Olen muuttanut -88 valmistuneeseen rivitaloasuntoon, jossa on suorasähkölämmitys. Ulkoeteisessä on katkaisin, jossa lukee lämpötilan pudotus.
Onko kenelläkään tietoa, miten tämä toimii ja millaisesta pudotuksesta yleensä on kyse? Ymmärtääkseni esim. poissaolon ajaksi voi pudottaa lämpötilaa, mutta kuinka pitkien poissaolojen kanssa sitä kannattaa käyttää ja paljonko lämpötila putoaa kun missään ei ole erillistä termostaattia sen määrittämiseksi?
Ainakaan yhden päivän poissaololla en huomannut vaikutusta asiaan, eli sillä ei selvinnyt edes se onko I vai 0 asento jossa katkaisimen normaalisti tulisi olla kun asukkaat ovat paikalla. Huonelämpötilassa ei tapahtunut havaittavaa muutosta (21*c /- 1*C)
Lämpötilan pudotuksen toiminta?
10
14100
Vastaukset
- rake
siellä voi olla aseteltava tai kiinteä muutaman asteen pudotus, kytkimen voi aina lähtiessään kääntää lämpöä pudottamaan.
Katso patterivalmistajan sivuilta lisätietoja.
Kykimessä voisi olla se I-asento jolloin pudotus on päällä, ehkä joku sähkäri vahvistaa asian.
Sitä en tiedä onko lattialämmitystermareissakin pudotusmahdollisuus. - tahvo
vaikka hetikin. Nythän on sopivat vesikelit. Kovalla pakkasella ei kannata kokeilla, ettei tapahtuisi jäätymisiä.
- Talkkari vaan
Yksi on kysyä isännöitsijältä tai kokeilla itse; Esim. aamulla, vaikka olisitkin kotona kytkin toiseen asentoon ja odotusta, sekä esim. muutaman patterin termostaatin vääntämistä maksimille, lämpeneekö tai ei, sama homma kytkin toisessa asennossa. Toki voi olla myös rikki tai tehty toimimattomaksi
Testailemalla selviää järkevä käyttö, tosin ilmansuunnilla saattaa olla vaikutusta asiaan.- amatööri
noilla ohjeilla se lämpötilanpudotus.
- Talkkari vaan
amatööri kirjoitti:
noilla ohjeilla se lämpötilanpudotus.
Ymmärtäminen. Toki olen voinut esittää asian epäselvästi.
- sähkäri
Kun 'lämpötilanpudotus' on päällä, niin se vaikuttaa patterien termostaatteihin alentamalla lämpötilaa esim. 5 C. Pudotusmäärä on 'kiinteä' tai sitten on kaksoistermostaatteja, joissa on kaksi lämpötila-asetusta - näitä käytetään esim. kesämökeissä.
Lämpötilanpudotusta voi ohjata myös kytkinkellolla.
Se, kuinka äkkiä pudotus näkyy sisälämpötilassa, riippuu sisä- ja ulkolämpötilan erosta ja rakennuksen eristystasosta.- pudotuksesta?
Miten patterit tietävät, että lämpötila-asetusta on pudotettu? Eikö pattereissa ole termostaatti?
- ilmari
pudotuksesta? kirjoitti:
Miten patterit tietävät, että lämpötila-asetusta on pudotettu? Eikö pattereissa ole termostaatti?
johon kytketään tuolta kytkimeltä syöttö. Kun kytkin(lämmönalennus) laitetaan päälle niin patterissa oleva pieni vastus lämmittää termostaattia joka näin "luulee" että on 3-5 astetta lämpimämpää kuin onkaan.
- mistä-uutta
Mistä saa uuden kellon, kun vanhan analogisen lämpötilanpudotuskellokytkimen kello ei enää pyöri, vaan näyttää aina samaa aikaa? Kellossa on sivussa kytkin, jossa on kolme asentoa, jotka ovat auringon kuva, kuun kuva ja kellon kuva. Eli olettaisin, että aurinko tarkoittaa että pudotus ei päällä, kuu että pudotus päällä ja kello, että pudotus päällä ajastimen mukaan.
En ole löytänyt mistään uutta vastaavaa. Saa toki olla digitaalinenkin, mutta ne ovat aika sekavia valikoineen, enkä ole missään niissä nähnyt tuota päällä/pois/kello -kytkintä, vaan ilmeisesti valinta pitää tehdä hankalasti valikon kautta.- sähköripaikalle
Turhaan tuota pohdit, koska et saa vaihtaa kelloa itse. Kutsu sähkömies vaihtamaan kello, niin saat häneltä ohjeet.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 836019
ROTAT VALTAAVAT ALUEITA
Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj474055- 1314011
- 693793
Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan
Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️262968Alavuden sairaala
Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan72567Siekkilässä ajettu ihmisten yli- mitä tapahtui? Länsi-Savo ei ole uutisoinut asiata
Manneja, vaiko matuja?332379- 282252
- 2042141
Reuters: Ukraina on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan. Jopa 40 konetta vahingoittunut
Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan, kertoo Reuters. Uutistoimiston läh4501849