Lämmitin

Einari

Onko markkinoilla olemassa yhdistettyjä keittimiä ja lämmittimiä vielä? Kenellä ja onko niistä mihinkään (edes pienessä veneesså?

25

5053

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Wallas

Ainakin Wallas
      tekee sekä petrooli- että diesel-versioita

Löytyy esim Maritim tai Meredin sivuilta

• en ottasi

Minulla on ollut 3 venettä ja 4 Wallasta.
      Viidettä Wallasta ei tule.
      Wallaksen lämmitysteho verrattuna esim Eperiin on kuin lehmän henkäisy

• JH.

Eberillä ei olekaan keittimen ja lämmittimen yhdistelmää..

• qqqqqqqqqqqq
        JH. kirjoitti:

Eberillä ei olekaan keittimen ja lämmittimen yhdistelmää..

Ei niin, mutta harvalla on niin hidasta keitintä tai tehotonta lämmitintä kuin Wallaksella.

Wallaksen lämmittimellä ei ole muuta hyvää kuin pieni virrankulutus. Sen rakenne on aika rimpula ja toisen polttoaineen kanssa touhuaminen on turhaa.
        Kunnon paineella toimiva spriikeitin tai kaasu on keittimenä ylivertainen. Lämmittimeksi samaa polttoainetta käyttävä kuin veneen moottori.

• Ei viluinen
        qqqqqqqqqqqq kirjoitti:

Ei niin, mutta harvalla on niin hidasta keitintä tai tehotonta lämmitintä kuin Wallaksella.

Wallaksen lämmittimellä ei ole muuta hyvää kuin pieni virrankulutus. Sen rakenne on aika rimpula ja toisen polttoaineen kanssa touhuaminen on turhaa.
        Kunnon paineella toimiva spriikeitin tai kaasu on keittimenä ylivertainen. Lämmittimeksi samaa polttoainetta käyttävä kuin veneen moottori.

Itsellä ollut aiemmin Wallas 1300, nykyisin 2400 sekä 900-liesi. Hyviä pelejä. Tehokkaita ja etenkin 2400:n tuplasuutin ja T-kappalejakomahdollisuus ovat hyviä ominaisuuksia. Wallas ei pidä meteliä, jos on kunnossa ja huollettu (kuten venelaitteiden pitääkin olla!). Nämä Ebersperkeleet ja muut huutajat pitävät vierassatamissa helvetinmoisella metelillään naapuriveneen miehistöt hereillä. Sisällä saattaa olla lämmin, mutta viereisissä veneissä se vasta "hiki" otsaan tuleekin, kun sitä meteliä kuuntelee. Vesillä on hirveä määrä tumpeloita, jotka satsaavat suuret määrät rahaa veneisiin ja varusteisiinsa, mutta kun kausi alkaa, on talvi käytetty vallan muuhun, kuin niiden kalliiden välineiden huoltamiseen. Syksyllä ja keväällä laiminlyödyt huollot kostautuvat kesällä. Minä en enää veneeseeni ota mitää spriikeitintä, painekeitintä tai muutakaan liekinheitintä. Wallas, nappia painaen ja homma pelaa.

• qqqqqqqqqqqq
        Ei viluinen kirjoitti:

Itsellä ollut aiemmin Wallas 1300, nykyisin 2400 sekä 900-liesi. Hyviä pelejä. Tehokkaita ja etenkin 2400:n tuplasuutin ja T-kappalejakomahdollisuus ovat hyviä ominaisuuksia. Wallas ei pidä meteliä, jos on kunnossa ja huollettu (kuten venelaitteiden pitääkin olla!). Nämä Ebersperkeleet ja muut huutajat pitävät vierassatamissa helvetinmoisella metelillään naapuriveneen miehistöt hereillä. Sisällä saattaa olla lämmin, mutta viereisissä veneissä se vasta "hiki" otsaan tuleekin, kun sitä meteliä kuuntelee. Vesillä on hirveä määrä tumpeloita, jotka satsaavat suuret määrät rahaa veneisiin ja varusteisiinsa, mutta kun kausi alkaa, on talvi käytetty vallan muuhun, kuin niiden kalliiden välineiden huoltamiseen. Syksyllä ja keväällä laiminlyödyt huollot kostautuvat kesällä. Minä en enää veneeseeni ota mitää spriikeitintä, painekeitintä tai muutakaan liekinheitintä. Wallas, nappia painaen ja homma pelaa.

Meluava eberi on väärin asennettu. Tehokas puhallinmoottori ja voimakas palaminen vaatii pakokaasupuolelle äänenvaimentimen. Muuten melutaso on häiritsevä. Imuilmalle on myös hyvä laittaa vaimennin ja samoin raitisilmapuolelle, jolloin puhallusääni tippuu merkittävästi. Muutoin on huomattavasti äänekkäämpi kuin wallas.

Wallalsen äänettömyys perustuu onnettoman tehottomaan ja käyttöiältään pieneen aika rimpulaan moottoriin. Itselläni kesti keskimäärin 3-4 vuotta. Ainoa hyvä puoli wallaksessa on pieni virrankulutus, jonka takia itselläni sellainen oli yli 10 vuotta.

Jotta wallas pelaisi kunnolla täytyy hehkulanka vaihtaa vuosittain ja palopesä harjata puhtaaksi. Eberille ei tarvitse tehdä juuri mitään tai ainakaan minä en ole viimeiseen 3 vuoteen tehnyt. Puhallinmoottori on oikea moottori ja hehkutulppa oikea tulppa. Eberi vie kyllä paljon enemmän virtaa, mutta kestää ja lämmitä ilmaa saa ihan oikeasti.

Wallaksen keitin on todella hidas, jos sitä vertaa kaasuun tai painekeittimeen. Spriikeittimen kanssa painii samassa sarjassa poislukien, ettei likaa kattiloita niinkuin nokeava spriikeitin.

• Luxu
        qqqqqqqqqqqq kirjoitti:

Meluava eberi on väärin asennettu. Tehokas puhallinmoottori ja voimakas palaminen vaatii pakokaasupuolelle äänenvaimentimen. Muuten melutaso on häiritsevä. Imuilmalle on myös hyvä laittaa vaimennin ja samoin raitisilmapuolelle, jolloin puhallusääni tippuu merkittävästi. Muutoin on huomattavasti äänekkäämpi kuin wallas.

Wallalsen äänettömyys perustuu onnettoman tehottomaan ja käyttöiältään pieneen aika rimpulaan moottoriin. Itselläni kesti keskimäärin 3-4 vuotta. Ainoa hyvä puoli wallaksessa on pieni virrankulutus, jonka takia itselläni sellainen oli yli 10 vuotta.

Jotta wallas pelaisi kunnolla täytyy hehkulanka vaihtaa vuosittain ja palopesä harjata puhtaaksi. Eberille ei tarvitse tehdä juuri mitään tai ainakaan minä en ole viimeiseen 3 vuoteen tehnyt. Puhallinmoottori on oikea moottori ja hehkutulppa oikea tulppa. Eberi vie kyllä paljon enemmän virtaa, mutta kestää ja lämmitä ilmaa saa ihan oikeasti.

Wallaksen keitin on todella hidas, jos sitä vertaa kaasuun tai painekeittimeen. Spriikeittimen kanssa painii samassa sarjassa poislukien, ettei likaa kattiloita niinkuin nokeava spriikeitin.

2400 veneessäni on yli kaksikymmentä vuotta toiminut luotettavasti. Kulutusosana on kerran vaihdettu poltin.
        Ostan joka kevät uuden pönikän hyvää valopetroolia, talven yli seisseen poltan lampussa.
        Akun jännitteen ollessa alhainen lämmitin käynnistyy hyvin kun käyttää moottoria sytytyksen ajan-ei mitään vaivaa.

• kyselijä
        Luxu kirjoitti:

2400 veneessäni on yli kaksikymmentä vuotta toiminut luotettavasti. Kulutusosana on kerran vaihdettu poltin.
        Ostan joka kevät uuden pönikän hyvää valopetroolia, talven yli seisseen poltan lampussa.
        Akun jännitteen ollessa alhainen lämmitin käynnistyy hyvin kun käyttää moottoria sytytyksen ajan-ei mitään vaivaa.

Paljonko Luxulle tulee vuosittaisia käyttötunteja? Entä qqqqqq:lle?

• qqqqqqqqqqq
        kyselijä kirjoitti:

Tunteja tulee vusittain lomkalta heittäen 700 tuntia.

• Luxu
        kyselijä kirjoitti:

käyttöä; lomapurjehduksella ja kesälämpöisillä vain kuivattamiseen ja syksyin keväin varsinaisesti lämmittämiseen enintään 150 tuntia kaudessa. Wallaksessa olen arvostanut varmuutta; aina saa lämmintä, kun sitä kaipaa ja pientä sähkönmenekkiä; ei tarvitse olla aina latailemassa, konettahan käytetään paljon vähemmän.

• purjetia
        Luxu kirjoitti:

käyttöä; lomapurjehduksella ja kesälämpöisillä vain kuivattamiseen ja syksyin keväin varsinaisesti lämmittämiseen enintään 150 tuntia kaudessa. Wallaksessa olen arvostanut varmuutta; aina saa lämmintä, kun sitä kaipaa ja pientä sähkönmenekkiä; ei tarvitse olla aina latailemassa, konettahan käytetään paljon vähemmän.

itse arvostan lämppäriltä pientä virran kulutusta kun tosiaankaan purkkarissa ole sitä koskaan liikaa

• JH.

Kaverini asensi H-veneeseensä Wallaksen keittimen lämmitinkannella. Asennus ei ollut kovin hankalaa ja lämmitys toimii hyvin H-veneen pikku kabiinissa.
      Tärkeätähän näissä lämmitinjutuissa on yleensä saada sen verran lämpöä, että kosteuden tuntu poistuu ja vaatteet ym. kuivivat. Jos ajatus on veneillä marraskuun pakkasilla, lämmitinratkaisu on joku toinen.

• purjehtia

itse olen käyttänyt aika minia lämppäreitä ja eniten olen tapelut webaston kanssa kunnolla toimivaa venelämppäriä ei vissiin kukaan oo kehittänyt petrooli ja disel lämppärien ero on vaan hinta ainakin disel toimii paljon paremmin petroolilla toimii ainakin wallaksella. olen käyttänyt myös kyseistä lämppärikeitin yhdistelmää ja ainakaan diselillä se ei toiminut kunnola asennuksessa kannattaa katsoa että laittaa vähän paksummat piuhat mitä ohje sanoo minimiksi jos on liian ohuet piuhat niin purkkareisa tulee ainakin onkelma jännitehäviön takia.

• Hämmästynyt
        purjehtia kirjoitti:

itse olen käyttänyt aika minia lämppäreitä ja eniten olen tapelut webaston kanssa kunnolla toimivaa venelämppäriä ei vissiin kukaan oo kehittänyt petrooli ja disel lämppärien ero on vaan hinta ainakin disel toimii paljon paremmin petroolilla toimii ainakin wallaksella. olen käyttänyt myös kyseistä lämppärikeitin yhdistelmää ja ainakaan diselillä se ei toiminut kunnola asennuksessa kannattaa katsoa että laittaa vähän paksummat piuhat mitä ohje sanoo minimiksi jos on liian ohuet piuhat niin purkkareisa tulee ainakin onkelma jännitehäviön takia.

Mitähän mahdat tarkoittaa "ainakin disel toimii paljon paremmin petroolilla toimii ainakin wallaksella."?
        Siis toimiiko diesel-lämmitin myös petroolilla ja vieläpä paremmin?

• purjetia
        Hämmästynyt kirjoitti:

Mitähän mahdat tarkoittaa "ainakin disel toimii paljon paremmin petroolilla toimii ainakin wallaksella."?
        Siis toimiiko diesel-lämmitin myös petroolilla ja vieläpä paremmin?

tällaisia kokemuksia minulla on ollut walaksen ja safiren diesel lämppäreistä ja liesistä. jos joillain on jonkinlaisia muunlaisia kokelmuksia niin ottaisin niitä ilomielin vastaan. webastoon ja eeberiin en laitaisi petroolia koska ne toimivat hyvin löpölläkin. wallaksen ja safiren löpölämppärit on ainakin lähteneet toimimaan paremmin petroolilla eivätkä savuta niin paljon´. pakarista tulee melkein pelkästään vesihöyryä. itselläni on löpö lämppäreistä myös sellainen veneen kylkiä likaava vaikutus havaittu

• Einarikans
      • qqqqq

Ja kohta tappelet savuavan ja sammahtelevan kaminan kanssa. ; )))

Mikä tahansa systeemi toimii epäluotettavasti, jos se on väärin valittu, asennettu, huollettu ja käytetty.

Minä tulin erittäin hyvin toimeen 10 vuotiaan Wallaksen kanssa, kunhan sen viitsi purkaa joka vuosi. Ja wallas on endottomasti rimpuloin kaikista lämppäreistä.

• purjehtia

hyvä refleksi on ainakin toiminta varmin lämppäri. noitten sähkö vempeleitten kanssa on mulla ainaki menny hermot monta kertaa

• purjehtia
        qqqqq kirjoitti:

Ja kohta tappelet savuavan ja sammahtelevan kaminan kanssa. ; )))

Mikä tahansa systeemi toimii epäluotettavasti, jos se on väärin valittu, asennettu, huollettu ja käytetty.

Minä tulin erittäin hyvin toimeen 10 vuotiaan Wallaksen kanssa, kunhan sen viitsi purkaa joka vuosi. Ja wallas on endottomasti rimpuloin kaikista lämppäreistä.

juu minulla on wallaksien kanssa ollut kaiken vhiten ongelmia itselläni on omassa veneessä kanssa 10 vuotta vanha wallas 1400 ja kun sen pitää kunnossa niin kyllä se lämmittää. yhessä webastossa jossa on vain lämpimälle ilmalle vain yks ulos tulo niin voitte arvata tuleeko kaikki lämmin ilma lähimmästä putkesta ulos. yllättäen veneen keula ei lämpene.

• qqqqqqqq
        purjehtia kirjoitti:

juu minulla on wallaksien kanssa ollut kaiken vhiten ongelmia itselläni on omassa veneessä kanssa 10 vuotta vanha wallas 1400 ja kun sen pitää kunnossa niin kyllä se lämmittää. yhessä webastossa jossa on vain lämpimälle ilmalle vain yks ulos tulo niin voitte arvata tuleeko kaikki lämmin ilma lähimmästä putkesta ulos. yllättäen veneen keula ei lämpene.

Tollasen yks röörisen puhallinlämppärin putkituksessa kannattaa vähän miettiä. Siihen pitää laittaa sellanen jako, jossa kauimmalle suulakkeelle on isoin rööri ja lähimmälle kaposempi jako. Muutenkin lähtöputkissa kannattaa liiotella, jotta virtaushäviöt pysyvät pieninä ja käyttää lisäksi lämmöneristesukkia. Säädettävät suulakkeet on myös asiaa.
        Huomasitko muuten kaks röörisestä wallaksesta, että toinen putki puhaltaa enemmän ja kuumenpaa?

• purjetia
        qqqqqqqq kirjoitti:

Tollasen yks röörisen puhallinlämppärin putkituksessa kannattaa vähän miettiä. Siihen pitää laittaa sellanen jako, jossa kauimmalle suulakkeelle on isoin rööri ja lähimmälle kaposempi jako. Muutenkin lähtöputkissa kannattaa liiotella, jotta virtaushäviöt pysyvät pieninä ja käyttää lisäksi lämmöneristesukkia. Säädettävät suulakkeet on myös asiaa.
        Huomasitko muuten kaks röörisestä wallaksesta, että toinen putki puhaltaa enemmän ja kuumenpaa?

totta on että toisesta putkesta tulee hieman viileämpi ilma mutta ei suurta merkitystä itse en nyt tarkkaan muista niitä lämpäjä mitä 1400 vallaksesta tulee mutta toi on aivan totta. ja mikä niissä yksiröörisssä tulee lämppärithän niikuin esim webasto ja eeberi niin ovat kallita ja hyviä koneita kunhan asennus on ok

• Anonyymi

Wallaksen lämpparikannet on kyllä takapuolesta. Vuoden jälkeen alkaa melu ja räminä.

• Anonyymi

Vuoden jälkeen vahingosta/vaurioista/huollon laiminlyönnistä/takuun päättymisestä/asennusajankohdasta/käynnistyksestä? En ole kuullut.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Vuoden jälkeen vahingosta/vaurioista/huollon laiminlyönnistä/takuun päättymisestä/asennusajankohdasta/käynnistyksestä? En ole kuullut.

Sorry, menit tuon "vuosi 2005 " - tyypin retkuun

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sorry, menit tuon "vuosi 2005 " - tyypin retkuun

Nojoo, antaa 14-vuotiaan rämistä rauhassa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Sun ja kaivattusi

ikäero? Kumpi vanhempi, m vai n?
      Ikävä
      88
      1567
    2. Kesän odotuksia hyrynsalmella

Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      12
      1450
    3. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      98
      1390
    4. Katsotko mieluiten

Kaivatussasi mitä?
      Ikävä
      69
      1250
    5. Tämän hetken

Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      99
      1164
    6. Mikä on ollut

Epämiellyttävin hetki sinun ja kaivattusi romanssissa?
      Ikävä
      116
      1150
    7. Anne Kukkohovi ei myykkään pikkuhousujaan

Kyseessä oli vain markkinointitempaus. Anne höynäytti hienosti kaikkia ja Onlyfans-tilinsä tilaajamäärä lähti jyrkkään n
      Maailman menoa
      257
      972
    8. Vieläkö sä toivot

Meidän välille jotain?
      Ikävä
      69
      961
    9. Voi Rakas siellä

Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      18
      925
    10. Pidätkö kaivatustasi

Minkä vuoksi erityisesti? Mikä hänessä vetoaa?
      Ikävä
      37
      897
    Aihe