Armeijan jälkeen eli 21 vuotiaasta lähtien olen toiminut yrittäjänä ja ihan kohtuullisesti menestynyt. Aioin jäädä eläkkeelle 60 vuotiaana mutta kun äitini kuoli ja sain perinnön olisi mahdollista jäädä jo nyt 50 vuotiaana.
Äitini kuoli 73 vuotiaana syöpään, isäni sai sydänkohtaukseen 55 vuotiaana. Voihan olla että kuolen ennen kuin täytän 60 vuotta, eikö nyt kannata jäädä eläkkeelle kun se on mahdollista?
Olen ikäisekseni hyvässä kunnossa mutta niin oli isänikin. Töitä on tullut tehtyä varmasti enemmän mitä joku virkamies 40 vuodessa tekee.
Eikö kuudenkympin jälkeen ole muutenkin aika raihnaisessa kunnossa, mitä sitä jaksa tehdä, nyt vielä jaksaisi matkustaa...
Jäänkö nyt vai 60 vuotiaana eläkkeelle?
25
272
Vastaukset
Tämän päivän kuusikymppinen ei ole raihinaisessa kunnossa. Tai yksilöllistä sekin. Ihmisten elinikä on noussut ja eletään yhä pidempään terveenä ja hyväkuntoisena.
Tuohon kysymykseesi että kannattaako jäädä jo nyt tiedät ja teet päätöksen vain sinä itse. Minä aattelin ehottaa työterveyslääkärille et jos tekis b-lausunnon osatyökyvyttömyyseläkettä varten. Eihän se ota jos eo annakkaa jos hakee. Ja senhän saa lepäämään jos haluaa sitten myöhemmin. Jos positiivisen päätöksen saisi, olisi yhdeksän kuukautta aikaa miettiä et ottaako eläkkeen vastaan.
Jos minä saisin perinnön, todennäköisesti jäisin pois säännöllisestä työstä. Keikkailla voisin. Alka tuntua et 31 vuotta vuorotyötä alkaa piisata ja näkyä myös terveydessä.- Rumpumaha2016
siilimuori4 kirjoitti:
Ei kannattaisi elää sitku elämää koska voipi olla että sitä sitkua ei tulekkaan.
Sitku miä täytän 68, vaihdan auton............teen kaikkee kivaa.
Rumpumaha2016 kirjoitti:
Sitku miä täytän 68, vaihdan auton............teen kaikkee kivaa.
Miks vasta sitten? Minä kai ajattelin aloittaa jo nyt.
Mitäkö mieltä olen...
miltä se itsestäsi tuntuu, olisiko kiva jo nyt matkustella ja elellä vähän rennommin vai vasta kymmenen vuoden päästä.
Päiviänsä ei kukaan tiedä etukäteen ja kyllä 'polvi pojasta paranee' eli turha on isän saamiin elinpäiviin omia laskeskella ja vertailla, varsinkin jos se kohdallasi on vasta odotusarvoa.
Jokainen käyttää omat mahdollisuutensa parhaalla mahdollisella tavalla ja useinkin se on sillä käytetty kun tekee päätöksen juu tai ei. Jahkailu vie turhaan voimia.
Jospa uskaltaisin tässä toivotella sinulle viiskymppiselle jo hyviä eläkepäiviä...
hyviä matkoja ja paistakoon aurinko...- jääeläkkeelle
JÄÄ ELÄKKEELLE JA NAUTI ELÄMÄSTÄ, KUN TALOUDELLINEN TILANTEESI ON HYVÄ. ÄKKIÄ TOTUT OLEMAAN OLONEUVOKSENA, KUN SE KUITENKIN ON EDESSÄ SINULLA. TOTEUTAT IKUISIA HAAVEITASI JA VIETÄT LEPPOISAA JA KIIRETÖNTÄ ELÄMÄÄ.
- Miksi-rääkkäät-itteäs
Numero 1 : Sijoita merkki-rollaattoriin (se on tulevaisuutta)
Numero 2 : Ota rahat ulos ja juokse kun on jalat alla vielä
Numero 3 : 60 ikäisenä oikeasti saatat olla ikäloppu ja fysiikka finito koska olet tehnyt töitä ihan liikaa
Numero 4 : Elämä on julmaa ja noutaja saattaa moikata jo lähi vuosina
Numero 5 : Ota perskännit ja uusi vaimo
Numero 6 : Mistä äitisi teki omaisuutensa, miksi antoi sinun rehkiä yrittäjänä eikä elättänyt sinua - 46.työvuosi.menossa
Oma valinta: Pidätkö työstäsi niin että haluat sitä tehdä? Kaikki lähtee siitä. Minä pidän omastani. Sen lisäksi ehdin harrastaa, matkustaa ja friiata. Elämä on suurenmoista. Olen ylittänyt eläkeiän, mutta jatkan vielä yli 60:nä, enkä ole yhtään raihnainen. Raha riittäisi eläkkeellä.
Ystävien valinta: Pariskunta jäi eläkkeelle reilu 50:nä onnistuneen oman yrityksen rahoittamana. Nyt kulkevat pitkin maailmaan golfaamassa ja näyttävät tosi onnellisilta.
Onnea valintaan sinulle!- Mitä.mieltä.olet
Kyllä minä työstäni pidän vaikka yrittäjänä työpäivät ovat pitkät ja lomat lyhyet. Äitini kuoleman johdosta tulee perintö joka mahdollistaisi eläkkeelle jäämisen jo nyt. Eläkesäästöjä on itselläkin ihan mukavasti, lisäksi uudehko velaton asunto.
Lapsenikin perivät äidiltäni aika paljon joten ei minulla ole mitään tarvetta lapsia varten suurta omaisuutta jättää. Olen 21 vuotiaasta tehnyt paljon töitä ja vaikeitakin aikoja ollut. Nyt voisi kaiken jättää ja keskittyä vaikka golfin peluuseen ulkomailla.
Monia ikäluokkani miehiä olen hautaan saattanut viimeisen viiden vuoden aikana. Päiviensä määrää ei kukaan tiedä, isänikin oli urheilumiehiä, kesät lenkkeili, talvet hiihti. Ei ikinä polttanut tupakkaa, alkoholin käyttö kohtuullista ja aika terveellisesti söi. Niin vaan 55 vuotiaana kertalaakista henki pois. Eikä äitikään pitkäikäiseksi elänyt joten ehkä kannattaisi nyt nauttia kun vielä voi.
- Osa-aikaisestiTai
Mieti, mitä haluat ja toimi sen mukaan.
- ö-Öö
Mnaah
Ennustaminen mahdotonta. Monet tutu kuolleet jo nuorina, jus äsken kuulin yhden tutun pimatsun kuolleen syöpään vähän yli viiskymmisenä jne. Ja jotkut loispummit elävät satavuotiaksi.
Muistui mieleen esimerkki yhdestä entisestä pomosta. Se pisti firman lihoiksi viiskymppisenä, sai aika suuren summan. Erinäisistä seikoista johtuen, sen rahat hupenivat yllättävän nopeasti. Alle kuuskymppisenä se oli aika perseaukinen. Ja ainahan sillä oli ongelmia byrogratian kanssa. Työkkäri, kela, soskukin rahojen loputtua. "Eläkkeelle" jäädessä oli uusi auto, vanhakin, ok-talo, osake espanjassa jne. Kun tuli eläkeikään, eläke oli pieni, koska ei ollut kertymiä, eikä ollut aikanaan maksellut vapaaehtoisia maksiuja. Taitaa asustella jossain laitoksessa nykyisin.
Kundilla meni siis kohtalisesti kymmenen vuotta, sen jälkeen melko surkeasti loppuikä.
Tossa jostain muuten luin jonkun yrittäjän kokemuksia eläkesäästämisestä. Se oli laskeskellut. Ennen eläkeikää kerkiää maksaa aivan valtavan eorosumman, useita satoja tuhansia ja eläke tulisi sitten olemaan muutama satanen kuussa. Siihensä tietenkin vakuuttaminen perustuu, matematiikkaan, vakuutusyhtiön laskemiin :DD
Ylempänä joku oli kirjoittanut asiallisen listan asioista, mihin pitää investoida, jos aikoo jäädä nuorena eläkkeelle. LIsäisin yhden. Osta syanidipillerit samalla, voit kiskaista ne kitusiisi, kun rahat on loppu.
=DW=- murjottaja
Elämä eloisampaa kun käsittelee tulevaisuuden negatiivisen synkästi.
- 46.työvuosi.menossa
Noin kävi myös minun ystävälle. Oli 72-vuotiaana elämäänsä tyytyväinen ja varakas kun jäi eläkkeelle, sen jälkeen kulutti sikana, tuli helkkarin onnettomaksi ja marisevaksi tyypiksi, joka poltti sillat meitä kahta ystävätärtä lukuun ottamatta kaikkiin, jopa yhteen lapsistaan.
Hänelle ei eläkkeellä olo sopinut ollenkaan, mutta 10 vuotta kituutti, köyhtyi ja sairasteli, peruskunto oli niin hyvä että niin pitkään kesti rapistua lopullisesti. Kuoli katkeroituneena ja viimeinen puhelu minulle oli: en halua tavata enää ketään. - flegmaatti
Arvostuskysymys ja tulevaisuus on myös arvoitus.
Oman isäni kohdalla toteutui ikävin vaihtoehto. 6-kymppisenä sairaseläkkeele. Kitui kaksi vuotta ennen kuolemaansa.
Kolme tuttavaani suunnitteli eläkevuosiensa viettämistä. Vain yksi heistä ehti olemaan eläkkeellä pari vuotta ja se "nauttiminen" oli a-tuotteiden sävyttämää.
Perusterve, hyväkuntoinen vaimoni "eläköityi" 52 vuotisena samaan aikaan minun kanssani. Täysin yllättäen ilmeni pian geneettinen, parantamaton syöpä joka ensimmäisen vuoden jälkeen ei haittaa normaalia elämää paitsi määräaikaisten kontrollien muodossa. Maksimiennusteesta laskien on menossa 6:s jatkovuosi.
Jos olisin itse jatkanut töissä 65 ikään saakka niin olisin ollut hiton paljon huonokuntoisempi kun suolistosyöpäni leikattiin kaksi vuotta myöhemmin. Nyt ehdin elämään täysipainoista, hyväkuntoista elämää 8 vuotta ja toipumiseni kolmesta leikkauksesta tapahtui nopeasti.
Torstainen syöpäkontrolli oli kannaltani hyvä joten nyt, pian 73 vuotisena, jatkan entiseen tapaan.
Osallistumme paikallisten yhteisöjen toimintaan ja matkustelemme. Stressitön elämä on myös antanut rutkasti energiaa kotiharrastukseenkin.
Onneksemme, ilman voittoja tai perintöjäkään, ei tarvitse laskea menoja pienten eläkkeiden varaan.
Kaikki vanhat, hyvät kaverini ovat kuolleet mutta heidän valitsemansa elämäntapa on vaikuttanut ratkaisevasti.
Olen päissäni ajatellut, että taiteilijoista ja yrittäjistä löytyy henkilöitä joiden työ itsessään on antoisaa ja sisältörikasta.
Puntaroi itse asiat mutta en suosittele sitku valintaa! Omapa on päätöksesi. Katsoisin jonkin asteiseksi iduiotismiksi miettiä asiaa 60 .
Kyllä eläke pitäisi olla selvä jo 30 .
Noh, aloitushan on taas näitä "kekseliäitä"
Kuten viittaus 60 raihnaisuuteen kertoo.
Sekä "surulliset" ihmis-kohtalot.
H.- olet-ihme-katuja
miksi et jäänyt eläkkeelle 3 kymppisenä, nyt sulla olisi takana 36 vuotta nautinnollista vittuilua internetin syövereissä.
olet-ihme-katuja kirjoitti:
miksi et jäänyt eläkkeelle 3 kymppisenä, nyt sulla olisi takana 36 vuotta nautinnollista vittuilua internetin syövereissä.
"olet-ihme-katuja"
Minä tiesin polkuni jo 30-vuotiaana.
Myöskin pidin työstäni, se oli kuin harrastus minulle.
Monta kertaa on sanottu että kiva, tästä maksetaan palkkaakin.
Niin totesin minäkin.
-
Palkka johti kohtuu-eläkkeeseen.
2007 päätin lopettaa työt 60-vuotioaana.
Niin myös tapahtui 2010.
2 vuotta omilla rahoilla, sen jälkeen tulivat eläke ja 65-vuotiaana lisä-eläke.
Kuten aikanaan suunnittelinkin.
Siis
6 vuotta vapaana, terveys kohtuullinen.
Voisin sanoa että tulkoon vaan lopullinen sydäri huomenna.
Olen elänyt hyvän elämän.
-
Siksi minua tympivät nämä jankatut, päästä keksityt valitus-narinat.
Ne tympivät ihan livessäkin.
H.hunksz kirjoitti:
"olet-ihme-katuja"
Minä tiesin polkuni jo 30-vuotiaana.
Myöskin pidin työstäni, se oli kuin harrastus minulle.
Monta kertaa on sanottu että kiva, tästä maksetaan palkkaakin.
Niin totesin minäkin.
-
Palkka johti kohtuu-eläkkeeseen.
2007 päätin lopettaa työt 60-vuotioaana.
Niin myös tapahtui 2010.
2 vuotta omilla rahoilla, sen jälkeen tulivat eläke ja 65-vuotiaana lisä-eläke.
Kuten aikanaan suunnittelinkin.
Siis
6 vuotta vapaana, terveys kohtuullinen.
Voisin sanoa että tulkoon vaan lopullinen sydäri huomenna.
Olen elänyt hyvän elämän.
-
Siksi minua tympivät nämä jankatut, päästä keksityt valitus-narinat.
Ne tympivät ihan livessäkin.
H.vuotiaana...
H.
- Jää.Eläkkeelle
Minä kyllä jäisin eläkkeelle. Ja jos aika tulee pitkäksi (ei tule) voihan sitä jotain töitä tehdä, jatkaa yrittämistä pienimuotoisesti tai mennä vaikka vieraalle töihin osaksi vuotta.
- Kusiainen_65
Ole 68 ikävuoteen asti töissä. Eläke on silloin huomattavasti parempi ja voit alkaa matkustelemaan, rakentamamaan taloa, vaihtamaan autoa ym. Voit viedä 45 vuotiaat lapsesi linnanmäelle ja korkeasaareen, aijemmin kun et ole kuitenkaan ehtinyt.
- poistatoinen
poistahan toinen samalainen aloituksesi !
- K-u-u-t-a-r
Hei! Olet onnellisessa asemassa, kun olet saanut perinnön. Itse en ole perinyt mitään Elättänyt ja kasvattanut lapset yksinhuoltajana pienellä palkalla. Mutta on ollut terveyttä ja lapset jo maailmalla. Terveisin!
- hytinäx1
Älä nyt hyvä ihminen eläkkeelle jää aivan kylmiltään jos ikääkään ei ole kuin ne 50. Hyllytä yrityksesi vuodeksi jos pystyt ja ota vain "vapaa vuosi" kun kerran sinulla on siihen varaa. Tee lista mitä vuoden aikana haluaisit tehdä työnteon sijaan ja toimi sen mukaan. Vuoden kuluttua sinua kuitenkin kihelmöi päästä uudella energialla työn kimppuun.
- Kuokkija54v
Et kerro, oletko yksinyrittäjä vai onko työntekijöitä? Näin työttömän näkökulmasta olisi kiva, jos onnistuisit periyttämään yrityksesi jollekin. Ehkä työntekijästäsi voi tulla jatkaja? Tai jostakusta muusta, jota mentoroit joskus yrityksen toiminnassa?
Puolisosta et kerro mitään. Jos olisi, kai keskustelisit hänen kanssaan?
On tuossa edellä esimerkkejä niistäkin, joille eläke ja joutenolo ei sovi. Muuten mene ihmeessä golffaamaan! Pidä itsesi kunnossa greeneillä äläkä murehdi geenejäsi! Voit käydä työterveyslekurilla viimeiseksi, senhän saa verovähennyksiin yrittäjät! Jäin pois töistä 58 vuotiaana siis ei mitään tuloja aloin hoitaa vaimoani hänellä oli syöpä joka vain paheni. Hoidin hänet kotona lyhyitä hoitoja sairaalassa.
Kaikkein tärkeintä on talous ilman vakaata taloustaustaa ei töitä voi lopettaa. Otin omaneläkkeen 61 vuotiaana. Vaimoni kuoli 61 vuotiaaana, oli sovittu että hän lopettaa 55 vuotiaana. Hän oli yrittäjä itselläni vuokratalo myös sijoitukset olivat kulkeneet hyvin. Tänään olen 69 omakotitalo on jäljellä ei velkaa tosin vero tänä vuonna 53 tuhatta euroa (9,50) asun Ruotsissa. Täytyy ajatella myös oman elämän taloutta mahdolliseen --loppuun, koska eläke valtiolta ei ole suuri koska lopetin aikaisin.
Neuvoa on vaikea antaa, tosin voit laskea paperilla "tulot ja menot" vuosille niiden kuitenkin täytyy olla varmoja.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olit niin lähellä
Taas söpis olit siinä ihan käden etäisyydellä❤️ Jos sinä ja minä olisimme olleet kahden, olisin hypännyt sun kaulaan. Sa1195204- 472869
Kun me näemme taas
Siihen on viikkoja, korkeintaan kuukausia. Jännite välillemme vetää meidät ennemmin tai myöhemmin toistemme läheisyyteen332812Haleja ja pusuja
Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺312561Onko mukava nähdä minua töissä?
Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭231939En kirjoita sulle tänne
Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä111687- 1181647
Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle231425- 971397
Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli101388