Vaihtoehto reittilennolle?

vuokrakoneellako

Niin, jos reittilentotarjonta ei miellytä, ainahan voi vuokrata lentokoneen.

Mutta mietitäänpä hetken kustannustasoa ja sen muodostumista:

Eli:

1) Mikä on suihkumoottorilla varustetun lentokoneen vuokra per tunti?
Miten asiaan vaikuttavat a) istuinten määrä b) lentonopeus, jolle kone on suunniteltu ja c) kantokyky (kg) per hyötykuorma tai d) kokonaiskantokyky (kg, sisältäen myös polttoaineen)

2) polttoaineen kulutus per a) tunti b) lennetty km ja sen riippuvuus lentonopeudesta

3) tyypillinen tuulen taso eri korkeuksilla ja lennettäessä eri suuntiin / eri alueilla.

4) lentäjän palkka. Mikä on lentäjän maksimi sallittu työvuoron pituus?


Olisi mielenkiintoista tietää, miten kustannukset jakautuvat a) lentokoneen vuokran, b) polttoainekulujen ja c) lentäjän palkkakulujen kesken ?

Vertailun vuoksi:

Suomalaista taksia pidetään usein kalliina. Taksialan ammattilaisten mukaan kuitenkin, jos auto vaihdetaan siitä mersusta halvimpaan mahdolliseen, niin km -hinnasta ei paljoa putoa pois. Eli taksin kuluista (Suomessa) suurin osa on palkkakuluja ja sen sivukustannuksia, joten auton vaihto halvempaan pudottaa hintaa hyvin vähän.

esim. Filippiineillä taas parin kilometrin taksimatka maksaa vähemmän kuin julkisen liikenteen matkakortin arvolla maksettu kertalippu Helsingissä.

No, filippiinotaksikuskin palkkataso on selvästi alhaisempi kuin suomalaisen taksikuskin. Toisaalta, siellä autokin on yleensä Toyota, mersua en ole Filippiineillä taksikäytössä nähnyt.

Päteekö tuo lentämisessäkin, että lentäjän palkkakulu on leijonanosa koko hinnasta, vai maksaako lentämisessä enemmän joko polttoaine tai sitten lentokoneen vuokra?

Ja sitten vielä: Onko tuntivuokra selvästi korkeampi sellaiselle lentokoneelle, jolla voi lentää 800-900 km/h, pienemmät suihkukoneet kun ilmeisesti lentävät monet selvästi alhaisemmilla nopeuksilla, ja jos lennettävää on tuhansia kilometrejä, aika huono juttu!

Isot matkustajalentokoneet lentävät käsittääkseni tyypillisesti 800-900 km/h.

4

90

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • santtu-1975

      Yksi iso kustannustekijä sinulta unohtui, eli lantokoneiden huoltokustannukset.
      Lentokoneilla on valmistajan tekemä huolto-ohjelma joka on pääasiassa lentotunti pohjainen (tietyt huolto ja korjaustoinepiteet tehdään tiettyjen nousu/lasku määrien välein).
      Nämä pakolliset huollot ja korjaukset muodostavat merkittävän osan lentokoneiden käyttökuluista.

      Ja tietysti koneen hinnalla on oma merkityksensä lantokustannuksiin, esimerkiksi Aibus:in A350 koneiden listahinta on 270mil.$/kpl (ja siitä ylöspäin), joten kyseisen konemallin pääomakustannukset ovat jo suhteellisen iso osa myöskin kustannuksista.

      Ja mikäli kaupallisesta lentoliikenteestä puhutaan, niin lentokenttämaksuilla sekä eri maiden ylilentomaksuilla on myös oma osuutensa lentojen kulurakenteessa.

    • Emmesamallaviivalla

      "Taksialan ammattilaisten mukaan kuitenkin, jos auto vaihdetaan siitä mersusta halvimpaan mahdolliseen, niin km -hinnasta ei paljoa putoa pois."
      Taksari saa vähentää Alvin ja autoveron ja ajoneuvoveron (kulu), siksi sen auton hinta vaikuttaa vähäsen...

    • kilpailuauki

      Mites Uber-lennot sitten?

      • Yyperiä

        Ei kun kokeilemaan


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitään järkeä?

      Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      119
      1642
    2. Noniin rakas

      Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1478
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

      Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      36
      884
    4. Multa sulle

      Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      849
    5. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

      Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      38
      791
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

      Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      766
    7. Okei nyt mä ymmärrän

      Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      718
    8. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

      Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      43
      718
    9. Olet myös vähän ärsyttävä

      Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      710
    10. Onko sulla empatiakykyä?

      Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      673
    Aihe