Ohjaajan vastuu vs. Opettajan vastuu

ToivotonKauris90

Hei!

Olen nuori vastavalmistunut koulunkäynnin ohjaaja. Olenn nyt saanut ekan työpaikkani ja olen hämilläni. Minulle on määrätty 10 välituntivalvontaa yksin. Samoin minut määrättiin koko nelosluokan kanssa koko päiväksi yksin ainoana aikuisena heidän kanssaan retkelle.
Kun ihmettelin tätä niin rehtori sanoi että näin toimittu aina. Liitto ei ottanut kantaa ja ylin koulujohto sanoi että asia ok. Onko tosiaan näin? Eikö opettajalla ole se vastuu?? Ei minulla. Mistä löytäisin faktaa tähän?

19

2426

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Entinenerityisluokanope

      Jos sulla on tuollainen työpaikka, yritä etsiä uusi työpaikka. Sinua käytetään hyväksi ja rikotaan lakia. Jos olet ammattilainen, pitäisi JHL:n Koulunkäynninohjauksen opas - kirjan sisältö olla tuttu. Opettajalla on AINA VASTUU luokasta, ja jos et ole sijaisopettajana hänen poissaolleessaan, niin hänellä on edelleenkin vastuu. Mutta jos sinut on väliaikaisesti nimetty SIJAISOPETTAJAKSI ja saat opettajan tuntipalkkaa sijaisuuden ajalta, sinulla on vastuu ryhmästä.

    • Aloittaja123456

      Hei!

      Paikka ei ole vakituinen. Määräaikainen kesään asti. Koulutoimi vetoaa aikuisen vastuuseen... kun sieltä kysyin asiaa . Toiminnalla on siis johdon siunaus .

      Mistä saisin mustaa valkoisella tästä open vastuusta?

    • Alkuper123344556

      Ja mulle ei tehtäisi kuulemma sitä open sopimusta noiksi retkipäiviksi . Olisin ohjaaja silloin....

    • Zzzzzzzzzzzzzzzzzzz77

      Tosi yleistä. Sama tilanne mullakin kuin aloittajalla.

    • kokoroko

      Jos toimit opettajan sijaisena, niin rehtorin pitää antaa sinulle sijaismääräys siksi päiväksi. Silloin sinulla on opettajan vastuu ja opettajan palkka. Näin on ollut jo vuosikausia.

      Koska sinulla on yleistyöaika, niin sinulla ei ole välitunteja niin kuin opettajilla. Sinulla on yli 6 tunnin työpäivänä puolen tunnin ruokailutauko ja kaikkina päivinä 10 minuutin kahvitauko. Ruokailutauon aikana saat poistua työpaikalta, kahvitauolla et. Siis koska sinulla ei ole muita taukoja, niin olet töissä myös oppilaiden välitunneilla paitsi em. taukojen aikana ja sinut voi käskeä töihin koulun pihalle.

      Jos kuulut ammattiliittoon, niin ota yhteyttä liittosi jäseniä edustavaan luottamusmieheen. Jos et kuulu lue tämä http://www.jhl.fi/files/attachments/oppaat/koulunkaynninohjauksen_opas_jhl.pdf ja tämä https://www.superliitto.fi/site/assets/files/4599/koulunkaynninohjaajan_asialla_valmis_painoon.pdf ja tämä http://www.jytyliitto.fi/fi/jyty/materiaalipankki/Documents/Esitteet ja oppaat/Jyty_ammattialat_koulunkaynnin_ohjaaja_opas_verkkoon_2016.pdf

    • Kaaaarkki

      Edellinen hyvä kirjoitus mutta muistutan että vaikka voidaan käskeä pihalle valvomaan niin siellä pitää olla ope myös!

    • Ihgggdsdjlööbcxsshkl

      Ei oppaista oo apua jos aloittaja sanoi että ylin johto koulutoimessa hyväksyy toiminnan :(

    • Surullinen..oon3

      Mulle sanottiin että saan potkut jos en valvo oppilaita retkellä yksin! Ope on pitkällä sairaslomalla ja mun pitäisi viedä 29 oppilasta yksin metsäretkelle! Siis ohjaajan asemassa. Kun epäilin tätä rehtori uhkasi potkuilla! Voiko olla näin? Liitto ei ota kantaa. Se on Jyty.

      • kokoroko

        Koska olet kysynyt Jytystä, niin olet ilmeisesti jäsen. Ota heti selvää, kuka siellä kunnassa on jytyläisten pääluottamusmies ja soita hänelle.


      • Surullinenoon3
        kokoroko kirjoitti:

        Koska olet kysynyt Jytystä, niin olet ilmeisesti jäsen. Ota heti selvää, kuka siellä kunnassa on jytyläisten pääluottamusmies ja soita hänelle.

        Pääluottamusmies juuri sanoi että esimiehen määräämistä töistä kieltäytyminen on irtisanomisperuste :((

        Onko tosiaan näin? Kun sen open vastuun pitäisi olla jakamaton!


      • mututuntuma

        Sinun pitää tehdä niin kuin rehtori käskee. Pääluottamusmies on oikeassa siinä, että esimiehen käskyjä pitää noudattaa, koska työnantajalla on työnjohto-oikeus ja sopimusten tulkintaetuoikeus. Eli työnantaja on oikeassa siihen saakka, kunnes osoitetaan, että työnantaja on väärässä. Siihen tarvitset nyt pääluottamusmiehen, jonka tehtävä on valvoa, että sopimuksia noudatetaan puolin ja toisin.


      • mututuntuma
        mututuntuma kirjoitti:

        Sinun pitää tehdä niin kuin rehtori käskee. Pääluottamusmies on oikeassa siinä, että esimiehen käskyjä pitää noudattaa, koska työnantajalla on työnjohto-oikeus ja sopimusten tulkintaetuoikeus. Eli työnantaja on oikeassa siihen saakka, kunnes osoitetaan, että työnantaja on väärässä. Siihen tarvitset nyt pääluottamusmiehen, jonka tehtävä on valvoa, että sopimuksia noudatetaan puolin ja toisin.

        Unohtui vielä se näkökulma, että koska metsäretki on osa opetusta ja perusopetus on aina opettajan antamaa opetusta, niin rehtori kantaa vastuun, jos jotain tapahtuu, kun luokalle ei ole määrätty sijaisopettajaa.

        Jos sinut määrätään opettajaksi, niin sinä vastaat opettajana (ja saat opettajan palkan). Mutta siis et voi kieltäytyä retkestä, vaikka et saa sijaismääräystä opettajaksi, joten toivotaan, että pääluottamusmies saa asiat järjestykseen ennen retkeä.


      • Ukklllknbxf

        Kyllä saa kieltäytyä. Koska on lainvastaista delegoida opettajan JAKAMATON vastuu ohjaajalle.


      • eukdistäni
        Ukklllknbxf kirjoitti:

        Kyllä saa kieltäytyä. Koska on lainvastaista delegoida opettajan JAKAMATON vastuu ohjaajalle.

        Minä olen sitä mieltä, että jos haluaa pitää työpaikkansa, niin ei kannata edes yrittää kieltäytyä, koska vastuu oppilaista on tässä tapauksessa rehtorilla, joka ottaa tietoisen riskin suorittaessaan kaukovalvontaa metsään kansliasta käsin.

        Jos kieltäytyy tekemästä niin kuin rehtori määrää ja saa potkut, niin ei saa työaikkaansa takaisin, vaikka potkuille ei löytyisi lain mukaista perustetta. Sitä paitsi potkujen laittomaksi osoittaminen vie aikaa ja siihen tarvitaan liiton lakimies tai muu lakimies.


      • Yksvaan1111
        eukdistäni kirjoitti:

        Minä olen sitä mieltä, että jos haluaa pitää työpaikkansa, niin ei kannata edes yrittää kieltäytyä, koska vastuu oppilaista on tässä tapauksessa rehtorilla, joka ottaa tietoisen riskin suorittaessaan kaukovalvontaa metsään kansliasta käsin.

        Jos kieltäytyy tekemästä niin kuin rehtori määrää ja saa potkut, niin ei saa työaikkaansa takaisin, vaikka potkuille ei löytyisi lain mukaista perustetta. Sitä paitsi potkujen laittomaksi osoittaminen vie aikaa ja siihen tarvitaan liiton lakimies tai muu lakimies.

        Minä kieltäydyin ja ei tullut potkuja. Koska se on lakiin kirjattu. Ei sitä vastuuta voi tosiaan kauko-ohjata! Reksikin myönsi tämän. Myös vanhemmilta tuli viestejä että lain mukaan siellä pitää olla opettaja tai rehtori tai ohjaaja jolle on tehty virkamääräys. Ei rehtori saa lakia rikkoa!


    • Itseolenope3

      Järkyttävää siis suoraan sanottuna! Olen pöyristynyt

    • Kloplhfdstilm

      Eikä tähän touhuun saada muka mitään tolkkua?

      • mututuntuma

        Koulunkäynninohjaajien paikallisten työsuhdeongelmien takana on osaltaan myös se, että he ovat huonosti järjestäyneitä. Järjestäytymättömät eivät saa apua paikallisilta luottamusmiehiltä. Lisäksi järjestäytyneet ovat joko Superin, Jytyn tai JHL:n ammattiosastojen jäseniä, mikä sekin voi aiheuttaa paikallisia ongelmia.


      • liitontyttö
        mututuntuma kirjoitti:

        Koulunkäynninohjaajien paikallisten työsuhdeongelmien takana on osaltaan myös se, että he ovat huonosti järjestäyneitä. Järjestäytymättömät eivät saa apua paikallisilta luottamusmiehiltä. Lisäksi järjestäytyneet ovat joko Superin, Jytyn tai JHL:n ammattiosastojen jäseniä, mikä sekin voi aiheuttaa paikallisia ongelmia.

        Kaikkien koulunkäyntiavustajien kannattaisi liittyä JHL-läisiin ihan vaan siksi, että muukin koulun henkilökunta on yleensä JHL-läisiä sikäli kuin kuuluvat liittoon. Jos koulunkäyntiavustajat kuuluvat kolmen sijasta vain yhteen liittoon, heillä on paremmin joukkovoimaa ja paremmin heidän ongelmiin perehtyneet luottamusmiehet.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ole rohkeampi kuin koskaan

      ja kerro tähän suoraan kaivattusi nimi
      Ikävä
      91
      1854
    2. Oulussa puukotettu lasta

      Onko perussuomalaiset huolissaan julkisten tilojen turvallisuudesta. Miten sisäministeri Rantanen suhtautuu lapsiin kohd
      Perussuomalaiset
      409
      1466
    3. Mitä tekisit jos

      täällä ois viesti sulle, otsikossa sun etunimi ? Ja viestissä sanotaan "minä rakastan sua" ja allekirjoituksena kaiva
      Ikävä
      90
      1260
    4. Nyt pärähtää - Uusi lavatanssiohjelma starttaa tv:ssä!

      Oletko toivonut lavatanssiohjelmaa televisioon? Puoli seiskan kesäilta tuo lavatanssit suomalaisiin koteihin. Juontajin
      Tv-sarjat
      13
      1049
    5. Milloin olet viimeksi nähnyt

      Kaivattusi ja missä? Onko ikävä vastaa rehellisesti.
      Ikävä
      68
      967
    6. Kokki Akseli Herlevin ex-rakas Emmi Suuronen kisasi Diilissä - Nyt Selviytyjissä: "Vaikka olen..."

      Emmi Suuronen ja Akseli Herlevi ovat ex-pariskunta. Nyt Emmi nähdään taas tosi-tv-ohjelmassa. Takana on jo Diili ja mis
      Suomalaiset julkkikset
      10
      946
    7. Ääripersu puukotti taas.

      Kamalaksi on mennyt. Persut ammuskelee ja puukko heiluu..
      Oulu
      179
      943
    8. Miten ihmeessä

      on kaksi niin samanlaista. Älä ymmärrä väärin, en yritä mitenkään itseäni ylentää mutta eiköhän me jollakin radioaallol
      Ikävä
      48
      913
    9. Onpas punavihreät taas ärhäkkäinä

      😺 Ihan tuntuu kuin syyttäisitte meikäläisiä/meikäläistä Oulun puukotuksesta. Tapaus on hyvin ikävä ja tuomittava. En
      Luterilaisuus
      239
      884
    10. Pelkäätkö että olisin

      Ilkeä sulle jos nähtäisiin? Naiselta miehelle
      Ikävä
      74
      827
    Aihe