apua kaipaava

runotyttö6

Mitä tämä runo tarkoittaa "ehjimmät meistä on sirpaleista tehty" ?

9

1729

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • auttoiko

      Tarkoittanee sitä, että kun on hajonnut, kärsinyt ja tuntenut tuskaa ja sen jälkeen koonnut itsensä , kukin omalla tavallaan, voi kääntää kokemuksen vahvuudeksi ja voimaksi. On rankkaa kokemusta rikkaampi.

    • Vahvempikuin

      Ja ei meinaa millään uskoa itseensä. Mutta, kun aika on tullut, huomaakin ,siivet kantavatkin. Kestää mitä tahansa, vaikka kuolema tulisi...

    • miljooniasirpaleita

      tuohan luo uskoa, mistä runosta tuo mahtaa olla? itsellä enemmän tuo hajoamisvaihe meneillään, ei todellakaan hyvä fiilis, mutta tuota kannattaisi tavoitella, olisi ainakin tuota materiaalia eli "sirpaleita" valmiina, mutta ovatko jo liian pieninä osina liian hujan hajan maailmalla? Nyt siis tämä olo:

      Kerran
      vielä yhden kerran,
      kerään kaikki rippeet,
      pienetkin,
      sopukoihin jääneet muruset
      haaveista,
      haaveista löytää läheisyyttä,
      tuntea kosketusta iholla,
      saada tunnustella
      huulilla huuliasi,
      antaa tunteen virrata
      vatsan pohjaan asti,
      värisyttää sielua.

      Kerran,
      vielä yhden kerran
      jaksan uskoa,
      toivoa
      että on ihminen olemassa
      sinä,
      minua varten.

      Kerran,
      vielä yhden kerran
      avaan repaleisen sydämeni
      sykkimään sinulle
      tuntien nautinnon
      elämän liekin,
      joka lämmittää meitä,
      molempia.
      Nautimme sen lämmöstä,
      onnen tunteesta,
      pienen yhteisen hetken.

      Kerran,
      vielä yhden kerran
      kuvittelin löytäneeni
      ihmisen.
      Ihmisen, kenen kanssa
      kaikki tämä,
      on vasta alkua.

      Alku olikin loppu,
      loppu haaveille.
      loppu unelmille.
      Minulle niin tuttua,
      liian tuttua,
      liian monta kertaa koettua.

      Nyt näen sydämeni riekaleet
      pitkin lattiaa,
      kylmissään väristen,
      lämmön kadottaen.
      Lähtiessäsi,
      ne jäävät jalkojesi alle,
      tarttuvat kenkiesi pohjiin.
      Palasia rappusilla,
      murusia asfaltilla,
      viimeisetkin hiukkaset karisevat autosi lattialle.

    • Ei tuota ihmiselämää voi paremmin kuvailla: siinähän se lukee niin selkeästi kuin vain voi. Ehjimmät meistä on sirpaleista tehty. Ei salaperäistä viittausta, ei omituista modernia väännöstä, ei vaikeasti ymmärrettävää symboliikkaa; selvää suomea, silti äärimmäisen kaunista. Täytyy kuitenkin muistaa, että tuo lause on yhden ihmisen yksi näkökulma, siitä syntynyt. Ihmisyyden voi nähdä monesta kulmasta, ja kustakin näkökulmasta kun tarpeeksi tiiviisti tarkastelee, voi syntyä lause, joka kumoaa - tai kyseenalaistaa mainitun näkökulman. Ehkä kuuluisa lause: taipuu taipuu tuulessa, vaan ei katkea (...sinne päin...) antaa erilaisen lähestymiskulman inhimilliseen elämään.

      Uskoisin että - nyt kn kyse on lauseista - meidän soisi löytävän omat lauseemme. Omani on tällä hetkellä käytännönläheisesti: osaat enemmän kuin luuletkaan.

    • voisentään

      "Ehjimmät meistä on sirpaleista tehty"
      rikkinäiset ajat sitten jo aivopesty.
      Toivonsa menettäneet ehkä jo kuolleet,
      ehkäpä siellä jo rajalla käyneet.

      • voisentään

        Elikkä varmaan, monessa sopassa keitetty, jou.


    • Puujatarha

      Muistan yhden sanonnan, suunnilleen näin menevän: Varovasti, paljain jaloin, puutarhani on sirpaleista tehty.

      • Puujatarha

        Hah, yks kaks aloin epäillä kirjoittaneeni väärin, niin kuin olinkin: Pitää olla..."sirpaleita täynnä", tietysti!.


    • rakasraakku

      Ehyessä on sirpaleet,
      sirpaleissa muisto ehyestä,
      yksikin sirpale huomataan puuttuvan ehyestä,
      sirpaleissa ei huomata yhden puutosta.

      Yksi sirpale voi hajota,
      niin pieneksi,
      että se on pelkkää pöjyä,
      tuulessa leijuvaa,
      ilman painovoimaa,
      silloin ehyessä,
      sirpale on,
      silti muisto.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka tai ketkä tappo eilen?

      Kenet ja miksi?
      Varkaus
      74
      3258
    2. Kuka varasti Sisun rahat

      Kun lukee Sisun pöytäkirjaa, niin kuka on se, joka on varastanut Sisun rahat?!
      Sysmä
      16
      1182
    3. Mitä teet mies?

      Oletko jonkun naisen kanssa? 😞
      Ikävä
      89
      1048
    4. Mikä sai sinut ajattelemaan mies...

      Ettet riittäisi minulle?😔
      Ikävä
      103
      971
    5. Arvostele kaivattusi

      ulkonäköä, asteikolla 1-10. Perustelut myös 🧢
      Ikävä
      50
      933
    6. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      96
      814
    7. Miten sulla on niin kaunis

      Ääni. Sellainen rauhoittavan vangitseva, jolloin aika kuin hidastuu. Ihmettelen sua vielä aika paljon. Lähes joka aamu t
      Ikävä
      35
      811
    8. Luulet olevasi pidetty

      Luulet olevasi pidetty ihminen ja tärkeä monille. Oikeasti et ole! Kukaan EI oikeasti sinua jeesaa, kun tarvitset olkap
      Ikävä
      89
      698
    9. Ajattelen sinua

      vain. Ihoasi vasten ihoani, huuliasi huulillani, sormiasi vartalollani... Olen katkera elämälle siitä että se antoi sinu
      Ikävä
      27
      680
    10. Miten murun juhannus meni

      ❤️🤗 Muistithan olla kiltisti 😁😘
      Ikävä
      48
      625
    Aihe