Vårdreformen.

osäkerframtid

Som svenskspråkig väntar man nog med rädsla vad den ska föra med sig.
Kommer vi svenskspråkiga alls att få vård på vårt modersmål i framtiden. ?

10

220

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • väldigttråkigt

      Blivande mammor från Borgå får sikta in sig på att föda barn på finska i Helsingfors när Borgå BB stängs.

    • dysterframtid

      Vasaborna får söka sig till enspråkigt finska Seinäjoki.

      • lyckassäkert

        Få se hur det sedan skall gå till i praktiken.Hela vårdpersonalen måste plugga svenska för brinnande livet.


      • sakenärklar
        lyckassäkert kirjoitti:

        Få se hur det sedan skall gå till i praktiken.Hela vårdpersonalen måste plugga svenska för brinnande livet.

        Det stod på svenska yle att personalen inte behöver kunna svenska,man skaffar tolk vid behov.


      • lyckassäkert kirjoitti:

        Få se hur det sedan skall gå till i praktiken.Hela vårdpersonalen måste plugga svenska för brinnande livet.

        Det gäller ju er svenskspråkiga att lära er tala och förstå finska :) Det är trots allt ni bor i Finland. Om finskspråkiga måste lära ert svenska, då skall även ni svenskspråkiga lära er finska. Det skall vara rättvist, eller hur? Tycker ni inte det?


      • skärgårdsinvånare
        seijaah kirjoitti:

        Det gäller ju er svenskspråkiga att lära er tala och förstå finska :) Det är trots allt ni bor i Finland. Om finskspråkiga måste lära ert svenska, då skall även ni svenskspråkiga lära er finska. Det skall vara rättvist, eller hur? Tycker ni inte det?

        Alla yngre personer har ju haft pakkosuomi i skolan.Om våra åldringar är det synd om som kanske bott hela sitt liv i en liten svenskspråkig by eller skärgården där livet levs på svenska.Knappast kan alla finskspråkiga äldre människor med bara folkskola bakom sig andra språk än modersmålet.
        Om man bor på en tvåspråkig ort så lär man ju sig finska "på gatan ",enligt naturmetoden även om man inte har haft undervisning.


      • sakenärklar kirjoitti:

        Det stod på svenska yle att personalen inte behöver kunna svenska,man skaffar tolk vid behov.

        till sakenärklar

        Det är så överallt i världen att om man får inte vissa tjänster mer eget språk, så fåt man skaffa helt enkelt en tolk.
        Annars tycker jag att många finskspråkiga är jätte duktiga som lär sig svenska och utbildar sig annars också, dom vet värden av att vara flerspråkig :) Jag beundrar dessa språkkunniga finskspråkiga.


    • Skånepåg

      Det viktigaste är väl att man får den vård man behöver.- D.v.s. ente behöver bli liggande i sin egen skit på långvården i timmavis.- Det kvettar la om det sedan är en muslim, asiat eller nån från afrika som byter blöja, bara det blir gjort !

      • slutpågnället

        Seinäjokisjukhuset får antagligen status som fulljourssjukhus.Österbottningarna får bara anpassa sig.


      • storbesvikelse
        slutpågnället kirjoitti:

        Seinäjokisjukhuset får antagligen status som fulljourssjukhus.Österbottningarna får bara anpassa sig.

        Som väntat blev det rabalder bland österbottningarna.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      133
      1363
    2. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      101
      1054
    3. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      954
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      25
      947
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      308
      832
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      99
      803
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      37
      683
    8. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      656
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      56
      648
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      140
      603
    Aihe