Palstalla on esintynyt lukuisia denialisteja. Jotta kenellekään ei jäisi epäselväksi, mitä denialismi on kerrottakoon se heti alkuunsa. Denialismilla tarkoitetaan tilannetta, jossa henkilö kiistää itselleen epämiellyttävän totuuden, vaikka asia tiedetään ja pystytään todistamaan muuksi. Denialisti tekee tyypillisesti retorisia väitteitä asioihin, joissa todellista ristiriitaa ei ole. Päämääränä on naamioida väittely osaksi kriittistä asiakeskustelua. Denialismin strategiat ovat samoja kuin argumentoinnin virheet. Tässä näytteitä denialismista.
.
➽ Salaliittoväite (joku salailee tai vääristelee tietoja). Tällä palstalla usein kuultu väite on, että Tilastokeskus tai Maanmittauslaitos salaisi tai vääristelisi kauppahintatietoja.
.
➽ Tutkimustulosten valikoiva käyttö. Tällä palstalla tämä on enemmän sääntö kuin poikkeus. Moniko on tehnyt väitteitä asuntojen valtakunnallisesta hintaromahduksesta yksittäisen tuntemattomaksi jääneen välittäjän puheiden, naapurin kylän kaiman asunnonmyyntivaikeuksien tai vaikkapa takahikiän peräkylän kolmen asunnon perusteella.
.
➽ Pseuduasiantuntijat. Lukuisia kertoja tällä palstalla viitataan esimerkiksi jonkun anonyymin henkilön mielipidekirjoitukseen yksittäisellä palstalla, yksittäisen toimittajan (parhaimmillaan kesätoimittajan) pintapuoliseen ja yleisluontoiseen nollatasonkirjoitukseen tai vaikkapa oma-lehmä ojassa maailmalle mielipiteitään jakavan tahon mielipiteenmuokkausyrityksiin.
.
➽ Mahdottomat vaatimukset. Denialistit saattavat vaatia elämään mahdottomia asioita, kuin vaikkapa että omistusasumisen ja vuokra-asumisen edullisuutta saa verrata vain asunnon kuvitellulta elinajalta.
.
➽ Harhautus. Denialistit yrittävät harhauttaa väittämällä kirjoittajaa agendakirjoittaksi, kiinteistönvälittäjäksi, multinikiksi jne.
.
➽ Virhepäätelmät. Denialistit tekevät paljon virhepäätelmiä. Denialistin mielestä esimerkiksi omassa asumisen kustannukset ja vuokralla asumisen kustannukset ovat ja pysyvät olemattomina tai jopa yhtä suurina, koska asuntojen hinnat ovat pitkässä juoksussa nousseet suhteellisesti yhtä paljon kuin vuokrat. Ainakin yksi denialisti on väittänyt, että asuminen omassa ja vuokralla olisi yhtä kallista, jos asuntolainojen korkovähennysoikeus poistettaisiin. Denialismin hengessä on väitetty mm. että asunnot muuttuvat arvottomiksi keskimäärin 50-60 vuoden iässä riippumatta siitä, kuinka paljon niitä peruskorjataan.
.
➽ Väärät analogiat. Denialistin mielestä, asuntojen hintojen lasku Ruotsissa romahduttaa asuntojen hinnat Suomessa, vaikka asuntojen hinnannousu Ruotsissa ei ole nostanut asuntojen hintoja Suomessa.
.
➽ Karkea yleistys. Denialisti sekoittaa tuetun asumisen markkinahintaiseen asumiseen. Jos denialisti itse saa asumistukea ja maksaa vain pientä vuokraa, hän tekee siitä väitteen, että vuokralla asuminen on taloudellisesti kannattavaa.
.
➽ Epäilyjen ruokkiminen. Denialisti rakastaa ristiriitoja – ainakin itse löytämiään ristiriitoja. Denialisti tutkii silmä kovana Tilastokeskuksen kuukausitietojen korjauksia ja löytää niistä ”aina miinusmerkkisiä korjauksia”. Häntä ei kiinnosta seurata lopullisia kuukausitason tietoja ja vielä vähemmän pitkän aikavälin tietoja.
.
Toimittajien näkökulmasta denialismiin liittyy petollinen houkutus. Ei ole uutinen sanoa, että asuntojen hinnat ovat hieman nousseet tai että ne ovat hieman laskeneet. Jos väittää että asuntojen hinnat romahtaneet tai romahtavat – se on uutinen, vaikka ei olisikaan totta.
Denialismi rehottaa palstalla
10
149
Vastaukset
- välittäjälle1
Säälittävää, kun kiinteistövälittäjä punditilla ei ole päivisinkään muuta tekemistä kuin kirjoitella noita agendajuttujaan.
Kauppa on pankkojäässä ja pundithan tuossa toisessa ketjussa epäsuorasti ilmoittikin jo laittavansa 2/3 osaa välittäjistään ulos. Antiguen se on vissiin jo potkinut kun sitä ei enää täällä näy pomonsa persettä nuolemassa.
Hyvää romahdusta, välittäjäpundit :D- Nauran-päin-naamaa
Pundit pyysi vuokriastyffeleitä nostamaan kätensä ylös ja huutamaan Hep!
Ei mennyt kauaa kun siinä jo kaikkein paatunein denialtyffeli ilmoittautui :'D - uutss
Nauran-päin-naamaa kirjoitti:
Pundit pyysi vuokriastyffeleitä nostamaan kätensä ylös ja huutamaan Hep!
Ei mennyt kauaa kun siinä jo kaikkein paatunein denialtyffeli ilmoittautui :'Dtää tyffelipelle maksaa ikivelkaansa eikä sillä ole muuta tekemistä kuin päivystää täällä! nauran päin naamaa sun velkaläävälle HAH HAH HAA!
- Vuokralla.Parempi
Hyvä kirjoitus! Denialisteja riittää, koska niin moni on laittanut kaikki nykyiset ja tulevatkin palkkatulonsa kiinni kuplahintaiseen ja usein myös purkukuntoiseen korsuun. Tilanne on ahdistava ja siksi mieli kääntääkin riskin ja tappion tuottoisaksi sijoitukseksi. Pankkiirit ja muut talousihmiset ovat toistuvasti varoitelleet, ettei vanhaan läävään kannata panna koko omaisuuttaan, mutta denialisti ei varoituksista piittaa.
Kun kohta romahtaa, denialisti ei myy, vaikka hinnat jo tulevat alas. Samalla tavalla kuin it-kuplan possauksessa, myös asuntokuplan puhjetessa denialisti jättää myymättä, koska vimmatusti toivoo osakkeiden hinnan nousevan taas entiseen kuplatasoonsa. Näin ei kuitenkaan välttämättä tapahdu koskaan, tai jos tapahtuukin, inflaatio on syönyt tuotot. Jossain vaiheessa talo on vääjäämättä tiensä päässä ja se puretaan. Näitäkin varmasti tulee pk-seudullekin, vaikka kuinka muuta toivoisi ja rukoilisi.
Minä olen realisti ja päästelen mehukkaita metaanipöllähdyksiä viininpunaisella vakosamettisohvalla. Asun täsmälleen samassa talossa kuin ikivelkaiset naapurinikin, mutta sillä erotuksella, ettei minulla ole velkaa ja että olen varakkaampi kuin yksikään muu tässä talossa asuva. Fiksu tuhnuttelee kupla-aikojen yli ja tekee sijoituksia - käyden töissä silloin kun huvittaa.. Tili tehdään sitten ostovaiheessa, ja mitä kalliimman asunnon on jättänyt ostamatta, sitä isomman tilin tekee tuota pikaa. - oikeastiko.noin
Helppohan sun on retostella pikku säästöilläsi kun kuunlemma maksat vuokrasi luonnossa. Kämppäkaverisi solukämpästänne paljasti sinut vuokraloordin pan0puuksi. Onhan siinä ylpeilemisen aihetta kun vuokra on halpa ja joku ropo jää säästöönkin. Deniaali vaan ei asian todellista dilemmaa tajua. Siksi vastaukset ovat edellisen kaltaisia avutumisia.
- Tälli-Kyti
oikeastiko.noin kirjoitti:
Helppohan sun on retostella pikku säästöilläsi kun kuunlemma maksat vuokrasi luonnossa. Kämppäkaverisi solukämpästänne paljasti sinut vuokraloordin pan0puuksi. Onhan siinä ylpeilemisen aihetta kun vuokra on halpa ja joku ropo jää säästöönkin. Deniaali vaan ei asian todellista dilemmaa tajua. Siksi vastaukset ovat edellisen kaltaisia avutumisia.
Tää on taas tää jäbä joka kuvittelee milloin mitäkin kohtaloa milloin kenellekin. Et kai sinä roiku netissä päiviä pitkiä ja keksi tällaisia horinoita? Hyvä ihminen, tekisit jotain muuta välillä, tuo ei tee kenellekään hyvää.
- luki_
Kyllä roikkuu ja suhteelisen paljonkin,pitää tätä palstaa yllä,ei täällä viestit muuten todellakan vaihtuisi ja vastauksia tulisi alvariinsa.
Se on hänen juttu ja elämänsä,ihmettelen vaan sitä kun tällä palstalla ei osteta eikä myydä aktiivisesti vaikka toisin annetaan ymmärtää muille,todellinen teko ja kuvitelmat on ihan erijuttuja.
Minä olen itse toteuttanut myyntejä ja ostoja omien mahdollisuuksieni mukaan,mutta monikaan ei varmasti tätä käsitä,kerron vain faktapohjaisia asioita yleensä.
Omalta kohdaltani omat asuntokaupat alkaa olla tehtynä en todennäköisesti osta elämäni aikana enään taloa,tai jos ostan niin yhden korkeintaan.
Mielelläni en osta enään,kahdessakin on ihan riittävästi jotka nyt on omistuksessa.
Niistähän ei ole kuin riesaa ja hommaa vaikka muille jakaa pitkin vuotta,nytkin mietin talvea,kahden asunnon lämmitystä,puuta olisi hyvä käyttää molemmissa,no miten kerkiään kahta paikaa jatkuvasti polttelemaan,se vie aikaa se lämmitys vaikka lisänä olisi patterit ja ilmapumput ja vaaravat takat ja uunit.
Vuokraaminen on sama kun luovutat tuhottavaksi talosi,asunto ei ole enään sama .Vuokralaiset ovat aina yleensä ihmisiä jotka eivät todellakaan kunnioita kohdetta tarpeeksi hyvin,likaa ja särkemisiä sitten joutuu korjamaan ja tuottot valuu noihin,ei siis mitään järkeä vuokrata ok-taloa ventovieraalle.
Omakotitalon omistaminen ei aina ole onni ja autuus vaikka täällä se annetaan muille niin posittivisesti ymmärtää.
Vuokralla lienee helpoin vaihtoehto ja itsekkin alan kallistumaan tuohon esim:aso koti jos sellaisen saa järkihintaan ettei ole kuukaisi maksut karanneet hulluiksi.
No tulipahan taas väsättyä jotain ja taas aletaan syyttämään negatiivisesta asenteesta minua,minkä minä mahdan jos omakotitalot eivät ole niin pirun hyviä ratkaisuja kun katsotaan asiaa laajemmin pitkällä aikatähtäimellä.
Onneksi on joku aktiivinen joka jaksaa kirjoitella, noin 20 vuotta on hän jaksanut kirjoittaa erittäin säännölisesti eli päivittäin tuomoisen 100kpl viestiä. - Mustalaakson_miäs
Mogalla (välittäjälle1) alkoi taas väpättää. Onko housut märkänä taas tumputtanut ikkunan edessä. Moigalla meni vintti pimeäksi, kun meni pakkohuutokaupassa kämppä Mustalahdesta. Se oli kova paikka YTM-miehelle. Nyt kortteeraa yksiössä somppujen naapurissa Kontulassa ja tumputtaa. Buah hah haa..
- oikeastiko.noin
Tälli-Kyti kirjoitti:
Tää on taas tää jäbä joka kuvittelee milloin mitäkin kohtaloa milloin kenellekin. Et kai sinä roiku netissä päiviä pitkiä ja keksi tällaisia horinoita? Hyvä ihminen, tekisit jotain muuta välillä, tuo ei tee kenellekään hyvää.
Lue tuon tuhnulumpun aloittama ketju ja totea itse. En muuten päivystä täällä. Silloin tällöin käyn katsomassa näiden tuhnujen ja loordien kinastelua.
luki_ kirjoitti:
Kyllä roikkuu ja suhteelisen paljonkin,pitää tätä palstaa yllä,ei täällä viestit muuten todellakan vaihtuisi ja vastauksia tulisi alvariinsa.
Se on hänen juttu ja elämänsä,ihmettelen vaan sitä kun tällä palstalla ei osteta eikä myydä aktiivisesti vaikka toisin annetaan ymmärtää muille,todellinen teko ja kuvitelmat on ihan erijuttuja.
Minä olen itse toteuttanut myyntejä ja ostoja omien mahdollisuuksieni mukaan,mutta monikaan ei varmasti tätä käsitä,kerron vain faktapohjaisia asioita yleensä.
Omalta kohdaltani omat asuntokaupat alkaa olla tehtynä en todennäköisesti osta elämäni aikana enään taloa,tai jos ostan niin yhden korkeintaan.
Mielelläni en osta enään,kahdessakin on ihan riittävästi jotka nyt on omistuksessa.
Niistähän ei ole kuin riesaa ja hommaa vaikka muille jakaa pitkin vuotta,nytkin mietin talvea,kahden asunnon lämmitystä,puuta olisi hyvä käyttää molemmissa,no miten kerkiään kahta paikaa jatkuvasti polttelemaan,se vie aikaa se lämmitys vaikka lisänä olisi patterit ja ilmapumput ja vaaravat takat ja uunit.
Vuokraaminen on sama kun luovutat tuhottavaksi talosi,asunto ei ole enään sama .Vuokralaiset ovat aina yleensä ihmisiä jotka eivät todellakaan kunnioita kohdetta tarpeeksi hyvin,likaa ja särkemisiä sitten joutuu korjamaan ja tuottot valuu noihin,ei siis mitään järkeä vuokrata ok-taloa ventovieraalle.
Omakotitalon omistaminen ei aina ole onni ja autuus vaikka täällä se annetaan muille niin posittivisesti ymmärtää.
Vuokralla lienee helpoin vaihtoehto ja itsekkin alan kallistumaan tuohon esim:aso koti jos sellaisen saa järkihintaan ettei ole kuukaisi maksut karanneet hulluiksi.
No tulipahan taas väsättyä jotain ja taas aletaan syyttämään negatiivisesta asenteesta minua,minkä minä mahdan jos omakotitalot eivät ole niin pirun hyviä ratkaisuja kun katsotaan asiaa laajemmin pitkällä aikatähtäimellä.
Onneksi on joku aktiivinen joka jaksaa kirjoitella, noin 20 vuotta on hän jaksanut kirjoittaa erittäin säännölisesti eli päivittäin tuomoisen 100kpl viestiä.Kai Luki ymmärrät, että kirjoitukset "Omakotitalon omistamisen onnesta ja autuudesta" ovat ihan samanlaista agiteerausta, kuin vaikkapa kerrostaloasumisen ihannointi tai vuokralla asumisen ihannointi. Yhtä paljon tällä palstalla näkyy mielipidekirjoituksia kaikista noista. Hyvä, jos henkilö on omiin valintoihinsa tyytyväinen, mutta eihän tuollaisissa kirjoituksissa paljon yleensä ole asiaa, enemmän se on tuollaista mielipidetyyppistä kirjoittelua. Mielipiteitähän maailmaan mahtuu.
.
Tuskin on olemassa asumisen muotoa tai asuinpaikkaa, joka olisi kaikkien mielestä onni ja autuus. Ihmisillä on erilaisia preferenssejä eikä voida sulkea pois defenssienkään käyttämistä. Puolustellaan omaa valintaa, kun sellainen on tullut tehtyä.
.
Omakotitalossa asuminen on asumista siinä kuin muutkin asumismuodot. Siinä on etunsa ja haittansa. Itse olen tyytyväinen omaan valintaani (Espoo, uudehko omakotitalo) - ihan rehellisesti. Olen asunut vuokralla kerrostalossa ja vuokralla rivitalossa. Omistanut sekä kerrostaloasunnon että rivitaloasunnon, joten minulla on kokemusta kaikista asumismuodoista. Voitko itse sanoa samaa?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miikka Pentikäinen, 28, on kuollut
– Classicin liigaottelu siirtyi Lahtelaisen LASBin ja Classicin oli määrä kohdata keskiviikkona. https://www.aamulehti22732578Täytyy sanoa että on tämä aika mielenkiintoinen tilanne..
Ihan en osaa vielä yhdistellä palasia, toisaalta tarvitseeko edes. Et vaan taida pystyä kokonaan päästämään irti, ja jos293684Tiedättekö naiset, että miehelle kannattaa antaa vasta...
Kun hän on jo kiintynyt teihin. Naisilla erittyy oksitosiinia sek.sin yhteydessä, mikä saa meidät rakastumaan heihin mel2523591Queen of Fucking Everything jakaa mielipiteitä - Mitä tykkäät sarjasta, kolahtiko?
Tiina Lymin käsikirjoittama ja ohjaama tv-sarja on varmasti yksi tämän vuoden puhutuimmista. Mitä tykkäät mustaa huumori962963Särkynyt sydän
Teit sitten selväksi ettet ole kiinnostunut. Kiitos siitä! Nyt on turha enää yrittää mitään, lähestyä tai edes jutella s242867Oho! Dannyn, 82, seuralainen Helmi Loukasmäki, 23, paljastavissa kuvissa - Yksi sana kertoo kaiken!
Mediassa on kerrottu, että Danny ja Helmi ovat muuttaneet uuteen kotiin Raumalle. Nyt Loukasmäki on jakanut omalla Insta412106En suuttunut missään vaiheessa
Oon vaan herkkä ja tuskastunut. Mies se ei ole henkilökohtaista sinulle. Ei mitenkään päin. Sinä herkkänä vaan satut näk101723Jos haluat tietää miksi tykkään sinusta
Niin siksi, koska sinusta huokuu sellaista lempeyttä ja seesteisyyttä ja olet lisäksi komea ilmestys. Jotenkin olet myös171719Trump on jo ihan seonnut...
Nato maa uhkailee toista Natomaata....Amerikan tuho näyttää toteutuvan Trumpin kaudella 100 varmasti.3491380Nurmijärven onnettomuus.
Ihan vain muistutuksena (onnettomuushan tapahtui yksityisellä tiellä) se, että nykyinen hallitus päätti 2023 leikata yks431275