Olen lähdössä syksyllä Lappiin patikoimaan. Minulla on jo ennestään hyvä Jack Wolfskinin kuoritakki vesipilari jotain 10 000 luokkaa. Mietityttää vain jos on sateinen sää niin minkälaiset varusteet kannattaisi hankkia. Kannattaako esim. kuoritakki ja -housut joiden vesipilariarvo on 28 000, vai jonkinlainen sadeviitta vai pärjääkö siellä edellämainitulla Jack Wolfskinilla? Kumpi on parempi verkkovuorella oleva vai ilman vuorta? Kirjoitelkaa kokemuksistanne, KIITOS :)
Retkeilijän sadevaatteet
9
384
Vastaukset
- Lykkyäreissuusi
Pilariarvot ovat antavat vain suuntaa, tärkeää on myös valmistustapa.
Kokemuksesta voi sanoa että kuivaamisen järjestäminen on pilariarvoja tärkeämpää- taasVituttaaNaruskalla
Hyvin puhuttu. Itse olen hylännyt sudennahat ja käyttänyt viimeiset vuodet pelkkiä kertakäyttöisiä sadeviittoja. Ja kuten edellä jo sanottiin niin se kuivatettavuus... Metsä-Lapissa hommat saa hoidettua iltatulilla, mutta ylempänä sekin homma voi olla yhtä perkelettä. Kaikki kalvo-nimikkeellä olevat ovat itselleni kelvottomia; olen ihan yhtä märkä sadesäällä muutaman tunnin sisään kävelyn aloittamisesta olipa minulla se gore tahi se goreton versio. Sen vuoksi se kertakäyttö, joka sentään tuulettuu liepeidensä alta.
- qefrtgf
Kunnon sadeviitta joka tarvittaessa käy myös teltasta, on mainio.
- Erkki_inarista
Sadeviittaa olen itse käyttänyt, ihan sellaista armeijatyyppistä, jos on sateinen päivä. Sadehousuja en käytä, koska sitten tuuletus ei pelaa ollenkaan ja vaatteet kastuu hiestä. Jos housut kastuvat, kuten usein kastuu varvikossa, niin sitten kuivaillaan.
Jalkineina käytän vain ja ainoastaan kumisaapasta. Olen varmaan outo kulkija, mutta osaan käyttää ja käytän jalkarättiä, vaikka armeijakin luopui niistä jo 80-luvulla. Flanellisen jalkarätin kun saa kuivattua jo kahtitauon aikana ja kuivuus taas pitää jalat kunnossa. - vanhaonhyvää
Ostin aikoinaan varustelekasta sellaisen jenkkiarmeijatyylisen sadeviitan. Semmoisen alle mahtuu päiväreppukin ja tuuletus pelaa. Saahan siitä sitten värkättyä halutessaan pienen katoksenkin tai bivy-pussin...
- aöljehg
joo ja kahdesta sadeviitasta rakentaa jo kunnon majoituksenkin :)
- 16vkokemuksella
Lue tuolta ja perehdy! Gore-tex toimii taatusti, jos tulee kuuma. Liikaa vaatetta alla.
Keep it simple!
Lue lisää: http://www.eramaailma.fi/Eramaailman-blogi/Mystinen-Gore-Tex#ixzz4Xjz0Opm2- kuivis
Noi Goretexit ovat hyviä koiran kusetus pukuja. Antavat katu-uskottavuutta yms., mutta monen päivän retkelle paras on riittävän tilava sadeviitta. Niin tilava, että myös rinkka jää alle.
- metsienMiäs
Sadeviitta ja kumpparit minunkin suosikit. Muuten suosin luonnonkuituja. Villaa ja puuvillaa kaikista suosituksista huolimatta. Mutta olenkin tällainen viisikymppinen mielensäpahoittaja, joka tekee kaikki aina niin kuin on ennenkin tehnyt. Jalkarätitkin vielä käytössä kesäaikaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit32728Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1581351Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491175Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä211057- 1261030
Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2081026Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223984Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk308935- 42909
- 72885