VW suoltaa uskomattoman määrän eri malleja eri moottoreilla, kombinaatioiden määrä on huikea eikä oikeastaan kukaan pysy perässä mikä on mikä ja miten ne eroavat toisistaan käytännössä. Näin teki myös Nokia.
Fanipojat ostivat Nokiaa, sittemmin he ostivat Nokian Symbian-puhelimia. Kaikki näkivät että Symbian oli paskaa mutta elivät siinä uskossa että kaikki ongelmat korjataan joskus. Volkswagenin jakoketju, DSG ja öljynkulutusongelmat ovat myös sellaisia, että ne koskevat vain vanhoja koneita. Ja jos niitä ongelmia nähdään melko uusissa koneissa, niin pian vedotaan siihen miten vielä uudempia koneita on tulossa ja niissä ei ongelmaa ole.
Nokian ei tarvinnut välittää mitä tekee. Brändi oli arvokas ja fanit ostivat tuotteita aina kun niitä tuli. Kaikki näkivät kuitenkin että kyse oli paskasta. Verkkoyhteydet toimivat huonosti, puhelimet olivat hitaita ja oikeastaan kaikki oli vaikeaa, hidasta ja sekavaa. Verkkoyhteyden asennus vaati perustietoja aiheesta. Ylimielinen Nokia kyykytti alihankkijoita VW:n tapaan (tosin VW pistettiin taannoin kyykkyyn toimeliaan alihankkijan vastaiskulla, onneksi.). Firma täyttyi tyhjänpäiväisistä ylipalkatuista käsien heiluttajista ja ylimmän johdon ympärille kerättiin samanmielisten selkääntaputuskerho. Kuulostaako tutulta?
Vuonna 2008 HS:n toimittaja kirjoitti Nokialle kirjeen jossa hän valitteli saamansa työsuhdeluurin huonoutta käytännöllisistä lähtökohdista. Kirje kierteli Nokian sisällä ja erilaiset päälliköt soittelivat hädissään toimittajalle ja halusivat kertoa Nokian ylivertaisesta strategiasta.
Tämän palstan skodaylistäjät muistuttavat kovasti näitä Nokian managereja, eli kirjaimellisesti "maksettuja kehujia". Nokialaiset ymmärsivät (liian myöhään) vallitsevan todellisuuden kun nöyrtyivät itse kokeilemaan miten helppoa ja mukavaa iPhonen käyttäminen ja käyttöönotto oli.
Mahtaako sama toimia Skodan kanssa? Mahtaako himmeään katseeseensa syttyä sitä oivalluksen valoa vaikkapa jonkun modernin laadukkaan länsiauton ratissa?
VW on vähän kuin Nokia ennen
12
53
Vastaukset
- Pubiruusu
"Mahtaako sama toimia Skodan kanssa? Mahtaako himmeään katseeseensa syttyä sitä oivalluksen valoa vaikkapa jonkun modernin laadukkaan länsiauton ratissa?"
Jos Skodasta haluaa siirtyä länteen niin vaihtoehtoina ovat varmaan ensimmäisinä VW, Audi, Seat. Ja jos pinkka on kunnossa niin myös Porsche, Lambo, Bentley ja Bugatti ovat hyvät vaihtoehdot. Kaikki tämän uuden Nokian puitteissa.
Tuossa avauksessa moneen kertaan kaluttua jälkiviisautta vaikka muille jakaa, mutta ei mitään oikeaa sisältöä. Huonoa lähikuppilan karaokea: Loppuunkaluttu biisi täysin nuotin vierestä.- Kyyk-teoreetikko
Hyvä kun myönnät että tässä Skodan kohdalla tosiaankin kyse jälkiviisaudesta. Tilanne on täysin selvä, eikä tässä voi muuta kuin seurata tilanteen kehittymistä.
- mä.en.leiki.sun.kaa
Kyyk-teoreetikko kirjoitti:
Hyvä kun myönnät että tässä Skodan kohdalla tosiaankin kyse jälkiviisaudesta. Tilanne on täysin selvä, eikä tässä voi muuta kuin seurata tilanteen kehittymistä.
Sä oikeesti tappelet kuin viisivuotiaat näsäviisaat tyttelit.
- veeddoo
No nyt kyllä aloittaja suoltaa sellaista tuubaa että Nokia ja VW on aika pientä näpertelyä.
Nokia vain valitsi väärin ja hylkäsi kosketusnäytön minkä se kehitti jo ennen Applea tm. Eivät uskoneet kosketusnäyttöön koska näppäimistö oli käytöltään selvästi parempi ja akkua säästävämpi. Heräsivät liian myöhään kosketusnäyttöihin ja tämän jälkeen oltiin sovelluksien kanssa myöhässä. Koettivat pitää markkinan painostamalla myyjiä ja operaattoreita mikä oli virhe sekin. Hektinen nykymaailma ja peli oli pelattu.
VW ongelma oli alimitoitettu jakoketju mitkä on nyt vaihdettu tukevampaan jos autosi olet merkkiliikkeessä huoltanut. Omaani tuli vaihtokutsu 2007 158 000 ajettuun autoon viime kesänä, vaihto ilmainen. Löytyi myös pieniä ruostevaurioita etuovien edestä, takuumaalaus.
DSGtä ei ole omaa kokemusta. Tuttavalla kesti 220 000kmä, vm 2008. On lukeman mukaan ollut mekatroniikka ja mekaniikkavikoja ja nämäkin pitäisi erottaa toisistaan. Käsittääkseni näistä ongelmista ollaan päästy eroon koska kirjoittelu näyttää laantuneen.
Olen vain ihmetellyt sitä ettei muiden merkkien automaattiongelmista puhuta mitään. Ystäväpiirissä pari Mercedes Benziä. Kummastakin hajonnut automaattivaihteisto. Pikkumersusta 2009 78 000 km kohdalla laatikko tilttasi mutta löysi käytetyn osan 2700€ asennus. C MB 2009? 62 000km laatikko ja koko moottori hajosivat. Käsittääkseni voitelu ja/tai jäähdytys yhteiset, kun toinen hajosi niin toinen tuli kaupanpäällisinä. Kustannus 16 000 euroa. Revi siitä sitten.- pellevalmistaja.vw
Muiden merkkien automaattiongelmat ovat harvinaisia. Fiatin TCT:stä on jopa vaikea löytää googlella vikakertomuksia, toisin kuin DSG:stä. Olkoonkin valmistettujen laatikoiden määrä 1:10, niin silti. VW:llä on ikävästi normaalia että 200 tuhatta on se odotettavissa oleva ikä mihin tiettyjen kokonaisuuksien elinkaari suunnilleen päättyisi.
Onko Volkswagenin ainut peruste tehdä paskaa todellakin se, että "onhan jossain mersussakin moottori hajonnut". Onko VW jo rikkonut kaikki turvatyynyt koska "olihan tojotallakin niitä rikki" ?
- lamporziini
Laatu kärsinyt, määrän kasvaessa! Pitäis keskittyä olennaiseen!
- oddsat
Taas jonkun muun automerkin hätääntynyt edustaja koettaa edes jotenkin saada autonsa myydyksi.
Rekisteröintitilastoista löydät totuuden kun lasket seatin, skodan, volkswagenin ja audin myyntilukemat yhteen. Jälki on tyrmäävää, mikään muu konserni ei myy suomessa tuollaista automäärää.
Tuollaiseen myyntimäärään ei pääse mikäli tuotteet olisivat muita heikompia ja käyttäjillä toistuvaa katkeruutta.
Mielummin ajan automerkillä mikä kehittää autojaan jatkuvasti ja yritys kulkee eteenpäin.
Voin vain ihmetellä monen muun merkin käsittämättömän hidasta kehitystyötä. Esimerkiksi pienten ahtamattomien moottorien kehittäminen kestänyt joillakin merkeillä uskomattoman kauan, esim Toyota sai rakennettua 1,2 litraisen vasta viime vuonna.
Muistan kun 2007 ostin vw 1,4 tsi moottorilla varustetun auton mikä provojen ansiosta rummutettiin hajoavan alta. Ei ole moottori hajonnut mutta ketjun kanssa oli ongelmia, eli pieni moottorin koko ei ollut ongelmien syy.
Nyt sitten miltei joka merkillä on pieniä ahdettuja jopa litraisia moottoreita.- Qyyqqendahl
Rekisteröintitilastossa ei ole myyntimääriä.
Myönnät siis että ketjun kanssa oli ongelmia, onkohan tämä tie eheytymiseen? - hänonlahja
Qyyqqendahl kirjoitti:
Rekisteröintitilastossa ei ole myyntimääriä.
Myönnät siis että ketjun kanssa oli ongelmia, onkohan tämä tie eheytymiseen?Sinä et myönnä mitään. Se on tie jatkuvaan tulostukseen tällä palstalla.
Fanipoikiakin lienee satoja, kun Skoda-kriitikoitakin kirjoittelee sadoissa mitattava joukko pelkästään tälläkin palstalla. Eiköhän Skodan johto kuuntele tällaista järjen ääntä ja aloita Ladan lisenssivalmistuksen dumpaten Volkkarin fasisti-kiesit... :D
- melkein.fani
Minulla oli jokunen vuosi Nokia E72. Pidin sitä olemattoman kokoista taskulaskinta aivan mahtavana puhelimena. Sovelluksia sai asennettua OVI-storesta ja jopa WLAN-yhteys otti aina aikansa "käynnistyäkseen". Sitten piti näpyttää ja odottaa ja katsoa että jaa nyt "aikakatkaistiin, yritä uudestaan". Asetukset olivat sokkeloa muistuttavassa hierarkiassa täysin älyttömissä paikoissa.
Kehuin sitä puhelinta jatkuvasti kaikille ja näyttelin olemattoman kokoisesta näytöstä sitä "etusivua" jossa oli kalenteria ja uusien emailien määrät ja tärmeimmät kuvakkeet. Navigaattoriin sai eri maiden karttoja kaapelilla jos sai sen windows-softan toimimaan ja jos jaksoi odottaa kun se siirsi sinne koko yön niitä.
Miten liittyy Skodaan? No vaikken varsinaisesti fanittanut sitä niin pidin sitä parhaana. Androidissa oli kuulemmas navigaattorin sijasta vain Google Maps joka halusi pitää kokoajan 3G:tä auki. Ja iPhone oli taas muutenvaan vähän "gay".
2013 en saanut enää email/kaleterin synkkiä toimimaan outlookin kanssa ja vaihdoin sen Androidiin. Valaistuin.
Ennakkoluulot antaa paljon luultavaa. Skodistien kannattaisi aidosti suhtuatua erilaisiin tekniikoihin ja tuotteisiin ilman sitä jatkuvaa kyräilyä ja itsepetosta. Voivat jopa yllättyä jonain päivänä jonkun toisen merkin ratin takaa.- melkein.fani
Odotan tässä just popparien kanssa että tulee näitä itku-iitoja valittamaan ettei skodaa saa arvostella nyyh!
- hani.hani
melkein.fani kirjoitti:
Odotan tässä just popparien kanssa että tulee näitä itku-iitoja valittamaan ettei skodaa saa arvostella nyyh!
No miten on, onko popparit syöty?Jos vaikka kokeilisit joksus Skodaa, niin asiat selviäisivät. Kuten monella auto-mallilla ennen Skodaa ajaneet tietävät, vaihtaminen kannattaa. Katos kun puhelimia kyllä ostetaan kiihtyvällä tahdilla pienille lapsillekin, mutta uusia autoja ostaa vain se ikäluokka, jolla on jo kokemusta takana. Ei tarvitse myöskään pohtia onko jokin iPhone vähän "gay". Itsetunto on jo rakennettu.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Korjaa toki jos...
Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä293095- 1191255
Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu61097- 58971
- 68937
olet kaiken rakkauden arvoinen
Olisinpa kertonut kuinka rakastuin sinuun. Kuinka hyvältä tunnuit siinä lähelläni, kunpa en olisi väistänyt vastapäätyy26907Olisi kiva
Tietää, mitä oikein ajattelet minusta tai meistä? Mitä meidän välillä on? Salattua tykkäämistä, halua, himoa? Onhan tämä38881Nainen, jos kuuntelet ja tottelet, niin sinulle on hyvä osa
Ominpäin toimiessasi olet jo nähnyt mihin se on johtanut. Olen jo edeltä sen sinulle kertonut ja näen sen asian ja totuu163858Mikä koirarotu muistuttaa kaivattuasi eniten?
Koirien piirteet muistuttavat usein ihmisten ja omistajiensa piirteitä.65844Oot mun koko maailma
Ei ole koskaan ollut ketään, joka olisi niin täydellinen minulle kuin sinä mies ❤️ Ikävöin sua🥹75794