Yhden köyden reivi

Reiviratsastaja

Kertokaas nyt aloittelijalle, miten homma hoituu yhden köyden reivijärjestelyssä ettei tarvitse mastolla käydä.
Ainakin itsellä kun isopurjettaa laske, niin ratsastajat jäävät mastouraan ja pitää erikseen käydä vapauttamassa mastolla (avata stoppari).
Jos stoppari olisi purjeen nostossa auki, niin pari alinta ratsastajaa tippuisi urasta melko varmasti, joten se on oltava kiinni. Ja sitten pitää käydä mastolla se avaamassa, että ratsastajat tulevat urasta pois ja saa kiristettyä reivin kunnolla.

25

1402

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Haravajärjestelmä

      Minulla on reivikoukku puomin mastonpuoleisessa päässä, joten kyllähän sitä mastolle joutuu menemään, vaikka yhden köyden järjestelmästä on kyse.

      Ratsastajia tulee urasta pois niin monta kuin on reivireiän käyttämiseksi on tarpeen, ei juuri enempää. Stoppari pitää tietysti poistaa/vapauttaa kun purjetta aikoo reivata. Mutta senhän kai voisi tehdä heti sen jälkeen kun purje on kokonaan ylhäällä, jos on odotettavissa reivaamista. Eihän stopparia tarvita kuin vasta purjeen laskussa.

      Olen kyllä laittanut stopparin paikoilleen reivauksen jälkeenkin, sittenhän laskussa reivatulla purjeella ei tule enempää ratsastajia pois urasta.

      Stoppareitakin on monenlaisia, että järjestelmäni ei ole yleispätevä.

    • seppomartti

      Eiköhän tuohon ole kaksi helpotusta. Stopperin sijaan maston uran aukko, mistä ratsastaja tulevat ulos, peitetään metalliosalla jolloin ratsastajat valuvat alas aukon ohi halssikulmaan tiukkaan pinkkaan. Ratsastajat voidaan myös kytkeä purjeeseen paitsi suoraan myös nauhan välityksellä, mikä on kireä purjeen ollessa kiristettynä ylös mutta hyvin löysä kun purje lasketaan.

      • seppomartti

        Lisään vielä, ettei yhden köyden systeemissä ole tarkoitus käyttää reivikoukkua eikä tarvitse mennä kannelle, koska köysi tulee istuinlaatikkoon. Muuta riesaa sitten asiaan liittyy.


      • Haravajärjestelmä

        Minulla on sitten joku muu systeemi, jossa on yksi köysi ja reivikoukku. Ehkä sille on joku oma nimityksensä.


    • seppomartti

      Pikareivi, nykäisyreivi, slab reef

    • ariel371

      Ei ratsastajia tarvitse ottaa pois urasta. Reivatessa ne muutamat nyt virattomaksi jäävät ratsastajat pinkkaantuvat alas ja reivi kiristyy niiden ohi. Reivireikä etuliesmassa tulee siis alimpien ratsastajien ohi, alapuolelle.
      Omassa isopurjeessani en edes pohjaanreivatessa mieti ratsastajavaunujen ulosottoa mastourasta.

      Koukkua ei käytetä jos yhden köyden reivi on toteutettu oikein. Köysi lähtee puomin ympäri sidottuna silmukalla aika takana, siitä ylös takaliesman silmukalle, josta alas ja puomin päästä sen sisälle. Puomin etupäästä taas ylös, mastolieman silmukasta läpi, takaisin alas, rissojen läpi ja istumalaatikkoon.
      Isommissa isopurjeissa ei ole reivireikiä, vaan rissapyörät ommeltuina purjeeseen. Näin saadaan kitkaa pois systeemistä.

      • Kuvaus on suunnilleen oman veneeni järjestelyä vastaava, mutta "rissapyörät ommeltuina purjeeseen"? Ei kai? Minulla ainakin on vain teräslenkit purjeen etureunassa, joihin reiviköydet tulevat kiinni.

        Hämäsi muuten tuo alun "reivireikä tulee alimpien ratsastajien alapuolelle", sattuiko ajatusvirhe vai onko sinulla todella niin eli alimmat ratsastajat melkoisen korkealla?


      • KummaJärjestely
        10-14 kirjoitti:

        Kuvaus on suunnilleen oman veneeni järjestelyä vastaava, mutta "rissapyörät ommeltuina purjeeseen"? Ei kai? Minulla ainakin on vain teräslenkit purjeen etureunassa, joihin reiviköydet tulevat kiinni.

        Hämäsi muuten tuo alun "reivireikä tulee alimpien ratsastajien alapuolelle", sattuiko ajatusvirhe vai onko sinulla todella niin eli alimmat ratsastajat melkoisen korkealla?

        Miten ne reiviköytesi ovat kiinni purjeen etureunan lenkeissä?


      • ariel371
        10-14 kirjoitti:

        Kuvaus on suunnilleen oman veneeni järjestelyä vastaava, mutta "rissapyörät ommeltuina purjeeseen"? Ei kai? Minulla ainakin on vain teräslenkit purjeen etureunassa, joihin reiviköydet tulevat kiinni.

        Hämäsi muuten tuo alun "reivireikä tulee alimpien ratsastajien alapuolelle", sattuiko ajatusvirhe vai onko sinulla todella niin eli alimmat ratsastajat melkoisen korkealla?

        http://www.ravencruise.com/images/Antal-reef-blocks-2.jpg

        Noilla saa kitkaa pois.

        Kun purjetta pudottaa alaspäin reivatessa, ensin alin ratsastaja laskeutuu siihen puomin yläpuolelle, sitten seuraavaksi alin jne. Tästä pinosta ei tule niin paksua etteikö kahden ratsastajan puolivälissä oleva reivireikä ohittaisi alastullessaan sitä pinkkaa ja kiristäisi mastoliesmaa kun reiviköysi kiristetään.


      • ariel371 kirjoitti:

        http://www.ravencruise.com/images/Antal-reef-blocks-2.jpg

        Noilla saa kitkaa pois.

        Kun purjetta pudottaa alaspäin reivatessa, ensin alin ratsastaja laskeutuu siihen puomin yläpuolelle, sitten seuraavaksi alin jne. Tästä pinosta ei tule niin paksua etteikö kahden ratsastajan puolivälissä oleva reivireikä ohittaisi alastullessaan sitä pinkkaa ja kiristäisi mastoliesmaa kun reiviköysi kiristetään.

        Ahaa, tuollaista ratkaisua en ole nähnytkään. Epäilemättä tosiaan vähän vähentää kitkaa verrattuna siihen, että köysi vain juoksee reiän läpi. Luulin sinun tarkoittavan etuliesmaa ja sielläolevia köyden kiinnityspisteitä.

        Mitä loppuosaan tulee, niin tarkoitin, että tekstistäsi sai sen kuvan, että reivireikä on täysin nostetussa purjeessa alimman ratsastajan alapuolella, mikä ihmetytti.


      • Joakim1
        10-14 kirjoitti:

        Ahaa, tuollaista ratkaisua en ole nähnytkään. Epäilemättä tosiaan vähän vähentää kitkaa verrattuna siihen, että köysi vain juoksee reiän läpi. Luulin sinun tarkoittavan etuliesmaa ja sielläolevia köyden kiinnityspisteitä.

        Mitä loppuosaan tulee, niin tarkoitin, että tekstistäsi sai sen kuvan, että reivireikä on täysin nostetussa purjeessa alimman ratsastajan alapuolella, mikä ihmetytti.

        On niitä plokeja etuliikissäkin yleisesti, jos puomin sisällä ei ole taljasysteemiä:
        http://www.csyachtswest.org/blog/whats-my-line-summer-snow-single-line-reef-system



      • seppomartti
        10-14 kirjoitti:

        Uskallan epäillä sitä "yleisesti" :) Ehkä "joissain veneissä" olisi lähempänä totuutta.

        Osuva sanamuoto olisi: pitäisi aina olla reiviköysiä varten plokit ommeltuna purjeeseen. Siitä huolimatta yhden köyden pitkien reiviköysien kitkat ovat häiritsevän isoja, etenkin reiviä purkaessa. Löysääminen ei riiitä vaan joutuu käsillä auttamaan.


      • seppomartti kirjoitti:

        Osuva sanamuoto olisi: pitäisi aina olla reiviköysiä varten plokit ommeltuna purjeeseen. Siitä huolimatta yhden köyden pitkien reiviköysien kitkat ovat häiritsevän isoja, etenkin reiviä purkaessa. Löysääminen ei riiitä vaan joutuu käsillä auttamaan.

        Juu, se on totta, että noin joutuu tekemään. En tosin ole kokenut sitä merkittäväksi harmiksi, siinä se menee sivussa.


      • seppomartti
        10-14 kirjoitti:

        Juu, se on totta, että noin joutuu tekemään. En tosin ole kokenut sitä merkittäväksi harmiksi, siinä se menee sivussa.

        Kryssillä voi puomin päästä kädellä reivinaruja vedellä. Kovassa avotuulessa on niin merkittävä harmi, että olen poistanut 3.reivin yhdenköyden systeemin. Kolmosesta kakkoseen reivin purku ei avomerellä sujunut kitkojen vuoksi. Puomi on ulkona, ettei yllä. Jos menet mastolle, niin tunnetusti köydellä on vaikea työntää.


      • SolmuSeilausta
        KummaJärjestely kirjoitti:

        Miten ne reiviköytesi ovat kiinni purjeen etureunan lenkeissä?

        Etteivät vaan olisi... SOLMUILLA!

        Pahimmassa tapauksessa jopa paalusolmuilla.

        :-) :-) :-)


      • KiireEiOle
        seppomartti kirjoitti:

        Osuva sanamuoto olisi: pitäisi aina olla reiviköysiä varten plokit ommeltuna purjeeseen. Siitä huolimatta yhden köyden pitkien reiviköysien kitkat ovat häiritsevän isoja, etenkin reiviä purkaessa. Löysääminen ei riiitä vaan joutuu käsillä auttamaan.

        Näin on, mutta reivin purkamisella ei koskaan ole kiire. Reivaamisella voi olla, ja yhden narun reiveillä ei tarvitse mennä kannelle reivaamaan.


      • PituuskinOngelma
        seppomartti kirjoitti:

        Kryssillä voi puomin päästä kädellä reivinaruja vedellä. Kovassa avotuulessa on niin merkittävä harmi, että olen poistanut 3.reivin yhdenköyden systeemin. Kolmosesta kakkoseen reivin purku ei avomerellä sujunut kitkojen vuoksi. Puomi on ulkona, ettei yllä. Jos menet mastolle, niin tunnetusti köydellä on vaikea työntää.

        3-reivin köydet voi olla viisasta poistaa yhden köyden reiveissä myös siksi, että ne ovat niin pitkät. Kolmosreivillä puomin pituus ei myöskään yleensä riitä taljalle, joka isommissa veneissä käytännössä tarvitaan.


      • seppomartti kirjoitti:

        Kryssillä voi puomin päästä kädellä reivinaruja vedellä. Kovassa avotuulessa on niin merkittävä harmi, että olen poistanut 3.reivin yhdenköyden systeemin. Kolmosesta kakkoseen reivin purku ei avomerellä sujunut kitkojen vuoksi. Puomi on ulkona, ettei yllä. Jos menet mastolle, niin tunnetusti köydellä on vaikea työntää.

        Voi olla noin. Itse olen asennoitunut niin, ettei reiviä tarvitsekaan ruveta kovalla tuulella purkamaan. Jos tuuli kevenee niin paljon, että reivi on todella liikaa, niin kääntää keulan tuuleen ja purkaa. Muuten voi antaa olla seuraavaan satamaan asti.


      • seppomartti
        ariel371 kirjoitti:

        http://www.ravencruise.com/images/Antal-reef-blocks-2.jpg

        Noilla saa kitkaa pois.

        Kun purjetta pudottaa alaspäin reivatessa, ensin alin ratsastaja laskeutuu siihen puomin yläpuolelle, sitten seuraavaksi alin jne. Tästä pinosta ei tule niin paksua etteikö kahden ratsastajan puolivälissä oleva reivireikä ohittaisi alastullessaan sitä pinkkaa ja kiristäisi mastoliesmaa kun reiviköysi kiristetään.

        Toimivampi etuliikissä on yllä kuvaamani systeemi. Ilmeisesti selostukseni oli huono, koska kukaan ei hämmästellyt, vaikka tuskin on kaikille tuttu. Ratsastajat eivät siis ole purjeessa kiinni suoraan vaan pitkän nauhan välityksellä. Etuliikki kiristyy plokin välityksellä alaspäin ohi urassa olevien ratsastajien, koska purje laskettuna nauha on löysä ja kiristyy kun purje nostetaan. Ehkä systeemillä on jokin nimikin, en tunne.


      • kurssia.muuttamatta
        10-14 kirjoitti:

        Voi olla noin. Itse olen asennoitunut niin, ettei reiviä tarvitsekaan ruveta kovalla tuulella purkamaan. Jos tuuli kevenee niin paljon, että reivi on todella liikaa, niin kääntää keulan tuuleen ja purkaa. Muuten voi antaa olla seuraavaan satamaan asti.

        Varmaankin keulan tuuleen kääntämisellä tarkoitetaan tässä yhteydessä saariston suojaamia vesiä, joissa ei muodostu korkeaa aallokkoa. Isolla merellä maininki säilyy korkeana, kun kova tai myrskyisen kova tuuli äkkiä heikkenee. Reivien poistoa varten kurssia ei tarvitse muuttaa, jos reivijärjestelmä on perinteinen pikareivi.
        (Perinteistä pikareiviä voi katsoa vaikkapa Skip Novakin reivausohjeista. Novakilla on samassa jutussa mielipide yhden köyden järjestelmästä. Löytyy yachtingworld.com:in sivuilta).

        Seppomartin aikaisemmin mainitsema reiviköysien merkintä on muuten hyvä apu silloin, kun reivi täytyy laittaa pimeässä (esim. otsalampun valossa).


    • C1R

      Gooleta kuvahaulla single line reef, niin saat käsityksen erilaisista toteutuksista.

    • aquavit

      Mastoliesman reivireikää ei tarvitse vetää alas puomille saakka. Sen voi hyvin jättää hieman ylös puomista jotta ratsastajat mahtuu olemaan mastourassa. Nostimella vain kiristetään mastoliesma kireälle.

      Oleellista on, että mastoliesman ja puomiliesman kireydet ovat reivatussa purjeessa riittävät ja oikeassa suhteessa toisiinsa. Tämä voi olla hankalaa, jos systeemissä on kitkaa väärässä paikassa. Erityisesti jos puomin päässä reiviköyttä ei saa kireälle, purje jää liian pussikkaakksi. Tätä korjaamaan mm. Seldenillä on systeemi, jossa on taljavälitys tai "balance blocks" puomin sisällä.

      • seppomartti

        Etuliikin pituuden kasvaessa mastourassa olevien ratsastajien ja täyslattojen vaunujen pinkka kasvaa kuitenkin 2.r ja etenkin 3.reivissä hankalan korkeaksi.
        Fallin merkkaus kulkekin reiville on hyvä mutta reivilöydelle ilmeisesti turha, nehän vedetään tiukalle merkeistä riippumatta.


    • 5_3

      Veneessäni on kaksi reiviä.
      Itselläni on mastolla reiviköysissä plokit ja ne on kiinnitetty ketjutettuihin sakkeleihin, niin että saan mastolla olevan kulman oikealle korkeudelle. Puomin päässä reiviköysissä on sakkeli.

      Näin jos haluan reivata laitan jo rannalla mastolla olevat sakkelit kiinni purjeen mastolla oleviin reivilenkkeihin ja puomin päässä olevat reiviköysien sakkelit purjeen takaliikin reivilenkkeihin.

      Voimat näyttää asettuvan todella nätisti alalikin suhteen vaikka perinteistä takakulman alasvetoa puomilla olevaan kiinnityskulmaan ei ole.

      Toki jos se on ongelma niin ainahan voi laittaa reiviköyden pään kiinni alasveto lenkkiin ja purjeen takaliesman reivilenkkiin kiinni samanlaisen sakkeli ploki yhdistelmän.

      Näin on helppo hallita reivaus, kytkee vain plokeissa olevat sakkelit tarpeen mukaan purjeessa oleviin reivilenkkeihin.

      ps. Reivatessa minulla on isossa ja reiviköysissä merkit , mihin asti ne pitää vetää. Näin reivaus on helppoa: isoa alas merkkiin. Reiviköysi tiukalle merkkiin. Iso ylös.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ampumisvälikohtauksen syynä kahden eri romanisuvun erimielisyydet

      Ikaalislainen romaniseurue joutui tahtomattaan tulitaisteluun etelä-pohjalaisen romanisuvun kanssa. Tilanne ei ratkennu
      Seinäjoki
      154
      3451
    2. Sosiaaliturvasäästöt kohdentuvat usein samoihin ihmisiin useampaan kertaan

      ja ihmisiä putoaa kiihtyvällä tahdilla toimeentulotuelle eli köyhien määrä kasvaa eksponentiaalisesti Suomessa. https:
      Maailman menoa
      373
      1750
    3. KJ Konetimber OY

      Haettu konkurssiin Eläke yhtiö Ilmarisen toimesta.
      Kuhmo
      85
      1726
    4. Laaja sähkökatko Sallilan verkossa!

      Mä heräsin yhden maissa UPS:n piipittkseen, koska sähköt poikki ja on edelleen. Odottelin jonkun aikaa ja soitin vikanum
      Loimaa
      47
      1525
    5. Olisiko sinulla mitään toiveita?

      Miten sinä toivoisit minun sinua lähestyvän? Mitään mitä olisi tosi hyvä tietää ennen sitä? Jos ei sen kummempia, niin
      Ikävä
      29
      1278
    6. Millä kirjaimella nimeni alkaa

      Ja montako kirjainta sukunimestäni voi laskea? N to M
      Ikävä
      64
      1175
    7. Miksi toisten toiveet ahdistavat teitä?

      Kertokaapa miksi toisen ihmisen toiveet mahdolliselle kumppanilleen ahdistavat niin kovasti? Oletatko, että hän vaatii j
      Sinkut
      203
      1164
    8. Hyviä tehokkaira vinkkejä erittäin pinttuneen wc pytyn puhdistukseen

      Eli semmonen vuokra-asunnon pytty jossa hyvin sitkeään pi ttyny se vesiosa. Kloriittia olen liottanu yön yli ja yleispuh
      Ikävä
      150
      1039
    9. Mitä tuntemuksia

      sinulle tulee, kun hän ilmestyy näköpiiriin? Vaihtelevatko ne?
      Ikävä
      84
      1006
    10. Voiko "miehisen kunnian" käsitteen ohittaa?

      Palstalla kovasti pidetään minua jollain tavoin sairaana, kun puhun miehisestä kunniasta. Voidaanko me siis täysin ohi
      Sinkut
      148
      919
    Aihe