Urheiluamenorrea

Poisson

Moi! Oon normaalipainossa oleva nuori nainen eikä kuukautisia ole. Urheilen melko paljon, ja olen lihonut normaalipainoon muutaman viime kuukauden aikana, mutta aika paljon painosta kyllä on lihasta. Taustalla alipainoa vaihtelevasti pidemmän aikaa..

Onko täällä naisia, joilla on kokemusta sekundaarisesta amenorreasta liikaan urheiluun/liian vähään syömiseen liittyen, miten kuukautiset palasivat? Entä onko ketään, joka olisi saanut hormonikorvaushoitoa amenorreaan? Siis samaa hoitoa, jota annetaan vaihdevuosioireisiin, ei ehkäisypillereitä. Kiitos jos joku vastaa! :)

6

57

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sircer98

      moi minulla on ollut jo amennorrea jo reppaasti yli 10 vuotta. lääkärit tyrkyttävät hoitoja mutta en halua. olen ammatiltani tanssija. toistaiseksi en halua lapsia joten asia ok. mieheni ymmärtää minua ja pitää hoikasta vartalostani. suoraan sanoen en edes halua elämää ns. normiin eli vertavuotavaksi. hyvää jatkoa sinulle

    • käynnistyylääkkeillä

      On olemassa kuukautiset käynnistäviä hormonilääkkeitä, joita lääkärisi varmaan ehdottaa. Tekstistäsi ymmärrän, että vuodotonta aikaa on ollut yli puoli vuotta.
      Kuukautiset (oikeammin hormonitoiminta) suojelevat naisia monilta sairauksilta.

      • Poisson

        Kiitos molemmille vastaajille! Mulla on ollut useamman vuoden amenorreaa. Terolutia oon kokeillut, eikä siitä ollut apua :/


      • mnbmnbmnb

        Se, tehoaako keltarauhashormonit, riippuu käsittääkseni kuukautisten poisjäännin syystä. Jos on anoreetikko tai vastaava, hoidolla ei saa menkkoja, koska estrogeenista on puutetta. Jos kierto sotkeutuu vaikkapa stressin vuoksi, hoidolla saa menkat. Liian vähän ruokaa liikaa liikuntaa liian matala rasvaprosentti = aikalailla sama asia kuin anoreksia.


    • mnbmnbmnb

      Kävin viime syksynä syömishäiriöluennolla. Silloin sanottiin, että jos kuukautiset eivät ala samassa painossa kuin ne ovat edellisen kerran olleet, saattavat aivot edellyttää, että paino olisi vähän korkeampi. Toisaalta itse uskon, että vuotosi saattaa hyvinkin alkaa. Pari kuukautta on lyhyt aika. Eli keltarauhashormonilla voi testata asiaa. Jos estrogeenia on riittävästi, sillä saa vuodot. Itselläni oli teini-iässä laihdutusjakso, ja vuoden päästä kehtasin mennä lääkäriin ja vuodot alkoivat vaivatta keltarauhashormonilla. Siinä vaiheessa painoni oli jo korjaantunut, vaikkakin matalampi kuin laihdutuksen alkaessa. Tästä on aikaa jo neljännesvuosisata, sen jälkeen ei ole vuotohäiriöitä ollut, vaikka olen ajoittain liikkunut paljonkin.

      Sinulla saattavat stressihormonit haitata vuodon alkua. Ne ovat naishormonien ohella toinen vuotoja häiritsevä tekijä. Rasvaprosentin voisi mitata. Jos se on tavattoman matala, niin silloin se toki on vuotojen este. Mielestäni normaali treeni ei vie kuukautisia pois, menkat voivat olla jopa olympiatason urheilijalla. Menkkojen poisjäänti liittyy naishormonien puutteeseen tai stressihormonien ylimäärään. Ja syömishäiriöt vaikuttavat kumpaankin tekijään.

      • Poisson

        Kiitos sulle. Joo, voihan se olla, että odottamalla estrogeenitasoni lähtevät nousuun... Ainakin toivon niin. Syön myös paremmin eli enemmän. Ja rasvaprosentin voisin kyllä käydä mittaamassa! :D


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1759
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1381
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1357
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      14
      1342
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1335
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1304
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1284
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1240
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1200
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1173
    Aihe