Vaihtovirta-latausgeneraattorin tehon säätö

Generaattorit

Olisikohan miten vaikea rakennella auton 12v DC vaihtovirta generaattorille sellainen tehoa rajoittava säätäjä, jolla rajoitettaisiin generaattorin ulos antamaa sähkötehoa. Tarkoituksena olisi siis samalla rajoittaa generaattorin vaatimaa vääntömomenttia kulloinkin halutulle tasolle.
Tasavirta generaattoreissahan se ilmeisesti ainakin olisi mahdollista rajoittamalla msgnetointivirtaa.

12

486

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • I_I

      Rakentamalla vaihtovirtageneraattorin säädin uudelleen siten, että mitataan myös ulostulovirtaa ja kun asetettu virta-arvo ylittyy, magnetointi pienenee ja generaattorin jännite tippuu.

      Oletan, että kyseessä on tuuligeneraattorikäyttö. Silloin propellin akselilla on jonkinlainen anturi, joka antaa pulsseja. Pulssit tehdään määrätynpituisiksi monostabiililla vipalla (oneshot), esim 555-ajastimella. Kun ulostulopulssit integroidaan (= suodatetaan varauskondensaattorilla) , saadaan kierrolukuun verrannollinen tasajännite, jolla ohjataan magnetointivirtaa.

      Voidaan myös jättää v.v.-generaattorin säädin ennalleen ja generaattorin ulostulossa on hakkuriregulaattori, mikä säätää ulostulo- eli latausvirtaa roottorin kierrosluvun mukaan. Kierrolukuun suhteutettu tasajännite muodostetaan em. tavalla tuolla 555-ajastimella.

      On myös valmiita tuuligeneraattorin säätimiä: Niitä löytyy esim. https://www.google.fi/#q=MPPT Wind Power Charge Controller Kannattaa tutustua niiden ominaisuuksiin.

      • I_I

        v.v.generaattorissa on valmiina pulssiulostulo kierroslukumittaria varten. Jos ei ole, se saadaan ottamalla yhden vaihekäämin ja rungon välistä. Lisäksi tarvitaan pulssinmuokkain, joka tekee ajallisesti tasalevyisiä pulsseja, kuten edellä kerrottiin.


      • I_I
        I_I kirjoitti:

        v.v.generaattorissa on valmiina pulssiulostulo kierroslukumittaria varten. Jos ei ole, se saadaan ottamalla yhden vaihekäämin ja rungon välistä. Lisäksi tarvitaan pulssinmuokkain, joka tekee ajallisesti tasalevyisiä pulsseja, kuten edellä kerrottiin.

        Jos peukalo on ns. keskellä kämmentä, kierroslukuun verrannollisen jännitteen saa pihistettyä dieselauton analogisesta kierrolukumittarista, joka siis laskee kierrosluvun generaattorin "W"-ulostulosta: http://www.ebay.com/bhp/diesel-tachometer

        W-ulostulon sijainti: http://www.team-bhp.com/forum/attachments/technical-stuff/403274d1281427285-rpm-meter-isuzu-ambassador-alternator.jpg


    • Generaattorit

      Kyllä tuo konsti varmaankin olisi ihan hyvä ja tehokas.
      Vaatisi kylläkin meikäläiseltä vähän enemmän perehtymistä näihin heikkovirtaelektroniikan komponentteihin.
      Olisiko helpompi keino rakentaa aluksin jokin kytkentä, millä voisi säätää Generaattori jollekkin vakioteholle, vaikkapa vain kytkimestä valitsemalla se määrätty vakioteho.
      Pääsisi sitten vähän vähemmällä opiskelulla- / tutustumisella homassa alkuun ja helpommin voisi valottaa tätä säätämisprosessia ko. laturissa?

      • Generaattorit

        Lähinnä esimmäiseksi tuli mieleeni sellainen releillä ohjattu systeemi.
        Itse voisi rakentaa sellaisen tuulen nopeutta kontrollioivan ikään kuin tuulimittari. Vähän isommassa mittakaavassa vain. Siihen voisi sitten laittaa keskipakovoimalla toimivia kytkimiä tarpeellisen määrän.
        Jos näillä kytkimillä ei ohjaisi suoraan generaattorin mgnetointivirtaa, niin releitä vain väliin ohjaamaan.
        Pitäisi vain tietää, että miten saan esimerkiksi generaattorista magnetoinnin kokonaan päältä pois ja millä komponentilla voidaan magnetointi saada vakiosuuruiseksi tiettyyn vakioarvoon. Arvot voivat olla epätarkatkin, kunhan vain huiskahtavat johonkin sinne päin mitä kulloinkin halutaan.


      • L_L

        Säädin irti, ja säätimen paikalle kiertokytkimellä valittavia eri ohmiarvon omaavia vastuksia. Eli tuohon tyyliin: http://aijaa.com/w8Dnzb

        Tai vaihtoehtoisesti laturin ulostuloon eri kokoisia vastuksia virtaa rajoittamaan. Pieniohmisia tehovastuksia voi tehdä vaikkapa rautalangasta.


      • Generaattorit

        Pieneneeköhän tällä keinolla myöskin laturin tarvitsema mekaaninen teho elikkä vääntömomentti riittävästi, kun jostakinhan ne vastuksetkin sitä virtaa varmaan ottavat?
        Vaiko akusta vain? (Akku tyhjenee?!)


      • Generaattorit

        Se nyt kuitenkin tuntuu selvältä ratkaisulta, että kun releet katkaisevat akulta generaattorille menevän ja tulevan virran, niin laturi herkiää jarruttamasta roottorin pyörimistä.


      • L_L

        Kyllä mekaaninen pyöritysteho pienenee. Magnetointivirtahan on pieni osa generaattorin antamasta virrasta. Lataussäädinkin on tavallaan sarjassa oleva vastus, joten siihenkin jää hukkatehoa. Tosin säädin toimii yleensä PWM, eli pulssileveysmodulaatiolla, jolla minimoidaan tehohäviöt.

        Mutta tehovastuksen tilallakin voi käyttää PWM-säätöä, jolloin "harakoille" menevä teho minimoituu. Esim. tuossa on sopiva ratkaisu syöttää magnetointivirtaa:
        http://www.ebay.com/itm/6-30V-DC-Motor-speed-Controller-Reversible-PWM-Control-Forward-Reverse-Switch-/162002954574 Tuotahan suunnanvaihtoa eli reverse-toimintoa ei tarvii, mutta laittaa kiintät hyppylangat kytkimen tilalle.

        Suurempitehoista PWM-säädintä voi käyttää suoraan laturin ulostulossa, jolloin itse laturiin ei tarvitse koskea. PWM-säädöllä päästään pienillä hukkatehoilla. Sanoisin, että toiminnan kannalta tuo laturin ulostulossa oleva säädin on suositeltavampi.
        http://www.ebay.com/itm/10-50V-40A-DC-Motor-Speed-Control-PWM-HHO-RC-Controller-12V-24V-48V-2000W-MAX-/370962506627

        Itse jos olisin tuulivoimalaa tekemässä, ostaisin suoraan kestomagneeteilla varustetun vaihtovirtalaturin: http://www.ebay.com/bhp/permanent-magnet-alternator


      • Generaattorit

        Joo kunhan saan tarvittavat fyrkat kasaan, niin voinhan miettiä sitäkin vaihtoehtoa, mutta täytyy nyt kokeilla aluksi ihan mielenkiinnosta vain näitä halvempiakin vaihtoehtoja.
        Tarvikkeita kun on riittävästi jo ennestään, elikkä latureita ja releitä jonkunmoinen läjä.
        Mietin vielä tuossa sitäkin juttua, että olisiko siinä mitään ideaa rakentaa sellainen systeemi, missä elektroonisesti vain pätkittäisiin sopivasti magnetointivirtaa ja sillä aikaansaataisiin tarvittava tehon säätö?
        Voi varmaankin olla kyllä turhan monimutkainen rakennella näin heikkovirtapuolta vähemmän tuntevalle harrastelijalle?


      • L_L

        Tuo PWM on eräänlaistä pätkittäin toimivaa säätöä. Toinen tapa tietysti se, että pulssin leveys on vakio, mutta pulssimäärän suureneminen nostaa magnetointivirtaa.
        Itse asiassa vanha tasavirtalaturin värähtelevä jännitteensäätörele oli PWM-säätöä, Eli jännitearvo oli tarpeen mukaan joko 12 tai 0 volttia.

        Kun magnetointikäämiin annetaan jännitepulssi, se varaa käämiin energiaa. Varastoitu energia (häviöt huomioiden) voidaan myös ottaa talteen estosuuntaisella diodilla käämin navoissa.
        Eli kun käämiin kytketään jännite, virta nousee käämissä. Kun jännite katkeaa, itseinduktiojännite pyrkii pitämään virtaa yllä ja tämä virran ylläpitäminen onnistuu tuon estosuuntaisen diodin avulla. Eli kelaan varastoitu energia ei mene hukkaan , vaan pidentää magnetointiaikaa lähes kaksinkertaiseksi verrattuna annettuun jännitepulssiin.


    • Joakim1

      Kestomagmeettigeneraattori on varmasti parempi, mutta ei poista säätimen tarvetta. Siinähän jännite kasvaa lineaarisesti kierrosluvun (eli tuulen) mukana, joten tarvitaan hakkurisäädin, joka toimii varsin suurella jännitealueella. Esimerkiksi tuolta Ebaystä ensimmäinen ilmoittaa jännitteeksi 12-70 V 150-1000 rpm.

      Lisäksi säätimen olisi hyvä olla MPPT eli se löytäisi itse parhaan tehon kierrosluvun.

      Jos homman tekee auton vvl:llä, helpointa voisi olla mikrokontrolleriohjattu säädin, jolla on helppo muokata magnetointivirtaa (tai ulostulon PWM katkomista) kierroslukuriippuvasti siten, että potkuri toimii hyvin. Tuolla saa myös aika helpolla MPPT:n ohjelmoitua.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis

      Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu
      Maailman menoa
      356
      3045
    2. Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä

      Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä
      Jälleensyntyminen
      301
      1473
    3. En kadu sitä, että kohtasin hänet

      mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n
      Ikävä
      84
      1302
    4. Mitään järkeä?

      Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      108
      1301
    5. Noniin rakas

      Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1285
    6. Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..

      ...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n
      Ikävä
      59
      1245
    7. Lapuan sanomissa käy rytinä

      Pistivät sitten päätoimittajan pihalle
      Lapua
      48
      1135
    8. Helena Koivu : Ja kohta mennään taas

      Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      79
      1045
    9. Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."

      Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa
      Tv-sarjat
      24
      941
    10. Oot ihana

      Toivottavasti nähdään sattumalta jonain kesäpäivänä♥️🥺🫂
      Ikävä
      33
      847
    Aihe