Verokiimaisille sisäpiiritietoa

Rekisteriekspertti

Onkohan valtion virkamiehiltä kaikessa kateuspopulismissa jäänyt huomioimatta koko venerekisterin karu totuus ja puutteellisuus? Vai vaietaanko asiasta tarkoituksellisesti, ja seurataan reaktioita?

Ainakin kaikki maistraateilta perityt rekisterissä olevat (eli valtaosa koko rekisteristä) teho- ja moottoritiedot ovat täysin sen varassa, mitä sinne on viitsitty runoilla tai mihin virkailijan älli on riittänyt. Niiden oikeellisuutta on mahdoton valvoa ja tarkistaa mistään.
Omissa kolmessa rekisterissä olevassa veneessäni kaksi on aikoinaan rekisteröitynyt kokonaan ilman moottoria ( 70 ja 120 hv), ja kolmannessa näkyy vain yksi moottori tiedoissa, vaikka niitä on kaksi (2x205 hv). Miksi näin on, on jäänyt minullekin epäselväksi.

Moinen huuhaa-rekisteri ja sen epämääräiset tiedot muka verotuksen pohjana? Että oikein tehojen mukaan porrastettu "vero"? Kuulostaa persumaisen hienolta, ja kaikki on teoriassa niin selvää ja helppoa,mutta koskahan totuus ja realiteetit tulevat vastaan?

Mitä vanhempi vene, sitä epävarmemmat tiedot. Tilanne on koko veneilevässä kaveripiirissämme sama.

Eikä Trafilla ole sen enempää valmiuksia tai mahdollisuuksia tietojen oikeellisuutta varmentaa.

Jo ammoisista ajoista alkaen on perämoottoreiden teippejä muutettu, jotta rekisteröinniltä on ollut helppo välttyä, vaikka mistään verosta ei ole ollut puhettakaan. Tehojen valvonta vesillä on käytännössä mahdotonta.

Siksi voisi olla järkevää esim. vapauttaa kaikki yli 25 v. vanhat veneet tästä populismiverosta, ja koko tehoverotus on jo kuolleena syntynyt idea.

26

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • läskipersu

      tässä ne astu paskaan valtion taholta, mutta norsunluu torneissa kohta tuulee

      paraskin maahanmuutto kriitikko riistää tasaverolla viimeisetkin tuhkan matujen luukkuun

    • PelleTRAFI

      Ihmettelen minäkin Trafin vaitonaisuutta koko sopassa. Ilmeisesti haluavat esiintyä vakavasti otettavana rekisteriviranomaisena, vaikka totuus on jotakin aivan muuta.

      Kohta joutuu sekä Trafi että politiikot nöyrtymään toimimattoman systeemin edessä.

      • Kissapöydällenyt

        Miksi ei rekisterin puutteista ja ongelmista keskustella yleisemmin muutenkin?

        Eihän verotus voi perustua epämääräisesti rekisteriin sepitettyihin tietoihin.


    • Tyhmät.maksaa.taas

      Kalliiksi tulee taas valtiolle tämäkin populistien pelleily.

      Ruotsissahan yrittivät veneveroa ja lopputulos oli, että heidän venerekisteri lopetettiin kannattamattomana ja puutteellisena. Eikö tästä voisi ottaa opiksi???

      • pölhöläntouhuja

        Se tässä ihmetyttääkin onko virkamiehet noin ulkona reaali maailmasta?


      • 28m

        Ruotsista olisi syytä ottaa oppia tässäkin asiassa.

        Tosin Trafin tietäen sieltä ei tällaista vaihtoehtoa tulle esittämään. Tuontiautoverotus kertoo mitä mieltä siellä ollaan maksajien eli kansalaisten oikeuksista.


    • Ei saa unohtaa verottajan rajatonta luovuutta. :)

      Vero voi myös tulla jonkinlaisen "tarran" muodossa, jota sitten pistokokein valvotaan. No, ei ehkä ihan nykypäivää, mutta noin periaatteessa vero voidaan kyllä määrätä esim. konetehon ja pituuden mukaan ilman mitään rekisteriäkään. Isoilla sanktioilla sitten motivoidaan ihmiset maksamaan tuo vero.

      Toinen tapa voi olla jonkinlainen venerekisterin päivitys, johon pitää määräaikaan mennessä ilmoittaa veneen oikeat tiedot veron määräämistä varten. Ja vääristä tiedoista taas rapsahtaa.

      Nämä siis vain sunnuntain joutilaisuuden tuotosta. Todelisuus lienee paljon kinkkisempi. :)

      • Rekisteriekspertti

        Siis häh? Kerro nyt miten määrätään vero pituuden tai tehon mukaan, kun siitä ei verottajalla ole nykyjärjestelmän mukaan luotettavaa tietoa? Kaikki "tieto" rekisterissä on ihan just ja ainoastaan mitä ilmoittaja on sinne joskus sylkäissyt.

        Ja miten vääristä tiedoista jotakin voi "rapsahtaa" ellei verottaja rupea vene- ja moottoritarkastajien kanssa syynäämään jokaista venettä?

        Autothan joutuu käymään katsastuksessa. Siinä se suuri ero.


      • Tarkoitin sitä, että vaan määrätään, että jostain veneistä pitää maksaa tieyn suuruinen vero. Ja sitten jos poliisi saa kiinni maksamattoman tapauksen, niin ropsahtaa reilut sakot. Näihän se toimii esim. dieselpolttoaineen verotus veneissä.

        Ja aikoinaan, kun ajoneuvovero tuli (vain väliaikaisesti!) Suomeen, niin auton tuulilasiin piti ostaa verotarra. Jos sitä ei ollut, rapsahti kovat sakot.


    • Piruperrii

      Ette vissiin sitten tienneet että rekisteritietojen oikeellisuus on omistajan vastuulla. Ensi kesänä tulemme näkemään ennekuulumattomat ratsiat vesillä jossa tarkistetaan rekisteritietojen oikeellisuus. Siitähän sakotetaan jos esim. Moottori on eri kuin tiedoissa. Luultavasti jos emme ole itse niitä oikaisseet ajoissa saamme sanktiot viranomaisen harhauttamisesta ja sitten joku poliisi arvioi milloin tämä erehdyttäminen on alkanut ja joudumme korvaamaan virheen korkoineen. Ja jos olet ihan omin pikku kätösin marinoinut sen vanha toyotan tai perkinssin niin mistähän saat siihen vaatimuksenmukaisuustodistuksen edes muuttaaksesi rekisterin vastaamaan moottoria. Jos olet vaihtanut moottorin niin sitten pitää olla tuo todistus. Ja tämä ihan omakohtainen kokemus. Tällä ja kaikilla muilla koppeiluilla saadaan kyllä viranomaisen toimesta loppumaan veneilykin ainakin tavallisilta persaukisilta.

      • Rekisteriekspertti

        Luulet päin prinkkalaa.

        Joku nynny Trafilässy voi selittää vaikka mitä, mutta oikeusasteessa kuluttajan vastuu rekisteritietojen oikeellisuudesta rajautuu vain häntä itseään koskeviin tietoihin ja niihin tietoihin joihin hän omilla toimillaan on myötävaikuttanut. Näin se nyt vaan on.

        Kuluttajan ei voi eikä tarvitse olla teknisesti orientoitunut tai perillä tehoista, tilavuuksista tms. Sama koskee autorekisteritietoja.

        Ne tiedot, jotka ovat viranomaisten kannalta esim. verotussyistä oleellisia, on viranomaisen vastuulla pitää niistä asianmukaista rekisteriä ja tietokantaa. Piste.


      • KateellinenNaapuri

        Meidän nurkilla liikkuu, ja perkeleellistä vauhtia liikkuukin, vanha 70-luvun HT-vene, jossa perässä törröttää 175 hv Optimax. Valmistajan suosittelema maksimiteho lienee enintään 90 hv. Kun rekisterinpito siirtyi Trafille, maalattiin tehomerkintä piiloon. Trafihan ei kuulemma hyväksynyt rekisteriin ylitehoisia koneita (mihinkähän lainkohtaan tuokin perustunee?).

        Jos nyt käy ilmi, että rekisterissä konetehoksi on merkitty 90 hv tai vastaavaa, ei kyseessä ole Trafin virhe, vaan veneiljää odottaa syyte viranomaisen harhauttamisessta ja virheellisen rekisterimerkinnän aiheuttamisesta. Näistä sakot ovat melkoisen kovat.


      • Rekisteriekspertti

        Trafinhan ei tarvitse hyväksyä rekisteröintiä ylisuurilla moottorilla, JOS heillä on olemassa ko. venetyypille varma tietokanta tehosuosituksista. Tällaisia tietokantoja EI OLE ennen CE-järjestelmän voimaantuloa.

        Mutta mikään laki ei kiellä tai vaadi mitään tiettyä tehoa huviveneeseen.

        Siis: vanhemmat veneet, joista ei mitään tietokantoja ole, tulee vapauttaa verosta.


      • SullaVääräRikosnimike
        KateellinenNaapuri kirjoitti:

        Meidän nurkilla liikkuu, ja perkeleellistä vauhtia liikkuukin, vanha 70-luvun HT-vene, jossa perässä törröttää 175 hv Optimax. Valmistajan suosittelema maksimiteho lienee enintään 90 hv. Kun rekisterinpito siirtyi Trafille, maalattiin tehomerkintä piiloon. Trafihan ei kuulemma hyväksynyt rekisteriin ylitehoisia koneita (mihinkähän lainkohtaan tuokin perustunee?).

        Jos nyt käy ilmi, että rekisterissä konetehoksi on merkitty 90 hv tai vastaavaa, ei kyseessä ole Trafin virhe, vaan veneiljää odottaa syyte viranomaisen harhauttamisessta ja virheellisen rekisterimerkinnän aiheuttamisesta. Näistä sakot ovat melkoisen kovat.

        Rikoslaki 7 § (24.7.1998/563) Rekisterimerkintärikos.
        Joka aiheuttaakseen oikeudellisesti merkityksellisen virheen viranomaisen pitämään yleiseen rekisteriin antaa rekisteriä pitävälle viranomaiselle väärän tiedon tai hankkiakseen itselleen tai toiselle hyötyä taikka toista vahingoittaakseen käyttää hyväkseen 1 kohdassa tarkoitetulla tavalla aiheutettua virhettä, on tuomittava rekisterimerkintärikoksesta sakkoon tai vankeuteen enintään kolmeksi vuodeksi.
        Yritys on rangaistava.


      • LakiPykälä
        SullaVääräRikosnimike kirjoitti:

        Rikoslaki 7 § (24.7.1998/563) Rekisterimerkintärikos.
        Joka aiheuttaakseen oikeudellisesti merkityksellisen virheen viranomaisen pitämään yleiseen rekisteriin antaa rekisteriä pitävälle viranomaiselle väärän tiedon tai hankkiakseen itselleen tai toiselle hyötyä taikka toista vahingoittaakseen käyttää hyväkseen 1 kohdassa tarkoitetulla tavalla aiheutettua virhettä, on tuomittava rekisterimerkintärikoksesta sakkoon tai vankeuteen enintään kolmeksi vuodeksi.
        Yritys on rangaistava.

        Ja se linkki on http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1889/18890039001#L16


    • Piruperrii

      Sinähän erikoinen rekisteriexpertti olet. Oletkos mahtanut mitään rekisteröidä Trafiaikaan? Kyllä rekisterirouva kertoi monen lähteneen ovet paukkuen kun on ollut ongelmia rekisteröidä muutettuja veneitä. Mitenkäs se voi Trafin vastuulla olla? Asiakas yrittää muuttaa tietoja mutta ne eivät Trafille kelpaa ja kohta nuo tiedot ovat verotuksen peruste. Onhan ihan kokemusta että on sakotettu kun 2- tahtisen vaihdon jälkeen 4-tahtiseksi ei rekisteritietoja oltu muutettu. Se on kuulemmma veneilijän parhaaksi että tiedot ovat oikein. Saadaan tässä vielä ihmetellä ja kirota järjestelmää mutta sehän ei ole meille uutta päinvastoin sehän on suorastaan maan tapa. Yhä enemmän tehdään typeriä päätöksiä joista huomataan heti että mettään meni. Kukaan ei ota mistään vastuuta kuin maksaja = veneen omistaja. Parempi olisi myydä veneitä ja ylläpitää, huoltaa ja sitä kautta tehdä niitä verotuloja kun kukistaa ja v.. ttaa ihmiset tähänkin. Ei pidä tuijottaa yksin tähän veroon vaan kaikkien kustannusten noustessa joku katkaisee sen kamelin selän ja mikäpä siihen veneilyssä paremmin sopisi kuin vero. Katsotaan mikä sen suuruus on ja mietitään sitten miten edetään.

      • Rekisteriekspertti

        Niin, ja mikä oli ongelma? Nimenomaanhan se on juuri Trafin vastuulla, jos ottavat asiaan kantaa ja hylkäävät asiaan kuuluvia muutosyrityksiä.

        Totuus nyt vaan on se, ettei Trafilla ole minkäänlaista luotettavaa tietokanataa ennen CE-määräysten voimaantuloa rekisteröityjä veneitä. Ei sellaista tietokantaa ole missään muuallakaan, eikä ole koskaan edes ollut.

        Joten ei voi toimia verotuksen pohjana epämääräiset rekisteritiedot vanhemissa veneissä.


      • onnistuuaina

        äläkä jauha paskaa saat muuttaa veneestä 50% ennenkuin tulee mitään sanomista


    • Tasaveroapukkaa

      Tässä voi toki olla ongelma, koska kansalaista ei voitane velvoittaa tietämään ainakaan vanhan moottorin oikeaa virallista konetehoa, josta vaatimustenmukaisuudentodistusta ei ole saatavilla. Erilaisia standardejakin joilla koneteho ilmoitetaan on useita ja ne ovat vuosikymmnten mittaan muuttuneet. On jenkkien hevosvoimia, akselitehoa, kampiakselitehoa jne. Olisi ikävää jos kansalainen saa syytteen veropetoksesta vain tietämättömyyttään, kun moottorin teho on ilmoitettu väärin rekisteriin, esim kilowatit ilmoitettu hevosvoimina. USeissa koneissa on mahdollista tarkistaa koneteho moottorin tyyppikilvestä ja ohjausyksiköstä veneratsioiden yhteydessä.

      • Rekisteriekspertti

        Näin on. Ja se, koska ja kuka ne virheelliset tiedot aikoinaan on antanut on mahdotonta aukottomasti selvittää maistraattien ajoilta.


    • Painekasvaa
      • muttatyhmätsäätäälakeja

        jep, kyllä tää vene ja mopo verotus on tuhoon tuomittua


    • enminäyllytä

      Jos se tehoraja perämootttoreissa tulee olemaan 50hv, niin kuka sitä valvoo ja miten?

      Perämoottorit 30-90hv on aika lailla samannäköisiä ja -kokoisia (toki siellä on poikkeuksia). Mutta joku Honda 40 50 60hv, eikö se ole sama kone, mitat eri tehoversio.

      Ilmoitetaan Trafille, että veneeseen vaihtui moottori 40hv Honda.
      Teipataan sen veneessä olevan 60hv kopasta numerot piiloon ja tyyppikilpi piirongin laatikkoon.
      Sen jälkeen ajellaan verovapaasti.

      Sitten kun myydään venettä, niin teipit irti, ilmoitus Trafille , että vaihdettu kone 60hv tai mennään olemassa olevalla ratkaisulla ja kerrotaan se ostaja-ehdokkaalle.

      Tieliikenteessähän tämä ei onnistu, koska siellä on pakollinen liikennevakuutu ja silloin mennään korvausasioissa hyvin harmaalle alueelle, mutta venepuolella, kun ei ole pakollisa vakuutuksia, niin synti ei ole niin suuri, vain veropetos.

      Sama homma, jos ison matkaveneen vero määräytyy tehon mukaan, niin mikä etsää ilmoittamasta Trafille, että siellä koneruumassa olevat 2 X 450hv koneet onkin 2 X 150hv...

      • KateelinenNaapuri

        Ei sitä mikään estä tietenkään, mutta kun siinä syyllistyy rekisterimerkintärikokseen, viranomaisen harhauttamiseen ja veropetokseen, niin panee miettimään kannattaako moinen.


      • Jepjepjuu

        Eli "rikollisia" on jo nyt useita tuhansia? Kaikki 25 hv moottorit ja viritetyt 20 heppaiset, joiden kopassa lukee 20, jne.

        Siitä vaan rikosilmoituksia tai joukkokannetta ajamaan. Lykkyä tykö :)))


      • PukataPukata

        Epäilemättä näin on, rekisterimerkintärikoksia on varmasti tehty tuhansittain, samoin vielä enemmän laiminlyöty ilmoittaa yli 20 hv moottoreita rekisteriin (joka taas on jokin muu, todennäköisesti lievempi, rikos).

        Mutta mitä joukkokannetta ja ketä vastaan?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      144
      8369
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      46
      2318
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      26
      2162
    4. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      95
      1738
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      181
      1687
    6. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      34
      1546
    7. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      108
      1103
    8. Taisit sä sit kuiteski

      Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      5
      1019
    9. Oletko miten

      Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      53
      1005
    10. Sinä saat minut kuohuksiin

      Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      16
      917
    Aihe