Araknoida kysta päässä

Ihmeissään

Moi. Mul on syntymästä asti todettu kysta päässä ja epäilen et ois vesipää. Pienestä asti karsastus, pahat migreeni kohtaukset ja pahoin vointi. On lapsena kuvattu pari kertaa ja ei oo kuulemma kasvanut. Nykyään on jatkuvasti kaksoiskuvat ei vaan joskus.

Itseasiassa tosi monet vuodet ja karsastuksen piikkiin on laitettu. Ei pistetä kuvauksiin kun ei uusia oireita. Joskus on puutuminen käsis ja oikeessa silmässä nystagmus eli värve, kömpelyyttä, muisti vaikeuksia ja joskus painetta päässä. Pitäis varmaan käydä niis kuvauksissa vai esim yksityinen neurologi. Oon ylioppilas, toista ammattia opiskeleva ja asun itsenäisesti et tuskin kovin vakavaa mut kaksoiskuvat estää ajokortin saannin ja haittaa elämän laatua. Se johtuu kuulemma yhteosnäön puutteest silmissä. No en tiedä mut ei oo 14 v kuvattu et ehkä sais mielenrauhan. Pitää vielä koulua käydä tarjoilu linjalla ja kanit hoitaa et terveys ois kaikki kaikessa. Myös mielenterveys ongelmat kuormittaa ja noi silmä viat ei helpota oloa. Onko kokemuksia kystista pääs? Oireita tai leikkaus? Paraniko oireet?

3

1502

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lare79

      Veljellä se kasvo. Eivät voineet leikata sijainnin takia ja lopulta piti laittaa putki kun tuli pahoja oireita nykinää ja silmät seilas. Mutta nyt kun on putki kaikki on ihan hyvin.

    • 6leikkausta

      Kehoittaisin sinua tilaamaan ajan yksityiselle neurokirurgille, siis ei neurologille ja pyytämään lähetteen sairaalaan magneettikuvaukseen, joka on tarkempi tutkimus kuin
      tietokonetomografia ja selviät käsittääkseni poliklinikkamaksulla. Tosin yksityisen lääkäriaseman kuvaukseen pääsee ilm. huomattavasti nopeammin, mutta kuvaus on melko kallis. Aikaisemmin Kela korvasi siitä osan, mutta en tiedä miten on nykyisin. Mielestäni sinulla on hydrogefalian eli vesipään oireita mm. "pahat migreenikohtauk-
      set", jotka todellisuudessa voivat johtua aivopaineen noususta. Kokemuksesta tiedän myös, että esim- kuudesta shuntti- ja endoskopialeikkauksesta huolimatta muisti- ja tasapaino-ongelmat saattavat ajan mittaan tulla todella hankaliksi.Mikäli pääset sairaalaan kuvaukseen, kannattaisi pyytää, että pääsisit sinne myös tarkkoihin näkötutkimuksiin, joissa selviäisi onko mahdollinen hydrogefalus aiheuttanut silmiesi näköhaitat. Jossain vaiheessa minun tyttärelleni tuli myös kaksoiskuvia, mutta hänelle
      määräsi silloin ihan tavallinen silmälääkäri prismalasit, joita hän piti useamman vuoden ja ne auttoivat,jonka jälkeen kaksoiskuvat hävisivät ja nyt hän ei ole tarvinnut laseja ollenkaan aina-
      kaan kymmeneen vuoteen.Viimeisin shuntti- ja endoskopialeikkaus hänelle tehtiin pari
      vuotta sitten. Erittäin etevä nuori naisneurokirurgi leikkasi hänet, mutta kysta olisi pitänyt puhkaista ylä- ja alapäästä, mutta kun lääkäri ei nähnyt mitä kystan sisällä oli,
      sitä ei voitu tehdä kuin alapäästä, joten siltä osin leikkaus ei täysin onnistunut. Kysta on niin lähellä näkökeskusta ym. tärkeitä elimiä, ettei riskiä uskallettu ottaa.
      Nyt ollaan tavallaan seurantalinjalla ja toivotaan, ettei mitään katastrofia jälleen
      kerran tapahtuisi.Minunkin tyttärelläni on ilm. ollut kysta syntymästä alkaen, mutta
      selvisi vasta 12-vuotiaana,jolloin pääsi tietokonetomografiaan. Sitä ennen hoidettiin
      migreeninä. Kaupunkimme "etevin" lastenneurologi tosin epäili, että kyseessä oli ollut hydrogefalus, joka oli itsestään parantunut. Ei kuulema voinut enää olla, koska tyttö oli niin etevä koulussa !!! ja hän kyllä todella kirjoitti ylioppilaaksikin hirveistä
      päänsärkykohtauksista ym. vaikeuksista huolimatta.
      Mikäli sinulle ehdotetaan shunttileikkausta ja ehkä endoskopiaa, niin niitä ei todella-
      kaan tarvitse pelätä.
      Onnea joka tapauksessa tilanteen selvittämisessä, mutta mene todella tutkimuksiin.

    • Ettäsellasta

      Kuvauksiin ja äkkiä.....itselläni löytyi gradus4 luokan kasvain päästä kun epäiltiin ihan jotain muuta....leikattu ja nyt säteitä odotelessa...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      154
      1519
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      921
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      743
    4. 51
      625
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      16
      595
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      527
    7. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      478
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      157
      476
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      419
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      185
      412
    Aihe