Veneenrakennuksen filosofiat

37

329

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ssppss

      Kun kysymyksiä, ajatuksia tai kokemuksia ei avauksessa tullut niin kannattaa jatkaa youtubessa.

    • Köyhimys

      Mahtava juttu että erilaisiin tarpeisiin rakennetaan erilaisia veneitä. Olis tylsää jos kaikki veneet, autot, lentokoneet, moottoripyörät ja mitkä ikinä härvelit olisivat yksityyppivehkeitä. Vai mikä oli avauksen pointti?

    • Mahtavajuttu

      Hienoa sekin että veneitä on eri hintaluokassa. Vaatimukset kun tuon kokoluokan veneissä vaihtelevat. Yksi ei koskaan lähde Suomenlahdella ja toinen kiertää palloa.

    • Duuuduuduud

      Spirit yachts valmistaa käsityönä rikkaille leluja fiilistelyyn, Bavaria cruisereita taviksille modernilla sarjatuotannolla. Vesilinjan pituudeltaan ja/tai sisätiloiltaan samankokoinen Spirit yacht lienee n. 10 kertaa kalliimpi kuin Bavaria. Kumpi on merikelpoisempi ? Kummalla lähtisit "kierrokselle" ?

      • EiKummallakaan

        Koska Nautorkin tekee veneitä.


      • Spirittiä

    • Eikös ennen vanhaan 60-luvulla veneet tehty Spiritin malliin. Näytti suunnilleen 5 mieheltä menevän kolmisen viikkoa 46-jalkaisen rungon tekemiseen, eli työn hinta 500 tuntia x 40 euroa= 20 000 euroa. Tavarat 10000 euroa, eli yhden rungon kustannus 30000 euroa.

      • mustavalkoista

        Plus tilat, lämmitykset/jäähdytykset, työvälineiden yms. kuoletukset, suunnittelut, markkinoinnit jne. Yrittäjäkin kenties haluaa vähän katetta, josta voi sitten maksella veroa...


      • seppomartti

        Laskutoimitus on pahasti alakanttiin.


      • Laskin rajakustannuksen, en myyntihintaa. Voi toki silti olla metsässä. Nehän kertoi, että 54-jalkaisen veneen paino oli 8,1 tonnia, josta kölipaino 40%. Yllättävän kevyt siis. Bavarian rungot on varmasti halvempia valmistaa, mutta painoetua ei tule lasikuidulle.


      • seppomartti
        Bossu kirjoitti:

        Laskin rajakustannuksen, en myyntihintaa. Voi toki silti olla metsässä. Nehän kertoi, että 54-jalkaisen veneen paino oli 8,1 tonnia, josta kölipaino 40%. Yllättävän kevyt siis. Bavarian rungot on varmasti halvempia valmistaa, mutta painoetua ei tule lasikuidulle.

        Materiaalikustannus on suurempi. Työtuntien hinta Virossa on mainitsemaasi luokkaa mutta ei Suomessa. Työtunteja menee monin kerroin enemmän. Riippuu tietenkin siitäkin, mitä rungon rakentamisella tarkoitetaan. Eli onko valmis runko vai tyhjä diagonaalilaminoitu kuori eli rungon aihe.


      • työtäPiisaa

        Mistä sinä sen kolme viikkoa tempasit? Video alkaa 30.11.2015 ja loppuu 25.1.2016. Joulun ja uudenvuoden lomapäivät pois, niin tuosta tulee 35-38 päivää ja 5 miehellä 1400-1500 tuntia.
        Jos runko veisi kolmasosan koko veneen tekemisestä, niin kokonaistyömäärä olisi 4200-4500 tuntia ja pelkän työn hinta noin 170 000 euroa.


      • seppomartti
        työtäPiisaa kirjoitti:

        Mistä sinä sen kolme viikkoa tempasit? Video alkaa 30.11.2015 ja loppuu 25.1.2016. Joulun ja uudenvuoden lomapäivät pois, niin tuosta tulee 35-38 päivää ja 5 miehellä 1400-1500 tuntia.
        Jos runko veisi kolmasosan koko veneen tekemisestä, niin kokonaistyömäärä olisi 4200-4500 tuntia ja pelkän työn hinta noin 170 000 euroa.

        5000tuntia X 55€ = 275000 voisi olla työn hinnan suuruusluokka Suomessa teetettynä. Sekin luultavasti vielä alakanttiin. Yllä Bossun arvaamalla 10000:lla ei saanut edes pienemmän veneen sisustukseen/ kanteen/ruffiin tarvittavia mahonkilevyjä rungosta puhumattakaan. Metodi on hyvä mutta Suomen hintatason maassa edellyttää itserakennusta.


      • Ggggggh
        työtäPiisaa kirjoitti:

        Mistä sinä sen kolme viikkoa tempasit? Video alkaa 30.11.2015 ja loppuu 25.1.2016. Joulun ja uudenvuoden lomapäivät pois, niin tuosta tulee 35-38 päivää ja 5 miehellä 1400-1500 tuntia.
        Jos runko veisi kolmasosan koko veneen tekemisestä, niin kokonaistyömäärä olisi 4200-4500 tuntia ja pelkän työn hinta noin 170 000 euroa.

        Tästä työmäärästä vielä puuttuu ulkopinnan hionnat, kittaukset ja maalaukset, jotka vievät viikkotolkulla aikaa. Sen sijaan naarasmuotissa laminoitu lasikuiturunko on ulkopinnaltaan valmis.

        Kuinka monta miestyötuntia vie injektoimalla tehdyn lasikuiturungon valmistus samalta tekijämäärältä ? Hihasta vedettynä: irroitusaineen levitys gelcoatin ruiskutus: 1 päivä, kuitujen ja väliaineen asettelu muottiin: 2-3 päivää. Säkitys: 1 päivä. Injektointi: 1 päivä. Muotista irroitus ja reunan trimmaus: 1 päivä. Siis suuruusluokkaa 1 viikko vs. spiritin 10 viikkoa. Vastaa hyvin lopputuotteen hinta-eroa. Sisustuksen tekemisessä suhde lienee suunnilleen sama, Bavaria käyttä CNC-leikattuja robotin lakkaamia osia, Spiritillä sisustus tehtäneen alusta loppuun käsin.


      • Joakim1
        Bossu kirjoitti:

        Laskin rajakustannuksen, en myyntihintaa. Voi toki silti olla metsässä. Nehän kertoi, että 54-jalkaisen veneen paino oli 8,1 tonnia, josta kölipaino 40%. Yllättävän kevyt siis. Bavarian rungot on varmasti halvempia valmistaa, mutta painoetua ei tule lasikuidulle.

        8 tonnia toki kuulostaa kevyeältä yli 50-jalkaiselle, mutta ei tuota voi alkuunkaan verrata muihin yli 50-jalkaisiin. Tässä Spirit 52:n tiedot:
        http://www.spirityachts.com/sailing-yachts/the-classic/spirit-52/
        LWL vain 11,2 m, leveys vain 3,4 m ja varalaitakin näyttää pieneltä. Sisustukseen mahtuu vain kaksi makuukajuttaa.
        Paino 8 tonnia ja kölipainon osuus 40% eli kaiken muun paino 4,8 tonnia.

        Sitten Bavaria 51: https://www.bavaria-yachtbau.com/sailing-yachts/cruiser-line/cruiser51.html
        LWL 14,1 m, leveys 4,67 m (huomaa myös suuri leveys perään saakka), valtava varalaita. Sisustukseen mahtuu 3 isoa makuukajuuttaa ja 3 vessaa. Toisessa versiossa on neljäskin makuukajuutta. Ilman köliä paino 9,5 tonnia eli tuplasti.

        7 tonnin painoinen Bavaria 37 lienee jo tilavuudeltaan suurempi.

        Lähempi lasikuituinen vertailukohta voisi olla vaikkapa Swede 55, joka painaa ilman köliä vain 3,5 tonnia: http://sailboatdata.com/viewrecord.asp?class_id=1849


    • fdsfsdfsfsdf

      Tässä näkee että bavaria panostaa laatuun.

    • coooool

      Komeita veneitä Bavalla!

    • Bavaria_alla

      Voisiko joku homeisella vanhalla skandilla purjehtiva dissata vähän Bavariaa?

      Sehän on vähän sama kun omistaisi Swanin, ainakin tavallaan. Mutta ei ihan kuitenkaan...

    • Väärinymmärryskö

      Valmistusmenetelmä, sarjatuotanto tai one-off, ei kerro juuri mitään venern laadusta. Valmistusmenetelmä ei myöskään ole mikään "filosofia".

    • Metelino

      On vanha ja tiukassaistuva käsitys että "käsityö" olisi jonkunlainen laadun mitta. Tosiasiassa modernilla sarjatuotannolla saadaan toistuvasti samaa laatua optimoiduilla kustannuksilla. Käsityömallissa kaikki riippuu jonkun ammattilaisen senhetkisestä fiiliksestä ja krapulan asteesta, että jaksaako nyt tehdä huippuduunia vai ei. Parhaimmillaan voi saada huipputuotteen mutta hajonta on valtavaa. Sarjatuotannossa saa aina tasaista laatua mutta sitten tietysti pitää tyytyä siihen että ei omista jotain one-off überbotskia joka kääntää kaikkien katseet. Paitsi jos se uppoaa huonon työn takia, sitten kyllä kaikki katsoo.

      • sddrrrrr

        >>Paitsi jos se uppoaa huonon työn takia
        NO mutta nythän puhut ristiin itsesi kanssa.
        Eihän se sarjatuotantovene voi upota huonon työn takia, koska laatu on tasaista. Joko kaikki uppoavat tai yksikään ei koskaan uppoa...
        ;)


      • Noh, kyllä käsityöläisyyteen mahtuu myös laadun käsite. Tekijä itse voi tehdä epäonnistuneen kohdan uudestaan tai esimies voi määrätä sen. Onhan Bavariassakin paljon käsityötä, ja varmaan sielläkin menee paljon osia roskiin virheiden takia.


      • opeopeopeeeeee
        sddrrrrr kirjoitti:

        >>Paitsi jos se uppoaa huonon työn takia
        NO mutta nythän puhut ristiin itsesi kanssa.
        Eihän se sarjatuotantovene voi upota huonon työn takia, koska laatu on tasaista. Joko kaikki uppoavat tai yksikään ei koskaan uppoa...
        ;)

        Opettelepa lukemaan. Relatiivipronomini "joka" viittaa viimeiseen ennen sitä olevaan substantiiviin eli tässä siihen käsityöveneeseen.


      • SivustaSeuraava
        sddrrrrr kirjoitti:

        >>Paitsi jos se uppoaa huonon työn takia
        NO mutta nythän puhut ristiin itsesi kanssa.
        Eihän se sarjatuotantovene voi upota huonon työn takia, koska laatu on tasaista. Joko kaikki uppoavat tai yksikään ei koskaan uppoa...
        ;)

        Lues uudestaan: " jotain one-off überbotskia joka kääntää kaikkien katseet. Paitsi jos se uppoaa huonon työn takia"

        Kyllä tuossa spekuloidaan sen oneoffin uppoamisella eikä sarjaveneen, kuten sinä väärinymmärsit.


    • qåpoipfmmvn

      "Tosiasiassa modernilla sarjatuotannolla saadaan toistuvasti samaa laatua optimoiduilla kustannuksilla."

      Laatu on tasaista, mutta kustannusten optimointi pienentää marginaaleja.

    • ewwer

      Se se vasta olisi hämmästyttävää, jos Bavarialla ja Spiritillä olisi samanlaiset veneenrakennusfilosofiat.
      Kas kun toinen tekee tuhansia veneitä vuodessa ja toinen vain muutamia.

      • Käytännöllisyyttä

        Spiritin filosofia on rikkailta rahat pois. Bavaria ottaa keskivarakkaiden rahat. Kumpi on laadukkaampi? Spiritin ongelmista ei julkisuus ole pahemmin kiinnostunut. Jos laadulla tarkoitetaan eri osien toiminnallisuutta, taitaa Bavaria vetää pidemmän korren.


      • Käytännöllisyyttä kirjoitti:

        Spiritin filosofia on rikkailta rahat pois. Bavaria ottaa keskivarakkaiden rahat. Kumpi on laadukkaampi? Spiritin ongelmista ei julkisuus ole pahemmin kiinnostunut. Jos laadulla tarkoitetaan eri osien toiminnallisuutta, taitaa Bavaria vetää pidemmän korren.

        Se riippuu laaduntarkkailusta. Myös käsityövene voidaan tarkastaa huolella lopuksi. Jos laadulla taas tarkoitetaan soveltuvuutta aiottuun käyttötarkoitukseen, voi se taas mennä Spiritin voitoksi.


      • Eisytytä
        Bossu kirjoitti:

        Se riippuu laaduntarkkailusta. Myös käsityövene voidaan tarkastaa huolella lopuksi. Jos laadulla taas tarkoitetaan soveltuvuutta aiottuun käyttötarkoitukseen, voi se taas mennä Spiritin voitoksi.

        Mikä on spirit yachsin veneiden aiottu käyttötarkoitus ? Päivä- ja viikonloppupurjehdukset kauniissa säässä, klassikkoveneiden ratakilpailut ja Monacon laiturissa fiilistely. Tuohon tarkoitukseen ne varmsti soveltuvat ihan hyvin. Vaatimuksena onkin lähinnä perinteinen valmistustekniikka ja hieno ulkonäkö. Bavarian käyttöalue on paljon laajempi, niitä on vuokravenekäytössä, perhepursina, pallonkiertoveneinä, kilpakäytössä, jne... Sitä kautta vaatimukset ovat paljon kovempia. Ja hinta murto-osa spiritistä. En oikein lämpene spiritin "filosofialle".

        Kulunutta autovertausta käytten: kuin vertaisi Golfia tai Corollaa johonkin pikkupajan käsin tekemään klassikkoauton replikaan, jolla käydään kesäpäivänä pyörähtämässä Kaivopuistossa. Replikan tekeminen käyttötarkoituksen täyttäväksi on hirvittävän paljon helpompaa.


      • No eikös noi ole molemmat sertifioitu avomerikäyttöön, siinä käyttötarkoitus.


      • wiooow
        Käytännöllisyyttä kirjoitti:

        Spiritin filosofia on rikkailta rahat pois. Bavaria ottaa keskivarakkaiden rahat. Kumpi on laadukkaampi? Spiritin ongelmista ei julkisuus ole pahemmin kiinnostunut. Jos laadulla tarkoitetaan eri osien toiminnallisuutta, taitaa Bavaria vetää pidemmän korren.

        >>Spiritin ongelmista ei julkisuus ole pahemmin kiinnostunut

        Jos Spiritistä tippuu köli ja miehistö hukkuu, niin media on taatusti kiinnostunut.
        Tuollainen uutinen tappaisi Spirit-firman busineksen täydellisesti.
        Siispä Spiritillä ei todellakaan ole varaa tehdä isoa mokaa.


      • RM.sytytti
        Eisytytä kirjoitti:

        Mikä on spirit yachsin veneiden aiottu käyttötarkoitus ? Päivä- ja viikonloppupurjehdukset kauniissa säässä, klassikkoveneiden ratakilpailut ja Monacon laiturissa fiilistely. Tuohon tarkoitukseen ne varmsti soveltuvat ihan hyvin. Vaatimuksena onkin lähinnä perinteinen valmistustekniikka ja hieno ulkonäkö. Bavarian käyttöalue on paljon laajempi, niitä on vuokravenekäytössä, perhepursina, pallonkiertoveneinä, kilpakäytössä, jne... Sitä kautta vaatimukset ovat paljon kovempia. Ja hinta murto-osa spiritistä. En oikein lämpene spiritin "filosofialle".

        Kulunutta autovertausta käytten: kuin vertaisi Golfia tai Corollaa johonkin pikkupajan käsin tekemään klassikkoauton replikaan, jolla käydään kesäpäivänä pyörähtämässä Kaivopuistossa. Replikan tekeminen käyttötarkoituksen täyttäväksi on hirvittävän paljon helpompaa.

        Eikö ole hyvä, että on muitakin vaihtoehtoja kuin massatuotannon bulkkikamaa? Veneitä tehdään muustakin materiaalista kuin lujitemuovista - jopa sarjatuotantona: http://rm-yachts.com
        Kävin Englannissa tutustumassa RM890 malliin. Se sytytti. Voisin harkita. Bava ei ole minua varten.


      • maksukyvynmukaan
        Käytännöllisyyttä kirjoitti:

        Spiritin filosofia on rikkailta rahat pois. Bavaria ottaa keskivarakkaiden rahat. Kumpi on laadukkaampi? Spiritin ongelmista ei julkisuus ole pahemmin kiinnostunut. Jos laadulla tarkoitetaan eri osien toiminnallisuutta, taitaa Bavaria vetää pidemmän korren.

        Sellaiset ihmiset, jotka päätyvät uuden käsintehdyn puuveneen tilaamiseen kuten Spiritin, ovat varmaankin hyvin varakkaita. Tuskin niin rikas kuitenkaan käyttää koko varallisuuttaan sellaiseen turhakkeeseen kuin uuden puuveneen tilaamiseen. Spirit ei siis ota rikkailta rahoja pois, ehkä vain veneen hinnan verran.
        En usko sitäkään, että "keskivarakas" tuhlaisi kaikki rahansa johonkin Bavariaan. Eiköhän enemmistö suomalaisista "keskivarakkakaista" sentään katsele käytettyjen markkinoita. Jos nyt välttämättä uutta venettä havittelee, miksi sen pitäisi olla juuri Bavaria? Vuoden Vene 2016 hinta/laatu-suhteen kriteerillä taisi olla Hanse 315 eikä Bava.


      • RM.sytytti kirjoitti:

        Eikö ole hyvä, että on muitakin vaihtoehtoja kuin massatuotannon bulkkikamaa? Veneitä tehdään muustakin materiaalista kuin lujitemuovista - jopa sarjatuotantona: http://rm-yachts.com
        Kävin Englannissa tutustumassa RM890 malliin. Se sytytti. Voisin harkita. Bava ei ole minua varten.

        Yleensä en välitä arvioida veneitä ulkonäön perusteella, mutta tuon RM:n kuvien perusteella on pakko tehdä poikkeus. Järkyttävän ruma sekä sisältä että ulkoa.


      • Eisytytä
        RM.sytytti kirjoitti:

        Eikö ole hyvä, että on muitakin vaihtoehtoja kuin massatuotannon bulkkikamaa? Veneitä tehdään muustakin materiaalista kuin lujitemuovista - jopa sarjatuotantona: http://rm-yachts.com
        Kävin Englannissa tutustumassa RM890 malliin. Se sytytti. Voisin harkita. Bava ei ole minua varten.

        Vaihtoehtoja on toki hyvä olla. Mutta ketjun aloitus haiskahtaa niin asenteelliselta "Bavaria on sarjatuotantokuraa" -trollilta, että siihen pitää reagoida. Spiritit ovat koristeita. RM on ihan ok käyttövene. Toki voin luetella pitkän listan veneitä, jotka kiinnostavat minua Bavariaa enemmän, mutta pysytäänpä topicissa.


      • seppomartti
        10-14 kirjoitti:

        Yleensä en välitä arvioida veneitä ulkonäön perusteella, mutta tuon RM:n kuvien perusteella on pakko tehdä poikkeus. Järkyttävän ruma sekä sisältä että ulkoa.

        Se on hyvä, että meitä on moneen junaan. Jos joutuisin valitsemaan viimeisten Swan -mallien ja esim. RM 12.70 välillä valinta olisi helppo. Swanin nykymallit ovat ihan kauheita sisältä ja tarkoitettu asumiseen satamassa?. RM sen sijaan minun silmissä näyttää modernilta purjeveneeltä sisältä ja ulkoa.


      • Eisytytä kirjoitti:

        Vaihtoehtoja on toki hyvä olla. Mutta ketjun aloitus haiskahtaa niin asenteelliselta "Bavaria on sarjatuotantokuraa" -trollilta, että siihen pitää reagoida. Spiritit ovat koristeita. RM on ihan ok käyttövene. Toki voin luetella pitkän listan veneitä, jotka kiinnostavat minua Bavariaa enemmän, mutta pysytäänpä topicissa.

        Ei ollut tarkoitus olla asenteellinen, voisin itsekin omistaa Bavarian, paitsi Jeanneau tai Dufout miellyttää enemmän. Toki Spirit olisi kivempi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

      kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      93
      7808
    2. Pieni häivähdys sinusta

      Olet niin totinen
      Ikävä
      40
      3732
    3. Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle

      Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘
      Ikävä
      102
      1876
    4. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

      Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      24
      1190
    5. Taas ryssittiin oikein kunnolla

      r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      32
      1043
    6. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

      Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      28
      993
    7. Rakastuminenhan on psykoosi

      Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk
      Ikävä
      53
      837
    8. Olisinko mä voinut käsittää sut väärin

      Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt
      Ikävä
      31
      782
    9. Tähän vaivaan ei auta kuin kaksi asiaa

      1. Tapaaminen uudestaan tai 2. Dementia Anteeksi kun olen olemassa🙄
      Ikävä
      60
      749
    10. Vanha Suola janottaa Iivarilla

      Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia
      Kemijärvi
      10
      740
    Aihe