Eli, ajaa vaikka pääväylällä 80km/h ja kiihdytät 100km/h niin alkaa välillä hanskalokeron suunnilta kuulua naputusta/klonkutusta (loppuu kun lopettaa kaasun antamisen) ja tuntuu ettei auto kiihdy kuten normaalisti. Tuota siis tapahtuu toisinaan randomisti kun kiihdyttää 5 tai 6 vaihteella ja antaa kaasua normaalia enemmän, jos äänen kuultua heittää 4 ja painaa vaikka enemmän niin ääntä ei kuulu ja auto kiihtyy iloisesti.
Mitään häiriövaloa tms ei ilmaannu eikä testeissäkään ole mitään löytynyt. Tuota tapahtuu vain randomisti nopeuden ollessa yli 80 ja vain 5 ja 6 vaihteella. Motarilla välillä turhauttavaa heittää 4 kautta jos jäänyt esim rekan taakse hetkeksi.
Autolla tällähetkellä ajettu 150tkm ja lisää tulee.
Kellään vastaavaa kokemusta, tietoa mistä ääni tulee? Korkeapainepumpusta?
1.6 ecoboostin ääni
23
2432
Vastaukset
- Kokemuksella1
Turbo vetelee viimeisiään. Silloin kun vikavalo syttyy, on turbo mennyt lopullisesti eikä auto liiku minnekkään. Kallis remontti.
- rasituskoe
Väännön puutetta siis, siivet alkaa väpättää turbiinis?
- KbWyrA
Mikäli ongelma olisi turbo, niin herää samalla myös ysymys kuinka paljon vahinkoa tehdään noilla pitkillä Long Life "huolloilla" sillä ei se öljy noilla vaihtoväleillä ole asianmukaisessa kuosissa mainosmiesten myyntipuheista huolimatta.
Auton valmistajia kiinnostaa auton takuuajan kestävyys ja sitten sen jälkeen laskut menevät auton omistajan piikkiin.
Turbokoneita tulisi aina muistaa jäähdytellä raskaamman ajon jälkeen ettei tee vahinkoa turbolle.- 2.0ecoboost
En sanoisi että Ford vetäisi long life öljyillä, 20tkm tai vuosi niin öljyt pitäisi vaihtaa. Passatissa taisi olla 30tkm (edellinen auto).
Itse epäilisin viaksi myös turboa, kerran raskaammassa kaasulla se joskus ääntelee ja ecoboostin turbolla on se yliahto-toiminto 8s aikana kun kaasuttaa raskaammin.
Tuskin vika sentään olisi väärä polttoaine (liian matala oktaani), että tulisi sitä pingingiä. Bensa syttyisi liian aikaisin/myöhään tms - KbWyrA
2.0ecoboost kirjoitti:
En sanoisi että Ford vetäisi long life öljyillä, 20tkm tai vuosi niin öljyt pitäisi vaihtaa. Passatissa taisi olla 30tkm (edellinen auto).
Itse epäilisin viaksi myös turboa, kerran raskaammassa kaasulla se joskus ääntelee ja ecoboostin turbolla on se yliahto-toiminto 8s aikana kun kaasuttaa raskaammin.
Tuskin vika sentään olisi väärä polttoaine (liian matala oktaani), että tulisi sitä pingingiä. Bensa syttyisi liian aikaisin/myöhään tmsYep, ei tuo ole lainkaan paihimmasta päästä kun muistelisin muutaman vuoden vanhassa diesel-Fiestassa olevan 20tkm tai kaksi vuotta (?).
Itse menen peristeisellä metodilla automerkistä, mallista ja autonvanlistajan pidemmistä ohjeistuksista riippumatta, eli vuosi tai 10 tkm ja ehdoton maximi 15 tkm.
Ps. Harmi kun usein ongelmatilanteineen ketjujen avaajat / tiedustelijat eivät vaivaudu edes palaamaan asiaan kertoakseen miten tilanne on edennyt tai korjaantunut / korjattu. - Mondeonisti
Vikaa tai tuota ääntä ei nyt ole melkein kuukauteen kulunut vaikka yrittänyt sitä saada esille. Eli asia ei juuri etene... 2000km tullut tässä kk:n aikana ajettua.
- Premiumisti
KbWyrA kirjoitti:
Yep, ei tuo ole lainkaan paihimmasta päästä kun muistelisin muutaman vuoden vanhassa diesel-Fiestassa olevan 20tkm tai kaksi vuotta (?).
Itse menen peristeisellä metodilla automerkistä, mallista ja autonvanlistajan pidemmistä ohjeistuksista riippumatta, eli vuosi tai 10 tkm ja ehdoton maximi 15 tkm.
Ps. Harmi kun usein ongelmatilanteineen ketjujen avaajat / tiedustelijat eivät vaivaudu edes palaamaan asiaan kertoakseen miten tilanne on edennyt tai korjaantunut / korjattu.Justiinsa juu. Meikäläinen kun vaihdattaisi 10 tkm välein öljyt, niin kuin täällä jotkut mitään autoista tietämättömät suosittelee, olisin öljyn vaihdoissa 7 kertaa vuodessa, siihen määrä-aikaishuollot 2 kertaa, jopa kolme, niin enpä mä muualla kerkeäisi olemaankaan, kuin auton huolloissa.
Premiumisti kirjoitti:
Justiinsa juu. Meikäläinen kun vaihdattaisi 10 tkm välein öljyt, niin kuin täällä jotkut mitään autoista tietämättömät suosittelee, olisin öljyn vaihdoissa 7 kertaa vuodessa, siihen määrä-aikaishuollot 2 kertaa, jopa kolme, niin enpä mä muualla kerkeäisi olemaankaan, kuin auton huolloissa.
-80 luvulla oli öljyn vaihdot 3tonnin välein,
- hohhoijaaaaat
Turbo on jo aika vanha juttu muttei sen käyttöä osata vieläkääm kunnolla. Jos ei pidä tyhjäkäynnissä väh. 20 sek ajan ajamisen jälkeen, on turbon käyttöikä 1/4 normaalista
- KbWyrA
Turbokoneita tulee osata käyttää ja samalla herää myös kysymys mitä tuhoa stop & start-syteemi riskeeraa saada aikaa.
Sama automaattivaiheisille autoille, tuo systeemi ei ole lainkaan ideaali. - ddfgdfgff
Automatiikka haistelee sen onko turvallista tai mitenkään järkevää konettä sammuttaa. Ainakin näin Fordilla se toimii muista en tiedä. Eli käy kokeilemassa motarilla ja vedä rekkaparkkiin -> auto ei sammu jää käyntiin ja puhallin jäähdyttää vielä lisänä.
- Faktaapeliin
Tässä hieman faktaa kaikille volkkarin turboista tietämättömille. Ei tarvitse käytellä sekuntiakaan ajon jälkeen, vaikka olisi ajanut parisataa kilometriä moottoriteitä kiekkari punaisella. Sammutat auton ja siellä alkaa sellainen tuulettimen huuto, että huomaa varmasti jälkijäähdytyksen toimivan.
Sitten tuohon 30 tkm huoltoväliin saksalaisilla premiumeilla. Siellä joku esson baarilainen on taas paljon viisaampi kuin saksalainen insinööri ja vaihtelee öljyjä huvikseen joka välissä. Kerron suuren salaisuuden, ei tarvitse. Kertokaa yksikin fakta, joka rikkoo tuon koko elämänsä moottoreiden kanssa pelanneen saksalaisen insinöörin suosituksen, eli 30 tkm öljynvaihtovälin. Ketjut ei veny, turbot ei rikkoudu eikä automaattilaatikotkaan sekoile tuon öljynvaihtovälin vuoksi.- pumpspum
Jaaha et silleen ajellaan folkkareilla ei juuri kannata käytettyjä paljoo ostella ilman moottori takuuta?
- Ei_löydy_faktaa
Et sitten osannut vastata tuohon kysymykseen yhtään mitään vaan vaihdot pikaisesti vattuilulinjalle. ;))))
- Faktaapeliin
Ei_löydy_faktaa kirjoitti:
Et sitten osannut vastata tuohon kysymykseen yhtään mitään vaan vaihdot pikaisesti vattuilulinjalle. ;))))
Niin pitkää rautalankaa ei löydykään, että vastaukseni auttaisi ymmärtämään, mihin vastaus kohdistuu. Lue ketju uudestaan oikein hitaasti läpi ja sen jälkeen vastaukseni yhtä hitaasti. Saatat ymmärtää, että vastauksethan siellä ovat.
- Mondeonisti
Mittarissa nyt 162tkm... tuli pyörähettyy norjassa. Mut vieläkään mitään tietoa ei ole. 2tkm sitten oli huolto ja sielläkään eivät mitään vikaa löytäneet, mut ompahan taas uudet suodattimet ja öljyt koneessa. Tosin eipä ääntäkään ole kuulunut hetkeen vaikka miten kiihdyttäisi.
- Mondeojeejee
Selaisin tuota taudinkuvaasi ja pohdin, että jospa vikaa ei olekaan. Vähän jokainen auto mutisee, kurnuttaa, lonkuttaa, kun liian isolla vaihteella yrittää äkäistä kiihdytystä.
Paras neuvoni on. Ajele menemään, kyllä vika ainakaan palaa, jos on palaakseen. Mikään kun ei korjaannu itsestään. Tärkeää on, että vikakoodi myös syttyy ( hehku merkkivalo, limp mode tms), jotta myös korjaamo pääsee vikaan kiinni. Dieselin hetkellinen tökkiminen voi johtua monesta muustakin seikasta kuin vain turboviasta. Turha sitä on ensimmäisenä pelätä, että nyt meni turbo.- tdcikuski
Kun saa yhden ylimääräisen äänen hiljennettyä, esim. laakerin ulinan, ja meno on "normaalin" hiljaista taas, niin on jännittävää kuunnella mikä paikka rupeaa seuraavaksi ilmoittamaan omasta huoltotarpeestaan. Sellaista se vähän on näillä enemmän ajetuilla vehkeillä.
- Mondeonisti
Vähän noin olen ajatellutkin tehdä, kovaa ajoa vaan autolle. Mitään vikakoodia kun ei ole autoon tullut vaikka fordin huollossa ne on luetettu. Vaikka kyseessä onkin bensakone, niin silti viikossa tulee helposti se 1000km ja vielä päälle ne ns huviajelut.
Vajaa 40tkm (200tkm) eli varmaan ensi syksynä tulee sitten sen jakopäänremontti. - trtrtrtrtrtrtrtrtrtrtrt
Noissa 1.6L on ollut paljonkin ongelmia jenkkien puolella. Tiedä sitten onko sama moottori rakenteeltaan, vaatimukset kun on erilaiset EU ja USA välillä..
- EiVieläVakavaa
Kuvauksesta päätellen tuskin on ainakaan vielä vakava turbovika kyseessä. Itselläni meni lämpötila-anturi siten, että ensin hävisi tehoja kylmänä, ja seuraavaksi kierrokset alkoivat vaeltamaan tyhjäkäynnillä. Vasta jälkimmäisen vian ilmestyttyä alkoi vikakoodikin löytyä. Sitä ennen ei.
Öljynvaihdoista, laadusta ja määrästä kannattaa pitää huolta aina. Varsinkin silloin mikäli turbon toiminta alkaa huolettamaan. Turhan pitkät vaihtovälit saattavat aiheuttaa ongelmia. - Mondeonisti
Vika selvisi ehkä. 165tkm mittarissa ja 3 männän puristus hävinnyt. Todnäk vika ollut ennenaikainen sytytys ja siten tuhonnut männänrenkaat. No kaikki männät/tiivisteet vaan vaihtoon.
Jännä tuo jos on noin, kuitenkin 98 vain tankannut itse autoon.- TaisitItseAiheuttaaVian
Olet todennäköisesti useamman kerran tehnyt sen virheen, että olet kiihdyttänyt täysillä/painanut reilusti kaasua ajonopeuteen verrattuna liian isolla vaihteella ja liian matalilta moottorin kierroksilta. Tämä on sellainen yhdistelmä joka voi saada aikaan polttoaineen liian aikaisen syttymisen sellaisessa moottorissa jossa on polttoaineen suoraruiskutus ja turbo.
Tämä on sellainen asia joka toisinaan saa aikaan naputtavan äänen moottorista, joskus jopa samalla todella lyhyen aikaa tummaa savua ulos pakoputkesta. Hyvin toimiva keino vahingoittaa moottoria.
Jos en ihan väärin muista niin ilmiölle taisi olla sellainen nimitys kuin Low Speed Pre Ignition. Joka on ilmeisesti useamman kerran tapahtunut sun autollesi, koska olit laiska vaihtamaan vaihteita pienemmälle kiihdytyksiä varten. 6 vaihdetta ei tulisi käyttää ollenkaan kiihdytyksissä 80kmh nopeudesta. Lueppas sieltä autosi ohjekirjasta ohjeet vaihteiden käytöstä erilaisille ajonopeuksille ja jatkossa noudata niitä ohjeita.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1472589
En kai koskaan saa sinua
Koska et usko että riitäisit minulle. Olet aina pitänyt itseäsi liian risana ja heikkona. Katkot korkeutesi, ja poraat k1541659Terveystalon lääkärit ylilaskuttaneet
Tämän pörriäiset osaavat, laskuttamisen. Terveystalo myöntää asian. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011134269.html "K1331633Saran ökytyyli käänsi katseita.
On nyt kyllä Sara kasvoistaan, kuvan perusteella todellakin pyöristynyt ainakin kuvan perusteella.1491358- 661338
The Summit Suomi: Maxie avaa hyytävästä tilanteesta kuvauksissa: "Veri roiskui ja tajusi, että..."
Oletko seurannut The Summit Suomea? Tykkäätkö vai et tai mitä mieltä ylipäätään olet sarjasta? Moni katsoja on kaikonnut131180Työttömille lusmuille luvassa lisää keppiä
Hallitus aikoo kiristää velvoitteiden laiminlyönnistä seuraavia työttömyysturvan karensseja ensi vuodesta alkaen. Hall2821165- 156976
Miksi ihmeessä?
Erika Vikman diskattiin, ei osallistu Euroviisuihin – tilalle Gettomasa ja paluun tekevä Cheek22924Tiedän kaiken sinusta ja kaikesta
Tiedän miten kärsit. Tiedän millanen oikeesti oot. Tiedän miksi valehtelit, tiedän miksi satutit mua. Tiedän mitä tapaht58889