Niin olen rakentamassa omakotitaloa, 2 viereiselle tontille aloitetaan myös rakentaminen.
Onko etuja jos perustetaan asunto-osakeyhtiö muotoinen alue ? vero etuja?
asunto osakeyhtiön edut, onko niitä ?
4
1198
Vastaukset
- okp
käsittääkseni on etuja...vero.
- seuraava ostaja
Ostettaessa osakeyhtiöstä huoneisto, pääsee ostaja pienemmällä verolla kuin kiinteistön (esim.ok.talon) ostaja. Veroedun pääosin saa siis ostaja - et rakennusvaiheessa paljoa kostu. Asumisen aikana molemmista maksetaan kiinteistöveroa, mikä ei muihin kustannuksiin nähden suuren suuri ole - en tiedä onko kiinteistövero erilainen ok:sta tai yhtiöstä.
Osakkaathan sen yhtiössäkin maksaa.
Jos perustatte yhtiön, niin siitä tulee sitten muita rasitteita;
- järjestä virallinen yhtiön kirjanpito
- tehkää selkeä yhtiöjärjestys
- vastikkeet ja niiden määräytymisperusteet, yhtiöissä normaalisti neliöiden mukaan
- sopikaa yhtiön isännöinti
- pyöritä viralliset yhtiökokoukset - no hyvien naapureiden kanssahan tämä käy vaikka saunan lauteilla - entäs jos naapuri myy jossain vaiheessa omansa, etkä uuden naapurin kanssa tulekaan oikein juttuun ?
- sopikaa kunnossapito- ja huoltovastuut
- jos vastuut eivät ole selkeästi yhtiö-järjestyksessä kerrottu, voi uusi naapuri vaatia vaikka kylppäriremonttinsa yhtiön piikkiin. Tai naapuri huoltaa taloansa vähän laiskanlaisesti, katto pääsee vuotamaan - yhtiö on yleensä vastuussa kiinteistön ulkovaipasta.
Enpä kahden-kolmen erillisen talon tapauksessa lähtisi yhtiötä perustamaan. - lakix
pakosta niitä joskus tehdään kun tonttia ei voi jakaa. Pelkkää haittaa alusta loppuun saakka.
- ork
As Oy:ssä joudut tekemään kaiken saman työn kuin normaalifirmassa. Kirjanpito, veroilmoitukset...
Ja sitten kun As Oy:n tilikausi näyttää plussaa, joudut maksamaan veroa. Jos yli puolet osakkeista vaihtaa omistajaa, menetät vahvistetut tappiot.
Ei todellakaan kannata.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 961600
Tänään sen huomasin ja se tuntuu
Vapauttavalta. Saavuttomaton rakkaus on loppunut. En tunne enää kaipuuta enkä rakkautta. Nyt voin alkaa taas elää eikä t1131238Päivän persu: Maahanmuuttajat ovat "rupusakkia"
Voi Petteri parkaa 🤣 "Kansanedustaja Mauri Peltokangas (ps) kutsuu kolmansista maista Suomeen muuttavia ihmisiä rupusa3371181Miten yrität saada tilannetta eteenpäin
ettei jäätäisi päikoilleen, missä kumpikin ikävöi omalla tahollaan?761073En uskalla liikkua yöllä yksin ulkona
Tai lähteä viettämään iltaa, kun kotiinpaluu myöhään ei tunnu hyvältä. Kerroin tuon yhdelle miehelle. Arvaa mitä hän va1651056- 98989
Taisit vihdoin ymmärtää
Kuinka hirviö mun silmissä olet/olette. Antaisitte mun vaan nyt olla, että palaudun tästä edes joskus.12975Kauneutesi kiinnitti huomioni
mutta oikeesti rakastuin tapaan, miten näet asiat ja kaikki. Olet liian ihana, enkä tiedä miten sen saisin sanottua.33972Et tule koskaan löytämään tällaista syvyyttä kenestäkään toisesta
Jos vaan tietäisit, kuinka paljon tunnen sinua kohtaan. Jos vaan tietäisit, miten paljon merkitset minulle.90965En ymmärrä
Miksi ikinä olen mitään hyvää tuntenut sinua kohtaan. Koskaan et ole mitään hyvää halunnut mulle.92909