Maksan sairastumisen oireet??

toinen doku

Alempana docupack kyseli, minkälaisia oireita maksan sairastumisesta alkoholin liikakäytön seurauksena ilmenee. Itsekin haluaisin tietää saman, mutta aina vain sanotaan, että ei se oireile. Kysytään nyt sitten niinpäin, että sitten kun se tilttaa kokonaan, niin mistä sen huomaan? Mitkä ovat oireet sitten kun kun maksa on sökö?

Minusta suomenmaasta kyllä löytyy ihmisiä, useampikin, joille on käynyt niin. Esimerkiksi julkkiksista Juice Leskinen. No kun Juice ei nyt ehkä ole tällä palstalla tänään vastaamassa, niin eikö nyt millään joku, jolla on ensikäden tietoa aiheesta, voisi valistaa meitä rasvamaksaisia?

19

8641

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • viuviu

hakua. vaikka:maksakirroosi,alkoholisairaudet,rasvamaksa.

luettavaa löytyy koko illaksi.

• Haima

Maksasairaudet löytyvät helposti hakukoneella, alta 15 min.

• Haima

maksasairaudet löytyvät hakunoneenna helposti; alle 15 min.

• Raitis alkoholisti

http://www.pulssi.fi/p970204.htm

Kirroosi etenee hiipimällä

Kirroosi itsessään ei alkuvaiheessa aiheuta yleensä mitään oireita, mutta tilan edetessä alkaa ilmetä sille tyypillisiä oireita: väsymystä, laihtumista, turvotuksia alaraajoissa, nestettä vatsaontelossa, ihon keltaisuutta ja vakavia verenvuotoja ruuansulatuskanavaan. Runsaaseen alkoholinkäyttöön liittyvä kirroosi onkin tämän takia hyvin salakavala tauti. Muiden maksasairauksien yhteydessä kirroosin kehittyminen osataan ennustaa ja todeta jo varhaisemmassa vaiheessa, koska nämä potilaat yleensä käyvät säännöllisin välein lääkärissä ja heidän maksa-arvojaan seurataan.

Parantavaa hoitoa ei ole

Maksakirroosin oireet johtuvat toisaalta maksasolujen toiminnan heikkenemisestä ja toisaalta kohonneesta porttilaskimopaineesta. Maksakirroosissa verenvirtaus porttilaskimon kautta maksan läpi vaikeutuu ja suolistosta tuleva laskimoveri joutuu hakemaan muita reittejä takaisin isoon verenkiertoon. Syntyy laajentuneita laskimoita ruokatorven seinämiin. Laajentuneet laskimot saattavat puhjeta ja aiheuttaa vakavan, jopa henkeäuhkaavan verenvuodon. Ruokatorven

laskimolaajentumat vuotavat lähes aina uudelleen, ellei niitä hoideta. Hoito tapahtuu useimmiten siten, että ruokatorven ja mahalaukun tähystyksen yhteydessä ruiskutetaan laajentuneisiin laskimoihin ainetta, joka aiheuttaa näiden suonten tukkeutumisen ja useiden hoitokertojen jälkeen laajentuneet suonet saadaankin joksikin aikaa häviämään.

Maksasolujen toiminnan pettäminen johtaa turvotuksien syntymiseen, yleistilan heikkenemiseen, verenvuotoherkkyyteen, alttiuteen saada tulehdustauteja ja lopulta keltaisuuteen. Loppuvaiheessa kirroosiin liittyy myös ohimeneviä koomavaiheita, jolloin esiintyy tajunnantason alenemista ja sekavuutta. Kun yleistila heikkenee voimakkaasti, elinaikaa on enää korkeintaan muutamia kuukausia.

• avulias
      • minun on aihetta

alkaa ajatella aiheesta vakavasti. Hävettää, jos itse tahallaan tuhoaa muuten niin hyvän terveyden. Sitäpaitsi en halua sairastua! Mitenkä pääsisin irti tästä jokailtaisesta tavastani ottaa drinkkejä, ilman että koen että hauskuuteentulee isoja aukkoja. En juo humalahakuisesti, mutta yhä vaikeampaa on olla ottamatta vielä yhtä. Itse pidän itseäni vain nautiskelijana ja herkuttelijana. Mutta mutta...

• R.T
        minun on aihetta kirjoitti:

alkaa ajatella aiheesta vakavasti. Hävettää, jos itse tahallaan tuhoaa muuten niin hyvän terveyden. Sitäpaitsi en halua sairastua! Mitenkä pääsisin irti tästä jokailtaisesta tavastani ottaa drinkkejä, ilman että koen että hauskuuteentulee isoja aukkoja. En juo humalahakuisesti, mutta yhä vaikeampaa on olla ottamatta vielä yhtä. Itse pidän itseäni vain nautiskelijana ja herkuttelijana. Mutta mutta...

Mikset sitten ole nautiskelija ja herkuttelija?
        Ei normaali maksalla pitäisi olla mitään joka iltaista muutamaa drinkkiä vastaan....

• R.P
        R.T kirjoitti:

Mikset sitten ole nautiskelija ja herkuttelija?
        Ei normaali maksalla pitäisi olla mitään joka iltaista muutamaa drinkkiä vastaan....

>>Mikset sitten ole nautiskelija ja herkuttelija?
        Ei normaali maksalla pitäisi olla mitään joka iltaista muutamaa drinkkiä vastaan.... >>

• R.T
        R.P kirjoitti:

>>Mikset sitten ole nautiskelija ja herkuttelija?
        Ei normaali maksalla pitäisi olla mitään joka iltaista muutamaa drinkkiä vastaan.... >>

Ei ymmärrä ei.
        Ehkä jonkun mielestä on salaperäistä ja tyylikästä arvoituksellisesti kopioida edellinen viesti,ja se ikäänkuin esittää argumenttina.
        En vain ymmärtänyt pointia.Anteeksi.
        Mitä yritit sanoa?

• R.P
        R.T kirjoitti:

Ei ymmärrä ei.
        Ehkä jonkun mielestä on salaperäistä ja tyylikästä arvoituksellisesti kopioida edellinen viesti,ja se ikäänkuin esittää argumenttina.
        En vain ymmärtänyt pointia.Anteeksi.
        Mitä yritit sanoa?

Sinä yrität jakaa tietoa, mutta et ymmärtämystä. Ovatko sanat "assosiointi" ja "nulliteetti".

Jos et heti ymmärtänyt, mieti pari päivää.

• R.T
        R.P kirjoitti:

Sinä yrität jakaa tietoa, mutta et ymmärtämystä. Ovatko sanat "assosiointi" ja "nulliteetti".

Jos et heti ymmärtänyt, mieti pari päivää.

En minä mitään tietoa ollut jakamassa.
        Enkä sen puoleen ymmärrystäkääm.Ennemmin hain vain ymmärrystä itselleni.En ymmärrä,että jos ihminen itse pitää itseään nautiskelijana ja herkuttelijan(eikä juo humalahakuisesti),niin miksi hänen pitää tehdä asiasta ongelma,ja olla yhtään mitään muuta kuin nautiskelija ja herkuttelija.

• M.P
        R.T kirjoitti:

Enkä sen puoleen ymmärrystäkääm.Ennemmin hain vain ymmärrystä itselleni.En ymmärrä,että jos ihminen itse pitää itseään nautiskelijana ja herkuttelijan(eikä juo humalahakuisesti),niin miksi hänen pitää tehdä asiasta ongelma,ja olla yhtään mitään muuta kuin nautiskelija ja herkuttelija.

Itsestäsihän sen parhaiten tiedät.

• toinen doku
        R.T kirjoitti:

Olen pienikokoinen nainen, ja kun otan / olen ottanut 25 vuotta joka ilta kolmesta kuuteen annosta, niin se on liikaa tälle kropalle. Rasva-arvot ovat (tosin vain hiukan) koholla, mutta koska pidän myös voissa paistetusta ja kermassa haudutetusta ruoasta, sekä perunalastuista että suolapähkinöistä kuten myös suklaasta jne jne, niin se alkaa nyt näkyä keskivartalolihavuutena, vaikka minulla nopea aineenvaihdunta onkin. Jostakin on luovuttava herkkusuun....

• R.T
        toinen doku kirjoitti:

Olen pienikokoinen nainen, ja kun otan / olen ottanut 25 vuotta joka ilta kolmesta kuuteen annosta, niin se on liikaa tälle kropalle. Rasva-arvot ovat (tosin vain hiukan) koholla, mutta koska pidän myös voissa paistetusta ja kermassa haudutetusta ruoasta, sekä perunalastuista että suolapähkinöistä kuten myös suklaasta jne jne, niin se alkaa nyt näkyä keskivartalolihavuutena, vaikka minulla nopea aineenvaihdunta onkin. Jostakin on luovuttava herkkusuun....

Tai sitten elää haluamallaan tavalla.
        Enpä usko että onnellisuus mitenkää lisääntyy.
        Terveys ei kuitenkaan ole se elämänlaadun tae.Jostain luopuessaan,kuitenkin menettää osan elämän sisällöstään.
        Siis kärjistetysti;eikö se ole sama,vaikka kuolee pois,kuin elää "ei haluamallaan tavalla"(siis pihistäen tavoistaan)ne päivät,jotka saa lisää elin tapa muutoksillaan?
        Onnellisuuden tase lienee sama lyhyemmässä,mutta mieleisten nautintojensa täyttämässä,kuin pitkässä,mutta pidättäytyvässä elämässä.
        no,nämä on kyllä mielipide juttuja,yksioikoista totuuttahan ei liene.Mutta otenkin semmonen näppituntuma on,että turhahan elämää on pidennellä,jos ei elä sitä haluamallaan tavalla.

• nNick
        R.T kirjoitti:

Tai sitten elää haluamallaan tavalla.
        Enpä usko että onnellisuus mitenkää lisääntyy.
        Terveys ei kuitenkaan ole se elämänlaadun tae.Jostain luopuessaan,kuitenkin menettää osan elämän sisällöstään.
        Siis kärjistetysti;eikö se ole sama,vaikka kuolee pois,kuin elää "ei haluamallaan tavalla"(siis pihistäen tavoistaan)ne päivät,jotka saa lisää elin tapa muutoksillaan?
        Onnellisuuden tase lienee sama lyhyemmässä,mutta mieleisten nautintojensa täyttämässä,kuin pitkässä,mutta pidättäytyvässä elämässä.
        no,nämä on kyllä mielipide juttuja,yksioikoista totuuttahan ei liene.Mutta otenkin semmonen näppituntuma on,että turhahan elämää on pidennellä,jos ei elä sitä haluamallaan tavalla.

Terveys nimenomaan ON elämänlaadun tae koska se mahdollistaa kaiken muun.

• vm.-53

En tiedä kuinka maksa oireilee ennen "poksahdusta".
      Mutta maksa arvot saa tietoon kun käy verikokeessa, vaikka terkkarissa. Samalla saa tietää ainaki kolestroliarvot.

• Alkoholistin lapsi

löytää keino miten raitistua?

• pöööö

tyhmää alkaa syytteleen täälä eiköhän jokainen tiedä ite...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruumis ojassa

Kukahan lie ollu, mistä lie löydetty. No ikävä tataus.
      Oulainen
      17
      2393
    2. Mitä piirteitä rakastat

Eniten kaivatussasi?
      Ikävä
      44
      1261
    3. Piilorikollisuutta Puolangan päätöksentekoelimissä? Kyllä! Julkisesti todistettu!

Kyösti (kesk) rehenteli julkisissa tiedotusvälineissä tehneen jo ennen vaaleja sopimuksen kokoomuksen ehdokkaiden kanssa
      Puolanka
      70
      907
    4. Miten suomalaiset miehet

On usein niin aikaansaamattomia? Odottavat prinsessapalvelua. Odottavat, että nainen tekee aloitteen, että nainen pyytää
      Ikävä
      135
      848
    5. Anna mulle vielä tilaisuus

näyttää kuinka susta tykkään.
      Ikävä
      45
      841
    6. Mitkä asiat tekevät

kaivatustasi vetovoimaisen?
      Ikävä
      59
      807
    7. Muistatko vielä

Missä nähtiin ensimmäisen kerran? Miehelle.
      Ikävä
      42
      776
    8. Eräs läheinen sanoi

Että mies kyllä ottaa aina itse yhteyttä, jos on kiinnostunut. Oli tilanne mikä hyvänsä. Kuulemma kuvittelin koko jutun.
      Ikävä
      44
      745
    9. Eduskunnassa valmistaudutaan jo persujen täydelliseen romahdukseen - Koko paska kaatuu hetkessä

– On mahdollista, että käy kuin Assadin Syyrialle tai Ceaușescun Romanialle: koko paska kaatuu aivan hetkessä, kun tarpe
      Perussuomalaiset
      164
      732
    10. Iloista ja aurinkoista pääsiäistä kaikki palstan kivat sinkut :)

Täällä on näköjään vähän huono meininki tarttunut kuin tuolta muualta mutta pidetään edelleen tämä puoli suht positiivis
      Sinkut
      130
      684
    Aihe