Arvuutetaanpa nyt porukalla esimerkkinä Ponssen osakkeen kehitystä näin etukäteen, jotta jälkiviisaudelta säästyttäisiin. Miten se siis tulee käyttäytymään lähitulevaisuudessa? Itse ostin Ponssea n. 3000 eurolla pari viikkoa ennen viimeisintä tulosjulkaisua, kun osake oli vahvassa kiidossa. Ponsse oli noussut pitkän aikaa yhtäjaksoisesti, minunkin omistusaikanani vielä sen pari viikkoa. Sitten tuli tulosjulkaisu ja räps, alkoi lasku, jota on kestänyt tähän päivään asti. Syynä oli se, että Ponsse takoi viime kvarttaalilla hemmetin hyvää tulosta, mutta ei aivan niin hyvää, kun mitä analyytikot olivat ennustaneet. Nyt näyttää siltä, että kahtena viime päivänä on ollut pientä nousua.
Nyt ei sitten muuta, kun ennusteanalyysejä kehään!
Tässä keskustelun avaamiseksi muutama kysymys:
Ostinko Ponssea oikeaan, vai väärään aikaan ja millä perusteella?
Pitäisikö minun myydä Ponsse, jotta säästyisin suuremmalta vahingolta, vai pitäisikö minun ostaa ehkä lisää?
Joko Ponssen kurssi laski niin paljon, että pysyvä nousu alkoi taas?
Millaiset ovat näkymät Ponssen kohdalla seuraavaa tulosjulkaisua silmällä pitäen?
Oliko Ponssen hankinta yleisesti ottaen hölmö valinta juuri ennen laskun alkua?
Varmaan kaikki tietävätkin, että Ponssenkin pörssitiedot (käyrät sun muut) löytyvät esim. Kauppalehdestä.
Nyt olisivat siis hyvät neuvot kalliita. Ketään ei hirtetä vaikka pieleen menisikin.
Otetaan Ponsse käytännön esimerkiksi
11
2750
Vastaukset
- onnea.vaan
Jaa-a, onpa kiperä tilanne. Ennustaminen aina näin etukäteen on tosi vaikeaa. Enpä osaa oikein muuta sanoa, kuin että ei Ponsse sijoituskohteena ainakaan huonoimmasta päästä ole. Talous on erinomaisessa kunnossa, alansa eliittiä koko maailmassa ja P/E aivan huipputasoa. Jos veikata täytyy, niin sanoisin että viimeistään kuukauden sisällä Ponsse on taas vakaalla nousu-uralla. Huonompiakin kohteita löytyy.
- antti.analyytikko
Hyvä että kehuit tällä palstalla Ponssea. Nousi heti 3,33% eilisestä pitkän laskun jälkeen. Moni sijoittajahan hakee tältäkin foorumilta vinkkejä kohteilleen. Kun ostetaan, niin nousu on tosiasia. On se niin pienestä kiinni. Lisää vaan kehuja.
- laatu-kone-
Keinottelijat tekevät nuo laskut, vaikka firmalla menisi kuinka hyvin. Pitkäjänteisyys kannattaa.
- huono-hyvä
Niin juuri. Kun analyytikot asettavat tulosennusteet tarpeeksi korkealle, niin pettymyshän siinä tulee kun tulos ei niin hyvä ollutkaan, vaikka erinomainen olikin.
- antti.analyytikko
Analyysi tämäkin:
Minun kristallipalloni mukainen analyysi on se, että Ponsse poukkoilee vielä muutaman kymmenen sentin haarukassa ylös ja alas n. 2-3 viikon ajan, niin kauan että sijoittajat taas tajuavat Ponssen arvon. Sen jälkeen suunta koilliseen. Saatan tietenkin olla väärässäkin. Voi olla, että pysyvämpi nousu on jo alkanut. Älä missään nimessä mene myymään! Itsellänikin Ponssea. - mikä-mättää
Missä ne pörssihait nyt on? Yleensä täällä ollaan niin niin asiantuntijoita, kun selvitetään pörssin käyttäytymistä jälkikäteen takautuvasti. Tiedetään sentin tarkkuudella, miksi mikäkin osake oli tietyssä arvossa silloin ja silloin. Nyt kun pitäisi ennustaa etukäteen ennakkoon yhden ainoan pörssiosakkeen tulevaisuutta, kukaan ei sano mitään.
- Vakuusvaje
Olen omistanut Ponssea vuoden 2011 alusta asti ja ostin pari isompaa erää lisää 2014. Nämä kaikki hintoihin 9 - 12 euroa ( ja nyt jälkeenpäin katsoen olisi vielä halvemmallakin voinut saada ). Viime vuoden kesällä ostin vielä lisää kurssiin 13,60, kun vahva tulosparannus alkoi vaikuttaa ilmeiseltä.
Ponssen tulos onkin parantunut, mutta onko riittävästi oikeuttaakseen viime vuoteen verraten kaksinkertaisen kurssin? Ja pysyykö tulostaso edelleen? Tällaisella alalla liikevaihdon kasvu ei automaattisesti takaa tuloksenkin nousevan. Lisäksi minua rupeaa aina huolestuttamaan, kun tehdasta laajennetaan voimallisesti isolla rahalla yhtiön ollessa huippukunnossa. Ei nimittäin ole mitenkään harvinaista, että laajennus valmistuu vasta kun paras suhdanne on jo ohi. Sen jälkeen lisäkapasiteetti on vajaakäytössä ja kiinteät kulut lisääntyneet.
Ponsse on erittäin hyvä yhtiö, mutta arvostuskin alkaa olla korkealla eikä se kestä negatiivisia uutisia. Tulevia kurssitasoja en rupea arvioimaan, mutta pienikin pettymys kyllä paiskaa osakkeen selvästi alemmaksi. Riskin ja tuottopotentiaalin suhde on siis huonontunut. Siksi harkitsen ainakin osittaista voittojen kotiuttamista. Luullakseni myyn vielä tänä syksynä puolet pois. Katsotaan loppujen kanssa vielä hiukan pitempään.- aloittaja-
Aiotko tehdä voittojen kotiuttamisen ennen seuraavaa tuloksen julkistamista, vai odotatko pitempään? Tuntuu olevan, että jos on pientäkin negatiivista uutista julkistamisessa, niin kurssi kääntyy laskuun.
- antti.analyytikko
Luulisi, että ponsselaiset ovat analysoineet tilanteen ennen kuin ryhtyvät laajentamaan. Toisaalta tulee mieleen, että kuinka paljon metsäkoneita maailmaan mahtuu.
- Vakuusvaje
aloittaja- kirjoitti:
Aiotko tehdä voittojen kotiuttamisen ennen seuraavaa tuloksen julkistamista, vai odotatko pitempään? Tuntuu olevan, että jos on pientäkin negatiivista uutista julkistamisessa, niin kurssi kääntyy laskuun.
Tätä olen miettinyt jo jonkin aikaa, ja itse asiassa tämä keskustelu herätti myymään tänään kaksi ensimmäistä hankintaerääni pois. Siihen vaikutti tosin myös verotus, sillä minulla on vanhenevaa tappiota, joka pitää hyödyntää nyt. Lisäksi tälle vuodelle mahtuu vielä jonkin verran voittoakin ennen kuin pääomatulojen progressioraja puhkeaa. Verosuunnitteluhan liittyy Suomessa väkisinkin sijoittamiseen.
Jos Ponssen kesän tulos onkin sitten odottamattoman hyvä, voin lohduttautua sillä vanhalla harhalla, että omat on sentään saatu takaisin. Pitää ruveta miettimään, minne rahat seuraavaksi laittaisin, mutta ostaminenhan on yleensä helpompaa.
En muuten epäile ponsselaisten analyysiä siltä osin, että kysyntää tosiaan on tällä hetkellä ja toimitusajat pitkiä. Mutta entäpä kahden vuoden kuluttua? Viime vuonna oli odotettavissa tuloskasvua ja kurssinousua. Sata prosenttia vuodessa tulikin, mutta sellaista potentiaalia en enää näe. Pois minusta se, että odottaisin romahdusta, mutta riskisuhde on nyt paljon huonompi. - Vakuusvaje
Vakuusvaje kirjoitti:
Tätä olen miettinyt jo jonkin aikaa, ja itse asiassa tämä keskustelu herätti myymään tänään kaksi ensimmäistä hankintaerääni pois. Siihen vaikutti tosin myös verotus, sillä minulla on vanhenevaa tappiota, joka pitää hyödyntää nyt. Lisäksi tälle vuodelle mahtuu vielä jonkin verran voittoakin ennen kuin pääomatulojen progressioraja puhkeaa. Verosuunnitteluhan liittyy Suomessa väkisinkin sijoittamiseen.
Jos Ponssen kesän tulos onkin sitten odottamattoman hyvä, voin lohduttautua sillä vanhalla harhalla, että omat on sentään saatu takaisin. Pitää ruveta miettimään, minne rahat seuraavaksi laittaisin, mutta ostaminenhan on yleensä helpompaa.
En muuten epäile ponsselaisten analyysiä siltä osin, että kysyntää tosiaan on tällä hetkellä ja toimitusajat pitkiä. Mutta entäpä kahden vuoden kuluttua? Viime vuonna oli odotettavissa tuloskasvua ja kurssinousua. Sata prosenttia vuodessa tulikin, mutta sellaista potentiaalia en enää näe. Pois minusta se, että odottaisin romahdusta, mutta riskisuhde on nyt paljon huonompi.Viisi kuukautta on kulunut ja tulospäivänä voi jo pohtia myyntipäätöksen onnistumista. Omistan edelleen Ponssea, mutta vain noin puolet siitä mitä syyskuun alussa. Osakkeen kurssi on laskenut kymmenisen prosenttia.
Ponssen liikevaihto nousi ennätykseen, mutta kasvua ei ole tänä vuonna odotettavissa. Voittotaso kääntyi loppuvuonna laskuun ja tilauskanta on selvästi pienempi kuin vuosi sitten. Osinkopolitiikka jatkuu itarana ja tuottoprosentti on alle kolme.
Minusta tämä näyttää hyvin tyypilliseltä suhdannehuipun tilanteelta ja pelkoni tehdasinvestoinnin ajoituksesta vaikuttaa edelleen aiheelliselta. Markkinareaktiosta päätellen muutkin epäilevät.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet minua
vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va1192715Jos tapaisimme uudelleen?
niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J701121Mies pyysi rahaa
Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?2151119- 401035
- 61001
Mites nyt suu pannaan
Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va38951- 36926
- 47904
Taas Lieksassa tyritty
Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke123873Nähdäänkö ensi viikolla
paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.36837