Moikka! Mulla on epäilty kaksisuuntaista mielialahäiriötä, mutta diagnoosina on tällä hetkellä toistuva masennus. Masennusjaksojen välillä mulla on ollut omasta mielestäni selkeitä mielialan kohoamisjaksoja, mutta bipokeskuksen tutkimusjakson aikana selvisi, että mieliala ei ole ollut kohonnut riittävästi täyttääkseen hypomanian kriteerit, joten päädyttiin toistuvan masennuksen diagnoosiin. Kuitenkaan masennuslääkkeisiin ei ole ollut juuri lainkaan vastetta ja masennusjaksot ovat vuosi vuodelta muuttuneet tiheämmiksi ja vaikea-asteisemmiksi. Aiempi masennusjaksoni vei minut sairaalaan ja olin tosi pohjalla. Mielialan kohoamisjaksoihin on puolestaan liittynyt lievää tuhlailua, uusien harrastusten aloittamista, energisyyden ja puheliaisuuden lisääntymistä ja runsaampaa alkoholinkäyttöä.
Tällä hetkellä mua mietityttää juuri puhjennut masennusjaksoni. Oon tosi kiihtyneessä tilassa 24/7, ajatukset kiitää nopeasti ja mieliala vaihtelee itsetuhoisesta ja masentuneesta yhtäkkiä hetkellisesti levollisen onnelliseen. Samalla olo on tosi ahdistunut, levoton ja tuskainen. Mitkään lääkkeet ei meinaa tähän tehota, vaan olot vaan jatkuu ja ahdistus syvenee. Voisiko tämä olla kaksisuuntaisen mielialahäiriön sekamuotoinen jakso, eikä vain pelkkää masennusta, jona tilaani nyt hoidetaan? Mikä tähän auttaisi, kun lääkkeistä ei tunnu olevan juurikaan apua? Tällä hetkellä käytän olantsapiinia 10 mg, sepramia 40 mg. Lisäksi käytössä ketipinor 25 mg ja opamox 15 mg tarvittaessa ahdistukseen.
Sekamuotoinen jakso?
3
187
Vastaukset
- pikkuhilja
Jos sairaudentunto häviää, menee huonosti. Mutta jos koet ettei kaikki ole kunnossa, selviät kyllä.
Lopeta alkoholinkäyttö.
Se vaan ei sovi bipoille.
Mene vaikka AA-ryhmiin, jos et muuta keksi.- tyttövain_
Koen, että kaikki ei ole kunnossa, joten kai mulla on sitten toivoa. Olen jo lopettanut alkoholinkäytön tai ainakaan nyt masennusjakson aikana ei ole tullut riekuttua baareissa.
- tyttövain_
Kenelläkään kokemusta vastaavista oireista? Onko tää sekamuotoista vai vaan paheneva masennus? Tällä hetkellä ajatukset on tosi synkkiä ja oon jopa ajatellut itsemurhaa, jotta pääsisin pois tästä loputtomasta pahasta olosta ja mielialan heilahteluista (en kuitenkaan aio vahingoittaa itseäni, ajatuksia vaan tulee ja menee).
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Toiselle puolikkaalleni
Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j492318- 262143
Katu täyttyy askelista...
Hyvää sunnuntaita ja hyvää jatkoa jos näin...Vettä sataa, mutta hyvä vaan, ainakin kasveille.271535Näin susta unta
Teit siinä temppuja ja kurkit huomaanko. Niinkuin sun tarttis sitä epäillä. Öitä tuimalle!161454- 1241417
- 191083
Tiedätkö nainen sen tunteen
Kun toinen tulee jossain vastaan. Naama leviää hymyyn kuin hangonkeksi. Mulla on susta semmonen,tunne.71974Kauniit ihmiset ei ole sinkkuja, se on karu fakta
Ihmisessä on lähes poikkeuksetta aina jotain vikaa jos hän pysyy sinkkuna pitkään. Sori kun sanon tän näin suoraan, mut117944Mikset päästä irti ja hae apua
Mt ongelmiisi. En vaan voi ikinä enää luottaa sinuun, pelkään sinua ja toivon löytäväni jonkun muun. Rahaa sulla on saad89924Kristinusko - epätoivoinen yritys pelastaa ihmiset jumalalta
Ei ole mitään sellaista, mitä pitää "pelastua". Lukuun ottamatta tietysti ”jumalan” (sen ei jumalan, joka väittää oleva333873