Yamaha dt 125 re välitykset

Detsin0mistaja

nonniin auttakaas avutonta noitte välitysten kautta haluisin et kiihtyy nopeesti mut huiput ei ois ku korkeintaa 120-130 kun en missää isoilla teillä aja nii mite saan sen kiihtymään nopeestii mitkä välitykset mun kannattais laittaa?

3

1540

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jutustelija1

      Siis jos poistat kaikki kuristukset ja laitat säätöihin sekä välitykset kohdilleen, niin saat huippuja maksimissaan tuon 120-130 todellista. Kovempaa se ei mene niillä tehoilla mitenkään. Silloin myös kiihtyvyys on se mikä se on eikä sitä kannata alkaa muuttelemaan.

      Alla juttua http://www.motot.net/wiki/Yamaha_DT_125_RE sivustolta

      Kuristukset
      Pakoputkessa on kuristuksia kaksi. Varsinainen kuristus alkukäyrän alaosassa ja katalysaattori paisuntakammiossa, joka vie tehoja vaikka ei varsinaisesti kuristamaan ole tehtykään. Jos putkea haluaa alkaa availemaan, on järkevää poistaa molemmat. Kuristusten sijainnit näet oheisesta kuvasta. Helpompi mutta kalliimpi vaihtoehto on ostaa tehoputki esim. Nakkilan Pyörästä ja moposta. Hyviä esimerkkejä halvahkoista tehoputkista ovat giannelli ja arrow. Jos on varaa niin athena/dep ovat hyviä esimerkkejä.
      Toinen pieni, mutta ilmeisen tuloksen tuottava operaatio on niin kutsuttu "johtokikka". Maskin takaa löytyy johtokimpusta valkoinen liitin, johon kulkee neljä johtoa, mutta toiselta puolelta jatkuu vain kolme. Tämä neljäs johto tulee maadottaa, jolloin YPVS (pakoaukonsäädin) alkaa toimimaan. Johdon tulisi koskettaa runkoa, tai sen voi johtaa suoraan akun miinusnapaan, jolloin kikka saattaa toimia varmemmin.
      YPVS(Yamaha Power Valve System-venttiilijärjestelmä) tehostaa moottorin toimintaa pakokanavaan sijoitetun venttiilien avulla. Servomoottori säätelee YPVS-venttiilin toimintaa moottorin kierrosnopeuden mukaan.YPVS-järjestelmän toiminnan voit kuulla kun virta-avain kytketään asentoon ON ja moottori käynnistyy , tai kun moottori pysähtyy vaikka virta-avain on asennos ON. Tähän systeemiin ei kannatta kajota ellei ole tarvetta säätää sitä.
      Voit kuitenkin tarkistaa ypvs-pakoaukonsäätimen toimivuuden helposti ja säätää sen näin:

      1. Avaat pyörän vasemmalla puolella sijaitsevan kotelon johon menee 2 vaijeria(2 kuusiokolo ruuvilla) Kotelon sisällä on kiekko jossa on lovi ja johon vaijerit menevät. 2. Toista parikertaa avaimella virtalukossa off-on(älä kuitenkaan käynnistä pyörää vielä, ja näet kuinka kiekko liikkuu ja tarkista liikkuuko lovi reiästä oikealle ja takas reikään.) Sitten pyörään virrat päälle, loven pitäisi mennä vasemmalle ja kaasua annettaessa mennä vasemmalle ylöspäin kohti reikää. 3. Yamaha Dt Ypvs video Katso sen jälkeen varmistukseksi toimiiko ypvs kuten videossa. Jos ei toimi niin pakoputki irti ja säätämään ypvs kiekkoa kunnes pakoaukko on "saumaton" kuten tässä videossa tämän jälkeen hienosäädät vaijerit.

      Tämän jälkeen kannattaakin käydä kaasuttimeen käsiksi ja vaihtaa kohokammion pohjassa sijaitseva pääsuutin suuremmaksi, koko on pyöräkohtainen, mutta useimmiten sopiva löytyy 240-260(tötsä kiinni)270-280 (tötsä irti) ja 280-> isommille vireille(kuten ilmanputsarin vaihto,avarrus yms.)HUOM!Suutinta kannattaa alkaa testaamaan ensin isommalla ja sitten pienentää! Tyhjäkäyntisuutin pitää vaihtaa jos tyhjäkäynnillä kaasua laitettaessa booaa.Vaihda siis vakio(17,5) tk-suuttimesta 25-27,5 kokoon. Öljypumppuun ei tarvitse koskea. Myös tulppa pitää vaihtaa lämpöarvoltaan kylmemmäksi eli 9 arvoiseksi.Hyviä esimerkkejä ovat BR9EG(racing) tai BR9EIX(iridiun). Halvempi ja lähes kaikilla toimiva on BR9ES jota myös ohjekirja suosittelee.

      Siinä oli motowikin ohjeet, alla taas omaa tekstiä.

      Eli jos pyöräsi on kuristamaton täysitehoinen ja välit sellaiset että menee sen mihin tehot riittää, niin pidä se sellaisenaan. Jos ei ole poistettu kuristuksia niin ne poistamalla saat kiihtyvyyden ja huiput 120-130 käyttöön.

      Jos haluat kuristamattomaan vielä lisää juissia, niin sitten tehoputki kiinni ja säädöt kohdilleen on se yksinkertaisin ja helpoin. Siitä jos vielä lisää haluaa, niin sitten puhutaan jo rankemmasta muuntelusta.

      Tuosta voi katsella meikäläisen vanhoja vermeitä: http://mattiviikate.blogspot.fi/

      Tuosta kolumniani, siellä on kanssa kuvia parista vanhasta jos jaksaa kaivella: http://mattiviikate.newsvine.com/

      Tuossa vielä suoralinkki siihen juttuun jossa on kuvia prätkistä kolumnissa: http://mattiviikate.newsvine.com/_news/2016/05/27/35598447-pictures-of-my-old-motorbikes-suzuki-gsx-r-1000-and-kawasaki-zx-9r

      • Detsin0mistaja

        ja sit mun 5 ja 6 vaihe ei meinaa jaksaa kunnol nii mikä siin sitte on mite sen saa loppumaan se niiku hyytyy niil vaihteil muil vaihteil kierrokset lähtee hyvi mut sit ku vaihetaa 5 tai 6 nii ei jaksa enää? mikä mahtaa olla vikana


      • Jutustelija1

        No sehän se juuri on että välitykset on pitkät suhteessa tehoon, eli jos on kuristettu ja välitykset on kuristamattoman pyörän. Silloin juurikin se mainittu kuristusten poisto parantaa kiihtyvyyttä ja huiput nousee sinne 120-130 tienoille todellista.

        Jos on kuristettu ja vaihtaa vain lyhyemmät välit niin sitten se on jo todellista huudattamista kaikilla nopeuksilla ja ei se silti kuristettuna mihinkään kiihdy.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitään järkeä?

      Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      119
      1722
    2. Noniin rakas

      Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1558
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

      Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      42
      1059
    4. Multa sulle

      Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      919
    5. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

      Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      38
      881
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

      Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      836
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

      Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      43
      778
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

      Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      770
    9. Okei nyt mä ymmärrän

      Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      768
    10. Onko sulla empatiakykyä?

      Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      740
    Aihe