Siirtymäfunktio

siirtyjä

Minulla on taulukossa lukupareja alueella C3:D30 ja käytössä matriisikaava
=MAKS((C3:C30)/(D3:D30))
millä saan laskettua suurimman prosettiluvun (esim. C3/D3). Alue ei ole kuitenkaan täynnä kuin vasta tietojenkeruun lopussa ja näinollen kaava antaa virheilmoituksen siihen asti kunnes C30-D30 lukupari on annettu. Eli siis. Miten saisin tuon SIIRTYMÄ-funktion "ympättyä" tuohon kaavaan, että laskisi suurimman siihen asti syötetyistä luvuista?
Helpoin tapa olisi laskea joka riville oma prosenttiluku, mutta noita lukuparirivejä on useita ja kaikille pitäisi lisätä aina uusi sarake. Ja kun en tarvitse noita kaikkia vastauksia, vain suurimman ja pienimmän kultakin sarakeparilta.

9

93

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • testattu

solu A1
      =COUNTA(Sheet1!$D:$D)

alue1
      =OFFSET($C$3,0,0,$A$2) ..eli..sheet1! sanat excel lisäsi automaattisesti.
      =OFFSET(Sheet1!$C$3,0,0,Sheet1!$A$2)
      alue2
      =OFFSET($D$3,0,0,$A$2)
      =OFFSET(Sheet1!$D$3,0,0,Sheet1!$A$2)

matriisikaava
      {=MAX(alue1/alue2)}

Solun A1 kaavan voisi upottaa alueen kaavaan.

https://support.office.com/fi-fi/article/SIIRTYMÄ-SIIRTYMÄ-funktio-c8de19ae-dd79-4b9b-a14e-b4d906d11b66
      https://hexcelligent.fi/2014/09/08/dynaamisen-excel-kaavion-luonti/
      https://support.office.com/fi-fi/article/Nimien-määrittäminen-ja-käyttäminen-kaavoissa-4d0f13ac-53b7-422e-afd2-abd7ff379c64

Nimien hallinnan kautta muokkasin. Siellä editoidessa ei näköjään voi siirtyä nuolinäppäimellä sotkematta, vaan hiirella ja backspacellä ja deletellä.
      Suomenkielisessä pilkkujen paikalle puolipisteet.

• pakollinenVirhe

=OFFSET($C$3,0,0,$A$1)
        tietenkin $A$1 eikä $A$2

• alueittenNäyttö

Jostain syystä Excel ei näytä alueita (värillisellä viivalla) oikein klikatessa (matriisi)kaavaa. Laskee kuitenkin oikein ainakin tässä tehtävässä.

• eiKokoSarake

Tuo "A1 solun kaava" voisi olla mainitsemasi alueen mukaan
      =LASKE(D3:D30)

• siirtyjä

Kiitos 'testattu'. Kaava toimii. Pitäisi kuitenkin nimetä noita "alueita" 56 kpl SIIRTYMÄ-viittauksella. Kova työ laiskalle. Mutta jos parempaa ei löydy, niin jospa joskus...

• josvirhe
      • matriisikaava

{=MAKS(JOSVIRHE((C3:C30)/(D3:D30);0)}

• siirtyjä

Kiitos ja kumarrus 'matriisikaava'. Se olikin sitten loppujenlopuksi noin "helppo". Jotain tuollaista minäkin yritin, mutten onnistunut. Kiitos!!!!

• siirtyjä

Nythän mä vasta hokasinkin, että olihan se vastaus jo 'josvirheelläkin'. Että kiitos myös sinne. Oli myös tarkoitus hakea MIN samoilta alueilta. Muutin tuohon samaan kaavan MAKS'in tilalle MIN, mutta se antoikin vastauksen 0 % (tyhjistä solusta). Vaihdoin sitten siihen kaavaan tuon 0 tilalle 1 ja kas kummaa, se toimi. Eli kaikki kunnossa. Kiitos vielä kerran.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Järkyttävä tieto Purrasta

Purra tapasi nykyisen miehensä täällä. Suomi24:ssä! Tulipa likainen olo. Nyt loppuu tämä roikkuminen tällä palstalla.
      Maailman menoa
      227
      4841
    2. Näin asia on

Tiedän ettei hän koskaan aio lähestyä minua eikä niin ole koskaan aikonutkaan, eikä lähesty ja enkä minä enää tee sitä k
      Ikävä
      23
      3550
    3. Mikseivät toimittajat vaadi Orpoa vastuuseen lupauksistaan

Missä ne 100.000 uutta työpaikkaa muka ovat? Eivät yhtään missään. Näin sitä Suomessa voi puhua ja luvata mitä sattuu. E
      Maailman menoa
      269
      2053
    4. Taas varoitusta lumesta ja jäästä

Ai kauhea! Vakava säävaroitus Lumi-/jäävaroitus Varsinais-Suomi, Satakunta, Uusimaa, Kanta-Häme, Päijät-Häme, Pirkanmaa,
      Maailman menoa
      10
      1956
    5. Aavistan tai oikeastaan

tiedän, että olet hulluna minuun. Mutta ilman kommunikointia, tällaisenaan tilanne ja kaikki draama ovat mun näkökulmast
      Ikävä
      38
      1257
    6. Mistä erotat onko joku kiinnostunut vai muuten mukava?

Voi sekaantua yleiseen ystävällisyyteen vai voiko?
      Suhteet
      161
      1219
    7. Poliisi tahtoo pääsyn 4 miljoonan suomalaisen sormenjälkiin.

https://www.is.fi/digitoday/art-2000011009633.html Tämä sormenjälkiin poliisin pääsy on erittäin tärkeä rikollisten kiin
      Maailman menoa
      106
      1002
    8. Sulla on upeat pakarahalihakset

todella hyvä muoto...
      Ikävä
      31
      813
    9. Uskotko että halaatko

Kaivattuasi koskaan vai et?
      Ikävä
      61