P0410 vikakoodi kiusaa

P0410

P0410 koodi ilmestyy aina vaan uudestaan ja uudestaan eikä tunnut vikaa löytyvän. Ko. koodi on siis toisioilmajärjestelmän häiriö, mutta ko. systeemi toimii. Lisäksi tuo vika ilmenee vain kuumalla moottorilla tyhjäkäynnillä liikennevaloissa odottaessa, jolloin ko. järjestelmä ei ole edes toiminnassa. Kaikki paikat on tarkistettu, anturit, ilmavuodot pako- ja imupuolelta, tulpat jne jne, mutta mitään ei löydy. Kone 2.0 EW10 käy sievästi häiriöittä. Koodi saattaa pysyä pari päivää pois, mutta kuitenkin siellä odottavassa tilassa. Nettin palstat niin suomeksi kuin englanniksi ja jopa ranskaksi on surffattu läpi, eikä vastausta löydy. OBD seurannassa ei löydy muuta omituista muuta kuin että tyhjäkäynnillä katin jälkeinen o2 anturi jää 0,2V:n tasolle tasaisesti, eikä nouse sieltä alla viidenkympin nopeudessakaan. Kovemmissa vauhdeissa on siellä n.0,7V:n tasossa tasaisesti. Korjaamopäälliköiden mielestä arvot on ok, mutta vähän epäilyttää tuon alhainen taso tyhjäkäynnillä. käsittääkseni katin jälkeisen o2 anturin jännite pitäis pysyä vakaana n.0,6-0,8V tasolla. Kattia ennen oleva anturi antaa normaalia sahalaittaa 0,1-0,9V:n välillä. Netin mukaan aika yleinen vikakoodi, mutta yleensä jokin vikapaikkakin löytyy, mutta ei tällä kertaa. Alkaa vaikuttaan siltä että ECU-softaa pitäis puukottaan, jotta koodista pääsis eroon. Vai löytyiskö täältä tietotaitoa asiaan?

17

7898

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • etteivaan

      Lisäilmapumpun toiminta jäykistyy ikääntyessään. Pumpun aakeri alkaa pyörimään nihkeämmin, reilummin tuota pumppua ohjatessa se jaksaa pyöriä, mutta kun pumpulle annetaan vain pieni ohjaus, esimerkiksi lämpimällä moottorilla, tyhjäkäynnillä, pumppu ei pyörähdäkään.

      ECU tutkii pumpulle menevää virtaa, ja jos sitä ei sinne mene, kun pumpun pitäisi pyöriä, seurauksena on vikakoodi.

      Ihan arvaus vaan...

      • P0410

        Tack. Ihan hyvä arvaus. Pitää käyttää pumppu poydällä ja tutkia laakerit. Ecu vissiin ajaa jonkun testiajon kuumalla koneella ja happianturin pitäis havaita muutos. Tai näin ainakin joissain muissa merkeissä. Muuta tilatietoa laitteen toiminnasta se ei kait saa. Saattaa siis hyvinkin olla siitä kyse. Eikun tutkimaan. Aika pahaääninen ko. pumppu on, mutta se lienee ominaisuus.


    • Elektroniikkaroskaa

      Luulit ostaneesi auton, mutta saitkin rikkinäisen elektroniikkapelin.

    • antipollutionfault

      Meillä sama koodi. Puhallin uudenkarhea, oli hiilipölyssä ja putsasin paineilmalla niin ja poistin vikakoodin. Toimii nyt moitteetta ja ei herjaa☺

    • ilokaasut

      Vai että oikein lisäilmoo pittää antoo pösöille, niin kuin happea vanhalle mummolle!

      • Ääneti

        Jos viitsisit googlata, niin huomaisit kuinka yleinen ko. järjestelmä on eri autoissa mm. MB, etkä vain oukos leukoja täällä. Viisas ei kommentoi asiaan, jota ei ymmärrä.


      • VaikeaUskoaTodeksi
        Ääneti kirjoitti:

        Jos viitsisit googlata, niin huomaisit kuinka yleinen ko. järjestelmä on eri autoissa mm. MB, etkä vain oukos leukoja täällä. Viisas ei kommentoi asiaan, jota ei ymmärrä.

        Palstalla on aiemmissa viesteissä käynyt ilmi, ettei edes sivistyneenä itseään pitävä (moukka) osaa googlettaa, joten rautalangasta se on joillekin vaan väännettävä vielä vuonna 2016.


    • ToinenPoessoeoe

      Älä tankaa piripintaan!

    • Anonyymi

      Vanha juttu, mutta tuli esiin kun muutaman vuoden seisonut 406 oli tarkoitus ottaa uudelleen käyttöön.
      P0410 koodi on yleinen monissa automerkeissä, Chevrolet, Audi, Ford, MB, Corvette.
      Kyseessä on EGR / lisäilmajärjestelmä jolla on tarkoitus vähentää päästöjä.
      EGR syöttää pakokaasua imuilman joukkoon ja lisäilma edistää katalysaattorin toimintaa. EGR vika antaa juuri P0410 koodin kun taas lisäilmajärjestelmä antaa P0403 koodin.
      Ja nyt tutkimaan syytä, vaihtoehdot on helppo tarkistaa.

      • Anonyymi

        Toisioilmajärjestelmä on eri systeemi kuin egr ja tuskin molempia on edes asennettu samaan moottoriin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toisioilmajärjestelmä on eri systeemi kuin egr ja tuskin molempia on edes asennettu samaan moottoriin?

        Löytyy kyllä ja vieläpä bensamoottorista. Uusi egr odottaa tuossa pöydällä asennusta ja lisäilmapumppu on juuri hiljan vaihdettu


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Löytyy kyllä ja vieläpä bensamoottorista. Uusi egr odottaa tuossa pöydällä asennusta ja lisäilmapumppu on juuri hiljan vaihdettu

        Kyllä minun autossani on molemmat EGR ja lisäilmapuhallin.


    • Anonyymi

      Lisäilmapumpun johtosarjaan vastus tilalle ja lisäilmapumpulle voi tehdä mitä tahtoo.

      • Anonyymi

        Eiks sittenkin olisi helpompaa klikata valikosta lisäilmapumppu vaihtoehtoon "ei asennettu".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eiks sittenkin olisi helpompaa klikata valikosta lisäilmapumppu vaihtoehtoon "ei asennettu".

        Minulla muutaman vuoden seisoneen auton vikakoodi P0410 poistui kun poistin imuilmasuotimen kotelosta siellä olleen hiirenpesän, siis onneksi tulopuolella eikä moska mennyt moottoriin.


    • Anonyymi

      Minulla oli tullut kyseiseen lisäilmapumpun releen kärkiin piikki, mikä aiheutti kyseisen koodin. Releen joutui tinaamaan irti BMS-kortista ja uuden tilalle. Tämän jälkeen ei ole kyseistä koodia tullut.

      • Anonyymi

        Tarkoitatko sita Siemensin valmistamaa BSI- korttia?
        Se sijaitsee siellä kuskin jalkatilassa missä sisätilan sulakketkin ovat.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Persuja ei aluevaltuustoissa näy

      Ei tunnu persuja paljon paikalliset asiat kiinnostavan, vaan ainoastaan ulkomaalaiset, joku Israel ja Trumpin fanitus.
      Maailman menoa
      81
      3898
    2. Päivän Riikka: Uudenkaupungin autotehdas hiljeni

      Näin ne 100 000 uutta pysyvää ei-tempputyötä yksityiselle sektorille tämän hallituksen ansiosta syntyy. Työntekijöille j
      Maailman menoa
      96
      3275
    3. Riikka vie Suomen kohta ykköseksi työttömyyskisassa

      Espanja: 10,5 % Suomi: 10,3 % Ruotsi: 9,3 % Kisa on tiukkaa, mutta Riikalla hyvä draivi päällä. Vasemmistolaisen päämin
      Maailman menoa
      117
      2564
    4. Mikä ihme teitä savolaisia tuossa

      p*rs*reiässä niin kiinnostelee? Että siitä pitää päntönnään huutaa.
      Tuusniemi
      20
      1744
    5. Miten juhlitte ensi lauantaina?

      Se on kalenteriin merkitty juhlapäiväksi, niin sitä kai kuuluu juhlia.
      Maailman menoa
      147
      1690
    6. Laita tunniste josta kaivattusi tietää sun kirjoittavan täällä

      Joku yksilöity yhteinen juttu joka on sun ja kaivattusi välillä. Tuntomerkkinä esim. punainen pipopää, tonttu-ukko tai m
      Ikävä
      76
      1570
    7. Varusmiehen kuolema

      Ei ollut vahinko, ei aiheuttanut vaaraa muille, eikä ollut rikos, mitä jää jäljelle? Oliko kyseessä oman käden kautta lä
      Kajaani
      90
      1513
    8. Mikä tekee naisesta

      Seksikkään ja viehättävän? Entä miehestä?
      Ikävä
      104
      1446
    9. Mitä ajattelet rakkaastasi tällähetkellä?

      Itse haluaisin jo hänen viereen..
      Ikävä
      55
      1123
    10. Huippu, kaupunki ostaa hotellin

      Hyvä juttu meillä on oma hotelli iloitsi Pirtihirmukin. Nyt vaan rekryt päälle ja uusi henkilökunta. Tarvitaan tekijöitä
      Ähtäri
      59
      1111
    Aihe