Määräaikainen Vuokrasopimus!!!

2-v

Voiko määräaikaista vuokrasopimusta yksipuolisesti muuttaa (vuokranantaja)?
Ymmärtääkseni ei.

Kiitos asiallisista vastauksista, ei höpöhöpöjutskia, kiitos!

18

1361

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kjhkjhkjh

      Voi muuttaa tuomioistuimen päätöksellä. Tähän tosin menee useita kuukausia, perustelujen tuomioistuimelle pitää olla hyvät ( avioero, omaan käyttöön ) ja päätäös maksaa.
      Eli yksipuolisesti ei voi muuttaa.
      Helpompaa on Väyrysen päästä Suomen presidentiksi.
      Laita ketju oveen jos vuokraisäntä tulee urputtamaan.

    • ensuosittele

      Neuvoni on. Älkää tehkö määräaikaisia vuokrasopimuksia. Kun elämässä on yleensä muutoksia. Itse tehnyt tämän virheen nyt jo 3.kerran. Miksi en koskaan opi.

    • ei-voi-muuttaa

      Määräaikaisuuden idea ihan missä tahansa sopimuksessa on se, että sen ehdot allekirjoitushetkellä sitovat kumpaakin osapuolta määräaikaisuuden ajan. Eli kumpikaan osapuoli ei voi muuttaa sen ehtoja kesken sopimuskauden, kuin pakottavista syistä, ja ne syyt eivät voi olla sopimusosapuolten itse määrittelemiä, oli kyseessä puhelinliittymäsopimus tai vuokrasopimus.

      Yhdessä sopimalla voidaan muuttaa määräaikaisenkin sopimuksen ehtoja. Ja sekin sopimus on syytä tehdä kirjallisena.

      Kysymyksestä ei käynyt ilmi, miten sopimusta kyseisessä tapauksessa ollaan haluttu muuttaa, mutta jos sopimuksessa on ns. laittomia ehtoja, niin laittomat ehdot eivät ole päteviä alunperinkään, joten niitä ei siltä osin tarvitse erikseen lähteä muuttamaan. Tai jos sopimusta halutaan lähteä muuttamaan siten, että sinne kirjataan laittomia ehtoja, niin eivät ne muutu päteviksi edes molempien allekirjoituksella.

      • 2-v

        Heips!
        Sähkön hinta nousi 2016 alusta, sekä veden hinta, en suostunut maksamaan , joten vuokraisäntä käski heti lähteä lätkimään, asallinen kun on???

        Samaten en saa maksamastani sähköstä laskua,(maksan sähköä vuokran yhteydessä ja talossa on sähkölämmitys) Ikivanha talo jossa jokaisella asukkaalla oma mittari, ja sähköt Isännöitsijä laskee kerran vuodessa, eiköhän se sähkölasku johonkin Fortumilta mene, siis muualle kuin Isännöitsijälle?

        Mitä neuvoksi, otanko yhteyttä Kuluttajavirastoon?


      • fgfdfgdfg

        Älä tee mitään.
        Jos vuokraisäntä laittaa irtisanomiskirjeen ( asunto omaan käyttöön tms ) niin onhan sulla puoli vuotta aikaa etsiä uusi lukaali.
        Jos ei ole veden hinnankorotuksesta vuokrasopmuksessa mitään, ei tarvi maksaa enempää.
        Pyydä sähkön kulutuslasku nähtäväksi. Tarkista kWh:t ja ajanjaksot.


      • fgfdfgdfg kirjoitti:

        Älä tee mitään.
        Jos vuokraisäntä laittaa irtisanomiskirjeen ( asunto omaan käyttöön tms ) niin onhan sulla puoli vuotta aikaa etsiä uusi lukaali.
        Jos ei ole veden hinnankorotuksesta vuokrasopmuksessa mitään, ei tarvi maksaa enempää.
        Pyydä sähkön kulutuslasku nähtäväksi. Tarkista kWh:t ja ajanjaksot.

        Määräaikaista sopimusta ei voi irtisanoa, joten mitään 6 kuukauden irtisanomisaikaakaan ei ole. Sopimus päättyy sopimuksessa mainittuna päivänä. Laissa on määritelty muutama peruste, jonka vuoksi sopimus on mahdollista purkaa ennen määräajan täyttymistä, yksipuolinen sopimusehtojen muutosyritys ei näihin kuulu.


      • vai_että_LKV
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Määräaikaista sopimusta ei voi irtisanoa, joten mitään 6 kuukauden irtisanomisaikaakaan ei ole. Sopimus päättyy sopimuksessa mainittuna päivänä. Laissa on määritelty muutama peruste, jonka vuoksi sopimus on mahdollista purkaa ennen määräajan täyttymistä, yksipuolinen sopimusehtojen muutosyritys ei näihin kuulu.

        Välittäjä_LKV:n kannattaa ennen seuraavan kerran LKV-kokeen läpäisyä yrittäessään tutustua huoneenvuokralain 7. luvun 55 § pykälään "Määräaikaisen vuokrasopimuksen irtisanominen". Pitäisi olla LKV ihmiselle perusasia tuo.


      • oikeastinäin
        vai_että_LKV kirjoitti:

        Välittäjä_LKV:n kannattaa ennen seuraavan kerran LKV-kokeen läpäisyä yrittäessään tutustua huoneenvuokralain 7. luvun 55 § pykälään "Määräaikaisen vuokrasopimuksen irtisanominen". Pitäisi olla LKV ihmiselle perusasia tuo.

        AHVL 55 pykälä: TUOMIOIDTUIN voi antaa luvan vuokralaiselle tai vuokranantajalle irtisanoa määräaikaisen sopimuksen. Tarkoittaa todellakin, että lupaa haetaan käräjäoikeudelta. Asian käsittelyyn voipi mennä useampi kuukausi ja sen jälkeen esim vuokralainen irtisanoo sopipuksen ja noudatettavaksi tietenkin tulee kuukauden irtisanomisaika.


    • 22336

      Ei voi!! Kaikki mitä sopimuksessa on on faktaa, älä vaan mene halpaan!!!

    • lak111

      Ei todellakaan voi, kaikki mikä sopimuksessa on on pidettävä niin, vuokranantajasi on velvollinen toimittamaan sinulle sähkölaskut, sitä ei Isännöitsijä kiellä.

      määräaikaisen vuokrasopimuksen irtisanomisaika on 6kk Vuokraisännältäsi ja sinulla 1 kk ja se pitää antaa KIRJALLISENA, suullinen ei kelpaa!!!

      • näinontosi

        lak111: määräaikaista vuokrasopimusta ei voi irtisanoa muuta kuin tuomioistuimen päätöksellä. Älkää nyt sekoittako toistaiseksi voimassa olevaa ja määräaikaista sopimusta!


    • 235567

      Määräaikaisen vuokrasopimuksen voi irtisanoa sen päätyttyä, esim. 01.11.2016 ja silloin vuokraisännän puolelta irtisanomisaika on tuo 6kk ja vuokralaisen 1 kk.

      Olen samaa mieltä, että kyllä LKV-tutkinnon läpäisseen henkilön pitäisi perustiedot tietää, mutta sattuuhan näitä virheitä....

      • taasnäin1

        Määräaikainen vuokrasopimus on voimassa tietyn ajan, alkaen esim. 1.1.2016 ja päättyen 31.12.2016. Ei sitä irtisanota. Molemmat osapuolet, vuokralainen ja vuokranantaja tietävät milloin sopimus päättyy.


      • NickNailer

        => 235567

        Sovitaanko niin, että tästä lähtien et kirjoittele tänne mitää sellaista, mistä et mitään ymmärrä?


      • taasnäin1
        NickNailer kirjoitti:

        => 235567

        Sovitaanko niin, että tästä lähtien et kirjoittele tänne mitää sellaista, mistä et mitään ymmärrä?

        Ehkäpä enemmän kuin sinä. ☺ Kerrotko miksi määräaikainen sopimus, joka todellakin päättyy, kun määräaika tulee, pitäisi erikseen irtisanoa?


      • waesrdfghjk

        Määräaikainen vuokrasopimus on voimassa määräajan. Kun aika umpeutuu, sopimus päättyy. Sitä voidaan jatkaa, jos molemmat osapuolet niin haluaa. Asia voidaan sopia myös määräaikaista sopimusta tehtäessä, esimerkiksi "määräaikainen 1.1.2017 saakka, jonka jälkeen jatkuu toistaiseksi voimassaolevana sopimuksena."


      • taasnäin1
        waesrdfghjk kirjoitti:

        Määräaikainen vuokrasopimus on voimassa määräajan. Kun aika umpeutuu, sopimus päättyy. Sitä voidaan jatkaa, jos molemmat osapuolet niin haluaa. Asia voidaan sopia myös määräaikaista sopimusta tehtäessä, esimerkiksi "määräaikainen 1.1.2017 saakka, jonka jälkeen jatkuu toistaiseksi voimassaolevana sopimuksena."

        Tällainen ns. sekamuotoisen sopimuksen ongelma on... pitääkö irtisanoa (määräaikaista ei tarvitse) ja jos niin milloin? Selvennän: määräaikainen 1.1.2016-31.12.2016 ja jatkuu toistaiseksi voimassa olevana. Määräaikainen sopimus päättyy ilman irtisanomista 31.12.2016. Sopimus kuitenkin jatkuisi toistaiseksi voimassa olevana, joten milloin pitäisi irtisanoa....?? Oikeuskäytännössä on tällainen sekamuotoinen sopimus katsottu toistaiseksi voimassa olevaksi.
        Parempi vaihtoehto on tehdä toistaiseksi voimassa oleva sopimus, jossa ensimmäinen mahdollinen irtisanomisaika on 11 kk päästä. Ja jos vuokralainen/vuokranantaja haluaa irtisanoa (rikkoo sopimusta) aiemmin, joutuu rikkonut osapuoli maksamaan toiselle osapuolelle sopimussakkona 1-2 kuukauden vuokraa vastaavan summan.


    • SenSisko

      Kyllä, näinpä juurikin, todella mahtavaa, että jokin ihminen kirjoittaa ASIALLISTA tietoa, kiitos ja halit :))

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      149
      1461
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      911
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      723
    4. 51
      625
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      15
      563
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      504
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      461
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      37
      453
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      409
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      185
      402
    Aihe