Oireista....

sahrami3

Hei,

haluaisin kuulla etenkin manian oireista teiltä, jotka sairastatte/jonka läheinen sairastaa kaksisuuntaista mielialahäiriötä.

Miehelläni on epäily sitä jo vuosia, mutta diagnoosia ei ole tehty. Hoitona on tällä hetkellä pelkästään rauhoittava lääke iltaisin, ja juttelut kerran kuussa perhetyöntekijän kanssa. Minusta se on aivan käsittämättömän vähän, mutta resurssipula ilmeisesti syynä koska pärjää sairauden kanssa.

Puolisollani ei kovin selviä maniaoireita ole, mutta epäilen esim, tällä hetkellä maniaa. Masennusjaksot ovat yleensä pitkiä, ja jossain vaiheessa niitä seuraa vaihe, jota maniaksi epäilen.

Elämämme on suht stressitöntä muuten, mutta esim tällä hetkellä mies on ottamassa eroa, ryyppää pitkästä aikaa (tosin ei kovin paljon, mutta kuitenkin juo, normisti ei käytä alkoholia). Kaikki "huonon elämän" syyt ovat minussa, haukkunut mut pystyyn monta päivää ja kerran käynyt käsiksikin. Sairaudesta ei suostu edes puhumaan, vaan kaikki paska on mun aiheuttamaa koska esim. en suostu leikkaamaan pitkiä hiuksiani lyhyiksi kun hän haluaa, tms tms. Esimerkkejä ois monia.

Nää oireet tuntuu lieviltä maniaksi, mutta epäilen sitä kuitenkin. Ongelma vaan on siinä että mun kädet on sidotut, en pysty ottamaan yhteyttä ihmiseen jotka hoitaneet miestä, koska mua on kielletty. Joudun seuraamaan sivusta miten käy. Mies on myöntänyt itse että manuipuloi sitä perhetyöntekijää eli ei todellakaan kerro asioita niinkuin ne on.

Onko mitään ideoita miten asiaa vois saada eteenpäin?

10

94

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei_maniaa

      Maniaa haetaan esim. kysymyksillä:
      - Oletko shoppaillut isosti?
      - Oletko osteskellut jotain poikkeuksellista, isoa?
      - Oletko perustanut yrityksiä?
      - Oletko ollut poikkeuksellisen ahkera, toimelias?

      Ei. Niin, ei maniaa.

    • NewYork2016

      Tietääkseni aggressiivisuus ja harhaluulo ovat manian oireita. Voisiko joku viisaampi kertoa lisää? Minun mieheni on käyttäytynyt ihan samalla lailla ja meillä läheisillä on epäily josko olisi kaksisuuntainen mielialahäiriö kyseessä.

      • kjdfkjdkf

        Harhaluuloisuus on psykoottinen oire/piirre.


    • sahrami3

      Meillä taas näin:

      -on todella ärtynyt kokoajan
      -ei empatiaa, ei välitä edes lapsista
      -piirtelee/suunnittelee jotain ihme keksintöä jolla ajattelee rikastuvansa
      -ei mitään överishoppailua
      -baariin pitää päästä, vaikka normaalisti ei käy ollenkaan
      -todella ilkeä läheisille
      -nukkuu välillä paremmin, välillä huonommin

      lähinnä nää on niitä ominaisuuksia joista näkee ettei ihan normaali ole, masennuskaudet ovat sitten asia erikseen.

      • NewYork2016

        Empatian puute on liiankin tuttua. Tunne-elämä on tuolla meidän tapauksella ihan olematonta, lukuunottamatta vihanilmauksia. Hänen mielestään maailma on täynnä kelvottomia ihmisiä, ja etenkin lähipiiriin kuuluvat ärsyttävät. Olisiko jollain tietoa millä aikavälillä tunne-elämä palautuu, jos siis on kyse (hypo)maniasta?


    • totuttelua

      Minulla:
      - Nukun paljon vähemmän kuin yleensä
      - Ärsyynnyn helposti ja ilman syytä
      - Olen poikkeuksellisen toimelias
      - Olen levoton, en pysty olemaan paikoillani ja rauhoittumaan esim. telkkarin ääreen pitkiksi ajoiksi. Elokuvan katsominen ei esim. onnistu.


      Yritän purkaa toimeliaisuuteni johonkin hyödylliseen, koska tiedostan tämän tällä kertaa itse.
      Jos en tiedostaisi juoksentelisin varmaan (taas) baareissa.

      Oletan että tämä on hypomaniaa, ei maniaa. koska en tuhlaile kohtuuttomasti, en perusta yrityksiä enkä ole eroamassa. (Paitsi kiukuspäissäni saatan suunnitella sitäkin).

      Lääkitysestä on apua. Ehkä.

      • ymmällä

        No miten koet toiset ihmiset?Läheiseni mukaan kaikki on muiden ihmisten syytä. Silloin olisi joka tapauksessa loogista, ettei hän olisi kenenkään kanssa tekemisissä. eikä kukaan hänen kanssaan.
        Vai miten?


    • Hhghjj

      Joillakin tuo empaattisuus menee myös yli. Haluaa vain auttaa muita, ei itseään.

      • totuttelua

        Tosiaan. Tuota en ollut tajunnutkaan aiemmin, mutta pätee myös minuun täysin.


    • saa_haukkuaja_nimitellä

      tajuan oman vähäisyyteni ja pienuuteni ja sen, etten voi auttaa maailman kaikkia kärsiviä/hädänalaisia/apua tarvitsevia/sairaita kuin yhtä kerrallaan ja se saa masentumaan...
      ... ja siksipä nukunkin suurimman osan vuotta, jotten manioissani menettäisi sitäkään pientä mahdollisuutta olla sille edes yhdelle avuksi.
      menikö vaikeeks?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      37
      1575
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1331
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1275
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      8
      1267
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1248
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      4
      1243
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1224
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1200
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1170
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1146
    Aihe