P0410 vikakoodi kiusaa

P0410

P0410 koodi ilmestyy aina vaan uudestaan ja uudestaan eikä tunnut vikaa löytyvän. Ko. koodi on siis toisioilmajärjestelmän häiriö, mutta ko. systeemi toimii. Lisäksi tuo vika ilmenee vain kuumalla moottorilla tyhjäkäynnillä liikennevaloissa odottaessa, jolloin ko. järjestelmä ei ole edes toiminnassa. Kaikki paikat on tarkistettu, anturit, ilmavuodot pako- ja imupuolelta, tulpat jne jne, mutta mitään ei löydy. Kone 2.0 EW10 käy sievästi häiriöittä. Koodi saattaa pysyä pari päivää pois, mutta kuitenkin siellä odottavassa tilassa. Nettin palstat niin suomeksi kuin englanniksi ja jopa ranskaksi on surffattu läpi, eikä vastausta löydy. OBD seurannassa ei löydy muuta omituista muuta kuin että tyhjäkäynnillä katin jälkeinen o2 anturi jää 0,2V:n tasolle tasaisesti, eikä nouse sieltä alla viidenkympin nopeudessakaan. Kovemmissa vauhdeissa on siellä n.0,7V:n tasossa tasaisesti. Korjaamopäälliköiden mielestä arvot on ok, mutta vähän epäilyttää tuon alhainen taso tyhjäkäynnillä. käsittääkseni katin jälkeisen o2 anturin jännite pitäis pysyä vakaana n.0,6-0,8V tasolla. Kattia ennen oleva anturi antaa normaalia sahalaittaa 0,1-0,9V:n välillä. Netin mukaan aika yleinen vikakoodi, mutta yleensä jokin vikapaikkakin löytyy, mutta ei tällä kertaa. Alkaa vaikuttaan siltä että ECU-softaa pitäis puukottaan, jotta koodista pääsis eroon. Vai löytyiskö täältä tietotaitoa asiaan?

17

7796

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • etteivaan

      Lisäilmapumpun toiminta jäykistyy ikääntyessään. Pumpun aakeri alkaa pyörimään nihkeämmin, reilummin tuota pumppua ohjatessa se jaksaa pyöriä, mutta kun pumpulle annetaan vain pieni ohjaus, esimerkiksi lämpimällä moottorilla, tyhjäkäynnillä, pumppu ei pyörähdäkään.

      ECU tutkii pumpulle menevää virtaa, ja jos sitä ei sinne mene, kun pumpun pitäisi pyöriä, seurauksena on vikakoodi.

      Ihan arvaus vaan...

      • P0410

        Tack. Ihan hyvä arvaus. Pitää käyttää pumppu poydällä ja tutkia laakerit. Ecu vissiin ajaa jonkun testiajon kuumalla koneella ja happianturin pitäis havaita muutos. Tai näin ainakin joissain muissa merkeissä. Muuta tilatietoa laitteen toiminnasta se ei kait saa. Saattaa siis hyvinkin olla siitä kyse. Eikun tutkimaan. Aika pahaääninen ko. pumppu on, mutta se lienee ominaisuus.


    • Elektroniikkaroskaa

      Luulit ostaneesi auton, mutta saitkin rikkinäisen elektroniikkapelin.

    • antipollutionfault

      Meillä sama koodi. Puhallin uudenkarhea, oli hiilipölyssä ja putsasin paineilmalla niin ja poistin vikakoodin. Toimii nyt moitteetta ja ei herjaa☺

    • ilokaasut

      Vai että oikein lisäilmoo pittää antoo pösöille, niin kuin happea vanhalle mummolle!

      • Ääneti

        Jos viitsisit googlata, niin huomaisit kuinka yleinen ko. järjestelmä on eri autoissa mm. MB, etkä vain oukos leukoja täällä. Viisas ei kommentoi asiaan, jota ei ymmärrä.


      • VaikeaUskoaTodeksi
        Ääneti kirjoitti:

        Jos viitsisit googlata, niin huomaisit kuinka yleinen ko. järjestelmä on eri autoissa mm. MB, etkä vain oukos leukoja täällä. Viisas ei kommentoi asiaan, jota ei ymmärrä.

        Palstalla on aiemmissa viesteissä käynyt ilmi, ettei edes sivistyneenä itseään pitävä (moukka) osaa googlettaa, joten rautalangasta se on joillekin vaan väännettävä vielä vuonna 2016.


    • ToinenPoessoeoe

      Älä tankaa piripintaan!

    • Anonyymi

      Vanha juttu, mutta tuli esiin kun muutaman vuoden seisonut 406 oli tarkoitus ottaa uudelleen käyttöön.
      P0410 koodi on yleinen monissa automerkeissä, Chevrolet, Audi, Ford, MB, Corvette.
      Kyseessä on EGR / lisäilmajärjestelmä jolla on tarkoitus vähentää päästöjä.
      EGR syöttää pakokaasua imuilman joukkoon ja lisäilma edistää katalysaattorin toimintaa. EGR vika antaa juuri P0410 koodin kun taas lisäilmajärjestelmä antaa P0403 koodin.
      Ja nyt tutkimaan syytä, vaihtoehdot on helppo tarkistaa.

      • Anonyymi

        Toisioilmajärjestelmä on eri systeemi kuin egr ja tuskin molempia on edes asennettu samaan moottoriin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toisioilmajärjestelmä on eri systeemi kuin egr ja tuskin molempia on edes asennettu samaan moottoriin?

        Löytyy kyllä ja vieläpä bensamoottorista. Uusi egr odottaa tuossa pöydällä asennusta ja lisäilmapumppu on juuri hiljan vaihdettu


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Löytyy kyllä ja vieläpä bensamoottorista. Uusi egr odottaa tuossa pöydällä asennusta ja lisäilmapumppu on juuri hiljan vaihdettu

        Kyllä minun autossani on molemmat EGR ja lisäilmapuhallin.


    • Anonyymi

      Lisäilmapumpun johtosarjaan vastus tilalle ja lisäilmapumpulle voi tehdä mitä tahtoo.

      • Anonyymi

        Eiks sittenkin olisi helpompaa klikata valikosta lisäilmapumppu vaihtoehtoon "ei asennettu".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eiks sittenkin olisi helpompaa klikata valikosta lisäilmapumppu vaihtoehtoon "ei asennettu".

        Minulla muutaman vuoden seisoneen auton vikakoodi P0410 poistui kun poistin imuilmasuotimen kotelosta siellä olleen hiirenpesän, siis onneksi tulopuolella eikä moska mennyt moottoriin.


    • Anonyymi

      Minulla oli tullut kyseiseen lisäilmapumpun releen kärkiin piikki, mikä aiheutti kyseisen koodin. Releen joutui tinaamaan irti BMS-kortista ja uuden tilalle. Tämän jälkeen ei ole kyseistä koodia tullut.

      • Anonyymi

        Tarkoitatko sita Siemensin valmistamaa BSI- korttia?
        Se sijaitsee siellä kuskin jalkatilassa missä sisätilan sulakketkin ovat.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Päivän Sanna: Nvidia sijoittaa miljardi dollaria Nokian osakkeisiin

      Nvidia merkitsee osakkeet 6,01 Yhdysvaltain dollarin osakekohtaisella merkintähinnalla tavanomaisten toteutumisehtojen t
      Maailman menoa
      49
      5344
    2. Palkansaajilta kupattiin 27,5 mrd euroa työeläkkeisiin

      Jo pelkän himmelin toimintakulut olivat 400 miljoonaa euroa, jolla olisi mukavasti tuottanut myös sote-palveluja hyvinvo
      Maailman menoa
      78
      3243
    3. Suomessa Pohjoismaiden tyhmimmät demarit......aijaijai..

      Lasse Lehtinen sanoo suoraan, että Ruotsissa on fiksummat demarit kuin Suomessa. Ja Tampereella fiksummat demut kuin Hel
      Maailman menoa
      24
      3097
    4. HS: persujen v. 2015 turvapaikanhakijoista alle puolet töissä

      Aikuisina Suomeen tulleista ja myönteisen päätöksen saaneista vain 42 prosenttia oli vuonna 2023 töissä, vaikka he ovat
      Maailman menoa
      143
      2931
    5. Lehtinen: "Oli demareidenkin onni, että valkoiset voittivat sodan 1918"

      Lasse Lehtisen mukaan vasemmalla on radiohiljaisuus hänen uutuuskirjastaan, "Läheltä piti. Kansakunnan hurjat hetket" L
      Maailman menoa
      39
      2217
    6. Nepotismi jytkyttää porvaristossa

      Taas uutisoidaan, että useampi perussuomalainen kansanedustaja on palkannut oman perheenjäsenensä eduskunta-avustajaksi
      Maailman menoa
      67
      1795
    7. Martina Aitolehti podcastissa: Ero

      Martina Aitolehti podcastissa: Ero Martina Aitolehti kertoi BFF-podcastin https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/696
      Kotimaiset julkkisjuorut
      227
      1686
    8. Persut muuten hyväksyvät 2 + 8 mrd. euron maatalous- ja yritystuet

      Vaikka molemmat tukimuodot tiedetään haitallisiksi, koska ovat käytännössä pelkkää säilyttävää tukea, eivätkä kannusta k
      Maailman menoa
      91
      1620
    9. Kaikki ovat syntisiä!!!

      Näin täällä koko ajan vakuutellaan uskovaisten toimesta. Myös Päivi Räsänen on toistanut tätä samaa matraa jatkuvasti. N
      Luterilaisuus
      419
      1397
    10. Persut palkkaavat verorahoilla

      avustajikseen lapsiaan ja naisystäviään. Juuso on palkannut avustajakseen oman poikansa. Hänen koulutustaustastaan ei
      Maailman menoa
      265
      1376
    Aihe