Lukutoukasta lukukoiraan

Eikö olekin ihmeellistä, että lukea voi paitsi kirjainjonoja, myös lukumääriä, mielialoja, nuotteja, karttoja, aikatauluja...Päivämme ovat luetut, taivaan tähtiä on lukemattomat määrät, osaamme joskus jopa lukea toista ihmistä kuin avointa kirjaa.

Ennen Suomessa lukutaito testattiin lukusilla , avioliittoon ei päässyt lukutaidoton eikä katekismusta osaamaton , eikä nykyisin ainakaan lukiosta selviä kunnialla ilman syvällistä, monipuolista lukutaitoa. Peruskoulun päättäneitten lukutaito ei kaikilla kriteereillä ole täydellinen, mutta saamme olla ylpeitä kattavasta lukutaidostamme. Kirjojen lukemista nuoriso saattaa vältellä, mutta kyllä älypuhelimetkin lukutaitoa edellyttävät.

Lukutoukkia on aina ollut. Lukukoirat ovat toimineet kirjastoissa jo vuosia auttamassa lapsia ääneenluvussa. Rauhallinen, lempeä koira auttaa lasta rentoutumaan, se ei moiti virheistä eikä takeltelusta, ei hoputa , lapsi saa lukea sen seurassa omaa tahtiaan vartin verran, rapsutella ja silitellä karvakamua samalla.

Tänään on YK:n kansainvälinen lukutaidon päivä. Teemana on lukutaito ja terveys.

Lukutaito ja terveys liittyvät toisiinsa monella tapaa. Lukutaidolliset miehet ja naiset voivat hankkia tietoa ja saavat lisää itseluottamusta, tämä vuorostaan auttaa heitä parantamaan omaa terveyttään. Lapsilla, joiden äiti osaa lukea, on parempi mahdollisuus kasvaa hyvinvoivina ja käydä koulua. Lukutaito ei ainoastaan edistä yksilön terveyttä, vaan on hyväksi myös perheille ja koko yhteiskunnalle.

13

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Itse olin lapsena lukutoukka, samoin oma poikani, joka istui illat nojatuolin nurkassa kirja kourassa.
      Nykypäivän lapset eivät lue. Lapsenlapsista ei yksikään ole innostunut lukemisesta. Se on minusta outoa, mutta ehkäpä virikkeitä on liikaa kasvaville ihmislille. Televisio ja harrastukset vievät ajan, ilmeisesti nyös surffailu ja pelaaminen netissä.
      Lapset eivät siis nykyisin lue eivätkä kuulemma liiku.
      Nyt kun ruvetaan vaatimaan lapsille liikuntaa 3 tuntia päivässä, niin wanha ei ole enää kärryillä ollenkaan. Mitä lapset tekevät, jos eivät liiku? Onko elämä tehty nyt niin mukavaksi, ettei jalkaisin siirrytä enää minnekään? Pitääkö mennä erikseen pururadalle juoksemaan, että saa liikuntaa, sen sijaan, että kävelisi koulumatkat!

      • Merkillistä! Lapset pitää pannaan liikkumaan korkealentoisten teorioiden pohjalta kun se pitäisi tapahtua luonnostaan, ylimääräisen energian purkautumisena leikeissä ja urheiluissa.

        Kännykät kädessä istuminenko halutaan lopettaa?


    • luki.jana

      Näitä ajatusten lukijoita tuntuu olevan palstalla , paremmin tietävät tuntemattoman kirjoittajan asiat kuin asianomainen itse. Luetun ymmärtämättömyys on myös yleistä.

    • Ramoona_

      Liikunta on viety rakennetuille liikuntapaikoille, jonne pitää kuljettaa. Urheilu tuntuu olevan totista, se maksaa ja on pienestä pitäen kilpailuhenkinen harrastus. Puissa kiipeilyn tilalla on liikuntahallin kiipeilyseinät, välineurheilu on korvannut liikuntaleikit. Pelataanko enää polttopalloa , neljää maalia tai kymmentä tikkua laudalla pihoilla, onko kaupungeissa pihojakaan joilla voisi pelata ja leikkiä, asuuko taloissa enää lapsiakaan ja heille leikkikavereita ?

      Sukupolvien kuilu lukuharrastuksessa näkyy meilläkin. Itse olin pienestä pitäen kirjaston suurkuluttaja ja omat kirjat aarteitani, lapset vielä lukivat melko paljon , käytiin yhdessä kirjastossa ja he arvostivat lahjakirjojaan. Lastenlapset harrastavat monipuolisesti, mutta enää kirjojen lukeminen ei taida edes harrastuksesta käydä. Houkuttelemme esimerkiksi Aku Ankan kirjojen avulla , ne tuntuvat kuluvan käytössä ja niistä riittää juteltavaakin. Ne ovat korkeatasoisesti toimitettuja, mukautettuja, eikä vain suomennettuja. Lisänä on suomalaisia ilmiöitä ja syvempiäkin tasoja. Poikia on kiinnostanut myös vaarinsa tilaamat Tex Willerit. Heppakirjoja lukevat alakoululaiset ratsastusta harrastavat tyttöserkukset. Lukiolaiselle olemme tilanneet Suomen kuvalehden.

      Toisten ajatusten lukeminen palstalla taitaa olla paremminkin arvailua ja oman pääkopan availua . Rivien välistä luetaan ja vedetään pitkällekin meneviä johtopäätöksiä, onhan sekin oma taitonsa.
      Luetun ymmärtämistä punnitaan ylioppilaskirjoituksissakin. Luullun arvailuksi palstalla joskus menee, mutta ihan hyvää lukuharjoittelua tämä on itsekullekin.

      • voihan-pokemon

        Nyt lasten liikunta on juosta etsimässä Pokemoneja känny kourassa ja juoksevatkin kilpaa!:) Eilen kuulin ihmeen, että paikallinen ABC-aseman kauppaliikkeet on kerryttänyt voittoa 50% edellisvuoteen ja syynä juuri Pokemonit, koska niitä löytyy myös myymälöistä. Käsittääkseni niitä (Pokemoneja) voi ostaa myös kaupat houkuttimiksi.

        Eikä ihme, jos pari-kolme muksua lähtee sinne juoksemaan 3-4/h ja vanhemmat heitä autolla viemään, niin johan siellä nälkä tulee. Samalla vanhemmat tekevät heräteostoksia, koska tuttavani on hankkinut jo kaikki Joululahjatkin.


    • sekinvielä

      Meillä nyt paljon näitä partalapsia opetettavana lukemaan. Eivät osaa edes länsimaisia aakkosia.

      • Ramoona_

        Aikuisia lukutaidottomia turvapaikanhakijoita on joukossa, määristä ei kai ole tarkkoja tilastoja. Esimerkiksi irakilaisista jotkut osaavat lukea omalla kirjaimistollaan, mutteivat latinalaisin aakkosin. Pakolaislasten koulutus on usein keskeytynyt, jos on päässyt alkamaankaan. Kunnista kerrotaan, että heidän oppimismotivaationsa on korkea, turvapaikanhakijoiden lapsethan pääsevät heti perusopetuksen piiriin.

        Itse olen joskus opetellut kyrilliset kirjaimet, eivät ne niin mahdottoman vaikeat ole, tuppaavat vaan käytön puuttessa unohtumaan. Minulla on muutama muistisääntösana, esim. pektopah =restoran. Arabialaiset aakkoset näyttävät pyöreine muotoineen kaunokirjoitukselta, ja eikös kirjoitusta lueta oikealta vasemmalle ?

        Suomessa kaunokirjoitus eli käsialakirjoitus on katoavaa perinnettä, nykyisin opetetaan tekstauksen tapaista ...sääli. Luulisi, että kirjainten sitominen on nopeampikin tapa kuin tekstaus, jossa kynä nostetaan välillä. Kauniit sulavat lenkit ovat jo aiemmassa uudistusvaiheessa jääneet pois, kaunokirjoitustunnit ovat jo kaukaisempaa historiaa. Minä niin tykkäsin niistä tunneista, mustetahrojakaan en paljoa tehnyt, oikeakätinen kun olen. Pyöreistä tilkuista askarreltu mustekynänteränpyyhin keskellään nappi, puupenaali ja kirjanmerkkinä kauniita siloiteltuja tinapapereita. Olen löytänyt myös haaltuneita kukkia lapsuuden kirjojeni välistä. Nypimme toistemme villapuseroista nukkaa ja niistä litistettiin levy kirjan väliin. Koirankorvia ei saanut tietenkään kirjojen sivujen kulmiin ilmaantua.
        Kun lehdet putoo ja kannet jää, niin kansissa säilyy muisto tää. :)


      • Malka.silmässä

        Osaatko itse arabialaiset aakkoset? Mikset!


    • Luullun ymmärtäminen

      Olin Helsingin yliopiston palveluksessa ja sen Kuvalaitoksen insinöörinä.

      Jossain vaihessa ruvettiin pikakopioimaan ääninauhoja 8-kertaisella nopeudella.
      Kun kopioivia koneita oli 4 kpl ja nopeus 8-kertainen, saatiin kielionauhoja hetkessä paljon.

      Mikään ei ole niin varmaa kuin epävarma ja tehtäväkseni tuli valmistaa "haistin", joka ilmoitti äänen puuttumisesta jossain kopiossa. Lamppu syttyi ilmoittamaan viasta. Tyytyväisiä oltiin, Mutta.

      Ylioppilaskokeisiin oli päässyt ainakin yksi mykkä kielinauha ja se ilmaistiin vinoilulla, "kun kuullun ymmärtämisestä tuli luullun ymmärtämistä"

      Vinoilua pahempaa ei sentään!

    • lueäläkäluule

      Eikös sellainen kamppajalause ole ollut, että Lue enemmän , luule vähemmän !

    • yök.könen

      Tietääkseni yo kirjoitukset suoritetaan jo tänä syksynä tietokoneella. Kouluilla ei liene tarpeeksi koneita, osalla omat. Onko insinööri Ruunella tietoa miten estetään koneen tiedostojen käyttö? Älytön uudistus tuokin, entäs jos tulee sähkökatko ?

      Ps. Minulla on joskus korvamato, se on vähän eri asia kuin lukutoukka.

    • seonikävälaite

      Lukijana toimii myös skimmauslaite, keksintö on käytössä ollut jo vuosia seuraukset usein hyvin ikäviä.

    • Ramoona_

      Asteittain siirrytään sähköisiin ylioppilaskirjoituksiin. Käsittääkseni koe on muistitikulla, ja tietenkin on estetty pääsy internetiin ja muihin tiedostoihin. Ainahan lunttauskeinoja on kehitelty, mahtaako se nyt vaikeutua. Ruuneperiltä kysyttiin, ehkä hän huomaa ja täsmentää, tarvittaessa korjaa.

      Itseäni ei edes sähköinen kirja viehätä, vaikka kirjahyllyt pullistelevat. Paperissa on jotain taikaa, sivujen kääntelyssä käsin kannesta kanteen , paperikirja tuoksuukin oikealta ja sen voi viedä mukanaan minne tahansa.

      Ruuneperin työpaikka kiinnosti, en ollut Helsingin yliopiston Kuvalaitoksesta kuullutkaan, joten googeloin.
      Perustettu Kuvalaitoksen nimellä 1959?, muuttui AV-keskukseksi 1977, liitetty yliopiston keskushallintoon perustettuun ATK-osastoon 1998.

      Skimmaus tosiaan lukutapana on valitettava maksukorttirikollisuuden muoto. Peitän tunnusluvun toisella kädellä näppäillessäni, mahtaako se riittää suojaksi.

      Korvamadon luin ensin karvamadoksi. Korvamatokin on tuttu käsite, jokin kappale jää itsepintaisesti soimaan päässä, mutta yleensä pystyn vaihtamaan "levyä" mieluisaan, ja huomion suuntaamalla muuhun soitannat päässä lakkaavat.
      Laiskamatona joskus on hyvä olla, nykyisin puhutaan myös sohvaperunasta.

      Lukutoukasta aloituksessa puhuin, lainaanpa tähän toukkarunon näin omenasesongin aikaan.

      Omenan kuoressa on reikä.
      Jos siihen painaa
      korvansa kiinni
      ja kuuntelee tarkasti,
      voi veden ja tuulen
      ääniltä erottaa
      astioiden helinää.
      Toukka tiskaa.

      Risto Rasa

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      356
      4277
    2. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      281
      2422
    3. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      136
      1713
    4. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      103
      1504
    5. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      85
      1443
    6. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      61
      1297
    7. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      60
      1275
    8. Kylpyläsaaren Lomakylän kahvilaravintola

      Kävimme syömässä Kylpyläsaaressa. "Naudanliha burgeri" maksoi 18,90 euroa ja lisäksi limsa 4,50 euroa. Annoksen hinnaks
      Haapavesi
      57
      1180
    9. Onkohan sulla enää tunteita

      kun nähdään seuraavan kerran? Niin hyvä fiilis on ollut viime aikoina, että se on nyt pahin pelkoni. Oletkohan unohtanut
      Ikävä
      36
      1094
    10. Rakkauden riemuvoitto

      Valta voidaan voittaa tiedolla. Mutta tieto on huonompi kuin kauneus, hellyys ja rakkaus. Siksi kauneus on vallan ja tie
      Hindulaisuus
      345
      1040
    Aihe