Sekamuotoinen jakso?

tyttövain_

Moikka! Mulla on epäilty kaksisuuntaista mielialahäiriötä, mutta diagnoosina on tällä hetkellä toistuva masennus. Masennusjaksojen välillä mulla on ollut omasta mielestäni selkeitä mielialan kohoamisjaksoja, mutta bipokeskuksen tutkimusjakson aikana selvisi, että mieliala ei ole ollut kohonnut riittävästi täyttääkseen hypomanian kriteerit, joten päädyttiin toistuvan masennuksen diagnoosiin. Kuitenkaan masennuslääkkeisiin ei ole ollut juuri lainkaan vastetta ja masennusjaksot ovat vuosi vuodelta muuttuneet tiheämmiksi ja vaikea-asteisemmiksi. Aiempi masennusjaksoni vei minut sairaalaan ja olin tosi pohjalla. Mielialan kohoamisjaksoihin on puolestaan liittynyt lievää tuhlailua, uusien harrastusten aloittamista, energisyyden ja puheliaisuuden lisääntymistä ja runsaampaa alkoholinkäyttöä.

Tällä hetkellä mua mietityttää juuri puhjennut masennusjaksoni. Oon tosi kiihtyneessä tilassa 24/7, ajatukset kiitää nopeasti ja mieliala vaihtelee itsetuhoisesta ja masentuneesta yhtäkkiä hetkellisesti levollisen onnelliseen. Samalla olo on tosi ahdistunut, levoton ja tuskainen. Mitkään lääkkeet ei meinaa tähän tehota, vaan olot vaan jatkuu ja ahdistus syvenee. Voisiko tämä olla kaksisuuntaisen mielialahäiriön sekamuotoinen jakso, eikä vain pelkkää masennusta, jona tilaani nyt hoidetaan? Mikä tähän auttaisi, kun lääkkeistä ei tunnu olevan juurikaan apua? Tällä hetkellä käytän olantsapiinia 10 mg, sepramia 40 mg. Lisäksi käytössä ketipinor 25 mg ja opamox 15 mg tarvittaessa ahdistukseen.

3

107

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pikkuhilja

      Jos sairaudentunto häviää, menee huonosti. Mutta jos koet ettei kaikki ole kunnossa, selviät kyllä.

      Lopeta alkoholinkäyttö.
      Se vaan ei sovi bipoille.
      Mene vaikka AA-ryhmiin, jos et muuta keksi.

      • tyttövain_

        Koen, että kaikki ei ole kunnossa, joten kai mulla on sitten toivoa. Olen jo lopettanut alkoholinkäytön tai ainakaan nyt masennusjakson aikana ei ole tullut riekuttua baareissa.


    • tyttövain_

      Kenelläkään kokemusta vastaavista oireista? Onko tää sekamuotoista vai vaan paheneva masennus? Tällä hetkellä ajatukset on tosi synkkiä ja oon jopa ajatellut itsemurhaa, jotta pääsisin pois tästä loputtomasta pahasta olosta ja mielialan heilahteluista (en kuitenkaan aio vahingoittaa itseäni, ajatuksia vaan tulee ja menee).

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      63
      2003
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      54
      1725
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      58
      1629
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1557
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1525
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1455
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1326
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1291
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1183
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1158
    Aihe