Suomalaiset hei!

Olen taas viettänyt aikaa sota-ajan tunnelmissä. (paatosta Korpilta, Paloman mielestä)

Vietimme päivän Hyrynsalmella päiväohjelman teemana kuoleman rata. Kuoleman rata niille venäläisille sotavangeille, jotka kuolivat kurjuuteen tuota rataa rakentaessaan, mutta itseasiassa sain kuvan kilteistä saksalaisista, jotka pitivät paikkakuntalaista, yhtä upseeria lukuunottamatta. Lopuksi erikoisryhmä, ei paikkakunnalla majailleet saksalaiset polttivat Hyrynsalmen kylän. Salaisen sopimuksen mukaan osa asemanseutua pelastui.

Mutta asiaan.

Suomalaisten pitää pitää huolta vain suomalaisista.

45

144

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Saksalaisia sotilaita oli lapissa yli 200000 tuhatta kuitenkin heitä piti suomalaisjoukot avustaa! Itä-karjalassa yrittivät tosin pieni joukko ei tullut, mitään täysin nollia.

Koko asiasta olisi sanottavaa mutta saa olla.

• Muista-myös-Siperia

Onko pakko houria?
      Suomessa ole mitään kuoleman ratoja. Mutta maailman historiassa, sotahistoriassa on. Kuoleman kentistä alkaen, puhumattakaan orja töinä teetettyjä projekteja.
      Sota-aikaan radat olivat valmiina lukuunottamatta joitakin huolto pätkiä, joita tekivät niin suomalaiset kuin venäläiset kuin saksalaiset sotilaat ja siviiliväestö. Lottia ei sovi unohtaa.
      Oletko ottanut selvää missä kurjuudessa suomalaiset sotavangit elivät ryssilöissä ja mitä kaikkea joutuivat tekemään?
      Et.

• Korppis1

Yleensä kannattaa googlata jos ei tiedä.

Rata kulki Hyrynsalmen, Suomussalmen, Taivalkosken ja Kuusamon kuntien kautta ja Hyrynsalmi–Kuusamo-osuuden yhteispituus oli noin 178 kilometriä. Rata rakennettiin saksalaisen Todt-organisaation, kenttärangaistusleiri III:n saksalaisten rangaistusvankien ja venäläisten sotavankien pakkotyönä, mistä kertovat yhä tänäkin päivänä radan linjauksen varrella näkyvät joukkohaudat. Tämän vuoksi kenttärata sai paikalliselta väestöltä nimityksen Kuolemanrata. Saksalaisista vangeista suurin osa oli tuomittu saksan rikoslainsäädännön mukaan. Sotavangeista pääosa oli neuvostoliittolaisia.

Lähde Wiki ja itse istuin luennolla ja kuuntelin vielä elossa olevia sotapoikien tarinoita.

Saksalaiset vangit olivat ns. mielipidevankeja, jotka eivät hyväksyneet Hitlerin politikkaa.

• Korppis1

Ennen kuin menen unimaan, potkaisen vauhtia ja kysyn oletteko jo tehneet testamentin?

Kurjuuden mainostajat etsivät sieluja kuudenkympin ja kuoleman väliltä.

Testamenttaa velkasi kehitysmaihin.

Hyvää yötä!

• Mekömuka-

Kuka saa mattolaiturin kun sinusta aika potkaisee. Olet niin tapaturma-altis tapaus.

• korppispötköllään
        Mekömuka- kirjoitti:

Kuka saa mattolaiturin kun sinusta aika potkaisee. Olet niin tapaturma-altis tapaus.

Minä myyn mökin jahka en jaksa sitä enää pitää. Mitä tulee tapaturmiin kohdallani, yritin muistella. Lapsena lasinpala leikkasi oikean jalan pikku- ja siitä seuraavan varpaan väliin ison haavan. Toinen tapaturma kohdallani tapahtui myös lapsena kun iskin leukani puusta kyhätyn liukumäen reunan naulaa. Molemmista tapaturmista on arpi muistona. Nyt noin 60- vuotta jälkeenpäin putosin ja loukkasin selkäni. On ollut huonoa tuuria. Miten sinulla?

• Olen-kuin-somali

Ai suomalaiset?
      Luuletko että täällä on Mamujakin?

• Ei.ihme

Vaikutat mamulta.

• korppis1

Olen lukenut, että Suomessa on maahanmuuttajia. Meillä Korvessa pääkatumme hiljaiseloa kaunistaa komeat nuoret miehet jotka puhuvat outoa kieltä. Historia kertoo, että entivanhaan Korven pääkatua kulki porsaat toista puolta katua ja ihmiset toista puolta. Nyt mamut toista puolta ja ihmiset toista puolta.

• Kuvainnollisesti

Suvatsevaiset toista puolta mitä suvaitsemattomat.

• Korppis1
        Kuvainnollisesti kirjoitti:

Suvatsevaiset toista puolta mitä suvaitsemattomat.

Muistelepas historiaa, juutalaiset marssivat vastaan panematta kaasukammioihin. Historia kertoo heistä. He eivät uskoneet silloisten johtajiensa vaarallisuuteen.

Heidän omaisuutensa heidän omassa maassaan takavarikoitiin ja myytiin, heidät surmattiin.

Oli myös suvaitsemattomia, jotka eivät suostuneet kotiensa valloittajiin he alkoivat vastustamaan, pakenivat maan alle, heistä tuli vastarintataistelijoita.

Säästyykö suvakit hengissä jos tilanne uusiutuu?

• hehe, taas pääsin lööppeihin asti
      korpikirjailijalle tiedoksi vaan: olen täysin historiafriikki ja tykkäänerityisesti sotahistoriasta. Historia ei ole paatosta: ilman historian tuntemusta olemme aivan median ja poliitikkojemme armoilla uskomaan mitä tahansa hölynpälyä. Tietenkin on myös totta että historian kirjoittavat voittajat ja siksi kannattaa tutkia historiaa kriittisellä silmällä ja yrittäen pitää laajempi kuva mielessä kun keskittyy yksityiskohtiinkin. (Luin nuorena maailmanhistoriaa pääaineena Turun yliopistossa)
      Lappeenrannassa elokuussa tutustuin Linnoituksen historiaan ja Lappeenrannan taisteluun pikkuvihan aikana. Profiilissani on kuva linnoituksen edustalta jossa poseeraan kahden tykin edustalla. Opin taas jotain uutta; esimerkiksi sen että Lappeenranta ryöstettiin ja poltettiin, mutta osa asukkaista pääsi pakenemaan Saimaan saarille seurauksena siitä että linnoituksen puolustajat ampuivat valkoisen lipun takaa kolme antautumista neuvotttelemaan tulossa olleet korkea-arvoiset venäläisiset upseerit. Ruotsalainen sotaväkiosaston komentaja joka vitkutteli eikä tuonut joukkojaan apuun pääsi hirteen kotimaassaan. Kävin myös museoissa ja etenkin ratsuväen pikkuruinen museo oli kiinnostava.

• korppis1

Kuulun sotapojat/pikkulotat järjestöön. Samoin mieheni, joka on mm. Suomen historian asiantuntija. Teemme retkiä sotahistoriallisiin kohteisiin.
        Mainitsin sinut, koska viimeksi kun kirjoitin sotaveteraaneista mielestäsi olin paatoksellinen. Perjantaiaamun paatosta, ennen puuroaamiaista. Suomi on vapaa maa. Suomalaiset sotivat itsensä vapaaksi vieraan vallasta. Hämäläiset, savolaiset, luterilaiset, katoliset, valkolaiset, mustalaiset rintarinnan.

• korppis1 kirjoitti:

Kuulun sotapojat/pikkulotat järjestöön. Samoin mieheni, joka on mm. Suomen historian asiantuntija. Teemme retkiä sotahistoriallisiin kohteisiin.
        Mainitsin sinut, koska viimeksi kun kirjoitin sotaveteraaneista mielestäsi olin paatoksellinen. Perjantaiaamun paatosta, ennen puuroaamiaista. Suomi on vapaa maa. Suomalaiset sotivat itsensä vapaaksi vieraan vallasta. Hämäläiset, savolaiset, luterilaiset, katoliset, valkolaiset, mustalaiset rintarinnan.

Jospa sinä sitten kirjoitit paatoksella, en muista enää.
        Minä olen myös kiinnostunut Suomen historiasta, mutta peilaan sitä mielellään maailmanhistoriaa vastaan.
        Siihen toiseen asiaan:
        kirjoitit tuolla ylempänä että suomalaisten pitäisi kantaa huolta vain suomalaisista.
        Periaate on sinänänsä oikea kun ottaa tuon "vain" sanan pois. Kuitenkin tiedät että jos kotiisi tulee vieraita, niin vieraanvaraisuuden säännöt edellyttävät että tarjoat ruokaa, juomaa tai vaikka yöpaikan.
        Beduiinit ja muutkin arabiheimot menevät vieläkin pidemmälle: jopa vihollinen joka tulee heidän teltalleen on kunnioitettu vieras ja hänestä pidetään huolta.
        Tää nyt on tietysti vain sananhelinää perjantai-aamun viihteeksi. Ei kukaan enää noin toimi nykymaailmassa. Vieraat ja muukalaiset ammutaan kotiovelle.
        Ja sitten vielä oma näkökantani:
        En olisi toivonut tällaista pakolaiskriisiä ja ihmistulvaa omalle ovellenikaan. Mutta koska jokaisen meidän on yritettävä hoitaa parhaalla mahdollisella tavalla ne ongelmat ja vaikeudet joita meidän ajallemme on annettu ja olemme sopineet muun maailman kanssa siitä että tarvittaessa apua on saatavissa niin olemme velvollisia auttamaan ja ottamaan vastaan hätää kärsiviä sen mukaan mihin meillä on mahdollisuuksia. Jos se tarkoittaa yhtä pakkia kaljaa tai yhtä ravintolailtaa vähemmän vuodessa niin se on hyväksyttävä hinta siitä tyytyväisyydestä mitä muiden auttaminen aiheuttaa.
        Sitten on taas kompetenttien viranomaisten asia seuloa jyvät akanoista eli lähettää takaisin ne jotka kiertelevät shoppailemassa maata missä on parhaat etuisuudet. Luulen että Suomen talvi jo karkoitti osan heistä kotimatkalle.
        Ihmisyydellä on hinta, mutta kaikki eivät halua olla mukana maksamassa. Se on useimmiten asennekysymys, ei varallisuuskysymys.

• pikkulotta_maija
        korppis1 kirjoitti:

Tunnen huonosti Hyrynsalmi - Taivalkoski - kuusamo tenoita. Jonnekin niiden seutujen tapahtumien muistoksi laulu, joka kuvaa yhden osion seudun historiaa.

https://www.youtube.com/watch?v=2nPIeoeWmKk

• Korppis1
        Paloma.se.co kirjoitti:

Jospa sinä sitten kirjoitit paatoksella, en muista enää.
        Minä olen myös kiinnostunut Suomen historiasta, mutta peilaan sitä mielellään maailmanhistoriaa vastaan.
        Siihen toiseen asiaan:
        kirjoitit tuolla ylempänä että suomalaisten pitäisi kantaa huolta vain suomalaisista.
        Periaate on sinänänsä oikea kun ottaa tuon "vain" sanan pois. Kuitenkin tiedät että jos kotiisi tulee vieraita, niin vieraanvaraisuuden säännöt edellyttävät että tarjoat ruokaa, juomaa tai vaikka yöpaikan.
        Beduiinit ja muutkin arabiheimot menevät vieläkin pidemmälle: jopa vihollinen joka tulee heidän teltalleen on kunnioitettu vieras ja hänestä pidetään huolta.
        Tää nyt on tietysti vain sananhelinää perjantai-aamun viihteeksi. Ei kukaan enää noin toimi nykymaailmassa. Vieraat ja muukalaiset ammutaan kotiovelle.
        Ja sitten vielä oma näkökantani:
        En olisi toivonut tällaista pakolaiskriisiä ja ihmistulvaa omalle ovellenikaan. Mutta koska jokaisen meidän on yritettävä hoitaa parhaalla mahdollisella tavalla ne ongelmat ja vaikeudet joita meidän ajallemme on annettu ja olemme sopineet muun maailman kanssa siitä että tarvittaessa apua on saatavissa niin olemme velvollisia auttamaan ja ottamaan vastaan hätää kärsiviä sen mukaan mihin meillä on mahdollisuuksia. Jos se tarkoittaa yhtä pakkia kaljaa tai yhtä ravintolailtaa vähemmän vuodessa niin se on hyväksyttävä hinta siitä tyytyväisyydestä mitä muiden auttaminen aiheuttaa.
        Sitten on taas kompetenttien viranomaisten asia seuloa jyvät akanoista eli lähettää takaisin ne jotka kiertelevät shoppailemassa maata missä on parhaat etuisuudet. Luulen että Suomen talvi jo karkoitti osan heistä kotimatkalle.
        Ihmisyydellä on hinta, mutta kaikki eivät halua olla mukana maksamassa. Se on useimmiten asennekysymys, ei varallisuuskysymys.

Minä en polarisoi tapahtumia beduiinien näkökulmasta kuinka voisin en tiedä heistä mitään muuta kuin he ovat rättipäisiä ja ratsastavat kamelilla.

Minä seuraan mielenkiinnolla mitä Euroopassa tapahtuu. Saksassa oikeisto-populistit nostavat suosiotaan, seuraavan lie Hollanti ja heitä seuraa muut maat. Miten käy Ruotsin, onko Ruotsi liian syvällä suossa selvitäkseen. Norja rakentaa muuria pohjoiseen.

Mitä tulee tarjoiluihin, vain kutsutuille tarjoilen ruokaa ja juomaa ja järjestän yösijan.

Ne ystävyyden ajat jotka koin kodissani kun olin lapsi ovat ohi. Markkinavieraat majoitettiin keittiön nurkkiin.

• Korppis1
        pikkulotta_maija kirjoitti:

Tunnen huonosti Hyrynsalmi - Taivalkoski - kuusamo tenoita. Jonnekin niiden seutujen tapahtumien muistoksi laulu, joka kuvaa yhden osion seudun historiaa.

https://www.youtube.com/watch?v=2nPIeoeWmKk

Pohjoistuuli puhaltaa ja pakkanen puree, mikä sen ihananpaa suomalaiselle kuin pakkasaamu aurinko ja lämpimät vaatteet.

• ent.siivoojaparka

Aloituksen otsikko:
        """ Suomalaiset hei!"""

Onko Palomalla passi hukassa?

• ent.siivoojaparka kirjoitti:

Aloituksen otsikko:
        """ Suomalaiset hei!"""

siivooja laita kopio omastasi palstalle että uskotaan että olet oikeutettu olemaan täällä. Muuten en usko.
        Ja sitäpaitsi, minthan suorastaan KUTSUTTIIN aloituksessa tähän ketjuun laittamalla nimeni lööppiin :)) Ei lukenut siivojaparka, vaan paloma :))

• ent.siivoojaparka
        Paloma.se.co kirjoitti:

siivooja laita kopio omastasi palstalle että uskotaan että olet oikeutettu olemaan täällä. Muuten en usko.
        Ja sitäpaitsi, minthan suorastaan KUTSUTTIIN aloituksessa tähän ketjuun laittamalla nimeni lööppiin :)) Ei lukenut siivojaparka, vaan paloma :))

Minä nyt olen niin hölmö, että olen alkanut pitämään sinisellä nikillä kirjoittavia luotettavina, niin kauan kuin meitä mustanikkisiä on aivopesty teidän luotettavuudestanne.
        Kun sininikkinen kirjoittaa jättäneensä Suomen kansalaisuuden, niin miksi epäilisin hänen luotettavuuttaan.

• ent.siivoojaparka
        Paloma.se.co kirjoitti:

Unohtui se pyytämäsi kopio passistani

http://www.hs.fi/webkuva/taysi/700/1305759726589?ts=63

Unohtui se pyytämäsi kopio passistani

http://www.hs.fi/webkuva/taysi/700/1305759726589?ts=63

Näyttämällä vain kantta ei sinua oteta vastaan missään, minne passia vaaditaan. :))

Kävin juuri lukemassa säännöt ja siellä ei sanottu mitään että tarvitsisi näyttää passia että saa kirjoittaa suomi24: n sivuille .

Nyt jos Korpikirjailija ei halua että osallistun hänen keskusteluihinsa niinhän voi sanoa sen itsekkin. Ei hän tarvitse manageria.

• optikolla-käynyt
        Paloma.se.co kirjoitti:

Näyttämällä vain kantta ei sinua oteta vastaan missään, minne passia vaaditaan. :))

Kävin juuri lukemassa säännöt ja siellä ei sanottu mitään että tarvitsisi näyttää passia että saa kirjoittaa suomi24: n sivuille .

Nyt jos Korpikirjailija ei halua että osallistun hänen keskusteluihinsa niinhän voi sanoa sen itsekkin. Ei hän tarvitse manageria.

Voi helvetti...

Sinä näet tämän ketjun LÖÖPISSÄ oman nikkisi, minä en sitä näe, mutta näen sanan SUOMALAISET.

• Korppis1
        optikolla-käynyt kirjoitti:

Voi helvetti...

Sinä näet tämän ketjun LÖÖPISSÄ oman nikkisi, minä en sitä näe, mutta näen sanan SUOMALAISET.

Paloma on aina tervetullut ketjuihini. Eikä kenelläkään ole oikeutta ajaa häntä pois. PISTE

• optikolla-käynyt
        Korppis1 kirjoitti:

Paloma on aina tervetullut ketjuihini. Eikä kenelläkään ole oikeutta ajaa häntä pois. PISTE

Missä sä näet poistumiskäskyn?

Vielä isompi PISTE :)

• ent.siivoojaparka
        Paloma.se.co kirjoitti:

Miksi sitten käskit minun laittamaan kopion passistani? Olisit lukenut ne säännöt ensin.

ent.siivoojaparka:
        ""Onko Palomalla passi hukassa?""
        Paloma:
        """siivooja laita kopio omastasi palstalle että uskotaan että olet oikeutettu olemaan täällä. Muuten en usko."""

Kyllä minut hyväksytään passitarkastuksessa ihan vain passin kantta näyttämällä. Itse ne sen avaavat ja vilkaisevat sisälle.

Miksi sitten käskit minun laittamaan kopion passistani? Olisit lukenut ne säännöt ensin.

ent.siivoojaparka:
        ""Onko Palomalla passi hukassa?""
        Paloma:
        """siivooja laita kopio omastasi palstalle että uskotaan että olet oikeutettu olemaan täällä. Muuten en usko."""

Kyllä minut hyväksytään passitarkastuksessa ihan vain passin kantta näyttämällä. Itse ne sen avaavat ja vilkaisevat sisälle.

Ne käskee avaamaan itse passin sille sivulle jossa on kuva tuolla vähän kauempana. Kyllä ne sen itsekin sitten saa auki jos tarvitsee, mutta passi yleensä esitetään valmiiksi avattuna. Nykyisin.
        Mutta se siitä.
        Passipakkoa sivulle ei ole koskaan ollutkaan eikä mitään suosituksia kuka saa kirjoittaa ja kuka ei. Kansalaisuudesta riippumatta. Kielet suomi ja ruotsi.
        Nyt voit siirtyä elämässäsi taas askeleen eteenpäin, ja alkaa nalkuttamaan ja vinoilemaan jollekin muulle.

• bessie-
        ent.siivoojaparka kirjoitti:

Aloituksen otsikko:
        """ Suomalaiset hei!"""

Leikki sijansa saakoon ja niinpäinpois, ihan vain uteliaisuuttani kuitenkin kysäisen, että edellyttääkö suomalaisuus snun mielestäsi Suomen kansalaisuutta?

• Korppis1
        bessie- kirjoitti:

Leikki sijansa saakoon ja niinpäinpois, ihan vain uteliaisuuttani kuitenkin kysäisen, että edellyttääkö suomalaisuus snun mielestäsi Suomen kansalaisuutta?

Mieheni on suomalaisempi kuin moni suomalainen. Hän ei ole Suomen kansalainen.

• Kenokaula

"""Salaisen sopimuksen mukaan osa asemanseutua pelastui."""

Tuliko esille mistä syystä asemanseutu säästettiin suomalaisille? Jotain erikoista siihen täytyi liittyä.

Hyrynsalmen tuhoamisesta on eri näkemyksiä. Paikallishistorian blogistit kertovat asemankin räjäytetyn ja toinen mainitsee vain kenttäradan:

<<< Operaatio Birke, saksalaisten vetäytyminen maasta, pantiin toimeen myös Hyrynsalmella. Hyrynsalmen kenttäradan asema räjäytettiin aamuyöllä 14.9.1944. Seuraavana päivänä tuho jatkui ja suuri kenttäradan osa silloista tuhottiin. Hyrynsalmen kirkonkylä, ainoastaan kirkkoa lukuun ottamatta, poltettiin 20.9.1944. Suomalaisten ja saksalaisten aseveljeys muuttui Kainuussa hetkessä vihamieliseksi. >>>
      http://www.hyrynsalmenasema.fi/386747582

<<< Saksalaiset ryhtyivätkin noudattamaan poltetun maan taktiikkaa ja räjäyttivät lähtiessään kenttäradan 15.9.1944. >>>
      http://www.kirjastovirma.fi/kenttarata

• korppis1

Kirkko pelastui koska kirkkoon laitettu palopommi ei räjähtänyt. Pommi löytyi kirjon katon saneerauksen aikana vuosikymmeniä myöhemmin.

Asemarakennus säästyi ystävyyden nimissä suomalaisen ja saksalaisen upseerin sopimuksesta. On luonnollista, että asiasta on vaijettu.

Itse asiassa lainasin vain yhden wikin kirjoituksen tähän keisiin muut jutut kuulin luennoitsijoilta. Kuuntelin eilen illalla nuoren Hyrynsalmelaisen pojan "village legends" paikallisten tarinat saavat erilaisia värisävyjä.

• Kenokaula
        korppis1 kirjoitti:

Kirkko pelastui koska kirkkoon laitettu palopommi ei räjähtänyt. Pommi löytyi kirjon katon saneerauksen aikana vuosikymmeniä myöhemmin.

Asemarakennus säästyi ystävyyden nimissä suomalaisen ja saksalaisen upseerin sopimuksesta. On luonnollista, että asiasta on vaijettu.

Itse asiassa lainasin vain yhden wikin kirjoituksen tähän keisiin muut jutut kuulin luennoitsijoilta. Kuuntelin eilen illalla nuoren Hyrynsalmelaisen pojan "village legends" paikallisten tarinat saavat erilaisia värisävyjä.

Oukki. Tuossa on mahdollista, että kenttäradalla oli oma asemarakennus, joka tuhottiin ja varsinainen asemarakennus tämän upseerin toimesta säästettiin. ”Hyrynsalmen kenttäradan asema räjäytettiin aamuyöllä 14.9.1944.” Erilliseen asemarakennukseen voisi viitata sekin, että siviilit saivat matkustaa kuolemanradan junissa.
        Toisaalta heti Hyrynsalmi-keissin jälkeen ei ehkä haluttu antaa julki tietoa asemarakennuksen säästämisestä. Se olisi voinut merkitä saksalaisupseerille sotaoikeuteen joutumista.

Rendulic ei muuten ollut innokas tuhoamaan kirkkoja. Tuhoamiskäskyistä viimeisimmässä määräsi säästämään kirkot, sairaalat ja talot, joissa asukkaat olivat paikalla. Tuo käsky annettiin vasta 13. lokakuuta, jolloin mm. Rovaniemi oli jo käytännössä tuhottu. Joukot eivät kuitenkaan jatkossa noudattaneet kovinkaan tarkkaan tuota käskyä.

• Korppis1

Kaunis, olen muutaman kerran kyynelehtinyt kuullessani tämän kauniin laulun.

• Viluinen.mamu

Oma suu on lähempänä, jäätelö on hyvää kun yksin syö.
      Kateus vie kalatkin järvestä.
      Kwaijoen silta tulee mieleen kuolemanradasta, Stalin radalla on jokaisen ratapölkyn alla ruumis uudelleen kasvatetuksen tulos.

• Korppis1

Uskotko tosissaan, että esim. minä olisin kateellinen näille maansa jättäneille. En ole, olen sen verran matkustellut ja koen, että oma maa on rakkain.

• bessie-

Heipä hei, pikkulotta!

"Suomalaisten pitää pitää huolta vain suomalaisista."

Suomalaiset vapaan maan vapaat kansalaiset saava pitää huolta ihan mistä lystäävät. Matkustakoot vaikka maailman ääriin pitämään huolta kilpikonnan poikasista, mitä väliä. Testamentatkoon omaisuutensa vaikka kodittomille kissoille, mitä väliä. Ihanne olisi, että vähän pitäisivät huolta (ottaisivat vastuuta) itsestäänkin ja omista läheisistään. Ihanne olisi myös se, ettei työssä käyvien pitäisi kovin paljon 'pitää huolta' niistä, jotka itsekin siihen pystyisivät, jos vain haluaisivat.

Valtion (tärkein) tehtävä on maan suojeleminen ulkoisilta hyökkäyksiltä JA maan sisäisestä järjestyksestä ja turvallisuudesta huolehtiminen. Puolustusvoimat ja poliisi hoitavat nämä valtion tärkeimmät tehtävät. (Ne eivät siis ole esim. suvakkien tai kukkahattutätien vastuulla).

• Korppis1

Tottakait suomalaiset voivat pitää huolta mistä hyvänsä, mutta minä kirjoitinkin suomalaisten pitää pitää huolta vain suomalaisista. (ihmisistä) kilpikonnan poikaset eivät kuulu ihmisrotuun. Kissat eivät myöskään kuulu ryhmään suomalaiset ihmiset.

"Ihanne olisi, että vähän pitäisivät huolta (ottaisivat vastuuta) itsestäänkin ja omista läheisistään" tästä olen täysin samaa mieltä kanssasi.

...Itsestä ja omista..ei siis työ- ja taistelukuntoisista miespakolaisista.

Tuossa sivussa oli mainos, naisen naama, kertoi testementtaavansa osan omasta perinnöstään Unicefin välityksellä jonnee ulkomaille.

Uskon, että oli vanhapiika varmaan suvakki.

• bessie-
        Korppis1 kirjoitti:

Tottakait suomalaiset voivat pitää huolta mistä hyvänsä, mutta minä kirjoitinkin suomalaisten pitää pitää huolta vain suomalaisista. (ihmisistä) kilpikonnan poikaset eivät kuulu ihmisrotuun. Kissat eivät myöskään kuulu ryhmään suomalaiset ihmiset.

"Ihanne olisi, että vähän pitäisivät huolta (ottaisivat vastuuta) itsestäänkin ja omista läheisistään" tästä olen täysin samaa mieltä kanssasi.

...Itsestä ja omista..ei siis työ- ja taistelukuntoisista miespakolaisista.

Tuossa sivussa oli mainos, naisen naama, kertoi testementtaavansa osan omasta perinnöstään Unicefin välityksellä jonnee ulkomaille.

Uskon, että oli vanhapiika varmaan suvakki.

Eihän sinulla, sen paremmin kuin minullakaan, ole valtuuksia sanoa mitä suomalaisen PITÄÄ tehdä ja mitä jättää tekemättä. Sen sijaan voimme - ja oikeastaan meidän pitäisikin - ottaa kantaa ja esittää asiallista kritiikkiä ja mielipiteitämme paikoissa joissa tulemme kuulluiksi.
        Mutta edelleen, olemme vapaan maan vapaita kansalaisia. Ellen minä halua pitää huolta sinusta tai vaikkapa omasta veljestäni, niin sitten en pidä. On minun oma asiani miten käytän tai peräti tuhlaan OMIA rahojani ja voimiani.

Siihen miten maksamiamme verovaroja käytetään, voimme jossain määrin vaikuttaa parlamentaarisin keinoin, mutta on ihan turha edes haaveilla sekä omaa perustuslakiamme että kansainvälisiä sopimuksiamme sekä ihmisoikeuksia halveksivasta tai mielivaltaisesti soveltavasta yhteiskunnasta. Kukaan ei halua sellaisessa elää, eivät lopulta edes ne omaa oksaansa sahaavat raasut jotka kuvittelevat jotain puoluetta äänestämällä tuollaisen sivistyneen oikeusvaltion ja tasa-arvoisen yhteiskunnan irvikuvan saavansa aikaan.

• 1eero

Kansainvälinenihmisoikeus, kun meillä on vapaus ja tasa-arvo sanananvapauksineen määrättyyn pisteeseen, rasismi vihakirjoituksista voi saada tuomion politkot virka-asemassa olevilta vaaditaan sopivaa kielenkäyttöä, muutama taitaa olla esillä taas kansalaiset voivat foorumeilla kirjoittaa mitä sylki suuhun tuo ja niinhän he tekevät onneksi näitä ei ole pakko lukea. Maahanmuuttajista ne jättäisin päättäjien hoidettavaksi mutta politikkoja heitä pitää arvostella se on kansalle ilmaista huvia.

• Korppis1

UGH...Olen puhunut... Suomalaiset pitäkää huolta omistamme. Raukat vain menkööt merten taa.

• bessie-
        Korppis1 kirjoitti:

UGH...Olen puhunut... Suomalaiset pitäkää huolta omistamme. Raukat vain menkööt merten taa.

Onks toi "UGH" jotain nälkämaan murretta vai räksäkö se siinä soi, tai koppelo?

• näinsemeneetaas
        bessie- kirjoitti:

Onks toi "UGH" jotain nälkämaan murretta vai räksäkö se siinä soi, tai koppelo?

Se tarkoittaa:
        Unohdin Googlata Hyrynsalmi-faktat.

• terenttilä

Sen saksalaisten kenttäradan joutuivat suomalaiset purkamaan1944 syksyllä , ja ratakiskot vietiin Venäjälle. Aikataulu purkamiselle oli vielä tosi kiree nauloja myöten. Lapista ja muualta kaikki saksalaistavara piti luovuttaa sloboille.

• ent.kirjanpitäjäraukka

Saksalaistavaran luovutus NL omistukseen koski myös saksalaisyrityksiä ja yksityisiä saksalaisia henkilöitä. Ihmisten asuttamat asunnotkin luovutettiin alta pois ( jopa liinavaatteet ja sormuksetkin ) ja saksalaiset vietiin leireille.

Maa- ja kiinteistörekisterissä on alueita, joiden omistaja on erikoiselta vaikuttavasti Venäjä. Osa näistä on perua tästä saksalaisomistuksen luovuttamisesta.
        Kuuluisin lienee Vanajanlinna https://fi.wikipedia.org/wiki/Vanajan_kartano

Ahvenanmaallakin on Venäjän omistamia alueita, joten palstan sadattuhannet ahvenanmaalaiset pitäkää silmät auki. Helikopterilennot eivät näy tutkissa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomessa on meneillään boomereiden kosto

1990-luvun lamassa osumaa saaneet sukupolvet toivovat sen jälkeen syntyneille sukupolville kärsimystä porvareita äänestä
      Maailman menoa
      46
      2429
    2. Petteri Orpon kommentti persujen väkivaltaan?

Hiirenhiljaa taas on, kun Tampereella persulahkon ääriosasto pahoinpiteli kantasuomalaisen tytön. Missä on pääministeri
      Maailman menoa
      39
      1700
    3. Onko sinulla jalostettu koira? Nämä tekijät altistavat koiran sairastumiselle

Moni Suomessa suosittu koirarotu on sairas ulkonäkökeskeisen jalostuksen ja ääripiirteiden vuoksi. Erityisesti tietyt t
      Koirat
      24
      1463
    4. Mitä ikävöit eniten

kaivatussasi? 🫶
      Ikävä
      89
      1432
    5. IPCC romahtaa

Mitenkäs tässä nyt näin kävi? Ilmastohourimoinnin tukijalka myöntää, ettei mitään ilmastokatastrofia olekaan. Eikös tääl
      Ilmastonmuutos
      32
      1171
    6. Miten voit vain

Olla kuin mitään ei olisi?
      Ikävä
      135
      1125
    7. Anabaptismin kirous

Uudestikastetut lahkolaiset joutuvat valheen kierteeseen. He joutuvat herjaamaan lapsena saamaanssa kastetta nimeen Isä
      Kaste
      417
      1082
    8. Pelolla pakottaminen

Kristinusko on tuovinaan valoa ja toivoa, mutta ensin pitää olla pimeyttä ja toivottomutta jotta joku valoa ja toivoa ha
      Kaste
      624
      926
    9. Robotiikka korvaa tulevaisuudessa seurustelusuhteet

Haluan herättää keskustelua aiheesta. Asiantuntijoiden mukaan robottien kehitys on 10-15 vuoden päässä siitä että voidaa
      Sinkut
      240
      911
    10. kamera hakokylässä

kamera kuvaamassa yleistä tietä laittomasti ristauksessa hakokylä-raatevaara!
      Hyrynsalmi
      17
      863
    Aihe