Homeongelmasta kirjoittamaan, hajupoika ja jakolas

ruunevaan

Jätetään tyhjät puheet ja kirjoitetaan!

Homeongelmasta on tullut suuri kun kaikki rakennetut talot ovat homeongelmaisia. Tuo sana kaikki on ehkä liioitteleva kun osaamisen ja tiedon taso on suuri.

Syynä lopputulokseen on kiire ja valvonnan puute. Jo suunnittelu on tehtävä niin, ettei ongelmaa pääse syntymään. Rakennettaessa pitäisi taas suorittaa kaikki tarvittavat välitarkastukset ennen työn jatkamista.

Kirjoitetaan ja puhutaan lopputarkastuksen puutteesta. Lopputarkastukset suoritettaneen vaaditusti, mutta puutteellisten tarkastusten aiheuttamat santsikolot ovat jo piilossa.

Nyt ollaan tilanteessa, jossa homeongemista ei saa edes puhua. Kuitenkin lasten terveys ja huoli siitä on suuri.

40

59

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • No en ole kumpikaan, mutta satuin lukemaan Ollaksen tilalla tehtävästä remontista.
      Kysymyksessä on 1700 luvun pakaritupa, jonka seiniä nyt uusitaan kesäasunnoksi.

      Laasti tehdään viikinkiaikaisella menetelmällä, jossa savi on omasta pellosta, sekoitettuna hevosen kakkaan ja lisätään ihmishiuksia.

      Ratsutilalta saadaan kakkarat, ja lähikampaamo antaa hiuksia tarpeen mukaan.

      "Tämä laasti on kestänyt 300 vuotta, hometta ei ole, ja kestää vielä toisetkin 300 vuotta! sanoo rakennusmestari, eikä siitä sairastu kukaan!

      Savi on hyvä lämmöneristäjä ja vetää huonekosteuden itseensä, päästäen sen ulos, on myös paloturvallinen ja helppo korjata.

      Ehkäpä idea saa muitakin kokeilemaan kotikonsteja kaiken teollistumisen sijaan.

      • Itsekin näin tuon. Ei liene mahdollista teollisuuskäytössä. Milenkiintoinen toki!


      • EI-ei-ei-

        Ei todellakaan.


    • Ramoona_

      Monasti homeongelmien syynä on kiinteistön huono hoito, vastuuta pallotellaan toiselta toiselle. Korjaukset usein vain peittelevät ja pahentavat asiaa, ja vanhojen talojen remonteista koituu omat ongelmansa. Oman talon rakentamisen tiedämme tarkkaan vaihe vaiheelta, itse valvoimme kaikkea, vaikka vastaava mestarikin pitää olla. On kunnon räystäät, tuulettuva rossipohja, vesien ohjaus pois tontilta oikein kaadoin ja salaojituksin, märkätiloissa lattiakaivot ja suihkuallas , kunnon ilmanvaihto. Tietysti hoidamme tätä kuin silmäterää, ja hyvä täällä onkin hengittää.

      Sydäntäsärkevää on lukea homekouluissa sairastuneiden lasten tarinoita, kun koulunvaihtokaan ei auta ja on päädyttävä kotiopetukseen. Koko perhe kärsii, koulunkäynti on kuin painajaista, vaikka laki velvoittaa terveellisen ja turvallisen oppimisympäristön kaikille.
      Lapsia leimataan psyykkisesti sairaiksi, koska ei haluta myöntää koulun epäterveellisyyttä, kaikkihan eivät altistu eivätkä sairastu.

      Itse jouduin jättämään akvarellikurssin kesken, koska heti alkoi päätä särkeä siellä vanhassa hirsitalossa, joka oli sisustettu lastulevyillä, tilat haisivat mielestäni omituiselta ja se haju tarttui vaatteisiin ja hiuksiikin . Muut eivät siitä hajusta kärsineet, kuului kuulemma vahaan taloon, pitivät minua ehkä hysteerisenä tai ainakin nipona.

      Yletön energiatehokkuuden vaatimus saattaa olla aikapommi, mutta se on oma lukunsa.

      • Kirjoitat kyllä ymmärtääkseni pientalosta, joissa ongelmat ovat pienemmät ja helpommat.
        Kaikki tietysti kärsivät huonosta ilmasta, mutta irvokasta on, että nuoret ihmiset, jopa pienet lapset, joutuvat kärsimään koko elämänsä muiden kelvottomuudesta.


      • Miksi kummassa hirsitalo oli sisustettu lastulevyllä! Lämpöeriste kuuluu ulkopuolelle, talo pitää laudoittaa ja tuuletuksesta huolehtia. Kaunis hirsi näkyviin sisäpuolella. Käsinveitettyä hirttä ei enää näe missään. On synti piilottaa se jonkun tehdaspäällysteen alle.


      • Merilii_

        Energiatehokkuus nousi niin tärkeäksi 1970-luvulla, että se synnytti monenlaista viritelmää . Siihen aikaan vielä myöskin maalaisuutta haluttiin peitellä.
        Nykyisinhän on maalaisuus noussut arvostuksessa taas.
        Elämän aaltoliikettä.


    • Merilii_

      Energiatekokkuutta lisättiin öljykriisin aikaan 1970-luvulla, "pullotalot" - siis tiiviit kuin pullo -, ovat sen ajan tuotteita.
      Samoin rumat pienet ikkunat, usein vielä mustilla tai ruskeilla karmeilla.

      Ja sisäsaunojen käyttöönotto! Vanhat arkkitehdit eivät tajunneet, että vettä ei voi huoneessa heitellä kiukaalle ilman kuin seiniin asennettua vesisulkua, jonka läpi vesi eikä koskeus pääse seinän sisään. Ajatelkaapa, silloin kun meillä oli hyvin tuulettuvat ulkosaunat, niissä ei homevaaraa ole.
      Jos isätiloissa keittiö jossa on kuuma hella alkaisi saada napollisen vettä päälleen niin että se valuisi pitkin ja poikin, tajuisimme paremmin, miten ennen vanhaan sisäsaunoissa ihmiset toimivat.

      Kun asunto sitten on tiivis kuin pullo, niin homeelle otolliset olosuhteet ovat valmiina.

      Jo sokkeli on tehtävä tuulettuvaksi, sen läpi on ilman päästävä puhaltamaan. 1982-rakennetussa rivitaloasunnossamme sokkeli ei ollut tarpeeksi tuulettuva, niinpä kaksi vastavalmistunutta (siis 20 vuotta 1970-luvun jälkeen valmistunutta) arkkitehtia, pariskunta, pyysi vielä poikanikin mukaan talkoisiin, he kaivoivat syvän ojan meidän päätyasuntomme ympärille ja täyttivät sen kokonaan sepelillä, semmoisten isojen kivipalasten läpi ilma pääsee vaihtumaan ja talon muut neljä asuntoa saivat myös samanlaisen ojan ja sepelireunuksen ympärilleen omistajiensa voimin. Ojan syvyys taisi olla puolitoista metriä.

      Ja vaikka nyt ainakin minun 2003 uutena ostamassani kaksiossa seinät ovat saaneet rakennusvaiheessa sen vesisulku-kerroksen, niin silti, kun usein käyn suihkussa,
      vedän lastalla laatoitetut seinät ja suihkuseinämät kuiviksi, samoin lattialaatat, sitten pyyhin seinät ja lattian, sekä avaan saunan ikkunan.
      Lattialämmitys edesauttaa myös kuivumista, mutta kyllä asukkaiden omat toimenpiteet ovat tärkeitä.

      Homeen estämiskeinot ovat PUHTAUS, KUIVAUS ja TUULETUS.

      Nykyisin, kun monet käyttävät suihkua joka ainoa päivä, niin ei mikään laatoituksen välissä oleva sauma kestä ikuista märkyyttä, ellei seiniä ja lattiaa ainakin kuivata ja tuuleteta.

      • minusta on riittävää kylpeä saunassa kerran viikossa ja kerran suihkussa. Jos käyn uimahallissa saunon siellä toisen kerran.
        Päivittäinen peseytyminen hoituu mielestäni hyvin lavuaarissakin. Minulla on pellavainen pesukinnas jolla saan kainalot ja strateegiset paikat raikastettua.

        Voi miten nautin Kesäheinässä laittaessani ison saavin aurinkoon lämpenemään, ja illalla pesydyin omenapuiden välissä, missä lakanoilla olin eristänyt pesupaikkani. Pesuvedet kaadoin kukkasille ja taas seuraavana aamuna täytin saavin :D Ihanaa oli peseytyä ulkoilmassa, jopa sateellakin 😊


        Saaristossa taas oli iltapesu kuitattu pulahtamalla meriveteen uimaan, hieman saippuointia mihin tarvittiin, ja raikkaina kipaistiin hetkeksi terassille kuivahtamaan.

        Täällä kerrostalossa vedän toki laatalla lattian kuivemmaksi, mutta en seiniä ole ymmärtänyt kuivata.


      • hyhhhyhhh
        sini-sirkku kirjoitti:

        minusta on riittävää kylpeä saunassa kerran viikossa ja kerran suihkussa. Jos käyn uimahallissa saunon siellä toisen kerran.
        Päivittäinen peseytyminen hoituu mielestäni hyvin lavuaarissakin. Minulla on pellavainen pesukinnas jolla saan kainalot ja strateegiset paikat raikastettua.

        Voi miten nautin Kesäheinässä laittaessani ison saavin aurinkoon lämpenemään, ja illalla pesydyin omenapuiden välissä, missä lakanoilla olin eristänyt pesupaikkani. Pesuvedet kaadoin kukkasille ja taas seuraavana aamuna täytin saavin :D Ihanaa oli peseytyä ulkoilmassa, jopa sateellakin 😊


        Saaristossa taas oli iltapesu kuitattu pulahtamalla meriveteen uimaan, hieman saippuointia mihin tarvittiin, ja raikkaina kipaistiin hetkeksi terassille kuivahtamaan.

        Täällä kerrostalossa vedän toki laatalla lattian kuivemmaksi, mutta en seiniä ole ymmärtänyt kuivata.

        Kyllä suihkussa pitää joka päivä käydä. Miten teet alapesut lavuaarissa, tosi notkea pitää olla. Ja pesukinnas on tosi epähygieeninen , kun samalla kintaalla ne stratekiset paikat käyt läpi.


      • Onhan minulla bide, siis alapään suihu! Lotratkaa vain vesiä niin paljon kuin sielu sietää, puhdas olen kyllä aina ollut, ja toivottavasti vast'edeskin!


      • Bide-suihku

        minulla taas bide-suihku pari kertaa päivässä säännönmukaisesti.


      • hyvätbakteerit
        Bide-suihku kirjoitti:

        minulla taas bide-suihku pari kertaa päivässä säännönmukaisesti.

        Onko sinisirkulla ihan se bideallas, yleensä on käsisuihku vessanpöntön vieressä. Liika pesu on pahasta, älä ainakaan saippuaa käytä äläkä suihkuta sisään. Normaali bakteerikanta suojelee intiimialuetta.


      • Bide-suihku

        Minulle selvitettiin jo lapsena, että alapesu tehdään ilman saippuaa ja ilman mitään pesusientä tms, vain lämpimällä tai haalealla vedellä ja puhtaalla kädellä, edestä taaksepäin edeten, kuten bide-suihkukin tekee..
        Ne opit olen jakanut eteenkinpäin omalle tyttärelleni.


      • Pissan-jäljet-pois

        Eikä kaksikertaa per päivä haalealla vedellä ole "liikapesua" juuri ilman pesuainetta,
        vaan pissan väkevyys tulee näin pestyksi ja huuhdotuksi pois. Paperilla vain kuivataan puhdas pyrstö.


    • Miksi-aloittaja-

      juuri nuo aloituksessa mainitsemasi nikit? Mitä ajat takaa?

      • Olisi näidenkin pystyttävä kirjoittamaan edes yhdestä asiasta!


      • jakolasku
        Ruuneman kirjoitti:

        Olisi näidenkin pystyttävä kirjoittamaan edes yhdestä asiasta!

        Oi voi monestakin asiasta olen kommentoinut. Näihin seksiasioihin en ota kantaa. Kyllä sinä Ruune pidät mitättöminä muutamia meistä. Taidat olla ainut insinööri tällä planeetalla!


    • väärätkö

      Ihanko väärät ihmiset nyt vastasikin ? Saitko edes mieluisia vastauksia ?

      • asiallinen.ruune

        Olihan siellä Merilii entinen satu, se kaikkein mieluisin. Muista nyt ei suurtakaan väliä.


      • asiallinen.ruune kirjoitti:

        Olihan siellä Merilii entinen satu, se kaikkein mieluisin. Muista nyt ei suurtakaan väliä.

        Merilii on kieltämättä ihminen, joka on kohdellut ystävällisesti. On muitakin. En itsekään ole pojimmiltani paha.


      • Matti.jaTeppo

      • Ihmeiden-aika

        Enpä tiedä noista home-, ja kosteus ongelmista. Maalaisjärjellä ajateltuna, ainakin näillä seuduilla, näyttää siltä että näistä ongelmista kirjoitellaan kissan kokoisin kirjaimin. Syy kun halutaan lopettaa aluekouluja tai kirjastoja.
        Lehdessä oli, kirjasto suljetaan kosteusongelmien vuoksi 3kk ajaksi jolloin korjaustöitä tehdään. JOs tiloissa on kosteusvaurioita, eikö silloin myös lainattavat kirjat ole kostuneet ja ne on hävitettävä - homettahan nekin alkavat muodostaa. Siihenhän tähdätään että kirjasto ensin lopetetaan kokonaan ja sitten koulu mahdollisesti puretaan,kosteusongelman vuoksi jossa kirjasto sijaitsee, lapset pitkän matkan päähän mammutti kouluun.

        Kouluja puretaan varsinkin hyväkuntoisia maan tasalle -syy pikkukoulut pois - Hyh-hyh hometta.Koululaiset siirretään mammutti kouluihin pitkän matkan taakse, koulussa oppilaita 500 - 1000. Onko tämä yksilöllistä opetusta? aamuisin katselen ikkunasta, kun pienet eka-tokaluokkalaise1 raahautuvat linja-auto pysäkille, suuret reput selässä. Osa pyöräilee aamuliikenteen seassa jopa sen 5km, jolloin vapaa autokuljetus ei tule kysymykseen.
        Aikoihin eletty, koulutointa hoitaakin ei kukaan opetustoimesta, vaan naikkonen jostakin planeetalta maan pinnalle tipahtanut.

        Kuka on vastuullinen home-, kosteusongelman olemassa olosta, onko sitä todella niin paljon kuin ilmoitetaan vai ei - halutaan saada oma anturanjälki kaupunkiin.

        Onko minullakin home-kosteus ongelma asunnossa, kun yskittää, nenä vuotaa, pientä kuumettakin on, on niin pirullinen olo? Mitä tämä on? Flunssalääkettä käytän ja konjakkitujauksen otan, se yhdistelmä auttaa. Syysflentsuako vai homeongelmaa?Alanko siis jo homehtua!


      • Homeessa-
        Ihmeiden-aika kirjoitti:

        Enpä tiedä noista home-, ja kosteus ongelmista. Maalaisjärjellä ajateltuna, ainakin näillä seuduilla, näyttää siltä että näistä ongelmista kirjoitellaan kissan kokoisin kirjaimin. Syy kun halutaan lopettaa aluekouluja tai kirjastoja.
        Lehdessä oli, kirjasto suljetaan kosteusongelmien vuoksi 3kk ajaksi jolloin korjaustöitä tehdään. JOs tiloissa on kosteusvaurioita, eikö silloin myös lainattavat kirjat ole kostuneet ja ne on hävitettävä - homettahan nekin alkavat muodostaa. Siihenhän tähdätään että kirjasto ensin lopetetaan kokonaan ja sitten koulu mahdollisesti puretaan,kosteusongelman vuoksi jossa kirjasto sijaitsee, lapset pitkän matkan päähän mammutti kouluun.

        Kouluja puretaan varsinkin hyväkuntoisia maan tasalle -syy pikkukoulut pois - Hyh-hyh hometta.Koululaiset siirretään mammutti kouluihin pitkän matkan taakse, koulussa oppilaita 500 - 1000. Onko tämä yksilöllistä opetusta? aamuisin katselen ikkunasta, kun pienet eka-tokaluokkalaise1 raahautuvat linja-auto pysäkille, suuret reput selässä. Osa pyöräilee aamuliikenteen seassa jopa sen 5km, jolloin vapaa autokuljetus ei tule kysymykseen.
        Aikoihin eletty, koulutointa hoitaakin ei kukaan opetustoimesta, vaan naikkonen jostakin planeetalta maan pinnalle tipahtanut.

        Kuka on vastuullinen home-, kosteusongelman olemassa olosta, onko sitä todella niin paljon kuin ilmoitetaan vai ei - halutaan saada oma anturanjälki kaupunkiin.

        Onko minullakin home-kosteus ongelma asunnossa, kun yskittää, nenä vuotaa, pientä kuumettakin on, on niin pirullinen olo? Mitä tämä on? Flunssalääkettä käytän ja konjakkitujauksen otan, se yhdistelmä auttaa. Syysflentsuako vai homeongelmaa?Alanko siis jo homehtua!

        Homeongelma sinulla taitaa olla, alat selvästi homeutua. Mutta älä välitä, sillä sehän on nykyaikaa, ja päivittäinen kohtuullinen konjakkiryyppy estää, tai ainakin hidastaa homeen kehittymistä.

        Ketjun aihe oli rakennusvirheet ja eri tarkastusten tärkeys. Kahdet talot olen rakentanut, ja kaikki tarkastukset olen tehnyt itse. Kummassakin asuvat nyt homeongelmattomat terveet perheet. Eri rakennuksilla olen kulkenut koko aikuisikäni. Kokenut rakentaja tietää usein rakentamisesta enemmän kuin nuoret ponihäntäiset rakennustarkastajat.

        Kaiken tietävä insinööri Ruune antoi ketjuun viisaat kommenttinsa. Insinööri olen minäkin, vaikka en yhtä viisas ja jo vähän homeessa.


      • Homeongelma

        Homeongelma kannattaisi kyllä ottaa vakavasti, sillä se on terveydelle pahaatekevää.

        Pohjoisessa kylmässä maassa tulee tuo pullotiiviys-ongelma helposti.

        Ennenvanhaan olivat hirsitalot ja takatkin hormeineen, samoin uunit hormeineen,
        jotka nekin ilmaa vaihtoivat eivätkä kkunatkaan pullotiiviitä olleet.


      • Ilahduttavasti_jotain

        asiaakin löytyi 70-plussalta tässä ketjussa. Vieläpä tärkeätä.


      • Kat.leija

        Koneellinen ilmastointi ja sisäilmaongelmat homeineen.
        Tuota olen kauan odottanut että joku sen sanoisi. Muistan kuinka kansakoulussa oli järjestäjät, jotka toisten välitunneilla ollessa tuulettivat luokan raikkaaksi.


      • Sääntö.ei.saa.avata

        Helsingissä koulussa oli jyrkkä sääntö: IKKUNOITA ei saa avata, koska koneellinen tuuletus menee sekaisin.
        Ikkunalaudat olivat pitkät ja niissä oli ristikko, josta tuuletus kävi.
        Luokassa oli 32 murrosiässä olevaa iloista lasta ja yksi tunnin lopussa melkein pyörtymäisillään oleva maikka, sillä ilma oli todella paksua. Kun he menivät välkälle, niin avasin kaksi ikkunaa. Kyllä vaksi siitä joskus huomautti, olivathan ikkunat sinne sisäpihalle päin, mutta muu ei auttanut. Sanoin, että pakko on.
        Siinäkin koulussa (rakennusvuosi 1965 oli homeongelma ja ilmastointilaitteeita ei huollettu lainkaan.
        Kaikki oli niin uutta vielä 1970-90-luvuilla kaikille.


      • UUSI.asia

        Puhdistamista ei tehty, koska ei tajuttu ja rahaakin oli vähän.


    • hultopelaamaan

      Ilmastointilaitteet pitää huoltaa ja puhdistaa säännöllisesti ja noudattaa muutenkin ohjeita. Ei sentään tarvitse palata alkeellisiin aikoihin.

    • ONKO...tosi

      että 7-kymppisissä on ketju, jossa keskustellaan asialinjalla

      ilman että mennään henkilökohtaisuuksiin?

      Ei VOI olla totta!

      • home-on-hajua

        No, eihän se olekkaan. Jo aloituksessa tämä tuli selväksi, siis sinä "laskit leikkiä", tai "kirjoitit palturia"! Kiitos siitä.D


    • javieläHYVIÄviestejäkin

      Homeongelma

      Homeongelma kannattaisi kyllä ottaa vakavasti, sillä se on terveydelle pahaatekevää.
      Pohjoisessa kylmässä maassa tulee tuo pullotiiviys-ongelma helposti.

      Ennenvanhaan olivat hirsitalot ja takatkin hormeineen, samoin uunit hormeineen,
      jotka nekin ilmaa vaihtoivat eivätkä kkunatkaan pullotiiviitä olleet.

      Ilahduttavasti jotain asiaakin löytyi 70-plussalta tässä ketjussa.

      Vieläpä tärkeätä.



      ___

      • Kat.leija

        Noista ilmastoinneista vielä.
        Turun sisätautisairaala valmistui vuonna 1971. Meitä informoitiin mm. ilmastointijärjestelmästä, kiellettiin myös avaamasta ikkunoita ettei ilmastointi sekoaisi. Mutta kun aurinko posotti täysillä ja osastolla oli liian kuuma, ikkunoita avattiin jotta saatiin siedettävät olot. Ikkunathan olivat avattavia kuitenkin.
        Joskus 80-luvulla keväällä turkulaisten kraanoista tuli kamalanhajuista vettä, vesi otettiin silloin Aurajoesta, nykyään se on tekopohjavettä Säkylästä.
        Kun siitä vedestä sitten ilmastointilaitteet ottivat ilmankostutuksen niin arvaatte että tuuletuksen tarve lisääntyi.
        ps. nyt vaan *muljahti mieleen että jospa vedenpuhdistusprosssia muutettiin sen verran että haju saatiin jäämään jakeluun, eihän sitä Turun Vesi Oy.n pohjavesihanketta millään meinattu saada etenemään, jahnattu oli vuosikausia. Pahanhajuinen ja makuinen vesi ajoi kyllä hanketta eteenpäin.
        *tämä ei faktaa tietenkään.


    • ihmeitätapahtuu

      Kyllä homeongelmat on todella outos jos ne on alapässä ja pide' puuttuu?

    • palsturi

      Hajupoika Pilmari ei avaa yhtään asiaketjua. Jos asiaan viittaavaa on niin valenikki käytössä.

      • Kyllä niin.


    • uksullamirjami

      Näistä tuuletus asioista tykkään , koska itse avaan ikkunoita tarpeentullen . Ne ilmastoiinti laitteet ei ainakaan minun 10 kerroksisessa talossa toimi kunnolla . Ikkunanpäällä on avattava venttiili . Kuka sitä tässäiässä kiipee availeen ja kiinnilaittaan .

      Ja ne pesut riittää myös vähemmälläkin lutraamisella - Olen ostanut sellasia hyviä pesulappuja joita lapsillekkin käytetään . ne joita minä käytän on isoissa erissä ja ovat halpoja ,kastelen lämpöisessä vetessä ja pyhkiän tarvittavat paikat . Ei saipuaa tarvita . kun joskus . Laitan laimennettua saipua liuosta suihkutessa erikseen laimennettuna sekin vedellä --iho oireita ei tule ,minulla onkin ollut aina hyvä iho . Tämä suihku saipua on nestemmäistä ja tarkoitettukin kevyeeseen pesuun ja ihoa hoitavaa oliivi saippuaa
      Pesulaput menee sitten määrättyyn roskienlajitteluun samaankun poisheitettävät elintarvikkeetkin -- Meillä on lajiteltava kaikki roskat --muuten taloyhtiö on huoltanut pihat ja rappukäytävät kiitettävästi .
      Saunakin on mutta en käytä sitä --koska kaikki ei osaa pitää sitä niin puhtaana kun toivoisin
      Raitis ilma vaan kaupungeissa ei ole niin kun pitäis --puhdasta , Autojen kaasut vähennettävä!
      U,M

    • lähyälärsäpäilyö

      Kyllä home ongelma on vakava ja siitä ei päästä koskaan lähestulo
      koonkaan eroon ja se johtuu ilman saasteista ja niitten mukanaan tuomista luonnon pien eliö toiminnan häiriyntymisetä. esm minä olen jo noin puoli vuotta kärsinyt kotonani nuhasta ja se johtuu nimen omaan homeesta sillä nuhaa ei ole jos menen ulos tai jonnekkin muualle rakennukseen. Home ongelmia salaillaan kerrosaloissa koska se useasti tietää kalliita remontteja tai asunto osakkeitten arvon laskua, myöskin tästä salailusta on tulossa yleinen ilmiö. Näin tehdään myös tässä talossa jossa asun. En aijo puuttua tähän salailuun koska asun seudulla jossa saa helposti vuokraasunnon. Aijon häipyä hiljaisesi j mitään puumatta koska se olisi osakkeen omistajien puolelta minun hengelle hupa jos julkisesti puhuisin, että tässä talossa on hometta. Home taloja saadaan kohta jopa Helsingistä huippu halvalla, josko sitten niille löytyy ostajia. olis hyvä jos joku ottais selvää mikä on tilanne muualla Euroopassa kuten esm Englannissa tai irlannissa kun niillä on niin kosteata ja se on otollinen kasvu alue home itiöille, onko ne heittäneet asian sikseen ja kuolevat sitten vaikka homeesee vai miten sielläkin asiat on.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      356
      4277
    2. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      281
      2422
    3. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      136
      1713
    4. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      103
      1504
    5. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      85
      1443
    6. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      61
      1297
    7. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      60
      1275
    8. Kylpyläsaaren Lomakylän kahvilaravintola

      Kävimme syömässä Kylpyläsaaressa. "Naudanliha burgeri" maksoi 18,90 euroa ja lisäksi limsa 4,50 euroa. Annoksen hinnaks
      Haapavesi
      57
      1180
    9. Onkohan sulla enää tunteita

      kun nähdään seuraavan kerran? Niin hyvä fiilis on ollut viime aikoina, että se on nyt pahin pelkoni. Oletkohan unohtanut
      Ikävä
      36
      1094
    10. Rakkauden riemuvoitto

      Valta voidaan voittaa tiedolla. Mutta tieto on huonompi kuin kauneus, hellyys ja rakkaus. Siksi kauneus on vallan ja tie
      Hindulaisuus
      345
      1040
    Aihe