Kevennys yön ratoksi

wiisas

Naapurimaan valtiovierailun aikana 1960 piti presidentti Urho Kekkonen lounaspuheen ja sanoi siinä tähän tapaan:
- Vaikka koko Eurooppa muuttuisi kommunistiseksi, niin me pidämme täällä tämän perinteellisen pohjoismaisen järjestelmämme.
Hrushtshev huomautti heti tähän:
- Pitäkää te vain järjestelmänne. Me lähetämme sitten Neuvostoliitosta 50 vuoden kuluttua turisteja katsomaan miten takapajuinen maailma oli ennen aikaan.
- Tervetuloa, sanoi presidentti Kekkonen ja jatkoi puhettaan.

Lähde: Naurettiin sitä ennenkin, toimittanut Anneli Calder

5

384

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mutta..

      Kekkosen radiossa vuonna 1953 pitämä ylistyspuhe edesmenneestä Stalinista ei ollut vitsi.

      • Suurin Neuvostoliittolainen

        "Vuonna 1953 Stalin kuoli. Hänen ruumiinsa balsamoitiin ja asetettiin palvottavaksi Leninin mausoleumiin. Kekkonen sanoi radiossa 6.3.1953 mm. seuraavasti: "Stalinin maailmanhistoriallinen merkitys on jokaiselle nykypäivän ihmiselle kiistämätön tosiasia. Niidenkin, jotka eivät omaksu sitä maailmankatsomusta, jonka nerokas ja menestyksellinen johtaja Stalin on ollut, täytyy myöntää, että Neuvostoliiton taloudellinen kehitys takapajuisesta maatalousmaasta voimakkaaksi, nykyaikaiseksi teollisuusmaaksi ja toiseksi johtavaksi maailmanvallaksi on ollut todellinen jättiläissuoritus."
        ********************

        Kannattaa huomata, etä Kekkonen ei lainkaan esitä pienintäkään viittausta esim. siihen, että Stalin tapatti miljoonia maansa kansalaisia.

        Ellei hän sitten viittaa myös siihen puhuessaan "jättiläissuorituksesta", jolla NL kohosi "voimakkaaksi, nykyaikaiseksi teollisuusmaaksi ja toiseksi johtavaksi maailmanvallaksi".


      • rautalehti
        Suurin Neuvostoliittolainen kirjoitti:

        "Vuonna 1953 Stalin kuoli. Hänen ruumiinsa balsamoitiin ja asetettiin palvottavaksi Leninin mausoleumiin. Kekkonen sanoi radiossa 6.3.1953 mm. seuraavasti: "Stalinin maailmanhistoriallinen merkitys on jokaiselle nykypäivän ihmiselle kiistämätön tosiasia. Niidenkin, jotka eivät omaksu sitä maailmankatsomusta, jonka nerokas ja menestyksellinen johtaja Stalin on ollut, täytyy myöntää, että Neuvostoliiton taloudellinen kehitys takapajuisesta maatalousmaasta voimakkaaksi, nykyaikaiseksi teollisuusmaaksi ja toiseksi johtavaksi maailmanvallaksi on ollut todellinen jättiläissuoritus."
        ********************

        Kannattaa huomata, etä Kekkonen ei lainkaan esitä pienintäkään viittausta esim. siihen, että Stalin tapatti miljoonia maansa kansalaisia.

        Ellei hän sitten viittaa myös siihen puhuessaan "jättiläissuorituksesta", jolla NL kohosi "voimakkaaksi, nykyaikaiseksi teollisuusmaaksi ja toiseksi johtavaksi maailmanvallaksi".

        "Kannattaa huomata, etä Kekkonen ei lainkaan esitä pienintäkään viittausta esim. siihen, että Stalin tapatti miljoonia maansa kansalaisia."

        Jotkut suomalaiset ovat sentään oppineet... edes jotain.


      • Osmium
        Suurin Neuvostoliittolainen kirjoitti:

        "Vuonna 1953 Stalin kuoli. Hänen ruumiinsa balsamoitiin ja asetettiin palvottavaksi Leninin mausoleumiin. Kekkonen sanoi radiossa 6.3.1953 mm. seuraavasti: "Stalinin maailmanhistoriallinen merkitys on jokaiselle nykypäivän ihmiselle kiistämätön tosiasia. Niidenkin, jotka eivät omaksu sitä maailmankatsomusta, jonka nerokas ja menestyksellinen johtaja Stalin on ollut, täytyy myöntää, että Neuvostoliiton taloudellinen kehitys takapajuisesta maatalousmaasta voimakkaaksi, nykyaikaiseksi teollisuusmaaksi ja toiseksi johtavaksi maailmanvallaksi on ollut todellinen jättiläissuoritus."
        ********************

        Kannattaa huomata, etä Kekkonen ei lainkaan esitä pienintäkään viittausta esim. siihen, että Stalin tapatti miljoonia maansa kansalaisia.

        Ellei hän sitten viittaa myös siihen puhuessaan "jättiläissuorituksesta", jolla NL kohosi "voimakkaaksi, nykyaikaiseksi teollisuusmaaksi ja toiseksi johtavaksi maailmanvallaksi".

        Kekkonen ylisti Stalinia varmasti puhtaasta sydämestään saakka. He olivat sukulaissieluja, ei ainoastaan teoriassa vaan myös käytännontöissä. Stalin tapatti kymmeniä miljoonia ja Kekonen toimi teloitusryhmän johtajana. Kekkonen oli keväällä 1918 erikoisen etevä teloittamaan siviilejä.


      • Suurin Neuvostoliittolainen kirjoitti:

        "Vuonna 1953 Stalin kuoli. Hänen ruumiinsa balsamoitiin ja asetettiin palvottavaksi Leninin mausoleumiin. Kekkonen sanoi radiossa 6.3.1953 mm. seuraavasti: "Stalinin maailmanhistoriallinen merkitys on jokaiselle nykypäivän ihmiselle kiistämätön tosiasia. Niidenkin, jotka eivät omaksu sitä maailmankatsomusta, jonka nerokas ja menestyksellinen johtaja Stalin on ollut, täytyy myöntää, että Neuvostoliiton taloudellinen kehitys takapajuisesta maatalousmaasta voimakkaaksi, nykyaikaiseksi teollisuusmaaksi ja toiseksi johtavaksi maailmanvallaksi on ollut todellinen jättiläissuoritus."
        ********************

        Kannattaa huomata, etä Kekkonen ei lainkaan esitä pienintäkään viittausta esim. siihen, että Stalin tapatti miljoonia maansa kansalaisia.

        Ellei hän sitten viittaa myös siihen puhuessaan "jättiläissuorituksesta", jolla NL kohosi "voimakkaaksi, nykyaikaiseksi teollisuusmaaksi ja toiseksi johtavaksi maailmanvallaksi".

        Jatkosodan loppuvaiheessa Urho Kekkonen vaihtoi puolta ja alkoi vehkeillä Neuvostoliiton kanssa.

        Urho Kekkonen rakensi sodan jälkeista asemaansa Stalinin, Molotovin ja kumppaneiden kanssa.

        Sodan päätyttyä Kekkonen oli innokkaasti kokoamassa nk. sotasyyllisyysoikeudenkäyntiä. Varmuudeksi Kekkonen ujutti syytettyjen joukkoon myös muutamia henkilökohtaisia vastustajiaan, joiden syyttämistä ei Neuvostoliitto keksinyt.

        Urho Kekkosen Suomi oli Neuvosto-Suomi. Suomesta tuli uudelleen itsenäinen vasta Suomen tultua EU:n täysjäseneksi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      105
      1170
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      116
      988
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      906
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      91
      739
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      285
      704
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      74
      641
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      596
    8. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      582
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      569
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe