Testosteronin vähentäminen nuorelle

Nuoritrans

Hei olen 18-vuotias nuori transtyttö, joka ei ole vielä hakeutunut hoitoihin, mutta aikoo tehdä niin pian.

Olen kuullut, että hormonihoidon aloittamisessa kestää kauan, koska alussa on kaikenmaailman diagnoosijaksoja ja jonoja, vai mitä?

Onko siinä odotellessa mahdollista saada edes mitään testosteronin estoon tarkoitettuja lääkkeitä? Jos ei niin tiedättekö mitään keinoa saada niitä muualta tai sitten jotain "luontaisempaa" tapaa.

Kehoni jatkuva maskulinistuminen ahdistaa minua kovasti ja haluaisin lopettaa sen ASAP.

12

377

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kkljm

      Ei ole mahdollista, tarvitaan transtutkimukset ja niiden perusteella annettu transdiagnoosi. Vasta sen jälkeen voidaan aloittaa hormoonihoidot. Toimivia "luontaishoitoja" ei ole, vain reseptilääkkeet tehoaa.

      Valitettavasti pitää todeta inhorealisesti että kohdaltasi juna meni jo. Olisi kannattanut hakeutua transtutkimuksiin jo muutama vuosi sitten jolloin olisit mahdollisesti jo nyt hormoonihoidossa. Leikkaukset ja muut peruuttamattomat hoidot voidaan toteuttaa vasta kun täyttää 18 vuotta, mutta mm. hormooniblokkerihoito voidaan aloittaa jo vuosia ennen sitä.

      Jos koet vakaasti sukupuoliristiriitaa, ei kannattaisi enää viivästyttää tutkimuksiin hakeutumista. Aika kuluu koko ajan ja noihin "aloitusoperaatioihin" menee aikaa väkisinkin, nopeimmillaan tutkimusten alusta hormoonihoitojen aloitukseen menee noin vuoden verran, mahdollisesti enemmänkin.

    • TGG

      Juna ei todellakaan ole vielä mennyt. Sitä sanotaan, että parhaat tulokset saa, jos aloittaa ennen 20. ikävuottaan. Paremmat tietenkin, jos murrosiän kokonaan blokkaa, mutta blokkereita (tai oikeastaan niihin oikeuttavaa transdiagnoosia) on kuitenkin käsittääkseni melko hankala saada, ellei ole ainakin 16-vuotias.

      Sanon kuitenkin, että kannattaa hakeutua tutkimuksiin mahdollisimman nopeasti, jos ei ole mitään syytä viivyttää sitä. Tosiaan siinä kestää hyvin kauan.

      Mitä tulee testosteronin vähentämiseen, itse olen kokeillut viherminttua teen muodossa luontaisena (heikkona) blokkerina, koska PCOS-naiset käyttävät sitä hirsutismin ehkäisemiseen. Vihermintun (spearmint) antiandrogeenisista vaikutuksista on kyllä tutkimustuloksia, mutta ei niin paljon, että siitä voitaisiin valmistaa lääkettä. Omasta kokemuksesta sanon, että karvankasvu on mahdollisesti hidastunut jonkin verran. Tietenkin kyseessä voi olla myös plasebo. Varsinaiset hormonihoidot alkavat minulla pian joka tapauksessa ja olen sinua vuoden vanhempi.

      • kjklk

        Jotta pääsisi blokkaushoitoihin edes 16 vuotiaana, tutkimuksiin pitäisi hakeutua noin 13-14 vuotiaana koska tutkimukset kestävät nuorilla pidempään. Kuten aloittaja totesi, hänelläkin testojen aiheuttamat muutokset on jo häiritseviä ja hormoonihoitojen aloitukseen vierähtää vielä mahdollisesti vuosia, joten parhaaseen tulokseen päästäkseen kannattaa hakeutua tutkimuksiin varhain.


      • TGG
        kjklk kirjoitti:

        Jotta pääsisi blokkaushoitoihin edes 16 vuotiaana, tutkimuksiin pitäisi hakeutua noin 13-14 vuotiaana koska tutkimukset kestävät nuorilla pidempään. Kuten aloittaja totesi, hänelläkin testojen aiheuttamat muutokset on jo häiritseviä ja hormoonihoitojen aloitukseen vierähtää vielä mahdollisesti vuosia, joten parhaaseen tulokseen päästäkseen kannattaa hakeutua tutkimuksiin varhain.

        Ömh... Onko todellista tietoa vai kuulopuheita? Hakeuduin tutkimuksiin 17-vuotiaana (2014), joten menin nuorten puolelle. Vuoden kuluttua (2015) minulla oli jo diagnoosi ja saman vuoden sisällä olisin voinut aloittaa hormonit, ellen lukion loppuun käydäkseni olisi niitä viivyttänyt. Eräs tuntemani vuoden minua nuorempi transmies hakeutui tutkimuksiin samana vuonna ollessaan siis 16-vuotias. Vuoden kuluttua hänellä oli myös diagnoosi ja aloitti testosteronihoidot samana vuonna. Nyt hän on käyttänyt testosteronivalmisteita yli vuoden. Otanta on toki pieni, mutta sanoisin, että nuorten puolella (ainakin TAYS:lla) on täysin mahdollista päästä varsinaisiin hoitoihin aivan yhtä nopeasti kuin aikuisten puolellakin. Tutkimusvaihehan kestää keskimäärin vuoden.


      • kjkli
        TGG kirjoitti:

        Ömh... Onko todellista tietoa vai kuulopuheita? Hakeuduin tutkimuksiin 17-vuotiaana (2014), joten menin nuorten puolelle. Vuoden kuluttua (2015) minulla oli jo diagnoosi ja saman vuoden sisällä olisin voinut aloittaa hormonit, ellen lukion loppuun käydäkseni olisi niitä viivyttänyt. Eräs tuntemani vuoden minua nuorempi transmies hakeutui tutkimuksiin samana vuonna ollessaan siis 16-vuotias. Vuoden kuluttua hänellä oli myös diagnoosi ja aloitti testosteronihoidot samana vuonna. Nyt hän on käyttänyt testosteronivalmisteita yli vuoden. Otanta on toki pieni, mutta sanoisin, että nuorten puolella (ainakin TAYS:lla) on täysin mahdollista päästä varsinaisiin hoitoihin aivan yhtä nopeasti kuin aikuisten puolellakin. Tutkimusvaihehan kestää keskimäärin vuoden.

        Siinäpä se: "...on täysin mahdollista päästä varsinaisiin hoitoihin aivan yhtä nopeasti kuin aikuisten puolellakin." Tutkimusjonot on venähtäneet viimeaikoina huomattavasti kaikilla, joten diagnoosin voinee saada nopeimmillaan vuoden kuluttua tai hieman myöhemmin. Tähän kun lisätään jonotusaika hormoonipolille, taidetaan olla jo aika lähellä paria vuotta. Jos vielä tutkimukset on venähtäneet epäselvän tapauksen vuoksi, aikaa kertyy lisää. Ns. selvät tapaukset etenee nopeammin, mutta jonoja hekään eivät pysty ohittamaan. Ei kannata hehkuttaa lyhyitä tutkimus- ja hoitoaikoja jos ne ovat vuosien takaa ja poikkeuksellisia yksittäistapauksia. Pysytään mieluummin realistisella nykylinjalla ettei aloittajat masennu mahdollisista viivästyksistä.


    • eunukiksi

      Olisiko teini-ikäiselle kivesten poistosta hyötyä vai haittaa? Onko testojen blokkaus parempi vaihtoehto ja miksi? eikö ilman kiveksiä olisi hyvään suuntaan tytöksi?

    • Horkkumorkku

      Ei horkkujen hommaamiseen tarvita mitään diagnoosia. Resepti vaaditaan ja se, että saat vakuutettua lääkärin asiastasi. Jos et suomesta löydä sopivaa lääkäriä niin ulkomailta kyllä ja kun on resepti kourassa niin ei kukaan tullissa kysele mitään.

      • Hankalaksi_menee

        Siis sitä reseptiä kyllä kysytään jos lääkkeitä löytyy laukuista. Lääkkeet joutuu jatkossa noutamaan sieltä ulkomailta kun satsi loppuu (nettiapteekit on erittäin epävarmoja). ETA-alueelta voi tuoda enintään vuoden lääkkeet, ulkopuolelta vain kolmen kuukauden lääkkeet.

        Jos ei ole transdiagnoosia, yleensä suomalaisetkin lääkärit kirjoittavat vain kertareseptin lyhyehköksi ajaksi (oletetuksi odotusajaksi ennen hoitojen aloitusta).


      • 3plus3

        Niinhän kirjoitti tuohon, että kunhan on resepti kourassa niin kukaan ei kysele.


    • Igelgott

      Apteekista saa Vagifem-emätinvoidetta, voinee käyttää myös iholle. Sisältää pieniä määriä estrogeenia. Käsittääkseni jotkut transtytöt ja -naiset ovat sitäkin käyttäneet.

      • Kalliiksi_tulee

        Mutta ilman testosteronin bloggausta teho on käytännössä nolla.


    • Anonyymi

      Rupea vegaaniksi ja käytä paljon soijapohjaisia tuotteita. Niillä saat testot alas luonnollisesti.

    Ketjusta on poistettu 12 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      138
      1955
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1908
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1858
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1650
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1160
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1158
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1137
    Aihe