Retkeilijän sadevaatteet

Apua.kaipaava

Olen lähdössä syksyllä Lappiin patikoimaan. Minulla on jo ennestään hyvä Jack Wolfskinin kuoritakki vesipilari jotain 10 000 luokkaa. Mietityttää vain jos on sateinen sää niin minkälaiset varusteet kannattaisi hankkia. Kannattaako esim. kuoritakki ja -housut joiden vesipilariarvo on 28 000, vai jonkinlainen sadeviitta vai pärjääkö siellä edellämainitulla Jack Wolfskinilla? Kumpi on parempi verkkovuorella oleva vai ilman vuorta? Kirjoitelkaa kokemuksistanne, KIITOS :)

9

531

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lykkyäreissuusi

Pilariarvot ovat antavat vain suuntaa, tärkeää on myös valmistustapa.
      Kokemuksesta voi sanoa että kuivaamisen järjestäminen on pilariarvoja tärkeämpää

• taasVituttaaNaruskalla

Hyvin puhuttu. Itse olen hylännyt sudennahat ja käyttänyt viimeiset vuodet pelkkiä kertakäyttöisiä sadeviittoja. Ja kuten edellä jo sanottiin niin se kuivatettavuus... Metsä-Lapissa hommat saa hoidettua iltatulilla, mutta ylempänä sekin homma voi olla yhtä perkelettä. Kaikki kalvo-nimikkeellä olevat ovat itselleni kelvottomia; olen ihan yhtä märkä sadesäällä muutaman tunnin sisään kävelyn aloittamisesta olipa minulla se gore tahi se goreton versio. Sen vuoksi se kertakäyttö, joka sentään tuulettuu liepeidensä alta.

• qefrtgf

Kunnon sadeviitta joka tarvittaessa käy myös teltasta, on mainio.

• Erkki_inarista

Sadeviittaa olen itse käyttänyt, ihan sellaista armeijatyyppistä, jos on sateinen päivä. Sadehousuja en käytä, koska sitten tuuletus ei pelaa ollenkaan ja vaatteet kastuu hiestä. Jos housut kastuvat, kuten usein kastuu varvikossa, niin sitten kuivaillaan.

Jalkineina käytän vain ja ainoastaan kumisaapasta. Olen varmaan outo kulkija, mutta osaan käyttää ja käytän jalkarättiä, vaikka armeijakin luopui niistä jo 80-luvulla. Flanellisen jalkarätin kun saa kuivattua jo kahtitauon aikana ja kuivuus taas pitää jalat kunnossa.

• vanhaonhyvää

Ostin aikoinaan varustelekasta sellaisen jenkkiarmeijatyylisen sadeviitan. Semmoisen alle mahtuu päiväreppukin ja tuuletus pelaa. Saahan siitä sitten värkättyä halutessaan pienen katoksenkin tai bivy-pussin...

• aöljehg

joo ja kahdesta sadeviitasta rakentaa jo kunnon majoituksenkin :)

• 16vkokemuksella
      • kuivis

Noi Goretexit ovat hyviä koiran kusetus pukuja. Antavat katu-uskottavuutta yms., mutta monen päivän retkelle paras on riittävän tilava sadeviitta. Niin tilava, että myös rinkka jää alle.

• metsienMiäs

Sadeviitta ja kumpparit minunkin suosikit. Muuten suosin luonnonkuituja. Villaa ja puuvillaa kaikista suosituksista huolimatta. Mutta olenkin tällainen viisikymppinen mielensäpahoittaja, joka tekee kaikki aina niin kuin on ennenkin tehnyt. Jalkarätitkin vielä käytössä kesäaikaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Sanna Marin kysyi hämmästyneenä: Onko Suomessa jäänmurtajia?

Nettilehden toimittaja kysyi Sanna Marinilta suoraan, että sovittiinko nuo jäänmurtajien kaupat jo 2019, jolloin Marin k
      Maailman menoa
      166
      5196
    2. Voiko normaali ihminen ryhtyä vasemmistolaiseksi?

Tätä jäin pohdiskelemaan.
      Maailman menoa
      195
      4093
    3. SDP haluaa 40 000 nettomaahanmuuttajaa

SDP:n Suunnanmuutos-vaihtoehtobudjetissa, käy ilmi, että demarit itse asiassa vaativat räjähdysmäistä ”työperäisen” maah
      Maailman menoa
      140
      3725
    4. Orpo: Velkajarrua vastustavaa puoluetta vaikea ajatella hallitukseen

No Minja Koskelan kommunistipuolue jäi ulos tuosta. Kaikki eduskuntapuolueet vasemmistoliittoa lukuun ottamatta sopivat
      Maailman menoa
      64
      3064
    5. Mikä tuota vasemmistolaisista jankkaavaa vaivaa?

Pahasti on ihon alle, siis korvien väliin, päässeet kummittelemaan. Ei ole terveen ihmisen merkki jankata yhdestä asia
      Maailman menoa
      53
      3000
    6. Mitä ajattelit kun näit

kaivattusi ensimmäisen kerran? xd
      Ikävä
      146
      1997
    7. Nyt meni lopulliset lämmöt.

Alan käyttäytymään yhtä kylmästi miehiä kohtaan kuin mua kohtaan on käyttäydytty ja vain käytetty viimeiset pari vuotta
      Sinkut
      44
      1757
    8. Hienoa! Eduskunta luopui käteisen käytöstä

Nyt tuo sama muutos pitää saada myös muuhun yhteiskuntaan. Käteistähän ei tarvitse tänä päivänä enää kuin rikolliset.
      Maailman menoa
      39
      1515
    9. Onko erityinen paikka jossa haluaisit nyt olla

Onko joku spesiaali lempipaikka missä mieluiten olisit?
      Ikävä
      63
      1444
    10. Orpo loukkaantui fasismiin viittaavasta sanavalinnasta

Mutta miksi loukkaantui? Orpohan on tehnyt yhteistyötä fasistien kanssa jo vuonna 2019, siis jo neljä vuotta ennen loukk
      Maailman menoa
      26
      1319
    Aihe