Ei Ruokaa Hukkaan

Jaanevähäosaisille

7

91

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ottakaaesimerkkiä
    • elää.pitäisi

Ahaa, vai niin. ilmaiseksi pitäisi sitten kaikki saada vai? Ryhtykää sitten itse kauppiaiksi.

• syöttäjänain

ruokaa
        on
        monenlaista.

• pölöpölöpö

kaupat luovuttaa pois sellaisia tuotteita joita ei voi myydä

• sussentään

Hukka löytää ruokansa itse, metsistä tai laitumelta, ei sitä pitäisikään mitenkään ruokkia!

• kunniakauppiaille
    • leipääpöytään

Köyhät kertovat karusta arjestaan Hesarissa: ”Olen viettänyt useita viikonloppuja nälässä”

Myllypuron leipäjono

Noin 12 prosenttia suomalaisista elää suhteellisessa köyhyydessä.
      Se tarkoittaa, että heidän tulonsa alittavat EU:n suhteellisen köyhyysrajan. Minimitulojen alle jäävät ovat useimmiten yksineläviä, työttömiä ja opiskelijoita.

Tilastot kertovat omaa tarinaansa, mutta vain ihmiset itse tietävät, miten karulla tavalla krooninen rahapula näkyy jokapäiväisessä elämässä.

Köyhät kertovat Helsingin Sanomissa, että rahattomana joutuu valitsemaan, täyttääkö omat vai lapsensa välttämättömät tarpeet.

”Kun lapsi kasvoi toppatakistaan, en koko talvena voinut ostaa uusia rintaliivejä. Minulla oli vain yhdet liian suuret liivit olemassa. Ratkaisin ongelman tunkemalla sukkia liiveihin. Kun sitten toppatakki oli maksettu osissa, niin eikös siinä kohtaa lapsen sisäliikuntakengät olleet jääneet pieneksi.”

Eräs kirjoittaja kokee, ettei rahapula näy välttämättä ulkoisessa olemuksessa, mutta köyhyys tarttuu tuoksuna ihoon.

”Tukkaa en leikannut kolmeen vuoteen. Yhtään meikkiä en ostanut, kasvot pesin saippualla ja käytin niveaa. Ulkoinen olemus ei euron käytettyjen vaatemyyntien vuoksi kärsinyt niin paljon kuin luulisi, mutta koin itsessäni olevan köyhän tuoksun.”

Ruokavalio voi muuttua pakon edessä todella yksipuoliseksi.

”Joka päivä ruokana kaupan halvinta lihapullakastiketta ja makaronia, 30 prosentin ale-leipää ja pelkkää haaveilua normaalin ihmisen normaalielämästä.”

Tai sitten ihminen joutuu näkemään suoranaista nälkää.

”Olen viettänyt useita viikonloppuja oikeasti nälässä, siis tuntien nälkää niin paljon, etten pysty ajattelemaan mitään muuta. Yhä joudun säännöstelemään syömistäni, enkä saa oikeastaan minään päivänä ruokaa kylläisyyteen asti. Onneksi siihen tottuu.”

Jutun pääkuvana olevalla videolla on kuvattu, miten pitkä leipäjono on ollut Myllypurossa Helsingissä.

Oletko kokenut köyhyyttä? Miten rahapula näkyy omassa elämässäsi? Keskustele oheisessa kommenttiosiossa.
      Heini Särkkä

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko mokannut?

Oletko omasta mielestäsi mokannut jotain kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      180
      2015
    2. Oletko ymmärtänyt

Oletko ymmärtänyt jotain kaivatustasi lähiaikoina tai oletko muuttanut mielipidettäsi kaivatustasi?
      Ikävä
      159
      1727
    3. Sanna Ukkolan kolumni: Rautarouva, joka unohti joukkonsa - Riikka Purran pitäisi katsoa peiliin

"Historialliset tappiot eivät synny vahingossa. Ne syntyvät, kun johtaja unohtaa, ketä hänen piti palvella, kirjoittaa I
      Perussuomalaiset
      46
      1686
    4. Ottaisitko miten

Kaivattusi?
      Ikävä
      123
      1463
    5. Liian paljon hylättyjä ääniä

Ottakaa avustaja mukaan jos ette osaa äänestää oikein. Moni varmaan sekosi kahden listan ja lipun takia. Oliko tarkoitus
      Maailman menoa
      156
      1238
    6. Ikäero suhteessa

Huomasin äsken Iltalehden tuoreen artikkelin, jossa kerrottiin, että vain 5% parisuhteista on yli 10v ikäero. Millaisia
      Parisuhde
      50
      1122
    7. Tiedän kyllä sen

Että käyt täällä. En kuvittelisi sellaista asiaa. Tiedän kyllä senkin, että olet ainakin ollut minusta kiinnostunut. Sen
      Ikävä
      58
      1000
    8. Ärsyttää et olet

Niin välinpitämätön suhteeni
      Ikävä
      70
      899
    9. Tämä Kuhmon valtuusto

Pöh, sanon minä.
      Kuhmo
      15
      889
    10. Ähtärin vaalitulos ja nyt neuvottelut alkavat

Keskusta voitti yhden paikan Ähtärissä kun oli hyvin ehdokkaita ( 32) ja kansanedustaja veturina keräämässä ääniä. P
      Ähtäri
      26
      887
    Aihe