1) Asiakastukisivustot päivittämättä. Yhteystiedoissa pahoja puutteita: ei sähköpostiosoitteita saatavilla (linkit vanhentuneet/yhteystiedot poistettu), vaikka sivustossa näin luvataan.
2) Asiakastukeen soittaminen maksaa enemmän kuin normaali puhelu, jolloin oletuksena on palvelun saanti. Kokemus on kuitenkin on ala-arvoista: tietoa huoltotilanteesta ei saa teknisestä asiakastuesta ja "Huollon tila" -seuranta pyytää kuitenkin soittamaan tekniseen tukeen huolto-ongelman vuoksi.
3) Huollosta ilmoitetaan, että kustannusarvio on tehty, mutta tosiasiassa sitä ei ole kirjoitettu valmiiksi vaan sitä joutuu erikseen pyytämään kahden viikon odottelun jälkeen.
4) Huollosta ilmoitetaan, että laite korjataan mahdollisimman pian. Laitetta ei ole toimitettu edelleenkään (3 vkon huoltoajan jälkeen) eikä huoltoajan pitkittymiselle ole asiakkaasta johtuvaa syytä. Ainoa vaihtoehto on reklamoida palvelusta, esittää tositteet kohtuuttoman pitkän huoltoajan seurauksista ja vaatia hyvitystä/korvausta asiassa, ja varautua asian etenemiseen kuluttajariidaksi HP:n kanssa.
Kun laite toimitettiin huoltoon siinä käsityksessä, että huolto toimii kuin kokemukseni Asuksen ja Lenovon suhteen eli kannettava on tullut aina viikossa jo takaisin, en voi koskaan enää suositella HP:n tuotteiden ostoa kenellekään, koska mahdollisten huoltoa tarvitsevien ongelmien vuoksi on syytä varautua tuntemattoman pitkään huoltoaikaan. Jos olisin tiennyt huollon toimimattomuuden, olisin avannut koneen itse ja katsonut rikkoutuneen osan tuotetiedot. Sen jälkeen ostanut kyseisen osan ja korjannut itse.
HP:n suurimmat puutteet tässä tapauksessa:
1) Tiedottaminen. Ainoastaan laitteen vastaanotto on tiedotettu ja samalla esitetty arvioitu toimitusaika ja toimenpiteet. Sitten on pyydetty ottamaan yhteyttä huolto-ongelman vuoksi sekä mainittu, että kustannusarvio on tehty (mutta se on lähetetty vasta, kun sitä on vaadittu erikseen). Kryptiset tai "huoltoslangia" sisältävät kommentit asiakkaan oma tili (HP Support Center) palvelussa eivät ole (laadukasta) asiakaspalvelua.
2) Tiedonkulun varmistaminen (huoltojärjestelmässä on merkintä, että kustannusarvio on tehty ja 2 viikon odottelun jälkeen, kun sitä vaaditaan huollosta, huolto toteaa, että olemme odottaneen vastaustanne kustannusarvioon. Toisin sanoen HP:n huolto on toiminut järjestelmänsä suhteen siten, että sillä voidaan HP:n johto jenkkejä myöten pitää tyytyväisenä/tyytyväisempänä, vaikka todellisuudessa kustannusarviota ei oltu tehty loppuun ja lähetetty asiakkaalle. Tämä totuus paljastui puhelinkeskustelussa)
3) Asiakaspalvelu. Olen tarkkaan kirjannut ylös kaiken yhteydenpitoni HP:n huollon suhteen ja tämän viestin tarkoitus on antaa ostajille ajattelemisen aihetta sekä toimia rakentavana kritiikkinä HP:n suhteen.
Huoltokokemus - avoin kirje HP:lle
4
121
Vastaukset
- kkkhhhppp
Vaihdoin jo 10 vuotta sitten kaikki HP:n tuotteet pois asiakaspalvelun takia, kysymyksessä oli HP laser 1100 jet tulostimen vikaa yrityksessämme ja asiakaspalvelu oli mielestäni vain "rahastusta varten" vaikka kysymyksessä olikin ns, tyyppivika ja rahassa pieni, mutta tunne rahastuksesta suututti mua. Maksoin 100 kertaa enemmän uusista, mutta ei ole tullut mielipahaa henkilökunnalla. Kerroin tuon myös HP.lle
- tällainen.kokemus
Vertailun vuoksi vuonna 2009 yksityiskäytössä ollut Toshiba läppärini kävi huoltokeikalla ja kesti 17 päivää mutta sain tekstiviestejä miten asia eteni ja n. kuukauden päästä käyttöönotosta hajonnut kiintolevy meni takuuseen. Kone matkusti ilmeisesti täältä savosta jonnekin eteläsuomeen korjattavaksi.
On mulla HP:stäkin kokemusta, 2001 hankittu pöytäpc windows98SE käyttöjärjestelmällä, kone on edelleen käyttökunnossa ja ainut vika oli 3,5" korppuaseman dataliittimen pinni joka oli vääntynyt tehtaalla nähtävästi kovakouraisen asennustyön seurauksena mutta sain sen itse fiksattua vian paljastuttua (Windows käynnistyslevykkeen teko ei onnistunut). Molemmat koettuina tyydyn kertomaan, että HP:n kuluttaja- ja bisnespuolen asiakaspalveluilla on eroa kuin yöllä ja päivällä.
- 10plus20
Mulla on "edellisestä elämästä" kokemuksia bisnespuolelta.
Ostettiin silloiseen firmaan monia HP palvelemia. Niihin sai rahalla erilaisia tukipalveluita. Yleisin oli 3 vuoden tuki takuu, seuraavana päivänä asentaja tuli osien kanssa jos teki vikailmotuksen ennen klo. 13:00.
Niillähän oli varastot jossain euroopassa/ruotsissa ja tilasivat osan joka tuli yöllä koneella vantaalle josta huoltohemmo haki sen ja tuli asentamaan.
Jos kerroit vian oikein niin homma onnistui yleensä. Mutta jos langanpäässä joku käsitti/veikkasi väärin homma venähti jopa 4 päivän mittaiseksi katkokseksi, näitäkin kävi joitakin kertoja reilun 10 vuoden aikana.
HP'ä ei ole omia asentajia vaan joku huoltofirma oli heidän alihankkija tms.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Persut romahti Haapaveellä, kiitos Ilkka!
Persut saivat historiallisen tappion haapaveellä! Kiitos Ilkka!851818- 821660
- 491322
Nyt tiedän
Että joku on lahjonut jonkun tai olemme idiootteja. Nuo kokkareiden päsmärit tuli valituksi valtuustoon. Onnea vaan kai471265Sanna Ukkolan kolumni: Rautarouva, joka unohti joukkonsa - Riikka Purran pitäisi katsoa peiliin
"Historialliset tappiot eivät synny vahingossa. Ne syntyvät, kun johtaja unohtaa, ketä hänen piti palvella, kirjoittaa I481172- 1161130
- 39935
Kepun hegemonia jatkumassa vankkana Puolangalla
Tuuliviirien vallankumous jäi pahasti piippuun!23932Tiedän kyllä sen
Että käyt täällä. En kuvittelisi sellaista asiaa. Tiedän kyllä senkin, että olet ainakin ollut minusta kiinnostunut. Sen59912Paraneeko ilmapiiri nyt?
Paraneeko kunnallispolitiikan ilmapiiri nyt kun persuilla meni vaalit päin pers3ttä ja änkyräpersut tipahtivat vilttiket23903