Retkeilijän sadevaatteet

Apua.kaipaava

Olen lähdössä syksyllä Lappiin patikoimaan. Minulla on jo ennestään hyvä Jack Wolfskinin kuoritakki vesipilari jotain 10 000 luokkaa. Mietityttää vain jos on sateinen sää niin minkälaiset varusteet kannattaisi hankkia. Kannattaako esim. kuoritakki ja -housut joiden vesipilariarvo on 28 000, vai jonkinlainen sadeviitta vai pärjääkö siellä edellämainitulla Jack Wolfskinilla? Kumpi on parempi verkkovuorella oleva vai ilman vuorta? Kirjoitelkaa kokemuksistanne, KIITOS :)

9

589

Vastaukset 9

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lykkyäreissuusi

Pilariarvot ovat antavat vain suuntaa, tärkeää on myös valmistustapa.
      Kokemuksesta voi sanoa että kuivaamisen järjestäminen on pilariarvoja tärkeämpää

• taasVituttaaNaruskalla

Hyvin puhuttu. Itse olen hylännyt sudennahat ja käyttänyt viimeiset vuodet pelkkiä kertakäyttöisiä sadeviittoja. Ja kuten edellä jo sanottiin niin se kuivatettavuus... Metsä-Lapissa hommat saa hoidettua iltatulilla, mutta ylempänä sekin homma voi olla yhtä perkelettä. Kaikki kalvo-nimikkeellä olevat ovat itselleni kelvottomia; olen ihan yhtä märkä sadesäällä muutaman tunnin sisään kävelyn aloittamisesta olipa minulla se gore tahi se goreton versio. Sen vuoksi se kertakäyttö, joka sentään tuulettuu liepeidensä alta.

• qefrtgf

Kunnon sadeviitta joka tarvittaessa käy myös teltasta, on mainio.

• Erkki_inarista

Sadeviittaa olen itse käyttänyt, ihan sellaista armeijatyyppistä, jos on sateinen päivä. Sadehousuja en käytä, koska sitten tuuletus ei pelaa ollenkaan ja vaatteet kastuu hiestä. Jos housut kastuvat, kuten usein kastuu varvikossa, niin sitten kuivaillaan.

Jalkineina käytän vain ja ainoastaan kumisaapasta. Olen varmaan outo kulkija, mutta osaan käyttää ja käytän jalkarättiä, vaikka armeijakin luopui niistä jo 80-luvulla. Flanellisen jalkarätin kun saa kuivattua jo kahtitauon aikana ja kuivuus taas pitää jalat kunnossa.

• vanhaonhyvää

Ostin aikoinaan varustelekasta sellaisen jenkkiarmeijatyylisen sadeviitan. Semmoisen alle mahtuu päiväreppukin ja tuuletus pelaa. Saahan siitä sitten värkättyä halutessaan pienen katoksenkin tai bivy-pussin...

• aöljehg

joo ja kahdesta sadeviitasta rakentaa jo kunnon majoituksenkin :)

• 16vkokemuksella
      • kuivis

Noi Goretexit ovat hyviä koiran kusetus pukuja. Antavat katu-uskottavuutta yms., mutta monen päivän retkelle paras on riittävän tilava sadeviitta. Niin tilava, että myös rinkka jää alle.

• metsienMiäs

Sadeviitta ja kumpparit minunkin suosikit. Muuten suosin luonnonkuituja. Villaa ja puuvillaa kaikista suosituksista huolimatta. Mutta olenkin tällainen viisikymppinen mielensäpahoittaja, joka tekee kaikki aina niin kuin on ennenkin tehnyt. Jalkarätitkin vielä käytössä kesäaikaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomi meni ihan itse sössimään peruskoulunsa

Nyt syytellään maahanmuuttoa, vaikka ihan itse lopetettiin vaatimaan oppilailta koulunkäynnin tarkoitus eli opiskelu ja
      Maailman menoa
      297
      1223
    2. Miksi vanhusraiskaajaa ei ole palautettu?

Ukkola kysyy Rantaselta, vaikka perussuomalaiset ovat olleet hallituksessa kolme ja puolivuotta. Rantasen vastaus on "
      Maailman menoa
      308
      1166
    3. Tuli paha mieli miten kaikki meni meillä

Harmittaa myönnän sen, kun molemmilla oli selvästi toiveita ennen kuin sukset meni ristiin. Olen jäässä. 😔
      Ikävä
      50
      958
    4. Mitä kirjainta kaipaat?

🤣🤣🤣🤣🤣
      Ikävä
      87
      914
    5. Mitä sä teet

Juuri nyt?
      Ikävä
      106
      899
    6. Onko ikäerolla väliä?

Mitä mieltä ootte? Meillä on 14 vuotta ikäeroa.
      Ikävä
      101
      879
    7. Uusioperhe vai salasuhde?

Mitä ensisijaisesti haluat? Pelkään, että menetän järjen sun kanssa 😉
      Ikävä
      111
      742
    8. Katri Helena rikkoi hiljaisuuden dramaattisella uutisella: "Elossa ja ilossa ollaan"

Katri Helena on sinivalkoinen ääni. Hänen klassikkohittinsä ovat tärkeä osa suomalaista kansanperintöä. Katri veti jääh
      Suomalaiset julkkikset
      13
      594
    9. Miten vaikuttaa

Jos kaivatustasi on moni muukin kiinnostunut?
      Ikävä
      64
      588
    10. Anni Ihamäki ja Ilkka-rakas vetivät tiukan rajan TTK:ssa: "Kyllä spekuloitiin"

Anni Ihamäki on naimissa Ilkka Ihamäen kanssa. Aviopuoliso tunnetaan myös nimellä Hovimuusikko Ilkka. Heillä on kaksi yh
      Suomalaiset julkkikset
      3
      577
    Aihe