevät maalle vanhempiensa luo,eivät kahvipakettia vie mukanaan. Siivestävät koko viikon lopun vanhempiaan. Ruoat vielä mukaan kotiin. Mies teoriassa raitis,mutta jos joku tarjoo, kyllä kelpaa. Itse ei koskaan tarjoa kenellekään mitään. Vaimo on laiha kuin luuviulu ja työpaikalla syö halvalla. Tämä pariskunta on säästänyt,nuukailut,siipeillyt. Nyt heillä on kuusikymppisinä pahanen mökinrähjä,velaton,mutta kunnostusta vaativa omakotitalo, auto jotain ladaluokkaa. Kumpikin ollut ikänsä 7- 16.00 tyyppejä. En tiedä,miksi me edesmenneen mieheni kanssa naurettiin tätä pariskuntaa. Mies sanoi,että onneksi hän ei ole tuollainen nuukuri. Ja minä sanoin,että jos olisit,en olisi kanssasi päivääkään. Tässä ilmeisesti vastaus kirjoitukseeni. Löysin miehestäni sen kannen. Olimme täysin samanlaisia elämäntyyliltä.

• lesken kirjoitti:

Edesmenneen mieheni kanssa keskusteltiin paljon tästä samasta asiasta. Mies kertoi,että hänen tuttavapariskuntansa on on oikein kitupiikkejä. Kun he menevät maalle vanhempiensa luo,eivät kahvipakettia vie mukanaan. Siivestävät koko viikon lopun vanhempiaan. Ruoat vielä mukaan kotiin. Mies teoriassa raitis,mutta jos joku tarjoo, kyllä kelpaa. Itse ei koskaan tarjoa kenellekään mitään. Vaimo on laiha kuin luuviulu ja työpaikalla syö halvalla. Tämä pariskunta on säästänyt,nuukailut,siipeillyt. Nyt heillä on kuusikymppisinä pahanen mökinrähjä,velaton,mutta kunnostusta vaativa omakotitalo, auto jotain ladaluokkaa. Kumpikin ollut ikänsä 7- 16.00 tyyppejä. En tiedä,miksi me edesmenneen mieheni kanssa naurettiin tätä pariskuntaa. Mies sanoi,että onneksi hän ei ole tuollainen nuukuri. Ja minä sanoin,että jos olisit,en olisi kanssasi päivääkään. Tässä ilmeisesti vastaus kirjoitukseeni. Löysin miehestäni sen kannen. Olimme täysin samanlaisia elämäntyyliltä.

Sua on onnistanut kun vakkaasi passelin ja sopivan kannen löysit. Ihana juttu jos juuri rahankäyttöasiat sointuivat sutjakkaasti.

Kitupiikkinuukus on melkiein jo sairaus, kyllä mäkin tunnen sellaisia pariskuntia, eräskin aviomies vaati vaimoltaan korvausta (olis pitänyt maksaa osa tupakka-askista)kun mies poltti tupakkaa ja tupakoimaton vaimo sai siinä savut siivellä.

Joskus olen huomannut, että jakaminen elämässä, vaikka vähänkin jakaa omastaan se palautuu aina takaisin. Pienen 'murun' omastaan jos jakaa se muru ei ehkä lopu koskaan (taitaa olla fraasi vain) Mutta syötän ja juotan milloin ketäkin ja ei ole ruoka koskaan loppunut.

• Tavuviiva

Samaa mieltä. Koettu on.

• Risuja

Nyt mittarissa 40v. Perheellä brutto-omaisuutta 2,4 milj. Tästä 1,3m perittyä, velkaa 0,35 ja loput itse ansaittua. Eli 750 00 itse ansaittuna sisältäen: onnistuneet sijoitusasuntojen ostot, useiden vuosien mittainen työskentely ulkomailla (ei todellakaan missään 8-16 duunissa, ennemmin 8.30-1900) ja muutamia viisaita sijoituksia. Perintö tullut vasta hiljattain, joten sen tuoma hyöty ei ole auttanut oman rahan kerryttämisessä, vaikka nyt auttaakin mukavasti. Mutta hyvistä tuloista huolimatta keskeisin onnistumisen avain on: Menot asetettu selkeästi tulojen alapuolelle. Meillä ei esim. ruokaa heitetä roskiin, ei osteta eineksiä, vaateliikkeissä emme kierrä, asunto on tulotasoa vaatimattomampi (mikä jättää mahdollisuuden sijoittaa rahoja) jne.

• No huh huh. Pyörryttävä omaisuus neljäkymppisellä. Tästä ei ole suunta kuin alaspäin.

• Psykoterapeutitar

Joo, minäkin lottoan! Aina joku voittaa🤑

• enmilläänkeksi

Tämä aloitus on huvittava. Jotkut nyt vaan ei tajua, että tavallisissa 8-16-töissä käyvä monilapsinen perhe (vammainen lapsi ja kotiäitinä oloa ja työttömyyttä) voisi saada omaisuutta, velattoman hienon talon ja kiiltävän uuden auton ja rotukoiran. Se on taidossa talonpito. Ei tarvi elää mitään omituista kituelämää, Ulkomaanmatkoja on tehty aina, lasten ollessa pieniäkin, koko perheen voimin vuosittain. Autettu sukulaisia niillä taidoilla, joita meillä on muttei heillä.
      Toiset nyt vaan ei osaa muuta kuin kadehtia ja valivalia ja julistaa suuna päänä omaa "totuuttansa".

• Psykoterapeutitar

Sehän siinä huvittavaa onkin, kun sukulaisetkin kyselivät ex-mieheltäni, että miksi hän ei vaikka venettä osta, kun ei meille mitään omaisuutta karttunut, vaikka mieheni aina kehui hyvällä palkallaan.

Eivät tienneet hänen rikollisesta toiminnastaan ja ulosottokierteestä! Enkä minä viitsinyt heitä niistä valistaa. Annoin ihmisten luulla ja uskoa hänen puheisiinsa. Hän osasi antaa hyvin luotettavan ja miellyttävän kuvan itsestään.

Helppo oli erota, kun ei ollut mitään jaettavaa😊

• enmilläänkeksi<
        Olen samaa mieltä kanssasi.
        Vaikeuksia on ollut, onneksi ei vammaista lasta, aikuinen lapsemme kuoli syöpään, hän oli ehtinyt kerätä suurehkon omaisuuden ahkeruudellaan.
        En ole pihi, mutta hyvin hintatietoinen. Ruokaa en haaskaa ja vaatteitakin ostan harkiten, alennusmyynneistä ja kirppareiltakin.
        En opi koskaan tuhlaamaan, jos tuhlaamiseksi ei lasketa ulkomaanmatkoja.
        Autoa olen vaihtanut melko usein uudempaan, asunto ja mökki on maksettu aikoja sitten.
        Toisen mielestä hyvä elämä on toisen mielestä kituuttamista.
        En tarvitse mitään enempää kaikkea on liikaakin. Perintöjä ei ole tullut, palkkakin aika vaihteleva, välillä enemmän ja sitten vähemmän.
        Olen auttanut rahallisesti muitakin, en enää, olen nähnyt että joidenkin rahapulaan apu ei auta yhtään jos pennoset polttelee heti taskun pohjalla, mikäli jokunen sinne on jäänyt.

• säästäminen

Aika yksinkertaisella ohjeella saa rahaa säästöön. Ahkeralla työnteolla, minulla ollut joskus kaksikin työpaikkaa, kun olen halunnut matkalle lähteä. Sitten syö tai juo vähemmän kuin tienaat. alholijuomat baarissa maksaa vähintään 5 eur kappale, jos niitä menee kahdelle hengelle vaikka 10 kpl, siis 50eur. iso raha eläkeläiselle tai työttömälle. Kaikesta voi säästää kun pistää oikein ruutupaperille kaikki menot ja sitten pohtii säästökohteita. Sästöillä sitten matkalle tai hankitaan joku kalliimpi tavara.

• enmilläänkeksi:lle En mitenkään halunnut valittaa vaan ihmettelen.Ehkä on niin,että jos olisin oikeesti halunnut nämä statussymboolit,olisin saanut ne. Pysymällä esim.ekassa lapsiavioliitossani. Levottomuuteni on vienyt minua sinne ja tänne. En ole asettunut,vieläkään. Asun vanhusten talossa,saan leskeneläkkeen ja ansiosidonnaista. Hyvin riittää elämiseeni.Olemme ilmeisesti kaikki täällä vanhustentaloilla luusereita,kun asumme vuokralla ja kuljemme bussilla.

• En.viitsisi

Säästää kituuttaa sitten mennä johonkin turistikohteeseen katsomaan massaturismia ja syömään halvasti.

• mielikki.mummo kirjoitti:

enmilläänkeksi<
        Olen samaa mieltä kanssasi.
        Vaikeuksia on ollut, onneksi ei vammaista lasta, aikuinen lapsemme kuoli syöpään, hän oli ehtinyt kerätä suurehkon omaisuuden ahkeruudellaan.
        En ole pihi, mutta hyvin hintatietoinen. Ruokaa en haaskaa ja vaatteitakin ostan harkiten, alennusmyynneistä ja kirppareiltakin.
        En opi koskaan tuhlaamaan, jos tuhlaamiseksi ei lasketa ulkomaanmatkoja.
        Autoa olen vaihtanut melko usein uudempaan, asunto ja mökki on maksettu aikoja sitten.
        Toisen mielestä hyvä elämä on toisen mielestä kituuttamista.
        En tarvitse mitään enempää kaikkea on liikaakin. Perintöjä ei ole tullut, palkkakin aika vaihteleva, välillä enemmän ja sitten vähemmän.
        Olen auttanut rahallisesti muitakin, en enää, olen nähnyt että joidenkin rahapulaan apu ei auta yhtään jos pennoset polttelee heti taskun pohjalla, mikäli jokunen sinne on jäänyt.

"mielikki-mummo"

Niin, kukapa sitä perintöä kaipaa, jos lapsi jo kuollessaan syöpään jätti jälkeensä paljon rahaa.

H.

• En.viitsisi kirjoitti:

Säästää kituuttaa sitten mennä johonkin turistikohteeseen katsomaan massaturismia ja syömään halvasti.

Kuten sanoin, en kituuta. Mutta en tuhlaakaan. Olen oppinut elämään sen mukaan kun on ollut tuloja.
        Lomilla en pihistele, saatan ottaa matkan täysihoidolla tai käyn syömässä eri paikoissa.
        "turistirysät" ovat mieleeni, palvelut ovat äärellään, en kaipaa mitään vaivalloisia elämysmatkoja.
        Perillä pääsee turistikohteessakin vaikka mihin kun vuokraa auton tai ajelee bussilla mikäli haluaa nähdä muutakin kuin hotellin uima-altaan.

• hunksz kirjoitti:

"mielikki-mummo"

Niin, kukapa sitä perintöä kaipaa, jos lapsi jo kuollessaan syöpään jätti jälkeensä paljon rahaa.

H.

En minä tietenkään häntä perinyt, vaan hänen vaimonsa. Lapsia hänelle ei jäänyt, valitettavasti.

• hoit_su
        lesken kirjoitti:

enmilläänkeksi:lle En mitenkään halunnut valittaa vaan ihmettelen.Ehkä on niin,että jos olisin oikeesti halunnut nämä statussymboolit,olisin saanut ne. Pysymällä esim.ekassa lapsiavioliitossani. Levottomuuteni on vienyt minua sinne ja tänne. En ole asettunut,vieläkään. Asun vanhusten talossa,saan leskeneläkkeen ja ansiosidonnaista. Hyvin riittää elämiseeni.Olemme ilmeisesti kaikki täällä vanhustentaloilla luusereita,kun asumme vuokralla ja kuljemme bussilla.

Anteeksi kauheasti kun asun yksikseni omassa paritalon puolikkaassa. Anteeksi vielä kerran, että otettiin aikoinaan pankkilainaa ja ostettiin tämä. Anteeksi tosiaan, että me pienipalkkaiset mentiin semmonen synti tekemään ja nyt leskenä tässä vielä asun. Enkä mitenkään ymmärrä pitää vanhaa talon puolikasta statussymbolina, anteeksi.

• Suomi on eläke ja veroparatiisi luultavasti ainut maailmassa.

• hoit_su kirjoitti:

Anteeksi kauheasti kun asun yksikseni omassa paritalon puolikkaassa. Anteeksi vielä kerran, että otettiin aikoinaan pankkilainaa ja ostettiin tämä. Anteeksi tosiaan, että me pienipalkkaiset mentiin semmonen synti tekemään ja nyt leskenä tässä vielä asun. Enkä mitenkään ymmärrä pitää vanhaa talon puolikasta statussymbolina, anteeksi.

Hoit-su:lle
        Oletko kokoajan tottunut pyytelemään anteeksi olemassaoloasi. Miksi ihmeessä? En tajua

• En.viitsisi kirjoitti:

Joo, sitten tulee kortti Suomeen, että olemme täällä. Aurinkoa on ja paljon nähtävyyksiä. Ja taas olen kateellinen,kun en pääse luteiseen halpaan hotelliin hiekan kanssa koisaamaan.

• hervannan.hessu

Lähinnä kerjäämällä.

• nskal

Eihän työnteolla rikastumaan pääse mutta...
      Olin työelämässä ikävuodet 15-63 ns.haalarihommissa.
      On pieni velaton lähiökaksio,vielä pienempi mökki ja -98 wolkkari.
      Olen aina elänyt yksin,mutta en yksinäisenä,joten kulut on kohtuulliset.

• alle1000

Vaurauden ja köyhyyden tunteet taitavat olla kovin yksilökohtaisia tuntemuksia. Yhden runsas on toiselle niukka.
      Samoin suhde kuluttamiseen. Menneiden vuosien kokemuksella tiedän, että pieni päivittäinen huolimattomuus rahan käytössä saattaa kuluttaa sitä yllättävän paljon.
      Oma ratkaisuni oli siirtyminen pelkkään kortin käyttöön. Käteinen katosi helpommin. Jokainen kortin käyttökerta vaatii hieman enemmän harkintaa.

Viitaten tuohon suhteellisuuteen niin yhtä lukuun ottamatta kukaan ei ole maininnut summia joiden puitteissa heidän on elettävä.

Oman eläkkeeni netto on hieman alle 1000€. Asun omassa keskustan kolmiossa.
      En ole koskaan tupakoinut, en viihtynyt baareissa ja alkoholi on ollut pelkkää sosiaalista rekvisiittaa.
      Ajokortti on ollut mutta en ole koskaan tarvinnut autoa. Päälle pantavaa on laidasta toiseen. Samoin koruja, ainakin minulle riittävästi.
      Nyt eläkeläisenä olen vuosittain ollut matkoilla useita kertoja, yhteensä muutaman kuukauden. Nekin laidasta toiseen. Halvoista keskieuroopan kaupnkimatkoista valtameriristeilyihin ja kiertomatkoihin.
      Olen turvautunut yksityiseen lääkäriin molempien silmien kaihileikkauksissa ja astmani hoidossa.

Paikallisen eläkekerhon mukana teen teatteri- ja konserttimatkoja. Samoissa puitteissa on torstaikokoukset ja kudontaryhmä. Kaupungin ajalla käyn uimahallissa vesijumppaa - ja juoksua.

Kuluni vaihtelevat kuukausittain niin paljon, että minulla on oltava puskurirahastossa vähimmillään puolen vuoden eläkkeeni verran rahaa. Pieniin sijoituksiini en halua koskea.
      Saamallani perinnöllä ostin aikanaan polkupyörän. Arpajaisissa olen saanut esinepalkintoja ja viimeeksi ilmaislehden arvonnasta 250€ lahjakortin K kauppoihin.

• 3678ll

Opeta vaimollesi kirjoitustaito ettei sinun tarvitse kirjoittaa hänen puolesta.

• Trallalaal
        3678ll kirjoitti:

Opeta vaimollesi kirjoitustaito ettei sinun tarvitse kirjoittaa hänen puolesta.

Hehh... Huomasin saman.

• 15 vuotiaasta oli töissä aina 23 vuotiaaksi Suomessa, siitä ei tule eläkettä enkä tarvitse 1947 syntynyt niin on muillakin, kun rahasta puhutaan sijoittamalla omilla aivoilla ei pankin. Heinäkuussa "eläke" pieneni 1768 euroa/kk (kurssi 9,50) noin 16800skr tuli 11 vuotta, pääoma makasi korkomarkkinoilla ulos tulon ajan. Uusi vaihe alkaa ensi vuonna 10-15 vuotta.
      En ole säästänyt on ollut uusia autoja, veneitä, matkoja jne. Lapset hyvin koulutettuja lapsenlapsia 5, omakotitalot heilläkin asun yksin täystiilitalossa ei lainaa--lisä v70 kombi viimeisiä diesel vähäruokainen.

Kaikilla elämässä on vaikeuksia, sairauksia kuin minullakin vaimo kuoli syöpään. Tulevaa ei tiedä kukaan, toivon kaikille onnellista elämää.

• Kävin tänään ostamassa uudet silmälasit (luku) siihen kuuluin tutkimus kaikki ex pohjan kuvaus otti 40min hinta tutkimuksineen ja uudet lasit 345 lisä ei naarmuja 300kr = 645kr (9,50) 67,89 euroa. Halpaa on tänään.

• kaik.kohdallaan

Mulla on kaikki hyvin koska olen elossa, täällä erillään mitä kullakin on mutta minä olen elossa.

• Ei tänän riitä että elossa täytyy olla jotain muutakin me 60 olemme aktiivisia vaikka olisimme lähes yksin---ja voll.

• Taloa ei ole ollut kun en ole siihen asumismuotoon koskaan halunut, mutta asunnot, mökit, matkat ja autot on kyllä onnistunut ihan normaalilla duunarin palkalla. Millään osa-alueella ei tosin puhuta mistään luksuksesta.

En ole koskaan kärsinyt työttömyydestä, eikä rahaa ole kulunut viinaan ja tupakkaan. Ehkä siksi ei ole tarvinnut hirveästi elämässä tikistellä.

• Mitä on tikistellä ja omausuus onko kansa taas hiihtokepit käsissä ja katkeilee???

• xx9 kirjoitti:

Mitä on tikistellä ja omausuus onko kansa taas hiihtokepit käsissä ja katkeilee???

Ootko sä taas humalassa?

• Pari kaljaa ei muuten voi suomalaisten kanssa keskustella, koska kansa ja talous on rappiolla tunnen idän tavoin, on onni kun suomalaisilla Putin joka pelastaa Suomen tulevaisuudessa.

• Kunnioitan sinua ja sinun elän katsumusta.

• Enpä ole tainnut juurikaan tehdä työtä kello 7 -16. Työni on ollut aina erilaista vuorotyötä tai usein miten työtä vuorotta.

Mielestäni talous on hanskassa kun on omaisuutta enempi kuin velkaa.

• Puhut totuuden. Työni paikassa 13 vuotta olivat minun ehdoilla, mutta loppupuolella muut näkivät todellisuuden --ei se mitään yhtiö lopetettiin 1986 oli kai alkanut 1900 luvun alussa omistaja oli -86 vanha juutalainen USA:sta tosi hyvä ihminen saimme 2 kuukaus palkkaa 2 kertaa.

• elämä-on-kovaa-työtä

ei ollu tarkotus saarnata, mutta totta joka sana,

---
      ME teimme yhdessä velkaa, maksoimme a i n a tasantarkkaan lainan taksi just sovituun aikaan, lainalla ensi ostimme asunnon, myöhemmin auton
      työelämässä tietenki olimme molemmat, joten lomilla matkustimme ulkomailla rantalomilla, aurinkgosta sai taas voimaa ja terveyttä jaksaa seuraava vuosi käydä töissä,
      siis meidän vauratumisen sailsuus oli aina YHTEINEN LAINA,
      ja sen tarkka säännöllinen takaisin maksu ,
      myöhemmin markka-aikana tuli lopptovoitto,
      ei kovin suuri mutta kuitenki tietenki se helpotti myös lähestyviä vanhuuden päivä,
      kai me oltiin tavallista paremmalla hyvällä tuurilla varustettu pariskunta,
      me kyllä olemme myös jumalaan uskova pariskunta, uskon että jumalan siunauksella koko elämä on mennyt hyvin ( kompuroinnista huolimaata )
      sillä elämä on kovaa työtä
      joskus ihmiset kompastelee, mutta luoja nostaa aina ,
      uskon että menestys ja onnistuminen elämässä
      johtuu myös meitä vanhempien sukupolvien rukoillessa meidän perheen puolesta siunausta , jaksamista, terveyttä, suojelua,
      uskon vahvasti,
      vain jumalan siunaus ja suojelu on kaiken takana,
      ihminen on heikko,
      mutta jumala on vahva ihmisen puolesta,

• uskoPoisNäinOn

En allekirjoita. On itsekästä kuvitella olevansa jumalan eritys suojeluksessa kun suuri osa ihmisistä elää nälkärajalla ja sodan jaloissa.
        Miksi Jumala olisi minulle parempi kuin miljoonille hätää kärsiville, viattomille lapsillekin.
        Tarkka talouden pito on kaiken A ja O, ei jumalalla ole asian kanssa mitään tekemistä.

• Kiitos pidän rehellisitä vastauksista. Kyllä jotain on jumala tai muu. Vielä kerran pidän oikeista vastauksista.

Onnea elämän jatkossa.

• rukous-kannatta-
        uskoPoisNäinOn kirjoitti:

En allekirjoita. On itsekästä kuvitella olevansa jumalan eritys suojeluksessa kun suuri osa ihmisistä elää nälkärajalla ja sodan jaloissa.
        Miksi Jumala olisi minulle parempi kuin miljoonille hätää kärsiville, viattomille lapsillekin.
        Tarkka talouden pito on kaiken A ja O, ei jumalalla ole asian kanssa mitään tekemistä.

Tiedoksi vaan, uskosta on ollu apu ,
        olen varma ellei meillä olisi ollu usko turvana,
        ei meillä olisi ollu vakituista työtäkää,
        silloin oli työpaikat vielä vakinaitettuja,
        joten suuren lainan ottaminen ei olisi ollu mahdollista ilman
        että oli vakituiset tulot perheellä,
        jokapäiväinen pieni rukous hiljaa mielessä sinuasi jaksmisen työpaikalla, näin itse koin elämäni,
        siitä olen varma
        kiitos luojalle kaikesta,

• Ei vanhana saa velkaa olla se hyydyttää eläkeläisen tyytyväisen hyrinän .
      Ei perintöjä vaan raakaa työntekoa ja nöyryyttä otta penni sieltä mistä tarjottiin .
      Mielenmalttia ostosten kanssa ja ennen kaikkea vaimo joka on tarkka talon tavaroista .
      Yhren talon hinnan laitoimme tytön sairauden aiheuttamiin kuluihinkin , eläkekin nourattaa työvuosien ansioita ,en voi valittaaosaani .

• Onnea vain elämällesi saat siitä palkan kun aika on...

• flegmaatti

Onneksi en ollut vielä vanha tehdessäni velkaa. 59:n ikäisenä työttömyysputkilaisena otin asuntolainaa 70% asunnon ostohinnasta.
        Vuotta myöhemmin siirryin työttömyyseläkkeelle joten lainaa jäi vielä eläkeläisenäkin.

• Aika näyttää.....
        Suomi on eläke ja vero paratiisi.

• flegmaatti kirjoitti:

Onneksi en ollut vielä vanha tehdessäni velkaa. 59:n ikäisenä työttömyysputkilaisena otin asuntolainaa 70% asunnon ostohinnasta.
        Vuotta myöhemmin siirryin työttömyyseläkkeelle joten lainaa jäi vielä eläkeläisenäkin.

Kun pentuna syö ns kunnan jauhoja ja kirottua leipää sitä alkaa haluamaan et pääsisi sanomaan "Mä oon Särkelä itte"

• Mistä omaisuus, se tulee numeroilla ilmasta! Apinat taas kyselevät ja mistä maasta.

• Kyllä nyt tuli selväksi,miten porukoilla on talo,mökki,auto ja Kanarianmatkat. Työtä, ei tupakkaa,ei viinaa. Vaatimattomista oloista ponnistellaan ylöspäin. Kahden ihmisen palkat yhteen, mummu hoitaa tenavat. Lapsista tulee lääkäreitä ja vanhemmat jäävät pitkästä työsuhteesta hyvin ansaitulle eläkkeelle. Tällainen elämä on tosi siistiä, varmaa,yllätyksetöntä. Mutta jos siinä on rakkaus mukana ihan kait jees. Oma elämäni on ollut niin erilaista,että nyt oikein itsekin ihmettelen. Olen koko elämäni etsinyt turvallista olkapäätä.mihin nojata. Muu ei ole merkinnyt mitään. Edesmennyt mieheni oli se turvakallio. Kun hän nukkui pois,ei mikään rahamäärä olisi pelastanut häntä. Hänen aikansa oli tullut. Itsekin toivon,että saisin lähteä niinkuin hän, rauhallisesti,seesteisesti. Ap

• Nolla olet suurin nolla 60 tavallaan olet suurin suomalainen apina ja tulet olemaan.

• hoit_su
        lesken kirjoitti:

Kyllä nyt tuli selväksi,miten porukoilla on talo,mökki,auto ja Kanarianmatkat. Työtä, ei tupakkaa,ei viinaa. Vaatimattomista oloista ponnistellaan ylöspäin. Kahden ihmisen palkat yhteen, mummu hoitaa tenavat. Lapsista tulee lääkäreitä ja vanhemmat jäävät pitkästä työsuhteesta hyvin ansaitulle eläkkeelle. Tällainen elämä on tosi siistiä, varmaa,yllätyksetöntä. Mutta jos siinä on rakkaus mukana ihan kait jees. Oma elämäni on ollut niin erilaista,että nyt oikein itsekin ihmettelen. Olen koko elämäni etsinyt turvallista olkapäätä.mihin nojata. Muu ei ole merkinnyt mitään. Edesmennyt mieheni oli se turvakallio. Kun hän nukkui pois,ei mikään rahamäärä olisi pelastanut häntä. Hänen aikansa oli tullut. Itsekin toivon,että saisin lähteä niinkuin hän, rauhallisesti,seesteisesti. Ap

Työtä kyllä, tupakkaa kyllä, viinaa kyllä, matkoja kyllä... silti talo hankittuna. Lapset tarhassa, ei mummon hoidossa. Ei heistä lääkäreitä ole tullut, mutta hyviä ihmisiä silti. Miten sinun jutustasi jotenkin paistaa kateus??☺

• hoit_su kirjoitti:

Työtä kyllä, tupakkaa kyllä, viinaa kyllä, matkoja kyllä... silti talo hankittuna. Lapset tarhassa, ei mummon hoidossa. Ei heistä lääkäreitä ole tullut, mutta hyviä ihmisiä silti. Miten sinun jutustasi jotenkin paistaa kateus??☺

Sovitaan sitten niin,että olen äärettömän kateellinen. En kyllä ymmärrä että mistä? Jos en vain tiedosta sitä itse.

• Kehoitus

Suomalaisilla on käyttötileillä 60 miljardia.
      Valtio haluaisi niille käyttöä, eiköhän lähdetä siirtelee euroja.

• Suomi on vapaa maa, siksi asia on nolla----- suomi lesket ja raha pitää lopettaa.

• kirveelle-OLIS-töitä-

Huomaatteko, nykyinen politiikka on menny päin helvetti,

silloin kun tehtiin laki, ( Mömkäre ministerinä ) jolla johtajat alkoi pystyä kähmimään mijoonien palkat ja poomukset kultaisine kädenpuristuksineen
      vain o m a a n taskuunsa ,
      silloin alkoi suomen RUMA alasajo radikaalisesti,

ihmisiä potkittii kylmästi pois vakituisista työpaikoista,
      tuottavatki firmat lopetettiin, osa vietiin ulkomaille halvemman työvoiman takia,
      yhtäkkiä oli puolimijoonaa 500 000 työtöntä suoomessa,
      Lipponen oli silloin pääpukaria politiikassa
      suomi PITI laitta EURO KUNTOON kurjistamalla suomen kansa,

nyt päättäjät ON SORMI SUUSSA, kuinka tässä näin on käynnykkään,

ei taida muistua nyt politiikojen mielee se aika politiikassa
      kun suomi piti väkisin pistä euro kuntoon,
      nyt ne sekoilee taas, tänään kaatui nurin viimenen yritys yhteiskuntasopimuksen tossa, EI näytä tulevan lasta eikä paskaa,

ensinnäki,
      LOUOPUISIVAT JOHTAJAT ensi omista miljoona palkoistaan,
      sitten vasta pinentäsivät työtätekevän kansan palkkoja,
      mutta kun EI
      ne vaan suuvaahdossa vouhottaa kuinka työpalkat on alennettava
      siten MUKA saadaan suomi nousuun,
      samaan aikaan itse johtajat KÄHMII MIJOONIA VAIN OMAAN TASKUUNSA,

MISSÄ NIITTEN REHELLINEN terve JÄRKI OIKEIN ON,

vai onko niillä järkeä ollenkaa,

miksi esm. SIPILÄ EI mainitse YHTÄÄ MITÄÄN johtajien MIJOONISTA,
      eikä rahan viennistä paratiisisaarille kauas suomen valtion verottajalta,

mihin rehellisyys ON kadonnu POLITIIKASTAKI,

• politiikka-on-syylinen

tuohon voi lisätä, silloin ALKOI rikkaan suomen TUHO_TYÖT-

korjatkaa nyt rosvot tekonne seuraukset,
        älkää enään pistäkö kansalata riistämiä miljaardeja omman taskuunne,

teidän vouhotuksille on tultava loppu,

katsottava rehellisesti kuinka suomi voi,

ja mistä syystä,

• kehtaavatki-ihmetellä-

miksi mistää ei tule mitään,

--
        Kuten jälleen uutisista, sopimusta EI saada, jarrut on taas lyöty pohjaan asti
        sopimus-auto ei liiku eteenpäin taaskaan,

miksi SIPILÄ ei pienennä eikä puhu suurien palkkojen pienetämisestä, se vaan vouhkaa pienten palkkojen pientämisestä,
        OUTOA ON POLITIIKKA,
        kovin on epäsuhtaista toimintaa HERROILLA,

• 6154

On koettu 90-luvun lama. Oltiin juuri hommattu tämä remonttikohde asunnoksi ja molemmin oltiin työttömänä. Joku sittemmin väitti lahjoittaneensa sen remonttikohteen.. Ensin siippa löysi työpaikan ja on siellä edelleenkin. Itsekin löysin pitkäaikaisen työpaikan, mutta se meni ja nyt etsiskelen tässä iässä uutta! Onneksi emme ottaneet silloin isoja remonttilainoja, olisi itku tullut monta kertaa. Olemme sitten pikkuhiljaa tätä rempanneet ja rempataan kai niin pitkään kuin eletään. Onneksi ei ole tarvetta näyttää naapureille, miten uutta tavaraa meillä viedään kaatikselle eikä ole pihassa viime vuoden mersua. Eletään kuin eletään eikä verrata muihin kunhan ihmisiksi eletään. Aikuiset lapset käy joskus kääntymässä, tulevastahan ei tiedä.

Sanoin joskus siipalle, että olisin varmaan elänyt toisin (jos asiat olisi menneet toisin).
      Olisin hommannut vain asunnon ja jos olisi joskus jäänyt jotain taskuun, olisin pistänyt sen matkoihin. Hän kysyi haluaisinko matkustaa ja kehotti matkustamaan.. "Onhan meillä rahaa".. Ei vaan ole nytkään passia voimassa..

• kiitos-luojalle-kaikesta

6154

muistan 90-laman, me uskalsimme ottaa lainaa remontiin 100 000 mk. markkaa, korko oli silloin muistaakseni 12 % tai olisko ollu 14%
        nooh me lakettiin kuukausi tulot yhteen
        oltiin sitä mieltä että pystymme säänöllisillä tuloilla maksamaan lainan takasi,
        ja pankki oli samaa mieltä,
        niin myös kävi,
        mutta kävi vielä paremmin,
        sillä laina oli sidottu brimeeri korkoon ja se kun alkoi laskea,
        joten korko laski huimaa vaihtia,
        takaisin maksu oli todella helppoa,
        se oli HYVÄÄ TUURIA meidän elämässä,
        jostain syystä hyvä tuuri on seurannu meitä läpi elämän,
        uskon, kaikki on ollu jumalan siunaamaa,

• Tämä ketju on mielenkiintoinen sillä tosiasia lie, että yksin elävällä eläkeläisellä ei ole varaa matkustella, ei mökkeillä saati viettää huoletonta luxus elämää. Tulot lienevät suurimmalla osalla tämänkin palstan eläkeläisistä noin 1000 - 1300 euroa netto/per nuppi. Aviopareilla tai yhdessä elävillä tulo siis tuplaantuu, sillä jo elää ja matkustellakin.

Emme siis voi sanoa kulkevamme otsa kirkkaana kohti loistavaa taloudellista tulevaisuutta. Ei, ei. Rahaa oli ja meni kun olimme aktiivisti työelämässä. Maksoimme elämisemme, asuntovelkojamme ja koulutimme lapsiamme. Siihen rahat menivät, suuria säästöjä ei kertynyt kelleen. Ne sisarusten kanssa jaetut pienet perinnötkin lie sijoitettu sinne yhteiselle perintötilalle tai kesäpaikkoihin. Niin ja ne jos mitkä syövät rahaa kokoaikaisilla rempoillaan. Minullakin on edessäni kiinteistöverolappu odottamassa maksua.

Et sinä leski ole poikkeus keskivertoeläkeläisestä vai olitko sinä pitkäaikaistyötön vai mikä nyt olitkaan. Tulot eivät ole päätä huimaavat ja he jotka kehuskelevat tuloillaan pistävät hieman ekstraa tuloihinsa. Kertovat bruttotulot...nettotuloina.

Mennään hiljaa etiäpäin päivä kerralla, ostetaan vanhenevia päiväystuotteita miinus 30 % ja tehdään useampi annos kerrallaan ruokaa ja tutkitaan mainostarjouksia lehdistä. Ei me voida enää Suomen taloutta nostaa kuluttamalla, eläkkeemme menee päivittäisiin leipiin ja särpimiin.

Älkäämme olla kateellisia toisillemme, olkaamme realistisia, erottakaamme sanojen helinästä ja isojen tulojen ropinasta se ihan oikea tieto.

• LadyMummu

Samoilla jäljillä turha kadehtia se juna on aikaa päivää jäänyt asemalle Uudet matkaajat ovat astuneet sille matkalle jolta olemme jäämässä pois.Kunhan ny ei rauhanpiippu sammuisi , kaikki olisi kohillaan sitä toivon.Kaikilla oikeuksilla ja mausteilla eteenpäin taakse katsomatta katse kohti tätä päivää.Kaikki tarpeeton karsiutuu pois ja se mikä on tarpeen suotakoon jokaiselle takamuksen lämmikkeeksi.Turha ruveta enää haarukoimaan ikäihmisten suupaloja enempää mitä ovat jo ottamassa pakolla.

• Ellei-ollut-

Alkon mannekiini, niin rahaa riitti asuntovelan maksamiseenkin.

• LadyMummu

Sulla on sitte jämiä tiedossa jälkipolville , jos on kotikasvua olemassa Minun jälkikasvu on jo omakotitalon maksussa kunnostautuneet maksun suhteen velaton pariskunta.Minulla ei oe ollut paljoa antaa kuin lapsen lapsen hoitoon osallistuminen.Ei ole tullut sieltä suunnalta valitusta , etten ole leiviskääni hoitanut.Heille on riittänyt töitä ainakin tähän asti.En menisi liikoja kehumaan, jos työttömyys vallan saapi kuinka käy tai tulee muuta onnettomuutta eteen , kun mikään ei ole niin varma kuin epävarma Soisin kyllä kaikille taivaan kannen tallustajille tähtitaivaan jossa tuikkisivat kirkkaat valot

• vhimsf

Tosta ihmisten vereslihalle raastamisesta koukkuuntuneiden toimesta,
      - elo ollut enempikin joskus kunnanjauhojen ja uskovaisten armopukkien
      eiku armopullien varassa eloa - joskus tosi hengissäselviytymisleiriä lasten kanssa - elämäähän sekin vaikkei olisikaan puhtain valkeiden purjeiden ja tuulen siivittämää matkaa - kaikissa reissuissaankin yleensä kaikki jotenkin rähjääntyy - vaikkei oliskaan mikään pullotehtaan mannekiini - kuolemankin ja tosikuolleen aineen vain pullonhengeksi nimetty ja orjuuttama.

• Pirrepä

Työstähän se, mitä nyt vähän on, - mutta on ollut tiukkoja aikoja rahan kanssa, kun velkoja siis talovelkoja makseltiin ja perhe oli suurimmillaan, mutta niin kai se on elämässä mentäväkin, ei liian helpolla pidä päästä, rupeaa luulemaan liikoja :)

• leskel

Asustelen täällä maalla vanhustentalon rivitalossa, Kaikki mukavuudet,kaunis luonto ja kyläkauppa lähellä. Bussi kulkee vierestä. Täällä kun muutaman ikäihmisen kanssa keskustelen huomaan suureen eron tämän palstan ihmisiin ja joittenkin naapureiden mielipiteisiin. Täällä maalla arvot ovat kohdallaan. Tuleeko kalaa,paljonko ohraa tai kauraa. Se on niin maanläheistä. Rikkaat talonjussit puikottavat puimureillaan ja tekevät oikeata maaduunia. Palstalla mietitään, mennäänkö mökille vai yksiöön johonkin. Tilataanko matka Honoluluun vai Naurusaarille. Paetaan omaa tyhjää elämää. Voisin minäkin lähteä johonkin turistirysään,tekemään mitä? Eikös siellä aika kulu drinksuja nautiskellessa. EI kiitos. Täällä asunnossa jos tarvin apua, tekstari vain huoltoon ja kaikki toimii. Alan pikkuhiljaa kotiutumaan tähän peruskorjattuun asuntooni. Kun mun aika käy pitkäksi, haen äidin kaupungista invataksilla ja huristelemme perikunnan mökille. Siellä sisarukset kertovat ikivanhoja tarinoita. Juomme pannukaupalla kahvia ja syömme mustikkapiirakkaa. Joskus tämäkin on enemmän kuin onnea. Mullahan on huomattavasti rikkaampi elämä,mitä olen uskonutkaan. Ap

• LadyMummi

Mistä syystä sitten sinä ite olit kiinnostunut toisten taloista ja tavaroista ? Nyt sitten väität , ettemme ole henkisesti " rikkaita " , kun itse kyselet tyhmiä ja me muut yritämme olla kanssasi matkaajia ja autamme sinua selvittämään taustojamme mistä rikkaus maalliseen mammonaan kumpuaa Jos kerran kyse oli enemmälti sinun kyvyttömyydestäsi ja ahneudestasi " potkia mummuja pihalle " Näin minä vastaustasi tulkitsin Toivottavasti onnistut uudemman kerran valaisemaan ite mikä ajatus piilee aloitusten taustalla Aivan eri asioihin vastasimme sinun toimestasi .

• Mistäkö syystä Olin kiinnostunut jonkun talosta tai mökistä. Siitä syystä, että edes yksi olisi sanonut rehellisesti, sain tontin isältäni/äidiltäni/vaariltani. Siihen pistin talkoovoimin pystyyn pytingin. Sain halpakorkosta lainaa ja lopun korkeakorkoisen takasivat äitini/ukkini. Miten niin kyselen tyhmiä ja potkin mummuja pihalle????????? Nyt en tajua.
        Niin rikkaus maalliseen mammonaan ei löydy 07.00-16.00 työstä ja kituuttamisesta. Olen saletti tästä. Tai sitten puhutaan huippusaituudesta. Tunsin tytön koulussa,jonka isä ei antanut tytön mennä koskaan suihkuun,ettei vesi kulu. Vaatteita hän ei saanut ja kouluruoka sai kelvata ja matkat kävellen ilman kulkuneuvoa. Jos tekin olette säästäneet lastenne kustannuksella Lapsilisät säästöön ja eikun sinisillä siivillä Kanarialle. Mistäpä minä tiedän. No tässä on erilaisia näkökantoja Lady Mummille.

• 7268
        lesken kirjoitti:

Mistäkö syystä Olin kiinnostunut jonkun talosta tai mökistä. Siitä syystä, että edes yksi olisi sanonut rehellisesti, sain tontin isältäni/äidiltäni/vaariltani. Siihen pistin talkoovoimin pystyyn pytingin. Sain halpakorkosta lainaa ja lopun korkeakorkoisen takasivat äitini/ukkini. Miten niin kyselen tyhmiä ja potkin mummuja pihalle????????? Nyt en tajua.
        Niin rikkaus maalliseen mammonaan ei löydy 07.00-16.00 työstä ja kituuttamisesta. Olen saletti tästä. Tai sitten puhutaan huippusaituudesta. Tunsin tytön koulussa,jonka isä ei antanut tytön mennä koskaan suihkuun,ettei vesi kulu. Vaatteita hän ei saanut ja kouluruoka sai kelvata ja matkat kävellen ilman kulkuneuvoa. Jos tekin olette säästäneet lastenne kustannuksella Lapsilisät säästöön ja eikun sinisillä siivillä Kanarialle. Mistäpä minä tiedän. No tässä on erilaisia näkökantoja Lady Mummille.

Rikkaus maalliseen mammonaan? Olet mustavalkoisessa käsityksessäsi vuorenvarma!
        Mikä on kenelläkin rikkauden raja? Mikä on kituuttamista? Taitavat olla yksilöllisiä tuntemuksia joita ei pitäisi arvioida vain oman arvomaailman perusteella.

Jos palkkatuloilla elävä toteuttaa kaikkia mieleensä tulevia mielitekoja impulsiivisesti harkitsematta onko niiden tuottama, hyvin lyhytaikainen mielihyvän tunne panostuksen arvoinen, niin eipä rahaa jää kuluttamatta.
        Tuostakin on kokemusta. Heti intin jälkeen olin työssä jossa ansaitsin noin 2 x enemmän kuin rakennusyhtiön kokoaikainen kuormurikuski. Noiden kuukausien ansioista minulle ei jäänyt muuta kuin 70mk maksanut popliinitakki ja tyytymättömyys ja katumus.

Aineellisesti, ja varsinkin sisältöä ajatellen, täysin tyydyttävää elämää voi elää ja rahaa jää käyttämättä teollisuustyöntekijä pariskunnan palkkatuloista muutaman lapsenkin kanssa.
        Tarttee vaan elää omaa elämäänsä yrittämättä hakea ympäristön arvostusta näkyvillä symboleilla.

Sinä edustat enemmistöä siinä mielessä, että kuvittelet kaikkien arvomaailman omasi kaltaiseksi.
        Kuvaavaa on erään työkaverini lausahdus: "Kyllä kaikki haluaa mersulla ajaa jos vaan pystyvät"! Mutta kun se ei ole kaikille tärkeää. Sekään!

• lesken kirjoitti:

Mistäkö syystä Olin kiinnostunut jonkun talosta tai mökistä. Siitä syystä, että edes yksi olisi sanonut rehellisesti, sain tontin isältäni/äidiltäni/vaariltani. Siihen pistin talkoovoimin pystyyn pytingin. Sain halpakorkosta lainaa ja lopun korkeakorkoisen takasivat äitini/ukkini. Miten niin kyselen tyhmiä ja potkin mummuja pihalle????????? Nyt en tajua.

"Siitä syystä, että edes yksi olisi sanonut rehellisesti, sain tontin isältäni/äidiltäni/vaariltani. Siihen pistin talkoovoimin pystyyn pytingin. Sain halpakorkosta lainaa ja lopun korkeakorkoisen takasivat äitini/ukkini."

Mitä olisit saanut jos yksikin olisi sanonut noin?
        Helpotusta omaan talouteesi?
        Selityksen omiin ongelmiisi?
        Vahingoniloa?
        Orgasmin?

• expimot kirjoitti:

"Siitä syystä, että edes yksi olisi sanonut rehellisesti, sain tontin isältäni/äidiltäni/vaariltani. Siihen pistin talkoovoimin pystyyn pytingin. Sain halpakorkosta lainaa ja lopun korkeakorkoisen takasivat äitini/ukkini."

Mitä olisit saanut jos yksikin olisi sanonut noin?
        Helpotusta omaan talouteesi?
        Selityksen omiin ongelmiisi?
        Vahingoniloa?
        Orgasmin?

Oma talouteni on kunnossa, kiitos anssin,leskeneläkkeen ja vuokrahuoneiston.
        Tiedän omat ongelmani. Olen raitistunut alkoholisti ja töpännyt kaiken. Mutta olen tarapiassa avannut lukkoni.
        Tuntisinko vahingoniloa? Ehkä siinä tapauksessa,kun kokoikänsä kotona ilmaiseksi äidin siivellä asunut, joutui muuttamaan yksiöön. Ja kaikki meni persiilleen. Hah hah!
        Orgasmin? En saa tyydytystä taloon nojaamalla, mutta jos nojaisin komeaan talon isäntään,niin sitten.

• enmilläänkeksi
        lesken kirjoitti:

@lesken
        Olet varma ☺
        Olet elänyt elämäsi sellaisessa seurassa, jossa kaikilla on tuo sama varma tieto, jonka aloituksessa kirjoitat: "tavallisella 7-16.00 työllä,vaikka olisi kuinka nuukajussi,ei rikastu, eikä köyhtymästä lakkaa"
        Et ole ainut tuonkaltaisen varman ajatusmaailman omaava, olen tavannut muitakin, jotka kyllä ostavat osamaksulla huonekaluja ja kodinkoneita ja heillä on aina tiukkaa rahasta. Mutta omaa asuntoa eivät kykene hankkimaan, se on saletti.

Sun jengille ei tullut mieleenkään laskea.
        Vai ettekö osanneet?
        Nimittäin omistusasunnossa asuminen tulee halvemmaksi kuin vuokralla asuminen.

• lesken kirjoitti:

Etkö voi "lesken" myöntää että on oma vikasi että et ole pystynyt saamaan mitään mitä muilta kadehdit.
        Itse kerroit olleesi alkoholisti, yleensä he eivät välitä muista tippaakaan, kunhan saavat viina-annoksensa. Myyvät vaikka irtainta asunnostaan että saavat viinaa.
        Joku on saanut tontteja ja perintöä, itse en ole. Epäilen että olisit juonut tontit ja perinnöt mikäli niitä olisit saanut.
        Anteeksi suorapuheisuuteni, olen elänyt alkoholistin kanssa, en tunne heitä kohtaan tippaakaan sympatiaa.

• enmilläänkeksi kirjoitti:

@lesken
        Olet varma ☺
        Olet elänyt elämäsi sellaisessa seurassa, jossa kaikilla on tuo sama varma tieto, jonka aloituksessa kirjoitat: "tavallisella 7-16.00 työllä,vaikka olisi kuinka nuukajussi,ei rikastu, eikä köyhtymästä lakkaa"
        Et ole ainut tuonkaltaisen varman ajatusmaailman omaava, olen tavannut muitakin, jotka kyllä ostavat osamaksulla huonekaluja ja kodinkoneita ja heillä on aina tiukkaa rahasta. Mutta omaa asuntoa eivät kykene hankkimaan, se on saletti.

Vai ettekö osanneet?

Nyt on pakko miettiä. Eli 18-vuotiaana menin naimisiin ja asuimme mieheni kanssa työpaikan työsuhdeasunnossa. Olimme Valiolla Helsingissä. Otimme kodinperustamislainaa huonekaluihin ym. En ymmärrä.miten me kaksi meijerityöntekijää,huonolla paikalla,olisimme ostaneet asunnon,pankin lainalla.Muutimme pois Helsingistä ja aika pian tuli ero. Jälleen Helsingissä työsuhdeasunnossa, ja työssä tietty. Tässä kohtaa minun olisi yksin pitänyt säästää laskuttajanpalkastani ja ostaa oma yksiö Helsingistä. EI mitään mähiksiä,ainakaan minulla. Loppujen lopuksi olen kulkenut tietäni vapaana,ilman sidonnaisuuksia. Ei homeisia asuntoja, ei kitiseviä kakaroita,eikä aina juoppoa ukonrähjää. Tämä on oma päätökseni ja olosuhteiden päätös. Miksi kirjoitin tuon alkukirjoituksen. En ole kateellinen,en katkera vaan tyhmän rehellinen. Tämä palsta ei ole rehellisillä ihmisillä pilattu. Mutta mitäpä se minua liikuttaa. Ap

• enmilläänkeksi kirjoitti:

@lesken
        Olet varma ☺

Vai ettekö osanneet?

enmilläänkeksi kirjoitti:
        Vai ettekö osanneet?
        Nimittäin omistusasunnossa asuminen tulee halvemmaksi kuin vuokralla asuminen. <<<<<<<<<<<

Tämä on totta. Asun 80 neliön kolmiossa, vastike on paljon pienempi kuin olisi yksiön vuokra. Onhan asuntoon kulunut rahaakin, uskoisin että ainakin omansa pois saa koska vain jos myy.
        Kun ajattelee näin, asumiseni on halpaa 310€ kk sähkö. Onneksi ei ole velkaa.
        En ole vuokralla asumista vastaan, siinä on paljon hyviä puolia, voi muuttaa milloin vain ei tarvitse huolehtia remonteista....

• lesken kirjoitti:

Nyt on pakko miettiä. Eli 18-vuotiaana menin naimisiin ja asuimme mieheni kanssa työpaikan työsuhdeasunnossa. Olimme Valiolla Helsingissä. Otimme kodinperustamislainaa huonekaluihin ym. En ymmärrä.miten me kaksi meijerityöntekijää,huonolla paikalla,olisimme ostaneet asunnon,pankin lainalla.Muutimme pois Helsingistä ja aika pian tuli ero. Jälleen Helsingissä työsuhdeasunnossa, ja työssä tietty. Tässä kohtaa minun olisi yksin pitänyt säästää laskuttajanpalkastani ja ostaa oma yksiö Helsingistä. EI mitään mähiksiä,ainakaan minulla. Loppujen lopuksi olen kulkenut tietäni vapaana,ilman sidonnaisuuksia. Ei homeisia asuntoja, ei kitiseviä kakaroita,eikä aina juoppoa ukonrähjää. Tämä on oma päätökseni ja olosuhteiden päätös. Miksi kirjoitin tuon alkukirjoituksen. En ole kateellinen,en katkera vaan tyhmän rehellinen. Tämä palsta ei ole rehellisillä ihmisillä pilattu. Mutta mitäpä se minua liikuttaa. Ap

Noh, siinähän se tuli. Valitsit kalleimman mahdollisimman asumusmuodon - vuokrakämpän Hesasta.

Mun eka kämppä oli saunakamari maalla, rähjäinen lada joka talvisin vei mut ojaan uudestaan ja uudestaan (ei ollut mun vika!). Seuraava oli rutunen tehtaantalo, ulkohuussilla. Pääsin säästämään ensimmäiseen asuntoon samalla.

Valintoja, lesken. Ehkä olet rehellinen, mutta et itsellesi. Et suostu katsomaan ihan koko kuvaa. Katsot vain sitä osaa mitä haluat, ja nyt just haluat ruikuttaa.

• enmilläänkeksi
        lesken kirjoitti:

@lesken
        kirjoitat "En ymmärrä.miten me kaksi meijerityöntekijää,huonolla paikalla,olisimme ostaneet asunnon,pankin lainalla"
        Etkö ollut tietoinen Arava-lainoista? https://fi.wikipedia.org/wiki/Arava

• kaaleppi-
        lesken kirjoitti:

Oma talouteni on kunnossa, kiitos anssin,leskeneläkkeen ja vuokrahuoneiston.
        Tiedän omat ongelmani. Olen raitistunut alkoholisti ja töpännyt kaiken. Mutta olen tarapiassa avannut lukkoni.
        Tuntisinko vahingoniloa? Ehkä siinä tapauksessa,kun kokoikänsä kotona ilmaiseksi äidin siivellä asunut, joutui muuttamaan yksiöön. Ja kaikki meni persiilleen. Hah hah!
        Orgasmin? En saa tyydytystä taloon nojaamalla, mutta jos nojaisin komeaan talon isäntään,niin sitten.

" lesken"

Mitenkäs sinulla voi olla leskeneläke ??? hymmm,,
        kun tuolla kirjoitit että nuorana erosit etkä sen jälkee ole ollu sitoutunu toiseen ihmiseen ???????????????????
        minkälaisia valheita päästelet, hah,

• hmp.f kirjoitti:

Noh, siinähän se tuli. Valitsit kalleimman mahdollisimman asumusmuodon - vuokrakämpän Hesasta.

Mun eka kämppä oli saunakamari maalla, rähjäinen lada joka talvisin vei mut ojaan uudestaan ja uudestaan (ei ollut mun vika!). Seuraava oli rutunen tehtaantalo, ulkohuussilla. Pääsin säästämään ensimmäiseen asuntoon samalla.

Valintoja, lesken. Ehkä olet rehellinen, mutta et itsellesi. Et suostu katsomaan ihan koko kuvaa. Katsot vain sitä osaa mitä haluat, ja nyt just haluat ruikuttaa.

Vielä selitys. Lähdin 18-vuotiaana Helsinkiin,työnvälityksen ohjaamalle kurssille.Asumaan ja kouluun. Vuonna 1972 puhuttiin öljykriisistä. Kotona en voinut enää asua, joten lähdin. Asuttiin parakeissa ja käytiin Espoossa koulua. Parakkialueella asui paljon duunareita kun asuntopula on Helsingissä aina katastrofaalinen. Siellä tapasin kahvilassa ensimmäisen mieheni,joka oli Valiolla työssä. Lopetin kurssin,menin Valiolle maitoa pakkaamaan ja muutimme Konalaan soluasuntoon,missä asui 4 muuta.Sieltä muutettiin Valion työsuhdeasuntoon. Ongelma tuli kun isännöitsijä sanoi,että susipareja ei hyväksytä. No,mentiin avioliittoon. Siihenkin piti vanhemmilta pyytää lupa. Olin täysin kypsymätön,epävarma,kakara.Tässä pitkää selitystä nuoruudestani. Asiat vain tapahtuivat. Mun ongelmani on ollut alkuun tuo epävarmuus. Itseni ja elämäni kanssa.
        Nythän kun olen vanha romu,epävarmuudesta ei ole tietoakaan. Tiedän mitä haluan ja tiedän mitä en halua.

• mielikki.mummo kirjoitti:

Etkö voi "lesken" myöntää että on oma vikasi että et ole pystynyt saamaan mitään mitä muilta kadehdit.
        Itse kerroit olleesi alkoholisti, yleensä he eivät välitä muista tippaakaan, kunhan saavat viina-annoksensa. Myyvät vaikka irtainta asunnostaan että saavat viinaa.
        Joku on saanut tontteja ja perintöä, itse en ole. Epäilen että olisit juonut tontit ja perinnöt mikäli niitä olisit saanut.
        Anteeksi suorapuheisuuteni, olen elänyt alkoholistin kanssa, en tunne heitä kohtaan tippaakaan sympatiaa.

Mielikki-mummo:lle
        Olen tällä palstalla aina kirjoittanut,että olen raitistunut alkoholisti. Olen ryyppäämällä pilannut ihmissuhteita ja työpaikkoja. Olisin voinut tosiaan ryypätä perinnönkin,jos sellaisen olisin saanut. Mutta nyt kun se helvetti on takanapäin, arvostan eniten sitä, että pysyin näinkin selväjärkisenä ja pystyin hoitamaan mieheni ja itsenikin. En karehdi ketään.

• hmp.f kirjoitti:

Asuit kotona ilmaiseksi ja mamma ja pappa maksoi ajokortin ja ladan. EI huano.

• kaaleppi- kirjoitti:

" lesken"

Mitenkäs sinulla voi olla leskeneläke ??? hymmm,,
        kun tuolla kirjoitit että nuorana erosit etkä sen jälkee ole ollu sitoutunu toiseen ihmiseen ???????????????????
        minkälaisia valheita päästelet, hah,

kaaleppi-kommentoi
        Menin ensimmäiseen avioliittoni 1972 ja erosin.
        Toiseen avioliittoon minut vihittiin 23.06.2004.
        Täytin 27.06.2004 vuosia 50, joten leskeneläkkeen ehdot täyttyivät rimaa hipoen siltä osin.

• lesken kirjoitti:

Asuit kotona ilmaiseksi ja mamma ja pappa maksoi ajokortin ja ladan. EI huano.

Voi kiesus, kyllä täällä saa olla tarkkana, tai saa sanoja suuhun mitkä ei sanonut.

Sanoinko että saunakamari oli meillä kotona? Kaukana sieltä, mutta oli parempi kuin veneen alla nukkuminen. Ajokortista ja autosta tai siis Ladasta maksoin ite.

• mitä-houraat-
        lesken kirjoitti:

Vielä selitys. Lähdin 18-vuotiaana Helsinkiin,työnvälityksen ohjaamalle kurssille.Asumaan ja kouluun. Vuonna 1972 puhuttiin öljykriisistä. Kotona en voinut enää asua, joten lähdin. Asuttiin parakeissa ja käytiin Espoossa koulua. Parakkialueella asui paljon duunareita kun asuntopula on Helsingissä aina katastrofaalinen. Siellä tapasin kahvilassa ensimmäisen mieheni,joka oli Valiolla työssä. Lopetin kurssin,menin Valiolle maitoa pakkaamaan ja muutimme Konalaan soluasuntoon,missä asui 4 muuta.Sieltä muutettiin Valion työsuhdeasuntoon. Ongelma tuli kun isännöitsijä sanoi,että susipareja ei hyväksytä. No,mentiin avioliittoon. Siihenkin piti vanhemmilta pyytää lupa. Olin täysin kypsymätön,epävarma,kakara.Tässä pitkää selitystä nuoruudestani. Asiat vain tapahtuivat. Mun ongelmani on ollut alkuun tuo epävarmuus. Itseni ja elämäni kanssa.
        Nythän kun olen vanha romu,epävarmuudesta ei ole tietoakaan. Tiedän mitä haluan ja tiedän mitä en halua.

" lesken "

Vieläkää EI selvinny,
        KUINKA NIIN ,
        mistä sinulla on leskeneläke, kun olet eronnu, mitä houraat ????
        ei kukaan ERONNU saa leskeneläkettä,
        siis valehteletko tahallaan,
        vai oletko muuten vaan höpsö,

• lesken kirjoitti:

Mielikki-mummo:lle
        Olen tällä palstalla aina kirjoittanut,että olen raitistunut alkoholisti. Olen ryyppäämällä pilannut ihmissuhteita ja työpaikkoja. Olisin voinut tosiaan ryypätä perinnönkin,jos sellaisen olisin saanut. Mutta nyt kun se helvetti on takanapäin, arvostan eniten sitä, että pysyin näinkin selväjärkisenä ja pystyin hoitamaan mieheni ja itsenikin. En karehdi ketään.

Anteeksi jos loukkasin lesken :)
        On kunnioitettavaa että olet päässyt viinasta eroon. Olen niin skeptinen tuon viina-asian kanssa, kuuntelin vuosikymmeniä lupauksia , ei enää ikinä yhtään viinaa, saattoi mennä käymään kellarissa ja pienen hetken päästä täydessä humalassa.
        Lopetin hyysäämisen, olisi pitänyt tehdä se aikaisemmin, en tajunnut että auttamalla mahdollistan vain juomisen jatkumista. Onneksi pidin raha-asiat erillään, ostin oman asunnon ja muutin siihen. Lapset olivat jo omillaan silloin.
        Elämäni on ollut ihan erilaista kuin sinun, sain lapset hyvin nuorena, he ovat aina olleet ensimmäisellä sijalla elämässäni. Aloin matkustelemaan vasta vanhempana, tein kahta työtä, silloin vielä jaksoi. En tunne jääneeni mistään paitsi, vaikka hoidin kauan miestäni vuodepotilaana, ensin työn ohessa, sitten kokopäiväisesti.
        Kaikkea hyvää elämääsi. Ollaan onnellisia siitä mitä meillä on nyt, ei murehdita menneitä.

• Mitä houraat:lle
        Erosin ensimmäisestä liitostani v.1976
        Menin uusiin naimisiin 23.06.2004.
        Mies kuoli 29.09.2013
        Olin alle viidenkymmenen, yhdeksänvuotta aviossa. Lain mukaan minulle kuuluu miehen työeläkkeestä puolet,Eli leskeneläke.

• LadyMummu

"Pannukahvi ja mustikkapiirakka" läheisten seurassa on kyllä ehdoton ykkönen minunkin listalla.Äidistä on jäljellä enää kahvin tuoksu ja osa omaisistakin , ystävistäni on kuollut.70 v palstalla sama meno jatkuu... Nähtävissä lähdön tunnelmaa ja kaipuuta ikävöintiä menneeseen.Vanheneminen on välillä tosi kenkkumaista , vaikka Naurusaarelle matkaa Enpä siitä ollut tietoinen vaan nytpä jo voin katsella eteeni ja taakseni ja kiinnittyä vankemmin tähän päivään , sillä tiedän potkaisevani vielä tyhjää joku päivä. Tähdet , tähdet enkö jo pääsisi pois , mutta ei vielä , en ole aivan valmis , vaikka lähtövalmiina kylläkin. Niin kauan kuin tähdet vilkkuvat matka jatkuu ...henkisellä tasolla , muttei vielä ole aikaa jäädä henkien kanssa rupattelemaan kun on tuo elämä elettävänä nyt, eikä hetken päästä .Syksyn pimetessä tuikkivat tähtöset ympäri maailmaa aivan kaikille Koko maailma on yhtä suurta tähtitaivasta ja met ihmiset kutistumme kasaan .

• Selvinnyt-asia

Ladyksi nimität omahyväisesti itseäsi, vaikka et ole edes kouluttautunut.
        Sen näkee kirjoittamisestasi.

• Selvinnyt-asia kirjoitti:

Ei leidiys ole kouluttaumisesta kiinni. Eikä herrasmiesmäisyyskään. Se asenne.

• Selvinnyt-asia kirjoitti:

Kyllä mummu on lady.

Minäkin olen herra. Ainakin Prisman aladobiedustajan ja eilisen taksikuskin mukaan.

• hmp.f kirjoitti:

Ei leidiys ole kouluttaumisesta kiinni. Eikä herrasmiesmäisyyskään. Se asenne.

Ärrh, kyllä tää täällä tietää miten koul..jne kirjoitetaan! Kokeilen vaan tiedättekö te :P

• Eivät-aateliset-ladyt
        Selvinnyt-asia kirjoitti:

osanneet lukeakaan, ei aateluus velvoita muuhun kuin olemaan tekemättä työtä,
        muut tekevät työt ja sie olet hieno.

• LadyMummu

Ihan sinua ajatellen laitoin nimimerkikseni , jotta sinulla ressukalla olisi edes joku aihe valittaa , ette pakahdu sen puutokseen.Hyvää päivävalitusta Terv.Lady

• jatkakaa

Joko kaikki on tehneet selvityksen omaisuudestaan jos ette niin perästä kuuluu.

• LadyMummu

Hei sinulle joka kadehdit nimimerkkiäni .Saat sen luvallani ottaa omaksesi .Vaihdan tilalle uuden .Ei ole mahdollisuutta notkua enää palstalla.Ole hyvä tässä alla voit siepata sen omaksesi 💆

• Pidähä.sie.vaa.nikkis

mie en siintä välitä.

• LadyMummu älä välitä. Sinulla on hyvä nikki ja kirjoitat kivasti.

• ToisenlainenEeva

Niihän se sano Herrojen Eeva Aleksis Kiven romaanissa
      että missäs ne nakriit kasvaa, puussa vai maassa? Ois ollunna epähienoa tietää.

• Lainaan.viestiä

Eivät aateliset ladyt osanneet lukeakaan
        ei aateluus velvoita muuhun kuin olemaan tekemättä työtä,
        muut tekevät työt ja sie olet hieno.

Ja Brigitte Bardot sanoi: - Pidä suusi kiinni ja ole kaunis!

Eiikä maailmankirjallisuuden klassikoita ei kannata lukea
        salapoliisiromaanit riittää!

Sama linja on nykyisellä YLE:lläkin ollut pitkään

Tolstoin Sota ja rauha on ainoa poikkeus sen linjasta.

• tyhmyydestä

Kaikesta päätellen aloittaja ei ole saanut lainaa pankista asunnon ostoon ja kadehtii nyt meitä, joilla hyvä suhde pankkiin. aikojen alusta asti mennyt siis kaikki raha-asiat pieleen ja nyt ihmettelee meitä , jotka olemme saaneet lainaa pankista asunnon tai mökin ostamista varten.Ei ole ollut kuluja edes lapsista. eläkkeen lähestyessä vasta havahtuu todellisuuten. Tyhmyydestä sakotetaan !

• tyhmyydestä kirjoitti:

Kaikesta päätellen aloittaja ei ole saanut lainaa pankista asunnon ostoon ja kadehtii nyt meitä, joilla hyvä suhde pankkiin. aikojen alusta asti mennyt siis kaikki raha-asiat pieleen ja nyt ihmettelee meitä , jotka olemme saaneet lainaa pankista asunnon tai mökin ostamista varten.Ei ole ollut kuluja edes lapsista. eläkkeen lähestyessä vasta havahtuu todellisuuten. Tyhmyydestä sakotetaan !

Jokainen on itse valitsemallaan tiellä. En koskaan halunnut tylsää arkielämää,en jatkuvaa raatamista, en kakaroita. Lähdin maailmalle. Viikonloput vietin rattoisaa elämää. Viinaa kului viikonloppuisin ja välillä viikollakin. Kihlauksia tuli ja meni. Työtä löytyi,kun vanha jäi. Eli kyllä sitä eläkettäkin kertyi. Miehen leskeneläke on lisänä ja tukena. Ja taas elän huolettomasti. Maksan vuokrani 528,€ sis.sähkön ja veden.Bussikyyti maksaa 10 matkaa/20€. Matkaa tulee keskustaan 30 km. Jos mökkeilyttää,voin mennä perikunnan
        mökille. Että näin. Älkää olko hyvät palstalaiset minulle kauhean kateellisia. Ei helppo elämä ole aina helppoa.

• jaksat-sitte-hourata
        lesken kirjoitti:

Jokainen on itse valitsemallaan tiellä. En koskaan halunnut tylsää arkielämää,en jatkuvaa raatamista, en kakaroita. Lähdin maailmalle. Viikonloput vietin rattoisaa elämää. Viinaa kului viikonloppuisin ja välillä viikollakin. Kihlauksia tuli ja meni. Työtä löytyi,kun vanha jäi. Eli kyllä sitä eläkettäkin kertyi. Miehen leskeneläke on lisänä ja tukena. Ja taas elän huolettomasti. Maksan vuokrani 528,€ sis.sähkön ja veden.Bussikyyti maksaa 10 matkaa/20€. Matkaa tulee keskustaan 30 km. Jos mökkeilyttää,voin mennä perikunnan
        mökille. Että näin. Älkää olko hyvät palstalaiset minulle kauhean kateellisia. Ei helppo elämä ole aina helppoa.

hah hah,
        sinähän tuolla ylempänä kerroit että olet eronnu,
        EI ERONNU SAA LESKENELÄKETTÄ,

• jaksat-sitte-hourata kirjoitti:

hah hah,

Jaksat-sitte-hourata:lle
        Edesmennyt aviomieheni oli kainuulainen. Hän sanoi,jos joku jankutti samaa asiaa että: pittäähän sinunnii saa'a päteä.

• lopeta-keksityt-valheesi
        lesken kirjoitti:

Jaksat-sitte-hourata:lle
        Edesmennyt aviomieheni oli kainuulainen. Hän sanoi,jos joku jankutti samaa asiaa että: pittäähän sinunnii saa'a päteä.

heh,,, siis et todellisuudessa saa leskeneläkettä hah,

etkö kehtaa suoraan sanoa,

kovinpa kiertelet asiaa kuin kissa kuumaa puuroa, hah,

kovin on ristiriitaisia sinun juttusi,

sanoit eronneesi miehestäsi,
        etkä sen jälkee ole sitoutunu uudelleen kehenkään,

ilmeisesti olet ollu jakorasian asemassa,
        kaikki on saanu jotka kohdalle on sattunu,
        vai oletko ollu jonkun ukkomiesten yhteinen panopuu,

• lopeta-keksityt-valheesi kirjoitti:

heh,,, siis et todellisuudessa saa leskeneläkettä hah,

etkö kehtaa suoraan sanoa,

kovinpa kiertelet asiaa kuin kissa kuumaa puuroa, hah,

kovin on ristiriitaisia sinun juttusi,

sanoit eronneesi miehestäsi,
        etkä sen jälkee ole sitoutunu uudelleen kehenkään,

ilmeisesti olet ollu jakorasian asemassa,
        kaikki on saanu jotka kohdalle on sattunu,
        vai oletko ollu jonkun ukkomiesten yhteinen panopuu,

lopeta-keksityt-valheesi:lle
        Edesmennyt mieheni sanoisi näin: Mittee sie kehtoot pöljäillä. Otahan ihan raahallisesti. Ettonet helppaa oloa.

• olet-YHTEISHYVÄ-kaikkien
        lesken kirjoitti:

Edesmennyt mieheni sanoisi näin: Mittee sie kehtoot pöljäillä. Otahan ihan raahallisesti. Ettonet helppaa oloa.

kaikkien yhteinen jakorasia, olet jääny kiinni valheistasi,

jaa,
        et siis saa leskeneläkettä ,,, johan on vaikeeta puhua suoraan, oot kiero kuin korkkiruuvi, hahahahhaa
        toisen kerran sanot että olet ERONNU, etkä sen jälkeen ole sitoutunu ainoaakaan mieheen, hah haahaa
        joten ERONNU EI IKINÄ SAA LESKENELÄKETTÄ
        entisestä miehestään,
        onko noin vaikeeta tunnustaa ,,, puha suoraan ja totta kun on jääny pasusta valheesta kiinni,

• jaksat-sitte-hourata kirjoitti:

hah hah,

Lesken kirjoitti:
        Mies kuoli 29.09.2013
        Olin alle viidenkymmenen, yhdeksänvuotta aviossa. Lain mukaan minulle kuuluu miehen työeläkkeestä puolet,Eli leskeneläke. <<

Lue tarkemmin.

• sinulla-eri-nimmari-
        mielikki.mummo kirjoitti:

Lesken kirjoitti:
        Mies kuoli 29.09.2013
        Olin alle viidenkymmenen, yhdeksänvuotta aviossa. Lain mukaan minulle kuuluu miehen työeläkkeestä puolet,Eli leskeneläke. <<

Lue tarkemmin.

Oletko sinä nimimerkki " lesken "
        se ainaki kirjoitti että on eronnu eikä ole toistakertaa sitoutunu kehenkään, joten hänelle ei kuulu lesken eläkettä,
        vaikka välillä toisinki kirjoittaa,
        siis kovin on ristiriitaista teksti nimimerkiltä " lesken "

ei mielikki.mummosta olekaa ollu kysymys,

• En todellakaan ole "lesken".
        Yritin vain korjata väärää käsitystä hänestä.

• lesken kirjoitti:

Ei miehesi tokaisut kainuun murteelta kuullosta ; ))

• leskel
        olet-YHTEISHYVÄ-kaikkien kirjoitti:

kaikkien yhteinen jakorasia, olet jääny kiinni valheistasi,

jaa,
        et siis saa leskeneläkettä ,,, johan on vaikeeta puhua suoraan, oot kiero kuin korkkiruuvi, hahahahhaa
        toisen kerran sanot että olet ERONNU, etkä sen jälkeen ole sitoutunu ainoaakaan mieheen, hah haahaa
        joten ERONNU EI IKINÄ SAA LESKENELÄKETTÄ
        entisestä miehestään,
        onko noin vaikeeta tunnustaa ,,, puha suoraan ja totta kun on jääny pasusta valheesta kiinni,

olet -YHTEISHYVÄ-kaikkien kommentoi: Kerran vielä sinulle
        Olen mennyt vihille 1972 ja Eronnut 1976
        Olen mennyt toisen kerran vihille 23.06.2004
        Tämä toinen mieheni kuoli 29.09.2013
        Olen syntynyt 27.06.1954
        Kun toinen mieheni kuoli,olimme olleet aviossa 9 vuotta.
        Laki sanoo näin. Leskeneläke maksetaan leskelle,jos avioliitto on solmittu ennenkuin leski on täyttänyt 50 vuotta ja kuollut puoliso on ollut alle 65 vuotta. Avioliiton on pitänyt kestää vähintään 5 vuotta. Ehdot täyttyivät ja saan mieheni työeläkkeestä puolet miinus verot. Riippumatta siitä, vaikka menisin vielä avioon,tämä eläke maksetaan minulle.
        Tämä kirjoitus on Lesken eli Ap:n.
        (kirjoitan toisella älypuhelimella,siksi eri nimimerkki)

• 6154

Joku tuossa oli tyytyväinen, kun äidin maksettua asumisen peräkamarikasvatti "joutui muuttamaan yksiöön". Asuin äidin kanssa vuosia aikuisenakin. Rahallisesti se oli hyvä idea, henkisesti ei. Oli rahaa matkustaa. Kotona ollessa joutui sitten olemaan henkisenä likasankona. Lähinnä sain erakkokasvatuksen. Ystävyyssuhteiden solminta on hyvin vaikeaa vieläkin. Mutta pääsin karkuun sen verran, että löysin mieheni.

• Otsikko, Mistä omaisuus? Rahastoista netto korko 10-15% per vuosi ei Suomesta ei suomalaisista 10 vuotta 150%. tämä jatku koko ajan, osavaltion eläkkeestä on omassa hoidossa. Pankkeja ei saa sotkea asiaan.

• Ei ole leskeneläkettä, kunnan vero 34% nousuilla 20 ja 25% en kirkossa hautaus maksu 0,65%.
        Suomi on eläke ja veroparatiisi.

• Jhhgffddd

Pienistä puroista se omaisuus syntyy, kelle syntyy. Tupakoitsijalla menee elämänsä aikana yli 100 000€ tupakkaan. Tuo summa syntyy jos laittaa tupakkarahat koko elämänsä ajan pankkiin korkoa korolle systeemillä.

• 6154

Ja viina samoin. Ja muut riippuvuudet kuten peliongelma. No, peliongelma ei tee syöpää! Sitten kun terveys menee, sitä ei saa rahallakaan takaisin.

• Periytyvää_hyvinkin

Työllä, taidolla ja sitkeydellä se omaisuus on kasaan haalittu. Joillain on varmasti perintökin napsahtanut kohdalle.
      Sinullekin on perintö jo realisoitunut, jo heti syntymässäsi. Periytyvä tyhmyys on perintöä myös. Pitäisiköhän siäkin verottaa?

• Kyllä siitä verotetaan. Maksan laiskottelustani ja ansiosidonnaisesta päivärahasta 23% veroa.

• Kun on asunut asunnossa (oma) ex talo 2 vuotta ja sitten myynti on tulo verotonta.

Ruotsissa vero 22% tai 27% ajasta riippumatta.

• töött

Tavallista elämää - olin säästänyt lapsilisärahoja eri tilille ja kun mulla oli aiempaa työhistoriaa plus työ, josta sain palkkaa - kun kunta myi tontteja hintaan 3000 mk 70-luvun lopulla, ostimme tontin ja sitten vaan pakerrettiin yötä ja päivää - aika värikäs ja monivaiheinen urakka.
      Uhkarohkea hanke - jossa toki oppi elämästä ja työnteosta, mutta menetti myös paljon, jossain vaiheessa totesi että liian raskas työ enempi tuhosi kuin antoi sisältöä elämään - oppi kyllä tuntemaan rajansa ja elämän rajallisuuden - mitään selkeää ohjeistusta talouden hoitoon ei ollut
      - ainoa ohje oli pitää rahankäyttö ja menot budjetin puitteissa että sai velkoja hoidetuksi. Ainut perintö mulla oli sisu ja kyky jossain määrin sietää myös omaa tyhmyyttä ja jääräpäisyyttä. Se omistamisen "ihanuudesta". Jo edesmennyt appi sanoi hankkeestamme
      joskus että jaa jaa, moni aikoi ja aikoi kartanon - ja sai valmiiksi harakanpesän.

• Selkänahasta

Minkähän laisella elämänkokemuksella aloittaja asiaa ajattelee? Siitä on nyt noin 25 vuotta kun me molemmat jäimme työttömiksi ja kahden asunnon loukkuun. Se oli se 90-luvun alun ns. lama joka aiheutti vastoinkäymisiä joillekin.

Rivitalo-osake kaupungissa ei mennyt kaupaksi millään ja maalle rakenteilla olevan omakotitalon jatkaminen olisi kaivannut lisärahaa. Mitään muuta rahaa ei oikeastaan siihen aikaan ollut kuin velkasellaista, elämä ja mualima näyttivät nurjat puolensa. Siitä tilanteesta ei todellakaan ollut enää muuta tietä kuin ylöspäin, jatkettava ja jaksettava oli vaikka millä ilveellä kun olimme jo lisääntyneetkin kahdella lapsella.

Vuodet kuluivat ja velat tulivat kuin tulivatkin maksetuiksi, uudet ammatit ja työt saaduiksi, sinnikkyys palkituksi. Siipan suuri haave on ollut aina oma kesämökki ison veden äärellä ja kun elämä alkoi näyttää liian helpolta, hän etsi tontin ja rakensi unelmansa. Siitä taitaa nyt vielä ehkä olla jotain velkoja maksamatta, en tiedä kun se on ollut hänen projektinsa johon en ole osallistunut. Itse koetan pienellä tienestilläni hieman kohennella 25-vuotta vanhan kotitalon nurkkia.

• 25 vuotta vanha talo ei vanha, itselläni noin 60 vuotta tosin lähes täys korjannut ei ole maalaamista on täysitiili.

Kesämökkiä en halua vaikka saisin ilmaiseksi mutta purjeveneen on ollut aikaisemmin 2. Tänään odottelen lisäveron suuruutta että lisä ostoja ei voi tehdä.

Niin ison veden tuulet voivat puhaltaa hyvin kaukaa atlannilta ja vesi on suolainen.

Hyvää jatkoa.

• Hörähdys

No ei aivan niiin ison ...

• Hörähdys kirjoitti:

No ei aivan niiin ison ...

finni apina ulisee. ja järki on pois!!!!

• Ei omaisuus ole sosiaalituki kuin sinulla.

• ei-kannata-kehua
        xx9 kirjoitti:

25 vuotta vanha talo ei vanha, itselläni noin 60 vuotta tosin lähes täys korjannut ei ole maalaamista on täysitiili.

Kesämökkiä en halua vaikka saisin ilmaiseksi mutta purjeveneen on ollut aikaisemmin 2. Tänään odottelen lisäveron suuruutta että lisä ostoja ei voi tehdä.

Niin ison veden tuulet voivat puhaltaa hyvin kaukaa atlannilta ja vesi on suolainen.

Hyvää jatkoa.

xx9 talo on jo hommeessa, 60 v vanha,
        siihen aikaa rakennustekniikka oli lapsenkengissä,

• Silloinosattiinparemmin

Sorry, olet väärässä. Jos 60-vuotta vanha talo on aikanaan rakennettu ja tehty hyvin ja vielä pidettykin hyvin, se on paljon paremmassa kunnossa kuin nykyaikaiset muovilla vuoratut hökötykset, jotka homehtuvat alta aikayksikön jos sattuu vesivahinko ja muutenkin.

Nykyajan rakennustekniikka on se, joka monin paikoin kangertelee ja hoipertelee ensi askeliaan liian hienoine tekniikoineen ja materiaaleineen, joista ei kuitenkaan tiedetä miten ne aikaa ja asumista kestävät.

Entinen kotitaloni kylällä on noin satavuotias hirsirakennus, seisoo tanakasti pystyssä ja asuttuna eikä se ole edes kylän ainoa 'vanhus'.

• Silloinosattiinparemmin kirjoitti:

Sorry, olet väärässä. Jos 60-vuotta vanha talo on aikanaan rakennettu ja tehty hyvin ja vielä pidettykin hyvin, se on paljon paremmassa kunnossa kuin nykyaikaiset muovilla vuoratut hökötykset, jotka homehtuvat alta aikayksikön jos sattuu vesivahinko ja muutenkin.

Nykyajan rakennustekniikka on se, joka monin paikoin kangertelee ja hoipertelee ensi askeliaan liian hienoine tekniikoineen ja materiaaleineen, joista ei kuitenkaan tiedetä miten ne aikaa ja asumista kestävät.

Entinen kotitaloni kylällä on noin satavuotias hirsirakennus, seisoo tanakasti pystyssä ja asuttuna eikä se ole edes kylän ainoa 'vanhus'.

Näin on. Vanha talo toimii, kun perusasiat on kunnossa, eikä sitä ole pilattu vääränlaisilla remonteilla. Tämän päivän rakentaminen rakennusmääräyksineen on syvältä.

• KurppaMummu

Hei lesken ! Hyvä kun selvitit lähtökohtasi syyt kyselyihisi ja elämäsi toimii nyt ajan tasalla ja voit tehdä niitä juttuja joista jäit paitsi.Toisin kuin ajattelet on mahdollisuus saada kasaan velattoman omistusasunnon ansiotuloilla , vaikkei olisi muuta vetoapua saatavilla.Itse olin aviossa yli 20 v ja tavoitteena oli saada kasaan velaton koti.Tul muutoksia matkalle en halua avautua palstalla sen enempää .Olen huomannut kuinka rehellisiä ihmisiä vangitaan palsta orjiksi ja käytetään sanomisia hyväksi muokkaamalla kirjoituksia ja pyritään toisen saappaisiin , vaikka kengänkoko on aivan liian pieni yritys on kova ja lopputulos ontuva.Aiemmin kerroin kuinka jälkipolvella oli mahdollisuus koulutuksen ja ansiotulojen avulla toteuttaa oma unelma velattomasta kodista.Ovat olleet siinä mielessä onnekkaita ja säästyneet työttömyyden vaivalta , vaikka ovat töitä paiskineet.Ei ole ilmaista kyytiä saatavilla muuten kuin sairauden tai muunlaisen syrjäytymisen kautta Mutta onko sekään kyyti ilmaista , kun vahingot joutuu joka tapauksessa itse maksamaan oman menetetyn terveyden tai muun syrjäytymisen kautta.Verotuloja ei juuri kerry ja muut huutelijat lyövät heikossa kunnossa käyviä koneen osia ulos verkostoista joita ovat olleet itse rakentamassa omaksi toistenkin suojaksi pahan päivän varalle yhteisön yhteisin päätöksin ja verovaroin .Kassatulot vähenee on tullut sopiva aika huutaa sinne suuntaa missä ääntä ei juuri kuulu.Yritystä on kovasti ja ääntä riittää koko kansalla polkea syrjäytyneitä Nostovoima on heikko ja valtion kassa tyhjä .Päättäjien oma vika , niinkuin työttömien , syrjäytyneiden , sairaiden tai kansalaistenko jotka pyrkivät parempaan elämään mitä saivat sotien jälkeen vanhemmiltaan ?

ex - MummuLady

• Turhaa-tulla-

tämänikäisenä kyselemään ja kadehtimaan, "Mistä Omausuus ?"

Jos kaikki säästöt on juotu, viety kauneushoitoloihin ja kalleille matkoille,

käymällä kalleimmissa kaupoissa esitetty "hienoa",

ja sitten koetat juonittelemalla kalvaa rahat toisilta, niin olet täys ÄÄLIÖ.

• Turhaa-tulla-lle:
        Näihin sinun kauniisiin sanoihisi on hyvä lopettaa tämä keskestelu
        Ap

• sosiaali-pummi-se-o
        lesken kirjoitti:

Turhaa-tulla-lle:
        Näihin sinun kauniisiin sanoihisi on hyvä lopettaa tämä keskestelu
        Ap

hah, tämä lesken jäi valheitaan kiinni moneenkertaan jo,
        kaikki se jutut on pelkkää sekoilua,
        totuus on karsee, köyhä kuin kirkonrotta,

• Totta-myöhäistä-
        Turhaa-tulla- kirjoitti:

tämänikäisenä kyselemään ja kadehtimaan, "Mistä Omausuus ?"

Jos kaikki säästöt on juotu, viety kauneushoitoloihin ja kalleille matkoille,

käymällä kalleimmissa kaupoissa esitetty "hienoa",

ja sitten koetat juonittelemalla kalvaa rahat toisilta, niin olet täys ÄÄLIÖ.

on tässä iässä kyselemään alkaa.

• köyhiskö

Ei pitäisi provosoitua mutta sorrun kuitenkin siihen.
      Ketjussa ihmiset puhuvat käsitteillä jotka kukin voi ymmärtää miten tahtoo. Yleensä kai vertaa omaan elämäänsä ja tilanteeseensa.
      Numerotiedot puuttuvat! Anonyymien arkavarpaisuutta?

Nykyiset eläkkeemme, 2000€ 1000€ kertovat riittävästi niitä kerryttäneiden työvuosien tulotasosta. Eli hankkeet ovat olleet vaatimattomia.
      Siitä huolimatta, puutetta kärsimättä, olemme kasvattaneet kaksi lasta ja saatelleet heidät itsenäiseen elämään.
      Hankimme taajamasta omakotitalon.
      80 luvulla ostimme yhden sijoitusasunnon ja puoliksi sijoitusmielessä Espanjasta oman osakkeen hyvältä paikalta.
      Lastemme lähdettyä omilleen myimme talon ja ostimme pikkukaupungin keskustan ylimmän kerroksen osakkeen 3h k kh parveke.

Tuossa vaiheessa, ilman perintöjä tai lottovoittoja, oli taloutemme siinä mallissa, että olisimme tulleet ja tulisimme edelleenkin toimeen ilman eläkkeitämmekin tinkien vain muutamista tottumuksistamme.

• Ihanomastaselkänahasta

45 vuotta työelämäsä,lukuunottamatta 3kpl vuoden äitiyslomaa.Ukko työelämässä vajaa 30v ja sit jäi sairaseläkkeelle.Tavallisia keskipalkkaisia olimme.Kun korot oli korkeat ,oliko se 80-lukua ,sijoitin obligaatioihin.Lapsille säästimme asp-tilit ,ihan mukavat.
        Nyt meillä on merenranta rivari n 100 neliöä ja kiva moderni kakkoskoti kotiseudulla.Säästöjä hyvät rapiat-matkusteltu ollaan riittävästi,mutta ei paljon.Ruokaa en ole koskaan heittänyt roskiin.Ei ole pulaa ollut mistään.
        Nyt voimme edelleen hankkia mitä mieli tekee.
        Raha ei ole ollut koskaan kovin tärkeä.Pääasia,että on hyvä olo ja rauha sydämmessä.

• Juuri.noin-mekin-säästä-

mällä kaikesta turhasta, terveellisestä, hyvästä ruuasta ei koskaan!
        Ei myöskään kunnollisista lasten vaatteista,
        eikä asunnosta,
        sängyt hyvät, patjat oikeat.. jne..

Mutta oma päätökseni: kauneushoitolat ei, kampaajatkin ei.
        Itse hoidin itsenikin, pesin tukkani, laitoin - ja ihan hyvä niin.
        Mies tietenkin käytti parturia.
        Vaatteita vanhemmillekin vain tarpeen mukaan.

Jos tarvetta lääkäriin, niin silloin ei säästelemistä!

Velkaa kolmesta pankista vielä viimeiseenkin ison rivitaloomme, sen saimme maksettua ennen eläkkeelle siirtymistamme
        (huippukorkeista koroista huolimatta) !

Toinen kesämökki ostettiin järven rannalta eläkeiässä.
        Ja soutuvene. :D :)

Huumorilla oli ISO sija elämässämme!

• Kuka.nosti-tämän-ketjun

Jouduin menemäään lopusta alkaen melkein koko ketjun läpi.
      Viimein löytyi 14.09.2016-viesti:

arvo.e
      14.9.2016 13:38
      lesken kirjoitti:
      Näytä lisää
      Tasapainotus on tärkeä. Kuluttaa vähemmän, kuin ansaitsee. Perus päivärahalla pystyvät juopottelemaan, kun käyvät leipäjonosta ruot.
      Kommentoi

• suusäkkiämyöden

En kaipaa mökkiä, sillä en vaan viihdy missään hiljaisuudessa enää. Ja ei kiinnosta pihatyöt, en jaksaisi kitkeä, sitä tein lapsena, kun maalla olen asunut.
      Nyt on muiden vuoro rakentaa ja touhuta, itselle riittää puistot ja siellä kävely. Kaikista vähiten kaipaan autossa istumista tuntikausia, nuorena se oli kivaa.
      Leipäjonoon en ole tarvinnut onneksi mennä vielä.

• Sinullekotyöleiri

Kuka sulle on sanonut että mökillä pitäisi "kitkeä"? Mökillähän ei tartte tehrä yhtään mitään mikä ei huvita. Tai sitten saa touhuta juuri niin paljon kuin tahtoo ja halajaa. Mökki on yhtä kuin vapaa-aika.

• Tunnistin-sinut-

joka kirjoitit tämän viestin. Me juttelimme joskus elämästämme ihan LIVEssä, ja silloin kerroit tästä. Fiksusti olette elämänne järjestäneet. pärjäsitte hyvin!
      ................................................................

"Juuri.noin-mekin-säästä-mällä kaikesta turhasta, - mutta terveellisestä, hyvästä ruuasta ei koskaan!
      Ei myöskään kunnollisista lasten vaatteista,
      eikä asunnosta,
      sängyt hyvät, patjat oikeat.. jne..

Mutta oma päätökseni: kauneushoitolat ei, kampaajatkin ei.
      Itse hoidin itsenikin, pesin tukkani, laitoin - ja ihan hyvä niin.
      Mies tietenkin käytti parturia.
      Vaatteita vanhemmillekin vain tarpeen mukaan.

Jos tarvetta lääkäriin, niin silloin ei säästelemistä!

Velkaa kolmesta pankista vielä viimeiseenkin isoon rivitaloomme, sen saimme maksettua ennen eläkkeelle siirtymistamme
      (huippukorkeista koroista huolimatta) !

Toinen kesämökki ostettiin järven rannalta eläkeiässä.
      Ja soutuvene. :D :)

Huumorilla oli ISO sija elämässämme!"
      ......................................................................

• P.Saarijärvi

perimällä olen omani saanu. Niin on meilläpäin tapana. Suvussa nää on kulkenu. Ja siinä ne kasoo.

• P.Saarijärvi

Mitä ny vähän joka vuosi tukia on kans tullu. Oiskoon niitä ny tähän mennes täyttä viittä milijoonaa, saa niillä ny mukuloolle ruokaa.

• SäästävätsetKeräävät

Ei ne suuret tulot, vaan pienet menot ratkaisevat vanhojen päivien varallisuuden.

• anspråkslös

Joutovuosien pelivara kertyi keskituloja niukemmilla ansioilla tompuloineille elämällä vain omien, todellisten tapeiden mukaan tuntematta tarvetta trendien seuraamiseen tai vertaamiseen naapurien elämään.

Varallisuus on suhteellista. Sen taso on korvien välissä.
      Meille riittää valinnan vapaus kohtuullisten mielitekojen tyydyttämiseen.
      Siihen riittävät kahdella tilillä olevat noin 17000€ ja noin 200000€:n pörssisijoitukset 3 asuntoa. Velkaa ei ole.

• Psykoterapeutitar

Heh heh! Kaikkee olis ollut! Vanhempani pistivät kaiken menemään! Ex-miäs oli pikkuorava, jolla ei raha pesinyt! Vasta viisikymppisenä pääsin varallisuutta velkaa ottamalla kartuttamaan. Onneni on säästämistä ja maksamista, mutta todellista käsinkosketeltavaa onnea.

• keskisuomen

Tulen vähällä toimeen. Metsää on vajaa 80 hehtaaria ja peltoalaa naapurille vuokrattuna puolet siitä. Vanhemmilta jäi jonkin verran osakkeita ja muutaka kerrostalohuoneisto. Kesällä kalastelen ja se tuo ruokapöytään kaivattua vaihtelua. Eläke on tähän asti jäänyt koskemattomana pankkiin, juuri ja juuri tässä on ilman sen kuluttamiksta kituutettu. Ei tämä oikein hyvältä tunnu kun kaikkia luusereita hyysätään ja meiiläkin moni asia voisi olla paremmin. Mutta ei me valiteta.

• samaltasuunnalta

Kovin on pientä. Polttopuut taidat omasta metsästä juuri saada. On sekin apu köyhälle. Minulla on kyllä aikalailla enemmän, mutta se on hyvä kun vaimo on tottunut talon tyttärenä vähän leveämpään elämään.

• Per-kel

Velat ei mätäne sanoi Kaarikivi, tulkoot velkojat siinä vaiheessa kun lähren korsteenista taivaan tuuliin :D

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi sä valitsit

Juuri minut sieltä?
      Ikävä
      75
      3587
    2. Kerro nyt rehellisesti fiilikset?

Rehellinem fiilis
      Suhteet
      62
      2694
    3. Heilutetaanko peittoa hieman

Heilutetaan peittoa vähän ;3
      Ikävä
      81
      2617
    4. Hei........

Pelkkä sun näkeminen saa mut hymyilemään pitkin iltaa. Oot niin 🤩😘 Edellinen poistettiin.
      Ikävä
      58
      2408
    5. Mitä sanoa pituudeksi näillä mittaustuloksilla?

Jos jossain tarttee ilmoittaa pituus sentin tarkkuudella? Mitattu neljästi virallisesti ja mittaustulokset on olleet 1
      Sinkut
      91
      2337
    6. Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis

Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu
      Maailman menoa
      248
      2112
    7. Kaipaan sua, Ope

Mietin, että ajatteletko sinä minua?..
      Ikävä
      43
      1912
    8. Tilanteesi nyt?

Kysymys otsikossa
      Suhteet
      44
      1759
    9. Mä en jaksa suojella sua enää

Oot osa mun tarinaa ja ensirakkaus 🩷🌈 Olisiko niin kauheata, jos muutkin ystävämme tietäisivät? Se on jo niin vanha ”t
      Ikävä
      15
      1471
    10. EU:n uusin idea - jatkossa joudut tunnistautumaan kun katsot PORNOA!

"Pornon katsominen muuttuu täysin Euroopan komissio on kehittänyt sovelluksen, jolla internetin käyttäjä voi todistaa p
      Maailman menoa
      149
      1408
    Aihe