Yamaha dt 125 re välitykset

Detsin0mistaja

nonniin auttakaas avutonta noitte välitysten kautta haluisin et kiihtyy nopeesti mut huiput ei ois ku korkeintaa 120-130 kun en missää isoilla teillä aja nii mite saan sen kiihtymään nopeestii mitkä välitykset mun kannattais laittaa?

3

1066

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jutustelija1

      Siis jos poistat kaikki kuristukset ja laitat säätöihin sekä välitykset kohdilleen, niin saat huippuja maksimissaan tuon 120-130 todellista. Kovempaa se ei mene niillä tehoilla mitenkään. Silloin myös kiihtyvyys on se mikä se on eikä sitä kannata alkaa muuttelemaan.

      Alla juttua http://www.motot.net/wiki/Yamaha_DT_125_RE sivustolta

      Kuristukset
      Pakoputkessa on kuristuksia kaksi. Varsinainen kuristus alkukäyrän alaosassa ja katalysaattori paisuntakammiossa, joka vie tehoja vaikka ei varsinaisesti kuristamaan ole tehtykään. Jos putkea haluaa alkaa availemaan, on järkevää poistaa molemmat. Kuristusten sijainnit näet oheisesta kuvasta. Helpompi mutta kalliimpi vaihtoehto on ostaa tehoputki esim. Nakkilan Pyörästä ja moposta. Hyviä esimerkkejä halvahkoista tehoputkista ovat giannelli ja arrow. Jos on varaa niin athena/dep ovat hyviä esimerkkejä.
      Toinen pieni, mutta ilmeisen tuloksen tuottava operaatio on niin kutsuttu "johtokikka". Maskin takaa löytyy johtokimpusta valkoinen liitin, johon kulkee neljä johtoa, mutta toiselta puolelta jatkuu vain kolme. Tämä neljäs johto tulee maadottaa, jolloin YPVS (pakoaukonsäädin) alkaa toimimaan. Johdon tulisi koskettaa runkoa, tai sen voi johtaa suoraan akun miinusnapaan, jolloin kikka saattaa toimia varmemmin.
      YPVS(Yamaha Power Valve System-venttiilijärjestelmä) tehostaa moottorin toimintaa pakokanavaan sijoitetun venttiilien avulla. Servomoottori säätelee YPVS-venttiilin toimintaa moottorin kierrosnopeuden mukaan.YPVS-järjestelmän toiminnan voit kuulla kun virta-avain kytketään asentoon ON ja moottori käynnistyy , tai kun moottori pysähtyy vaikka virta-avain on asennos ON. Tähän systeemiin ei kannatta kajota ellei ole tarvetta säätää sitä.
      Voit kuitenkin tarkistaa ypvs-pakoaukonsäätimen toimivuuden helposti ja säätää sen näin:

      1. Avaat pyörän vasemmalla puolella sijaitsevan kotelon johon menee 2 vaijeria(2 kuusiokolo ruuvilla) Kotelon sisällä on kiekko jossa on lovi ja johon vaijerit menevät. 2. Toista parikertaa avaimella virtalukossa off-on(älä kuitenkaan käynnistä pyörää vielä, ja näet kuinka kiekko liikkuu ja tarkista liikkuuko lovi reiästä oikealle ja takas reikään.) Sitten pyörään virrat päälle, loven pitäisi mennä vasemmalle ja kaasua annettaessa mennä vasemmalle ylöspäin kohti reikää. 3. Yamaha Dt Ypvs video Katso sen jälkeen varmistukseksi toimiiko ypvs kuten videossa. Jos ei toimi niin pakoputki irti ja säätämään ypvs kiekkoa kunnes pakoaukko on "saumaton" kuten tässä videossa tämän jälkeen hienosäädät vaijerit.

      Tämän jälkeen kannattaakin käydä kaasuttimeen käsiksi ja vaihtaa kohokammion pohjassa sijaitseva pääsuutin suuremmaksi, koko on pyöräkohtainen, mutta useimmiten sopiva löytyy 240-260(tötsä kiinni)270-280 (tötsä irti) ja 280-> isommille vireille(kuten ilmanputsarin vaihto,avarrus yms.)HUOM!Suutinta kannattaa alkaa testaamaan ensin isommalla ja sitten pienentää! Tyhjäkäyntisuutin pitää vaihtaa jos tyhjäkäynnillä kaasua laitettaessa booaa.Vaihda siis vakio(17,5) tk-suuttimesta 25-27,5 kokoon. Öljypumppuun ei tarvitse koskea. Myös tulppa pitää vaihtaa lämpöarvoltaan kylmemmäksi eli 9 arvoiseksi.Hyviä esimerkkejä ovat BR9EG(racing) tai BR9EIX(iridiun). Halvempi ja lähes kaikilla toimiva on BR9ES jota myös ohjekirja suosittelee.

      Siinä oli motowikin ohjeet, alla taas omaa tekstiä.

      Eli jos pyöräsi on kuristamaton täysitehoinen ja välit sellaiset että menee sen mihin tehot riittää, niin pidä se sellaisenaan. Jos ei ole poistettu kuristuksia niin ne poistamalla saat kiihtyvyyden ja huiput 120-130 käyttöön.

      Jos haluat kuristamattomaan vielä lisää juissia, niin sitten tehoputki kiinni ja säädöt kohdilleen on se yksinkertaisin ja helpoin. Siitä jos vielä lisää haluaa, niin sitten puhutaan jo rankemmasta muuntelusta.

      Tuosta voi katsella meikäläisen vanhoja vermeitä: http://mattiviikate.blogspot.fi/

      Tuosta kolumniani, siellä on kanssa kuvia parista vanhasta jos jaksaa kaivella: http://mattiviikate.newsvine.com/

      Tuossa vielä suoralinkki siihen juttuun jossa on kuvia prätkistä kolumnissa: http://mattiviikate.newsvine.com/_news/2016/05/27/35598447-pictures-of-my-old-motorbikes-suzuki-gsx-r-1000-and-kawasaki-zx-9r

      • Detsin0mistaja

        ja sit mun 5 ja 6 vaihe ei meinaa jaksaa kunnol nii mikä siin sitte on mite sen saa loppumaan se niiku hyytyy niil vaihteil muil vaihteil kierrokset lähtee hyvi mut sit ku vaihetaa 5 tai 6 nii ei jaksa enää? mikä mahtaa olla vikana


      • Jutustelija1

        No sehän se juuri on että välitykset on pitkät suhteessa tehoon, eli jos on kuristettu ja välitykset on kuristamattoman pyörän. Silloin juurikin se mainittu kuristusten poisto parantaa kiihtyvyyttä ja huiput nousee sinne 120-130 tienoille todellista.

        Jos on kuristettu ja vaihtaa vain lyhyemmät välit niin sitten se on jo todellista huudattamista kaikilla nopeuksilla ja ei se silti kuristettuna mihinkään kiihdy.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      298
      3325
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1629
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1480
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      49
      1349
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1250
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1230
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1180
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      45
      1151
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1127
    10. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      157
      1044
    Aihe