Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Kysymys perässäroikkujalle

Kysyjä20012

MIKSI ROIKUT PERÄSSÄ ? MIKÄ ÄRSYTTÄÄ ? Tietty automerkki vai mikä?

91

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pakumies671

      Jos olet teidentukko, eli ajat hitaammin kuin suomen alimitoitetut rajoitukset sallisi, eikä ole kelvollista ohituspaikkaa, lähelle ajamisella yritetään saada edellä ajava huomaamaan että vois vaikka ajaa tai jos ajokyky ei riitä, poistumaan liikenteestä.

      • kädettömiä.riittää

        Suomessa saa ajaa maksimissaan suurinta sallittua. Jos tien kunto, sää, keli, näkyvyys, ajoneuvon kuormitus ja kuorman laatu tai liikenneolosuhteet ovat epäsuotuisat, niin pitää ajaa alle suurinta sallittua. Tämä ei mene jakeluun ylinopeusyrjöjen pääkoppiin.


      • LiikenteessäOnSäännöt

        Aha. Täytyypä seuraavaksi sitten itse kokeilla viestittää sille liian lähellä perää ajavalle toopelle äkkijarrutuksella, että ajat liian lähellä perääni. Ja jos kolisee, niin tämä "ajat liian hiljaa" viestittelijä saa melko muhevan laskun autoni korjaamisesta taas kuntoon.


      • LaskuLyödäänKäteesi
        LiikenteessäOnSäännöt kirjoitti:

        Aha. Täytyypä seuraavaksi sitten itse kokeilla viestittää sille liian lähellä perää ajavalle toopelle äkkijarrutuksella, että ajat liian lähellä perääni. Ja jos kolisee, niin tämä "ajat liian hiljaa" viestittelijä saa melko muhevan laskun autoni korjaamisesta taas kuntoon.

        Kun yrität toimia liikenteessä muiden opettajana ja teet äkkijarrutuksen ilman syytä lasku jarrutuksen seurauksista lyödään jonkun muun kuin takana ajaneen viestittelijän käteen. Jätä nyt vaan ne opettajan hommat. Taitosi ei siihen riitä sillä et ole niin hyvä kuljettaja kuin kuvittelet. Rahkeesi ei riitä muiden opettamiseen kuten suunnittelemasi toiminta osoittaa.


      • LiikenteessäOnSäännöt

        Tielle juoksi yllättäen koira, jota jouduin väistämään äkkijarrutuksella, ja sinä ajoit perääni, koska ajoit liian lähellä, etkä pitänyt turvaväliä. Arvaappa kumpa on maksajan roolissa oikeudessa....


      • pakumies671
        kädettömiä.riittää kirjoitti:

        Suomessa saa ajaa maksimissaan suurinta sallittua. Jos tien kunto, sää, keli, näkyvyys, ajoneuvon kuormitus ja kuorman laatu tai liikenneolosuhteet ovat epäsuotuisat, niin pitää ajaa alle suurinta sallittua. Tämä ei mene jakeluun ylinopeusyrjöjen pääkoppiin.

        Jos ajokuntosi on tasolla, että suomen alhaiset nopeusrajoitukset tuntuu tarpeettoman suurilta ajaa ( lukuunottamatta niitä paria kolmea oikeasti huonoa ajokelipäivää suomessa)olet joko kännissä tai muusta syystä rattijuopon tasolla. On yhtä vastuutonta ajaa kännissä tai iän,sairauden tai muun syyn takia silloin kun reaktio, huomio tai keskittymiskyky ei riitä. Suurinta sallittua ajava ei ole kaahari, vaan muut huomioonottava, koska ei aiheuta häiriötä liikenteen sujuvuuteen. Miten voi varsinkin joillekin vanhuksille olla niin vaikea ymmärtää, että kun kyvyt ei enää liikenteen rytmiin riitä, ei silloin aleta nysväämään, vaan lopetetaan autolla ajaminen.

        Jos siis ajan suurinta sallittua tai niin lähelle sitä kuin takanasi on mahdollista silloin kun edessäsi ei ole jonoa eikä kelvollista ohituspaikkaa ole, voit itse säätää nopeudellasi ihan sellaisen turvavälin kun itse haluat.


      • LaskuLyödäänKäteesi
        LiikenteessäOnSäännöt kirjoitti:

        Tielle juoksi yllättäen koira, jota jouduin väistämään äkkijarrutuksella, ja sinä ajoit perääni, koska ajoit liian lähellä, etkä pitänyt turvaväliä. Arvaappa kumpa on maksajan roolissa oikeudessa....

        Takanatulija kertoo ette iollut mitään koiraa lähimaillakaan niin mietipä millä todistat sen koira juoksun. Ei oikeudessakaan mitä tahansa voi väittää ilman todisteita. Naapurin muija vuosia sitten jarrutti kun hirvi oikeasti juoksi tielle. Takana tullut törmäsi ,joskin vain kevyesti, mutta poliisi ei uskonut hirvijuttua koska ei ollut mitään todistetta joten naamurinmuija sai sakot liikenteen vaarantamisesta koska yllättäin oli jarruttanut. Että kannattaa jättää se opettaminen edelleen tänne nettiin. Reaalimaailmassa voi tulla itku kun alkaa uskomaan omiin kuvitelmiinsa siitä miten korvausasiat liikenteessä määritellään. Sitä paitsi rohkeutesi ei riitä ottamaan törmäystä vastaan takaatulijalta.


      • LiikenteessäOnSäännöt

        Kuka todistaa sitten, ettei koiraa ollut, kun minä väitän, että oli, ja perään ajaja väittää päinvastaista. Jatka edelleen sinunlaisiesi opettamista ihmisten tavoille liikenteessä.


      • olet-ihan-väärässä
        pakumies671 kirjoitti:

        Jos ajokuntosi on tasolla, että suomen alhaiset nopeusrajoitukset tuntuu tarpeettoman suurilta ajaa ( lukuunottamatta niitä paria kolmea oikeasti huonoa ajokelipäivää suomessa)olet joko kännissä tai muusta syystä rattijuopon tasolla. On yhtä vastuutonta ajaa kännissä tai iän,sairauden tai muun syyn takia silloin kun reaktio, huomio tai keskittymiskyky ei riitä. Suurinta sallittua ajava ei ole kaahari, vaan muut huomioonottava, koska ei aiheuta häiriötä liikenteen sujuvuuteen. Miten voi varsinkin joillekin vanhuksille olla niin vaikea ymmärtää, että kun kyvyt ei enää liikenteen rytmiin riitä, ei silloin aleta nysväämään, vaan lopetetaan autolla ajaminen.

        Jos siis ajan suurinta sallittua tai niin lähelle sitä kuin takanasi on mahdollista silloin kun edessäsi ei ole jonoa eikä kelvollista ohituspaikkaa ole, voit itse säätää nopeudellasi ihan sellaisen turvavälin kun itse haluat.

        Mielipiteesi ei merkitse mitään koska lain mukaan toimitaan ja sen mukaan vanhuksilla on oikeus ajaa. Heikoin lenkki määrää tässä kohtaa tahdin. Aja siis sopivalla tilannenopeudella, eli ota vanhukset/heikommat huomioon. Jos ei kyvyt riitä ottamaan muut huomioon, kannattaa itse siirtyä bussikyytiin.


      • liian.lyhyt.turvaväli
        LiikenteessäOnSäännöt kirjoitti:

        Kuka todistaa sitten, ettei koiraa ollut, kun minä väitän, että oli, ja perään ajaja väittää päinvastaista. Jatka edelleen sinunlaisiesi opettamista ihmisten tavoille liikenteessä.

        Näinhän se menee. Perään ajanut maksaa, oli hirviä, koiria, kissoja, oravia tai ei. Selvä peli.


      • pakumies671

        Joten ajakoon rattijuopotkin, otetaan nekin huomioon, niinkö? OLISIHAN SE IHAN TEKOPYHÄÄ SALLIA JOLLEKIN HUONOMPI AJOKUNTO KUIN TOISELLE.


      • olet-ihan-väärässä
        pakumies671 kirjoitti:

        Joten ajakoon rattijuopotkin, otetaan nekin huomioon, niinkö? OLISIHAN SE IHAN TEKOPYHÄÄ SALLIA JOLLEKIN HUONOMPI AJOKUNTO KUIN TOISELLE.

        Kukaan ei puhunut lain vastaisesta toiminnasta kuten rattijuopoista. Et siis ymmärtänyt pointtia. Ei ihme jos liikkennesäännötkin voivat tuntua vaikeilta.


      • pakumies671

        Niin, kun en ymmärtänyt niin vastaa. Pitääkö rattijuopon tasolle kyvyiltään vajonneen vanhuksen ajo hyväksyä vai ollaanko sitä vastaan?


      • Fjjrjxjfj
        kädettömiä.riittää kirjoitti:

        Suomessa saa ajaa maksimissaan suurinta sallittua. Jos tien kunto, sää, keli, näkyvyys, ajoneuvon kuormitus ja kuorman laatu tai liikenneolosuhteet ovat epäsuotuisat, niin pitää ajaa alle suurinta sallittua. Tämä ei mene jakeluun ylinopeusyrjöjen pääkoppiin.

        Lässyn lässyn. Ärsyttää tuollaiset tekopyhät ihmiset, jotka on olevinaan niin pirun lainkuuliaisia että. Ja vielä enemmän jos sellainen on ihan oikeasti


      • automopiili

        Eikö vieläkään ole opittu käsittämään tätä yksinkertaista asiaa, että suurin sallittu ajonopeus ei tarkoita sitä, että sinun on aina ja pakko kaikissa olosuhteissa ajaa vain tätä nopeutta. On sata ja yksi syytä, jos edellä ajava ajaakin hitaammin kuin sinä, joka liikennekulttuuria orjallisesti noudattaen et pidä turvaväliä ja koitat jatkuvasti ohitella jonossa. Voi että kun ajelee helsingistä ouluun, niin kyllä sillä välillä näkee jos minkälaista vouhottajaa. Hirveä hätä päästä edelle kaikista, jotka vähääkän hitammin ajavat. Koska valtatiellä on paljon kulkijoita, siellä tulee aina sitä ohitustarvetta, koska hyvin monella on oma tärkeä syynsä ajaa rajoitusta hitaammin. Miksi se on niin mukavaa ajella siinä jonossa perä perässä ilman turvaväliä, kun voi jättäytyä sinne taakse? Minusta on mukavaa ajella muiden takana hyvän välimatkan päässä. Isoa vaivaa siitä ei ole kuin laskea vaan sitä nopeuttaan vaikka 5km/h ja niin voi ajella omassa rauhassaan ilman stressin poikasta, ei tarvi kytätä ohituksia, eikä hampaat irvissä ajella muiden puskurissa .

        Tietenkään tämä turvavälin jättäinen ei ole ongelmatonta, sillä heti paikalla se pitää takana tulijan täyttää, koska liikennekulttuuri niin on pakottanut tekemään, siis pelätään erilaisena ajajana olemista.

        Ja onhan se hauskaa toisaalta seurata sieltä takaa sitä ohitus sirkusta. Ohittaja pakkautuu ja pakottaa kaistallaan ajavan antamaan tilaa ajamalla suoraan eteen. Tätä sirkusnäytelmää seuratessa joutuu myös kärsimään toisten törttöilystä ja monesti se ohittaja kostaa hitaammin ajavalle jarruttamalla ohittamisen jälkeen. itsellä on pakko niellä kiukkua, koska jos alkaa soittaa tööttiä ,niin nämähän kahelit saattaa aiheuttaa kolarin ajattamalla itsensä perään. Mitenkähän oikeus oikein ratkaisisi peräänajokolarin, kun näyttöä ei voi saada, ellei ole autossa sitä kameraa niinkuin venäläisissä autoissa näkyy olevan. On vain sana sanaa vastaan ja äkkijarruttajahan kiistää kuitenkin temppunsa ja vaatii peräänajajaa tilille.

        Minulla ei ole myöskään mitään kameratolppia vastaan, vaikka toiset niitä vihaa oikein kovasti. Yhtään kertaa en ole antanut kameratolpan yllättää ja muutenkaan yhtään ylinopeussakkoa en yli 40 vuotisen ajourani aikana ole saanut, joten sitä voi pitää jonkinlaisena ihmeenä ja lainkuuliaisena ajajana


      • pikkuriikkinen
        Fjjrjxjfj kirjoitti:

        Lässyn lässyn. Ärsyttää tuollaiset tekopyhät ihmiset, jotka on olevinaan niin pirun lainkuuliaisia että. Ja vielä enemmän jos sellainen on ihan oikeasti

        Housuissasi on tekopyhä ;-)


      • KylmäTotuusOnEttä
        pakumies671 kirjoitti:

        Niin, kun en ymmärtänyt niin vastaa. Pitääkö rattijuopon tasolle kyvyiltään vajonneen vanhuksen ajo hyväksyä vai ollaanko sitä vastaan?

        Ei ole meidän asia arvioida heidän ajokykyään. Jos heillä on ajo-oikeus kunossa, niin sitten he saavat liikkenteessä liikkua. Ja kun he siellä liikkuvat, niin heidät on siellä otettava huomioon.


    • ajasivuun

      nysväri juntti herkistä jarrut niin sullakin rullaa paremmin

    • soossissa

      Miksi sä hiljennät 60km/h alueella yhtäkkiä 50km/h, en se ole minä ainoa ketä moinen alkaa vituttaa, ihan oikeasti. Kehä I.

      • tilannenopeus

        Siksi koska tilanne näin vaati.


    • MukavaLisätienesti

      Minä olen tienannut noilla perässäroikkujilla jo ihan mukavan summan, kun aina olen pyrkinyt sopimaan paikan päällä rahallisesta korvauksesta syyllisen, eli peräänajajan kanssa. Vain muutaman takia ollaan menty oikeuteen saakka, ja sieltäkin on tullut minulle suotuisa ratkaisu. Itselläni on tuollainen vanha rupuskainen jenkki massiivisilla takapuskureilla juuri tätä tarkoitusta varten.
      Ihan mukavaa lisätienestiä palkan lisäksi.

      • TiedätEttäValehtelet

        Ei pidä paikkaansa. Miksi valehtelet?


      • MukavaLisätienesti

        Miksi valehtelisin?


    • VaiEttäNaamurinmuija

      " Naapurin muija vuosia sitten jarrutti kun hirvi oikeasti juoksi tielle. Takana tullut törmäsi ,joskin vain kevyesti, mutta poliisi ei uskonut hirvijuttua koska ei ollut mitään todistetta joten naamurinmuija sai sakot liikenteen vaarantamisesta koska yllättäin oli jarruttanut"

      Hah Hah! Uskottavuutesi rapisi juuri nollan tasolle. Jäljistä on helppo päätellä, oliko hirvi oikeasti paikalla, vai ei. Ei siinä poliisin uskomuksella ole mitään tekemistä. Todisteet puhuvat puolestaan.

    • Edelläajava

      Automaattinopeusvalvontakameroiden vuoksi joudun ajamaan varmuuden vuoksi riittävän hitaasti.

    • Hjhyj

      Autoilu menee melenkiintoiseksi. Rikesakkoraja pudotetaan kuuteen kilometriin ja rekat ajaa yhdeksää kymppiä eli 80 kympin alueella voi ajaa enää max 85 ja rekat ajaa kuitenkin 90

      • itse.määrään.tahdin

        Rekat ajavat juuri niin lujaa kuin minä edessä määrään. Jos yrittävät ohi, niin kiihdytän hetkeksi 91:een. Soitan myös poliisille ylinopeutta ajavasta vastaantulijan kaistalla poukkoilevasta rekka-kaaharista.


      • copro
        itse.määrään.tahdin kirjoitti:

        Rekat ajavat juuri niin lujaa kuin minä edessä määrään. Jos yrittävät ohi, niin kiihdytän hetkeksi 91:een. Soitan myös poliisille ylinopeutta ajavasta vastaantulijan kaistalla poukkoilevasta rekka-kaaharista.

        tuollaisia on kuollut liikenteessä ja jollei ole kuollut niin ainakin sakkoja maksanut haitanteosta ... ..


      • kylläjuu
        copro kirjoitti:

        tuollaisia on kuollut liikenteessä ja jollei ole kuollut niin ainakin sakkoja maksanut haitanteosta ... ..

        Juu niin on. Ihan varmana. Se on just niin.


      • itse.määrään.tahdin
        copro kirjoitti:

        tuollaisia on kuollut liikenteessä ja jollei ole kuollut niin ainakin sakkoja maksanut haitanteosta ... ..

        En ole ikinä saanut sakkoja ja hengissäkin vielä olen. Teoriasi ei siis toimi.

        Ylinopeutta ajavat perässäroikkujarekat ovat vaarallisin ryhmä liikenteessä. Ne pitää käräyttää aina poliisille.


    • hyvä-kysymys

      Se on heikkohermon merkki kun ajaa toisen takapuskurissa kiinni. Oikeasti pitäisi käydä lekurilla tutkituttamassa itsensä. Luulevat että on kiire jonnekin vaikka itse asiassa ovat matkalla kotisovalle persettä raapimaan.

    • Se että edellä ajava ajaa liian hiljaa, tässä koitetaan antaa merkkiä että painaisi kaasu tai jarrua että pääisisi ohi

      • laeffeeee

        Bussissa on taas väärässä kuten aina. EN ALA SEN TAKIA AJAMAAN TAAJAMASSA YLINOPEUTTA JOS JOKU ROIKKUU MUUTAMAN SENTIN PÄÄSSÄ TAKAPUSKURISSA.
        Pidän mielummin tälläista tahallaan ärsyttämisenä. Takana ajava haluaa että provosoituisin tilanteesta.


      • hukkaat.energiaa
        laeffeeee kirjoitti:

        Bussissa on taas väärässä kuten aina. EN ALA SEN TAKIA AJAMAAN TAAJAMASSA YLINOPEUTTA JOS JOKU ROIKKUU MUUTAMAN SENTIN PÄÄSSÄ TAKAPUSKURISSA.
        Pidän mielummin tälläista tahallaan ärsyttämisenä. Takana ajava haluaa että provosoituisin tilanteesta.

        Turha sun on vaahdota trollille. Ei se halua edes ymmärtää.

        Oikeasti fiksut ihmiset tajuavat että liikenteessä liikkuu eritasoisia kuskeja, juuri kortin saaneista vanhuksiin. Kaikilla heillä on laillinen oikeus liikkua liikenteessä. Jos ei kykene yhteispeliin, niin sitten olisi syytä pysyä poissa sieltä.

        Ei tällainen, sanoisiko itsestään selvä asia mene jakeluun, jos siellä korvien välissä on liian vähän vastaanottavia soluja.


      • laeffeeee kirjoitti:

        Bussissa on taas väärässä kuten aina. EN ALA SEN TAKIA AJAMAAN TAAJAMASSA YLINOPEUTTA JOS JOKU ROIKKUU MUUTAMAN SENTIN PÄÄSSÄ TAKAPUSKURISSA.
        Pidän mielummin tälläista tahallaan ärsyttämisenä. Takana ajava haluaa että provosoituisin tilanteesta.

        Sitten painat jarrrua :) Voit turvallisin mielin ajaa 25km/h alinopeutta ilman pelkoa sakoista


      • laeffeee

        En aja 25km/h alinopeutta.Piste.


    • FullOfIdiots

      Aloittajan esittämään kysymykseen on vain yksi vastaus, eli se, että idiootteja riittää joka saatanan paikkaan.

      Tyhmyys on yhä paheneva ja laajeneva kansantauti, jonka vaikutukset näkyvät monessa tilanteessa. Yksi sellainen elementti on liikenteessä koheltaminen mm. liian lähellä ajamalla. Tyhmä ei tajua, ettei tavasta ole mitään iloa, haittaa ja jopa vaaraa kylläkin. Mutta siitä hän tykkää kuin juoppo viinasta. Siksi hän jatkaa ja jatkaa samalla "hyväksi" luulemallaan tavalla. Ja takapenkillä kasvaa seuraava, entistä pahempi sukupolvi.

      • Yhdyn.tähän

        Noin se taitaa juuri olla. Lapset ottavat mallia aikuisista ja asennevammaiset vanhemmat kasvattavat jälkikasvustaan, mitäs muutakaan, kuin...


      • pakumies671

        ...teidentukkoja.


      • TooManyIdiotsIndeed

        Kyllä noita kädettömiä vähäisellä älyllä riittää todellakin joka paikkaan.

        Lähellä ajamiset vaikuttavat myös "haamuaaltojen" syntyyn. Ongelmia tulee aina kun ajetaan liian lyhyillä turvaväleillä.

        https://www.youtube.com/watch?v=8ivycTcNvJQ

        https://www.youtube.com/watch?v=Suugn-p5C1M

        Joka aamuruuhkassa on näitä joiden on väkisin päästävä ajamaan lujemaap (eli ylinopeutta) ja jäävät asumaan vasemmalle kaistalle. Ajavat sitten liian lyhyillä turvaväleillä ja sitten ihmetellään kun alkaa tökkiä.


      • Kjell.C.B.Pippelström
        TooManyIdiotsIndeed kirjoitti:

        Kyllä noita kädettömiä vähäisellä älyllä riittää todellakin joka paikkaan.

        Lähellä ajamiset vaikuttavat myös "haamuaaltojen" syntyyn. Ongelmia tulee aina kun ajetaan liian lyhyillä turvaväleillä.

        https://www.youtube.com/watch?v=8ivycTcNvJQ

        https://www.youtube.com/watch?v=Suugn-p5C1M

        Joka aamuruuhkassa on näitä joiden on väkisin päästävä ajamaan lujemaap (eli ylinopeutta) ja jäävät asumaan vasemmalle kaistalle. Ajavat sitten liian lyhyillä turvaväleillä ja sitten ihmetellään kun alkaa tökkiä.

        Tökkiminen jossain muualla kuin liikenteessä on ihanaa...


      • SDDKDSD

      • EiLiikenneVaanKaaos
        SDDKDSD kirjoitti:

        Intian liikennettä:
        https://www.youtube.com/watch?v=iEIk3RpV6RA

        Noin siinä sitten käy kun kaikki ovat liikkeellä yhtäaikaa ja ovat aivan liian lähellä toisiaan. Onko Intiassa liikennesääntöjä edes? Tai jos on, niin kuka niitä noudatti?


      • tititiitt

      • mitä_me_opimme

    • kotikiusattu

      ei se takana tuleva aina ole se häirikkö vaan aikausein se tupajumi nysväri ... ...kotipoliisi joka tekee kiusaa eikä päästä nopeampaa ohi !!!! Ja nopeuden valvonta kuuluu poliisille

      • Mävaannq

        Taajamassa usein rajoitus on 50km/h. Ajan itse 60/km/h tolla alueella. Silti joku roikkuu takapuskurissa aivan kiinni.


      • pääkiinni
        Mävaannq kirjoitti:

        Taajamassa usein rajoitus on 50km/h. Ajan itse 60/km/h tolla alueella. Silti joku roikkuu takapuskurissa aivan kiinni.

        Ole homo hinttari hiljaa helvetin perse homo!


      • Jotkut_eivät_ajattele
        Mävaannq kirjoitti:

        Taajamassa usein rajoitus on 50km/h. Ajan itse 60/km/h tolla alueella. Silti joku roikkuu takapuskurissa aivan kiinni.

        Sama havainto. Asun alueella missä on 30 km/h aluerajoitus. On tapa, että alueen päätiellä ajetaan käytännössä 50 km/h. Lähes joka aamu ilmestyy roikkuja perään lyhyellä kadunpätkällä vaikka ajan itsekin lievää ylinopeutta.

        Varsinkin sporttisemmalla ajopelillä mittarin mukaan 10 km/h ylinopeutta (todellinen 7 km/h) ajaessa noita roikkujia riittää. Yrittävätkö he viestittää, että heidän menopelinsä kiihtyisi ja kulkisi yhtä hyvin tai jopa paremmin mutta olet tien tukkona. Ehkä taajamassa niin. Ajelen pintakaasulla. Rajoitukset on laitettu syystä. Enkä edellä menevien vuoksi edes voisi ajaa tai kiihdyttää nopeammin.

        Mutta kun päästään moottoritien rampille ja moottoritielle, roikkujan kiire loppuu. Vaikka silloinkin, jos liikenne sen sallii, ajan enintään 10 km/h (mittarin mukaan) yli rajoituksen. Ajansäästöstä tai kiireestä ei siis ole kysymys. Mutta mistäs sitten?

        Eihän se minulle kuulu, millaisella tiellä kukin riskinsä ottaa. Mutta jos sitä tilanteeseen nähden reilua ylinopeutta on aivan pakko ajaa, niin ajettaakoon sitten taajaman ulkopuolella.


      • 321213

        No voi elämän kevät. Miksi se takana tuleva ei sitten mene ohi jos haluaa aja akovempaa.
        Saksassa tuollainen provosointi on määrätty jo aikaa sitten rangaistavaksi, samoin kuin valojen vilkuttelu samassa tilanteessa. Ehkä Suomessakin pitäisi seurata sivistysmaita.
        Ylipäänsä agressiot ei kuulu liikenteeseen. Jos elämän hallinta on ruvella, on syytä välttää autoilua.


      • tviit
        Jotkut_eivät_ajattele kirjoitti:

        Sama havainto. Asun alueella missä on 30 km/h aluerajoitus. On tapa, että alueen päätiellä ajetaan käytännössä 50 km/h. Lähes joka aamu ilmestyy roikkuja perään lyhyellä kadunpätkällä vaikka ajan itsekin lievää ylinopeutta.

        Varsinkin sporttisemmalla ajopelillä mittarin mukaan 10 km/h ylinopeutta (todellinen 7 km/h) ajaessa noita roikkujia riittää. Yrittävätkö he viestittää, että heidän menopelinsä kiihtyisi ja kulkisi yhtä hyvin tai jopa paremmin mutta olet tien tukkona. Ehkä taajamassa niin. Ajelen pintakaasulla. Rajoitukset on laitettu syystä. Enkä edellä menevien vuoksi edes voisi ajaa tai kiihdyttää nopeammin.

        Mutta kun päästään moottoritien rampille ja moottoritielle, roikkujan kiire loppuu. Vaikka silloinkin, jos liikenne sen sallii, ajan enintään 10 km/h (mittarin mukaan) yli rajoituksen. Ajansäästöstä tai kiireestä ei siis ole kysymys. Mutta mistäs sitten?

        Eihän se minulle kuulu, millaisella tiellä kukin riskinsä ottaa. Mutta jos sitä tilanteeseen nähden reilua ylinopeutta on aivan pakko ajaa, niin ajettaakoon sitten taajaman ulkopuolella.

        Niin ja entäs sitten, kun tulee se kuuluisa suojatie, jossa on kaksi ajokaistaa. Minä pysähdyn aina antamaan tietä jalankulkijalle, eli siis kunnioitan suojatietä, mutta entäs se perässäroikkuja? No hän tietysti ei pysähdy suojatien eteen pysähtyneen auton viereen vaan ajattelee, että muut väistäkööt ja voinhan tuon pienen sakon maksaa, jos jalankulkija jää alle ja kuolee.


      • siinäpäs_olet

        Ei ole mitään velvoitetta edesauttaa kriminaalista toimintaa. Teen oman suoritukseni vaikka roikkuisit miten takapuskurissa vaatimassa baanaa.


    • Jos joku roikkuu perässä niin hiljennän vauhtia sen verran että turvaväli on suhteutettu nopeuteen...elikkä jos 10m turvavliä niin vaunti max 30 ja turvaväliä 100m niin 80 alueella voin päästellä 90km/h. Mitä lähenpänä sitä hiljenpää mennään.

      • vopelius

        Ja aina perään ajaja maksaa koska?


      • ei.kolareita
        vopelius kirjoitti:

        Ja aina perään ajaja maksaa koska?

        Miksi pitäisi ajaa perään?


    • OletkoTäysissäJärjissäsi

      "Ja nopeuden valvonta kuuluu poliisille"

      Ja sinunko mielestä silloin saa muka ajaa ylinopeutta, kun poliisi ei ole valvomassa?

      • Vähän.valvontaa

        Ainahan saa rikkoa lakia kun kukaan ei näe. Etkö itse ota vähän ylimääräistä tavaraa kaupasta kun kukaan ei näe?


    • FullOfIdiots

      "Ajansäästöstä tai kiireestä ei siis ole kysymys. Mutta mistäs sitten? "

      Olisiko tyhmyydestä? Oma meneminen on aina tärkeämpää kuin muiden.

    • kylläkulkisi

      Kun perään tulee joku, joka ilmiselvästi haluaa painostaa ajamaan kovempaa, en varmasti aja. Ajan tarkasti sallittua, enkä tippaakaan yli. Tehkööt mitä tehkööt, ei kuulu minulle lainkaan, enkä provosoidu. Minun tehtäväni on kuljettaa omaa autoani, eikä puuttua toisten tekemisiin.

      • FullOfIdiots

        Samoin minäkin toimin. Hyvä etten hidasta, joskus niin teenkin, koska haluan päästä hanurissa pörräävästä idiootista eroon.


      • tiluleihei

        Kyllä sitä joutuu provosoitumaan, jos sinun tapauksessa olevassa tilanteessa tämä ohittaja kostaa, eli säikäyttää sinut äkkijarrutukseen töytäistessään suoraan eteesi ja näyttäs vielä kaiken huipuksi keskisormiakin.


      • FullOfIdiots
        tiluleihei kirjoitti:

        Kyllä sitä joutuu provosoitumaan, jos sinun tapauksessa olevassa tilanteessa tämä ohittaja kostaa, eli säikäyttää sinut äkkijarrutukseen töytäistessään suoraan eteesi ja näyttäs vielä kaiken huipuksi keskisormiakin.

        Ohittaja kostaa mitä?


    • 234234

      Mikä saa ihmisen roikkumaan takapuskurissa moottoritien _oikealla_ kaistalla?
      Satelliittivalvonta voisi olla tähänkin lääke.

      • pieni-neuvo

        Älä koskaan aliarvioi ihmisen päähän mahtuvan tyhmyyden määrää.


    • Res.kulj.au

      Liittyy samaan aiheeseen.
      Rajoitus 80 km/h.
      Ajan suurinta sallittua nopeutta ja saavutan hitaammin, ehkä 65 km/h, ajavan auton.
      Ajan lähemmäksi, ohituspaikkaa odottamaan, se saa tämän aiemmin hitaammin ajaneen, nostamaan nopeutensa suunnilleen suurimpaan sallittuun.
      Jään taakse turvavälin päähån, koska ohitustarve poistui.
      Mutta ei!
      Heti kun jään kauemmaksi, edessä ajaneen vauhti putoaa taas siihen, n.65 km/h nopeuteen.
      Ajan lähemmäksi, vauhti kiihtyy, jään kauemmaksi, vauhti laskee.

      Tuollaista tapahtuu hyvin usein, jopa moottoritiellä, silloin tietysti nopeudet on toiset, mutta käyttäytyminen aivan samaa.

      Sitten kun siihen hitaamman poukkoiluun kyllästyy ja ohittaa nopeudesta riippumatta, niin aika usein se ohitettu jollain tavalla osoittaa mieltään.
      Vilkuttelee valoja, ajaa vähän aikaa perässä tms.

      Onko nämä niitä ikänsä tossun alla pidettyjä, joiden vähäiset itsetunnon rippeet kokevat kovan kolauksen, kun tulevat ohitetuksi, eivätkä saakaan päteä liikenteen tahdin määrääjänä?

    • LiikenneRytmi

      AINA ! Roikkumiseen on syynä EDELLÄMENIJÄ osaamaton luonnetumpelo.
      Tuliko tämä nyt selväksi????

      • Jonossa

        Roikkuja on syyllinen tekoonsa kaikissa tilanteissa. Roikkumisen asemesta voi ohittaa. Roikkuja ei ymmärrä itsekään käytöstään, eikä helpointa tapaa lopetta se. Ohittamalla. Sama toistuu ikävä kyllä ohituksen jälkeen seuraavan uhrin kanssa.

        Kaikki noudattakoon nopeusrajoituksia roikkujista piittaamatta. On jo aika osoittaa heille, että ratkaisut tilanteen korjaamiseksi on tehtävä itse. Muita painostamalla kiristyy vain oma vanne.


      • oikeassaoletmutta
        Jonossa kirjoitti:

        Roikkuja on syyllinen tekoonsa kaikissa tilanteissa. Roikkumisen asemesta voi ohittaa. Roikkuja ei ymmärrä itsekään käytöstään, eikä helpointa tapaa lopetta se. Ohittamalla. Sama toistuu ikävä kyllä ohituksen jälkeen seuraavan uhrin kanssa.

        Kaikki noudattakoon nopeusrajoituksia roikkujista piittaamatta. On jo aika osoittaa heille, että ratkaisut tilanteen korjaamiseksi on tehtävä itse. Muita painostamalla kiristyy vain oma vanne.

        Ei noin itsestäänselvä asia mahdu tyhmän aivokoppaan.


    • Sakkorysäajattelu

      Ostakaa 300€ navigaattori joka näyttää voimassaolevan nopeurajoituksen ja todellisen ajonopeuden. Autojen mittarit on viritetty näyttämään 4 tai jopa 12 km todellista suurenpaa nopeutta siihen vielä sallittu 3km ylnopeus niin alkaa liikenne rullaamaan ilman turhia ohituksia. Nopeusrajoitukset suomessa on tehty 60 luvun kalustolle saman ajan soramukkateitä ajatellen, nokian lamellittomat talvi kuutionopat alla huutaen. Automaateilla jurrataan toiseksisuurinta pykälää silmässä pitäen vaihtaa isomalle vata 110 paikkeilla autot suunnitelaan yli 130 nopuksien mukaisiksi.

      • huomioithan-että

        Nopeusrajoitukset on tehty Suomen kansalaisille, ei autoille.


    • antiooppeli

      Kerron erään tapahtuman moottoritieltä (vuosia sitten). Perääni tuli "ooppeli" niin lähelle, että peräpeilistä näki vain takanatulijan tuulilasin, eli tosi lähellä. Katsoin, että nyt menee vaaralliseksi ja hiljensin varovaisesti ja ajoin pientareelle. "Ooppeli" tuli perässä ja hiljensi. Olin jo lähes pysähtynyt, kun ooppelin kuski heräsi ja huomasi, ettei vauhtia enää ole ja kovasti kiihdyttäen lähti liikenteen sekaan. Jätin vähän hajurakoa, enkä enää mennyt lähellekään.

    • FullOfIdiots

      "Älä koskaan aliarvioi ihmisen päähän mahtuvan tyhmyyden määrää. "

      Juuri näin on asia. Melkoisen fiksu tyyppi nimeltä Einstein kiteytti saman näin:
      "Vain kaksi asiaa ovat äärettömiä. Universumi ja ihmisten typeryys, enkä ole ensimmäisestä aivan varma."

      Hänkin oli siis aivan varma siitä, että tyhmyys on erittäin kattava ja totaalisen ehtymätön luonnonvara.

    • JÄTÄPELIVARAA

      aina kun joku on ohittanut niin suoraan kiilaa heti eteen melkein etukulmaa hipoen ja jää siihen, autokoulussa opetettiin minulle ainakin että kun ohittaa niin pitää ajaa riittävän pitkälle että takana ohitettava auto näkyy KOKONAAN TAUSTAPEILISTÄ ENNENKUIN PALAA TAKAISIN OMALLE KAISTALLE. tämä tärkeä autokoulun sääntö on näköjään kokonaan unohtunut autoilijoilta. ja toinen on tämä TURVAVÄLIIN OHITTAVAT KIILAAVAT AUTOT, ei perkule viedä sitä TURVAVÄLIÄ sillä että ohitetaan minut ja sitten jäädään siihen minun edellä ajavan perään roikkumaan. Sitten minä joudun hiljentämään että on siihen minut ohittaneeseen RIITTÄVÄ TURVAVÄLI. JÄRKEÄ AUTOILUUN.

      • Itsehän.aiheutat

        Kuinkas muuten voi ohittaa, kuin siihen turvaväliisi tulemalla?
        Kun ohittaa useamman auton jonoa, niin aika harvoin sen pystyy tekemään yhdellä ohituksella, yleensä pitää johonkin väliin mennä hetkeksi, joko huonon näkyväisyyden, tai vastaantulijoiden vuoksi.

        Eteen tuleva ei kiilaa, vaikka tulisi kuinka lähelle. Vain kohdalla olevaa voi kiilata.

        Miksi muuten ajat jonossa?
        Kun saavutat hitaamman, miksi pudotat nopeutesi, aiempaa nopeuttasi alemmaksi ja alat muodostamaan jonoa.
        Mikset ohita sitä hitaampaa?


    • vaisilviisiin

      Koska tielläni on 120km/h nopeusrajoitus ja sinä ajat sitä poutaisella säällä 80km/h ja vielä vasenta kaistaa oikean ollessa täysin tyhjä tai kuorma-auto ajaa sitä 82km/h ja sinä luulet ylipäätäsi sen ohittavasi kun lähet ohittamaan sitä viiden kilometrin matkan päästä.

      Vaihdoit idioottimaisesti suoraan eteeni, vaikka sinun ohitustarpeesi on 3km päässä ja minä olin aikaisemmin ryhmittynyt vasemmalle, eli en roikkunut perässäsi.

      Roikun myös perässäsi, että muilla tieliikenteessä olevilla on turvallista. Aina löytyy toinen toistaan pahempia, jotka tunkevat mahdollisimman ahtaaseen väliin itsensä vaarantaen minut ja kaikki perässäni tulevat. Tulevat usein myös aivan liian hitaalla tilannenopeudella. Autoni kumminkin on suoraan tehtaalta ja menevät vaihtoon kolmen vuoden välein. Jarrupalani on uudet ja autot pysähtyy kuin tiiliseinään.
      Sinullakin on turvallinen kotimatka, kun minä roikun perässäsi, eikä kukaan toinen.

      Vilautanko pitkiä? Kyllä, puhut matkapuhelimeen ilman handsfree laitetta tai kaivat jotakin laukustasi. Vauhtisi tippuu huomattavasti ja autosi heittelehtii laidasta laitaan, etkä edes katso tietäsi. Aiheutit muuten vaaratilanteen tai ajat valkoista taksia parkit päällä sankassa sumussa, ettei kukaan voi sinua havaita.

      Ajan myös perässäsi, koska tarvitsen rekisteritunnuksesi, jotta voin tulla myöhemmin kylään kahville neuvottelemaan liikennekäyttäytymisestä ja säännöistä.

      Ajan tarvittaessa perässäsi, mikäli tarvitsee jättää taakseni turvallinen liittyminen kiihdytyskaistalta tulevalle.

      Roikun perässäsi koska et ole tajunnut pysähtyä tien reunaan sinisestä ja punaisesta valosta huolimatta.

    • NäinLainMukaan

      " mikäli tarvitsee jättää taakseni turvallinen liittyminen kiihdytyskaistalta tulevalle."

      5 § (29.4.1994/328)
      Jos kiihdytyskaista puuttuu, on moottoritielle aikovan kuljettajan väistettävä moottoritietä kulkevia ajoneuvoja. Kiihdytyskaistalta moottoritielle aikovan on varmistauduttava siitä, että siirtyminen voi tapahtua vaaratta ja muita tarpeettomasti estämättä.

      • 876

        Keskustelussa pitäisi olla jotain annettavaa, siteeraat lakipykälöitä joten takaisin äidin helmoihin. :P

        Muista jättää tarpeeton kiihdyttäminen moottoritiellä aina kun näet kiihdytyskaistan. Älä pyri tarpeettomasti estämään liikenteen sujuvuutta estämällä tahallisesti muiden liittymistä moottoritielle. Muista myös ajaa samaa nopeutta kun sinua ohitetaan, äläkä paina kaasua. Muista myös auttaa ohitustilanteessa hiljentämällä vauhtia, jotta toinen saa turvallisen ohituksen, vaikka hän ajaisi ylinopeutta, ohittaisi oikealta tai vastaantulijoiden kaistalta ohituskiellosta huolimatta. Huomioi myös suuntavilkun käyttö, mikä merkitsee sinulle toisen kuljettajan tarpeesta päästä vilkuttamalleen kaistalle. Tarvittaessa anna tilaa mikäli mahdollista.


      • NäinLainMukaan

        "Keskustelussa pitäisi olla jotain annettavaa, siteeraat lakipykälöitä joten takaisin äidin helmoihin. :P"

        Mitäköhän tuokin tarkoitti. Pitäisiköhän sinun puolestasi mennä itseilmaisun kurssille sieltä äitis helmoista, ja vielä opettelemaan liikennesääntöjä, ennen kuin sinulle tapahtuu jotakin vakavaa liikenteessä.....


      • 876
        NäinLainMukaan kirjoitti:

        "Keskustelussa pitäisi olla jotain annettavaa, siteeraat lakipykälöitä joten takaisin äidin helmoihin. :P"

        Mitäköhän tuokin tarkoitti. Pitäisiköhän sinun puolestasi mennä itseilmaisun kurssille sieltä äitis helmoista, ja vielä opettelemaan liikennesääntöjä, ennen kuin sinulle tapahtuu jotakin vakavaa liikenteessä.....

        Ei molempiin, sillä en edusta valkoista roskaväkeä, joka leikkii lelupoliisia ja omistaa punaisen niskan ja on anniltaan perusjuntti, mikä varmasti kompensoi suoraan liikenteessä.


    • SkodaKing

      Mä ajan aina toisen persiissä kiinni ja kärkkymäs ohitusta, kun formuloissakin näin tehdään. Ei sielläkään koskaan mitään satu, vaiks mennää kolmeesataa. Olen Räkistäkin parenpi kuski ja osaan jarrata autooni tarvittaessa. Kolme metrii riittää turvaväliks motarilla kun olen mailman paras kuski. Mun Skoda on RS, kulkee 320, ja mä hallitsen kaikki tilanteet. Mun lippalakissa on Skodan logo. Väistäkää kurjat.

      • Kjell.C.B.Pippelström

        Minäkin olen mielelläni perseessä kiinni...


    • JÄTÄPELIVARAA

      Kysymyksiisi vastauksia tulee tässä näin:

      "Kuinkas muuten voi ohittaa, kuin siihen turvaväliisi tulemalla?
      Kun ohittaa useamman auton jonoa, niin aika harvoin sen pystyy tekemään yhdellä ohituksella, yleensä pitää johonkin väliin mennä hetkeksi, joko huonon näkyväisyyden, tai vastaantulijoiden vuoksi.

      Eteen tuleva ei kiilaa, vaikka tulisi kuinka lähelle. Vain kohdalla olevaa voi kiilata.

      Miksi muuten ajat jonossa?
      Kun saavutat hitaamman, miksi pudotat nopeutesi, aiempaa nopeuttasi alemmaksi ja alat muodostamaan jonoa.
      Mikset ohita sitä hitaampaa?"

      Kun ei ole mikään pakko ohittaa kun noudattaa nopeusrajoituksia!
      Poikkeus kertoo säännön: miksi pitää ohitella useamman auton jonoa? Näihin molempiin voi kerrata TYHMÄSTÄ PÄÄSTÄ KÄRSII KOKO RUUMIS.

      AUTOKOULUSSA OPETETAAN NIMENOMAAN ETTÄ KUN OHITTAA OHITETTAVAA NIIN OHITETTAVAN AUTON TULEE KOKONAAN NÄKYÄ TAUSTAPEILISTÄ ENNENKUIN PALAA OMALLE KAISTALLEEN!

      En aja jonossa kun noudatan nopeusrajoituksia!
      Pakko pudottaa ettei rysäytä edellä ajavan perään! tai vastaantulijan keulaan! kun useimmiten tuolla valtateillä tulee paljon autoja nykypäivänä vastaan!

      Ohitan hitaamman sitten KUN ON TURVALLISTA OHITTAA PERKELE! JOS JATKUVASTI TULEE REKKOJA JA MUUTA HENKILÖLIIKENNETTÄ VASTAAN JA KELTAISTA SULKUVIIVAA EI SAA YLITTÄÄ NIIN MITEN PERKELE OHITAT SIINÄ!!

      • Itsehän.aiheutat

        No kuinkas ne muut sitten voi ohittaa sinut, jos mielestäsi ohitus on mahdoton vastaantulijoiden ja keltaisen viivan takia?

        Sun kommentin logiikka ontuu aika pahasti.


      • JÄTÄPELIVARAA

        Se siinä onkin kun ne muut useimmat autoilijat AJAA YLINOPEUTTA JA KAAHAILEE NIIN ETTÄ USEIMMITEN ON NOKKAKOLARI VASTAANTULJJAN KANSSA TODELLA LÄHELLÄ ja OHITTAVAT KELTAISELLA SULKUVIIVALLA.


    • LadaSika

      Taidatte olla homoseksuaaleja kun vahditte edelläajavan PERÄPUOLTA?

      • Aito_Homo

        Kyllä alkaa stondaamaan kun ajaa lähellä sitä edelläajavan peräpäätä.

        T: Ruskean Reijän Ritari


    • hohhoijaavaan

      Yleensä kyseessä on rattijuoppo, jonka rekisterinumeron voi ilmoittaa hätäkeskukseen, että poliisi tarvittaessa tutkisi ajajan kunnon. Jos siis takana roikkuja ei tee mitään elettä ohittaakseen vaikka nopeutta hidastaisi ja antaisi mahdollisuuden ohitukseen.

      Mun takana jos joku ajaa liian nopeasti, niin hiljalleen nopeus laskee jokaisessa vastamäessä. Jos siellä aivan lähellä viihdytään, niin kanssamatkustaja saa kytätä rekisterinumeron ja katsotaan soitettaisiinko poliisille. Että perässähiihtäjät, miettikäähän sitä.

      • hohhoijaavaan

        "Siis mun takana jos joku ajaa liian lähellä pitkään" piti sanomani. Huvittava viesti tuli kirjoitettua jos joku hullu nyt tuohon ajatusvirheeseen tarttuu... jatkakaa...


    • TublaTöötit

      DA DA, joutuessani liian hitaasti ajavan "hinurin" taakse ja ohitusmahdollisuutta ei ole, minä painan TÖÖTTIÄ ! Siitä edellä oleva hinuri ymmärtää olevansa töötti :DD Metsäisillä pätkillä töötin voi antaa soida pitempäänkin ! Nääs se pitkä tyhmä hirvi..........

      • tehokaskone

        Hanki auto, jolla saat ohitusmahdollisuuden. Ei töötti kulu turhaan.


    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      71
      2328
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2113
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1728
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      42
      1537
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1536
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1467
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1429
    8. 52
      1298
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      73
      1254
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      30
      1209
    Aihe