Jollapurjehdus.

PihlajaTuuli

Olen aloittamassa purjehdusharrastusta kaudella 2017. Olen 35 vuotias, 50kg ja vajaat 160cm pitkä nainen. Mikälainen ensivene minun kannattaisi hommata? Olen katsellut Zoom8 ja E-jollia. Mitä luulette kävisikö kumpikaan nuista vai olisiko joku muu varteenotettava kevytvene?
Olen etsinyt netistä aikuisille tarkoitettuja jollakursseja ja ainakin Tampereella ja Helsingissä semmoisia järjestetään.. jos kellään on tietoa järjestetäänkö niitä muualla niin kaikki tieto on tervetullutta.
Onko kellään kokemusta aikuisena aloitetusta jollapurjehduksesta?
Tarkoitus ei ole alkaa kilpailemaan vaan ihan omaksi iloksi purjehtimaan Perämeren saaristossa.
Suomessa valmistetaan ainakin Zoom8 jollia mutta mistä niitä voi ostaa/tilata? Ainakin nettiveneessä ja Torissa on käytettyjä myynnissä.
Huonosti löytyy uusista purjejollista ja niiden valmistajista/myyjistä tietoa.. auttakaa.
Minulle välttää hyvinpidetty käytetty vene, mutta ihan mielenkiinnosta olisi kiva nähdä miltä ihan uudet näyttää.

Kiitos vastaajille :)

20

2230

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Käytettyävaan

      Suomessa on ollut juuri tarpeeksi pitkä lama että venekauppa on kuollut. Osinkoväki hakee avomeriveneet muualta aitämeren alueelta, palkkaväki ostaa uutena korkeintaan Bilteman pakkelia. Ne muutamat venefirmat pyörivät ilman varastoa: tilaavat veneen jos maksat, ottavat hiukan väliä.
      .
      Jollapurjehdus on mainio ajatus ja Suosittelen kursseja aluksi, jo ennen oman veneen ostoa.

    • ich-weiss

      Oletko tosissasi? Meillä on zoom8 ja se on hyvä jolla, mutta ei aikuiselle, se on PIENI. Aikuinen ei pitkän päälle jaksa sitä märkänä olemista ja lattialla istumista. Liti (lighting) tai vikla olisi paljon miellyttävämpi aikuiselle. Vanhoja mallejahan nuo jo ovat, mutta mukavampia.

      • HöpöhöpöVikla

        On aikuisia ja aikuisia. Toiset ovat vähän mahakkaampia ja tarvitsevat vähän mukavampia veneitä. Kysyjä kertoi kuitenkin olevansa hoikka ihminen. Antakaa nyt tulla niitä jollavaihtoehtoja.


    • Hienoa, että joku aikuinen on tulossa kevytvenepurjehduksen pariin! Itse olen jollaillut aikuisiällä, vaikka tällä hetkellä olenkin köliveneilijä. Eurooppajolla on varmasti oikein hyvä. Laser radial voisi olla toinen. Laseria saattaa jopa joku myydä suomessa. Varastossa tuskin on kenelläkään. Sanoisin, että eurooppajolla on ergonomisempi hengaamisen kannalta, mutta laser hauskempi. Tosin olen purjehtinut vain standard-mallin laserilla.

      Maailmalla on tukuittain erilaisia jollia. Niille ei ole maahantuojaa eikä niitä juuri löytäne käytettynä maastamme. Yhden hengen kevytveneistä sinulle voisi sopia vielä contender, mutta se on teknisesti vaativa trapetsijolla - mikä tosin säästää hengaamisen vaivassa. Veneitä on maassamme joitakin kappaleita. Lukemani mukaan kevyetkin purjehtivat pärjäävät sen kanssa. Sitä en tiedä, mitä tuo "kevyt" tässä tarkoittaa.

      Yhden hengen jollista on vielä kaksi vaihtoehtoa, jotka sulkisin pois: finnjolla vaatii liki 100-kiloisia lihaskimppuja kipparikseen. Olen sellaistakin teinipoikana kokeillut, ja kyllä siinä jolla vei, en minä. Ok-jolla sopii vähän kevyemmällekin, mutta hyväkuntoisia ei taida Suomesta löytyä enää. Ruotsista kyllä.

      Yllä mainittu vikla on kiva vene, jos sinulla on purjehduskaveri. 50-kiloiselle aloittelijalle se on vähän raskas. Teinipoikana minulla oli sellainenkin, ja purjehdin sillä joskus yksin, mutta ei silloinen 50 kilon massani oikein riittänyt viklan tehokkaaseen purjehtimiseen yksin. Lightning on liki kuusi metriä pitkä, painaa kolmisen sataa kiloa ja kisoissa sitä seilaa kolmen hengen miehistö. Kaksinkin varmaan onnistuu suopealla säällä.

    • Tsemiäharrastukseen

      Nuo seurat - Tampereella ja Helsingissä - mitkäitsekin mainitsi, ovat kyllä hyviä aloittavalle. Niitä on kyllä muuallakin , vilkaise oman paikkakuntasi veneseuraa. Monilla on oikein opetusta. Ainakin täällä Helsingissä esim. HSS järjestää jotain aikuisille tarkoitettua pienvenesysteemiä johon kai liittyy jonkinlainen vuokraus.

    • hanse370e

      Kannattaa katsoa ne omat lähiseurat ja niiden aikuispurjehduskurssitarjonta ja veneluokat. Ainakin pk-seudulla todella monella seuralla on jollatoimintaa myös vanhempana aloittaville. Laser radial lienee aika hyvä vaihtoehto. Kertaluokkaa kestävämpi vene sinne saaristoon kuin E-jolla.

      Yhdellä kun opettelee niin millä tahansa osaa sitten purjehtia.

    • vaihtoehtouimaleluille

      Oletko muuten miettinyt vaihtoehtona noille jollille esim. Terhisail 375 venettä? Siihen voit ottaa kaverinkin mukaan, ja purjehdukseen voit liittää enemmän retkeilyaspektia. Lisäksi saat kokemusta kahden purjeen veneestä, josta voi olla iloa kun siirryt isompaan veneeseen.

      Eivät ole käytettynä hinnankaan kiroissa.

    • dgsdg

      Uudet E-jollat maksavat saman verran kuin erinomaisessa kunnossa olevat 80-luvun köliveneet, esim. SM-kisakuntoinen H-vene. Käytetyt maksavat saman kuin 80-luvun hyvässä retkikunnossa oleva H-vene. Mökkijollia voi saada halvemmalla, jos sattuu löytämään. Myin oman E-jollani muistaakseni 600-800 eurolla joskus vuonna 2000.
      Rantaleluksi E-jolla ei ehkä ole kaikkein fiksuin valinta. Muistaakseni se kaatuu aika helposti, eikä kestä aloittelijan tohelointia, esim. kivilläkäyntiä. Puomikin on niin alhaalla, että ilman purjhehduskokemusta siinä on oikeasti hengenvaara. Olen kuullut tapauksesta, jossa junnupurjehtijalta on lähtenyt taju E-jollan puomin iskusta. Jiipit ovat jännittäviä.

      Alla lainaus E-jollaliiton sivuilta:

      Tällä hetkellä hyvän käytetyn veneen saa kaikkine varusteineen Suomesta noin 3500-6000€. Halvemmalla on vaikeaa saada erittäin kilpailukykyistä venettä, mutta löytöjä voi aina onnistua tekemään. Käytetyn veneen ostossa tulee kiinnittää huomiota erityisesti rungon ikään sekä maston ja purjeen sopivuuteen.

      Uuden veneen täyden varustesetin kanssa saa kaikkine kuluineen noin 10000-15000€. Uutta venettä hankittaessa kannattaa ehdottomasti ottaa yhteyttä taitavaan purjehtijaan tai e-jollaliittoon virheiden välttämiseksi.

    • FG391

      Itsellä samanlaisia ajatuksia vaihtaa liikaa aikaa vievästä köliveneilystä toivottavasti hauskempaan jollailuun ja myös täällä Perämeren rannalla. En vain ole vielä keksinyt sopivaa jollaa, jonka hankkisin. Laser-miehet ylistävät Laseriaan tietysti, mutta kyllä sekin kovin hitaalta vaikutti mitä Rion purjehduksia seurasin töllöstä. Vauhdikkaampi pitäisi olla, vaikka oma jollailukokemus rajoittuukin purjehdukseen optimistijollalla Röytän merileireillä.

      Mietin tuota retkeilyä, jos tarkoitus on oikeasti tehdä esim. yöretkiä saariin niin mukaan tarvii tietysti tavaraa jonkin verran. Mahtaneeko esim. Laseriin saada vedenpitävää kanoottisäkkiä kiinni mitenkään? Tai mahtuuko koko vehkeeseen enää, jos sitloorassa on 50-60 litran säkki kaverina?

    • Jos retkeilemään lähdet, ehkä telttakin mukana, ja välillä on aallokkoa ja kylmää vettä, niin kannattaa olla hiukan vakaampi paatti kuin joku olympialuokan jolla. Edellä mainittu TerhiSail on ainakin hyvä. Sitten on ihan perinneveneitä, verkkovene jne., joiden on tarkoitus pysyä pystyssä. Sen minkä nopeudessa ja urheilullisuudessa häviää, saa takaisin mukavuudessa ja turvallisuudessa.

      • Entajua

        Terhillä tuntuu olevan kannattajansa. Ehkä se on jotenkin kodikas tai tuo lapsuuden mieleen. ABS on kyllä hankala materiaali paikata.


      • Entajua kirjoitti:

        Terhillä tuntuu olevan kannattajansa. Ehkä se on jotenkin kodikas tai tuo lapsuuden mieleen. ABS on kyllä hankala materiaali paikata.

        Mä olen ollut Terhin tehtailla kesätöissä tekemässä niitä, joten sikäli on tuntumaa.


    • PihlajaTuuli

      Kiitos vastauksista. Lähiseudun (Kemi,Tornio) veneilyseuroilla ei ole aikuisille suunnattuja jollakursseja.. Lapsille on Optimistijolla opetusta, mutta aikuisille ei. Iihin,Haukiputaalle tai Ouluunkaan ei olisi liian pitkä matka.. mutta esim. Tampereelle tai Helsinkiin onkin jo pitempi matka. Toki jos lähempää ei opetusta saa niin etelään sitten menen. Kurssi on tarkoitus käydä ennen oman veneen hankintaa. Olen jostain lukenut että tuo Terhisail 375 olisi vaikea käsitellä.. helposti menee nurin? Voiko joku kertoa lisää? Sopiiko ensiveneeksi? Pystyykö yksin purjehtimaan? Laserit kuulostaa aika lupaavilta. Kova vauhti ei ole ylimpänä tärkeysjärjestyksessä minulle. Tarkoitus olisi ensi kesänä oppia purjehtimaan mahdollisimman turvallisesti ja vauhdin ei tarvitse olla kova.. ei ainakaan heti. Turvallisuus ensin. Kertokaa vielä kuinka pitkiä retkiä olette purjejollilla tehneet? Uutta asiaa on tullut paljon, kiitos teille siitä. Veneitä mainittiin joista en ole ennen kuullutkaan.Tiedon keruu jatkuu :)

      • vaihtoehtouimaleluille

        Niin, mitä haluat ensiveneeltäsi? Jos päätavoite on oppia purjehtimaan, se onnistuu varmaan laser radialilla, e-jollalla sekä terhisaililla. Jopa optarilla. Kun olet saanut purjehduksen perusasiat haltuun, saatat alkaa himoita hieman erilaista venettä. Siis isompaa, köliveneluokkaa. Esim h-vene on siihen aika passeli välivaihe. Mielestäni.

        Onko pakko ostaa oma vene, vai oppisiko jollain kurssilla samat perusteet, jolloin voisi siirtyä suoraan siihen seuraavaan vaiheeseen? Eli jollavaihe väliin?


      • Jollaonhyvä

        Vai olisko juuri vauhdikas jolla se oikea? Sen ei tarvitse olla väylä uivaan kesämökkiin.


    • SiitäTsekkaamaan

      Paljon on pursiseuroja pohjois-Pohojammaalla.

      Pohjois-Pohjanmaa:

      HaPS Haukiputaan Pursiseura, HaPS:n kotisivut
      HPV Haukiputaan Veneilijät ry, www.haukiputaanveneilijat.fi
      IM Iin Meriseura
      KaPu Kallan Purjehtijat, www.kapu.fi
      Kellon Vene Ry, www.kellonvene.fi/
      OM Oulun Merenkävijät
      OPS Oulun Purjehdusseura
      OSMK Oulunsalon Merenkulkijat, www.oulunsalonmerenkulkijat.fi
      OTPS Oulun Työväen Pursiseura
      OVMP Oulun Valtameripurjehtijat, www.ovmp.net
      RaaMS Raahen Meriseura ry, www.raahe.fi/raams/raams.html
      RaaPS Raahen Purjehdusseura, [1]
      Varjakan Vene ry, www.varjakanvene.fi

      Nämä on kaikki katsottu ettei ole aikuisjunnutoimintaa?

    • PihlajaTuuli

      En ole kysellyt kaikista.. en edes tiennyt että seuroja on nuin paljon "tällä perällä". Siksi juuri ketjun aloitinkin että saan tietoa ihmisiltä jotka ovat olleet harrastuksen parissa vuosia tai vuosikymmeniä. Iso kiitos.. alan nuita seuroja kahlaamaan läpi :) Paljon ajateltavaa on tullut.. mitä purjehdukselta haluan? Ensi tavoite on oppia purjehtimaan oikein olematta vaaraksi itselleni ja muille vesillä. Tarvitsenko siihen oman veneen.. todennäköisesti en. Alanko himoita isompaan köliveneluokkaan... sitä en tiedä. Pienehkö purjejolla tuntuu turvalliselta aloitukselta... ja pienen veneen kuljetus ja säilytys on helpompaa.. tai ainakin luulen niin. En tiedä miten helppoa/vaikeaa purjeveneen (pienenkin) vuokraus on täällä Perämeren pohjukassa... siinä taas yksi asia mikä minun pitää selvittää :) mutta oman veneen hankinta pitää kuitenkin miettiä tarkkaan. Eli ensin purjehdustaidot haltuun jossain kurssilla.

      • Jos ostaa jonkun yhden-kahden hengen jollan, niin sillä oppii purjehtimaan ilman kursseja ja siitä saa myydessä rahat takaisin. Lisäksi joku alan oppikirja niin pystyy jo purjehtimaan itsenäisesti.


      • Pursiseuralainen

    • PihlajaTuuli

      Laitoin sähköpostia.
      Kiitos sinulle :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6519
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      27
      4203
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      270
      2607
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2030
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1548
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1397
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1107
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1101
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1046
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1031
    Aihe