suksen huolto

auttakaa aloittelijaa

Olen aivan aloittelija tässä hiihtolajissa ja olen tosi kiitollinen, jos saan jotakin vinkkejä kuinka suksee tulee huoltaa. Täytyykö sukselle tehdä jotakin kaupan voitelun jälkeen vai ladulle vaan?
Onko ne voideltava joka kerta ennen hiihtoa? Kyseessä on luistelusukset.

8

3628

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • make

      Voit lähtee hiihtään kaupan voitelun jälkeen. Voiteluväli on mielestäni (riippuu tietenkin onko harrastelija vai kilpahiihtäjä) mutta kuitenkin sukset on hyvä voidella mielestäni 50km välein. Voiteluun kannattaa käyttää pikavoidetta (toimii erittäin hyvin). Välillä kannattaa käyttää kumminkin parafiiniä sillä pikaluisto "kuivattaa" suksen pohjaa.

    • asd

      aluksi minä olen kilpahiihtäjä. en pohjustanut suksiani liikkeessä pitkään aikaan. jos kyseessä ovat kilpasukset niin suosittelen että laitat pintaan vielä perus sinisen eli fluoritonta voidetta. kyllähän se suksi luistaa pelkällä kaupan pohjustuksella, mutta kun en tiedä mitä he ovat laittaneet sinne.
      ei tarvitse voidella joka kerta ennen hiihtoa. suosittelen voitelemaan sukset viimeistään 100km jälkeen, mutta jos on kuluttava keli niin jo 50km jälkeen olisi hyvä voidella sukset.
      omia suksiani voitelen 1km-60km välein. tuo 1km johtuu siitä että sukseen on tehty kilpavoitelu ja sillä on hiihdetty vain testilenkki eikä muuta ja pohjassa on ollut pulverit. jos ne ovat pitkään pohjassa niin suksen pohja kuivaa piloille.
      sukset olen pyrkinyt voitelemaan viimeistään toisen lenkin jälkeen.
      mutta mitä enemmän voitelet suksiasi sitä luistavimmiksi ne tulevat.
      suosittelen sinulle voiteeksi perus sinistä, nollan tuntumassa ja plussalla voit laittaa sen päälle matala fluorista "kelivoidetta", jotta suksi luistaisi paremmin.
      pikavoiteetkin toimivat hyvin jos pohjat ovat kunnossa.

      • Nimetön

        En ymäärtänyt tuota viimeistä lausetta. Miten suksen huolto/pohjustus vaikuttaa pitovoiteluun? Ei kai sitä keskiosaa pohjusteta millään?

        Riittääkö kuivumisen estämiseksi se, jos vetää esim. pohjustus(pito)voidetta kesäksi pitoalueelle?


      • make
        Nimetön kirjoitti:

        En ymäärtänyt tuota viimeistä lausetta. Miten suksen huolto/pohjustus vaikuttaa pitovoiteluun? Ei kai sitä keskiosaa pohjusteta millään?

        Riittääkö kuivumisen estämiseksi se, jos vetää esim. pohjustus(pito)voidetta kesäksi pitoalueelle?

        saa laittaa mitää pito voidetta vaan ihan tavallista luistovoidetta.


      • Nimetön
        make kirjoitti:

        saa laittaa mitää pito voidetta vaan ihan tavallista luistovoidetta.

        Tätä asiaa on vähän huonosti kerrottu voiteluoppaissa...

        Eli laitanko kesää varten perinteisen suksen pohjaan koko matkalle luistovoidetta kerroksen (ilman poissiklausta) kuivumisen estämiseksi. Sitten kauden alkaessa poistetaanko pitoalueelta tuo kesävoide pitovoiteenpoistoaineella?

        Entäs uusien tai hiottujen suksien pohjustus, vedetäänkö pohjustusvoidetta koko matkalle, siis myös pitoalueelle? Otetaanko se pois ennen keli (pito)voitelua?


      • asd
        Nimetön kirjoitti:

        En ymäärtänyt tuota viimeistä lausetta. Miten suksen huolto/pohjustus vaikuttaa pitovoiteluun? Ei kai sitä keskiosaa pohjusteta millään?

        Riittääkö kuivumisen estämiseksi se, jos vetää esim. pohjustus(pito)voidetta kesäksi pitoalueelle?

        LAINAUS: "suosittelen sinulle voiteeksi perus sinistä, nollan tuntumassa ja plussalla voit laittaa sen päälle matala fluorista "kelivoidetta", jotta suksi luistaisi paremmin.
        pikavoiteetkin toimivat hyvin jos pohjat ovat kunnossa."

        eli osta esim. vauhdin sinistä luistovoidetta ja käytä sitä. Kun lämpötila on nollan tuntumassa tai plussalla niin laita sinisen päälle sf-keltaista. sukset eivät tule luistamaan pelkällä pikavoiteella eli nestemäisellä voiteella, jollei suksia ole pohjustettu hyvin ja välillä voideltu tavan voiteillakin.

        kesäksi ei tarvitse laittaa mitään voidetta pitoalueelle. luistoalueelle laitat perusvahan.
        tuolla kuivuminen tarkoittaa sitä että pulveri/korkea fluorinen voide kuivattaa suksen pohjan piloille, jos ne ovat pitkään suksen pohjissa. sen voi estää kahdella tavalla 1. älä käytä pulveria tai korkea fluorisia voiteita 2. käytät niin laita pohjaan käytön jälkeen perusvahaa eli esim. sinistä.

        toivottavasti selveni hieman


      • asd
        Nimetön kirjoitti:

        Tätä asiaa on vähän huonosti kerrottu voiteluoppaissa...

        Eli laitanko kesää varten perinteisen suksen pohjaan koko matkalle luistovoidetta kerroksen (ilman poissiklausta) kuivumisen estämiseksi. Sitten kauden alkaessa poistetaanko pitoalueelta tuo kesävoide pitovoiteenpoistoaineella?

        Entäs uusien tai hiottujen suksien pohjustus, vedetäänkö pohjustusvoidetta koko matkalle, siis myös pitoalueelle? Otetaanko se pois ennen keli (pito)voitelua?

        suksien kesäsäilytys.
        pertsa:
        pistä perusvahaa luistoalueille. poista pitoalueelta pito voiteet ja jätä sellaiseksi.
        luikkari:
        perusvaha koko matkalle.

        perusvahaksi käy todella hyvin sininen fluoriton voide. tietysti olisi hyvä jos kerran tai kaksi kesässä voitelisi sukset eli siklaa vanhat vahat pois ja uutta tilalle. mutta kyllä ne sukset säilyy voitelemattakin kesän.


    • Anonyymi

      Joko levä ryhmä Riitta jo pöytäpuheeksi, Nivala myy HH Pulkkinen ryhmä käsineet kuuma sukienvoitelu raudan viereen tavallisen haskaparin, näyttö kuuma kärsineet poliisi lääkäri lappu vaihdot

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      129
      1343
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      100
      861
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      703
    4. 50
      587
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      12
      493
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      474
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      451
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      407
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      175
      384
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      25
      381
    Aihe