Hei kaikki, jotka viime keväänä haitte ja olitte kesällä pääsykokeissa HOITOALALLE. tietenkin muutkin saavat vastata, kuin juuri viime keväänä hakeneet, mutta tahtoisin ajankohtaista tietoa hoitoalan pääsykokeista. Eli mikä on tämä psykologinen pääsykoe? mitä testataan? kielet? matematiikka, testataanko ollenkaan? oon hirveen huono niissä, mutta Sairaanhoitajaksi siis tahdon, se on kutsumus. Eli kertokaa kaikki mitä pääsykokeista muistatte...Oon yrittänyt etsiä noita edellisten vuosien pääsykokeita hoitoalalta, mutta ei löydy mistään päin netistäkään ja ei oo kuulemma saatavilla. Haluisin kuitenkin valmistautua hyvin noihin pääsykokeisiin, koska mulle olis todella tärkeetä päästä tonne kouluun. Muutenkin Sairaanhoitajat (amk) saa kertoa kokemuksia koulutusohjelmasta. Ensisijaisen tärkeää mulle kuitenkin olis saada tietoa noista pääsykokeista. Kiitos jo etukäteen jos joku vastailis!
Hoitoalan pääsykoe.
5
1079
Vastaukset
- Ilona
Noista pääsykokeista ajattelin kertoa oman kokemukseni. Mä olin niissä pääsykokeissa ennen joulua (hain siis tän syksyn haussa).
Pääsykokeissa oli siis haastattelu, ryhmäkeskustelu, "palikkatesti", matikan tehtäviä, luetun ymmärtämisen testaus, loogisen päättelyn testaus (jatka sarjaa -periaate), kysymyksiä persoonallisuudesta jne.
Mulla meni noi matikat ja loogiset päättelyt ihan pipariks. Palikka testi meni jännityksen vuoksi myös erittäin huonosti. Mutta niillä ei ilmeisesti ole kovinkaan suurta painoarvoa, sillä pääsin ihan hyvin tuloksin sisään. Suosittelen itse panostamaan haastatteluun ja ryhmäkeskusteluun. Niissä vain pitää osoittaa olevansa erittäin motivoitunut ja jollain tavalla seurallinen. Ryhmäkeskustelussa pitää ehdottomasti käyttää paljon puheenvuoroja, mutta antaa muille myös tilaa puhua. Myös pitää osoittaa kykenevänsä kuuntelemiseen.
Ja jos palikkatesti menee ns. huonosti, tärkeintä on ettei testissä hermostu. Eivät he siinä oikeasti testaa, että kuinka monta tornia saat kasatuksi, vaan sitä, miten toimit. Jos esim. hermostut totaalisesti siitä, että melkein valmis torni leviää käsiin, se ei ole hyvä juttu. Elikkä pitkäpintaisuutta.
Haastattelu on ihan lepposa. Yritä vain saada haastattelija uskomaan että haluat juuri terveysalalle ja haluat opiskella.
Jos tosissasi haluat kouluun, olen varma että pääset. - hoitsu
Loppujen lopuks pääsykoe ei ollu mikään vaikee. Omassa muistan olleen luetun ja kuultun ymmärtämistä, jotai matikantehtävii (kantsii kerrata vähä kertotaulua ja muutenki päässälaskua, sitä nimittäin tarvitaan työssäki paljon). Psykologin haastattelu oli, ryhmäkeskustelu. Sitten oli joku sellainen juttu että piti jatkaa jotain kuvion piirtämistä. Eli siinä oli esim. piste ja siihen ympärille piti keksii jotai. Sitten oli jotai logiikkaa testaavia juttuja ja päätöksentekokykyä. Ilonalta sait jo sen neuvon että kannattaa ryhmäkeskustelussa puhua paljon, mutta myös kuunnella ja antaa muitten suunvuoroa.
Mutta enne ku meet sinne haastatteluun, muista, ettei se hoitajan työ ole aina ruusuilla tanssimista, ja jo opiskeluaikoina joutuu tekemään myös aika kakkasia hommia. Eli jos sun tulee paha olo kun katsot ulostetta tai vaikka oksennusta, kannattaa harkita ammatinvalintaa uudelleen. Meiän koulus kaks on jo lopetta puolen vuoden aikana mitä ollaan opiskeltu juuri tuon takia...
Mut onnea kokeeseen, siihe on tosin vielä aikaa.. :) - dana
Mulla ei viime keväänä ollu muuta kuin haastattelu ja ryhmäkeskustelu, se oli helppo homma siis. En oikeastaan edes halunnu kouluun, ja tein sen selväksi myös haastattelussa mutta mikäpä siinä, pääsin silti ja keväällä yritän kolmannen kerran haluamalleni alalle. Riippuu varmaan siitä minne haet mutta JKL:n pääsi mielestäni liiankin helposti.
- sairaan hyvä hoitaja:)
Ihan uteliaisuuttani vaan kysyisin et mille paikkakunnalle haet?
Itse pääsin sisään viime syksynä ensimmäisellä yrittämällä että eivät ne pääsykokeet mitenkään kunnoiset oo:) Ryhmäkeskustelussa eniten pisteitä saat kun 1) aloitat keskustelun -> Itse höpisin kaikkee "turhaa" :) esim. "No niin, meillä oli täs ny aiheena tämä ja tämä ja nyt kun tätä hommaa rupee rakentamaan ni pitää ottaa huomioon alusta asti kaikki yksityiskohdat jne..." 2) puhu, mutta älä liikaa 3) katso kanssakeskustelijoita silmiin silloin kun he puhuvat 4) kokoa keskustelua välillä (tästä saa paljon pisteitä) "No me nyt olhan tähän asti saatu aikaseksi sitä, että...."
Psykologin haastattelussa meinas pettää pokka, oli kysymykset sellaisia... :) Mut siinä on tärkeintä olla oma ittensä ja näyttää että haluaa just sinne. Ja jokaisen kysymyksen jälkeen MIETI vastausta hetken... Ei nyt kymmeniä sekunteja, mutta niin että psykologi näkee että mietit/harkitse sanottavasi etkä heti päsmää päälle.
Kirjallinen osuus ny oli vähän niin ja näin... Oli musteläiskätestiä, mutta vaikka ite näin hämähäkin ja kirveen kuvissa niin kirjoitin että leppäkerttu ja soppakauha. Vastaa "hyviä" asoita. Sitten oli jatka piirrosta -tehtävä. No siihenkin täytyy piirtää vaan arkipäivän asioita. Sitten suosittelen kertaamaan kertolaskut jos ne eivät ole jo hyvässä muistissa. Meille esim annettiin 3min aikaan ja piti tehä niin monta laskua kun ehti... Ihan perus kerta, jako , plus ja miinus laskuja. Sit oli päättelytehtäviä. Minkä numero puuttuu ja sit ihan sanallisia...
Kyllä ne hyvin menee. :)
Itse hain samalla myös lähihoitajakoulutukseen (oli mun suunnitelma B), ja siellä oli samanlaiset pääsykokeet. Pääsin sinnekkin mutta valitsin sitten tämän AMK:n puolen.
Tsemppiä.- ...
mitäs kaikkee se psykologi sit uteli, ku nii meinas pokka pettää? :) mitä kaikkee sit kerroit, että sait sen vakuuttuun että haluat juuri tälle alalle?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 445805
- 455305
- 483698
- 133653
Vimpelin liikuntahallilla tulipalo?
Katsoin, että liikuntahallista tuloo mustaa savua. Sitten ovet pärähti hajalle, ja sisältä tuli aikamoinen lieska. Toise903231- 313126
- 592874
- 572730
- 532380
- 381834