Onko tosiaan niin että laite sammuu kun lämpötila saavutettu ja käynnistyy sitten kun lämpötila laskenut 4 astetta ?
Siinä tulee jo kylmä ja laitteen käynnistyminen yöllä on ärsyttävää.
Enkö saa laitetta pysymään jatkuvasti pienellä lämmöllä?
Webastoairtop3900evo
20
195
Vastaukset
- Viluusa
Jep, juuri näin meillä ainakin. Monesti tulee herättyä aamuyöstä viluun ennen kuin vehje alkaa taas puksuttamaan. Hyviä vinkkejä otetaan vastaan.
- Holotna
Neljän asteen hystereesi, apuva!
Onko tämä sitä "evoluutiota" - Juuei2
Miksi et ole selvittänyt laitteen ominaisuuksia jo ennen hankintaa?
- että_näin
Ainakin tämän perusteelle hystereesi olisi 0,4K, eikä 4K
http://www.thermo-dynamics.ru/catalogs/webasto/Webasto-autohouse-kemper.pdf- Joakim1
Linkissäsi sanotaan:
"Perfect climate on board
n Thanks to the stepless power regulation to within 1 W (unique feature on the market), Webasto heaters manage
to maintain a stable cabin temperature with a hysteresis lower than 0.4 °C. This creates greater passenger comfort."
Tuo siis koskee tilannetta, jossa säätöalue riittää eli minimiteholla lämpötila ei nouse liikaa. Kun näin ei ole, lämmitin sammuu. Sammumisen jälkeen ei taatusti yksikään palamiseen perustuva lämmitin käynnisty 0,4 asteen hystereesillä. Se johtaisi hyvin tiheään käynnistyssykliin ja siten suureen virrankulutukseen ja lyhyeen käyttöikään.
Manuaalit eivät mainitse tuo sammumis-käynnistys -hystereesiä. Ei edes korjaamokäsikirja sen enempää Eberille kuin Webastolle. Tuo 4 astetta löytyy kuitenkin joistain viitteistä.
- eeber444444
Laitteen minimiteho on 1500W, voi olla että on liikaa. Tämän takia ostin Eber D4'n, minimi 900W
Asenna ylimääräinen lämpötila anturi, 9005008A. Todennäköisesti parantaa toimintaa. - Asennushäiriö
Vaikuttaa siltä, että termari on laitettu väärään paikkaan. Meillä lämpötila on tasainen läpi yön.
- Masaesbosta
Nyt sitten kysynkin, mihin se anturi tulisi kiinnittää? Minulla on AT 2000 malli ja sitä ei saa käymään puoliteholla, vaan se menee siihen valmiustilaan ja käynnistyy yöllä kerran tai pari.
- eeber6788
Masaesbosta kirjoitti:
Nyt sitten kysynkin, mihin se anturi tulisi kiinnittää? Minulla on AT 2000 malli ja sitä ei saa käymään puoliteholla, vaan se menee siihen valmiustilaan ja käynnistyy yöllä kerran tai pari.
Webaston oma info:
Toimintaperiaate:
Lämmitin käynnistetään käyttökytkimellä ja käynnistyttyään se käy niin kauan täysteholla, kunnes pyydetty lämpöteho on saavutettu.
Lämmittimen automatiikkaan kytketty ulkoinen lämpöanturi (5 m johdossa) tarkkailee veneen sisälämpötilaa.
Automatiikka säätää lämmittimen toimintaa täysin portaattomasti siten, että annostelupumppu, puhallinmoottori sekä palaminen ovat oikeassa suhteessa pyydettyyn lämpötehoon.
Lämmitin sammutetaan käyttökytkimestä.
Täältä löytyy kytkennät.
http://www.techwebasto.com/phocadownload/documentation/marine/installation/heat/im_5011424a_at_2000st_evo_40-55.pdf
- Meillatoimii
Kummia ongelmia teillä on noiden Webastojenne kanssa. Meillä Safire lämmittää tasaisesti koko yön, ei puhalla kylmää kesken kaiken, vaan menee niin pienelle teholle, että ei tarvitse sammua. Virtaakaan ei kulu, kuin nimeksi. Ei nuo Webastot vaan oikein veneisiin sovi.
- KlappeFurTrabbe
Trabantin kanssa on vähemmän vikoja kuin mersun. Se voi kuitenkin johtua siitä, että Trabantteja on niin vähän :D
- C1R
Meillä on Webasto 3500, joka toimii yleensä aivan samoin kuin teidän Safire. Joskus se kuitenkin välillä sammuu, mutta ei lämpötila silloinkaan makuukajuutassa paljoa vähene. Meillä lämppäri on lähes aina öisin päällä, keskikesällä se pelkästään puhaltaa vaikei lämmitä.
- Joakim1
Samanhan tuo Webastokin tekee, mutta sen minimiteho on 1500 W, kun Safire 2600-3600 minimiteho on 1000 W. Jos sattuu sellainen keli, että 1500 W on liikaa, mutta 1000 W ei, Webasto sammuu välissä, mutta Safire ei.
Eber pistää vielä paremmaksi 900 W minimitehollaan, mutta kyllä sekin sammuu aika usein yöksi. Kesäkäytöllä on aika tyypillistä, että sammuu muutaman tunnin käytön jälkeen ja käynnistyy sitten aamuyöstä uudelleen, kun ulkoilma on kylmää. Keväällä ja syksyllä käy sitten koko yön.
- VirtaaKylmäksiYöksi
Onko todella niin, että hyvä lämmitin on aina päällä?
Olen aina ajatellut, että hyvä lämmitin sammuttaa itsensä, kun sitä ei tarvita. Yleensä veneen akkujen kapasiteetti on sellainen, etä lämmitin voi olla huoletta päällä vaikka koko yön, jos on kylmä.
Onko kuitenkin niin, että jotkut vaihtavat veneeseen pienemmät akut lämpimiksi öiksi ja halevat isommat kylmiksi? Eikö se ole kovin hankalaa?- olevinaanteräväkö
Mistä päättelet joidenkin vaihtavan akkuja yön kylmyyden mukaan?
On parempi, etä lämmitin käy pitkiä jaksoja kerrallaan. Virran kulutus pysyy kokonaisuudessaan pienempänä ja poltin puhtaampana. Tasainen lämpö ja lämmitys tuntuu miellyttävämmältä, kuin syttyvän ja sammuvan lämmittimen aiheuttama aaltoilu. Minimiteholla käyvän lämmittimen tehonkulutus on hyvin pieni kaikilla merkillä.
Termostaatin sijainnilla on iso merkitys ja kannattaa kokeilla hieman siirrellä sitä. Toki At3500-3900 ei ole tunnettuja pehmeästä lämmönsäädöstä alarajallaan ja esim yksi sulake puhaltamaan harakoille voi jeesata.
Ai niin ja tuolla yllä mainitulle kommentille vähäisestä Safiren määrästä. Jos suhteutetaan koko venekantaan, taitaa Wallaksen petroolilämmittimet viedä levinneisyydessään ykköstilan. Jälkiasennuksissa Wallas ja Safire jakavat nykyään suurimman kakun, loppua jakaa sitten muut. Eberi Webasto ja Planar. Uudet veneet on homma erikseen.
- Pitäisikökokeilla
Voisiko tuon anturin laittaa kylmempään tilaan vaikka ulkolaatikkoon eli aina anturi ilmoittaa että on kylmä. Sitten vaan sisällä säädetään oman lämpövaatimuksen mukaan, onko tähän jokin este?
- kokeile.pois
Että automaattinen sisälämpötilan säätö muutetaan näppärästi käsikäyttöiseksi. Ei siihen mitään teknistä estettä ole, ajatus nyt ei kuulosta ihan terävimmältä.
- hukkalämpö
Anturin siirtoa kannattaa kokeilla. Anturi alemmas ja vedottomaan paikkaan.
Onko sinulla puhallus vessaan? Jos ei niin voisit lisätä sellaisen, suutin täysin auki yöksi ja ikkuna raolleen? Toimii myös hyvin kuivatuskaappina.
Itselläni on Eber D4 900w miniteholla, reilu 44' purkkari. Onneksi myyjä osasi suositella juuri tuon minimi-tehon perusteella. - jösdöj
Jättäkää joku luukku auki että lämpöä vähän karkaa ulkoilmaan, niin se webasto saa käydä koko ajan. Jos on tiivis paketti, niin tottakai se lämpö nousee korkeaksi ja lämmitin sammuu.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1619444Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde492970Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja402736- 572591
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1972005- 981892
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai241856Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä501399Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1101254- 281231