iaido??

PiPi

Kertokaapas mulle iaidosta jotakin?

Olen ymmärtäny että se on vaan sitä miekan vetämistä tupesta??

valaiskaa minua jos lajiin liittyy muitakin harjoitteita?

5

1184

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • osat

      Yleensä iaidotekniikka koostuu neljästä osasta:

      - miekan veto (samalla usein vaakaviilto)
      - lyönti
      - veren ravistus miekasta
      - miekan palautus tuppeen

      Japanilaisia nimiä en tässä yhteydessä kirjoittele, koska en niitä enää muista.

      Jostain joskus luin/kuulin että iaido on (puhdasta)iaidoa niin pitkään kun miekka on tupessa ja kaikki muu on kendoa.

    • hjs

      The discussion about what "pure Iaido" is can probably never be resolved. It is more practical to look at what you might end up doing if you decide to start practising Iaido at your local 'club'. First and foremost, you will do a lot of basic "katas" agains an imaginary opponent. At some clubs you might also be able to practise basic moves against a real opponent and some clubs might even arrange Tameshigeri practise (thet is: test-cutting of, for example, soaked tatami rolls with a sharp sword).

      There is a certain "zen" aspect to Iaido and most people find it extremely boring and there are - for some reason - very few female practitioners. There are, on the other hand, also a lot of people (like me) who finds Iaido rewarding.

      • Iaidokaaja

        Lajissa on kyse taidosta vetää miekka tupesta erilaisissa tilanteissa tilanteeseen sopivalla tavalla.
        Lajin vanha nimi, battojutsu (batto = vetää miekka, jutsu = tekniikka), selkeyttää tämän hyvin.
        Sanotaan, että tällaiset tekniikat tulivat mukaan bujutsukoulukuntien miekkatekniikka-antiin ensimmäisen kerran
        1400-luvulla, jolloin (kuten toki myöhemminkin) tällaisesta taidosta oli hyötyä tehdessä yllätyshyökkäystä tai joutuessa sellaisen kohteeksi.
        Siksi monissa iaidotekniikoissa onkin juuri nopea veto, jossa lyönti tai torjunta tehdään suoraan
        tupesta (nukiuchi, äkillinen hyökkäys). On kuitekin myös tekniikoita, joissa miekka on tarkoitus vetää rauhallisesti ulos.

        Yleisesti iaidotekniikat jatkuvat hieman vetoa pidemmällekin. Joissain tilanteissa pelkkää vetoa ei
        ole edes tarkoitettu ratkaisemaan koko tilannetta. Katan (liikesarjan) osia siis yleensä ovat (eivät tarkkoja käännöksiä):

        Batto | veto

        Furikaburi | miekan vieminen lyöntiasetoon samalla vieden toisenkin käden kahvalle

        Kirioroshi | leikkaus

        Chiburi | terän puhdistaminen verestä

        Noto | palautus tuppeen


        Tämä siis itse lajista. Se, millaisia eroja eri koulukuntien iai-tekniikoilla on, on oma lukunsa.


    • PiPi

      Eli se on sitä tupesta vetämistä pelkästään... tai ei tietenkään pelkästään sitä ;)
      mutta noin karkeesti sanottuna..
      kiitos tiedoista.

      • Jklak

        Monissa iaido koulukunnissa ja tyylisuunnissa on myös pari-kata tekniikoita eli kenjutsua. Pitää vain olla edistynyt jotta niitä pääsee harjoittelemaan


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8236
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2529
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2243
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1909
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1644
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1479
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1442
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1389
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1262
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe