Kun ikää kertyy, ne estävät sinua kaatuilemasta ja auttavat nousemaan pystyyn vahingon satuttua. Kyllä tosin hyvä käsikin on tarpeen itsensä ylös kampeamisessa ja muutenkin.
Pohkeeni ovat pysyneet kunnossa itsekseen, muun treenin sivutuotteena. Itseasiassa pohkeitani on kehuttu "juoksijan pohkeiksi", en kysynyt etiopialaisen vai jamaikalaisen. Mielummin jamaikalaisen, mutta ehkä kuitenkin ikäni huomioon ottaen ovat sen toisen.
Tänään luin artikkelin pohkeiden kunnon tärkeydestä, siksi tuo yllä oleva avautuminen. Linkki artikkeliin viestin lopussa.
Asiasta toiseen.
Nykyään vaaditaan työttömille vastikkeellista korvausta pelkän sohvalla makaamisen sijaan. Se kuulemma on hyödyllistä aktivoimista itse työttömälle, eikä tälle tarvitse maksaa kuukausittain rahaa tyhjästä.
Pitäisikö eläkekin muuttaa vastikkeelliseksi? Sohvalla makaamisen sijaan liikuntaa kolmesti viikossa, tai tulee karenssia. ...tai leikattaisiin 3 prosenttia tuloista jokaiselta laiminlyödyltä kuukaudelta.
Se olisi hyödyllistä eläkeläiselle itselleen, kunnon kasvaessa kaatumiset vähenisivät ja avuntarve vähenisi toimintakyvyn lisääntyessä. Myös lonkkaleikkauksissa ja sairaalapäivissä säästettäisiin rutkasti veronmaksajien rahoja.
http://www.iltalehti.fi/terveys/2016082922236156_tr.shtml
Onko sinun pohkeesi kunnossa?
Arvostan hyvää peffaa ja kinttuja
112
72
Vastaukset
Unohdin sanoa, että sen saman 9 euron päiväkorvauksen joka maksetaan töihin pakotetulle työttömälle, voisi maksaa myös liikuntaan pakotetulle eläkeläiselle.
Valitettavasti 60 on enemmän älykkö, kuin venyttelikkö.
Mutta hyvän-tahtoisia hymyilijöitä ovat he.
Hyvästä aiheesta.
H.Juu, tukevatekoiset maalaisemännän pohkeet, kestävät ja jaksavat päivästä päivään ja vuodesta toiseen.
Näillä jaloilla kävelee näkymättömiin.- kesi.vä
Kyllä pohkeeni ovat kunnossa. Takareisi ja pakara vihoittelevat vieläkin parin viikon takaisen sienimetsässä liukastumisen takia. Kävin urheiluhierojalla ja hän arveli lihaksen revähtäneen kiinnikkeen kohdalta.
- Korppis1
Kuselle en ulkona kykene jos ei ole puuta, josta saan otteen ja pidän lujasti kiinni. Pohkeet eivät ole ongelmani vaan kokonaisvaltaisesti koipeni, joissa on pituutta, en ole persjalkainen.
Joka aamu teen voimistelusarjan, jolla treenaan selkä- ja vatsalihaksia. Jenkkakahvat sulaa silmissä, joten se lie parasta tässä kuntoutusohjelmassani.
Käsivoimani ovat huippukunnossa. Pääsin ylös lattialta käsivoimieni ansiosta kun putosin ja loukkasin L2 selkänikamani. Ei olisi jalkavoimat riittäneet.
Käsivoimani kehittuivät rintasyöpäleikkauksen jälkeisellä kuntoutusohjelmalla, alleja en ole viitsinyt itselleni hommata.
Maton pesu onnistuu kontillaan, mutta marjametsään en enää kykene. Koekkalehdin kyllä mökkimaastossa jonne juuri nyt suuntaan.
Hyvää päivän jatkoa, pieniperseinen ja voimakas käsivoimainen.- Omituisia.tapoja
Häh. Kuin sää kuseskelet? Halaat puuta ja sohotat selän taakse pitkälle pyllistäen?
- korppislaiturilta
Omituisia.tapoja kirjoitti:
Häh. Kuin sää kuseskelet? Halaat puuta ja sohotat selän taakse pitkälle pyllistäen?
Kirjoitin kuselle en ulkosalla enää kykene 😆
- mimmimum-..mi
Huvitti kun tuo kolmevuotias sanoi joskuskus sanoin että käy pisalle ....ennenkuin lähdetään ulos.... "voi käydä puskapissalla" ....totesi poika.
- mimmimum-..mi
mitä nämä näppäimet sekoilee.....kuskus on jotain muuta...höpsistä
- henrjii
ei se mitään, pehvallaan on huono kerätä marjoja ja pestä mattoja, polvillan se kyllä onnistuu.
Kauniita pitkiä sääriä on ihan kiva katsella vaikka niillä ei oikein pitkiä lokkia saakkaan
- KurppaMummu
Aatu oli myös pakottavaa tarvetta saada kansakunta liikkelle voimakeinoin.
- KurppaMummu
Aatulla !
- KurppaMummj
Eikö olisi järkevämpää palkata lisää liikuntarajoittesille työntekijöitä mitä huijata vanhuksille katteetonta rahaa ?
Pylly ja reidet tärkeimmät, pohkeet saa kyytiä silloin tällöin korolla, sauvoilla tai hauvalla. Vaikka se on sellainen haistelija, että seisoskeluksi menee. Äänihuulet saa enemmän kyytiä, kun joutuu koko ajan kutsumaan.
Kun juoksin, mun pohkeet oli sen verran isot, ettei kaikkiin talvisaappaisiin mahtuneet. Se on se ärsyttävin puoli kun kuteet tehdään jossain pieni-kokoisten ihmisten maissa.- ent.siivoojaparka
expimot kirjoitti:
Etkö enää juokse? Miksi?
Liian tiukat saappaat ...
- kesi.vä
ent.siivoojaparka kirjoitti:
Liian tiukat saappaat ...
Naurun paikka.
expimot kirjoitti:
Etkö enää juokse? Miksi?
Ristiselässä kolmen nikaman väliset välilevyt ovat niin kuluneet, että nikamat nirhaa toisiaan. Juoksun hakkaava liike pahentaa asiaa.
Lisäksi on lievä skolioosi, yksi näistä ristiselän nikamista on vähän enemmän sisäänpäin kuin muut, ei ihan ruodussa. Koska välilevyt ei enää pidä nikamia niin hyvin paikallaan kuin pitäisi, se pääsee joskus vähän liikkumaan ja aiheuttamaan noidannuolta kun joku hermo jää väliin.hmp.f kirjoitti:
Ristiselässä kolmen nikaman väliset välilevyt ovat niin kuluneet, että nikamat nirhaa toisiaan. Juoksun hakkaava liike pahentaa asiaa.
Lisäksi on lievä skolioosi, yksi näistä ristiselän nikamista on vähän enemmän sisäänpäin kuin muut, ei ihan ruodussa. Koska välilevyt ei enää pidä nikamia niin hyvin paikallaan kuin pitäisi, se pääsee joskus vähän liikkumaan ja aiheuttamaan noidannuolta kun joku hermo jää väliin.Auts... : (
- kesi.vä
hmp.f kirjoitti:
Lisäksi on lievä skolioosi, yksi näistä ristiselän nikamista on vähän enemmän sisäänpäin kuin muut, ei ihan ruodussa. Koska välilevyt ei enää pidä nikamia niin hyvin paikallaan kuin pitäisi, se pääsee joskus vähän liikkumaan ja aiheuttamaan noidannuolta kun joku hermo jää väliin.Auts minunkin puolestani. Toivottavasti et pahastunut, kun nauroin tuolle saapasvitselle? Mielikuva juoksutrikoissa ja talvisaappaissa juoksevasta hmp.f:stä vain huvitti, sori.
kesi.vä kirjoitti:
Auts minunkin puolestani. Toivottavasti et pahastunut, kun nauroin tuolle saapasvitselle? Mielikuva juoksutrikoissa ja talvisaappaissa juoksevasta hmp.f:stä vain huvitti, sori.
No problem :) Mua väsytti eilen, ei oikein naurattanut mikään. Kyllä mä jo hyvin pärjään sen selän kanssa, kun on rajat hakenut mitä voi tehdä ja mitä ei. Lankutus on kivaa :)
expimot kirjoitti:
Etkö enää juokse? Miksi?
Miten muuten sun juokseminen edistyy? Ei ole yhtään juoksukuvaa vielä nähty :)
hmp.f kirjoitti:
Miten muuten sun juokseminen edistyy? Ei ole yhtään juoksukuvaa vielä nähty :)
Ei se varsinaisesti edisty, kun en enää pyri pitkän matkan hölkkäkuntoon.
Olen keskittynyt liikkuvuuteen ja lihaskuntoon. Teen lenkeilläni kävelyä, spurtteja, loikkia ja askelkyykkykävelyä. Lihaksisto rasittuu monipuolisesti ja intervallit huolehtivat hapenottokyvyn kohentumisesta.expimot kirjoitti:
Ei se varsinaisesti edisty, kun en enää pyri pitkän matkan hölkkäkuntoon.
Olen keskittynyt liikkuvuuteen ja lihaskuntoon. Teen lenkeilläni kävelyä, spurtteja, loikkia ja askelkyykkykävelyä. Lihaksisto rasittuu monipuolisesti ja intervallit huolehtivat hapenottokyvyn kohentumisesta.Se on aika kuluttavaakin kropalle. Näköjään. Voi olla ihan viisas päätös.
hmp.f kirjoitti:
No problem :) Mua väsytti eilen, ei oikein naurattanut mikään. Kyllä mä jo hyvin pärjään sen selän kanssa, kun on rajat hakenut mitä voi tehdä ja mitä ei. Lankutus on kivaa :)
Tiesitkö että lankuttaa voi kävellessäkin?
Vedä napa selkärankaan ja kävele ryhdikkäänä esimerkiksi valopylväiden väli. Seuraavan välin huilaat ja taas uudestaan.
Ei ole niin helppoa kuin kuulostaa pitää vatsaa sisään vedettynä, hengittää, kävellä rennosti ja pitää ryhti hyvänä. Mulla väsyi alussa selkä, enkä jaksanut pitää pakettia kunnolla kasassa.expimot kirjoitti:
Tiesitkö että lankuttaa voi kävellessäkin?
Vedä napa selkärankaan ja kävele ryhdikkäänä esimerkiksi valopylväiden väli. Seuraavan välin huilaat ja taas uudestaan.
Ei ole niin helppoa kuin kuulostaa pitää vatsaa sisään vedettynä, hengittää, kävellä rennosti ja pitää ryhti hyvänä. Mulla väsyi alussa selkä, enkä jaksanut pitää pakettia kunnolla kasassa.Joo, just siitä alkaa aina uudelleen käveleminen noidannuolen jälkeen. Piikki pyllyyn, kainalosauvat keventämään selän kourmaa, ja napa sisään tueksi. Tolleen mä sauvakävelenkin, siis ei kainalosauvoilla vaan... :) Muutenkin joudun imaisemaan jos jumppaan (huom. jos), käännyn yöllä, nousen tuolilta ja lähden liikkeelle, tai rupee kuuluu naksahduksia selässä.
Hyvä muistutus alkuun kun kävelee, on että sitoo jonkun langan tai narun vyötärölle kun ensin masu on vedetty sisään. Niin tiukasti vaan ettei tunnu. Sitten kun kävelee ja unohtaa, se alkaa kiristää, ja taas muistaa..Niin siis... kävely on ainut mikä auttaa kun selkä on pahimmillaan, pumppaa verta lihaksiin ja löystyttää lihaskrampin. Samalla se nikamakin hakeutuu takaisin paikoilleen.
- mimmimum-..mi
Kyllä vähän olen yrittänyt pitää lihaskuntoa jonkinlaisessa kunnossa....esim. ponnistusvoiman huomaa heikentyneen....noustessa vähänkin korkeammalle....
Minkäsmoinen on hyvä peffa....
Niin....ja d-vitamiinin aloitin nyt kun aurinkoa saa...ja sai niin niukasti ....Hyvässä peffassa on enemmän lihaa kuin rasvakudosta. Tai voi sitä rasvaakin olla enemmän jos pihviä myös on runsaasti.
- mimmimum-..mi
expimot kirjoitti:
Hyvässä peffassa on enemmän lihaa kuin rasvakudosta. Tai voi sitä rasvaakin olla enemmän jos pihviä myös on runsaasti.
Minulla taitaa sitten olla aika hyvä peffa.....tai voishan siinä kokoa ....muhkeutta olla vähän enempikin....
- kurttu.se.on
mimmimum-..mi kirjoitti:
Minulla taitaa sitten olla aika hyvä peffa.....tai voishan siinä kokoa ....muhkeutta olla vähän enempikin....
Hahhaaa vanhan akan perse ei oo koskaan hyvä ;DDD
Pohkeeni ovat edelleen napakat ja polvetkin ovat hyvässä kunnossa, koska en ole juossut koskaan pitempiä matkoja kuin on ollut tarpeen pesien välillä, tai pallon kiinni ottamiseen/osumiseen.
Juokseminen ei ole minun lajini. Olen kokeillut nuorempana useampia kertoja, kun olisin halunnut juosta. Polveni eivät sopeutuneet pitkien matkojen juoksemiseen. - Maratonia treenanneen kumppanini rinnalla ajoin polkupyörällä. Sekin oli hyvää liikuntaa, kun ajoin myös ala- ja ylämäet samaa vauhtia hänen kanssaan.
PS: Naisten kyykistely pissimistä varten metsäpolulla on minun mielestäni vähemmän hyvä tapa. Kumartuminen haara-asennossa, pyllistäminen vähän taaksepäin ja kyynärpäistä taitettujen käsivarsien nojaaminen jalkoihin polvien yläpuolella toimii paljon paremmin. Voi ohjata suihkuakin mielensä mukaan. ;D- pystypisuli
Eikä purase niin helpolla käärme pyllyyn ;)
- kesi.vä
pystypisuli kirjoitti:
Eikä purase niin helpolla käärme pyllyyn ;)
;D Naurun paikka.
- henrjii
joo hyvä, keinot loppuu niin konstit alkaa.
Mitäpä sitä hyvää tavaraa turpeeseen, kun homman pystyy hoitelemaan muutekin
- ent.siivoojaparka
No mitä nyt kukakin eniten arvostaa ihmisessä.
Minä arvostaisin kyllä enemmän aivoja kuin persittä. Mutta olkoon aloittaja vaan ylpeä persiistään.Sama täällä, jos korvien välissä lyö tyhjää ei muitakaan avuja juuri arvosta. Komiat pohkeet ja persaukset ovat tietenkin eduksi.
Olen melko hyväkuntoinen ikäisekseni, liika riehuminen lenkkipolulla ei ole hyväksi nivelille. Ajelen pyörällä sisällä ja ulkona.
Toista polvea on operoitu, satutin sen jo lapsena pahasti, sitten vielä kaaduin muutaman vuosi sitten jäätkölle. Polvi alkoi haitata elämää, nyt se on ollut ihan hyvä leikkauksen jälkeen.- AivotOnMuttaMutta
Aivojumppa ei pidä lihaksia ja liikuntakykyä kunnossa.
Jos äly ei riitä useampien aihe-alueiden tarkasteluun, pitää varmaan tyytyä jauhamaan aina vaan samaa. Moni pitää aivojaan itsestään selvänä asiana, joku näkyy olevan ylpeä siitä, että hänelläkin on aivot!!! ??? Millaiset? - ItseSanoiJaOikeassaOn
Sama täällä, jos korvien välissä lyö tyhjää ei muitakaan avuja juuri arvosta.
- ent.siivoojaparka
AivotOnMuttaMutta kirjoitti:
Aivojumppa ei pidä lihaksia ja liikuntakykyä kunnossa.
Jos äly ei riitä useampien aihe-alueiden tarkasteluun, pitää varmaan tyytyä jauhamaan aina vaan samaa. Moni pitää aivojaan itsestään selvänä asiana, joku näkyy olevan ylpeä siitä, että hänelläkin on aivot!!! ??? Millaiset?Useimmat pitävät persittään itsestään selvänä asiana.
Joittenkin pitää elää yli kuuskymppiseksi, ennenkuin huomaavat minkä päällä istuvat. - HeilutaJaNautiRytm
Parempi myöhään kuin ei ollenkaan. Onhan se ilo huomata, että omistaa komean pepun ja muidenkin silmä kirkastuu, kun sitä kauniisti keinuttelee.
- de-meter
Että pohkeet ? Minä olen kuvitellut, että reisilihakset ovat ne, joita on syytä treenata. Pohkeet hoituvat vähän kuin itsestään.
Marjasesongin aikaan minulta pakkaa jäädä muut aktiviteetit. Neljän tunnin sessio vaihtelevassa maastossa tuntui riittävän: henki kulki ylämäessäkin ja kyykkyyn meno ja siinä pysyminen sujuivat hyvin. Sensijaan sattuu vimmatusti jos yritän tehdä polvillani jotakin, vaikka sitä matonpesua. Käsivoimisaakaan ei ole hurraamista, mutta ehkä 10 kilon marjaämpärin ja uuden vauvan - (ei oma..)) - kantaminen vähän korjaavat tilannetta.
Peffaa en ole viime aikoina silmäillyt - se tuntuu kiinteytyvän aika pienellä treenillä.
Kunhan tässä nyt ehtii...- Merilii_
Uusi housumuoti kapeudessaan on jo pitkään ilahduttanut minua,
ne 70-luvun leveät purjeet ovat kuin pahaa unta.
Näitä kapeita housuja olen ostanut ja käyttänyt paljon.
Ne näyttävät kauniilta ja ovat pyöräilyssäkin hyvät.
Harrastusryhmien liikunnat ovat alkaneet taas, nihin osallistun aina. - Kannattaakin
harjoitella syväkyykkyä ja pitää lihakset kunnossa niin että siihen pystyvät!
Ennen vesi-wc-eitä se on kai täytynyt kuulua naisväelle välttämättömiin taitoihin ja osaamisiin, sillä miten muuten voisi pissata metsässä.
Pohkeet ja reidet kiinteät ja kunnossa, kiitos pikemminkin hyvien geenien kuin oman ahkeran treenaamiseni ;)
- KurppaMummu
Olipa hyvä kun hoksasit välillä istahtaa huilimaan , mulle tuli jo hiki katellessa sun pikajuoksua. 9 e / pv otan vastaan haasteen , kunhan ensin ropsahtaa takuuraha eläketillille ennakkona Kuka sitä pakolla liikkumaan rupee minkä voipi suorittaa vapaaehtoisesti .
Hyvän yön lähettiläs ex- LadyMummuKiitos KM kun luit aloituksen ajatuksella.
Valitettavasti haasteeseen ei kuulu takuuraha ja vapaaehtoisuus, päinvastoin.
Karenssi ja pakottaminen ovat käytössä olevat kannustimet.
- Korppis1
Aikuisten oikeesti arvostan hyvää rakastajaa, reidet, pohkeet tai pyllykkä ei siinä sessiossa meinaa yhtikäs mitään ; )
- enmilläänkeksi
@expimot "estävät sinua kaatuilemasta"
Ja pah! :(
Kun joku vanha mies autollaan törmää pyörääsi, niin takuulla asfalttiin kaadut, vaikka on lihakset kuinka timmissä kunnossa.
Ajokortit pois yli 60-vuotiailta!!!!!!!!!!!
P.s. hyvä, että vaihdoit kitaran rämpytykseen, jo riittikin lankutus. - päästäniinväliä
Persehän se tärkein paikka onkin
- Ainakin.v-sanan
hokijoille, joita inhoan koko sydämeni kyllyydestä.
YÄK-porukkaa vailla mitään ihmisyyttä. Ainakin.v-sanan kirjoitti:
hokijoille, joita inhoan koko sydämeni kyllyydestä.
YÄK-porukkaa vailla mitään ihmisyyttä.""..vailla mitään ihmisyyttä.."
Vittu mitä liiottelua.
- Heikunkeikku
Tiedä häntä peffasta ja kintuista, mutta sen sanon, että mun sormeni ovat A-luokkaa. Heevetin nopiat ja näppäryydessään ohhhoh-onks-ees-tottakaan.
Eilen koikkelehdin huonopohjaisessa metsässä, puolukoita ämpärillisen noukin ja ämpärillisen karvalaukkuja. Tänään (vapaapäivä) meinaan lähteä vajaan tunnin kuluttua yhden kaverin kans keräämään pensasaroniaa (2 ämpärillistä meinaan). Sen jälkeen kaveri menee menojaan ja lähden uudestaan metsään puolukoita jahtaamaan. Jos saisin lisää sieniä, olisin otettu.
Käsivoimat olivat koetuksella, kun n. viikko sitten puristelin tyrnimarjoja. Ihan hirveää touhua. Aivan kamalaa. Täysin sopimatonta touhua naiselle. Miehen voimalla se onnistuu paremmin. Sain puristettua vaivoin kahden päivän aikana, monine huilaushetkineen, n. 10 litraa. Puristettavaa vielä jäi, mutta en enää kyennyt kertakaikkiaan. Peukalokin huusi hallelujaa, käsivarret Apuaaaa duona. Puolikumarainen asento sai aikaan ristiselässä hitto-ku-ottaa-kipiää-tuntemuksia.
Mutta. Marjoja on nyt pakastimessa aimo kasa. Mustikoitakin.- kesi.vä
Hui miten huippaa vaikka olenkin seljälläni. Minulla on mielikuva, että tyrninmarjat puristetaan samansorttisella välineellä kuin valkosipulinpuristin, mutta isompi. Meillä päin ei kasva tyrni, joten ei kokemusta. Nautinnollisia tyrnishottihetkiä sitten talvella :)
- kesi.vä
Hyppään asiasta asian viereen. Onko kenelläkään kokemusta kinesioteipistä? Mulla on vielä ainakin yks käynti urheiluhierojalla, hän on myös fysioterapeutti, mutta unohdin kysyä.
- höpöjä
Eipä ollut mitenkään tehokasta.
Lonkkaani sitä laitettiin, koska luultiin sen auttavan selkäkipuihinkin.
Tyhjän saa kokeilemattakin. - ent.siivoojaparka
Itselläni ei ole kokemusta sen tehosta.
Likallani sitävastoin on. Hän on allerginen jollekin sen liimassa olevalle aineelle ja sai selkänsä täyteen ihottumaa, vereslihalla koko selkä, kun sitä teippiä revittiin pois. - kesi.vä
höpöjä kirjoitti:
Eipä ollut mitenkään tehokasta.
Lonkkaani sitä laitettiin, koska luultiin sen auttavan selkäkipuihinkin.
Tyhjän saa kokeilemattakin.Ahas, vähän sitä ounailinkin, että ei tehoa.
- kesi.vä
Likallani sitävastoin on. Hän on allerginen jollekin sen liimassa olevalle aineelle ja sai selkänsä täyteen ihottumaa, vereslihalla koko selkä, kun sitä teippiä revittiin pois.No huh huh. Sen verran gooletinkin siitä, että on erilaisia ja joku mainitsi tuon liiman. Olkoot sitten, vedän liian pienet sukkahousut. Ai niin, mutta alan kesimään niistä-
- ent.siivoojaparka
kesi.vä kirjoitti:
No huh huh. Sen verran gooletinkin siitä, että on erilaisia ja joku mainitsi tuon liiman. Olkoot sitten, vedän liian pienet sukkahousut. Ai niin, mutta alan kesimään niistä-
Tiukat housuliivit.
Googlasin ja näkyy olevan myynnissä sellaisia vieläkin. - kesi.vä
Tiukat housuliivit.
Googlasin ja näkyy olevan myynnissä sellaisia vieläkin.Ai niin, nykyisin kait niitä kutsutaan muotoileviksi alusasuiksi. Mutta ne kait litistää mahaa. Mä olin aatellut tukea kannikkaa ja reittä. Jos mä hommaan liian pienet legginsit ja pätkin lahkeet.
- höpöjä
Likallani sitävastoin on. Hän on allerginen jollekin sen liimassa olevalle aineelle ja sai selkänsä täyteen ihottumaa, vereslihalla koko selkä, kun sitä teippiä revittiin pois.Minullekin tuli ihottumaa. Olen allerginen luonnonhartsille ja tiamersaalille. Liima ainakin sisältää luonnonhartsia.
Hyvää katseltavaa, tosin oli toista 60 luvulla silloin näkyi...... kyse oli naisista.
Tuli tässä aamunkahvin kirkkaana hetkenä mieleen, että jossain olen kuullut että saaristolaiset ovat sitkeitä myös vanhuksina. Heitä ei tarvi poimia kylppärin lattialta, he pääsevät pystyyn ite. Elämä ilman osto-palveluja ja kaikkia satoja koneita, tekee että ihminen joutuu käyttämään lihaksiaan, joten ne ovat kunnossa vielä kahdeksankymppisinäkin.
Että sinänsä tuo sun idea ei ole ollenkaan paha. Ihminen on kerännyt itselleen vapaa-aikaa, mutta tuhooko hän vaan oman vanhuuden sillä?"..ei tarvi poimia kylppärin lattialta, he pääsevät pystyyn ite.."
Virkistävää kun joku löytää sen oleellisen asian aloituksesta, eikä heti riennä kuvailemaan haaveidensa rakastajaa tai uskottelemaan että on tarkoituksella valinnut huonon kunnon, koska aivot ne on tärkeimmät.
Joku keksi perustella hyvän lihaksiston turhuutta silläkin että ei se auta jos joku ajaa autolla päälle. : )
Tuossa on pari hyvää linkkiä joista selviää että peffalla on muutakin merkitystä kuin istuminen ja ilman päästely.
http://aikalainen.uta.fi/2015/04/27/tuolilta-ylos-nouseminen-voi-olla-ylivoimainen-suoritus/
http://www.iltalehti.fi/elintavat/2013102217634134_el.shtmlexpimot kirjoitti:
"..ei tarvi poimia kylppärin lattialta, he pääsevät pystyyn ite.."
Virkistävää kun joku löytää sen oleellisen asian aloituksesta, eikä heti riennä kuvailemaan haaveidensa rakastajaa tai uskottelemaan että on tarkoituksella valinnut huonon kunnon, koska aivot ne on tärkeimmät.
Joku keksi perustella hyvän lihaksiston turhuutta silläkin että ei se auta jos joku ajaa autolla päälle. : )
Tuossa on pari hyvää linkkiä joista selviää että peffalla on muutakin merkitystä kuin istuminen ja ilman päästely.
http://aikalainen.uta.fi/2015/04/27/tuolilta-ylos-nouseminen-voi-olla-ylivoimainen-suoritus/
http://www.iltalehti.fi/elintavat/2013102217634134_el.shtmlJoku känkkäränkkä-nokkeluus virus valloittanut palstaa, onneksi kaikki ei ole saanut tartuntaa. Otin omassa ketjuissa susta oppia ja jätin vastaamatta. Vähän joudun vielä taistelemaan provoavan (taka?)puoleni kanssa, pitää ehkä jättää netti rauhaan jotta suoriudun kunnialla :)
Voiko olla niin, että osa lihasrappeudesta myös kuuluu johonkin muistisairauteen? Alzheimeriin ja Parkinsoniin? Ehkä joku palstalla tietää. Mulle on jäänyt sellainen kuva kun katselen tuttujen kaatuneita vanhuksia.
Olihan sulla juoksukuvaa :) saaks palsta vaan toivoa ja sieltä tulee, paitsi tutua ja sauvoja :))- enmilläänkeksi
expimot kirjoitti:
http://www.iltalehti.fi/elintavat/2013102217634134_el.shtml@expimot
Luit kommenttini inhottavasti!!!!!!!!!!!!! "Joku keksi perustella hyvän lihaksiston turhuutta silläkin että ei se auta jos joku ajaa autolla päälle. : )"
En minäkään pidä sinusta :P
Siis minuun törmäsi auto ja aika paljon kiukuttaa, kun tuli totuttuun kuntoiluun katkos ja kipeänä olen yrittänyt keksiä keinoja, ettei lihaskunto kovin heikkene. Esim. toinen puntti on H&M:n muovikassissa ja käsivarressa ☺
Olen pitänyt itseni, painoni ja lihakseni hyvässä kunnossa - pyöräilen tosi paljon lumettomaan aikaan. Just kävin labratesteissä ja oli hyvät arvot - esim. muutama vuosi sitten ovelle koputellut 2-tyyp.diabetes ei enää uhkaa. Niin nyt sitten elokuun alussa vanha mies autollaan kääntyessään pihaan törmäsi pyörääni sillä seurauksella, että kaaduin asfalttiin. Ajoin pyörätie-jalkakäytävää ja auto oli väistämisvelvollinen. Silti olin varovainen mutta kun auto ajoi hyvin hiljaa, niin päättelin, että se päästää minut kuten liikennesääntöjen mukaan kuuluu. Mutta tuo pentele tuli ja törmäsi. Vauhti oli sekä autolla että minulla hiljainen ja minulla oli pyöräilykypärä, josta syystä selvittiin vain värttinäluun murtumalla ja mustelmilla. Huomenna otetaan kipsi pois ja alkaa ranteen kuntoutus. hmp.f kirjoitti:
Joku känkkäränkkä-nokkeluus virus valloittanut palstaa, onneksi kaikki ei ole saanut tartuntaa. Otin omassa ketjuissa susta oppia ja jätin vastaamatta. Vähän joudun vielä taistelemaan provoavan (taka?)puoleni kanssa, pitää ehkä jättää netti rauhaan jotta suoriudun kunnialla :)
Voiko olla niin, että osa lihasrappeudesta myös kuuluu johonkin muistisairauteen? Alzheimeriin ja Parkinsoniin? Ehkä joku palstalla tietää. Mulle on jäänyt sellainen kuva kun katselen tuttujen kaatuneita vanhuksia.
Olihan sulla juoksukuvaa :) saaks palsta vaan toivoa ja sieltä tulee, paitsi tutua ja sauvoja :))Toi on sitä vapauttavaa luopumista. Luovu kommentoimisesta silloin kun toinen ei sitä ansaitse. : )
enmilläänkeksi kirjoitti:
@expimot
Luit kommenttini inhottavasti!!!!!!!!!!!!! "Joku keksi perustella hyvän lihaksiston turhuutta silläkin että ei se auta jos joku ajaa autolla päälle. : )"
En minäkään pidä sinusta :P
Siis minuun törmäsi auto ja aika paljon kiukuttaa, kun tuli totuttuun kuntoiluun katkos ja kipeänä olen yrittänyt keksiä keinoja, ettei lihaskunto kovin heikkene. Esim. toinen puntti on H&M:n muovikassissa ja käsivarressa ☺
Olen pitänyt itseni, painoni ja lihakseni hyvässä kunnossa - pyöräilen tosi paljon lumettomaan aikaan. Just kävin labratesteissä ja oli hyvät arvot - esim. muutama vuosi sitten ovelle koputellut 2-tyyp.diabetes ei enää uhkaa. Niin nyt sitten elokuun alussa vanha mies autollaan kääntyessään pihaan törmäsi pyörääni sillä seurauksella, että kaaduin asfalttiin. Ajoin pyörätie-jalkakäytävää ja auto oli väistämisvelvollinen. Silti olin varovainen mutta kun auto ajoi hyvin hiljaa, niin päättelin, että se päästää minut kuten liikennesääntöjen mukaan kuuluu. Mutta tuo pentele tuli ja törmäsi. Vauhti oli sekä autolla että minulla hiljainen ja minulla oli pyöräilykypärä, josta syystä selvittiin vain värttinäluun murtumalla ja mustelmilla. Huomenna otetaan kipsi pois ja alkaa ranteen kuntoutus.Ei ollut tarkoitus loukata, ehkä tulkitsin viestisi väärin.
Ok, asia selvä. Sinä et pidä minusta ja minulle sinä olet yhdentekevä.- enmilläänkeksi
hmp.f kirjoitti:
Joku känkkäränkkä-nokkeluus virus valloittanut palstaa, onneksi kaikki ei ole saanut tartuntaa. Otin omassa ketjuissa susta oppia ja jätin vastaamatta. Vähän joudun vielä taistelemaan provoavan (taka?)puoleni kanssa, pitää ehkä jättää netti rauhaan jotta suoriudun kunnialla :)
Olihan sulla juoksukuvaa :) saaks palsta vaan toivoa ja sieltä tulee, paitsi tutua ja sauvoja :))@hmp.f
"känkkäränkkä-nokkeluus virus valloittanut palstaa"
Kuulehan @hmp.f alaikäinen palstallemme, olisi toivottavaa, että nokkeluus iskisi sinuunkin.
Jos heität aloituksen hutiloiden, niin sinuako pitää hymistellä.
Mikä lie nokkeluus sinuun on iskenyt, kun työssäkäyvänä yksinhuoltajana änget vanhempien keskustelupalstalle. Voisi ajatella, että ikäistesi seurassa löytäisit enemmän samojen ongelmien ja mietteiden kanssa painivia kuin täältä, jossa useimmat ovat eläkkeellä ja lapset omissa leivissään.
@hunkszille ja muille 6-kymppisiä naisia halveksiville ja nuoria naisia ihaileville neuvo: alle 6-kymppisiä yksinhuoltajia on vaikka huru mycky. Siitä vaan toisille suomi24-palstoille tutustumaan. Jos rahaa on ja kunto on kohdallaan tämän aloituksen tapaan, niin varmasti pääsette vaikka avioon reilustikin alle 6-kymppisen yksinhuoltajan kanssa. enmilläänkeksi kirjoitti:
@hmp.f
"känkkäränkkä-nokkeluus virus valloittanut palstaa"
Kuulehan @hmp.f alaikäinen palstallemme, olisi toivottavaa, että nokkeluus iskisi sinuunkin.
Jos heität aloituksen hutiloiden, niin sinuako pitää hymistellä.
Mikä lie nokkeluus sinuun on iskenyt, kun työssäkäyvänä yksinhuoltajana änget vanhempien keskustelupalstalle. Voisi ajatella, että ikäistesi seurassa löytäisit enemmän samojen ongelmien ja mietteiden kanssa painivia kuin täältä, jossa useimmat ovat eläkkeellä ja lapset omissa leivissään.
@hunkszille ja muille 6-kymppisiä naisia halveksiville ja nuoria naisia ihaileville neuvo: alle 6-kymppisiä yksinhuoltajia on vaikka huru mycky. Siitä vaan toisille suomi24-palstoille tutustumaan. Jos rahaa on ja kunto on kohdallaan tämän aloituksen tapaan, niin varmasti pääsette vaikka avioon reilustikin alle 6-kymppisen yksinhuoltajan kanssa.Jos olisin mies, niin halaisin sua nyt oikein kunnolla.
En mä vie ketään miestä, enkä ole huomannut että kukaan mies olisi viemässä mua. Jos haluaisin seuraa, menisin treffipalstalle, mutku haluan vaan jutella. Sun ja muidenkin kanssa. Vaikka käyttäydynkin välillä kuin räkänokka.- enmilläänkeksi
hmp.f kirjoitti:
Jos olisin mies, niin halaisin sua nyt oikein kunnolla.
En mä vie ketään miestä, enkä ole huomannut että kukaan mies olisi viemässä mua. Jos haluaisin seuraa, menisin treffipalstalle, mutku haluan vaan jutella. Sun ja muidenkin kanssa. Vaikka käyttäydynkin välillä kuin räkänokka.Jos olisit mies, niin et takuulla halaisi mua! Potkaisisin, jos yrittäisit, olit sitten mies tai nainen. Joku lohduttava säälihali alle kuuskymppiseltä yli kuuskymppiselle eläkeläiselle, just joo.
Olet vanha itsekin. Ehkä et sitä omaa vanhuuttasi halua myöntää ja tällä palstalla tunnet itsesi nuoreksi, kun et ole noin vanha kuin nuo yli 6-kymppiset.
Minä tykkään olla oman ikäiseni. Kun täytän 70v siirryn 70 keskustelupalstalle, tietysti. - ent.siivoojaparka
expimot kirjoitti:
Toi on sitä vapauttavaa luopumista. Luovu kommentoimisesta silloin kun toinen ei sitä ansaitse. : )
Jahhas, että herralle pitää "ansaita" hänen vastaukseksensa?
Millä tavalla ansaita? Olemalla samaa mieltä kanssasi, kehumalla sinua ja läyryämällä ... haist!!!!
Ei tarvitse vastata, sillä "et ole ansainnut" sitä. - kehukaajakiittäkää
Jahhas, että herralle pitää "ansaita" hänen vastaukseksensa?
Millä tavalla ansaita? Olemalla samaa mieltä kanssasi, kehumalla sinua ja läyryämällä ... haist!!!!
Ei tarvitse vastata, sillä "et ole ansainnut" sitä.Hänhän on ihan ku hunksi ;))
enmilläänkeksi kirjoitti:
Jos olisit mies, niin et takuulla halaisi mua! Potkaisisin, jos yrittäisit, olit sitten mies tai nainen. Joku lohduttava säälihali alle kuuskymppiseltä yli kuuskymppiselle eläkeläiselle, just joo.
Olet vanha itsekin. Ehkä et sitä omaa vanhuuttasi halua myöntää ja tällä palstalla tunnet itsesi nuoreksi, kun et ole noin vanha kuin nuo yli 6-kymppiset.
Minä tykkään olla oman ikäiseni. Kun täytän 70v siirryn 70 keskustelupalstalle, tietysti.Nojaa, en mä tiedä säälistä, myötätunto istuisi paremmin.
Itse asiassa meinasin jo edelliseen vastaukseen sanoa, että kyllä mä tiedän miltä susta tuntuu. Kun nelikymppisenä olin treffipalstalla, koin saman asian. Aina löytyy joku nuorempi ja kauniimpi, kaikille. Mutta menköön ne miehet jotka niitä arvoja ihannoi heidän matkaan, minä vanhana ryppyisenä en olis itekään onnellinen sellaisen miehen kanssa. Miettisin koko ajan miltä näytän, ja roikkuuko, jne.
Rantauduin tänne, monesta syystä. Yksi syy oli se, että arvelin että täällä on vähemmän hormooneja ilmassa, täällä saa rauhassa kirjoittaa. Varmuuden vuoksi jätin tietoisesti miehille vastaamattakin täällä pitkänpitkän aikaa, omissa ketjuissa asialinja. Kun en siksi ollut täällä. Vasta viime aikoina löysäillyt nutturaa siinä. Että sikäli sun arvaus osui todella huonosti.
Nuo muut jotka sanoo että mun pitää häipyä, en oo ottanut kuuleviin korviin. Olen tulkinnut että sanovat koska tykkäävät vähän pöllyyttä mua aika ajoin :) Sun kanssa se on erilaista. Mitähänlietuskaa. Sä todella haluat että lähden. En mä halua aiheuttaa mitään mielipahaa sulle. Poistun, ainakin hetkeksi. Jos vielä sen jälkeen tekee mieli palata, lupaan että vähennän mun käyntejä.- enpä.kerro.ikääni
hmp.f kirjoitti:
Nojaa, en mä tiedä säälistä, myötätunto istuisi paremmin.
Itse asiassa meinasin jo edelliseen vastaukseen sanoa, että kyllä mä tiedän miltä susta tuntuu. Kun nelikymppisenä olin treffipalstalla, koin saman asian. Aina löytyy joku nuorempi ja kauniimpi, kaikille. Mutta menköön ne miehet jotka niitä arvoja ihannoi heidän matkaan, minä vanhana ryppyisenä en olis itekään onnellinen sellaisen miehen kanssa. Miettisin koko ajan miltä näytän, ja roikkuuko, jne.
Rantauduin tänne, monesta syystä. Yksi syy oli se, että arvelin että täällä on vähemmän hormooneja ilmassa, täällä saa rauhassa kirjoittaa. Varmuuden vuoksi jätin tietoisesti miehille vastaamattakin täällä pitkänpitkän aikaa, omissa ketjuissa asialinja. Kun en siksi ollut täällä. Vasta viime aikoina löysäillyt nutturaa siinä. Että sikäli sun arvaus osui todella huonosti.
Nuo muut jotka sanoo että mun pitää häipyä, en oo ottanut kuuleviin korviin. Olen tulkinnut että sanovat koska tykkäävät vähän pöllyyttä mua aika ajoin :) Sun kanssa se on erilaista. Mitähänlietuskaa. Sä todella haluat että lähden. En mä halua aiheuttaa mitään mielipahaa sulle. Poistun, ainakin hetkeksi. Jos vielä sen jälkeen tekee mieli palata, lupaan että vähennän mun käyntejä.Et kai oikeasti anna jonkun tuntemattoman määrätä palstalla oloasi.
Mielipahaa ;) - de-meter
hmp.f kirjoitti:
Nuo muut jotka sanoo että mun pitää häipyä, en oo ottanut kuuleviin korviin. Olen tulkinnut että sanovat koska tykkäävät vähän pöllyyttä mua aika ajoin :) Sun kanssa se on erilaista. Mitähänlietuskaa. Sä todella haluat että lähden. En mä halua aiheuttaa mitään mielipahaa sulle. Poistun, ainakin hetkeksi. Jos vielä sen jälkeen tekee mieli palata, lupaan että vähennän mun käyntejä.Älähän nyt hmp.f. Sinä olet palstan kantavia voimia: kiinnostunut, avoin, toisia arvostava ja lisäksi syvällinen näkijä. Ei kenelläkään meistä ole valtaa osoittaa ovea toiselle jos sääntöjen puitteissa toimitaan.
- enmilläänkeksi
hmp.f kirjoitti:
Nuo muut jotka sanoo että mun pitää häipyä, en oo ottanut kuuleviin korviin. Olen tulkinnut että sanovat koska tykkäävät vähän pöllyyttä mua aika ajoin :) Sun kanssa se on erilaista. Mitähänlietuskaa. Sä todella haluat että lähden. En mä halua aiheuttaa mitään mielipahaa sulle. Poistun, ainakin hetkeksi. Jos vielä sen jälkeen tekee mieli palata, lupaan että vähennän mun käyntejä.@hmp.f
Et osunut oikeaan. Ei ole miehistä kysymys vaan elämäntilanteesta.
Ajatteles, että toppuluokalle otetaan 6-vuotias opettajan suloinen kummilapsi touhuamaan.
Mun ollessani toppuluokalla näin tapahtui. Sitten tuo 6-vuotias kirkkaalla äänellä kyseli ja selitti ja tahtoi tehdä samat jutut kuin me oikeat oppilaat.
Se on oma valintasi, millä palstalla kirjoitat.
Joku nimim. grön... tai joku toinen kehui sinua palstan piristykseksi, kun taas nuo vanhat akat on kauheita. Minä teen parhaani ollakseni maineeni veroinen yli 6-kymppinen. Ja yritän välttää sitä, että jotakuta mielistelen. Parasta on, kun kukaan ei tykkää ja saa heittää mielipiteensä niinkuin se on. kehukaajakiittäkää kirjoitti:
Hänhän on ihan ku hunksi ;))
"kehukaajakiittäkää"
Kappas vaan.
Joku muukin on huomannut expimotin epä-toivoiset yritykset kuulostaa minulta.
Olen jo jonkin aikaa seurannut asiaa huvittuneena.
H.expimot kirjoitti:
http://www.iltalehti.fi/elintavat/2013102217634134_el.shtmlMinä sentään kuntoilen, on laitteitakin pienen kuntosalin verran. En välitä samoilla ryteiköissä hirvikärpästen kiusattavana. Äitini 94v ei ole kuntoillut ikinä, eikä tehnyt ruumiillista työtä. Silti on olemukseltaan ja niveliltään ainakin kaksikymmentä vuotta nuorempien tasolla. Vieläkin pääsee ylös kylppärin lattialta omin avuin.
Vasta äskettäin alkoi muisti heiketä, pääsi asumaan palvelutaloon.mielikki.mummo kirjoitti:
Minä sentään kuntoilen, on laitteitakin pienen kuntosalin verran. En välitä samoilla ryteiköissä hirvikärpästen kiusattavana. Äitini 94v ei ole kuntoillut ikinä, eikä tehnyt ruumiillista työtä. Silti on olemukseltaan ja niveliltään ainakin kaksikymmentä vuotta nuorempien tasolla. Vieläkin pääsee ylös kylppärin lattialta omin avuin.
Vasta äskettäin alkoi muisti heiketä, pääsi asumaan palvelutaloon.Äidistäni juuri huomaa kuinka tärkeää on myös aivojen toiminta. Kun alkaa unohtelemaan asioita ei enää pärjää yksin vaikka fyysinen kunto olisikin hyvä.
- Tavuviiva
Ajatuksia herättävä aloitus. Mulla on keskipituisen laskutelineet. Harmitti, kun yritin tällätä matkatavaroita junan hyllylle...joku ulkkis auttoi.
Kuivaharjoittelin tuossa olkarissa puskapissimistä. Totesin, että liikuntaa siis täytyy ehdottomasti lisätä. Viikonlopulla kävin ihanassa metsässä ja löysin juppilojahveroita ja totean, että kyll rämpiminen vaatii voimia. Ihan herttaisen yhdentekevää, löytääkö metsästä saalista (=sieniä, marjoja), ihanaa vaan metsä, kun se imaisee lumoukseensa.
Kepakkokävelyllä olen tietoisesti yrittänyt saada lihaksiin enemmän voimaa talven varalle.
Juu aivoja ja mieltä olen myös ruokkinut musiikilla; tästähän on tehty monenmoista tutkimusta ja korvien välistä pururataa täytyy pitää myös kunnossa. Kyllä musiikistakin saa energiaa...Metsässä rämpiminen, kepakkokävely ja musiikki. Erittäin hyvä yhdistelmä.
Munkin pitäisi lenkkeillä enemmän maastossa, on terveellisempää ja tehokkaampaa kuin asfaltilla.- de-meter
expimot kirjoitti:
Metsässä rämpiminen, kepakkokävely ja musiikki. Erittäin hyvä yhdistelmä.
Munkin pitäisi lenkkeillä enemmän maastossa, on terveellisempää ja tehokkaampaa kuin asfaltilla.Älkääs nyt Tavuviiva ja expinot..)) Että laput korvissa metsään ? Ette kuule tuulen huminaa, puron solinaa, lintujen laulua. Metsän äänimaailma on runsas - sitähän on äänitettykin...))
- Tavuviiva
Noo pöh de-meterille, en kuuntele musiikkia kuin kotona tai konsertissa. Todella nautin metsän kuuntelusta. Meillä oli hyvä bilsan opettaja noin puoli vuosisataa sitten, joten lintujen ja kasvien tarkkailu kuuluu asiaan. Hiljaisuuttakin pystyn kuuntelemaan.
Mulla ei ole edes läpyköitä korville. En uskaltaisi kävellä tai fillaroida ne päässä. Joten huolesi on turha. - de-meter
Tavuviiva kirjoitti:
Noo pöh de-meterille, en kuuntele musiikkia kuin kotona tai konsertissa. Todella nautin metsän kuuntelusta. Meillä oli hyvä bilsan opettaja noin puoli vuosisataa sitten, joten lintujen ja kasvien tarkkailu kuuluu asiaan. Hiljaisuuttakin pystyn kuuntelemaan.
Mulla ei ole edes läpyköitä korville. En uskaltaisi kävellä tai fillaroida ne päässä. Joten huolesi on turha.Kivi vierähti sydämeltäni, Tavuviiva..)) Se olikin sitten expimot, jota piti kovistella..))
- ent.siivoojaparka
expimot kirjoitti:
Metsässä rämpiminen, kepakkokävely ja musiikki. Erittäin hyvä yhdistelmä.
Munkin pitäisi lenkkeillä enemmän maastossa, on terveellisempää ja tehokkaampaa kuin asfaltilla.Siinä olen samaa mieltä kanssasi.
Ei pelkät nettikirjoittelut persiillään istuen kasvata muuta kuin sormilihaksia.
Tulet kaatumaan. de-meter kirjoitti:
Kivi vierähti sydämeltäni, Tavuviiva..)) Se olikin sitten expimot, jota piti kovistella..))
No enhän mäkään tarkottanut että yhtäaikaa noita kaikkia pitäis tehdä. : )
Itsekään en kuuntele musiikkia lenkillä, ihan jo turvallisuussyistä.
Tarkotin että liikkuminen, varsinkin luonnossa ja musiikin kuuntelu ovat hyviä juttuja.
Terveellisempiä kuin vaikkapa Nortin kiskominen ja netissä kiukuttelu.- de-meter
expimot kirjoitti:
No enhän mäkään tarkottanut että yhtäaikaa noita kaikkia pitäis tehdä. : )
Itsekään en kuuntele musiikkia lenkillä, ihan jo turvallisuussyistä.
Tarkotin että liikkuminen, varsinkin luonnossa ja musiikin kuuntelu ovat hyviä juttuja.
Terveellisempiä kuin vaikkapa Nortin kiskominen ja netissä kiukuttelu.No johan minä ihmettelin, että niinkin järkevä mies, expimot..))
Vaan kyllähän näitä nuoria urhoja näkee noissa puuhissa. Menevät laput korvilla ja kuuntelevat sitten kotona nauhoitettuja luonnonääniä, kuten mekin olemme joskus tehneet..)) Siis kuunneltu nauhoitettuja luonnon ääniä...
Kaiken muun hyvän lisäksi liikkuminen on myös hyvä tapa purkaa aggressioita.
Pätisiköhän se nettiraivoonkin ?..))
Mikäli eläkkeelle jäänyt henkilö ei ole elämänsä aikana liikkunut juuri ollenkaan, en usko häntä saatavan liikkeelle pakolla eikä porkkanalla.
Tuttava oli juuri tällainen laiskiainen, käveli autosta sisälle ja sohvalta vessaan ja jääkaapille. Sairasti pitkään diabetesta, varvas amputoitiin jo ennen eläkkeelle siirtymistä, tuli muita diabeteksen aikaansaamia sairauksia.
Kuoli 66-vuotiaana, munuaiset pettivät lopullisesti.
Kyllä liikkuminen on aloitettava jo nuorena ja sitä on jatkettava koko elämän ajan, jos vain pystyy ja kykenee.Niivvai koskaan ei ole liian myöhäistä aloittaa, Jos sit eläkkeelle pääsyn jälkeen on enemmän aikaa ja motivaatiota alkaa liikkua itselleen mieluisalla tavalla.
siilimuori4 kirjoitti:
Niivvai koskaan ei ole liian myöhäistä aloittaa, Jos sit eläkkeelle pääsyn jälkeen on enemmän aikaa ja motivaatiota alkaa liikkua itselleen mieluisalla tavalla.
Niin, jos pystyy ja kykenee.
Tämä tuttava ei kyennyt.Ancelina kirjoitti:
Niin, jos pystyy ja kykenee.
Tämä tuttava ei kyennyt.Totta. Mutta luulisi että jokainen kykenee jollain tavalla liikkumaan jos motivatiota itsellä löytyy. Joko yksin tai avustettuna.
siilimuori4 kirjoitti:
Totta. Mutta luulisi että jokainen kykenee jollain tavalla liikkumaan jos motivatiota itsellä löytyy. Joko yksin tai avustettuna.
Sepä se, kaikki eivät vain halua liikkua.
Ancelina kirjoitti:
Sepä se, kaikki eivät vain halua liikkua.
Niin ja jotkut jotka haluaisivat eivät pääse liikkumaan :).
- de-meter
siilimuori4 kirjoitti:
Niin ja jotkut jotka haluaisivat eivät pääse liikkumaan :).
Ja sitten on vielä sellaisia, joiden luonto ei anna periksi turvautua liikkumisen apuvälineisiin kuten rollaattoriin ja kolmipyörään. Lopettavat liikkumisen. Pari raavasta, urheilullista miestä olen tuntenut, joille on käynyt näin.
Eikös jotkut lääkärit kirjoita näitä liikuntareseptejäkin, vai oliko se vain hanke vai peräti urbaani legenda ?
Meidän kuntaa kiittelen: yli 70-vuotiaat saavat sporttikortin, joka oikeuttaa vapaaseen kuntosalin ja uima-altaan käyttöön arkisin 8.00-16:00:een. - Tavuviiva
Tuollaiset kuntalaiset ovat fiksuja, jotka ovat päättäneet tukea ikä-ihmisten liikuntaa. Kymmenen vuoden päästä meidänkin nyt eläkkeellä olevien eläke on kutistunut niin olemattomaksi, ellei indeksitarkistuksia ruveta tekemään. Lipponen muistaakseni pysäytti indeksitarkistukset ensimmäisen kerran aikanaan..... saavutus sekin, höhlää...perustuuko tuo tarkistus lakiin? Muistaakseni kyllä joo. Saa korjata....
de-meter kirjoitti:
Ja sitten on vielä sellaisia, joiden luonto ei anna periksi turvautua liikkumisen apuvälineisiin kuten rollaattoriin ja kolmipyörään. Lopettavat liikkumisen. Pari raavasta, urheilullista miestä olen tuntenut, joille on käynyt näin.
Eikös jotkut lääkärit kirjoita näitä liikuntareseptejäkin, vai oliko se vain hanke vai peräti urbaani legenda ?
Meidän kuntaa kiittelen: yli 70-vuotiaat saavat sporttikortin, joka oikeuttaa vapaaseen kuntosalin ja uima-altaan käyttöön arkisin 8.00-16:00:een.Juu eihän sitä nuori nyt viitsi ottaa rollaa tai kolmipyörää käyttöön puhumattakaan pyörätuolista. Katsoohan ne nyt ihmisetkin sanoo kahdeksankymppinen polvivaivainen joka jää mieluummin kotiin kuin ottaa rollaattorin käyttöön. Oneksi talvella potkuri, sillä ei leimaudu vanhaksi :D.
- de-meter
Tavuviiva kirjoitti:
Tuollaiset kuntalaiset ovat fiksuja, jotka ovat päättäneet tukea ikä-ihmisten liikuntaa. Kymmenen vuoden päästä meidänkin nyt eläkkeellä olevien eläke on kutistunut niin olemattomaksi, ellei indeksitarkistuksia ruveta tekemään. Lipponen muistaakseni pysäytti indeksitarkistukset ensimmäisen kerran aikanaan..... saavutus sekin, höhlää...perustuuko tuo tarkistus lakiin? Muistaakseni kyllä joo. Saa korjata....
Tutullani taisi olla sormensa pelissä, että tuo sporttikortti saatiin. Hyvä esimerkki siitä, mitä yksikin ihminen voi saada aikaan, kun on sitkeä, pommittaa päättäjiä niin kauan, että väsyvät. Saattoi tietysti olla niinkin, että maaperä oli muokattu valmiiksi ja tuttu antoi sille loppusilauksen. Oli miten oli, yrittäminen kannattaa aina..))
- de-meter
siilimuori4 kirjoitti:
Juu eihän sitä nuori nyt viitsi ottaa rollaa tai kolmipyörää käyttöön puhumattakaan pyörätuolista. Katsoohan ne nyt ihmisetkin sanoo kahdeksankymppinen polvivaivainen joka jää mieluummin kotiin kuin ottaa rollaattorin käyttöön. Oneksi talvella potkuri, sillä ei leimaudu vanhaksi :D.
..)) ..)) siilimuori. Se miehen kunnia..)) Eipä tuo tietysti naurun asia ole, ainakaan silloin kun se sattuu omalle kohdalle. Ja monille vanhoille miehille ajokortista luopuminen - yleensä pakotettuna - on tosi iso niitti. Kuin olisi raajat amputoitu.
- Tavuviiva
de-meter kirjoitti:
Tutullani taisi olla sormensa pelissä, että tuo sporttikortti saatiin. Hyvä esimerkki siitä, mitä yksikin ihminen voi saada aikaan, kun on sitkeä, pommittaa päättäjiä niin kauan, että väsyvät. Saattoi tietysti olla niinkin, että maaperä oli muokattu valmiiksi ja tuttu antoi sille loppusilauksen. Oli miten oli, yrittäminen kannattaa aina..))
Niin jatkan tuohon vielä, että kun eläke kutistuu, niin ihmiset pihtaavat ensimmäisenä tuollaisista menoista kuin liikunta, kulttuuri jne. Kuitenkin juuri nuo asiat ovat tärkeitä. Juu hyvissä asioissa kun voi vaikuttaa, on hyvä fiilis jälkeenpäin.
de-meter kirjoitti:
..)) ..)) siilimuori. Se miehen kunnia..)) Eipä tuo tietysti naurun asia ole, ainakaan silloin kun se sattuu omalle kohdalle. Ja monille vanhoille miehille ajokortista luopuminen - yleensä pakotettuna - on tosi iso niitti. Kuin olisi raajat amputoitu.
Totta. Ei naurun asia vaikka joskus tragikoomista :). Ajokortti on monelle miehelle miehisyyden mitta, kun se otetaan pois, viedään osa miehisyydestä. Eihän se heidän mielestään ole enää mies eikä mikkään kun ei ole ajokorttia ja milläs sitä sitten kuljetaan?
Appiukko alkoi itse puhumaan että hän taitaa luopua autosta niin anoppi pani hanttiin että milläs sitä sitten kaupassa käydään. Sanoin hälle että jos suomalainen mies itse vapaaehtoisesti tuo esille että haluaa luopua autoilusta silloin on tosi kyseessä ja sitä pitää uskoa.- ent.siivoojaparka
Uskon, että meille, jotka jo lapsena jouduimme tekemään maalaistaloissa lapsille raskaankin tuntuisia töitä, kehittyi automaattisesti vahvat lihakset, selkälihaksetkin, jotka tukevat selkärankaa. Ei tarvittu sen kummempaa ohjelmoitua urheiluharrastusta.
Minulla, eikä minua vanhemmilla sisaruksillanikaan, ei ole ollut koskaan vielä mitään selkä- ja nivelvaivoja.
Tietysti, jos vaikka reumatismin saa tai joutuu johonkin onnettomuuteen, niin siihenhän ei sellaiset lapsuus- ja nuoruusajan voimistelut auta. - de-meter
Tavuviiva kirjoitti:
Niin jatkan tuohon vielä, että kun eläke kutistuu, niin ihmiset pihtaavat ensimmäisenä tuollaisista menoista kuin liikunta, kulttuuri jne. Kuitenkin juuri nuo asiat ovat tärkeitä. Juu hyvissä asioissa kun voi vaikuttaa, on hyvä fiilis jälkeenpäin.
Aivan, Tavuviiva. Ohjattu liikunta tai välineitä vaativa ja kulttuuriharrastukset katsotaan kai hiukan elitistisiksi - ei niin välttämättömiksi - ja siksi niistä tingitään helposti. Mutta toisaalta: kävely ei maksa mitään, kotijumppaohjeita on netti pullollaan, ohjattu liikunta eri järjestöjen kautta on puoli-ilmaista.
Kulttuuriharrastuksiakin löytää: ilmaisia konsertteja - ainakin kirkoissa - harrastajateatteri, matineanäytännöt elokuvateattereissa ja tietysti meidän rakas televisio, josta me kaikki maksamme. Telkkarista tulee paljon hyvää ohjelmaa....
Ja niinkin, että luommehan me kulttuuria itsekin: käsityötaidoilla, tarinoillamme, osallistumisellamme. Luomme sitä jopa tällä palstalla..)) - de-meter
Uskon, että meille, jotka jo lapsena jouduimme tekemään maalaistaloissa lapsille raskaankin tuntuisia töitä, kehittyi automaattisesti vahvat lihakset, selkälihaksetkin, jotka tukevat selkärankaa. Ei tarvittu sen kummempaa ohjelmoitua urheiluharrastusta.
Minulla, eikä minua vanhemmilla sisaruksillanikaan, ei ole ollut koskaan vielä mitään selkä- ja nivelvaivoja.
Tietysti, jos vaikka reumatismin saa tai joutuu johonkin onnettomuuteen, niin siihenhän ei sellaiset lapsuus- ja nuoruusajan voimistelut auta.Uskon tuohon maalaiselämän vaikutukseen, siivoojaparka. Minulla on pari maalaiselämän karaisemaa tuttua, jotka kuuskymppisinä ovat hiukan ylipainoisia eivätkä mitenkään sporttisen näköisiä, mutta heistä löytyy tarvittaessa sitkeää voimaa ja rohkeutta tarttua erilaisiin hommiin. Toisin kuin...
Yksi serkuistani, joka 9-vuotiaasta hoiti pientilalla isännän virkaa - isänsä kaatui sodassa - jeesaa vieläkin, 85-vuotiaana, poikaansa entisellä kotitilalla. Myrskyvaurioita oli viimeksi korjaamassa. Minkä nuorena oppii... - Tavuviiva
siilimuori4 kirjoitti:
Totta. Ei naurun asia vaikka joskus tragikoomista :). Ajokortti on monelle miehelle miehisyyden mitta, kun se otetaan pois, viedään osa miehisyydestä. Eihän se heidän mielestään ole enää mies eikä mikkään kun ei ole ajokorttia ja milläs sitä sitten kuljetaan?
Appiukko alkoi itse puhumaan että hän taitaa luopua autosta niin anoppi pani hanttiin että milläs sitä sitten kaupassa käydään. Sanoin hälle että jos suomalainen mies itse vapaaehtoisesti tuo esille että haluaa luopua autoilusta silloin on tosi kyseessä ja sitä pitää uskoa.Mä olen varmaan omituinen, kun en ole koskaan miehisyyttä autolla mitannut...
Mieluummin metsään luontoääniin. Peffa ja kintut ja treeniä. - Tavuviiva
de-meter kirjoitti:
Aivan, Tavuviiva. Ohjattu liikunta tai välineitä vaativa ja kulttuuriharrastukset katsotaan kai hiukan elitistisiksi - ei niin välttämättömiksi - ja siksi niistä tingitään helposti. Mutta toisaalta: kävely ei maksa mitään, kotijumppaohjeita on netti pullollaan, ohjattu liikunta eri järjestöjen kautta on puoli-ilmaista.
Kulttuuriharrastuksiakin löytää: ilmaisia konsertteja - ainakin kirkoissa - harrastajateatteri, matineanäytännöt elokuvateattereissa ja tietysti meidän rakas televisio, josta me kaikki maksamme. Telkkarista tulee paljon hyvää ohjelmaa....
Ja niinkin, että luommehan me kulttuuria itsekin: käsityötaidoilla, tarinoillamme, osallistumisellamme. Luomme sitä jopa tällä palstalla..))Hyvin kirjoitat. Ja taas lisäisin, että se sosiaalinen puoli on myös tärkeää; olla mukana, kun työyhteisö on hyvällä jätetty. Jälkipuinti jostain elokuvasta, konsertista jne. Kepakkokävely on sellainen, mitä haluan tehdä ihan itsekseni - yleensä. Se kun on sellainen mielentyhjennys. Metsiin en mene raivoissani - sielu kun on sieltä kivikaudelta. Toivoisin, että muutkin löytäisivät nämä jutut tai jotain omintakeista.
Niin ja kavoin vanhan soittimeni naftaliinista ja yritän palautella jotain näppistuntumaa. Saas nähdä, muistaako, mihin mustst pisteet vie ....ylös ja alas ja teenkö rytmistä omintakeista..... Tavuviiva kirjoitti:
Mä olen varmaan omituinen, kun en ole koskaan miehisyyttä autolla mitannut...
Mieluummin metsään luontoääniin. Peffa ja kintut ja treeniä.Oiskos se näiden vanhempien automiesten juttu tuo miehisyyden mittaaminen ajokortilla. Ja kyse taitaa olla siitä kun ajokorttia ei enää myönnetä, siis siitä luopuminen ei ole vapaaehtoista ja itsestä lähtevää. Onhan siihen ajokortin uusimattomuuteen joku syy aina. Ja toiselle se auto tai moottoripyörä on miehisyyden jatke.
- de-meter
Tavuviiva kirjoitti:
Hyvin kirjoitat. Ja taas lisäisin, että se sosiaalinen puoli on myös tärkeää; olla mukana, kun työyhteisö on hyvällä jätetty. Jälkipuinti jostain elokuvasta, konsertista jne. Kepakkokävely on sellainen, mitä haluan tehdä ihan itsekseni - yleensä. Se kun on sellainen mielentyhjennys. Metsiin en mene raivoissani - sielu kun on sieltä kivikaudelta. Toivoisin, että muutkin löytäisivät nämä jutut tai jotain omintakeista.
Niin ja kavoin vanhan soittimeni naftaliinista ja yritän palautella jotain näppistuntumaa. Saas nähdä, muistaako, mihin mustst pisteet vie ....ylös ja alas ja teenkö rytmistä omintakeista.....Tuossapa sitä olikin hyvää lääkettä mielen virkistämiseksi, Tavuviiva.
Mun täytyy myöntää, että joskus olen mennyt metsään kiukuissani. Siellä kiukku kyllä tyyntyy, kiukun aiheuttanut asia jäsentyy ja asettuu oikeisin mittasuhteisiin.
Voiko parempaa terapiaa ollakaan ?
Tai no. Ei pitäisi yleistää. Minulla on ikätovereita, jotka pelkäävät metsää ja menevät sinne vastentahtoisesti ja aina toisen kanssa. Minäkin menen mieluiten yksin, etenkin nyt kun puoliso ei enää pysty tekemään pitkiä metsälenkkejä. - Tavuviiva
No täytyypä tuosta metsäpolkukepakkokävelystä sanoa sellaista, että voi olla, että ihmiset pelkää liikkua yksin. Tänä vuonna voitin tuon pelon ja olen uskaltanut tehdä kävelylenkkejä. On tuntunut mahtavalta.
Tämäkin voi olla este lähteä treenaamaan.
Sitten, kun joku kirjoitti, että maatalon lapset liikkuvat paljon - ok, mutta kun on niinkin, että naisille on tullut selkä ym. vaivoja, kun on nuorena tyttösenä ja miksei poikasena joutunut tekemään liian raskaita töitä liian nuorena. Siksi on tässä 60 iässä kremppaa. Luusto, selkäranka on joutunut liian koville. Joku lääkärihän tietäisi kertoa tästä. No lihaksethan olisi kait silloin jumpattava tukemaan. - de-meter
Tavuviiva kirjoitti:
No täytyypä tuosta metsäpolkukepakkokävelystä sanoa sellaista, että voi olla, että ihmiset pelkää liikkua yksin. Tänä vuonna voitin tuon pelon ja olen uskaltanut tehdä kävelylenkkejä. On tuntunut mahtavalta.
Tämäkin voi olla este lähteä treenaamaan.
Sitten, kun joku kirjoitti, että maatalon lapset liikkuvat paljon - ok, mutta kun on niinkin, että naisille on tullut selkä ym. vaivoja, kun on nuorena tyttösenä ja miksei poikasena joutunut tekemään liian raskaita töitä liian nuorena. Siksi on tässä 60 iässä kremppaa. Luusto, selkäranka on joutunut liian koville. Joku lääkärihän tietäisi kertoa tästä. No lihaksethan olisi kait silloin jumpattava tukemaan.Aivan oikein, Tavuviiva. Kun on itse tottunut liikkumaan ja menemään yksin sitä unohtaa, että ehkä sittenkin suurin osa meistä tahtoo liikkua ja lähteä toisen/toisten kanssa.
Onhan se turvallisempaa ainakin.
Onneksi kaikenlaista ryhmätoimintaa on tarjolla. Eiköhän meidänkin kulmilla toimi tällainen sauvakävelyporukka.
- Tavuviiva
No niin. Terveisiä lenkkipolultani. Kävi sitten näin, että eräästä mutkasta tuli yllättäen masturilla miespyöräiljä. Säikähdin ja vetäydyin reunaan ja otin merkillisen suojautuasennon sauvoineni vähän kuin olisin oikeastaan slalomin harrastaja nurtsilla ja säikähdys oliilmeisen vakuuttava, koska sain niiiiin kau-niin hy-myn pyöräilijältä. Aurinkokin hetkeksi kalpeni. (En tiedä millainen jälkikuva hälle jäi verkkokalvolle......
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1292083
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi1051906Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?841679Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy661555Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M331202- 841193
Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm561152- 1101103
Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s471076Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet441023